• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3529روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
ناخن جوی شایع ترین عادت رفتاری در کودکان است و بررسی ها نشان می دهد، حدود ۴۰ درصد از کودکان ۴ تا ۶ ساله به این عادت مبتلا هستند گرچه عادت ناخن جویدن با افزایش سن کاهش می یابد اما این عادت در سنین دبیرستان و حتی جوانی نیز دیده می شود به عبارتی ناخن جویدن در بین حدود یک چهارم دانش آموزان دبیرستانی و۲۰ درصد جوانان شایع است.
اما چرا بچه ها ناخن می جوند؟ در برخی موارد هیجانات و اضطراب های کودک باعث انجام عمل ناخن جویدن در کودک می شود و گاهی کودک این عمل را برای ابراز دلخوری ها و دلواپسی هایش انجام می دهد. الگوبرداری و یادگیری از اطرافیان از دیگر عوامل مستعد کننده این اختلال در کودکان هستند و برخورد اطرافیان با این نوع عادت در کودک، باعث کاهش اعتماد به نفس و در نهایت بروز عوارض عدیده در بزرگسالی می شود.
بنابراین اولین گام برای بهبود این عادت در کودک، جستجوی زمان و مکانی است که این عمل اتفاق افتاده که باید اقدامات درمانی صورت پذیرد به عنوان مثال، کودک به هنگام تماشای تلویزیون، رفتن به مدرسه، زمان امتحانات و یا حین تنش والدین به جویدن ناخن می پردازد.
آگاهی دادن به کودک دومین گامی ست که باید برای کاهش جویدن ناخن بردارید باید تلاش کنید تا کودک را متوجه عمل زشتش کنید و سپس ناخن های سالم و زیبا را با ناخن جویده شده مقایسه و تعریف کنید تا کودک به این عمل خود پی برده و درصدد کاهش آن برآید می توانید با قرار دادن آینه مقابل کودک هنگام ناخن جویدن به کودک بفهمانید که این عمل صحیحی نیست و همچنین وادار کردن کودک به نقاشی کشیدن، بازی با دیگر کودکان و قرار دادن وسیله مورد نظر کودک در دستانش هم از دیگر راه های کاهش ناخن جویدن در کودکان هستند.
سه شنبه 12/6/1392 - 22:1
کامپیوتر و اینترنت
برنامه های اندروید, ویجت, امکانات اندروید

اخیرا در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل ابزاری جدید برای تولید برنامه های اندرویدی معرفی شد. ابزاری که اندروید استودیو نام گرفت و احتملا از این به بعد نام آن را زیاد می شنویم.

 

اندروید استودیو (Android Studio) محیطی برای توسعه برنامه های اندرویدی است که بر پایه IntelliJ IDEA طراحی شده است. همانند Eclipse (با پلاگین ADT)، اندروید استودیو ابزارهای متنوعی برای تولید، توسعه و آزمایش برنامه ها دارد.

 

برخی از مشخصات اصلی اندروید استودیو به این شرح است: 
    - پشتیبانی از تولید فایل های بر مبنای Gradle 
    - ابزارهای خاص بازیابی و خطایابی سریع 
    - وجود ابزارهای Lint برای سنجش کارایی و سازگاری نسخه های مختلف 
    - ویزاردهای متنوع برای تولید کامپوننت ها و طرح های متداول اندروید 
    - ویرایشگر حرفه ای با امکان درگ-دراپ اشیا به همراه پیش نمایش زنده در چند نمایشگر

 

خبر خوب این است که امکان انتقال پروژه های Eclipse به اندروید استودیو وجود دارد. اما متاسفانه به خاطر عمر کم این نرم افزار ممکن است بسیاری از امکانات ناقص و یا اصلا وجود نداشته باشند و یا حتی باگ هایی در نرم افزار دیده شود.

 

ساختار فولدرها زمانیکه در اندروید استودیو یک پروژه ایجاد می کنیم (و یا پروژه را از Eclipse دریافت می کنیم) نسبت به گذشته متفاوت است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تمام فایل ها (از جمله منابع و مانیفست) داخل فولدر src قرار گرفته اند.

 

برنامه های اندروید, ویجت, امکانات اندروید

 

یکی دیگر از امکانات اندروید استودیو امکان دسترسی مستقیم به تمام امکانات Android Virtual Device Manager است؛ کتابخانه ای کامل از دستگاه های اندرویدی برای شبیه سازی محیط و اجرای برنامه ها. پیش نمایش زنده ای که به گفته Hugo Barra (در کنفرانس دیشب) حتی با تغییر اندازه فونت سریعا خروجی را مشاهده خواهیم کرد. می توانیم ویجت ها را با درگ-دراپ در صفحه قرار دهیم و یا در زمان ویرایش XML، پیش نمایش زنده آن را مشاهده کنیم.

 

می توانیم تنظیمات پنجره پیش نمایش (مانند دستگاه، نسخه سیستم عامل و...) که در سمت راست نرم افزار قرار دارد را تغییر دهیم. با فعال کردن "Preview All Screen Sizes" امکان مشاهده همزمان خروجی در سایزهای مختلف فعال خواهد شد.

 

برنامه های اندروید, ویجت, امکانات اندروید

 

اندروید استودیو در زمینه خطایابی امکانات مناسبی در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد. زمان تولید و اجرای برنامه، می توانیم لاگ های مربوط به adb و دستگاه (logcat) را در پانل DDMS با کلیک روی "Android" در پایین پنجره مشاهده کنیم. امکان Android Debug Monitorنیز در نرم افزار وجود دارد.

 

با برخی از امکانات کلی اندروید استودیو آشنا شدیم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده می تواند جایگزین نرم افزارهای مشابه دیگر باشد یا نه. برای دانلود اولین نسخه آن، می توانید به این آدرس مراجعه کنید.
منبع:nardebaan.ir


سه شنبه 12/6/1392 - 18:17
کامپیوتر و اینترنت

همیشه نقشه ها برای سفر -درون شهری یا برون شهری- ضروری بوده اند. برای دانستنِ اینکه کدام مسیر، کوتاه تر و یا سر راست تر است باید در نقشه جستجو کرد تا به نتیجه رسید. اگر در جایی اسم «جستجو» وسط بیاید، حتماً می توان در آنجا ردی از گوگل یافت.

 
نقشه گوگل مانند دیگر خدمات جستجوی این شرکت از محبوبیت بالاتری میان نقشه های اینترنتی برخوردار است. اما در دنیای وب هیچ امری دائمی نیست مگر روزآمد باشید. اپل با اخراج نقشه گوگل و ارائه جانشین آن وارد جنگی شد که پیش از‌ آن تنها دو هماورد بزرگ داشت: بینگ و گوگل. نوکیا هم با نقشه اختصاصی خود حرف هایی برای گفتن دارد. هریک از اینها برای از گود بیرون راندنِ حریفان، باید بکوشند خدمت بهتری به مصرف کنندگان ارائه دهند.
 
گوگل با اصلاحات اخیر سعی کرده چهره متمایزی از خدمت نقشه خود به نمایش بگذارد. به این بهانه ۱۰ نکته کاربردی برای استفاده بهتر از نقشه گوگل گرد آورده ایم که در ادامه مطلب می توانید از آنها مطلع شوید.
 

۱- جستجوی هوشمند

یکی از تغییرات عمده نقشه گوگل ۲۰۱۳، دل کندن از زرق و برقِ حواشی نقشه و جایگزین کردنِ همه آنها با یک جعبه جستجو ست. درست مثل معادل آن در صفحه جستجوری سایت گوگل، این جعبه هم بیش از آنچه فکرش را بکنید باهوش است. برای امتحان این کوئری را امتحان کنید Hospitals, Tabriz, Iran. حتی می توانید با وارد کردن مختصات طول و عرض جغرافیایی محل مورد نظر دنبال آن بگردید و مسیر خود به آنجا را پیدا کنید. در همان حالی که تایپ می کنید نقشه گوگل هم با پیشنهادهای خود برای رسیدن به کوئری مطلوب به کمک شما می آید.
 

۲- جستجوی محلی

وقتی در مرحله اول به یک محله رسیدید، می توانید با اضافه کردن چند کوئری، نشانی دقیق را پیدا کنید. می توانید با زوم‌پیش (Zoom in)، جزئیات نقشه و زوم‌پس (Zoom out)، مناطق بیشتری را از نظر بگذرانید. در ضمن بعد از این می توان نتیجه جستجوهای انتزاعی تری چون «Family Fun» یا «Indoor Activities» را هم از نقشه گوگل انتظار داشت.
 

۳- همه چیز را ببینید

اگر می خواهید همه اطلاعاتی که گوگل از یک محله‌ی به خصوص دارد را مشاهده کنید کافی ست روی منطقه مورد نظر زوم کنید، سپس نوشته های داخل جعبه جستجو را پاک کرده، یک علامت ستاره (*) وارد کنید و دکمه Enter را بزنید.
 
استفاده از ستاره، روش خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر از مناطقی ست که پیش تر به آنجا نرفته اید. با این روش نقشه گوگل را مجبور می کنید مکان های ثبت شده را بدون شخصی سازی نتایج به شما نشان دهد.
 

۴- مسیریابی

نقشه گوگل بسته به اینکه از کجا به کجا می روید گزینه های مختلفی به شما پیشنهاد می دهد. اگر از مسیر خاصی می خواهید به مقصد برسید باز گوگل راهکاری برای شما دارد؛ نشانگر را روی مسیر مشخص شده با رنگ آبی حرکت دهید تا نقطه های سپید ظاهر شوند. حالا می توانید از جایی که به تغییر مسیر نیاز دارید نقطه سپید را برداشته و روی جاده مورد نظرتان قرار دهید. خودِ نقشه، باقی کار را می کند و اطلاعات مسیر جدید را به آگاهی شما می رساند.

در بالا همان طور که می بینید از مسیر مورد نظر خود، به مقصد کتابخانه ملی می رویم.

همچنین با کلیک روی Step-by-step می توانید به جزئیات مسیر حرکت دست یافته و با قدم به قدم دنبال کردنِ آن، به مقصد برسید.
 

۵- OK Maps

با وارد کردن عبارت بالا در جعبه جستجو می توانید نقشه و مسیری که جُسته اید را به صورت آفلاین در تلفن خود ذخیره کنید تا در هنگام ضرورت از آن استفاده نمایید. این ویژگی به خصوص در سفر و در شرایطی که به اینترنت سلولی دسترسی ندارید بسیار کاربردی و مفید است.

 

۶- اشتراک گذاری مکان ها

گوگل هنوز امکان اشتراک گذاری را به نقشه جدیدش نیاورده و فعلاً باید این کار را با کپی کردن URL انجام دهید.
 

۷- دوبار-تپ برای زوم کردن

وقتی از تلفن خود برای مسیریابی استفاده می کنید کمتر پیش می آید که هر دو دستتان آزاد باشد، اما در این صورت هم می توانید زوم‌ به پیش و پس کنید؛ کافی است روی صفحه دوبار تپ کنید ولی بعد از تپِ دوم، انگشت خود را بر ندارید، در همان حال با بالا بردن انگشت می توانید زوم‌پیش و پایین آوردن آن زوم‌پس کنید. این روش برای هر دو نسخه اندروید و iOS نقشه گوگل جواب می دهد.
 
 

۸- از گوگل پلاس هم استفاده کنید

اگر قصد پیدا کردن رستورانی خوب را دارید ولی نمی دانید کدام یک از رستوران های روی نقشه را انتخاب کنید، گوگل راهکار مفیدی برای شما دارد. در همان جعبه جستجو عبارت by:Circles را وارد کنید تا از نظرات دیگران درباره آنها مطلع شوید یا اینکه روی رستورانی روی نقشه کلیک کنید و از منوی سمت راست، Reviews را انتخاب نمایید تا مستقیماً به نظرات مردمیِ مرتبط با آن مکان فرستاده شوید.
 
 

۹- نشانی پستی را هم پیدا کنید 

هرچند این ویژگی در ایران کاربردی ندارد ولی به هر حال اطلاع داشتن از آن هم بی ضرر است. کافی است جعبه جستجو را خالی کنید و بر روی خیابان یا هر مکان دیگری روی نقشه کلیک کنید تا از نشانی و شماره پستی آنجا مطلع شوید. 
 

۱۰- نقشه کشی گوگل را خودتان در دست بگیرید

گوگل امکانی به نام Map Maker در اختیار کاربرانش قرار داده تا بتوانند در غنا بخشی به نقشه این شرکت موثر باشند. شما می توانید با استفاده از این ویژگی، مکان هایی که در نقشه جای شان را خالی می دانید، به آن اضافه کنید یا اگر اشتباهی در نقشه وجود دارد، اصلاحش نمایید.
 
توصیه می کنیم به نقشه گوگل که دستی هم به سر و روی آن کشیده شده سری بزنید و آنچه در این مطلب گفتیم را به خوبی یاد بگیرید. مطمئن باشید با وجود سرعت کم اینترنت، باز هم می تواند کمک حالتان باشد.
سه شنبه 12/6/1392 - 18:13
کامپیوتر و اینترنت

water-on-a-laptop

لپ‌تاپ‌ها علاوه بر ویژگی‌های بسیاری که دارند، معایب بسیاری را نیز ناخواسته به خود افزوده‌اند. نوع معماری این وسایل، طوری ‌است که می‌تواند با یک اشتباه کوچک ضرر بزرگی را به آن وارد نماید. ریختن مایعاتی نظیر آب، چای ، قهوه و حتی شیر، برروی لپ‌تاپ بر اثر یک اشتباه ساده می‌تواند شمارا برای همیشه از لپ‌تاپ محبوبتان دور کند. هنگام وقوع چنین اتفاقی، عصبی می‌شود و دنبال راهی برای نجات لپ‌تاپ‌تان از مرگ حتمی خواهید گشت. امروز در آی‌تی‌رسان قصد داریم برایتان چند دستور العمل ساده را تعریف کنیم که هنگامی مایعی برروی سطح کی‌بورد و یا لپ‌تاپ‌تان می‌ریزد، به سرعت و بدون هیچ‌گونه نگرانی از خرابی لپ‌تاپ بر اثر ریختن مایعات، شروع به رفع این مشکل پیش آمده نمایید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-1

1- لپ‌تاپ را سریعا خاموش کنید. باتری را از جای درآورده و آداپتور A/C را نیز از لپ‌تاپ‌تان جدا کنید. انجام سریع و به موقع این عمل، لپ‌تاپ را از خطر ایجاد اتصال کوتاه در اثر تماس مایع با مدارهای لپ‌تاپ، نجات خواهد داد.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-2

2- هرگونه کابل USB و دستگاه‌های اکسترنال که به لپ‌تاپ‌تان متصل هستند، را از پورت مربوطه بیرون بکشید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-3

3- بلافاصله لپ‌تاپ را کج کرده تا مایع نتواند به داخل لپ‌تاپ نفوذ کند.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-4

4- هرگونه رطوبتی که برروی لپ‌تاپ مشاهده می‌شود را، با یک دستمال کاغذی یا هر ماده جاذب و بدون پرز دیگری خشک کنید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-5

5- صفحه کلید را بررسی کنید. بعضی از صفحه کلیدهای به کارگرفته شده در لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که از قسمت‌های داخلی لپ‌تاپ در برابر مایع محافظت می‌کند. اگر برروی صفحه کلید اثراتی از مایع مشاهده می‌شود، کی‌بورد را از محفظه‌اش جدا کرده و آن را کج کنید تا مایع از آن، خارج شود.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-6

6- هر چیز چسبنده‌ای که برروی لپ‌تاپ‌تان ریخته را، تمیز کنید. این مایع ممکن است برروی نمایش‌گر، کلیدهای کی‌بورد و هردکمه دیگری از لپ‌تاپ‌تان ریخته باشد. برای تمیز کردن چنین مایعی، از یک پارچه نرم، مرطوب و بدون پرز استفاده نمایید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-7

7- از خود در برابر ترشحات الکترواستاتیک، محافظت کنید. الکتریسیته ساکن می‌تواند به ولتاژ بسیار بالایی تبدیل شود. الکتریسته ساکن موجود در دست و بدن، می‌تواند به لپ‌تاپ آسیب جدی وارد کرده و سبب نابودی اجزای سخت افزاری آن، شود.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-8

8- تجهیزات سخت افزاری لپ‌تاپ را خارج کنید. اگر شما نمی‌توانید تمام اجزای سخت افزاری لپ‌تاپ را از آن جدا سازید، باید لپ‌تاپ را باز کرده و سپس قسمت‌های حیاتی لپ‌تاپ‌تان را خارج کنید. برخی از موادی که سهوا برروی لپ‌تاپ ریخته‌اند ، می‌تواند به اجزای سخت افزاری آسیب جدی وارد نمایند. اگر شما با باز و بسته کردن لپ‌تاپ آشنایی ندارید، این عمل را به دست یک فرد متخصص وبا تجربه بسپارید.

  1. هارد دیسک را بیرون کشیده تا اطلاعات موجود برروی آن، سالم باقی بماند.
  2. تا آن‌جا که می‌توانید، سخت افزار‌ها و قطعات آسیب پذیر لپ‌تاپ را خارج کنید.
  3. همچنین باتری CMOS، را از لپ‌تاپ خارج کنید. این باتری، شبیه باتری ساعت می‌باشد. به یاد داشته باشید انجام این کار، تمام اطلاعات ذخیره شده برروی بایوس را پاک، خواهد کرد.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-99- لکه‌ها را با یک مسواک، تمیز کنید. برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده در اثر نفوذ نوشابه و آب، از مسواک و یا پارچه استفاده نمایید. می‌توانید باقی مانده لکه‌هارا با هوای فشرده و یا جاروبرقی، پاک کرده و حال نکات بعدی را، انجام دهید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-10

10- برای پاک کردن لکه‌ها، استفاده از آب بسیار مفید خواهد بود. اگر برروی لپ‌تاپ‌تان مایعی ریخته، شستشوی لکه‌های به جای مانده با آب، آن را تمیز خواهد کرد. راه‌های مختلفی برای شست و شوی لکه‌های ایجاد شده وجود دارد که بسته نوع مایع ایجاد کننده لکه و نحوه نفوذ آن به داخل لپ‌‌تاپ، متفاوت است. ابتدا تعیین کنید، چه مایعی برروی لپ‌تاپ‌تان ریخته و سپس از بین مواد شوینده شیمیایی و آب یکی را برگزینید. برای پاک کردن مواد روغنی، ابتدا سخت افزارها را به الکل آغشته کرده و سپس با آب، شست و شو دهید.

11- حال، اجازه دهید قطعات سخت افزاری و همچنین خود لپ‌تاپ، خشک شود. هنگام جای‌گذاری مجدد قطعات در لپ‌تاپ، مطمئن شوید تمام قطعات خشک هستند. برای خشک کردن طبیعی لپ‌تاپ آن را به صورت ایستاده در مکانی گذاشته و 24 الی 48 ساعت برای خشک شدن کامل لپ‌تاپ‌تان، منتظر بمانید. برای کاهش این زمان، می‌توانید لپ‌تاپ و قطعات سخت افزاری را در یک مکان گرم و در نزدیکی یک منبع تولید کننده گرما، قرار دهید. باتری لپ‌تاپ را نیز در یک ظرف برنج خشک، بخوابانید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-12

12- برای تمیز کردن کامل لپ‌تاپ، از یک حلال استفاده کنید. این عمل توسط برخی توصیه می‌شود و برخی افراد انجام این عمل را، عامل آسیب زدن به سخت افزار لپ‌تاپ می‌دانند. بهتر است یک گوش پاک‌کن را به ایزوپیل الکل آغشته کرده و برروی آثار به جای مانده از مایع ریخته شده برروی لپ‌تاپ‌تان، بکشید. در ضمن برای تمیز کردن قطعات سخت افزاری، از دست‌کش استفاده کرده و مطمئن شوید، اتاقی که در آن هستید از تهویه خوبی برخورددار است. دست زدن به هرگونه پاک‌کننده‌های حاوی الکل، سرطان زاست پس در استفاده از آن، دقت کنید.

  1. استفاده از بنزین یا استون برای تمیز کردن قطعات لپ‌تاپ، اشتباه بوده و می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد نماید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-13

13- قطعات سخت افزاری را سرهم کرده و در جای مخصوص‌شان، بگذارید. لپ‌تاپ را روشن کرده و از صحت عملکرد آن، مطلع شوید.

550px-Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage-Step-14

14- اگر لپ‌تاپ روشن نشد، سریعا آن را به دست یک مرکز تعمیرات تخصصی برسانید!

لطفا نکات زیر را در حین خشک کردن و تمیز کردن لپ‌تاپ، رعایت فرمایید:

  • مطمئن شوید هیچ گونه الکتریسیته ساکن در لپ‌تاپ وجود ندارد و سپس آن را با آب، تمیز کنید.
  • استفاده از حلال‌های آلی، خطرناک بوده و تنها از آن‌ها زمانی استفاده کنید، که از تجهیزات شخصی خوبی نظیر دست‌کش و ماسک حلال آلی برخورددار باشید.
  • در صورتی که آداپتور لپ‌تاپ‌تان به شدت خیس شد، آن را با مدلی دیگر تعویض نمایید.
  • آب شهری یا آب شیر برای پاک کردن لپ‌تاپ بسیار خطرناک خواهد بود. این نوع آب، حاوی موادی مانند کلر بوده که می‌تواند به برد و سخت افزار‌های لپ‌تاپ آسیب برساند.
سه شنبه 12/6/1392 - 18:7
دانستنی های علمی

امروزه سرعت حرف اول را می‌زند. از اینترنت و قطعات پردازشی گرفته تا انواع وسایل نقلیه، تمام تلاش مهندسان بر آن است تا با به کارگیری آخرین دانسته‌های فنی خود، سریع‌ترین محصولات را تولید کنند. در این مطلب از شاتر، نگاهی می‌اندازیم به پرسرعت‌ترین قطارهای جهان که در یک چشم بر هم زدن، فواصل میان کشورها را طی می‌کنند.

 

Frecciarossa 1000

 این قطار فوق پرسرعت توسط صنایع حمل و نقل بامباردیو ساخته شده است و با نام‌های V300 Zefiro و ETR 1000 نیز شناخته می‌شود. هزینه‌ی ساخت آن و مسیر حرکتش، 2 میلیارد دلار بوده و قرار است در سال 2015، اولین سفر خود را با سرعت 354 کیلومتر بر ساعت آغاز کند. مسافرین این قطار می‌توانند فاصله میلان تا رم را تنها در 2 ساعت و 12 دقیقه طی کنند.

HSL-1

800px-Thal

این قطار بلژیکی با سرعت 197 کیلومتر بر ساعت، 15 سال است که در حال انجام وظیفه است و اگر قصد رفتن از بروکسل به پاریس را داشته باشید، بیش از 90 دقیقه معطل نخواهید شد.

ETR 500

800px-Naples Central station gorgeous long-distance train

سرعت Elettro Treno Rapido 500، به 300 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد و مسافران ایتالیایی را ظرف یک ساعت از میلان به بلونیا منتقل می‌کند.

Eurostar

34774643 818dfeaa7b b

یورو استار، در مسیر خود از پاریس، بروکسل، و لندن می‌گذرد و فرانسه و بلژیک و انگلستان را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این قطار اروپاگرد، تا 297 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و مسیر حرکت آن، از مناطق بکر و طبیعی اروپا و تونل‌های زیر زمینی لندن است.

AVE Talgo-350

371016362 73bf408194 b

یک ماتادور تمام عیار و سرکش که  با سرعت 330 کیلومتر بر ساعت در خط مادرید-بارسلونا و 254 کیلومتر بر ساعت در ریل‌های میان مادرید و وایادولید، خاک اسپانیا را به لرزه در می‌آورد.

THSR 700T

8232798234 50f509c140 b

با سرعتی معادل 297 کیلومتر بر ساعت، از سال 2007 مشغول به جا به جایی شهروندان تایوانی است.

KTX 2

5038871405 da6d87f78c b

اهل کره‌ی جنوبی است  و توسط صنایع هیوندای روتم ساخته شده است. KTX2 همچنین اولین قطار پرسرعت تجاری در کشور کره‌ی جنوبی است که تا 304 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. خطوط کیونگبو، مسیر از سال 2010، میزبان این قطار بوده است.

ICE 3، کلاس 403

 800px-ICE 3 Oberhaider-Wald-Tunnel

محصول شرکت بامباردیر زیمنس است که اصالتا آلمانی بوده و سرعتش به 318 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. خط فرانکفورت-کولونی مسیر حرکت ICE 3 است که از نزدیکی تونل اوبرهایدر ولد می‌گذرد.

TGV

2992892235 26df3aeca5 b

این قطار در فرانسه ساخته شده و از طراحی ایرو دینامیک ویژه‌ای برخوردار است. سرعت آن به  379 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها بر روی 318 کیلومتر بر ساعت قفل شده است.

Shinkansen E5

 2018 11

شرکت هیتاچی کاوازاکی ژاپنی، این قطار پرسرعت و منحصر به فرد را تولید کرده که حداکثر سرعتش 440 کیلومتر بر ساعت است، اما معمولا آن را در حال سفر با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت می‌بینیم.

 CRH380A bullet train

800px-Sifang CRH2 380A at Shanghai Expo

تصویری که مشاهده می‌کنید از ایستگاه هونگ کیاو در مسیر بیجینگ،شانگهای گرفته شده است. حداکثر سرعت این قطار چینی به 485 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما معمولا با سرعت کمتری حرکت می‌کند.  CSR Qingdao Sifang Locomotive and Rolling، سازنده‌ی این پرسرعت چینی است که 494 نفر گنجایش دارد و در دو خط شانگهای-نانجینگ و شانگهای-یانگزو جا به جا می‌شود.

magnetic levitation

mahlev

و بالاخره رسیدیم به سریع‌ترین قطار در جهان  با سرعت 430 کیلومتر بر ساعت که در خطوط میان‌ شهرهای چین حرکت می‌کند. این قطار با  ریل‌های مغناطیسی خود هیچ تماسی ندارد و در هنگام حرکت، به  واسطه‌ی نیروی مغناطیسی تنها بر روی ریل‌ها سر می‌خورد.

البته با پایین آوردن میزان اسطکاک، می‌توان این سرعت را تا 500 کیلومتر بر ساعت نیز افزایش داد.

در حال حاضر متخصصان آمریکایی در حال کار بر روی یک فناوری ارتباطی جدید به نام Hyperloop هستند که ممکن است برای همیشه جای قطارهای مسافربری را بگیرد. هزینه‌ی ساخت سامانه‌های هایپرلوپ بالا است و به دانش و تخصص زیادی نیازمند است، اما با فراهم آوردن سرعت 1220 کیلومتر بر ساعت، شاید جای حرفی باقی نماند.

قطاری از آینده: L0 ژاپنی

Screen shot 2013-08-20 at 1.28.28 PM

اما در سال‌های آینده شاهد چه چیزهایی خواهیم بود؟ سری قطارهای ژاپنی L0، تا کنون بسیاری از آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته و رکوردهای زیادی شکسته‌اند. این قطار که قرار است تا سال 2027 بر روی ریل‌هاش شهری و بین شهری قرار گیرد، مسیر  349 کیلومتری ناگویا تا توکیو را در 40 دقیقه می‌پیماید.

دوشنبه 11/6/1392 - 11:15
دانستنی های علمی

این دو سه ساله، توجه عموم مردم به «شتاب‌دهنده ذرات» و در رأس آنها LHC جلب شده است.

شتاب‌دهنده، دستگاهی است که در آن ذرّات باردار (مانند: ذرات بنیادی، اتم‌های یونیزه شده، مولکولها یا قسمت‌های مولکول) به وسیلهٔ میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی تا سرعت‌های بسیار زیادی شتاب ‌داده می‌شوند. به طوری که سرعت بسیاری از آنها، حتی تا نزدیکی‌های سرعت نور می‌رسد.

از شتاب‌دهنده‌ها در زمینه‌های مختلفی از فیزیک، از جمله در اندازه‌گیریهای متعددی در فیزیک هسته‌ای استفاده می‌شود: یعنی از طریق شلیک ذرّات، توسط شتاب‌دهنده به سوی جسم در حال تحقیق (Target) و پراکندشدن آنها و اندازه‌گیری، توسط یک دوربین یا آشکارساز (Detector).

08-21-2013 07-39-04 PM

ما به صورت جسته و گریخته می‌دانیم که اگر بدن در مجاورت مواد رادیواکتیو یا پرتوهای خطرناک قرار بگیرد، چه پیش می‌آید، اما در مورد شتابدهنده ذرات، چه؟ اگر کسی را مثلا در حین کار یک شتابدهنده در معرض برخورد آن ذرات قرار بدهیم، چه پیش خواهد آمد؟

مشخص است که ما اصلا امکان آزمایش عملی چنین چیزی را نداریم، اما در سال ۱۹۷۸ حادثه‌ عجیبی پیش آمد که امکان داد دست‌کم برای یک بار در تاریخ، خطرات چنین چیزی آزمایش شود!

آناتولی پتروویچ بوگورسکی، یک دانشمند روس، تنها شخصی است که تا حالا در معرض ذرات شتاب‌داده شده در یک شتاب‌دهنده قرار گرفته است.

در سال ۱۹۷۸، او به عنوان یک پژوهشگر در پژوهشگاه فیزیک Protvino کار می‌کرد و مشغول تحقیقاتی با استفاده از شتاب‌دهنده ذرات این مرکز به نام سینکروترون U-70 بود.

در ۱۳ جولای این سال، او متوجه شد که قطعه‌ای از شتاب‌دهنده به درستی کار نمی‌کند، برای همین خم شد تا مشکل را حل کند، غافل از آنکه با این کار سرش درست در مسیر عبور پروتون‌های شتاب‌داده شده، قرار گرفته گرفته است.

برای لحظه‌ای، او به گفته خودش، «نوری درخشان‌تر از هزار خورشید» را دید، ولی هیچ دردی حس نکرد.

پرتو عبور کرده از سر او، معادل دو هزار گری بود. gray واحد میزان جذب انرژی پرتوهای یونیزان است و هر گری معادل جذب یک ژول نرژی به ازاری هر کیلوگرم از ماده است. معمولا اگر کسی به صورت ناگهانی در معرض ۵ گری اشعه قرار بگیرد، در عرض ۱۴ روز فوت می‌کند. اما هر چه باشد، نوع اشعه هم مهم است و تا آن زمان کسی در معرض پروتون شتاب‌داده شده قرار نگرفته بود.

08-21-2013 07-40-26 PM

همان طور که در عکس بالا می‌بینید، اشعه از پس سر بوگورسکی وارد شده بود و از نزدیکی بینی‌اش بیرون آمده بود. به فاصله کوتاهی از حادثه، قسمت چپ سر بوگورسکی متورم شد، او را به بیمارستان بردند، انتظار می‌رفت او در عرض چند روز فوت کند، دانشمندان در نظر داشتند او را برای مطالعه این شرایط تحت مراقبت و نظارت دقیق قرار بدهند.

در عرض چند روز، قسمتی از پوست پس سر و صورت او، ریخت، ابفت استخوان جمجمه و مغز او هم توسط اشعه سوخته بود، اما در کمال تعجب بوگورسکی نمرد و به تدریج بهبود پیدا کرد!

علیرغم اینکه اشعه از مغز او عبور کرده بود، او توانایی‌های هوشی خود را بدون تغییر، حفظ کرد. البته او آسیب‌هایی هم دید:

- او شنوایی گوش چپ‌اش را از دست داد.

- در عرض دو سال پس از حادثه، قسمت چپ صورت او به تدریج فلج شد.

- او نسبت به گذشته، در حین انجام فعالیت‌های ذهنی، زودتر خسته می‌شد، اما با این همه او بعد از حادثه توانست به تحصیل ادامه بدهد و PhD خود را هم بگیرد.

-آثار جانبی دیگر، ابتلای او به تشنج absence بود و تشنج تونیک کلونیک بود. (در تشنج نوع اول، شخص به مدت کوتاهی، معمولا زیر ۲۰ ثانیه، حتی بدون اینکه خودش آگاهی داشته باشد، دچار تشنجی می‌شود که به صورت کاهش سطح هوشیاری و خیره شدن تظاهر پیدا می‌کند و در آن خبری از حرکات کلاسیک لرزش دست و پاها نیست، اما در تشنج تونیک کلونیک، ما با تشنج کلاسیک روبرو هستیم که فرد بیهوش می‌شود، روی زمین می‌افتد و دست و پایش به شدت تکان می‌خورند.)

08-21-2013 07-36-56 PM

اما عجیب‌ترین اثر جانبی پرتوهای پروتون شتاب‌داده شده روی بدن بوگورسکی این است که سمت راست صورتش، مثل هر پیرمردی دیگری در سن او، دچار چین و چروک شده است، اما سمت چپ صورتش، گویی فریز شده و چین و چروکی در آن مشهود نیست. از این نظر شتاب‌دهنده مثبل یک بوتاکس با اثر ماندگار عمل کرده است!

بوگورسکی ازدواج کرده است و صاحب یک پسر است.

دوشنبه 11/6/1392 - 10:59
کامپیوتر و اینترنت

هرگاه تصمیم به خرید دوربین می گیرید و چرخی در بازار می زنید، با صدها مدل متنوع از هر دسته (از ببین و بگیر تا بدون آینه یا DSLR) روبرو می شوید که تصمیم گیری نهایی را بسیار سخت می کنند. از سویی نگران این هستید که «آیا این دوربین مناسبی برای من است؟» و از سوی دیگر از خود می پرسید «واقعا بهترین دوربین را با این پول خریدم؟»

 

و هر فردی را آشنا با بازار دوربین های دیجیتال گیر بیاورید، از او می پرسید «به نظرت در رنج فلان تا فلان چه دوربینی بخرم بهتر است؟

 

اگر چه این لیست هیچگاه کاملا بی نقص نخواهد بود و همیشه به نکات تکمیلی شما دوستان نیاز خواهد داشت، اما سعی می کنیم با نگاهی به دوربین های موجود در بازار، لیستی کاربردی را در هر دسته عرضه کنیم.

 
اما پیش از شروع، باز هم تاکید می کنیم که به جای اهمیت دادن به قیمت؛ اینکه چه دوربینی بخرید، کاملا بستگی به کارکرد آن برای شما و استفاده معمول تان دارد. آیا به دنبال عکاسی حرفه ای و تجاری هستید؟ یا می خواهید یکدوربین رده بالا و پیشرفته در جیب تان داشته باشید؟ یا به دنبال گزینه ای کاملا مناسب برای سفرهای طولانی می گردید؟ شاید هم یک همه کاره جمع و جور لازم دارید که در میهمانی های خانوادگی به ثبت لحظات خاطره انگیز بپردازید؟
 
 

Nikon D5200

تقریبا می توان گفت بهترین کیفیت عکس و ویدیو را در این کلاس به ارمغان می آورد. طراحی سیال و روان فرآیند عکاسی و امکانات مناسب و کارآمد، نیکون دی ۵۲۰۰ را تبدیل به دوربینی کرده که می توان گفت بسیار بیشتر از پولتان آش می خورید. 
 
هنگامی هم که بخواهید از مشکلات آن بگویید، شاید تنها نکته قابل ذکر، عدم وجود موتور فوکوس خودکار در بدنه باشد. این موضوع باعث می شود هنگام انتخاب لنز، کمی محدود شوید. به طور کلی این دوربین را می توان یک انتخاب عالی برای عکاسان نیمه حرفه ای و برنامه های خانوادگی و مسافرت های تفریحی دانست.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۲۴.۱ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 25600
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۳.۵ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه 
قیمت: ۲،۴۵۰،۰۰۰ تومان
 
 

Canon EOS Rebel T4i / EOS 650D

این دوربین تصاویر و ویدیوهای فوق العاده خوبی را فراهم می آورد و کارکرد «نمایش زنده» صفحه نمایش آن نسبت به نسل قبلی اش بهبود قابل توجهی داشته است. ضمن اینکه فرآیند عکاسی هم در آن ساده تر شده است. البته هنگامی که ISO را بالا می برید، مقداری از کیفیت عکس ها کاسته می شود.
 
یک دوربین خوب که مجموعه کاملی از لنزهای STM کانن را پشتیبانی می کند و شاید تنها نسخه ای از خانواده ربل باشد که بتوان آن را شایسته عنوان «کاملا پیشنهاد شده» دانست. البته اگر تنها عکاسی برای تان مهم باشد و چندان به دنبال فیلمبرداری نباشید، احتمالا بتوانید مدل های جایگزین ارزان تری را هم در بازار بیابید.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 12800
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۵ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت: ۲،۱۰۰،۰۰۰ تومان
 
 

Canon EOS Rebel T5i / EOS 700D

این دوربین یکی از نمونه های عالی در زمینه استفاده از نمایشگر لمسی دوربین های ببین و بگیر در خانواده DSLR است. در اینجا پیاده سازی پنل لمسی همراه با بهینه سازی آن برای ضبط ویدیو بوده و البته همچنان مانند نسل های قبلی خانواده ربل، عکس ها و فیلم هایی عالی را ثبت می کند. علاوه بر اینکه کارایی اش بهبود چشمگیری داشته است.
 
البته کارایی سیستم فوکوس خودکار phase-detection آن در مقایسه با رقبا کمی عقب است و کارکرد «نمایش زنده» هم نمی تواند میدان-داری کند. نقاط کوچک فوکوس خودکار روی منظره یاب، به سختی دیده می شوند و همین استفاده از آنها را مشکل می کند. 
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-12800 و 25600
- ذخیره فرمت RAW
- صفحه نمایش ۳ اینچی لمسی
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۵ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت: ۲،۶۰۰،۰۰۰ تومان
 

Canon EOS Rebel T3i / EOS 600D

این دوربین در کنار قابلیت های ویدیویی عالی خود، کیفیت عکس و فیلم خوبی هم دارد. البته اگر بخواهید از هر دو قابلیت فیلم و عکس برداری به طور همزمان استفاده کنید، تنظیمات آن کمی ناامید کننده هستند. حالت عکاسی متوالی آن هم برای ثبت تصاویر ورزشی، کودکان یا حیوانات، کمی باعث آزار است.
 
به نسبت هزینه ای که می کنید، این دوربین انتخابی مناسب برای ویدئوگرافرها است. البته اگر نیازی به نمایشگر دقیق و کارآمد آن ندارید می توانید مدل های پایین تر را انتخاب کنید. و البته برای عکاسان خلاق هم گزینه ای عالی به نظر می رسد. اما اگر به دنبال عکاسی حرفه ای در زمینه هایی چون ورزش، کودکان یا حیوانات هستید، شاید این گزینه مناسب شما نباشد.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۸.۷ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 12800
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۳.۷ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت: ۱،۷۷۰،۰۰۰ تومان
 
 

Canon EOS Rebel T2i / EOS 550D

عملکردی سریع، کیفیت عکسی عالی و کیفیت ویدیویی بالاتر از متوسط، از خصوصیات این دوربین هستند. البته منظره یاب آن هنگام کار کمی آزار دهنده است و کنترل کادربندی هنگام فیلمبرداری می تواند باعث رنجش شما شود. هرچند اگر به دنبال یک DSLR خوش قیمت می گردید که کیفیت کار مناسبی برای شروع کار یک عکاس آماتور-جدی داشته باشد، انتخابی مناسب خواهد بود.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۸.۷ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 12800
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۳.۷ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت:   تقریبا ۲،۳۰۰،۰۰۰ تومان
 

Nikon D5100

کیفیت عکس های این دوربین واقعا عالی هستند و امکان کاهش نویز بسیار خوبی دارد. و برای هر دو کارکرد عکس و فیلمبرداری با طراحی ساده و موثر فرآیند روبرو هستیم. اتحاد مجموعه ای وسیع از امکانات به درد بخور، این دوربین را تبدیل به انتخابی بسیار مناسب نموده است.
 
البته، اگر چه می توان گفت دوربین سریعی است، ولی برخی کارکردهای آن نسبت به هم گروهی های اش با کمی مشکل روبرو هستند.
 
هرچند شاید این دوربین با هیچ یک از شاخص های رده بندی شخصی، در جایگاه نخست قرار نگیرد؛ اما نیکون دی ۵۱۰۰ ترکیبی عالی از کیفیت عکس، عملکرد، امکانات و طراحی را پیش روی شما می گذارد و البته قیمتی مناسب را هم برای همه اینها پیشنهاد می کند.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۶.۲ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 25600
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۴ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت: ۱،۷۲۰،۰۰۰ تومان
 
 

Nikon D3100

کیفیت عکس عالی و جایگیری مناسب دکمه های کنترلی، به همراه حالت راهنمای کاربر پسند، این مدل نیکون را بهدوربینی خواستنی بدل کرده. همچنین امکان کنترل فوکوس دستی در حالت فیلمبرداری را هم نباید از خاطر برد. البته منظره یاب نسبتا کوچک، و کندی کارکرد نسبت به رقبا را نباید فراموش نمود.
 
این دوربین در دسته DSLRهای رده پایین، کیفیت عکسی عالی را در بدنه ای فراهم آورده که برای عکاسان با تجربه، ساده و موثر است و به همان میزان برای عکاسان نیمه حرفه ای صمیمانه بوده و باعث وحشتشان نمی گردد. تنها مشکل آن عملکردش است که نسبت به رقبا کمی کندتر است.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۴.۸ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-6400 و 12800
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۳ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه
قیمت: ۱،۴۴۰،۰۰۰ تومان
 

Sony Alpha SLT-A37

اگر چه سونی نسبت به رقبا، مدت زمان زیادی نیست وارد این بازار شده، اما توانسته با این دوربین، از نظر کارکرد یک پیشرو باشد که از قابلیت های خوب و کیفیت عکس قابل قبولی هم برخوردار است. البته در این میان مشکلاتی مانند تیره بودن منظره یاب الکترونیک یا کوچک بودن نمایشگر هم به چشم می خورند.
 
اگر به دنبال محصولی ارزان قیمت، با نمایشگر متحرک، منظره یاب و عملکرد سریع هستید، احتمالا Alpha SLT-A37 جزو اولین انتخاب های تان خواهد بود.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۱۶.۱ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-12800 و 25600
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۷ یا ۵.۵ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
قیمت:   تومان
 
 

Nikon D3200

نیکون دی ۳۲۰۰ با عملکردی سریع و قابل قبول و کیفیت عکسی بسیار خوب، تمام آنچه را که از یک DSLR انتظار دارید، در اختیار تان می گذارد. البته از نظر طراحی فرآیند ثبت عکس و همچنین حل مشکلاتی که در نسل های گذشته داشته، کمی ضعیف عمل کرده است. اگر به دنبال ارتقاء از دوربین های ببین و بگیر باشید، این DLSR رده پایین می تواند یکی از انتخاب های مناسب تان باشد.
 
مشخصات فنی:
- رزولوشن ۲۴.۷ مگاپیکسل
- سنسور CMOS - APS-C
- ISO 100-12800 و 50,25600,51200,102400
- ذخیره فرمت RAW
- سرعت شاتر 1/4000 تا ۳۰ ثانیه
- عکاسی متوالی ۴ فریم در ثانیه
- فیلمبرداری 1080P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
قیمت: ۱،۷۳۰،۰۰۰ تومان
 
در میان رده پایین ها، شما کدام دوربین DSLR را پیشنهاد می کنید؟

 

دوشنبه 11/6/1392 - 10:57
دانستنی های علمی
ثبت اختراع سبز توسط یک گروه از محققان ایرانی

دنیای اقتصاد- حفاظت  از محیط زیست امروزه به یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های كشورهای توسعه یافته تبدیل شده است؛ هرچند این مساله در کشور ما کمتر مورد توجه مسوولان قرار می‌گیرد؛ اما به تازگی گروهی از محققان جوان ایرانی دست به طراحی شارژر ویژه‌ای زده‌اند که به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می‌کند.
تكنولوژی‌ای كه در این شارژرها به كار رفته  است، باعث  می‌شود كه در مصرف برق حداكثر صرفه‌جویی صورت گیرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی؛ یعنی جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست و گرم شدن كره زمین است. آخرین نمونه از نوآوری‌هایی كه در این راستا انجام شده توسط شركت اپل و در موبایل آی‌فون 5 به کار رفته است. 
به این صورت كه پس از اینكه شارژ باتری موبایل پر می‌شود دیگر هیچ جریان برقی وارد دستگاه نمی‌شود. سهیل قیامی، سرپرست تیم طراحان پاورکاتر (PowerCutter)، در رابطه با برتری طرحشان نسبت به این تکنولوژی می‌گوید: درست است که در گوشی‌هایی مانند آی‌فون زمانی که دستگاه به‌طور کامل شارژ می‌شود، جریان الکتریسیته به باتری قطع می‌شود؛ اما فکری برای زمانی که دستگاه از شارژر جدا می‌شود و شارژر بدون استفاده روی پریز می‌ماند، نشده است.
وی می‌افزاید: درست است كه مقدار برقی كه در این حالت مصرف می‌شود، بسیار ناچیز است؛ ولی تصور كنید كه اگر روزی تمامی كاربران دستگاه‌های الكتریكی دنیا از این شارژر استفاده كنند موجب چه صرفه‌جویی عظیمی در مصرف برق خواهد شد.
به گفته وی استفاده از این شارژر جدید  یك راه حل ساده و ارزان است كه از اتلاف بیهوده این مقدار انرژی جلوگیری و به صورت غیر مستقیم به حفظ محیط زیست كمك می‌كند. قیامی تاکید می‌کند که یكی دیگر از اهداف این طرح افزایش طول عمر مفید شارژر است. 
بر اساس اظهارات وی، با این شرایط دیگر نیازی به جدا كردن شارژر از پریز نیست. به عبارت دیگر هنگامی كه شارژر به پریز برق متصل است؛ ولی سوكت آن به دستگاه الكتریكی متصل نیست، جریان الكتریسیته وارد ترانسفورماتور داخل شارژر نمی‌شود در نتیجه برق مصرف نمی‌شود. سهیل قیامی، كوروش مهدوی، المیرا چراغی، سبا صبور صادق‌زاده و یسنا کلانتر  دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه آزاد تهران با اختراعشان در مسابقات جهانی رد دات 
(Red Dot) آلمان كه یكی از معتبرترین مسابقات طراحی صنعتی در سطح دنیا است نیز شرکت کردند و توانستند   جایزه طرح برگزیده این دور از مسابقات را نیز کسب کنند.
در حالی این طرح از سوی برگزارکنندگان این مسابقه معتبر مورد توجه قرار گرفته است که به گفته سهیل قیامی، تاکنون مسوولان و نهادهای دولتی و خصوصی از این طرح حمایت نکرده‌اند. سهیل قیامی از توجه به طرحش توسط ارگا‌ن‌های خصوصی  گله دارد و می‌گوید: وقتی كه برای معرفی طرح به یك شركت خصوصی رفته بودیم مدیر عامل شرکت بعد از اینكه طرح را برایش معرفی كردیم، گفت كه طرح شما طرح بسیار خوب و كاربردی است، ولی فكر می‌كنم تا 50 سال آینده طرحتان  در ایران كاربردی نداشته باشد.

دوشنبه 11/6/1392 - 10:52
کامپیوتر و اینترنت

آیا شما می دانید که فبلت چیست؟ به تازگی دیکشنری آکسفورد این لغت را به رسمیت شناخته است.

 باشگاه خبرنگاران ، دیکشنری آکسفورد اغلب بعنوان یک استاندارد برای زبان انگلیسی در نظر گرفته می شود. در واقع یک کلمه زمانی هویت اصلی خود را بدست می آورد که وارد مجموعه کلمات تعریف شده از سوی آکسفورد شود. به تازگی Oxford Dictionary Online یا ODO اعلام کرده که تعدادی از کلمات را وارد دیکشنری خود کرده است که از جمله این کلمات می توان به واژه "phablet” اشاره کرد. 
 
ازجمله کلمات مهمی که به لیست آنها اضافه شده می توان به phablet, selfie, emoji, bitcoin, Internet of things و geek chic اشاره نمود. در بخش توضیحات، در مورد واژه فبلت گفته شده : 


 
 
a smartphone having a screen which is intermediate in size between that of a typical smartphone and a tablet computer 
 
گوشی هوشمندی که دارای صفحه نمایشی با سایزی متوسط بین یک گوشی معمولی و یک تبلت می باشد.
دوشنبه 11/6/1392 - 10:29
تاریخ

یک ژاکت 1700 ساله پشمی با انجام آزمایشات دقیق علمی شناسایی شد.

 ایسنا ، محققان قدمت یک ژاکت پشمی که دو سال قبل در یک منطقه سردسیر در نروژ با آب شدن یخ‌ها کشف شد را حدود 1700 سال برآورد کردند.

 

به گزارش لایوساینس، این ژاکت حدود دو سال قبل در کوه‌های یخی منطقه «لندبرین» نروژ کشف شد و پس از انجام آزمایشات دقیق علمی از جمله آزمایش کربن 14 توسط محققان دانشگاه اسلو در شهر اسلو پایتخت نروژ، قدمت آن حدود 1700 سال برآورد شد.

 

براساس بررسی‌های محققان این ژاکت که به احتمال فراوان به یک شکارچی تعلق دارد از پشم بز و گوسفند بالغ بافته شده است. حدود 150 سال قبل نیز ژاکتی مشابه این ژاکت در کوهستان‌های نروژ کشف شد که اکنون در موزه‌ای در آلمان نگهداری می‌شود.

دوشنبه 11/6/1392 - 10:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته