رسول خدا (ص) می فرماید :
هر که در صبح 10 مرتبه و در هر شام 10 مرتبه بر من صلوات فرستد ، من او را دریابم در وقتی که محتاج به آن باشد .
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
شهادت امامجواد(علیه السلام):
مأمون در سال 218 هجرى درگذشت و پس از او برادرش «معتصم» جاى او را گرفت. او در سال 220 هجرى امام را از مدینه به بغداد آورد تا از نزدیك مراقب او باشد و چنانكه قبلاً ذكر شد، در مجلسى كه براى تعیین محل قطع دست دزد تشكیل داده بود، امام را نیز شركت داد و قاضى بغداد (ابن ابى دُؤاد) و دیگران شرمنده شدند و چند روز بعد از آن «ابن ابى دؤاد» از حسد و كینه توزى نزد معتصم رفت و گفت: از باب خیر خواهى، به شما تذكر مىدهم كه جریان چند روز قبل به صلاح حكومت شما نبود، زیرا در حضور همه دانشمندان و مقامات عالى مملكتى فتواى ابو جعفر (امام جواد علیه السلام )، یعنى فتواى كسى را كه نیمى از مسلمانان او را خلیفه و شما را غاصب حق او مىدانند، بر فتواى دیگران ترجیح دادى و این خبر میان مردم منتشر و خود دلیل قاطعى بر حقانیت او نزد شیعیانش شد.
معتصم كه مایه ابراز هر نوع دشمنى با امام را در نهاد خود داشت، از سخنان «ابن ابى دؤاد» بیشتر تحریك شد و در صدد قتل امام برآمد و سرانجام منظور پلید خود را عملى ساخت و امام را توسط منشى یكى از وزرایش مسموم و شهید نمود ؛امام هنگام شهادت بیش از بیست و پنج سال و چند ماه نداشت .
جلوهاى از علم گسترده امام علیه السلام :
امام جواد - علیه السلام - غیر از مناظراتشان كه نمونه ای از آن یاد شد(در ویژه نامه شهادت جواد الائمه (ع) (4) یكشنبه19/9/86)، گاه از راههاى دیگر نیز بی مایگى فقها و قضات دربارى را روشن نموده برترى خود بر آنان را در پرتو علم امامت ثابت مىنمودند و از این رهگذر اعتقاد به اصل «امامت» را در افكار عمومى تثبیت مىفرمودند. از آن جمله فتوایى بود كه امام در مورد چگونگى قطع دست دزد صادر كردند كه تفصیل آن بدین قرار است:
«زُرقان»، كه با «ابن ابى دُؤاد» دوستى و صمیمیت داشت، مىگوید: یك روز «ابن ابى دُؤاد» از مجلس معتصم بازگشت، در حالى كه بشدت افسرده و غمگین بود. علت را جویا شدم. گفت: امروز آرزو كردم كه كاش بیست سال پیش مرده بودم! پرسیدم: چرا؟
گفت: به خاطر آنچه از ابو جعفر (امام جواد علیه السلام) در مجلس معتصم بر سرم آمد!
گفتم: جریان چه بود!
گفت: شخصى به سرقت اعتراف كرد و از خلیفه (معتصم) خواست كه با اجراى كیفر الهى او را پاك سازد. خلیفه همه فقها را گرد آورد و «محمد بن على» (حضرت جواد علیه السلام) را نیز فرا خواند و از ما پرسید:
دست دزد از كجا باید قطع شود؟
من گفتم: از مچ دست.
گفت: دلیل آن چیست؟
گفتم: چون منظور از دست در آیه تیمم: «فَامْسَحُوا بِوُجُوهکمْ وَاَیْدِیكُمْ»: «صورت و دستهایتان را مسح كنید» تا مچ دست است.
گروهى از فقها در این مطلب با من موافق بودند و مىگفتند: دست دزد باید از مچ قطع شود، ولى گروهى دیگر گفتند: لازم است از آرنج قطع شود، و چون معتصم دلیل آن را پرسید، گفتند: منظور از دست در آیه وضو «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَاَیْدِیَكُمْ اًّلىَ الْمَرافِقِ» «صورتها و دستهایتان را تا آرنج بشویید» [ سوره مائده آیه 5 ] ) تا آرنج است.
آنگاه معتصم رو به محمد بن على (امام جواد علیه السلام) كرد و پرسید: نظر شما در این مسئله چیست؟
گفت: اینها نظر دادند، مرا معاف بدار.
معتصم اصرار كرد و قسم داد كه باید نظرتان را بگویید.
محمد بن على علیه السلام (فرمود) : چون قسم دادى نظرم را مىگویم. اینها در اشتباهند، زیرا فقط انگشتان دزد باید قطع شود و بقیه دست باید باقى بماند.
معتصم گفت: به چه دلیل؟
فرمود : زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: سجده بر هفت عضو بدن تحقق مىپذیرد: صورت (پیشانى)، دو كف دست، دو سر زانو، و دو پا (دو انگشت بزرگ پا). بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، دستى براى او نمىماند تا سجده نماز را به جا آورد، و نیز خداى متعال مىفرماید: « وَ اَنّ الْمَساجدَ لله فَلا تَدْعُوا مَعَ الله أحَداً» [سوره جن آیه 18]: « سجده گاهها (هفت عضوى كه سجده بر آنها انجام مىگیرد) از آن خداست، پس، هیچ كس را همراه و همسنگ با خدا مخوانید (و عبادت نكنید)» و آنچه براى خداست، قطع نمىشود.
«ابن أبى دُؤاد» مىگوید: معتصم جواب محمد بن على (علیه السلام) را پسندید و دستور داد انگشتان دزد را قطع كردند (و ما نزد حضار، بى آبرو شدیم!) و من همانجا (از فرط شرمسارى و اندوه) آرزوى مرگ كردم!
چرا باید روزانه عسل مصرف نماییم؟
چرا باید روزانه عسل مصرف نماییم؟
*عسل دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است كه باعث تقویت حافظه،تقویت قلب،تنظیم فشار خون،افزلیش هموگلوبین و بهبود كم خونی ناشی از فقر تغذیه میشود.عسل تأثیر بسیار مهمی روی عضلات قلب در انواع بیماری های قلبی دارد.باعث گشاد شدن رگها و تنظیم جریان خون در رگها میشود.مصرف مداوم عسل از سفت شدن جدار رگها و گرفتگی رگهای خونی و سكته قلبی جلوگیری مینماید.مصرف عسل یكی از راههای درمان تپش قلب است.(بهترین روش شربت عسل با لیمو ترش)
*عسل ملین بوده و باعث هضم غذا میگردد اگر به صورت مداوم مصرف شود باعث فعالیت طبیعی جهز هاضمه میگردد.در درمان زخم معده،ورم معده و روده موثر بوده و عفونت روده را بر طرف میكند.
*اثر عسل در بهبود زخم ها و سوختگی ها باور نكردنی است.سرعت بهبود زخم ها و آثار باقیمانده از آن نسبت به سایر درمان ها بسیار عالی است.
*به دلیل غنی بودن از انواع آنتی اكسیدان ها عسل یك ماده ضد سرطان میباشد.عسل دارای چندین نوع آنتی بیوتیك خوراكی است كه برای انسان هیچگونه ضرری ندارد.عسل دارای مواد ضد میكروب،ضد قارچ و ضد عفونی كننده است.عسل بر روی سیستم گوارشی،پوست و استخوان به طور مستقیم تأثیر میگذارد و یك تقویت كننده برای تمامی سیستم بدن است.