• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3474روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

به گزارش سافت گذر به نقل ازنارنجی؛ همانطور که می دانید همچنان یکه تازی دنیای مرورگرهای اینترنتی در دست اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت بوده و دیگر رقبا چندین سال است که برای تصاحب این جایگاه تلاش می کنند. حال به نظر می رسد که چندی پیش، کروم توانسته برای مدت کوتاهی این عنوان را از آن خود کرده و مزه جایگاه اول را بچشد.


StatCounter-browser-ww-daily-20120318-20120318-bar-520x335.jpg

کروم که یکی از رقبای تازه نفس این میدان است، در مدت زمان کوتاهی از رقیب سرسخت خود، یعنی فایرفاکس رد شده و هم اکنون با فاصله کمی بالاتر از او، در مقام دوم مرورگرهای اینترنتی دنیا ایستاده است. و همچنان به تلاش برای برای به زیر کشیدن IE مایکروسافت ادامه می دهد. البته در روز 18 مارس (چهار روز پیش)‌ بالاخره کروم توانست این لحظه به یادماندنی را در تاریخچه اش ثبت کند و به مرورگر اول دنیای وب تبدیل گردد. هر چند که روز بعد مجبور شد این جایگاه را دوباره در اختیار اینترنت اکسپلورر بگذارد و پادشاه یک روزه باشد. 

به گزارش سافت گذر؛کروم در این روز توانست درصد کاربر 32‪.‬71 را به نام خود ثبت کند. در حالی که میزان کاربرد اینترنت اکسپلورر تنها 32‪.‬5 درصد بود و سهم فایرفاکس هم 24‪.‬81 درصد شده بود. این روز تاریخی را سافاری با عدد 7‪.‬13 درصد و اپرا با 1‪.‬86 درصد به پایان رساند. 

در حال حاضر کروم سهم 25‪.‬69 درصدی از بازار را در اختیار دارد و فایرفاکس به 25‪.‬23 درصد از بازار قانع شده است. IE مایکروسافت هم که زمانی بیش از 80 درصد بازار را در اختیار داشت، هم اکنون در رقابت نزدیکی با این دو، سهم 40‪.‬63 درصدی بازار مرورگرها را در چنگ خود دارد. اما شرکت گوگل با تبلیغ مرورگر کروم در بیلبوردها، پوسترها، برنامه های تلویزیونی، وب سایت ها و همچنین افزایش روز افزون امکانات و سرعت آن، به سختی تلاش دارد که همانند بازار موتورهای جستجوی اینترنتی، به یکه تاز دنیای مرورگرهای وب تبدیل شود. 

پیش بینی شما در خصوص نتایج این رقابت نفس گیر چیست؟

منبع:سافت گذر 

يکشنبه 6/1/1391 - 13:48
ایرانگردی


مکان مسکونی اجاره‌ای که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود را هتل می نامند. هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند که دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند :رستوران، استخر شنا، کافی شاپ،سالن اجتماعات و نمونه‌هایی از این امکانات در یک هتل مناسب هست. مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند.در کنار امکانات کافی و لازم بعضی هتل ها به دلیل زیبایی که دارند نسبت به مابقی هتل ها در شهر از توجه ویژه ایی برخوردارند از جمله...

هتل ملک التجار

هتل داریوش

هتل داد

هتل شهریار

هتل هما

هتل کندوان

هتل عباسی

 

منبع: سایت بانکی 

شنبه 5/1/1391 - 16:32
ایرانگردی

سفر یکی از بهترین عادتهای ما ایرانی ها در گذران عید و شروع سال جدید سفراست اما معمولا هرسال فقط جاده های شمال را طی می کنیم و سیل بیشماری از آدم ها را می سازیم که نه تنها طبیعت خزر را نابود می کنند به هیچ کداممان هم خوش نمی گذرد!

به قول یکی از دوستان عید های شمال مثل روزهای عادی سال در تهران است. امسال ما برای شما پیشنهاد های جدیدی داریم.

چشم‌انداز زیبای چشمه خائیز تا راسته بازار و كاروانسرای خیرآباد و ده‌ها نقطه دیدنی تاریخی و طبیعی بهبهان هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را در نوروز به خود جلب می‌كند.


بهبهان امروز یا همان ارجان دیروز، با وسعتی معادل 3 هزار و 195كیلومترمربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد آب و هوا بهبهان آب و هوای نیمه بیابانی یا كوهپایه‌ای است و حداكثر دمای مطلق بهبهان بیش از ۵۰ درجه در تیر و مرداد و حداقل كمتر از صفر درجه در اواخر آذر و دی می‌رسد.

وجه تسمیه بهبهان در وجه تسمیه بهبهان چند نظریه بیان شده است كه مهمترین آنها، بهو به معنای كوشك و كوشك عبارت است از قصر و عمارت عالی خارج از شهر كه در میان باغ و بوستانی قرار گرفته باشد و بهبهون یعنی بهترین كوشك. بهبهو به فضای باز و جا و مكانی مناسب گفته می‏شود كه عشایر و ایلات به خصوص در فصل بهار در آن موقتاً اطراق می‏كنند و چون این مكان از نظر جغرافیایی با تعریف دشت همخوانی دارد لذا بهو یعنی دشت و بهبهو (بهبهان) یعنی بهترین دشت. در غرب بهبهان كنونی (كوهپایه‏ های زاگرس) جایگاهی وجود دارد كه مربوط به بغ بغان یعنی خدای خدایان (عهد باستان) است كه با گویش محلی بعبعو گفته می‏شود.این لفظ در اثر تكرار در طول زمان به بهبهو و سپس بهبهون یا بهبهان بیان شده است. (این نظریه صادق است.)

 

دروازه قرآن بهبهان

 

صنایع دستی بهبهان

بهبهان از قدیم‏ الایام دارای صنایع دستی متنوعی بوده است كه با برچیده شدن راسته بازار تحولات اقتصادی و ظهور مشاغل جدید اكثر آنها از میان رفته ‏اند مهمترین آنها عبارت بودند از مسگری، ورشوسازی، ساخت قلیان، ظروف سفالی، عبابافی، نمدمالی، لحاف‏دوزی، تولید كلاه نمدی، گیوه و … از این میان در حال حاضر تنهاعبابافی، نمدمالی، لحاف‏دوزی و گیوه‏ دوزی باقی مانده است. *اماكن تاریخی بهبهان دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته بازار، نارین قلعه (تخریب شده)، مقوم (از بین رفته)، آب انبار و بركه‏ ها، بقعه بشیر نذیر، عمارت كلاه فرنگی (تخریب شده)، مجموعه ارجان گور مكشوفه كیدین هوتران)، مجموعه بكان (پل، حمام)، پل خیری مح خان (خیرآباد)، قلعه مدرسه (خیرآباد)، آتشكده چهارطاق (خیرآباد)، كتیبه تنگ تكاب، برج‌های رضاخانی، خرابه‏ های كلگه‏زار، كتیبه تنگ سروك. بافت تاریخی شهر بهبهان كه قدیمی‏ترین منطقه بهبهان فعلی پس از ارجان است، از شمال به خیابان شریعتی، از جنوب به خیابان گرایمی، از شرق به نحوی و ادامه آن به موازات مسیل آبخروار تا خیابان شریعتی و از غرب به خیابان پیروز منتهی می‏شود. خیابان عدالت و خیابان جوانمردی بصورت دو محور عمود بر هم از وسط این ناحیه عبور می‏كند كه خیابان وانمردی فعلی، سالها قبل به صورت مسیلی از وسط شهر می‏گذشته و حد فاصل بین دو قوم قنوات و بهبهان بوده است. مساحت كلی این منطقه حدود ۱۴۶ هكتار است. از دیگر ویژگی‏ های این بافت وجود بیش از ۸۴ مسجد، حسینیه و امامزاده در لابلای اماكن مسكونی آن است. قدمت بیشتر خانه هایی كه در بافت واقع شده اند به دوره‏ های قاجار و پهلوی می‏رسند. از ویژگی‏ های معماری این بناها می‏توان به وجود زیرزمین در اثر آنها وجود ایوان با ستون های مدور، سردرهای قوسی به صورت نیم دایره و آجركاری‌های زیبا در نمای بیشتر آنها اشاره كرد.

اماكن دیدنی طبیعی بهبهان تنگ تكاب، تنگ بن، تنگ خوئیز، تنگ سروك، دره گرمابه، امامزاده شیرعلی، باغ بهو از جمله امكان دیدنی طبیعی و منحصر به فردی است كه هر ساله باعث جذب گردشگران به این شهرستان شده است.

اماكن تفریحی غیرطبیعی بهبهان پارك جنگلی سلمان فارسی (جاده اهواز)، پارك جنگلی ارجان (جاده سیمان ـ نرگس‏زار)، اردوگاه شهید رجایی (جاده اهواز)، پارك ساحلی خارستان (جاده اهواز)، سد مخزنی مارون از جمله مراكز تفریحی غیر طبیعی است كه در سال‌های اخیر در این شهرستان احداث شده است. مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی خارستان یكی از مجموعه‌های بسیار دیدنی بهبهان است. این مجموعه در شمال غربی بهبهان، در ۳ كیلومتری جاده بهبهان- اهواز، جنب سنگ شكن گلستانی‏منش واقع است و فاز اول آن با وسعت ۲۵ هكتار توسط شهرداری در كنار رودخانه مارون احداث شده است.

امامزاده شاه میر عالی حسین(ع)

نمای كلی این مجموعه بیضی شكل است و بیشه‏ های طبیعی از انواع گون در مركز آن قرار دارد و جاده آسفالتی اطراف این بیشه ‏ها كشیده شده است. در ضلع شرقی آن دو راه فرعی وجود دارد كه اولین راه به دریاچه كه با وسعت 1.5 هكتار ساخته شده و بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی استان خوزستان است و دارای امكانات قایق سواری است و دومین راه به چهار قلعه زمین فوتبال و والیبال ساحلی ( هر كدام ۲ قطعه ) ختم می‏شود. ضلع غربی مجموعه موازی با رودخانه مارون است و میان رودخانه و پارك یك جاده ساحلی به طول ۱۱۰۰ متر كشیده شده است كه در كناره آن، تعداد ۱۴۰ سكو دایره‏ شكل جهت استفاده خانواده ‏ها ساخته شده است. امتداد این سكوها به بیشه‏ های زیبا و طبیعی ختم می‏شود كه همچنان دست‏ نخورده باقی مانده است. در قسمت جنوب غربی پارك پیست دوچرخه‏ سواری به وسعت یك هكتار ساخته شده است. برنامه ‏های در نظر گرفته شده برای این مجموعه طی سه فاز اجرا می‏شود و تا كنون فاز اول آن اجرا شده است. كه به طور كلی شامل احداث دریاچه، زمین فوتبال ساحلی (۲ قطعه)، زمین والیبال ساحلی (۲ قطعه)، پیست دوچرخه سواری و احداث ۱۴۰ سكو و خیابان سازی بوده است و فاز دوم شامل ساحل سازی و احداث سكوی ماهیگیری است.

 

‏اماكن مذهبی مشهور بهبهان امامزاده حیدر، امامزاده شاه‏میر عالی حسین، امامزاده شاه‏ فضل، بی‏ بی خدیجه، بی‏ بی زبیده خاتون، بی‏ بی‏ صالحه‏ بیگم، امامزاده ابراهیم، امامزاده شیرعلی، امامزاده ابوذر، سید فقه، آخوند ملاعلی بهبهانی از جمله اماكن مذهبی مشهور بهبهان است كه همیشه پذیرای مردم خداجوی منطقه و همچنین استان‌های همجوار است.

قدمگاه امام رضا(ع)

 

حیات وحش و مناطق طبیعی بهبهان شهرستان بهبهان به علت واقع شدن در دشت و مجاورت با ارتفاعات رشته كوه زاگرس و بنادر جنوبی ایران و نیز واقع در گذرگاه چهار استان و برخورداری از رودخانه‏ های پرآب مارون و خیرآباد و زهره دارای موقعیت خاص و مناطق ویژه ‏ای است.این مناطق تحت نظارت مستمر پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان بوده تا بستر مناسبی جهت حفاظت و ادامه حیات و بالندگی محیط زیست شهرستان بوجود آید. در این مناطق بكر و زیبا گونه‏ های مختلف از حیوانات و پرندگان حمایت شده از قبیل كبك، تیهو، دراج، زنبورخوار، كل و بز و … دیده می‏شود.

 

منطقه گردشگری و زیبای تنگ تكاب بهبهان این روستا در ۲۰ كیلومتری شمال بهبهان، نواحی اطراف كارخانه سیمان و در نزدیكی سد مارون، در دامنه كوه تنگ تكاب واقع شده است. راه باریك و پرپیچ و خم كوهستانی ما را به این منطقه خوش آب و هوا می‏رساند كه به طور كامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون كه در پای آن جریان دارد مسلط است. مخصوصاً در شب چشم‏ انداز شهر بسیار دیدنی است. باغ‏ های انبوهی در دامنه كوه واقع شده‏ اند و هركدام دارای چشمه و استخر است. كوهستانی بودن، وجود مناظر زیبای طبیعی و دور بودن از هیاهوی شهر باعث شده است تا در همه فصول سال علاقه‌مندان زیادی برای تفریح و استراحت به این منطقه بیایند. كوهستانی بودن منطقه به دوستداران كوهنوردی و صخره ‏نوردی امكان پرداختن به علاقه خود را می‏دهد. علاوه بر این از قلعه ‏هایی به جای مانده كه به حسن صباح نسبت داده می‏شوند و آن طور كه در كتاب خداوند الموت آمده یكی از معاونان حسن صباح در این قلعه بر منطقه‏ های خوزستان و فارس و كهگیلویه نظارت می‏كرده است.

 

مزارع گل نرگس در دشت بهبهان


منطقه گردشگری خاییز این روستا در شمال شرقی بهبهان در دامنه كوه خاییز و با فاصله حدود ۲۲ كیلومتری از شهرستان واقع شده است. روستا دارای تاریخچه طولانی از دوران پادشاهان ساسانی است و آثار آن عبارتند از سنگچینی‏ های راه شاهی و همچنین سه آسیاب واقع در دهانه تنگ خاییز كه رونق منطقه را تا قرون گذشته یعنی تا دوره‏ های اسلامی‏ می‏رساند. جاذبه‏ های گردشگری روستای خاییز عبارتند از، امكان انجام فعالیت كوهنوردی، وجود گونه‏ های جانوری در محیط كوهستان و وجود چشمه آب خاییز كه از تنگ خاییز سرچشمه می‏ گیرد. مهم‌ترین عامل جذب گردشگران زیارتگاه امامزاده محمد است. این روستا در طول سال در ماه‌های اسفند تا اوایل خرداد دارای شرایط آب و هوایی مناسب است و سرسبزی منطقه در این اوقات شرایط مناسبی برای تفریح خانوادگی و دسته جمعی همشهریان فراهم می‏ نماید.

منطقه گردشگری پشكر

این روستا در شمال بهبهان و در نزدیكی سد مارون در پای یكی از كوه‌های رشته كوه تنگ تنكاب، میان كوه و دره‏ هایی به عمق ۴۰ متر كه رودخانه خروشان مارون در آن می‏گذرد، قرار دارد. در این روستا، باغ‏ هایی از لیمو و نخل و نارنج در دو بخش شرق و غرب وجود دارد. همچنین در فاصله میان روستا و باغ ‏های غربی حدود دویست متر تپه‏ هایی وجود دارند كه در ماه های پرباران سال از چمن و گل پوشیده می‏ شوند. خانه ‏های روستا گلی و قدیمی‏ هستند و بافت قدیمی‏ آن پلكانی‏شكل و زیبا و با وجود غیر مسكونی بودن هنوز قابل استفاده هستند.

 

 

بقعه بشیر نظیر

كاروانسرای معروف و تاریخی خیرآباد بهبهان بنای كاروانسرا (مدرسه) خیرآباد كه با شماره ۳۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در ۲۵ كیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد (قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال ۱۰۸۹ ه.ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی خان زنگنه (حاكم ایالات بهبهان و كهگیلویه) ساخته شد. وسعت این بنا كه تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده است، در ابتدا 9 هزار 943 متر مربع بوده و دارای قسمت‌های مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، كه هم اكنون تنها بنای اصلی مدرسه (حدود ۲۵۰۰ متر مربع) باقی مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته است. به دلیل اینكه از سال ۱۱۳۵ ه‏‏.ق كه علمای اخباری در آن اقامت كردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحكم جهت مقابله و مباحثه علمی‏ با آیت‏ الله وحید بهبهانی استفاده می‏ كردند. از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف گردید. این بنا نماینگر خصیصه علم دوستی مردم بهبهان است.

راسته بازار معروف بهبهان این مجموعه كه با شماره ۳۷۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده در حال حاضر قدیمی‏ ترین بازار شهر می‏باشد كه در زمان گذشته مركزثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده است. این مجموعه كه متعلق به دوره قاجار است دارای چندین راسته بوده كه حرفه های مختلف در راسته ‏های مخصوص به خود فعالیت داشتند. در حال حاضر تنها یك راسته از آن باقی مانده كه از این قسمت باقی مانده است. برروی دیوار راسته باقی مانده دو كتیبه قرار دارد. مصالح به كار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‏ های آن می‏توان به سقف گنبدی حجره‏ ها و كاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته‏ ها اشاره كرد.

 

حلقه قدرت

حمام تاریخی بكان بهبهان این حمام متعلق به دوره ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در كنار رودخانه مارون در نزدیكی روستای امام رضا واقع شده است. معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است كه در حال حاضر به علت اینكه كف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف ها و سنگ های كناره دره پر شده است، پلان آن كاملاً دیده نمی ‏شود، یك قسمت مربع شكل مركزی است كه چهارایوان در چهار جهت آن قرار داشته است. ایوان‌ها كه در روی چهار ستون قرار داشته‏ اند با طاقهای جناقی به هم متصل شده و قسمت مركزی سقف گنبدی شكل داشته كه در حال حاضر ریخته است.

پل تاریخی ارجان این پل كه در كنار رودخانه مارون در نزدیكی روستای امام رضا (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) واقع شده است متعلق به دوره ساسانی است. این پل دارای دهانه‌ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده است و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود. تمامی‏ آثار به جامانده ساسانی است و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. آثار پل كوچك دیگری پائین تر از پل بزرگتر دیده می‏شود. به هر حال شهرستان زیبای بهبهان با طبیعتی منحصر به فرد و بكر یكی از مناطق دیدنی استان خوزستان است كه در روزهای پایانی سال همواره پذیرای خیل عظیم مسافران و مهمانان نوروزی است.

منبع: سایت بانکی 

شنبه 5/1/1391 - 16:16
موفقیت و مدیریت

بازاریابی امری حیاتی است چون به کمک آن می توانید نیاز مشتریان خود را شناسایی کنید و آنرا برآورده سازید. اجازه دهید موضوع را کمی باز تر کنیم هر کسی که کسب و کاری را اداره می کند چه کوچک و چه بزرگ تمایل دارد آنرا توسعه دهد و به آن رونق بیشتری بدهد. اگر کسب و کار کوچکی دارید و می خواهید آن را توسعه دهید توصیه می کنم این مطلب را بخوانید.


اصول بازاریابی برای مشاغل کوچک
بازاریابی امری حیاتی است چون به کمک آن می توانید نیاز مشتریان خود را شناسایی کنید و آنرا برآورده سازید. اجازه دهید موضوع را کمی باز تر کنیم هر کسی که کسب و کاری را اداره می کند چه کوچک و چه بزرگ تمایل دارد آنرا توسعه دهد و به آن رونق بیشتری بدهد. اگر کسب و کار کوچکی دارید و می خواهید آن را توسعه دهید توصیه می کنم این مطلب را بخوانید.

بازاریابی برای مشاغل کوچک
به 4 روش مختلف می توانید کسب و کار خود را رونق بخشید:

مشتریان بیشتری جمع کنید.

مشتریان را ترغیب کنید کالاهای بیشتری از شما بخرند.

مشتریان را ترغیب کنید کالاهای گران تری از شما بخرند.

مشتریان را ترغیب کنید کالایی که سود بیشتری دارد از شما بخرند.

هر کدام از این 4 روش درآمد و سود شما را افزایش می دهند. اجازه دهید به مورد اول بپردازیم یعنی پیدا کردن مشتریان بیشتر. من این مورد را به شدت به شما توصیه می کنم. چرا؟ چون با پیدا کردن مشتریان بیشتر درآمد بیشتری هم خواهید داشت.


چگونه با بازاریابی می توانید مشتریان بیشتری بیابید.

برای تحقیق و فراهم کردن یک طرح بازاریابی استراتژیک وقت صرف کنید.

کالای خود را به سمت مشتریانی که تا کنون جذب نکرده اید هدایت کنید. یا توجه آنها را به سمت کالای خود جلب کنید.

قیمتی رقابتی برای کالا و خدمات خود فراهم کنید.

کالا و اصول کاری خود را بر پایه اصول بازاریابی تهیه کنید.


اهمیت بازار هدف در مشاغل کوچک
وقتی به مشتریان فکر می کنید باید بازار هدف را مد نظر داشته باشید.  علت اهمیت بازار هدف این است که فقط یک قسمت از عموم مردم پتانسیل خرید کالا و خدمات شما را دارند . با گذشت زمان باید تلاش خود را روی بازار با ارزش و پر سود متمرکز نمایید تا وقت و زحمات شما تلف نشوند.

بسیار مهم است که تقسیم بندی فرضی خود را از بازار هدف با واقعیت هایی که برای شما رخ خواهد داد تطبیق دهید و در هر قسمت از بازار بیشترین آورد ها را مشخص کنید تا بدانید احتمال فروش در هر بخش در عمل چقدر است. این کار باز هم از هدر رفت وقت و هزینه شما خواهد کاست.


بازاریابی برای مشاغل کوچک و کسب و کار های بزرگ متفاوت است
اگر شما هم کسب و کار کوچکی را اداره می کنید احتمالاً بودجه محدودی برای بازار یابی دارید. موثرترین راه برای بازار یابی یک کسب و کار کوچک این است که یک برنامه مبسوط که ترکیبی از فعالیت های فروش و  بازاریابی شما باشد تهیه نمایید. توجه به فعالیت های فروش نه تنها از هزینه های بالای بازاریابی شما می کاهد بلکه به آن ارزش دیگری می افزاید و آنهم توجه به خواسته ها و نظرات مشتریان و آگاهی از دیدگاه های آنهاست. این کنش و واکنش بین شما و مشتریان در امر بازاریابی اطلاعاتی به شما می دهد که از هر تحقیقی با ارزش تر است.

کسب و کار های کوچک اگر بودجه ای هم برای بازاریابی در نظر گرفته باشند این بودجه بسیار محدود است بخصوص در برابر بزرگان این میدان. حال این بدان معناست که شما نمی توانید در برابر رقبای بزرگتر  تاب بیاورید؟ البته که نه. آنچه گفتیم بدین معناست که شما باید کمی خلاق تر عمل کنید. خوب نظر شما درباره این روش ها چیست؟

با افراد و شرکت هایی که واسطه بین شما و مشتریان هستند صحبت کنید و از آنها بخواهید به صورت اشتراکی تبلیغ نمایید.

برای مشتریان خود وقت بگذارید تا برای آنها انگیزه بیشتری ایجاد کنید.

آیا تا کنون درباره معرفی خود به رسانه ها فکر کرده اید؟ هر چه بیشتر شما را بشناسند شانس فروش شما بیشتر است و کسب و کار شما می تواند رونق بیشتری داشته باشد. با انجام این کار شما به خود و کسب و کار خود موقعیت بهتری در میان رقبا می بخشید.

به مناسبت های مختلف می توانید از مردم دعوت کنید تا از محل کار شما دیدن نمایند البته بهتر است برای آنها وسیله رفت آمد هم تهیه نمایید. این مانند یک تبلیغ رادیویی مجانی برای شماست. اگر علاقه ای به ورود افراد مختلف در محیط کسب و کار خود ندارید می توانید در یک مناسبت ورزشی لوازم و لباس های ورزش کاران و از این قبیل را تهیه نمایید.

وقتی برای بازاریابی پول خرج می کنید فراموش نکنید راهی برای بررسی نتایج تلاش های خود پیدا کنید. می توانید چند خط تلفن رایگان که برای تماس گیرنده هزینه ای نداشته باشد تهیه کنید و از آنها بخواهید با شما تماس بگیرند و ضمن اینکه نظر خود را درباره کالا و خدمات شما ابراز می کنند از آنها بپرسید که چگونه با شرکت، کالا یا خدمات شما آشنا شده اند به این ترتیب وقتی که یک روش بازار یابی کارایی خود را از دست می دهد شما متوجه خواهید شد و پول خود را برای آن به هدر نمی دهید. و می توانید به سرعت از روشی جایگزین که موثرتر است برای بازاریابی استفاده کنید.


بازاریابی برای کسب و کار کوچک خود را شروع کنید.

با سخت کوشی در بازاریابی و تهیه یک استراتژی ساده مانند مقید کردن خودتان برای تماس گرفتن با ده مشتری یا حداقل پنج مشتری احتمالی در روز خواهید دید که کسب و کار شما با شیبی چشم گیر رشد خواهد کرد. و شما با بودجه کمی توانسته اید این کار را انجام دهید و این ارزشمند است.

نوشته: لورا لیک

ترجمه: علی یزدی مقدم

شنبه 5/1/1391 - 16:7
اقتصاد


ماجرای قحطی در ایران برای کسانی که در عرصه رسانه و به خصوص در حوزه اقتصاد فعالیت دارند٬ داستان جالبی بود که موجب برخی حاشیه ها طی چند روز اخیر شده بود.

ماجرا از آن جا آغاز می شود که اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها از قحطی تا 6 ماه آینده خبر داد. او در این گفتگو اینگونه گفت: با واردات دلار 1600 تومانی و وضعیت فعلی تولید تا 6 ماه دیگر در کشور قحطی داریم.

اما این گفته او مبنای عمل برخی افراد در تهران شد. به گونه ای که برخی از هایپر مارکت ها با هجوم وسیع و بی سابقه مردم مواجه شدند. فروش میلیاردی این هایپرمارکت ها دلیل و گواهی است بر این که برخی از مردم به خصوص تهران واقعا این حرف عسگراولادی را پذیرفته بودند. از سوی دیگر شایعه حمله آمریکا به ایران  این که آمریکا می خواهد تنگه هرمز را ببندد!!! هم برای این افراد تقریبا قطعی شده بود! این در حالی است که بعضی از مقامات ایران تهدید کرده بودند که ممکن است تحت شرایطی خاص تنگه هرمز را ببندند.

عکس های زیر نشان دهنده این هجوم بی سابقه به یکی از فروشگاه های بزرگ در تهران می باشد.


 

 



اما عسگراولادی از حرف خود کوتاه آمد. او گفت منظورش این نبوده که قحطی می شود اما اگر چنین برداشتی از حرف های او شده است او عذرخواهی می کند! این در حالی است که گفته های عسگراولادی بیش از 20 روز خوراک رسانه های غربی برای بیان اثرگذاری تحریم بر اوضاع اقتصادی ایران شده بود.

منبع سایت بانکی 

جمعه 14/11/1390 - 21:44
اخلاق

در مزایای سکوت و دم فرو بستن به موقع خویش و پرهیز از ناسنجیده گویی و پرگویی بسیار سفارش و تاکید شده است. به عنوان مثال روایت کرده اند که سکوت دری از درهای حکمت است (ترجمه ظرایف الحکم، ج 1، ص 4). امام سجاد می فرمایند: مؤمن سکوت می ‏کند تا سالم بماند و سخن می‏ گوید تا سود برد. اما نگاهی که اکنون به مسئله سکوت خواهیم داشت جدای از یک نگاه اخلاقی به این مسئله است. 

منظور از سکوت در اینجا سکوتی است که مقدمه یک انفجار واقع می شود و البته به معنای خفه شدن و گنگ شدن هم نیست؛ بلکه به معنای پرهیز است از بیان هر آنچه ضرورت ندارد؛ چه نوشتن آن و چه بیان شفاهی و چه ایما و اشاره.

این سکوت را می توان به دو گونه اختیاری و اجباری تقسیم کرد. سکوت اختیاری را بیشتر می توان در آموزه های عرفا و نکته سنجان عالم دید که توصیه می کنند انسان برای مدتی سکوت کند تا هم بیشتر بتواند تامل کند و هم دربند سخن  ناسنجیده خود نباشد.

به نظر می رسد این گروه ذهن انسان را مرکز فرآیند تشکیل مواد تازه دانسته اند و معتقدند اگر انسان ها در برهه ای از زمان سکوت کنند و بتوانند فقط بیاموزند  و تامل کنند، دیری نخواهد پایید که درون آنها فعل و انفعالاتی به وقوع می پیوندد که آنها را به فردی خلاق و مبتکر تبدیل می کند. انسان از این طریق می تواند پس از مدتی منفعل بودن ناگاه به گونه ای معجزه انگیز فعال و خلاق شود.

شاید از لحاظ روان شناختی هم بتوان این مسئله را توجیه کرد؛ چراکه برخی معتقدند پرحرفی باعث سلب تمرکز و نکته بینی انسان می شود. البته همه اینها در شرایطی است که شخص به  اختیار  خود دست به سکوت بزند و چه بسا این کار برایش سخت هم باشد. آرامشی که پس از مدتی احتمالا به انسان دست می دهد به او مجال تفکر و اندیشه می دهد و او را به دریایی مبدل می کند که فیض دایم سخنانش همگان را سیراب می کند.

 

 

انفجار!

از این به بعد او منفجر می شود و دیگر نمی تواند سکوت کند یعنی به گونه ای بی اختیار پرده سکوت خود را می شکند. نمونه ای که می توان برای این سنخ از سکوت ذکر کرد، شخصیت مولوی است. مولانا پس از مدتی طولانی سکوت و ریاضت و پرهیز از هر آنچه ضروری است به ناگاه در رقص می آید و از آن به بعد است که آواز نی وجودش او را به خداوندگار عرفان و عشق تبدیل می کند. به گواه تاریخ مولوی، مثنوی خود را در شب نشینی هایش با دوستان خود سروده و آنها آن را نگاشته اند، شب نشینی هایی که گاهی تا به اذان صبح طول می کشیده است.

هرگز مولانا برای آنچه فرموده است مانند نویسنده ها و سراینده های امروزی تامل نداشته است؛ بلکه بالبداهه آنها را سروده است.  تا آنجا که خود نیز اشاره کرده است که من نی ای بر لبان خداوندم و او این سخنان را بر زبانم می گذارد.

نوع دیگری از انفجارهایی که بعد از زمانی سکوت رخ می دهد، فوران هایی است بعد از دوره ای سکوت اجباری. جوامعی وجود دارند که  در آن انسان های اندیشمند و فهیم حق بیان و اعتراض ندارند. در موارد متعدد این ها برای رعایت مصالح فردی و اجتماعی چاره ای جز دم فرو بستن نمی یابند.

بندگان  خدا می بایست به اجبار جامعه ستم پیشه سکوت کنند و خود را به نفهمی بزنند. اما انفجار زمانی اتفاق می افتد که به هر طریق فرصتی دست دهد که اندیشمندان بتوانند در آن به راحتی اظهار نظر کنند. به عنوان نمونه می توان به شخصیت پل تیلیخ متکلم معروف آلمانی اشاره کرد.

او هنگامی که در سال 1933 در 47 سالگی به جنبش نازی اعتراض کرد، به تهدید هیتلر کرسی درسش در دانشگاه فرانکفورت را از دست داد. این یعنی سکوت اجباری. اما متکلم ما با تمام دانش اندوخته خود و در حالیکه در اوج پختگی قرار داشت به آمریکا پناهنده شد و اکثر آثار علمی و کتب خود را در مدت 32 سال اقامت در امریکا به رشته تحریر درآورد!!

البته این انفجار همیشه باعث انتشار مثنوی معنوی نمی شود، گاهی کار به گزافه گویی می رسد و به جایی می رسیم که به قول سعدی می گوییم:لعنت بر زبانی که بی موقع باز شود.

سرکوب و جلوگیری از بیان عقیده چه در منزل چه در محل کار چه جامعه و حتی وقتی خودمان خویش را سانسور می کنیم تنها باعث می شود که چون بمب ساعتی متحرک در انتظار انفجار باشیم!

لااقل خود سانسوری نکن

شما در اوقات اداری ,در اجتماع و عرصه سیاسی در معرض سانسور هستید و همواره از شما خواسته می شود که خموشی پیشه کنید اما در خانه لا اقل دست از خود سانسوری بر دارید و به خودتان اجازه دهید هر چند گاهی حرف دلتان را بزنید.

هیچ وقت همه راضی نخواهد بود

یک شاه کلید اساسی در زندگی آن است که بپذیرید هیچ گاه نمی توانید همه را راضی نگاه دارید . هر چقدر تلاش کنید و هر چه دیگران می گویند تایید کنید باعث نخواهد شد که همیشه بهترین فرزند والدینتان,بهترین شاگرد استادتان ,بهترین کارمند رئیستان,بهترین همسر دنیا و بهترین والدین دنیا باشید.

اختلاف نظر افراد امری طبیعی است و هر کدام از ما دنیای منحصر به فرد و پیچیده با اصول و عقاید مخصوص خودمان را داریم، پس هیچ گاه لازم نیست تلاش کنید که همه را راضی نگاه دارید. اینکار تنها شما را به موجودی ابله و ساده بدل می کند که برای هیچ کس جدی نخواهید بود. بنا برا این با وجود انبوه سانسور ها خودتان، خودتان را سانسور نکنیدو هر از چند گاهی اعتقاداتتان را مطرح کنید تا به این ترتیب از انفجار پس از سکوت پیشگیری کنید.

چرا که انفجار به هر شکل و به هر وسیله جز ویرانی و نابودی چیزی برجای نمی گذارد . مولانا هم پس از انفجار نزد اعضای خانواده و شاگردانش منفور شد و با وجود عمق گفته هایش همسرش هم قبولش نداشت.

همه می گویند مولانا همسری بد و بد اخلاق داشت در حالی که کسی به این فکر نمی کند وقتی بمبی منفجر می شود بزرگترین ترکش ها یش به نزدیکترین افرادی اصابت می کند که در اطرافش قرار دارند!

منبع: سایت بانکی

پنج شنبه 13/11/1390 - 23:1
اخبار

وپراتورهای شرکتی در نروژ به قوانین سختگیرانه این شرکت در برخورد با کارکنان اعتراض دارند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، در این شرکت دسنگاهی تعبیه شده که استراحت بیش از 8 دقیقه ای کارمندان را با به صدا درآمدن زنگ به مدیرانشان اطلاع می دهد. به عبارت دیگر کارمندانی که به هر دلیل بیش از 8 دقیقه پشت میزشان نباشند، مدیرانشان با به صدا درآمدن آلارم این دستگاه باخبر می شوند.

این بدان معناست که کارمندان این شرکت حق ندارند، بیش از 8 دقیقه روزنامه بخوانند، استراحت کنند، تلفن صحبت کنند یا حتی دستشویی بروند.

این شرکت همچنین با وضع قوانینی تعداد و زمان تلفن های افراد را هم مشخص کرده است.

اتحادیه ها و انجمن های کاری در نروژ این کار را  "به شدت مداخله جویانه" خوانده اند و حتی به نوعی نقض حقوق بشر می دانند.

مدیران این شرکت بیمه ای که این قوانین را برای اوپراتورهای خود وضع کرده اند، در واکنش به انتقادهای صورت گرفته می گویند هدفشان از این کار اطمینان از پاسخگویی به موقع اوپراتورها به تلفن مشتریان است.

منبع: سایت بانکی 

پنج شنبه 13/11/1390 - 22:43
آلبوم تصاویر
چینی ها سه روز پیش با برگزاری مراسم باشکوه در سراسر دنیا آغاز سال نو چینی را گرامی داشتند. چینی های مقیم استرالیا هم از این قاعده مستثنی نبودند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، چینی های مقیم استرالیا در شهر زیبا و بندری سیدنی جمع شدند تا آغاز سال اژدها را جشن بگیرند. تصاویر زیر از همین جشن و پایکوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:سایت بانکی 

پنج شنبه 13/11/1390 - 22:39
اخبار

شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز، چهارمین شرکت بزرگ دنیا از نظر جابجایی مسافر در آینده ای نه چندان دور 15 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد.

به گزارش بانکی دات آی  آر، این شرکت بزرگ هواپیمایی که به تازگی ورشکست شده است، قصد دارد برای کاهش هزینه های خود این تعداد کارمند را اخراج کند.

این شرکت بین المللی که مسافران خود را در مسیرهای داخلی و بین المللی جابه جا می کند، از نوامبر سال 2011 تحت پوشش قانون حفاظت از ورشکسگی آمریکا قرار گرفت.

همچنین، جرارد آرپی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت در پی این ورشکستگی از سمت خود کناره گیری کرد و جای خود را به توماس دبیلو هورتون رئیس شرکت داد.

 

 

 

منبع:سایت بانکی 

پنج شنبه 13/11/1390 - 22:35
کامپیوتر و اینترنت

زمانی که کارلی جوان تنها پس از یک سال تحصیل در رشته حقوق دانشگاه UCLA به پدرش که او نیز استاد حقوق بود گفت که تصمیم دارد از تحصیل در این رشته صرف‌نظر کند، پدرش سری تکان داد و گفت که فکر می‌کند، او هنوز به اندازه کافی عاقل نشده است. بیست سال بعد نشریه فورچون او را به عنوان قدرتمندترین زن در اقتصاد امریکا معرفی کرد. او مدیر عامل یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در عرصه فناوری بود. فیورینا هدایت اچ‌پی را در زمانی بر‌عهده داشت که این غول قدیمی دنیای فناوری بزرگ‌ترین شرکت کامپیوتری دنیا و یکی از بیست شرکت برتر فورچون بود.

کارا کارلتون اسنید (Cara Carleton Sneed)، در ششم سپتامبر سال 1954 در آستین تگزاس به دنیا آمد. نام عجیب او نشانی از یک سنت خانوادگی بود. پدرش جوزف تایری اسنید سوم (Joseph Tyree Sneed III) حقوقدان، قاضی ایالتی و استاد دانشگاه بود. از آن‌جا که در خانواده اسنید تمام مردانی که نام کارلتون (Carelton) داشتند، در دوران جنگ‌های داخلی امریکا کشته‌شده بودند،  هر خانواده موظف بود نام یکی از فرزندانش را اگر پسر بود کارلتون و اگر دختر بود کارا کارلتون بگذارد. پدر نقشی اساسی در شکل‌گیری خلق و خو و به خصوص سخت‌کوشی و مقاومت کارلی داشت. او زمانی در مراسمی که برای بزرگداشت خدمات ارزنده پدرش برگزار شده بود، گفته بود: «همه انسان‌ها در دوران سختی و مشقت به الگو و قطب‌نمایی درونی نیاز دارند تا راه خود را بیابند.»، سپس درباره پدرش افزوده بود: «او همواره راه درست را به من نشان داده است.»

کارلی، مادر هنرمندش و خواهر و برادر او به‌واسطه شرایط شغلی پدر، زندگی در شهرها و‌مناطق مختلفی را تجربه کردند. او دوران دبیرستان را در پنج مدرسه مختلف گذراند که یکی از آن‌ها در غنا و دیگری در لندن بود. در دوران دانشگاه، به تحصیل در رشته تاریخ قرون وسطا و فلسفه در استنفورد پرداخت و توانست در سال 1976 در مقطع کارشناسی ارشد، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود. پس از آن برای تحصیل حقوق به دانشگاه UCLA رفت، اما تنها پس از گذشت یک ترم انصراف داد، چون احساس می‌کرد این رشته با روحیات او سازگاری ندارد. یک سال بعد او با همکلاسی‌اش تاد بارتلم (Todd Bartlem) ازدواج کرد. پیش از سوار‌شدن بر موج‌های فناوری اطلاعات و رسیدن به رده‌های بالای مدیریتی، کارلی شغل‌های زیادی را از آرایشگری و منشی‌گری گرفته تا آموزش زبان انگلیسی در ایتالیا امتحان کرد. اما همکاری با AT&T در سن 25 سالگی (سال 1980)آغاز دوران طلایی کارلی فیورینا بود.

 

 

 

دوران طلایی
او ابتدا در سال 1980 کارش را به عنوان کارآموز مدیریت در AT&T شروع کرد. در این‌جا بود که استعدادهای مدیریتی کارلی مجالی برای بروز یافتند و او توانست پله‌های ترقی را با سرعت طی‌کند. فیورینا به خوبی توانسته بود، ارزش و اهمیت فناوری‌های نوین را با غریزه تجاری که داشت، ترکیب کرده و از این طریق توجه مقامات بلندمرتبه شرکت را به خود جلب كند. هرچند در این سال‌ها کارلی جوان در حوزه کاری پیشرفت و رشد سریعی را تجربه می‌کرد، اما زندگی خصوصی او دستخوش مشکلات زیادی شده بود. مشکلاتی که در نهایت و در سال 1984 به جدایی او از همسر اولش منجر شد. اما تنها یک سال بعد، او با فرانک فیورینا (Frank Fiorina) یکی از مدیران AT&T ازدواج کرد که این ازدواج دوم هردوی آن‌ها بود. کارلی سرپرستی و تعلیم و تربیت دو دختر فرانك را برعهده گرفت. هرچند کارلی دوست داشت فرزندان خودش را بزرگ کند؛ اما به گفته خودش «این در برنامه‌های خداوند نبود،» و آن‌ها صاحب فرزند نشدند.


عملکرد خیره‌کننده فیورینا در بخش فروش، رؤسای شرکت را قانع کرد که او استعداد تبدیل‌شدن به یک مدیر ارشد را دارد و به همین دلیل، در سال 1988 به مدرسه تجارت اسلون در MIT فرستاده شد تا مدرک کارشناسی ارشد علوم تجاری خود را از آنجا کسب ‌کند. در همان مدرسه بود که با رئیس بخش سیستم‌های شبکه‌ای AT&T ملاقات‌کرد. با علاقه‌ای که به سیستم‌های ارتباطی شبکه‌ای‌داشت و در کمال تعجب همکارانش، به بخش سیستم‌های شبکه‌ای پیوست. شرکتAT&T پس از خریدن Western Electric و تغییر نام آن به AT&T Technologies‌، این شرکت را به بخش‌های گوناگونی تقسیم کرد که هر یک روی گروه خاصی از مشتریان متمرکز شده بودند. بخش سیستم‌های شبکه‌ای یا Network Systems حوزه‌ای بود که تا آن زمان در انحصار مردان بود و البته زمانی که فیورینا به این بخش پیوست، اغلب کارکنان به دیده بخشی مهجور و عقب‌مانده به آن می‌نگریستند. ده سال بعد، کارلی فیورینا در سن 35 سالگی به نخستین مدیر زن این بخش تبدیل شد و پنج سال بعد از آن به سمت رئیس واحد فروش شمال امریکا منصوب شد.


در سال 1995 میلادی، AT&T که بیش از حد بزرگ شده و تلاش‌هایش برای نفوذ به بازار کامپیوتر ناکام مانده بود، تصمیم گرفت تا با مستقل‌کردن بخش سیستم‌های شبکه‌ای و تبدیل آن به شرکتی جداگانه به نام Lucent هم بار مدیریتی خود را سبک‌تر کند و هم از طریق عرضه عمومی سهام (IPO) این شرکت جدید به کسب سرمایه بپردازد. با سابقه درخشانی که كارلی از خود به جای گذاشته بود، مدیریت و کنترل این فرآیند جداسازی و سپس عرضه عمومی سهام به او سپرده شد. با رهبری بی‌نقص فیورینا، IPO شرکت لوسنت با گردآوردن سرمایه‌ای سه میلیارد‌دلاری به یکی از موفق‌ترین عرضه‌های عمومی سهام در بازار بورس در تاریخ تجارت امریکا تبدیل شد. لوسنت به سرعت به برترین شرکت در صنعت شبکه تبدیل‌ شد و در سال 1998 فیورینا به سمت مدیر «تجارت فراهم‌کنندگان خدمات جهانی» آن منصوب شد. در همین سال بود که فرانک تصمیم گرفت با بازنشستگی پیش از موعد خود تمام انرژی و توانش را صرف کمک به پیشرفت شغلی همسرش کند. لوسنت در پایان همان سال به درآمدی نوزده میلیارد دلاری دست یافته بود.

پرواز در اوج
عملکرد خوب و کارایی بالای فیورینا از دید سایرین مخفی نماند و بالاخره در سال 1999 شرکت عظیم اچ‌پی که یکی از کهنه‌کارترین فعالان بازار كامپیوتر بود، اعلام کرد که او را به عنوان رئیس و مدیرعامل استخدام‌کرده است. این حرکت از چند جهت قابل توجه بود: نخست این‌که اچ‌پی شرکتی خانوادگی بود و فیورینا نخستین کسی بود که از خارج از خانواده به ریاست شرکت انتخاب می‌شد؛ دوم این‌که اچ‌پی نخستین شرکت بزرگ ایالات متحده بود که زنی در رأس آن قرار داشت؛ سوم این‌که فیورینا به دره سیلیکون می‌رفت؛ جایی كه به عنوان محل تجمع غالب شرکت‌های فناوری محور تا آن زمان تقریباً به‌صورت کامل در تسلط مردان بود. اگرچه فیورینا از این‌که AT&T را بعد از نزدیک به بیست سال ترک می‌کرد، ناراحت بود، اما به گفته خودش «این شانسی است که تنها یک بار در زندگی به سراغ من خواهد آمد. من تمام تلاشم را به کار خواهم بست تا تعادل را میان تقویت ارزش‌های اچ‌پی و بازتعریف کسب‌وکار آن برقرار کنم.»


این امر برای اچ‌پی نیز آغاز تحولی بی‌سابقه بود که البته باید بهای گزافی را هم بابت آن پرداخت می‌كرد. فیورینا از همان ابتدا با قدرت تمام وارد معرکه‌شد. در آغاز از طریق ادغام بخش‌های مختلف در یکدیگر و کاهش تعداد واحدها، مدیریت و کنترل امور را در اچ‌پی سروسامانی تازه داد. پس از آن بخش فروش شرکت را تحت فشار قرار داده و از آن‌ها خواست تا اوضاع را مرتب کنند یا از شرکت بیرون بروند. اگرچه این روند کاری ممکن است تداعی‌کننده حضور رئیسی خشک و خشن باشد، اما باید گفت که به عقیده بسیاری از کارکنان اچ‌پی، او توانایی فوق‌العاده‌ای در ایجاد حس وفاداری میان زیردستانش داشت که این توانایی را نیز باید به استعدادهای مدیریتی و حتی مهندسی کارلی افزود تا بتوان به درکی از شخصیت درخشان و کاریزماتیک او در اچ‌پی دست یافت. روند رشد و حرکت اچ‌پی در حال دستیابی به شتابی بی‌سابقه بود. جورج کی‌ورث یکی از اعضای هیئت مدیره اچ‌پی، در مصاحبه‌ای با  یو‌اس‌ای‌تو‌دی گفته بود: «در اوایل تابستان سال 1999 که ما با کارلی مصاحبه می‌کردیم، به بحث در این مورد پرداختیم که به احتمال سه سال طول خواهد کشید تا او به اوضاع مسلط شود و در این مدت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه خواهیم کرد. گذشت زمان نشان داد، ما به شدت از او عقب بودیم.»


فیورینا قراردادهای پر‌سودی را با شرکت خودروسازی فورد و خطوط هوایی دلتا منعقد کرد که این شرکت‌ها را مجبور می‌کرد، محصولات کامپیوتری خود را فقط از اچ‌پی خریداری کنند، اما بخش PC شرکت هنوز كامل نشده بود و از ورود به عرصه تجارت الکترونیک که اچ‌پی از مدت‌ها قبل وعده آن را به سهامداران داده بود، خبری نبود. پیشنهادی که او در سپتامبر سال 2001 جرأت ارائه آن را به خود داد، بحث و جدل‌های فراوانی را حتی در سطح هیئت مدیره شرکت برانگیخت. او تصمیم داشت برای پیشی‌گرفتن از رقیب دیرینه اچ‌پی، یعنی آی‌بی‌ام شرکت در حال سقوط کامپک را خریداری‌کند. این معامله که می‌توانست حدود 25 میلیارد دلار هزینه در‌بر‌داشته باشد، در ابتدا با مخالفت اعضای هر دو خانواده هیولت و پاکارد روبه‌رو شد، اما پس از مناقشات فراوان در سوم ماه می سال 2003، فیورینا توانست این معامله را با هزینه نوزده میلیارد دلار به سرانجام برساند. او معتقد بود، ترکیب دارایی‌ها و توانایی‌های دو شرکت به نیروی محرکه‌ای برای سرعت بخشیدن به اچ‌پی تبدیل خواهد شد. پس از گذشت یک و نیم سال، فیورینا به طور رسمی پیروزی خود را اعلام کرد و در نشریه فورچون چنین اظهار نظر کرد: «راهبرد ما درست بوده است. اچ‌پی در هر رده از محصولات، در هر مکان جغرافیایی و در هر بخش از بازار مشتریان که حضور دارد، به برترین شرکت حاضر تبدیل شده است.» شرکت در آن زمان یك برنامه تبلیغاتی به راه انداخت که شعار آن این بود: «هر چیزی امکان‌پذیر است.»


اما اوضاع در واقع چندان هم بر وفق مراد نبود؛ آمار و ارقام چیز دیگری می‌گفتند. در اکتبر سال 2003 اعلام شد، هنوز هشتاد درصد سود خالص 4,4 میلیارد دلاری اچ‌پی از فروش پرینترها حاصل می‌شود. از سوی دیگر تفرقه در بخش مدیریتی شرکت هم به تدریج تأثیر خود را نشان می‌داد. تا ژانویه سال 2004 هفت نفر از مدیران ارشد اچ‌پی شرکت را ترک‌کردند و حتی برخی از آن‌ها به رقبا پیوستند. اگرچه فیورینا با اعلام این‌که تنها 1,7 درصد از مدیران ارشد اچ‌پی ازشرکت بیرون رفته‌اند، می‌خواست موضوع را کم اهمیت جلوه دهد، اما مشکل به نظر ریشه‌دارتر از این گفته‌ها بود. درست در بدترین زمان ممكن، مشكلات داخلی نیز گریبان‌گیر اچ‌پی شد. پس از درز خبرهای محرمانه جلسه‌های هیئت مدیره به نشریات، اچ‌پی از چند شركت امنیتی برای یافتن خبر‌چین كمك  گرفت. هنوز تحقیقات در این زمینه به ثمر نرسیده بود كه اچ‌پی به نقض حریم خصوصی كاركنان از طریق شنود مكالمات تلفنی متهم شد. این معضلات به علاوه تفرقه  حاكم بر هیئت مدیره باعث شد در ژانویه سال 2005 هیئت مدیره به‌صورت محرمانه به فیورینا پیشنهاد کند که حوزه اختیاراتش محدود شود. اما فیورینا با این پیشنهاد مخالفت کرد. این خبر به وال‌استریت‌ژورنال رسید و کمتر از یک ماه بعد هیئت مدیره با پرداخت بیست میلیون دلار براساس مفاد مربوط به چتر نجات طلایی در قرارداد (Golden Parachute؛ حق‌الزحمه‌ای است که در صورت انحلال شرکت یا اخراج یک مدیر باید به او پرداخت شود)، به طور رسمی فیورینا را مجبور به استعفا کرد. نظرها و تحلیل‌ها درباره دوران مدیریت فیورینا در اچ‌پی بسیار فراوان است. برخی نظیر نیویورک تایمز، با توجه به اقدامات و خریدهای اچ‌پی بعد از اخراج فیورینا، به توجیه عملکرد فیورینا در دوران ریاستش می‌پردازند.


ازسوی دیگر برخی ناظران و كارشناسان او را یکی از بیست مدیرعامل بد ایالات‌متحده می‌داند. فیورینا بعد از اخراج از حال و هوای دره سیلیکون بیرون نیامد و به عضویت هیئت مدیره شرکت‌هایی نظیر Cybertrust که در زمینه امنیت فعالیت می‌کند و شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company از سازندگان تراشه و فعالان صنعت نیمه‌هادی‌ها نیز درآمد. اما دوران اوج کارلی در رده‌های مدیریتی دیگر به پایان رسیده بود. پس از این بود که فیورینا تصمیم گرفت تا توانایی‌های خود را در عرصه دیگری بیازماید.

سیاست
فیورینا نه تنها در بالاترین رده‌های مدیریتی شرکت‌های کامپیوتری فعالیت‌کرده، بلکه کارنامه سیاسی به نسبت پر و پیمانی هم دارد.اگرچه فیورینا در سال 2009 به سرطان سینه مبتلا شد، اما توانست با استقامتی شگفت‌انگیز مراحل درمانی را پشت‌سر بگذارد و نامزدی او برای انتخابات سنای کالیفرنیا در سال 2010 نشان داد که اشتیاق به مدیریت و به دست گرفتن سمت‌های مدیریتی هنوز در وجودش فروکش نکرده است. او در این سال به عنوان نماینده حزب جمهوری‌خواه وارد جدالی انتخاباتی با باربارا بوکسر شد. اصطلاح گوسفند شیطانی (Demon Sheep) که او در یکی از پروژه‌های تبلیغاتی‌اش به‌کار برده بود، حساسیت و واکنش‌های منفی فراوانی را برانگیخت و حتی جبهه رقیب از همین اصطلاح علیه او استفاده کرد. اگرچه او توانست با کسب بیش از پنجاه درصد‌ آرا به عنوان نماینده اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات شرکت کند، اما در نهایت، این نبرد را با کسب حدود 42 درصد آرا به بوکسر (52 درصد) باخت.

الگویی به نام فیورینا

فارغ از آمار و ارقام و به دور از قضاوت درباره عملکرد مدیریتی او در اچ‌پی، رهبری و مدیریت یکی از بیست شرکت برتر دنیا (بنا به آمار فورچون) در کنار سایر سوابق درخشان فیورینا، آشکار می‌کند که کارلی فیورینا نه تنها مرزهای موفقیت یک زن در حوزه کسب‌وکارهای کامپیوتری را در نوردیده است، بلکه بسیاری از مردان را نیز پشت سر‌گذاشته و این حد و مرزها را برای دیگر زنان، بسیار بالاتر برده است.اما آیا تمام این‌ها می‌تواند فیورینا را به الگوی زنان فعال در بازار فناوری تبدیل کند؟ کارلی از سال 1988 که مجله‌فورچون برای نخستین بار فهرست قدرتمندترین زنان عرصه کسب‌وکار را منتشر کرد، تا‌کنون در رده‌های بالای این جدول بوده است. اما جالب است بدانید، در سال 2003 همین نشریه در یک نظرسنجی از سایر زنان این فهرست پرسید که آیا می‌خواهند به جای کارلی فیورینا باشند و جواب به طور قطع «نه» بود!بر‌اساس آمار فورچون از اواسط دهه 2000 میلادی، این گرایش در میان زنان‌شایع شده که سمت‌های عالی شرکت‌های بزرگ را رد‌کنند و هر روز زنان بیشتر وبیشتری برای استراحت‌های کوتاه و بلند مدت، پست‌های سازمانی خود را رها می‌کنند.


به نظر می‌رسد، دلیل اصلی این باشد که زنان نمی‌خواهند زندگی شخصی خود و بیش از هر چیز زمانی را که در کنار خانواده و فرزندان خود هستند، در راه مصالح و رشد شرکت‌هایشان قربانی کنند. اما در موردخاص چون فیورینا، سوابق و نفوذ شغلی پدرش و همچنین بازنشسته شدن پیش از موعد همسرش و به نوعی «خانه‌دار» شدن «فرانک فیورینا»، نقش عمده‌ای در کمک به او برای ادامه رشد و ترقی حرفه‌ای داشت. شاید ذکر این نکته هم خالی از لطف نباشد که همسران یک سوم زنانی که در فهرست سال 2003 فورچون قرار داشتند، مانند فرانک خانه‌دار بودند و وقت و انرژی خود را صرف پیشرفت شغلی همسرانشان کرده بودند.


به هرحال، او در میان زنان شاغل در صنعت کامپیوتر، نمونه‌ای استثنایی به نظر می‌رسد. استعدادهای خاص مدیریتی در ترکیب با سرسختی و قدرتی که از خانواده‌ای بانفوذ به ارث رسیده بود و فرصت‌های شغلی که ناگهان بر سر راه او سبز می‌شوند، معجونی از او ساخته بود که سال‌ها در صدر فهرست‌های افراد قدرتمند امریکا و حتی جهان قرار گرفته بود. معجون و موقعیتی که به نظر می‌رسد، دیگران، چندان علاقه‌ای به تقلید از آن و کسب ارزش و اعتبار آن را نداشته باشند؛ این زندگی کارلی فیورینا بود.

منبع:سایت بانکی

شنبه 17/10/1390 - 0:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته