• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1284روز قبل
اخبار

 

چه جرائمی در انتظار متخلفان بهداشتی است؟
از امروز در تهران استفاده از ماسک از درب منزل اجباری شده است و با افراد متخلف بهداشتی برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «اجباری شدن ماسک از درب منزل»، مصوبه ای که اجرای آن از امروز در تهران کلید خورده است و به تدریج در سایر استان ها اجرایی می شود، حالا با اجرای قانون اجباری شدن ماسک از درب منزل، این واکسن ضد کرونا روی چهره همه تهرانی‌ها جاخوش خواهد کرد، هر چند که پبش از این هم از بار‌ها متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت درباره تاثیر استفاده ماسک تاکید داشتند، اما به نظر می‌رسد برخی همچنان کرونا را جدی نگرفته اند، این در حالی است که کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و برایش فرقی نمی‌کند چه کسی را آلوده می‌کند، از پیر و کهنسال گرفته تا نوزاد تازه متولد شده همه به این ویروس منحوس مبتلا می‌شوند.

کرونا حالا قدرتمند از‌ قبل وارد میدان شده است و در هفته گذشته شاهد رکوردشکنی آمار روزانه ابتلا و فوتی‌های کرونا بعد از ۷ ماه شیوع بیملری در کشور بودیم و با افزایش شمار مبتلایان به بیماری و سیر سعودی فوتی‌ها در نظام درمانی کشور وضعیت فوق العاده و اضطراری اعلام شده است.

وضعیت فوق العاده کرونایی در بیمارستان‌های کشور
شرایط یادآور زمان آغاز بیماری کرونا در کشور است و این وضعیت نگران کننده به نظر می‌رسد، هر چند که تفاوت‌هایی وجود دارد، چرا که در آغاز شیوع کرونا در کشور مدافعان سلامت تازه نفس بودند، اما اکنون ۷ ماه است که مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستاده اند و غبار خستگی بر چهره شان نشسته است و این وضعیت را بغرنج‌تر خواهد کرد.

به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۹۲ هزار و ۳۷۸ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۹۸ نفر رسیده است.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

وضعیت فوق قرمز کرونا در تهران و اجباری شدن ماسک
حالا در این شرایط قرار است از امروز ماسک زدن در خیابان های پایتخت اجباری شود، پیش از این فقط استفاده از ماسک در خیابان ها اجباری نبود و در اماکن عمومی و ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی افراد باید ماسک می زدند، اما با وجود اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی گوش خیلی ها به توصیه متخصصان بدهکار نبود و افراد بسیاری همچنان در خیابان ها بدون ماسک دیده می شدند، به دنبال افزایش شیوع کرونا در کشور و موج قدرتمند بیماری حالا ماسک زدن در درب منزل اجباری شده است، قانونی که بسیاری اعتقاد داشتند باید خیلی زودتر از اینها اجرایی می شد.

متخصصان می گویند ماسک زدن در افراد دارای علایم بیماری کرونا و بی علامت باعث کاهش بسیار چشمگیر احتمال انتقال بیماری در جامعه می شود و این موضوع نقش استفاده از ماسک را در پیشگیری از کرونا پررنگ تر می کند، هر چند اگر مصوبه اجباری شدن استفاده از ماسک اجرایی شود، بین پنج تا هفت روز طول می کشد تا اثر آن را در آمار مبتلایان کرونا ببینیم، همچنین تاثیر این رفتار اجتماعی و بهداشتی در آمار بستری یک تا دو هفته بعد و تاثیر آن بر میزان مرگ و میر یک ماه بعد مشخص می شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه تهران در وضعیت فوق قرمز قرار دارد. اکنون ۴ هزار ۸۶۵ بیمار مشکوک به کرونا در تهران بستری شده است و حدود ۹۰۷ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

او گفت: متاسفانه تعداد بیماران بستری شده ۱۷۵ درصد بیشتر بیش از ترخیص روزانه است و روز به روز تجمع بیماران در بیمارستان های تهران افزایش می‌یابد. از ۱۵ مهرماه سال جاری تاکنون در سطح کشور تعداد بیماران بستری شده ۳۵ هزار و ۳۱۵ نفر برآورد شده است که ۲۷ هزار و ۴۷۵ نفر در بخش عادی، ۷۸۴۱ نفر در بخش ویژه و ۳۱۳۷ نفر با مشکلات تنفسی شدید بستری هستند.

 

فاجعه کرونایی در راه است؟
حریرچی همچنین از فرسودگی دستگاه های اکسیژن ساز و خرابی سی تی اسکن بیمارستانها سخن  گفته است، موضوعی که بسیار نگران کننده به نظر می رسد چرا که یکی از مهمترین موضوعات در رسیدگی به بیماران کرونایی اکسیژن رسانی است همچنین تشخیص کرونا با سی تی اسکن در بیمارانی که دچار تنگی نفس شده اند با سی تی اسکن میسر است و ادامه این روند خبر از یک فاجعه کرونایی می دهد.

 معاون کل وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به شرایط بیمارستان‌های کشور گفت: الان در بیمارستان‌ها دچار تراکم بیمار هستیم، هر روز تعدادی از بیماران کرونایی در اورژانس هستند و انتظار می‌کشند تا تخت‌ها برای بستری خالی شود، به محض آنکه بستری می‌شوند و دوباره بیمارهای جدیدی به اورژانس اضافه می‌شوند.

حریرچی افزود: در کنار چنین مساله‌ای در نظر بگیرید که تمام نیروهای ما به دلیل فعالیت بیش از ۷ ماه و دیدن مرگ و میرهای بسیار، دچار فرسودگی جسمی و روحی شدند، همچنین دستگاه‌های اکسیژن و سی تی اسکن در این مدت اخیر بیش از حدشان کار کرده که این جای نگرانی دارد.

اجباری شدن استفاده از ماسک از درب منزل و تمدید محدودیت های کرونایی در تهران
انوشیروان محسنی بندپی درباره تمدید محدودیت های کرونایی در استان تهران گفت: تمام محدودیت های ابلاغی در هفته گذشته از روز شنبه تا روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه در استان تهران به قوت خود باقی است. همچنین در خصوص برگزاری کلاس ها در  دانشگاهها و مدارس این موضوع بصورت  مجازی دنبال می شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک از درب منازل برای شهروندان در تهران ضروری است.

دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه ها، مساجد و مصلی ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود.

لغو برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها،تعطیلی باشگاه های ورزشی، ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه ها و چایخانه ها، باغ وحش و شهر بازی ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه از دیگر محدودیت های کرونایی اعمال شده در تهران است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با صدور اطلاعیه اى اعلام کرد، به دنبال افزایش آمار شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوى ستاد ملى مقابله با این ویروس از روز شنبه ۱۹ مهر ماه ورود افراد بدون ماسک در تمامى ناوگان عمومى شهر تهران ممنوع خواهد شد.

مجموعه مدیریت شهرى و معاونت حمل و نقل و ترافیک، همواره الزام استفاده از ماسک را در ناوگان عمومى پایتخت در دستور کار داشته است و اکنون بار دیگر اعلام می دارد: رعایت فاصله گذارى اجتماعی و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسى همچنان مورد تاکید است و از روز (شنبه ١٩ مهر ماه) سخت گیری‌های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسى هاى شهر تهران اعمال خواهد شد و از ورود افراد بدون ماسک ممانعت بعمل خواهد آمد.

 

چه جرائمی در انتظار متخلفان بهداشتی است؟
در این شرایط حالا محدودیت های کرونایی وضع و برخورد با متخلفان بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجباری شدن ماسک و برخورد با متخلفان بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی کارکنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی تخلف است. اعمال مجازات بندهای «الف»، «ب»، «ج» و «د» ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری با تفویض اختیارات از سوی مقامات موضوع ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به معاونان بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مدیران کل بدون ارجاع به هیات‌های رسیدگی تخلفات اداری انجام می‌شود. این مصوبه مربوط به چند ماه قبل است که همچنان قابلیت اجرا دارد و باید نظارت بیشتری برای اجرای آن انجام شود.

لاری ادامه داد: بر این اساس، در مرتبه اول اخطار کتبی با درج در پرونده، در مرتبه دوم توبیخ با درج در پرونده، در مرتبه سوم کسر یک سوم حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت یک ماه، در مرتبه چهارم کسر یک سوم حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت سه ماه، در مرتبه پنجم انفصال موقت حداکثر تا سه ماه انجام می‌شود. بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مجازات‌های این موضوع قطعی و غیرقابل تجدید نظر است.

 

جرائم کسانی که ماسک نمی زنند، چیست؟
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه صنفی نیز عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی اصناف و حرفه‌ها و مشاغل، تخلف صنفی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. مجازت این حوزه نیز به این ترتیب خواهد بود که در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه‌ای، در مرتبه دوم تعطیلی و پلمب محل فعالیت حرفه‌ای به مدت ۵ روز، در مرتبه سوم تعطیلی و پلمب محل فعالیت حرفه‌ای به مدت ده روز انجام می‌شود. تشخیص تخلف و اعمال مجازات بر عهده مراجع بازرسی، نظارتی صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی است.

لاری اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این مرحله، برخورد با ارائه دهنده خدمت خواهد بود. یعنی اگر ارائه دهنده خدمت، به کسی که ماسک نزده یا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکرده، خدماتی ارائه کند، متخلف است و با او برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند، گفت: قرار بر این است که کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا که در وزارت کشور مستقر است، در زمینه برخورد با افرادی که ماسک نمی‌زنند یا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند هم تصمیم‌گیری کند و در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود.

اگر مسئولان کمی زودتر به فکر اعمال محدودیت های کرونایی می افتادند و اجباری شدن ماسک زودتر اجرایی می شد و مردم هم بیشتر گوششان به توصیه متخصصان بود، هر روز شاهد یک رکورد جدید از کرونا در کشور نبودیم، فوت روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در روز به مثابه آن است که هر روز یک هوپیمای مسافربری سقوط می کند و مسافران آن قربانی می شوند، هر چند به نظر می رسد این موضوع برایمان عادی شده است.

شنبه 19/7/1399 - 8:42
سلامت و بهداشت جامعه

 

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، دانشمندان کارکرد سیستم ایمنی بدن و حقایقی جالب در مورد آن را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش ویروس کرونا در جهان، افکار عمومی نسبت به چگونگی کارکرد بدن در مبارزه با ویروس‌ها و عوامل بیماری زا کنجکاوتر شده اند. سیستم ایمنی بدن مسئولیت اصلی مبارزه با عوامل خارجی و بیماری زا را برعهده دارد. این دستگاه ایمنی با سلول‌ها و مولکول‌های خود میکروب‌ها و ویروس‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها از بین می‌برد. در این گزارش دانشمندان ۱۳ حقیقت جالب درباره سیستم ایمنی بدن را تشریح می‌کنند.

۱- ایمنی ذاتی خط مقدم مبارزه با عوامل بیماری زا
دستگاه ایمنی ذاتی یا غیر تخصصی نخستین سطح محافظتی بدن در برابر عوامل بیماری زا است. شاید بتوان ساده‌ترین و البته کارآمدترین اقدام ایمنی ذاتی بدن را در پوست و مخاط مشاهده کرد. پوست مانع از ورود هر عامل بیماری زا اعم از ویروس و باکتری به داخل بدن می‌شود. برای مثال، در ایام شیوع ویروس کرونا دانشمندان تاکید دارند مردم به طور مستمر دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، زیرا ویروس توانایی عبور از پوست برای ورود به بدن را ندارد، اما در صورتی که دست‌های آلوده به کووید ۱۹ با دهان و چشم‌ها (جایی که فاقد پوست است) تماس پیدا کند، این امر منجر به انتقال ویروس به داخل بدن می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های اصلی دستگاه ایمنی ذاتی به مخاط مربوط می‌شود. برای مثال هنگام ورود عوامل بیماری زا به سیستم تنفسی ترشح مخاط باعث گیرافتادن این عوامل و جلوگیری از ورود آن‌ها به داخل بدن می‌شود. آبریزش بینی در زمان بیماری یکی از مصادیق اقدامات سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری زاست.

۲- سیستم ایمنی تطبیقی، عوامل بیماری زا را به یاد خواهد داشت
دستگاه ایمنی تطبیقی (تخصصی) بخش مهمی از سیستم ایمنی مهره داران را تشکیل می‌دهد. این دستگاه بسیار تخصصی‌تر از دستگاه ایمنی ذاتی عمل می‌کند و وظیفه اصلی آن شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی از عوامل بیگانه و نابودی آنهاست.

هنگام عبور ویروس یا باکتری از اولین لایه دفاعی بدن (سیستم ایمنی ذاتی)، دیواره دوم دفاعی بدن شامل دستگاه ایمنی تطبیقی اقدام به مبارزه با عوامل بیماری زا می‌کند. این دستگاه به طور تخصصی به عامل بیماری زا یا آنتی ژن پاسخ می‌دهد. اگر چه این پاسخ با تاخیر صورت می‌گیرد، اما قدرت و شدت آن زیاد است.

یکی از ویژگی‌های دستگاه ایمنی تطبیقی این است که در حافظه خود عوامل بیماری زا را به یاد خواهد سپرد و در آینده می‌تواند پس از شناسایی این عوامل، به صورت تخصصی به آن پاسخ دهد.

ساخت واکسن براساس همین ویژگی سیستم ایمنی تطبیقی صورت می‌گیرد. دانشمندان با تزریق میکروب یا ویروس کشته شده و یا ضعیف شده به بدن افراد باعث ایجاد پاسخ ایمنی تخصصی بدن به آن عامل بیماری زا می‌شوند. به دلیل ایجاد پاسخ ایمنی، سلول‌های ایمنی بدن این عوامل را به یاد می‌سپارد و در آینده می‌تواند به سهولت با آن مبارزه کند.

 

۳- نوزاد به صورت موقت از سیستم ایمنی بدن مادر استفاده می‌کند
در سه ماه آخر دوره بارداری مادر از طریق پلاکت خون خود اقدام به انتقال برخی از آنتی بادی‌های (پادتن) بدنش به جنین می‌کند. همین امر باعث می‌شود نوزاد در بدو تولد به طور موقت در برابر برخی عوامل بیماری زا مصونیت پیدا کند. با این حال، تحقیقات نشان داده است این ایمنی در نوزاد کوتاه مدت است و تنها چند هفته پس از تولد نوزاد از بین می‌رود. با این حال، همین ایمنی موقت به بدن نوزاد اجازه می‌دهد برای مدتی بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند.

متاسفانه نوزادانی که زودتر از ۹ ماهگی متولد می‌شوند فاقد چنین مصونیتی در مقابل عوامل بیماری زا هستند، زیرا چند ماه زودتر متولد شده اند و در انتقال آنتی بادی مادر به جنین اختلال صورت گرفته است. با این حال، این بدان معنا نخواهد بود که سیستم ایمنی این کودکان در مقابل عوامل بیماری زا کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

۴- شیر مادر حاوی آنتی بادی است
متاسفانه با صنعتی شدن جوامع، درصد مادرانی که به بچه‌های خود شیر می‌دهند کاهش یافته است. تحقیقات نشان داده است شیر مادر حاوی آنتی بادی است و می‌تواند به سیستم ایمنی نوزاد برای مقابله با عوامل بیماری زا کمک کند. اسهال و ذات الریه دو بیماری کشنده در میان نوزادان در سراسر جهان است. مطالعات دانشمندان نشان داده است شیر مادر حاوی آنتی بادی‌های لازم برای مبارزه با این دو بیماری است.

شیر مادر همچنین حاوی هورمون‌ها و فاکتور‌های رشد است که می‌تواند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شود.

۵- با افزایش سن کارایی دستگاه ایمنی بدن کاهش می‌یابد
تحقیقات متعدد نشان داده است با افزایش سن سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند مانند گذشته با عوامل بیماری زا مبارزه کند و کارایی آن در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها کاهش می‌یابد. یکی از دلایل مرگبار بودن ویروس کرونا برای افراد کهنسال ریشه در همین مسئله دارد. متخصصان می‌گویند جوانان و کودکان کمترین آسیب پذیری را در مقابل کووید ۱۹ دارند. این در حالی است که با افزایش سن احتمال جان باختن فرد پس از ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد.

مطالعات دانشمندان همچنین نشان داده است با افزایش سن سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند، به همین دلیل هم  نرخ ابتلا به سرطان در کهنسالان بیشتر است.

۶- سیستم ایمنی بدن براساس الگو‌های محیطی شکل می‌گیرد
ژن‌ها نقش مهمی در تعیین اثرگذاری سیستم ایمنی بدن دارند. با این حال، تحقیقات نشان داده است عوامل محیطی می‌تواند به سیستم ایمنی شکل دهد. به همین دلیل هم دوقلو‌های همسان علی رغم داشتن ژنوم یکسان، سیستم ایمنی بدنشان با یکدیگر متفاوت است. نوزادان دوقلو با افزایش سن در محیط‌های متفاوت کاری و تحصیلی قرار می‌گیرند و همین موضوع شکل متفاوتی به سیستم ایمنی آن‌ها می‌دهد.

۷- استرس سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند
ساده‌ترین تاثیر استرس بر بدن بی خوابی است. استرس شدید می‌تواند به راحتی به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند و باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول شود. این هورمون که از غدد فوق کلیه ترشح می‌شود، باعث شکسته شدن پروتئین و افزایش انرژی در دسترس بدن خواهد شد. همین هورمون می‌تواند به راحتی سلول‌های ایمنی بدن را هدف قرار دهد همچنین تحقیقات متخصصان نشان داده است افزایش استرس بدن می‌تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

۸- حجم بالای گلبول‌های سفید در خون نشانه وجود یک مشکل در بدن است
متخصصان می‌گویند اگر میزان گلبول‌های سفید خون از ۱۱ هزار عدد در هر میلی لیتر فراتر رود این بدان معناست که بدن با یک مشکل جدی مواجه شده است. با این حال، برخی دارو‌ها می‌تواند منجر به افزایش گلبول‌های سفید خون شود، از این رو پیش از آزمایش خون حتماً اقدام به آگاه سازی پزشک درباره دارو‌های مصرفی خود کنید. عفونت و برخی انواع سرطان می‌تواند منجر به افزایش گلبول‌های سفید خون شوند.

۹- سیستم ایمنی بدن و تب در ارتباط هستند
در بسیاری از موارد تب پاسخ سیستم ایمنی بدن به میکروب و ویروس است. به همین دلیل دانشمندان تب را یکی از اصلی‌ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا می‌دانند. تب به تنهایی یک مکانیسم دفاعی نیست، اما نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا فعال شده است.

۱۰- خندان بودن برای سیستم ایمنی بدن بهتر است
تحقیقات متعدد نشان داده است خندان و شاد بودن تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد. زمانی که افراد می‌خندند میزان تولید آنتی بادی در بینی و مجاری تنفسی افزایش می‌یابد. با این حال، اگر چه خندان بودن شما را در مقابل تمامی عوامل بیماری زا مقاوم نمی‌کند، اما مقاومت بدن انسان را در مقابل برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

۱۱- سیستم ایمنی بدن در ارتباط مستقیم با اندام‌های مختلف است
دانشمندان می‌گویند سیستم ایمنی بدن در ارتباط مستقیم و وابسته به اندام‌های متعدد است. غده تیموس و مغز استخوان مسئول تولید لنفوسیت‌های بدن  هستند. سلول‌های سیستم ایمنی بدن برای تکامل بین گره‌های لنفاوی، طحال و آدنوئید‌ها گردش می‌کنند.

 

۱۲- اشتباهات مرگبار سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن همیشه در حال مبارزه با عوامل بیماری زا نیست. دستگاه ایمنی گاهی به اشتباه به سلول‌ها و اندام‌های خود بدن حمله و در این حالت بیماری‌های خودایمنی در فرد بروز می‌کند. بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های قرمز خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند. ام اس و روماتیسم از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که در نتیجه حمله مرگبار دستگاه ایمنی به سلول‌های بدن رخ می‌دهد.

۱۴- کمی نور آفتاب برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است
تحقیقات متعدد نشان داده است مقدار کم نور آفتاب برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. آفتاب معتدل می‌تواند توانایی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا را افزایش داده و مکانیسم دفاعی پوست را ارتقا دهد. با این حال، قرار گرفتن زیاد در مقابل تشعشع نور آفتاب می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.

شنبه 19/7/1399 - 8:41
خواستگاری و نامزدی

 

طبق اعلام یک متخصص رژیم غذایی در انگلیس، مواد غذایی کنسروی احتمالا مواد مغذی بیشتری خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که به نظر می‌رسد غذا‌های کنسرو شده و منجمد دارای مواد مغذی کمتری هستند، اما مسأله همیشه به این شکل نیست.

پایگاه خبری دیلی میل انگلیس در گزارشی اعلام کرد غذا‌های منجمد و کنسروی ممکن است دارای مواد مغذی بیشتری باشند؛ همچنانکه آن‌ها احتمالا دور ریز کمتری هم خواهند داشت؛ چرا که معمولا آن‌ها پیش از مصرف فاسد نمی‌شوند.

«هلن باند» (Helen Bond) متخصص رژیم غذایی در شهر «دربی شر» (در میدلندز شرقی انگلیس) اعلام کرد: اگرچه از لحاظ تئوری، میوه ها و سبزی های تازه مواد مغذی بیشتری دارند؛ چرا که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند (هرچند به صورت طبیعی با گذشت زمان این مسأله کاهش می‌یابد)، اما ممکن است این مسأله در خصوص میوه و سبزی تازه پس از تولید و انتقال به مغازه و چیده شدن داخل قفسه‌های سوپرمارکت برای یک مدت و پس از آن پژمرده شدن در طبقات یخچال شما صدق نکند.

او  افزود: در حقیقت بسیاری از مواد منجمد دارای مواد مغذی بیشتری از محصولات تازه هستند؛ چرا که آن‌ها سریع منجمد می‌شوند تا مواد مغذی شان را حفظ کنند.

به نوشته دیلی میل، اگرچه فرایند کنسرو کردن - که شامل استریل کردن غذا بوسیله گرما در یک ظرف در بسته است تا میکروب‌های آن کشته شوند- می‌تواند برخی مواد مغذی را که با گرما آسیب می‌بینند، کاهش دهد؛ اما دیگر مواد مغذی تا زمانی که شما درِ این مواد کنسرو شده را باز کنید، پایدار می‌مانند.

طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ در مجله «Nutrients» به چاپ رسید، افرادی که در هفته بیش از ۶ غذای کنسروی مصرف می‌کنند،  دارای مقادیر بالاتری از ۱۷ ماده مغذی ضروری هستند که  از جمله آن می‌توان به  پتاسیم (که برای حفظ فشار خون مناسب و سالم مفید است)، کلسیم (که برای استخوان‌هایی قویتر نیاز است) و فیبر (که برای گوارشی سالم نیاز است) اشاره کرد.

دیلی میل در ادامه نوشت: بنابراین ما از «هلن باند» متخصص رژیم غذایی خواستیم تا محتوای غذا‌های رایج را که می‌توان به صورت تازه یا کنسروی استفاده کرد ارزیابی کند و سپس یک برنده را از میان آن‌ها انتخاب کردیم.

توت فرنگی 
 توت فرنگی یکی از خوراکی‌هایی است که جزء کمپین «۵ عدد در هر روز» (۵ A Day) به حساب می‌آید، مصرف روزانه ۸۰ گرم توت فرنگی تازه بیش از نیمی (۵۷ درصد) از «ویتامین سی» بدن یک بزرگسال را که برای پوست سالم و سیستم ایمنی بدن نیازمند است، تأمین می‌کند. (کمپین ۵ عدد در هر روز، کمپینی است که در کشور‌های توسعه یافته مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برای تشویق افراد به منظور مصرف دست کم ۵ میوه و سبزی به شکل روزانه و به میزان ۴۰۰ گرم طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت به راه افتاده است.)

 

مصرف توت فرنگی سبب می‌شود خون سالم تری داشته باشیم و خستگی را کاهش می‌دهد  البته طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ از سوی دانشگاه کالیفرنیا  انجام شد، این میوه ۳۰ درصد از ویتامین خود را سه روز  بعد از زمان برداشت از دست می‌دهد.

توت فرنگی کنسرو شده

۹ عدد توت فرنگی می‌تواند به عنوان بخشی از کمپین «۵ عدد در هر روز» محسوب شود. در روند کنسرو سازی تقریبا «ویتامین سی» به نصف می‌رسد و سطح فولیک اسید (ویتامین ب ۹) را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. مسأله اصلی در توت فرنگی‌های کنسرو شده، شربت نگهداری شده در آن است که شیرینی آن در پوسیدگی دندان و افزایش وزن تاثیر دارد.

 

توت فرنگی منجمد

طبق مطالعه دانشگاه کالیفرنیا، «ویتامین‌ سی» این میوه منجمد که تازه برداشت شده باشد، به طور کامل حفظ می‌شود؛ چرا که توت فرنگی با مواد مغذی آن منجمد می‌شود و تا سه ماه بعد دارای مواد مغذی سالم است.

سیب زمینی
طبق اعلام دیلی میل، سیب زمینی تازه در مقایسه با سیب زمینی کنسروی و منجمد، دارای خاصیت بیشتری است. سیب زمینی تازه دارای ۲.۲ گرم فیبر (برای سلامت روده) در هر ۱۲۰ گرم است. سیب زمینی همچنین یک هفتم ویتامین ب ۱ روزانه شما را تأمین می‌کند.

 

سیب زمینی کنسروی، «شاخص قند خون پایین تری به نسبت تازه آن دارد که در نتیجه، سطح قند خون را زیاد بالا نمی‌برد و برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مناسب است. با این حال سطح ویتامین ب سیب زمینی کنسروی، بسیار کم و در هر ۱۲۰ گرم، تنها دو درصد از ویتامین ب ۱ روزانه ما را دارد.

 

اسفناج
اسفناج تازه منبعی غنی از فولیک اسید (ویتامین ب ۹) است. اسفناج در صورت جوشانده شدن، ۳۰ درصد از ویتامین لازم خود را از دست می‌دهد.

بر اساس تحقیقات، سطح «ویتامین سی» می‌تواند به شکل چشمگیری در یخچال کاهش یابد. قراردادن این سبزی در جایی که رطوبت در سطح بالایی قرار دارد، به حفظ ویتامین سی کمک می‌کند.

 

گوجه فرنگی
به طور متوسط گوجه فرنگی تازه  یا خام (به میزان ۸۰ گرم) ۱۸ میلی گرم ویتامین سی شما را تأمین می‌کند. همین مقدار همچنین حدود ۶ درصد از ویتامین (A) مورد نیازبرای سلامت پوست و بینایی را تأمین می‌کند. گوجه فرنگی‌های گیلاسی، میزان بیشتری ویتامین آ دارند (در حدود ۸ درصد).

 

بر اساس اعلام دیلی میل، گوجه فرنگی کنسرو شده (رب گوجه فرنگی) در این مقایسه برای مصرف بهتر است؛ چرا اگرچه نیمی از ویتامین سی خود را از دست می‌دهد، اما شما می‌توانید یک هشتم بیشتر از میزان روزانه تان مصرف کنید. همچنین پخت و پز صورت گرفته در طی فرایند کنسرو سازی، سلول‌های گوجه فرنگی را می‌شکند و سبب می‌شود رنگدانه قرمز موجود در آن راحت‌تر جذب بدن شود؛ گوجه فرنگی کنسرو شده سه برابر بیشتر از نوع تازه آن آنتی اکسیدان دارد.

 

 

گوشت چرخ شده گاو
۱۲۵ گرم گوشت چرخ شده گاو ، دارای ۲۷ گرم پروتئین است که این میزان، بیش از نیمی از مقدار مورد نیاز روزانه شما برای ترمیم و تجدید عضلات و بافت هاست.

 

در مورد گوشت چرخ کرده گوساله منجمد باید گفت شما چیزی از مواد مغذی را از دست نخواهید داد؛ حتی بسته بندی آن به شکلی مات (و کدر) سبب می‌شود که انواع  ویتامین ب‌ حساس به نور ، مانند ب ۲ و ب ۱۲ موجود در گوشت حفظ شود.

شنبه 19/7/1399 - 8:40
بهداشت روانی

 

چگونه جرقه هشیاری اشخاص را روشن کنیم؟
یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره مکانیسم دفاعی افراد بی‌خیال نسبت به بیماری کووید-۱۹ و روش برخورد با این مکانیسم توضیحاتی را داد.

مصطفی افشار کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقسیم‌بندی افراد جامعه در دوران پاندمی (همه‌گیری) بیماری کووید-۱۹ اظهار کرد: گروه نخست کسانی هستند که به ویروس کرونا مبتلا شده و به آسیب‌های روانشناختی ناشی از بیماری دچار شده‌اند، به عبارتی به این اشخاص ضربه روانی وارد شده است و اکنون مشخص نیست که آنها چگونه با این آسیب مقابله کرده‌اند، زیرا ممکن است که برخی از این افراد نزد روانشناس یا مشاور رفته باشند، تعدادی از آنها هم به روانپزشک مراجعه کرده و بقیه هم خود درمانی کرده باشند.


او درباره دسته دوم و سوم بیان کرد: گروه دوم افرادی هستند که بیماری کووید-۱۹ را از همان روز‌های آغازین شیوع ویروس کرونا در جامعه جدی گرفته‌اند و هنوز هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به عبارتی این اشخاص به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت می‌دهند. گروه سوم هم اشخاصی هستند که دیگر برای آنها ویروس کرونا اهمیتی ندارد، به عبارتی آنها نسبت به ویروس کرونا بی‌اعتنا هستند و همچنان بر طبل بی‌خیالی خود می‌کوبند، این افراد به سفر‌های غیر ضروری می‌روند، در مهمانی‌ها و مجالس شلوغ شرکت کرده، در هنگام حضور در جامعه فاصله فیزیکی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و به راحتی با دیگران دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند؛ که در اینجا ما قصد داریم که گروه سوم را از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار دهیم:

 

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده افزود: گروه سوم کسانی هستند در مواجهه با اضطراب ناشی از ویروس کرونا از مکانیسم دفاعی «انکار» استفاده می‌کنند. به طور کلی مکانیسم‌های دفاعی به ۱۵ مورد تقسیم‌بندی می‌شوند و دلیل تراشی، انکار، جا به جایی، فرافکنی و درون‌فکنی چند نمونه از این مکانیسم‌ها هستند.

مکانیسم دفاعی انکار از دوران کودکی پایه‌ریزی می‌شود
افشار تاکید کرد: نظام یادگیری افرادی که از مکانیسم دفاعی انکار استفاده می‌کنند، به گونه‌ای بوده است که آنها همواره از دوران کودکی مشاهده کرده‌اند که محیط اطرافشان که والدین یا خواهر و برادرانشان را شامل می‌شود از این مکانیسم به وفور استفاده می‌کنند یا حتی معلم این اشخاص در مواجهه با مسائل مختلف، انکار کرده است.

او تصریح کرد: ۹۹ درصد مکانیسم‌های دفاعی از جمله انکار، ناهشیار و ناخودآگاه است یعنی کسانی که به طور مثال از انکار برای کاهش اضطراب خود استفاده می‌کنند تنها در جلسه درمان، درمانگرشان متوجه می‌شود که آنها، این مکانیسم را به کار می‌برند، بنابراین این افراد با کمک درمانگرشان می‌توانند که این رفتار خود را اصلاح کنند.

مواجهه؛ شاه کلید آگاه سازی افراد بی‌اعتنا نسبت به ویروس کرونا
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: ما برای آگاه کردن گروه سوم نسبت به بیماری کووید-۱۹ باید این دسته از افراد را به خودآگاهی دعوت کنیم که برای این منظور می‌توان از روش مواجهه استفاده کرد، ما باید به آنها درباره عواقب جدی نگرفتن ویروس کرونا هشدار بدهیم البته ضروری است، این هشدار دادن درباره پیامد‌های بی‌اعتنایی نسبت به این ویروس، چندین بار تکرار شود.

 

افشار یادآوری کرد: ما تنها هنگامی می‌توانیم از روش مواجهه برای آگاه سازی گروه سوم استفاده کنیم که خود، این روش را بلد باشیم یعنی وقتی می‌توانیم به این گروه مواجهه بدهیم که ما در نزد آنها جایگاه داشته باشیم. در حقیقت زمانی مواجهه نقش خود را به درستی ایفا می‌کند که فردی که از آن استفاده می‌کند از قبل جایگاه خود را در آن رابطه ایجاد کرده باشد، به عبارت بهتر و از نگاه مولای متقیان که درباره امر به معروف و نهی از منکر فرمود، اگر احساس می‌کنی کلام شما تاثیری در مخاطبت ندارد سکوتت بهتر از سخنرانی شماست. در حقیقت حضرت علی علیه السلام در حدود ۱۴ قرن پیش به این مهم اشاره داشت که اگر قرار است فردی را از گمراهی برهانی نخست باید رفتاری اثربخش داشته باشی که بخشی از آن رفتار، کلام اثربخش است و به قول روانشناسانی که امروز درس مذاکره و فروش می‌دهند اگر مشتری صحبت شما را اول نخرد نمی‌تواند جنس شما را بخرد، بنابراین ما باید این نگاه را داشته باشیم که نخست ارتباط اثربخش با انسان‌ها برقرار کنیم و پس از ایجاد ارتباط موثر از مواجهه که شاه کلید آوردن افراد از ناخودآگاه به خود آگاه است، بهره ببریم.

 

شنبه 19/7/1399 - 8:39
خواص خوراکی ها

 

عفونت‌ها در بدن ممکن است به علت بیماری‌های گوناگون بروز کند که در اینصورت مصرف برخی از دارو‌های گیاهی برای درمان آن‌ها معجزه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به ورود، رشد و تکثیر میکروب‌ها در زخم یا یک اندام از موجود زنده (میزبان) عفونت می‌گویند که اغلب باعث بیماری می شود. انواع انگل، ویروس، پریون، باکتری، ویروئید و قارچ از انواع عفونت‌ها هستند. بر اساس یافته‌های به دست آمده برخی از عفونت‌ها و میکروب‌های بدن با درمان‌های طبیعی و گیاهی در منزل رفع خواهند شد.

برخی از عفونت‌ها با ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند و ممکن است عفونت از طریق پوست و از راه یک زخم یا خراش کوچک وارد بدن شود. با این حال عفونت‌های دیگری از قبیل ایدز وجود دارد که با درمان در خانه رفع نمی‌شود و در چنین حالتی فرد مبتلا به بیماری بایستی هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک معالج  مراجعه کند.

درمان عفونت با دارو‌های گیاهی
پنیرک: پنیرک گیاهی است که از برگ و گل آن استفاده دارویی می‌شود. بر اساس نظر طب سنتی استفاده از پنیرک برای رفع عفونت‌های ادراری، برونشیت، عفونت‌های سرخک و مخملک موثر و مفید است.

 

گل پامچال: با مصرف دم کرده گل پامچال می توان اسهال‌های عفونی را که ناشی از عفونت‌های معده و روده هستند درمان کرد.

 

بادرنجبویه: در صورت احساس وجود میکروب و عفونت در بدن بادرنجبویه را دم کنید و روزی سه بار به اندازه یک فنجان بنوشید.

 

بابا آدم: بر اساس نظر طب سنتی و متخصصان، برای رفع جوش‌های چرکی روی صورت یا بدن باید از گیاه بابا آدم به عنوان یک آنتی بیوتیک استفاده شود.

 

‌اکالیپتوس: افراد مبتلا به بیماری‌های مجازی تنفسی برای درمان بیماری خود از برگ اکالیپتوس به صورت بخور استفاده کنند تا هرچه سریع تر نتایج موفقیت آمیز آن را ببینند.

 

انجیر زرد شیرازی: استفاده از جوشانده انجیر زرد شیرازی به رفع گلو درد‌های چرکی، آنژین ها، عفونت و زخم‌های داخل دهان کمک می‌کند.

 

چای سبز: برای درمان گلو درد‌های ناشی از بیماری‌های سرماخوردگی و ... از چای سبز استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب به مدت ده دقیقه خیس کنید و برای درمان گلو درد آن را بنوشید. ناگفته نماند که مصرف تفاله چای سبز نیز به عنوان یک کمپرس برای رفع عفونت‌های چرکی پوستی از قبیل کورک‌ها مفید است.

 

تره جوشانده شیر: بر اساس توصیه طب سنتی می توانید از عصاره تره در شیر برای درمان انواع زخم‌ها استفاده کنید.

 

پونه: از پونه می‌توان به عنوان یک آنتی بیوتیک موثر در برابر بیماری‌های عفونی ریه استفاده کرد. برای درمان بیماری‌های عفونی ریه خود از دم کرده این گیاه به همراه عسل سه بار در روز استفاده کنید.

 

پونه کوهی: برای رهایی از عفونت‌های قارچی و میکروبی بدن خود دم کرده پونه کوهی را میل کنید. 

 

توصیه می‌شود اگر عفونت کمی شدت پیدا کرد به پزشک معالج خود مراجعه کنید و به هیچ عنوان درمان را به تاخیر نیندازید.

شنبه 19/7/1399 - 8:37
سلامت و بهداشت جامعه

 

دانشمندان انگلیسی با الگو‌های رایانه‌ای یک تئوری برای کاهش تلفات ابتلا به کووید ۱۹ در میان سالمندان عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کووید ۱۹ مرگبارترین همه گیری جهان در قرن ۲۱ را رقم زده است. در هر ساعت ۲۲۶ نفر در جهان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که هنوز چشم انداز روشنی برای یافتن واکسن کرونا وجود ندارد، دولت‌ها تنها می‌توانند از مردم بخواهند با رعایت نکات بهداشتی در قطع زنجیره شیوع ویروس همکاری کنند.

با این حال، تمام انسان‌ها به یک میزان در خطر مرگ به دلیل ابتلا به کرونا قرار ندارند. مطالعات مختلف نشان داده است کودکان و نوجوانان کمترین آسیب پذیری را در مقابل این ویروس دارند. این در حالی است که کهنسالان یکی از آسیب پذیرترین اقشار در مقابل کووید ۱۹ هستند. با این وجود، دانشمندان به تازگی تئوری جالبی برای کاهش شمار قربانیان کرونا مطرح کردند.

بر این اساس، دانشمندان انگلیسی اعلام کردند به هر میزانی که ما اجازه دهیم جوانان به کرونا مبتلا شوند، سالمندان بیشتری از خطر مرگ نجات می‌یابند! در واقع با بسته شدن مدارس بر طول دوره شیوع کرونا افزوده خواهد شد و در نتیجه خطر مرگ و میر کهنسالان به دلیل ابتلا به ویروس افزایش خواهد یافت.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ انگلیس با یک شبیه سازی و محاسبات رایانه‌ای اعلام کردند یکی از راهکار‌های مناسب این است که بخش قابل توجهی از جوانان و کودکان به ویروس کرونا مبتلا شوند. به دلیل آنکه احتمال مرگبار بودن کووید ۱۹ در میان این قشر کمتر است و این امر می‌تواند باعث محافظت از سالمندان در بلند مدت شود.

تلاش برای ایجاد ایمنی گله ای
دانشمندان می‌گویند ابتلای درصد قابل توجهی از جوانان و کودکان به کرونا منجر به ایمنی گله‌ای در جامعه خواهد شد، (ایمنی گله‌ای به حالتی اطلاق می‌شود که درصد بالایی از مردم یک کشور به طور طبیعی یا از طریق واکسیناسیون عمومی به یک ویروس یا باکتری مبتلا می‌شوند و پس از بهبودی به دلیل مقاومت در برابر بیماری، زنجیره شیوع قطع می‌شود و جامعه به ایمنی می‌رسد).

اکنون چند کشور مانند سوئد از این روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنند. با این وجود، ایمنی گله‌ای راهکاری بسیار پر خطر است. برآورد می‌شود برای ایجاد ایمنی گله‌ای در یک کشور باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن به ویروس کرونا مبتلا شوند. برای مثال، در مورد کشور آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفر، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر باید به این ویروس مبتلا شوند تا ایمنی گله‌ای پدید آید.

 

در تحقیقاتی که دانشمندان کالج سلطنتی لندن در ماه مارس انجام دادند مشخص شد اگر دولت انگلیس در مقابله با شیوع کرونا هیچ اقدامی انجام ندهد برآورد می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند. با این حال، اگر دولت راهبرد‌های موثری را در این زمینه بکار گیرد شمار قربانیان کووید ۱۹ کمتر از ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.

دانشمندان انگلیسی می‌گویند اگر مدارس بسته شوند میزان تلفات کرونا در این کشور ۸۰ تا ۹۵ هزار تن افزایش خواهد یافت. همچنین اگر فاصله گذاری اجتماعی و قوانین سخت گیرانه در جامعه وضع شود بین ۱۴۹ هزار تا ۱۷۸ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

دانشمندان تاکید دارند هر چه میزان شیوع ویروس در جامعه طولانی‌تر باشد و دیرتر به ایمنی گله‌ای برسیم، احتمال ابتلای افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای دچار هستند به کووید ۱۹ افزایش می‌یابد و در نتیجه تلفات در جامعه بیشتر خواهد شد.

انگلیس یکی از بدترین آمار‌های مربوط به ابتلا به کرونا را در میان کشور‌های اروپایی دارد. تاکنون ۵۵۰ هزار نفر در این کشور به کووید ۱۹ آلوده شده اند. از این میان، بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن جان خود را از دست داده اند. دولت انگلیس اقدام به پیش خرید واکسن کرونا از غول‌های داروسازی جهان کرده است. دولت این کشور برنامه ریزی کرده است از ماه ژانویه واکسیناسیون عمومی را اجرایی کند. با این حال، دانشمندان اعلام کرده اند واکسیناسیون تمام مردم انگلیس در مقابل کرونا امکان پذیر نیست.

شنبه 19/7/1399 - 8:36
خواص خوراکی ها

 

یک متخصص تغذیه به معرفی برخی موادغذایی پر انرژی پرداخت و گفت: برخی موادغذایی می توانند میزان انرژی بیشتری به بدن برسانند.
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد به دنبال افزایش میزان انرژی بدنی‌شان هستند تا در طول روز بتوانند به کارهای خود بهتر رسیدگی‌ کنند و به عبارت عامیانه به دنبال شناخت خوراکی‌های انرژی‌زا هستند.

آنچه امروزه بیشتر میان نوجوانان و البته جوانان به عنوان راههای افزایش انرژی باب شده است و آن‌ها را به سمت و سوی مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و مواردی از این دست سوق می‌دهد، عوارض و پیامدهای ناخوشایندی را برای سلامتی آن‌ها به دنبال دارد.

به عقیده متخصصان و پزشکان حوزه علم تغذیه هیچ گاه نمی توان با مصرف یک یا چند ماده محدود غذایی انرژی مورد نیاز بدن را به همراه سلامتی آن تامین کرد.

تامین انرژی بدن و حفظ سلامت جسمی مستلزم داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از همه گروههای غذایی در برنامه غذایی روزانه است.

سبزیجات، میوه‌جات و سایر مواد غذایی حاوی ویتامین و پروتئین به زور طبیعی براز همه افراد مورد نیاز و ضروری است و نباید از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود.

ضرورت استفاده از سایر گروههای غذایی در رژیم روزانه
افراد برای حفظ سلامت و شادابی جسمی و روحی خود باید رژیم غذایی سالم و البته کم حجمی که کالری بیشتری را به بدن آن‌ها برساند انتخاب و مورد استفاده قرار بدهند.

محمدتقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: همه مواد غذایی دارای انرژی و کالری هستند و بعد از مصرف در بدن فرد انرژی آزاد می‌کنند.

او اضافه کرد: خاصیت برخی از مواد غذایی نسبت به بقیه بیشتر است و نوع کالری آن‌ها در مقایسه با دیگر غذاها مطلوب‌تر و مفیدتر است.

این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افراد با ذائقه‌های مختلف می‌توانند در رژیم غذایی روزانه خود از انواع مغزها بیشتر استفاده کنند و به این شکل در طول روز انرژی بیشتری خواهند داشت.

انوشه همچنین یادآور شد: مصرف انواع مغزها که در گروه آجیل از آن‌ها نام برده می‌شود مثل مغز بادام، گردو، فندق، پسته و سایر مغزهای این چنینی می‌تواند در طول روز انرژی بیشتری را به بخش‌های مختلف بدن افراد برساند.

او افزود: به همان اندازه که نوع انتخاب غذایی اهمیت دارد، زمان مصرف و استفاده آن‌ها نیز دارای اهمیت است و حجم انرژی بدن نیز با توجه به زمان دریافت مواد غذایی مورد نیاز آن کم یا زیاد خواهد شد.

معجزه انرژی بخشی ادویه‌های مختلف
انوشه در ادامه تاکید کرد: مصرف انواع ادویه‌ها در تهیه و آماده کردن غذاهای مختلف، مثل زردچوبه، دارچین، زنجبیل و سایر ادویه‌ها به آزادسازی انرژی بیشتر در بدن فرد کمک می‌کنند و در نتیجه افزایش انرژی بیشتری را برای فرد مصرف کننده به دنبال خواهند داشت و در متابولیسم بدن او اثر مثبت دارد.

این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: استفاده از مواد غذایی فوق که برای دریافت انرژی بیشتر به آن‌ها اشاره شد، مستلزم دانستن طبع بدن هر فرد و گنجاندن آن مواد در رژیم غذایی روزانه است.

انوشه بیان کرد: افراد باید بدانند که مواد غذایی مفید و مغزی را با توجه به سلامت آن‌ها و میزان کالری انتخاب کنند و هر چقدر این مواد غذایی در حجم کمتر و کالری بالاتری باشد، مفیدتر خواهد بود.

این پزشک متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده از آب  در رژیم غذایی روزانه اگر چه در ظاهر انرژی و کالری خاصی برای بدن به همراه ندارد اما به ماندگاری بیشتر انرژی مواد غذایی کمک می کند.

انرژی خود را با خوردن شکلات تلخ چند برابر کنید
این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: انتخاب صحیح و درست در مصرف مواد غذایی در نتیجه به افزایش شادابی و تامین سلامت فرد منتهی می‌شود و افراد باید مواد غذایی ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

انوشه اضافه کرد: هر ۱۰۰ گرم مغز گردو بین ۶۰۰ تا ۶۳۰ تا ۶۵۰ کالری و ۱۰۰ گرم مغز پسته ۵۰۰ تا ۵۸۰ کالری در خود دارد و استفاده از چنین موادی در رژیم غذایی به افزایش میزان انرژی دریافتی منجر خواهد شد.

او تاکید کرد: تکیه افراد به مصرف یک یا چند ماده غذایی مشخص و پرهیز از استفاده از سایر مواد غذایی عادت درستی نیست و به ضعف بدنی افرادی با این رژیم غذایی منجر خواهد شد.

این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: استفاده از غذاهای طبیعی و سالمی که در منزل تهیه می‌شود و جایگزینی آن‌ها با غذاهای فرآوری و نیمه آماده که به صورت کنسروی تولید و به فروش می‌رسند، انرژی بیشتر و سالمتری را برای فرد مصرف کننده تامین می‌کند.

شنبه 19/7/1399 - 8:35
اخبار

 

حریرچی با اشاره به شرایط شیوع شدید کرونا گفت: تهران در وضعیت فوق قرمز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:متاسفانه تهران در وضعیت فوق قرمز قرار دارد. اکنون ۴ هزار ۸۶۵ بیمار مشکوک به کرونا در تهران بستری شده است و  حدود ۹۰۷ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

او گفت: متاسفانه تعداد بیماران بستری شده ۱۷۵ درصد بیشتر بیش از ترخیص روزانه است و روز به روز تجمع بیماران در بیمارستان های تهران  افزایش می‌یابد.



حریرچی ادامه داد: از ۱۵ مهرماه سال جاری  تاکنون در سطح کشور تعداد بیماران بستری شده ۳۵ هزار و ۳۱۵ نفر برآورد شده است که ۲۷ هزار و ۴۷۵ نفر در بخش عادی، ۷۸۴۱ نفر در بخش ویژه و ۳۱۳۷ نفر با مشکلات تنفسی شدید بستری هستند.

شنبه 19/7/1399 - 8:34
اطلاعات دارویی و پزشکی

 


گاهی به دلیل شدت درد هر نوع داروی مسکن را بدون توجه به شرایط مصرف آن استفاده می کنیم که کاری بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی اوقات از درد‌های آزار دهنده‌ای رنج می‌بریم که توان تحمل آن‌ها را نداریم، بنابراین هنگام کمر درد، سر درد و ... به دارو‌های مسکن پناه می‌بریم، اما ممکن است با مصرف نادرست این دارو‌ها دچار اشتباهاتی شویم که آن را در ادامه مرور می‌کنیم.

مصرف دوز بالای مسکن برای تسکین سریعتر درد

پزشک هنگام تجویزداروی مسکن دوز آن را مناسب با حداکثر درد تعیین می‌کند، زیرا دو برابر شدن دوز مصرفی، تسکین بیشتر درد یا تاثیر سریعتر دارو را تضمین نمی‌کند و در مقابل ممکن است عوارض منفی داشته باشد.

مصرف دو نوع مسکن

هر داروی مسکن از ماده موثری تشکیل شده است که به طور متفاوت عمل می‌کند و اگر چندین نوع مسکن در خانه دارید و فکر می‌کنید مصرف «کوکتل» یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند درد را به سرعت تسکین دهد، در اشتباه هستید، بلکه حتی ممکن است جان شما را به خطر اندازد.

مطالعه نکردن دستور العمل‌های همراه دارو

اغلب مسکن را بدون نسخه و بدون خواندن دستورالعمل‌های همراه آن خریداری می‌کنیم. به عبارت دیگر نمی‌دانیم چه می‌خوریم و ممکن است پس از آن داروی دیگری را استفاده کنیم که مصرف همزمان آن‌ها ممنوع بوده و این می‌تواند به سلامتی بدن آسیب وارد کند.

 


ترکیب مسکن با دارو‌های دیگر

بسیاری از افراد دارو‌های مسکن را بدون توجه به اثر دارو مصرف می‌کنند و این امر ممکن است اثر آن را مختل کند، برای مثال آسپرین، دارو‌های دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین کدئین یا اکسی کدون می‌تواند عملکرد برخی از دارو‌های ضد افسردگی را مختل کند.

رانندگی تحت تأثیر دارو‌های مسکن

برخی دارو‌های مسکن می‌تواند بیمار را دچار گیجی و خواب آلودگی کنند و برخی افراد هم با مصرف مسکن احساس گیجی و خستگی می‌کنند که به آن‌ها توصیه می‌شود حتی در صورت مصرف یک قرص از رانندگی خودداری کنند.

توصیه مصرف دارو‌های مسکن به دیگران

افراد معمولاً مسکن‌هایی را که مصرف آن‌ها مستلزم نسخه پزشک است، به خانواده، دوستان و همسایگان توصیه کرده و به اشتراک می‌گذارند، اما باید بدانید که هر دارویی برای همه مناسب نیست. این دارو برای درمان یک مشکل خاص و برای فرد خاصی تجویز می‌شود که پزشک او را می‌شناسد.

 

مشورت نکردن با داروساز

مطالعه نکردن دستورالعمل‌های همراه دارو یک اشتباه، اما در عین حال قابل درک است، اما صحبت نکردن با داروساز اشتباه دیگری است که توجیه پذیر نیست؛ بنابراین در طول حضور خود در داروخانه اگر سوالی داشتید، می‌توانید آن را از داروساز بپرسید.


نگه داری دارو‌های مسکن

بسیاری از افراد تمایل دارند که دارو‌ها را در خانه نگهداری کنند تا در دسترس باشد. مشکل در اینجا تاریخ مصرف این دارو‌ها و نحوه نگهداری آنهاست. چراکه مسکن‌های فاقد اعتبار ممکن است برای سلامتی مضر باشند، بنابراین هنگام خرید دارو‌های مسکن بدون نسخه، از تاریخ انقضا اطمینان حاصل کنید.

شکستن قرص با فشار

بسیاری از دارو‌ها باید طبق دوز تجویزی مصرف شوند، در غیر اینصورت موثر نخواهند بود. اگر خطی در وسط قرص برای برش وجود داشته باشد، باید بر اساس همان خط برش نصف شود، در غیر این صورت دارو کمکی به شما نخواهد کرد، ضمن اینکه طعم تلخ ناشی از برش لایه داخلی قرص را نیز خواهید چشید.

شنبه 19/7/1399 - 8:33
ایرانگردی

 

کاروان خودرویی عزاداری حسینی، صبح روز اربعین از میدان صنعت به سمت مقبره الشهدای بوستان نهج البلاغه به حرکت در آمد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲، با توجه به تصمیم ستاد کرونا و تعطیلی برنامه‌های تجمعی عزاداری ، حرکت کاروان عزاداری حسینی در صبح روز اربعین جلوه‌ای حسینی به منطقه۲ تهران بخشید.
میدان صنعت و خیابان‌ های منطقه ۲ در صبح اربعین میزبان کاروان خودرویی عزاداران حسینی شد تا عرض ارادت شهروندان منطقه۲ به سیدالشهدا برسد.
این کاروان با همراهی خودروهای مزین به پرچم‌های یا حسین (ع) از میدان صنعت به سمت مقبره الشهدای بوستان نهج البلاغه حرکت کرده و در خیابان‌های سعادت آباد و شهرک غرب نوای یا حسین (ع) را طنین انداز کرد.
براساس این گزارش همزمان با اربعین حسینی میادین و معابر منطقه ۲ با نصب ۱۴۰۰ تخته پرچم و ۳۲ هزار متر طول ریسه مشکی و همچنین ۲ هزار مترمربع کتیبه سیاهپوش و مزین به پیام های حسینی شد.

جمعه 18/7/1399 - 18:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته