• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3482روز قبل
بیماری ها
یک متخصص پوست و مو گفت: خشکی پوست یکی ازعوارضی است که کلر موجود در آب استخر بر بدن وارد می‌کند و تا حدی با مصرف لوسیون‌های مرطوب کننده قابل جبران است.

دکتر آزاده الیاسی اظهار کرد: حساسیت‌های پوستی نیز در اثر پوشیدن لباس‌های شنا ایجاد می‌شود، استفاده از مایوها و کلاه های شنایی که مواد نایلونی و نفتی کمتری دارند تا حدود زیادی از این عارضه پیشگیری می کند.

وی به پوست‌هایی با زمینه خشک و شدت تاثیرات کلر اشاره کرد و افزود: این نوع پوست ها علاوه بر خشکی موقتی ممکن است، پوست بدن را دچار اگزما کند که در این صورت فرد به مراجعه پزشک و درمان نیاز دارد.

الیاسی تاثیرات کلر بیش از حد استاندارد را بر پوست کودکان بیشتر دانست و عنوان کرد: والدین باید مراقب باشند تا کودکان ساعات زیادی در آب نمانند و از استخرهایی با میزان کلر استاندارد استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه تغییر رنگ موها پس از استخر مسئله شایع بین زنان است، ادامه داد: معمولا تغییر رنگ موهای بلوند و خاکستری و دکلره شده به علت وجود یون مس در آب استخر بوده و یا ناشی از لوله‌های مسی است که آب را به استخر می رسانند که به رنگ سبز درمی آیند.

وی ادامه داد: جهت پیشگیری از این تغییر رنگ باید از کلاه‌هایی در شنا استفاده کرد که مو را از گزند یون‌های مس محفوظ کند و یا با مصرف کرم های محافظتی در استخرهای رو باز از سلامتی مو محافظت کنند.

این متخصص پوست و مو زگیل‌های متعدد در ناحیه کف دست یا پا را نیز به علت انتقال ویروس در استخر دانست و گفت: لازم است تا افراد در مکان هایی که امکان انتقال این ویروس وجود دارد از دمپایی استفاده کنند و همچنین افرادی که زگیل دارند باید تا بهبودی کامل از مراجعه به استخر جدا پرهیز کنند.

الیاسی در پایان گفت: جهت پیشگیری از انتقال ویروس باید قبل از ورود به استخر حتما پاها را در حوضچه‌های آب آهک شست و شو دهند.

منبع:ایسنا/سلامت نیوز

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:28
بهداشت روانی
راه برای رفع بی‌خوابی کودکان
اگر کودکی با مشکل بی خوابی مواجه شود، علایمی مشابه با بی خوابی بزرگسالان و حتی ممکن است شدیدتر از آن را نشان دهد، زیرا نیاز خواب کودک بیشتر از بزرگسالان می باشد.

خوابیدن کودکان، علاوه بر برطرف کردن خستگی های روزانه، شرایط مناسبی را برای رشد کودک فراهم می کند. کودکان فعالیت روزانه بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت عدم استراحت کافی، بسیار صدمه می بینند. بنابراین اگر کودکی دارید که با مشکل بی خوابی مواجه است، حتما راهکارهای زیر را انجام دهید.

 در اینجا 12 توصیه برای برطرف کردن بی خوابی در کودکان را می گوییم.

 1- به والدین توصیه می شود جای خواب ثابتی را برای کودک خود در نظر بگیرند و به کودک خود تاکید کنند که حتما در جای خود استراحت کند. معمولا تغییر مکان خواب حتی برای بزرگسالان هم ناخوشایند است و ممکن است سبب دیر به خواب رفتن آنها شود. احتمالا این تجربه را در طول مسافرت داشته اید.

 2- به این دسته از کودکان اصلا اجازه بیدار ماندن و دیر خوابیدن به بهانه مشاهده تلویزیون و یا حتی انجام تکالیف مدرسه را ندهید. زمان مشخصی را برای خواب آنها در نظر بگیرید و آنها را به خوابیدن در همان زمان، محدود کنید.
گاها دیده می شود که برخی از کودکان به علت مشاهده فیلم های ترسناک دچار کم خوابی می شوند. والدین بهتر است از دیدن فیلم ترسناک و تحرک بیش از اندازه کودک، جلوگیری کنند.

3- ساعات خواب منظمی را برای کودکتان در نظر بگیرید.
ساعات خواب کودک باید ثابت باشد. یک ساعت خاص را در نظر بگیرید. اولین بار کودک خود را تشویق کنید تا در آن ساعت خاص به رختخواب برود و شب‌های دیگر، حتی تعطیلات آخر هفته آن ساعت را معیار فرا رسیدن زمان خواب کودکتان قرار دهید. برای بیدار شدن از خواب نیز همین رویه را ادامه دهید. توجه داشته باشید هر قدر کودکتان زودتر از خواب بلند شود بهتر است، زیرا تا شب کاملا خسته می شود و حدودا همان ساعت مقرر به خواب می‌رود.

  4- والدین باید مراقب عادات تغذیه ای کودک خود باشند و سعی کنند مواد غذایی کافئین دار را از برنامه غذایی خود حذف و یا کم کنند. اگر هم کودک علاقمند به مصرف این مواد غذایی بود، سعی شود حتی المقدور این مواد را 4 ساعت قبل از خواب مصرف کند، زیرا واکنش کودکان به مصرف مواد کافئین دار مانند بزرگسالان است، یعنی همانطور که مصرف این مواد در بزرگسالان سبب بی خوابی می شود، در کودکان نیز همین اثر را دارد.

 5- متخصصان تغذیه معمولا مصرف موادی مانند شیر ولرم را که حاوی کلسیم است، قبل از خواب توصیه می کنند.

 6- حداقل دو ساعت قبل از خواب، شام کودک را آماده کنید تا بخورد. این کار سبب هضم نسبی غذا می شود و کودک با معده پر به رختخواب نمی رود، زیرا معمولا معده پر، سبب بدخوابی می شود.

 7- توصیه می شود از مصرف غذاهای پرکالری در وعده شام اجتناب شود. مصرف زیاد مواد قندی هم در وعده شام کودکان توصیه نمی شود زیرا مصرف قند زیاد قبل از خواب، سبب افزایش انرژی و ایجاد تحرک بیشتر در کودک می شود. بنابراین میل به تحرک بیشتر، فرایند خوب خوابیدن را مختل می کند.
 
8- برای این که کودک زودتر خسته شود و به خواب برود، توصیه می شود او را به فعالیت بدنی در طی روز تشویق کنید. کودکانی که در طی روز فعالیت کافی انجام نمی دهند و انرژی خود را تخلیه نمی کنند، دچار بی خوابی می شوند.
 
9- هر گونه وسایل بازی و اسباب بازی مورد علاقه کودک خود را از اتاق خواب او دور کنید، زیرا گاها دیده می شود که این دسته از کودکان به بازی با این وسایل مشغول می شوند و نمی خوابند.
 
10- به والدین کودکانی که معمولا از کم خوابی رنج می برند توصیه می شود ، دمای اتاق کودک خود را بررسی کنند تا مبادا دمای اتاق بالا باشد. گرمای هوای اتاق کودک سبب بدخوابی می شود. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مناسبی برای خواب او فراهم کنید.
 
11- به والدین این دسته از کودکان توصیه می شود تا محیط خانه را برای بهتر خوابیدن کودک ساکت نگه دارند و از ایجاد هر گونه سر و صدای بلند و صدای تلویزیون و ... خودداری کنند.
 
12- والدین این دسته از کودکان باید در نظر داشته باشند که هیچ گاه عصبانیت خود را از بی خوابی کودک بروز ندهند، زیرا کودک با مشاهده هر گونه عصبانیت، دچار اضطراب و تنش می شود که این اضطراب خود سبب بدخوابی بیشتر او می شود و سیکل معیوبی را ایجاد می کند.

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:21
ازدواج و همسرداری

اختلاف خیلی از زوج ها از آنجایی شروع می شود که همدیگر را به درستی نمی شناسند. علایق همدیگر را نمی دانند و سوالات درستی از همدیگر نمی پرسند تا به این شناخت برسند.

ازدواج
برای شروع زندگی مشترک تنها عشق کافی نیست؛ یعنی حتی اگر عشق دو طرف واقعی باشد و همدیگر را به خاطر لیاقت ها، توانایی ها و مهارت های اجتماعی و فردی دوست داشته باشند باز هم باید مهارت هایی را پیش از ازدواج بیاموزند تا بتوانند به خوبی دوران پیش رو را مدیریت کنند و باعث آرامش، امنیت و افتخار یکدیگر شوند.

اگر می خواهید ارتباطی سالم، منطقی و پربار داشته باشید، یادگیری مهارت های ارتباطی را جدی بگیرید. مهارت های ارتباطی فرصتی است برای تعیین چارچوب های زندگی مشترک و پاسخ مثبت دادن به احساسات و عواطف همسر. علامت این که کسی مهارت های ارتباطی کافی ندارد این است که معمولا سخنان و رفتارهای نسنجیده هر چند کوچک و به شوخی دارد که می تواند یک دلخوری بزرگ به وجود آورد و شیرینی روابط را کم کند. بخشی از این مهارت ها را می توانید با شناخت بیشتر از روحیات و تمایلات ساده و پیش پا افتاده همسرتان به دست آورید. باور کنید که گاهی زوج ها سال های سال کنار هم زندگی می کنند بدون آنکه بدانند کدام رفتار یا حرکت شان دل همسرشان را می آزارد یا همسرشان دوست دارد هر روز چه برخوردی از آنها ببیند. همین توقعات کوچک برآورده نشده گاهی می تواند کوهی از مشکلات را درست کند که حل آنها واقعا دشوار است.

اگر در آستانه ازدواج هستید یا جزو تازه عروس و دامادها به شمار می روید، این سوالات را از یکدیگر بپرسید تا دچار سوء تفاهم های رایج نشوید. این پرسشنامه که شما می توانید آن را کنکور زندگی مشترک بدانید، برای پر کردن جای خالی شناخت متقابل زوجین از یکدیگر طراحی شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

ممکن است در نگاه اول سوالات پرسشنامه را بدیهی و پاسخ دادن به آن را کاری بیهوده تصور کنید اما به شما اکیدا توصیه می کنیم پرسشنامه را به دقت مطالعه کنید و به پرسش های صادقانه پاسخ بدهید، اگر شما و همسرتان صادقانه به این سوالات پاسخ دهید، می توانید مطمئن باشید که ازدواج خوبی در انتظار شما خواهد بود.


اگر می خواهید شناخت خود را از همسرتان بیشتر کنید و زندگی بهتری برای خود بسازید، این 27سوال را با دقت پاسخ دهید و از نامزدتان هم بخواهید که به آن پاسخ دهد

1- وقتی به خانه بازمی گردی، سه کاری که انتظار داری برایت انجام دهم یا سه جمله ای که دوست داری بگویم، چیست؟

2- وقتی با هم تنها هستیم، گفتن چه حرفی تو را به شدت ناراحت می کند؟

3- وقتی در یک جمع خانوادگی یا دوستانه حضور داریم، گفتن چه حرفی تو را به شدت ناراحت می کند؟

4- چه چیزی در صحبت کردن من وجود دارد که تو آن را تحمل می کنی؟

5- چه موردی در صدا یا سبک ارتباط برقرار کردن من وجود دارد که باعث می شود تو مایل باشی زمان «بیشتری» را با من بگذرانی؟

6- چه چیزی در صدا یا سبک ارتباط برقرار کردن من وجود دارد که باعث می شود تو مایل باشی زمان «کمتری» را با من بگذرانی؟

7- درباره بحث کردن یا مشاجره کردن‌مان احساس تو چیست؟

8- چه حرفی را حتی در زمان عصبانیت، هرگز نباید به تو بگویم؟

9- زمانی که واقعا نیاز دارم توجه و تمرکزت را به یک موضوع جلب کنم باید چه کار کنم یا چه بگویم؟

10- چه چیزی برای تو علامت خطر است که موجب می شود تصور کنی کیفیت ارتباط ما بد شده است؟

11- انجام کدام سرگرمی یا وقت گذرانی می تواند ما را به هم نزدیک تر کند؟

12- انتظار داری در 5سال آینده کیفیت روابط ما در چه وضعی باشد؟

13- بزرگ ترین درسی که می توانم از تو یاد بگیرم چیست؟

14- زمانی که احساس می کنی از طرف همسرت آزرده شده ای چه کار می کنی و چه می گویی؟

16- در صورتی که بخواهی من را فریب دهی چه می گویی و چطور رفتار می کنی؟

15-  زمانی که واقعا تو را آزرده کرده باشم، گفتن چه حرفی یا انجام چه کاری باعث می شود مرا ببخشی؟

17- از نظر تو چه چیزی واقعا زندگی مشترک ما را می تواند ویران کند؟

18- کدام یک از ضعف های من را پذیرفتی و دیگر موجب اذیت تو نمی شود و فکرت را مشغول نمی کند؟

19- سه نگرانی که درباره وضعیت روانی، احساسات یا رفتارهای من داری کدام است؟

20- کدام یک از عادت های من تو را آشفته می کند و می رنجاند؟

21- در صورتی که تو را آزرده باشم چطور پاسخم را می دهی (تنبیه یا سرزنش می کنی؟)

22- خاص ترین ویژگی اخلاقی تو چیست که من باید بدانم؟

23- در صورتی که قادر نباشم یکی از دوستان یا نزدیکان تو را تحمل کنم، عکس العمل تو چه خواهد بود؟

24- باید چه کار کنم که احساس کنی واقعا دوستت دارم؟

25- موقع غذا خوردن دوست داری در چه فاصله ای و با چه زاویه ای نسبت به هم بنشینیم؟

26- به نظر تو ابراز عواطف و علاقه من نسبت به تو، در جمع باید چگونه باشد؟

27- در صورتی که موقتا نخواهی توسط من نوازش شوی، این مطلب را چطور به من می گویی؟

حالا وقت تعامل است
حالا که هم شما و هم همسرتان به سوالات پرسشنامه «ارتباط موفق» پاسخ داده اید وقت آن رسیده است که پاسخ بسیاری از سوالات خود درباره ویژگی های اخلاقی، علایق و خواسته های همسرتان را در پاسخ او به این پرسشنامه جست و جو کنید. حالا وقت تعامل است؛ زمان آن رسیده است که اختلاف نظرها در موارد ارتباطی و زندگی مشترک تان را با یکدیگر در میان بگذارید و به رفع سوء تفاهم ها و اختلاف ها بپردازید.
در این مرحله بهترین مشاور برای بهبود زندگی مشترک، خودتان هستید اما اگر بعد از بررسی پاسخ ها به این نتیجه رسیدید که سطح اختلاف نظرتان زیاد است بهتر است با مشاوران خانواده این موضوع را در میان بگذارید و زندگی تان را زیباتر کنید.


منبع:برگرفته از خراسان، آکاایران

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:20
اطلاعات دارویی و پزشکی

موضوع تربیت جنسی کودکان از دغدغه های اصلی و مهم والدین و مربیان است. در موارد بسیاری مشاهده شده که رفتار غلط مربیان و والدین در این زمینه، تبعات جبران ناپذیری را بر روح و ذهن کودکان باقی گذاشته است به گونه ای که آثار آن در سنین بزرگسالی هم وجود داشته است.
متاسفانه برخی از والدین و مربیان، نسبت به این امر دچار نوعی کج بینی هستند و این موضوع همچون تابویی می دانند که نباید به آن نزدیک شد. همین نگرش موجب بروز مشکلات فراوانی می شود که در برهه ای از زمان می توان به سادگی آنرا حل کرد.

آنچه مهم است اینکه والدین و مربیان نسبت به تربیت جنسی کودکان توجه ویژه ای داشته باشند و راهکارهای مناسب را در این مسیر به کار گیرند. لازمه این امر، داشتن اطلاعات علمی و تجربی در این زمینه است. بهره گیری از اصول تربیت اسلامی و توجه به راهکارها و اصولی که در این زمینه از سوی کارشناسان ارائه می شود، در اغلب موارد، راه گشاست. به این شرط که نگرش والدین و مربیان، نگرشی آگاهانه باشد.
آنچه مسلم و طبیعی به نظر می رسد این است که اغلب کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی، کنجکاویهای بسیاری را در ارتباط با فیزیک و آناتومی بدن خویش دارند. همین امر موجب می شود تا به بازیهایی مثل دکتر بازی، علاقه نشان دهند یا در ارتباط با تفاوتهایشان با جنس مخالف، از خود کنجکاوی نشان دهند و پرسش هایی را مطرح کنند.

آنچه مهم است اینکه اولا، والدین و مربیان بدانند که این رفتارها در کودکان، به هیچ عنوان جنبه جنسی ندارد و خطری در این زمینه برای بچه ها وجود ندارد. در واقع کودکانی که در شرایط طبیعی و با حفظ صیانت محیط تربیتی، در فضایی مناسب و شایسته بزرگ می شوند، در سنین کودکی با مشکلات جنسی روبرو نمی شوند و سوالات مکرر بچه ها در این زمینه را نباید به وجود تمایلات جنسی در آنها نسبت داد.

بنابراین وقتی والدین و مربیان باور کردند که سخن در تمایل جنسی در کودکان در میان نیست، رفتارهای بچه ها در زمینه کشف خودشان و جنس مخالفشان، غیرعادی و بی ادبانه به نظر نمی رسد. اما مهم است که این رفتارهای کودکان تحت نظر بزرگترها باشد. یعنی والدین و مربیان باید دقت داشته باشند که کنجکاوی بچه ها در این زمینه به حد و مرز خاصی ختم شود و ادامه پیدا نکند. می توان همواره بچه ها را تحت نظارت مستقیم و غیر مستقیم داشت و یا حواس آنها را پرت کرد.

مسئله مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، به نحوه عکس العمل مربیان و خصوصا والدین در زمینه های جنسی مربوط می شود. مثلا ممکن است کودکی با همان تصورات دنیای کودکانه خود از سخنان هم بازی خود در زمینه های جنسی صحبتی را با مادرش داشته باشد.

در چنین مواردی برخی از مادران برخورد سلبی و چکشی با کودکان دارند و با جدیت هر چه تمام تر، آنها را دعوا می کنند و حرفهایشان را به دور از ادب و نزاکت می خوانند و از آنها می خواهند که هرگز دراین باره صحبتی نکنند و اگر کردند، تنبیه خواهند شد.
از طرف دیگر یک مادر می تواند با حالتی کاملا عادی، به سخنان کودکش گوش کند و با لحنی دوستانه و آرام، او را راهنمایی کند و وجود تفاوت میان دو جنس را کتمان نکند و آنرا امری طبیعی و خدادادی معرفی کند اما در نهایت از کودکش بخواهد که در این زمینه کمتر کنجکاوی کند. مطمئنا چنین کودکی بیش از سایرین این فرصت را دارد که اگر در هر مقطعی از زمان با مشکل یا مسئله ای روبرو شد، بتواند به راحتی موضوع را مادرش مطرح کند و از او راهنمایی بخواهد. مطمئنا می توان با تجدید نظر در برخی از رفتارهای ساده و دم دستی، تاثیرات عمیق و مثبتی را در کودکان بر جای گذاشت.

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:19
اطلاعات دارویی و پزشکی

اگر ناگهان دچار گرفتگی کمر شده‌اید، مضطرب نشوید. مطمئن باشید شما تنها مورد مبتلا به این عارضه نیستید و دنیا به آخر نرسیده است. بیش از 90 درصد از ما کمردرد و گرفتگی ماهیچه‌های ناحیه کمر را دست‌کم یک بار در زندگی تجربه خواهیم کرد.

گاهی فقط کافی است خم شوید تا بند کفشتان را ببندید یا خوارباری را که خریده‌اید از روی زمین بردارید تا همین کار بظاهر ساده سبب شود الیاف ماهیچه‌های این ناحیه از بدن کشیده شده یا دچار پارگی یا آسیب‌دیدگی جزئی شود.

خشکی و گرفتگی و نیز احساس درد صبحگاهی کمر ممکن است برای بسیاری از افراد درد چندان نامتعارفی نباشد؛ دردی که قاعدتا طی یکی دو هفته بهتر خواهد شد. برای خلاص شدن از شر این درد براحتی می‌توانید از دوش آب‌گرم، کمپرس گرم یا حرکات کششی بسیار ملایم کمک بگیرید.

شاید شما هم بسیار شنیده باشید که برای خلاص شدن از شر این مشکل باید چند هفته استراحت کنید و دست به سیاه و سفید هم نزنید وگرنه این کمر، دیگر برایتان کمر بشو نیست. اما واقعیت چیز دیگری است. در مواردی که صرفا به دلیل کارهای عادی روزمره دچار گرفتگی عضلانی کمر می‌شوید باید به مدت 72 ساعت به کمرتان استراحت دهید.

پس از آن می‌توانید آرام‌آرام فعالیت‌های سبک روزانه را آغاز کنید و البته در این حال باید با کمرتان مدارا کنید. پس از طی دوره نقاهت و رسیدن به شرایط مطلوب، دیگر باید راست و درست بایستید و بنشینید. این نخستین کاری است که می‌تواند از بروز مجدد چنین کمردردهایی پیشگیری کند.

بعلاوه باید به ورزش‌هایی بپردازید که ماهیچه‌های ناحیه شکم و کمر را تقویت می‌کند. تا می‌توانید چنین ورزش‌هایی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. آسیب‌های ماهیچه‌ای کمر اغلب زمانی رخ می‌دهند که بخصوص ماهیچه‌های شکمی ضعیف هستند و کمر شما باید برای راست نگهداشتن بدنتان بار بیش از حدی را تحمل کند.

برای پیشگیری از بروز این دردها در آینده، به گذشته نگاهی بیندازید. فعالیت‌های گوناگون جسمانی‌تان، بخصوص فعالیت‌های روزمره را مرور کنید و ببینید عموما کدام‌ یک از آنها سبب بروز ناراحتی در ناحیه کمرتان شده است. مثلا اگر با کامپیوتر سروکار دارید، حتما وضع نشستن خود را پشت میز کامپیوتر بررسی کنید و در صورت لزوم از امکانات ارگونومتری استفاده کنید یا شاید وضع بدنتان هنگام خواب نامناسب است.

خوابیدن روی شکم بدترین حالت خوابیدن است و به کمر فشار بسیار زیادی وارد می‌کند. در عوض می‌توانید عادت خوابیدن خود را تغییر دهید. درست است که ترک عادت دشوار است اما در این مورد خاص موجب رفع مرض یا پیشگیری از آن است. بهتر است به پشت بخوابید و بالشی هم زیر زانوهای خود قرار دهید یا به پهلو بخوابید و بالشی بین زانوهایتان بگذارید.

اگر این گرفتگی و درد به این راحتی‌ها دست از سرتان برنمی‌دارد، ممکن است ناشی از دیسک کمر باشد. یعنی ممکن است بالشتک‌های نرم بین مهره‌های استخوانی کمرتان به مرور منقبض و سفت شده باشند. این مشکل را می‌توان با فیزیوتراپی زیر نظر متخصص رفع کرد. البته باید به خاطر داشته باشید بهبود سبک زندگی می‌تواند کمک حال مناسبی باشد.

اما از اینها گذشته، برخی کمردردها می‌توانند نگران‌کننده باشند. اگر دردی در ناحیه کمر احساس می‌کنید که به پاهایتان سرایت می‌کند یا اگر سبب ضعف یا سستی و کرختی می‌شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این دردها را هرگز به حال خود رها نکنید.

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:18
اطلاعات دارویی و پزشکی
دختران نوجوان و اولین پریود
بحث مفصل و دقیق درمورد قاعدگی را کنار بگذارید. در اینجا می گوییم چگونه سرصحبت را باز کنید و به دخترتان کمک کنید تا با اولین پریود خود کنار بیاید. توجه کنید که اولین پریود می تواند آن قدر سریع اتفاق بیفتد که تعجب و اضطراب دختر نوجوان را برانگیزد.

 

امروز او دختری نوجوان، آرام و خوشحال است، روز بعد زنی جوان است که آغاز قاعدگی را تجربه می کند و این امر شاید با اولین تنش  روحی و یا نشانه های دیگر قاعدگی ، همراه باشد.
اولین پریود یک دختر، گرچه بیشتر شبیه دردسر است تا حادثه ای مهم، اما نقطه عطفی در زندگی او به شمار می رود. پریود شدن ، نشانه تغییر از کودکی به بزرگسالی است ؛ چون پریودشدن نشان می دهد که یک دختر می تواند باردار شود.


علایم اولین پریود
سنی که در آن اولین پریود آغاز می شود،  بسیار متفاوت است. بعضی دخترها ، در سن هشت سالگی پریود می شوند و بعضی تا سن پانزده سالگی هنوز پریود نشده اند.


اغلب نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دخترها دارند به اولین پریود نزدیک می شوند. بزرگ شدن سینه و رشد موهای زاید، چندسال قبل از قاعدگی آغاز می شود. حدودا یک سال قبل از اولین پریود، جهشی در رشد دخترها ، مشاهده می شود.
اولین پریود معمولا بسیار سبک است و گاهی در آن فقط لکه بینی و خونریزی کمی وجود دارد.


اولین سیکل قاعدگی 28 روز طول می کشد اما پریودها اغلب در اولین سال های قاعدگی نامنظم هستند. در این زمان، دخترها شاید در چند سیکل پریود نشوند یا سیکل های قاعدگی چندبار در یک ماه رخ دهد یا کمتر از حد انتظار باشد. اگرچه این نوسان ها طی چندسال اول قاعدگی متداول هستند، اما اگر پریودها منظم نیستند با پزشک دخترتان مشورت کنید.


از جنبه موارد روحی پریود، دخترتان شاید درمورد بروز پریود تعجب کند، اما درکل این امر نشانه ورود به بزرگسالی است. اما برخی والدین مشاهده می کنند که دخترشان مضطرب شده یا ترسیده است. این امر نیز طبیعی است؛ اما همگی این ها دلیلی است تا درددل و گفتگوی صمیمانه و جدی با یکدیگر داشته باشید.


سر صحبت را باز کنید.
به جای آن که با دخترتان به شکل رسمی و خشک درمورد قاعدگی صحبت کنید، سعی کنید صریح و صادقانه سرصحبت را بازکنید و از دخترتان بپرسید که چه سوالاتی دارد.


موارد زیر توصیه هایی برای پاسخگویی به سوالات دخترها ، در مورد قاعدگی است:
- چرا دخترها پریود می شوند؟

در صحبت کردن با دخترتان در این مورد که چرا زن ها دچار سیکل قاعدگی می شوند، رویکردی مثبت داشته باشید. به او بگویید که سیکل قاعدگی بخشی از زندگی طبیعی است که به یک زن، امکان باردارشدن را می دهد. زمانی که بارداری در یک سیکل قاعدگی رخ ندهد، هورمون ها به بدن علامت فرمان می دهند که دیواره رحم را تخریب کرده و از نو بازسازی کند . این همان کاری است که در پریود رخ می دهد.


- سندرم قاعدگی چیست؟

بگویید که درست قبل از شروع پریود، برخی دخترها و زنان دچار علایم سندرم قاعدگی می شوند که شامل نوسان های روحی، زودرنجی، نفخ شکم  و حساس شدن  سینه ها نسبت به  لمس شدن است.

بیشتر دخترها تا سال های بعد از پریودهای اول، دچار نشانه های سندرم قاعدگی نمی شوند ، اما برای افرادی که دچار آن می شوند استراحت، ورزش منظم و رژیم غذایی منظم، می تواند به کاهش این عوارض کمک کند.


- آیا دچار گرفتگی عضلات خواهم شد؟

دخترها معمولا در آغاز پریود دچار درد و گرفتگی زیر شکم و کمر می شوند. این گرفتگی ها معمولا ملایم بوده و با استفاده از مسکن ها آرام می یابند. اما اگر انقباض و گرقتگی ها شدید است ، باید با پزشک  صحبت کنید.


- آیا باید از پنبه یا نواربهداشتی استفاده کنم؟

از هردو برای جذب خون پریودی استفاده می شود. باید حداقل هر 4 یا شش ساعت یکبار عوض شوند. نوارها در لباس زیر ، جای می گیرند و تعویض آن برای دخترهای جوان راحت تر است.  درمورد پنبه، باید به دخترتان بگویید که آن را چطور در محل درست آن قرار دهد، بنابراین خیلی هم نامناسب نیستند.


- از من چقدر خون خواهد رفت؟

بگویید که طی پریود احتمالا به اندازه چند قاشق چایخوری خون از دست می دهید، گرچه گاهی نیز بیشتر می شود. اگر ساعت به  ساعت  مجبور به تعویض نوار یا پنبه می شود ،  احتمالا مشکلی وجود دارد و باید با پزشک صحبت کنید.


- پریود من چقدر طول خواهد کشید؟

دخترتان باید به طور متوسط منتظر پریودی سه تا پنج روزه باشد. اما برخی دخترها پریودی کوتاهتر و برخی پریودی تا هفت روزه را دارند.


- من می توانم باردار شوم؟

داشتن سیکل قاعدگی بدین معنی است که بدن دختر تخمک گذاری می کند و برای بچه دارشدن آماده می شود. بعضی دخترها درست قبل از پریود اول تخمک گذاری می کنند. پس همزمان با بحث درمورد سیکل قاعدگی، با دخترتان درمورد میل جنسی و پیش گیری از بارداری نیز صحبت کنید.


هرچه بیشتر درمورد پریود و نشانه های سندرم قاعدگی به دخترتان اطلاعات بدهید، او در زمان رشد و تغییرات بدن احساس بهتری خواهد داشت و آماده تر خواهد بود.
پنج شنبه 7/6/1392 - 17:17
آرایشی و زیبایی

معمولا بیشتر متخصصان هرچه درباره موها، بهداشت و سلامت آنها گفته‌اند، خانم‌ها را مخاطب خود قرار داده‌اند و توصیه‌هایی برای آنها داشته‌اند. در این مطلب سعی کرده‌ایم مهم‌ترین مسایل مربوط به بهداشت و سلامت موهای آقایان را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم تا کمکی در این زمینه به آقایان کرده باشیم. حاصل این تلاش 10 نکته ظریف اما کاربردی است كه می‌خوانید...

اولین نکته‌ای که آقایان باید به آن توجه داشته باشند، بهداشت و شستشوی موهاست. موها به 2 گروه خشک و چرب، تقسیم‌ می‌شوند اما از آنجا که میزان هورمون‌های مردانه در بدن آقایان، بسیار بیشتر از خانم‌هاست، تقریبا بیشتر مردها موهای چربی دارند یا موهای آنها خیلی زودتر از موهای خانم‌ها پس از استحمام، دوباره چرب می‌شوند.

ریزش مو هم به دلیل مسایل هورمونی و ژنتیکی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. با این حساب، از یک طرف توصیه می‌شود آقایان موهای خود را مرتب شستشو دهند تا ظاهری چرب و کثیف پیدا نکنند و از طرف دیگر برای پیشگیری از تشدید ریزش موها توصیه می‌شود آقایان هنگام شامپو زدن، موهای خود را به شدت و با ضربه‌های شدید انگشتان، ماساژ ندهند و نمالند. موهای کوتاه مردانه باید با مقدار کمی شامپو و ماساژ ملایم موها شسته شود.

معمولا موهای آقایان کوتاه است و مرتب هم کوتاه می‌شوند. به همین دلیل کمتر شاهد مشکل موخوره یا خشکی ساقه‌های موی آنها هستیم. این در حالی است که استفاده مداوم از سشوار یا بلند کردن موها می‌تواند موهای آقایان را هم در معرض موخوره قرار دهد.

به تمام آقایان توصیه می‌شود برای پیشگیری از موخوره زدن موها و رعایت بهداشت آنها از بلند کردن مو یا ماساژ دادن زیاد و محکم آنها پرهیز کنند.

آقایان نباید بعد از بیرون آمدن از حمام، موهایشان را محکم با حوله خشک کنند بلکه باید به آرامی‌ آب آنها را با حوله‌ای نرم بگیرند و پس از مدتی که نم موها در مواجهه با هوای معمولی كم شد، آنها را شانه کنند.

شانه‌های مردانه با دندانه‌های ریز، اصلا مناسب شانه کردن موها نیستند. هرچه دانه‌های شانه یا برس، درشت‌تر باشند، هنگام شانه زدن فشار کمتری به ریشه موها وارد می‌شود. از آنجا که موی آقایان استعداد بیشتری برای ریزش دارد، نباید ریزش آنها را با استفاده از شانه‌های ریز، تحریک و بیشتر کرد.

استفاده از مواد حالت‌دهنده مو مانند ژل‌ها، موس‌ها و تافت‌های نامناسب می‌تواند منجر به خشک و شکننده شدن موی آقایان یا موخوره زدن آنها شود. بهتر است هنگام انتخاب انواع حالت‌دهنده، ‌به جنس موی خود توجه کنید و محصول باکیفیت و استانداردی بخرید.

از آنجا که استفاده از حالت‌دهنده‌های مو در آقایان جوان بیشتر است به آنها توصیه می‌شود حتما پیش از خواب، موهای خود را حتی شده با مقداری آب گرم بشویند و مواد حالت‌دهنده را از روی آنها پاک کنند. هیچ‌گاه اجازه ندهید مواد حالت‌دهنده بیشتر از چند ساعت یا حداکثر یک روز روی موهایتان باقی بمانند. حالت‌دهنده‌ها علاوه بر خشکی، باعث کدر شدن موها هم می‌شوند.

این روزها استفاده از سشوار میان نسل جوان آقایان رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر باد سشوار بیش از اندازه داغ باشد، ممکن است هم پوست سر را تحریک کند و کمی بسوزاند و هم ساقه موها را به مرور زمان خشک و مستعد موخوره زدن کند. اگر دوست دارید موهایتان را سشوار کنید، حتما از باد ملایم آن استفاده کنید و سشوار را در فاصله مناسبی از موهایتان نگه دارید.

فر کردن یا صاف کردن مداوم موها که میان برخی آقایان شایع است هم می‌تواند باعث خشک شدن بیش از اندازه آنها شود.

معمولا آقایان توجه چندانی به نوع شوینده مصرفی‌شان ندارند. اگر پوست کف سر و موهایتان خشک است، باید از شامپوهای مخصوص موهای چرب کمک بگیرید. استفاده از شامپوهای نامناسب یا صابون‌های قوی می‌تواند باعث تشدید خشکی پوست و مو، پوسته‌پوسته شدن کف سر و ایجاد خارش‌های پوستی شود.

معمولا موهای آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد. نور آفتاب می‌تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ و خشک شدن موها شود. به همین دلیل اگر آقایان مجبورند ساعت‌های زیادی از روز را زیر نور آفتاب بگذرانند، حتما باید از کلاه‌های راحت، سبک و لبه‌دار استفاده كنند.

مواد مختلف موجود در آب استخرها مانند کلر به تدریج باعث خشکی و تغییر رنگ موها می‌شوند بنابراین به آقایان توصیه می‌شود پس از شنا، حتما موهایشان را با آب و شامپوهای ملایم بشویند.

خیلی از آقایانی که موهایشان سفید می‌شود، از رنگ مو استفاده می‌کنند. چنین افرادی باید از رنگ موهای استاندارد و با مارک‌های معتبر بهره بگیرند تا ساقه موهایشان خشک و شکننده نشود. رنگ‌های غیر استاندارد علاوه بر خشک کردن بیش از اندازه موها باعث تحریک پوست پشت گوش و زیر چانه می‌شوند.


منبع: هفته نامه زندگی مثبت

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:15
اخبار
پزشکان در یک آزمایش جدید و دقیق دریافتند که «اسید اورسولیک» موجود در پوست سیب به افزایش حجم عضلات و چربی مفید قهوه‌ای در موش‌ها کمک می‌کند.در این بررسی آزمایشگاهی مشخص شد: موش‌هایی که در وعده غذایی‌شان اسید اورسولیک گنجانده شده بود، کالری بیشتری می‌سوزاندند و نسبت به موش‌های دیگر کمتر چاق می‌شدند.

محققان پیش از این معتقد بودند که تنها نوزادان دارای چربی قهوه‌ای هستند و این چربی مفید در دوران کودکی از بین می‌رود اما با پیشرفت در فناوری‌های تصویربرداری مشخص شد که میزان اندکی از این نوع چربی در گردن و شانه افراد بزرگسال نیز وجود دارد.

همچنین در برخی مطالعات با بررسی ارتباط بین سطح چربی قهوه‌ای با کاهش میزان چاقی و دارا بودن سطح مناسب قندخون معلوم شد که چربی قهوه‌ای ممکن است در پیشگیری از چاقی و دیابت موثر باشد.گروهی از محققان دانشگاه آیووا اظهار داشتند: مواد طبیعی موجود در پوست سیب تا حدودی می‌تواند از موش‌ها در برابر چاقی و برخی پیامدهای مضر آن حفاظت کند.
 
در واقع «اسید اورسولیک» میزان چاقی و مشکلات ناشی از آن را با افزایش حجم ماهیچه‌ها و چربی قهوه‌ای کاهش می‌دهد.به گفته محققان در این مطالعه، پیش از این مشخص شده بود که «اسید اورسولیک» به افزایش حجم ماهیچه‌ها و تقویت آن در موش‌ها منجر می‌شود اما در بررسی جدید نقش اسید اورسولیک در کمک به مقابله با چاقی مشخص شد.
پنج شنبه 7/6/1392 - 17:11
موفقیت و مدیریت

 

آیا می خواهید بدانید چه رابطه‌ای بین زیبایی و موفقیت افراد جامعه وجود دارد؟ آیا واقعاً زیبایی می‌تواند به رشد موفقیت اجتماعی یک فرد کمک کند و در نهایت به خوشبختی او بیانجامد؟ پاسخ این پرسش در یکی از پژوهش‌های دانشگاه تگزاس آمده است.

دانشگاه تگزاس در تحقیقی به نام «آیا زیبایی رمز خوشبختی است؟» یک بار دیگر به بحث پردامنه و جاودانه زیبایی جسمانی و تاثیر آن بر زندگی ما پرداخته است.برای این منظور نظرات بیش از ۲۵ هزار نفر در چهار کشور گردآوری شد و توسط دو اقتصاد دان به نام های دانیل هامر مش و جیسن ابروایا مورد بررسی قرار گرفت.در این مطالعه سطح موفقیت و خوشبختی ابراز شده از سوی افراد با میزان جذابیت جسمانی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
نتیجه مشخص شد: ۱۰ درصد افرادی که به لحاظ زیبایی جزو ۱۵ درصد بالای جدول بودند به طور متوسط خوشحال تر و خوشبخت تر از آنهایی بودند که در یک سوم پایین جدول معیار جسمانی قرار داشتند. یعنی به طور مشخص آنها که کمتر زیبا بودند غمگین تر بودند.دانیل هامرمش در این باره می گوید: زیبایی فردی انسان را خوشبخت تر می‌کند. البته می‌دانم که این نتیجه تعجب آور نیست. اما آنچه که شگفت آور است این است که هیچکس تا کنون این امر را به طور واقعی اندازه گیری نکرده است.
 
حال چرا معمولی ترها غمگین تر از زیبارویان بودند؟ پاسخ آن به مشکلاتی بر می‌گردد که در طول زمان به دلیل تحت تاثیر قرار ندادن اطرافیان خود با آن برخورد کرده اند آنها عملاًَ کمتر پول در می آورند. در پیدا کردن همراهی برای زندگی خود با مشکل مواجه می‌شوند. در جوامعی که روز به روز به زیبایی ظاهری توجه بیشتری نشان می‌دهند مشکل بیشتری در پذیرفته شدن پیدا می‌کنند.تمام این داده ها تا اینجا به نظر بدیهی می‌رسد. اما مطالعات نشان می‌دهد که افراد جذابتر به طور متوسط ۵ درصد بیشتر از دیگران در طول زندگی خود پول درمی‌آورند. زنان و مردان زیبا در واقع بیش از دیگران مورد توجه معلم، مربی و اطرافیان خود قرار می گیرند.

مجله نیوزویک در گزارشی اعلام کرد: افراد جذاب از امتیازات زیادی در دنیای کار برخوردار می شوند. نویسنده مقاله نتیجه می‌گیرد: واقعیت بازار کار این است: بهتر است زیبا باشید با هوش متوسط؛ تا این که نابغه باشید با قیافه معمولی!سقراط می‌گوید که آنقدر در مورد زیبایی کم می‌داند که نمی‌تواند بگوید زیبایی به خودی خود چیستاین جمله تنها مختص سقراط نیست.
 
توصیف زیبایی الزاماً در بین انسان ها یک شکل نیست و اشکال مختلفی پیدا می کند. یعنی هر فرد برای تعریف زیبایی معیار و مختصات ویژه ای را ارائه می کند. بنابراین ورود به حیطه بیان مختصات زیبایی تا حد زیادی سلیقه‌ای به نظر می رسد و افراد مختلف گاه با سیلقه فاحش نظری متفاوت در مورد زیبایی بیان می‌کنند.از این روست که آناتول فرانس می‌گوید: «به عقیده من، هرگز به درستی نخواهیم دانست که چرا یک شئ زیباست.»
 
بسیارند افرادی که با اعتماد به نفس و اخلاق نیک توانسته اند خود را مصداق معنوی زیبایی جلوه دهند و علی رغم نواقصی که در ظاهر و فیزیک داشته اند، مورد توجه و خوشایند دیگران قرار گیرند. از این رو در پاسخ به پرسش زیبایی کدام است ملاک های متعددی دخالت دارند که هر کدام نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند و نباید صرفاً به زیبایی جسمانی بسنده کرد.
 
یکی از بزرگان در جایی گفته است: اگر زن یا مردی صرف نظر از زیبایی دارای اخلاق خوب باشد مانند عدد ۱ هستند و اگر از آراستگی و زیبایی ظاهری هم بهره مند بودند گویی یک صفر جلوی عدد گذارده ایم. یعنی اخلاق به کمک ظاهر انسان می‌آید و آن را ۱۰ برابر می‌کند و اگر یک حذف شود فقط صفر باقی می‌ماند.

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:9
آرایشی و زیبایی

هیچ چیزی بیشتر از یک مرد عاشق، موجب تغییر یک زن نمی شودو... البته آرایش!. پس بیایید تا از این مزیت عاقلانه استفاده کنیم و از اشتباهات احمقانه دوری کنیم . اشتباهات زیادی هستند اما 5 تا از آنها فراگیرتر هستند ، حالا یکی پس از دیگری ....

1- تونر(کرم پودر) با رنگ نادرست
زنی که از رنگ نادرست استفاده می کندبه راحتی در میان جمع قابل تشخیص است، چراکه یقه بلوزش همیشه رنگی و کثیف است ! این نشان دهنده آن است که او برای مطابقت رنگ چهره و بدن مقداری از کرم پودر را به گردن خودنیز مالیده است !

به یاد داشته باشید ، در صورتی که پایه آرایش موجب تغییر رنگ پوست صورت شما شود ، رنگ اشتباه را انتخاب کرده اید.رنگ تونر درست ، دقیقا باید با رنگ پوست منطبق باشد. برای انتخاب درست شما باید کمی از تونررا در امتداد خط چانه مالیده وخوب پخش کنید و نتیجه را در آینه ودر روشنایی طبیعی ببینید.رنگ درست رنگی است که با رنگ اصلی صورت شما تفاوت نداشته باشد.

توجه: محصولات با ته رنگ زرد با اکثر پوست ها همخوانی دارند، برخلاف رنگ های گلگون. اگر در انتخابتان تردید دارید، رنگ زرد را انتخاب کنید .

 2- سایه های سرخ
اغلب زنان در آرایش خود از سایه های قرمز برای پلک استفاده می کنند . این کار را نکنید! رنگ های صورتی وقرمز ، انتخاب خوبی برای پلک های متحرک نیست !

سایه های رنگی چشم را گریان، خسته و از پا افتاده جلوه می دهند . اگر ایده آرایش "ساده" برای شما دوست داشتنی است پس ترکیبی از سایه های با ته رنگ بژ یا طلایی بخرید . این برای شما نگاه زیبایی به ارمغان می آورد.

سایه ها برای استفاده روزانه بسیار سودمند هستند و شما می توانید با استفاده از آنها به راحتی چشم خود را شکیل کنیدالبته برای یک آرایش ایده آل شما باید رنگ مناسب را انتخاب کنید..

3. خط لب دقیق
استفاده از خط لب دو یا سه درجه تیره تر از رژ لب، اصلا طبیعی نیست و تازه دیگر مد هم نیست ! با این شکل خط لب یک دایره دور لب می گذارید مثل اینکه تازه یک فنجان قهوه خورده باشید و فراموش کرده باشید دور لبتان را با دستمال پاک کنید.

برای یک آرایش طبیعی سعی کنید تا از یک خط لب همرنگ یا یک درجه تیره تر از رژتان استفاده کنید . خط لب را بعد از استفاده از رژ بکشید و نه قبل از آن ! از یک برس مخصوص برای محوکردن خطوط استفاده کنید.

 4.برق لب فراوان
چند سال پیش رژ لب براق جایگزین رژ لب سنتی شد چرا که استفاده از آن آسان و سریع بود ،این رژها با ایجاد درخشش و شفافیت حتی روی خنثی ترین آرایش ها ، باعث ایجاد یک آرایش طبیعی می شوند .با این حال ، زنان شروع کردند به استفاده بیش ازحداز آن . پس، به یاد داشته باشید، فلسفه «هرچه بیشتر ، بهتر" در اینجا کار نمی کند. یک یک لایه براق روی لب فریبنده است اما 3-4 تا مبتذل است!

برخلاف رژلب معمولی ، رژهای براق لب ها را حجیم تر می کند و جلوه طبیعی آن را حفظ می کند . دلیلی که باعث شده در میان دختران محبوب شود اینست که لب های لطیف نشانی از طراوت و جوانی است . زنان مسن تر نیز به این دلیل عاشق این محصولات هستند که چین و چروک های ریز دور لب را می پوشاند .

5.ابروهای نقاشی شده
ابرو باید مرتب بوده و شکل مشخصی داشته باشد،اگرچه برخی زنان آن را بسیار پررنگ می کنند، نقاشی شده مثل کاریکاتور ! رسم دقیق یک ابروی مشخص با یک مداد ابرو کاریست که یا از روی عجله انجام میشود و یا از روی جهالت !

 اگر شما تاکنون با این واقعیات مواجه نشده اید پس شما آرایش خوبی دارید . اما اگر برخی از این ویژگی ها برای شما آشنا هستند وسوسه خود را کنترل کرده و سعی کنیدتا حرفه ای آرایش کنید!
 


منبع:آی بانو

پنج شنبه 7/6/1392 - 17:7
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته