• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3530روز قبل
جهانگردی

در مركز سنگاپور هتلی بنا شده كه ویژگی های خاصش آن را ممتاز كرده است.

 

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب مراجعه کنید...

این هتل كه دارای آبشارها و دیوارهای سبز فوق العاده ای با گونه های مختلف گیاهان است، چشم بینندگان را محور خود كرده و مانند یك كمربند سبز در وسط شهر عرضه اندام می كند.

 

 

محیط سرسبز گرمسیری این هتل، درختچه و درختان آن زیبایی بسیار دارد، این هتل به نوعی با محیط زیست هم نوع است.

 

 

در شیوه معماری این هتل از اصل پایداری و یكپارچگی بهره برده شده.

 

 

این هتل مدولار با معماری خاص خود در شهر فضای سبز را گسترش داده و فضایی پاك و بی آلاینده برای مسافران خود تدارك دیده.

 

 

منبع:

باشگاه خبرنگاران، 

پنج شنبه 14/6/1392 - 0:45
کامپیوتر و اینترنت

دنیای اقتصاد- مدل E1-571-32344G50Mnks از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت ACER در بازار داخلی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته است.
این لپ‌تاپ دارای ویژگی‌هایی چون، تجهیز به پردازنده

 Intel 2348M Core i3 30/2 GHz، رم چهار گیگابایتی و هارددیسکی با ظرفیت حافظه 500 گیگابایت است. کارت گرافیکی این لپ‌تاپ هم Intel HD Graphics 3000 - MB UpTo 900 MB است.
در مورد صفحه نمایش هم باید بگوییم با توجه به اینکه E1-571 لپ‌تاپ خیلی گران قیمتی محسوب نمی‌شود، اصلا جای تعجب ندارد که Acer از صفحات نمایشی با رزولوشن‌های استاندارد در آنها استفاده کرده است. صفحه نمایش 6/15 اینچی این لپ‌تاپ‌ها دارای دقت 1366×768 است. 
در بالای کیبورد دستگاه هم شبکه مربوط به بلندگوهای لپ‌تاپ قرار دارند. این بلندگو برای مصارف اولیه کیفیت و بلندی صدای قابل قبولی را ارائه می‌دهند، ولی علاقه‌مندان برای گوش کردن به موسیقی یا تماشای فیلم، بهتر است از بلندگوهای خارجی یا هدفون استفاده کنند.
در مورد ورودی و خروجی ها هم باید بگوییم که در سمت چپ کیبورد به ترتیب، پورت مربوط به آداپتور، پورت شبکه گیگابیتی، خروجی VGA، پورت HDMI، یک پورتUSB  0/2 و ورودی و خروجی صوتی قرار دارند. در سمت راست نیز درایو نوری و دو پورت USB 0/2 دیگر قرار دارند. متاسفانه پورت دوست داشتنی USB 0/3 در این لپ‌تاپ وجود ندارد. در لبه جلویی لپ‌تاپ نیز یک کارتخوان SD قرار دارد. همچنین Acer همراه سری E1-571 یک باتری شش سلولی لیتیوم یونی ارائه می‌دهد. این باتری می‌تواند در پرکاربردترین وضعیت (حداکثر مصرف پردازنده + حداکثر روشنایی صفحه نمایش) یک ساعت و 10 دقیقه شارژدهی کند. 
در کل، کیفیت ساخت بالا، تجهیز به کیبورد و تاچ پد با کیفیت، تجهیز به سخت افزار مطلوب و از همه مهم‌تر  قیمتمناسب از نقاط قوت و عدم وجود پورت USB 0/3 از نقاط ضعف این دستگاه است. لپ‌تاپ 4/2 کیلوگرمی ایسر که در رنگ مشکی به بازار عرضه شده است با قیمتی در حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 350 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
سه شنبه 12/6/1392 - 23:42
کامپیوتر و اینترنت
نسل جدید کامپیوترها که از بلوک های ژنی ساخته می شوند، DNA Computer نام دارند این نسل کامپیوترها به خاطر سرعت، مینیاتوری بودن و پتانسیل ذخیره داده شان، جایگزین کامپیوترهای سیلیکونی به شمار می آیند. پژوهش های اخیر در مورد این نسل از کامپیوتر ثابت کرده که DNA کامپیوترها توانایی حل معادلات پیچیده ی ریاضی و ذخیره سازی داده های بسیاری را دارند.

محدودیت های چیپ های سیلیکونی
این دسته از چیپ ها حدود ۴۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و تولیدکنندگان در کوچک تر، سریع تر و پیچیده تر سازی آنها نسبت به مدل های قدیمی تر موفق بوده اند. طبق قانون مور، سایز میکروپردازنده ها هر ۱۸ ماه نصف می شود با این وجود برای کوچک، سریع و پیچیده و فشرده سازی چیپ های سیلیکونی محدودیت هایی وجود دارد.

مزایای DNA کامپیوترها
این نوع کامپیوترها امیدبخش هستند چرا که محدودیت های چیپ های سیلیکونی را ندارند. یک به این دلیل که تولیدکنندگان DNA  کامپیوترها، ذخیره ی بزرگی از مواد اولیه را دارند چراکه DNA در همه ی موجودات زنده یافت می شود( که به معنای کاهش هزینه هاست). دوم به این دلیل که تولیدکنندگان چیپ های DNA محیط را با پس ماندهای تولیداتشان آلوده نمی کنند و سرانجام اینکه این کامپیوترها بسیار کوچک تر از چیپ های سیلیکونی هستند به طوریکه یک پوند از از چیپ های DNA می تواند تمام اطلاعات کامپیوترهای دنیا را در خود ذخیره سازد DNA کامپیوتری به اندازه ی یک قطره اشک که از دروازه های لاجیک DNA بهره می برد از قوی ترین ابرکامپیوتر دنیای امروز قوی تر خواهد بود. چیپ DNA به اندازه ی یک سکه ظرفیت انجام ۱۰ ترلیون محاسبه ی همزمان و ذخیره سازی ۱۰ترابایت داده را دارد و این توانایی محاسباتی چیزیست که چیپ های سیلیکونی از انجام آن ناتوان بوده اند. همانطور که می بینید مساله ی ریاضی که انجامش برای چیپ های سیلیکونی سال ها طول می کشد با استفاده از چیپ های DNA تنها چند ساعت وقت لازم دارد. بنا به همین دلایل به نظر می رسد اولین استفاده ها از این نسل در کدگشایی، مقاصد مسیریابی و دیگر شبیه سازی های پیچیده ی سازمان های دولتی باشد.

پیشینه ی DNA کامپیوترها
اولین کسی که به DNA به عنوان جایگزین چیپ های سیلیکونی نگاه کرد لئونارد ادلمن دانشمند کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود. آزمایشی در سال ۱۹۹۴ از DNA برای حل مسایل پیچیده ی ریاضی استفاده کرد حاصل کتاب بیولوژی مولکولی ژن نوشته ی جیمز واتسون بود.
این نسل کامپیوترها از گیت های لاجیک بر پایه DNA استفاده می کنند. این گیت های لاجیک بسیار شبیه همان چیزیست که در کامپیوترهای امروزی به کار رفته تنها با این تفاوت که ترکیبی از سیگنال های ورودی و خروجی هستند. در تکنولوژی امروزی گیت های لاجیک، کدهای دودویی از ترانزیستورهای سیلیکونی تبدیل به دستورالعمل هایی می شوند که توسط کامپیوتر قابل اجرا هستند. DNA کامپیوترها از سوی دیگر، از کدهای DNA به جای سیگنال های الکتریکی به عنوان ورودی دروازه ها استفاده می کنند.چون DNA کامپیوترها،  در مراحل اولیه هستند شاید هنوز خیلی زود باشد که بتوانیم از آن استفاده موثر بکنیم.
سه شنبه 12/6/1392 - 23:27
خودرو

به نظر می‌آید سیستم انتقال قدرت دستی دیگر مرده است و البته ممکن است طرفداران متعصب این سیستم انتقال دستی فریاد “هرگز” را سربدهند ولی به هر حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که همیشه سیستم انتقال قدرت دستی یک ایده بسیار خوب بوده است.البته تجهیزات سیستم انتقال قدرت در حال پیشرفت بسیار سریعی هستند  که از آن جمله می‌توان به سیستم دوکلاج و همچنین سیستم انتقال متغیر اشاره کرد که نشان می‌دهد سیستم انتقال قدرت دستی به آرامی‌در حال فراموشی است ولی اگر شما دوست دارید با خودرو خود تعامل بهتری داشته باشید به شما سیستم انتقال قدرت دستی را پیشنهاد می‌کنم که به شما احساس یک کنترل بهتر را می‌دهد.

ما در این مطلب موجز قصد داریم تا چند دلیل دیگر ذکر کنیم که به خوانندگان عزیز خودروسازی نشان دهیم هنوز سیستم انتقال قدرت دستی بهترین است.خودروهای دنده دستی از خودروهایی با دنده اتوماتیک مقرون به صرفه تر هستند که یک واقعیت انکار ناپذیر است  و عملا برچسب قیمت خودروهای دنده اتوماتیک همیشه بالاتر از دنده دستی بوده است .به هر حال هزینه بزرگترین دلیلی است که مردم هنوز خودروهایی با دنده دستی را ترجیح می‌دهند و کسانی که برای نخستین بار یک خودرو را تهیه م یکنند و یا دارای بودجه پایینی هستند خودروهایی با دنده دستی را ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این تعمیرات خودروهایی با سیستم دنده دستی کم هزینه تر است به طوریکه بازسازی یا تعویض یک گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه سنگینی بر دوش مشتریان بذارد در ضمن سیستم دنده دستی برای تعمیر معمولا به یک کلاج جدید احتیاج دارد در حالیکه با همان کلاج معیوب نیز می‌توان مدتها بدون نگرانی رانندگی کرد در حالی که در مورد گیربکس اتوماتیک شما توانایی انجام این گونه کارها را ندارید.

در ضمن در مبحث سوخت اقتصادی خودروهایی با گیربکس دستی دارای بهره وری سوخت بهتر نسبت به مدل اتوماتیک خود هستند به عنوان مثال شورلت کروز دستی نسبت به شورلت کروز اتوماتیک حداقل در هر گالن دارای مصرف دو مایل بیشتر نسبت به مدل اتوماتیک خود است و با بررسی سایر مدل‌ها مانند شورلت اسپارک ،تویوتا یارسی و.. به نتایج مشابهی می‌رسیم.هر چند نمی‌توان منکر این قضیه نیز شد که خوردوهای با سیستم دنده اتوماتیک نیز در حال نزدیک کردن خود به استانداردهای بهره وری هستند که سیون و سوبارو BRZ  از جمله این خودروها هستند.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توانید بازهم بر روی ان فکر کنید مربوط به مصرف سوخت و یا هزینه پایین مصرف سوخت آن نیست دلیل دیگر  کم حادثه بودن این گونه خودروها است بطوریکه از مجموع گزارشات سرقت در امریکا در سال گذشته میلادی تنها ۱۴ درصد مربوط به خودروهایی با سیستم دنده دستی بوده است . در نهایت اگر تجهیزات دنده اتوماتیک حتی از ماهرترین رانندگان نیز سریع تر باشند بازهم احساس لامسه یک احساس خوب است  و احساس کنترل کامل خودرو بدین معنی است  که شما همیشه می‌دانید که ماشین شما در چه دنده ای قرار دهد بر خلاف سیستم اتوماتیک که ممکن است یک یا دو دنده بالا و پایین بوده و فشار مضاعفی بر خودرو ایجاد شود.

خودروهایی با سیستم دنده دستی بسیار محدود بوده و از لحاظ امکانات سواری معولا بسته تر از مدل‌های اتوماتیک هستند و از سوی دیگر سازندگان، خودروهایی بادنده اتوماتیک خود را همیشه با بهترین امکانات عرضه می‌کنند .بدین معنی که اگر شما خواهان سیستم‌های مانند تنظیم اتواتیک صندلی‌های جلو ،صفحه نمایش لمسی ،صندلی‌های چرم،چراغهای زنون و.. هستید باید سیستم انتقال دنده دستی را قربانی کنید و در نتیجه حرف خانم خود را گوش کرده و مدل اتوماتیک را خریداری کنید.

البته این را نیز در نظر داشته باشید در زمانی که بخواهید خودرو خود را به فروش برسانیدهمیشه خودروهایی با دنده دستی دارای قیمت بهتر بوده و راحت تر به فروش می‌رسند و شما اگر خودرویی کلاسیک داشته باشید ممکن است چند برابر قیمت اولیه و پرداختی راا نیز دریافت کنید.

در پایان اینکه هنوز هم مزایایی خرید یک خودرو با دنده دستی بالاتر از خودرو با سیستم دنده اتوماتیک است مقرون به صرفه بودن و مصرف سوخت اقتصادی یک مزیت قابل توجه است که در کنار پیشگری از سرقت بیشتر خود را نشان می‌دهد و هیچ احساس بهتری از اتحاد بین خودرو و کاربر که در خودروهایی با دنده دستی یافت می‌شود وجود ندارد هر چند ممکن است در داخل کابین خود دارای امکانات کمتر نسبت به خودورهایی با دنده اتوماتیک باشید .


سه شنبه 12/6/1392 - 23:25
کامپیوتر و اینترنت

تبلت ها موجوداتی هستند كه میانه خوبی با كابل ندارند و دوست دارند همه كارهایشان را به صورت بی سیم و بدون نیاز به كابل انجام دهند. از جمله این كارها اتصال به اینترنت یا شبكه است. شما نمی توانید تبلت ها را با كابل شبكه به اینترنت وصل كنید. بنابراین نیاز دارید كه تنظیمات و قابلیت های بی سیم تبلت خود را كشف كرده و روی آن ها تسلط داشته باشید؛ همان چیزی كه این مقاله می خواهد به شما آموزش بدهد. فقط باید یك نكته را مد نظر داشته باشید. مدل های مختلف تبلت از سیستم عامل ها و رابط های كاربری گرافیكی مختلفی استفاده می كنند و به همین خاطر برخی اوقات مراحل گام به گام راه اندازی اتصالات بی سیم كمی با چیزی كه ما می گوییم متفاوت می شود و اینجا است كه باید از هوش خودتان كمك بگیرید. اما زیاد نگران نباشید؛ زیرا مراحل كلی برای همه تبلت ها یكسان است.

تبلت های اندرویدی
اگر یك 
تبلت اندرویدی دارید، برای دسترسی به تنظیمات وای فای (Wi-Fi) دستگاه آیكون Settings صفحه نمایش اصلی را لمس كنید یا از بخش برنامك ها Settings را انتخاب کنید. مرحله بعدی انتخاب كردن گزینه Wireless & Network و به دنبال آن انتخاب Wi-Fi است. اگر دارید از اندروید 4 استفاده می كنید، باید وضعیت بخش وای فای را به حالت ON یا فعال در بیاورید. وقتی وارد تنظیمات وای فای شدید، باید فهرستی از شبكه های بی سیم فعال اطراف را مشاهده كنید. اگر بعد از نام هر شبكه یك علامت قفل مشاهده می كنید، یعنی باید برای اتصال به آن ها رمز عبور شبكه بی سیم را داشته باشید. برای اتصال به یك شبكه خاص كافی است روی نام آن ضربه بزنید و در صورت نیاز رمز عبور را وارد كنید. اكنون باید به شبكه بی سیم مورد نظرتان متصل باشید و اگر اینترنت در آن به اشتراك گذاشته شده است، از اینترنت استفاده كنید و لذت یك اتصال بی سیم واقعی را بچشید.

می توانید تنظیمات وای فای تبلت را به حالت خودكار قرار دهید تا پس از هر بار روشن شدن شبكه بی سیم مورد نظر را پیدا كرده و به آن متصل شود . برای این كار در همان بخش تنظیمات وای فای روی گزینه Add Network ضربه بزنید و نام شبكه یا همان SSID آن را وارد کنید و كلید Save را بزنید. اگر برعكس نمی خواهید تبلت شما به طور خودكار و طولانی مدت به شبكه بی سیم متصل باشد و باتری مصرف كند، از بخش تنظیمات وای فای نام شبكه را انتخاب كنید و گزینه Forget را در باكس ظاهر شده انتخاب کنید تا این طوری در هر زمان كه نیاز داشتید با وارد كردن رمز عبور به شبكه متصل شوید.

تبلت های iPad
كاربران تبلت های اپل مسیر ساده تری برای اتصال به شبكه های بی سیم پیش رو دارند. كافی است برنامك Settings را انتخاب و روی گزینه Wi-Fi كلیك نمایند. اگر وای فای خاموش است، روی آیكون On/Off ضربه بزنید تا روی وضعیت ON قرار گیرد. iPad به طور خودكار شروع به گشتن برای شبكه های بی سیم نزدیك خود خواهد كرد و فهرستی از آن ها را به شما نمایش می دهد. روی نام شبكه مورد نظرتان ضربه بزنید و اگر رمز عبور درخواست كرد، آن را وارد کنید. اگر iPad به شبكه بی سیم متصل شده باشد، آیكون شبكه روی صفحه نمایش آبی رنگ خواهد شد. یك قابلیت دیگر روی iPad مشاهده قدرت سیگنال های دریافتی از شبكه بی سیم است. این قابلیت در منوی Wi-Fi قرار دارد. براساس این قابلیت می توانید نزدیك ترین و پرقدرت ترین شبكه را انتخاب و به آن متصل شوید.

تبلت های بلك بری
روی تبلت هایی كه سیستم عامل بلك بری نصب شده است، برای دستیابی به تنظیمات شبكه های بی سیم می توان به علامت Wi-Fi در نوار وضعیت (Status Bar) رفت. باقی مراحل مانند تبلت های دیگر است: شبكه خود را انتخاب و رمز عبور را وارد کنید و كلید Connect را ضربه بزنید. در هنگامی كه شبكه های بی سیم موجود فهرست می شوند، می توانید اطلاعاتی درباره وضعیت امنیت آن ها و پروتكلی كه استفاده شده است، به دست آورید.

چرا باید به وای فای متصل شویم؟

 

یك روز داشتم برای دوستی آموزش می دادم كه چگونه تبلت خود را به شبكه بی سیم خانه شان وصل كند و از اینترنت استفاده کند و چه تنظیماتی در این بخش وجود دارد. بعد از این كه كلی صحبت و در باب خوبی وای فای سخنرانی كردم، خیلی ساده گفت «اصلاً چرا باید به شبكه بی سیم وصل شوم؟» من از این سؤال متعجب شدم و با خودم گفتم یعنی كاربری هست كه یك دستگاه تبلت خریده باشد و نداند چرا باید به اینترنت یا شبكه بی سیم وصل شود؟ اما برخلاف تصورم وجود داشت و ممكن است تعداد آن ها كم هم نباشد. پس اجازه بدهید مقاله را با دلایل استفاده از اینترنت روی تبلت ها تمام كنیم.

اگر یك دستگاه تبلت به اینترنت متصل باشد (برای اتصال به اینترنت باید به شبكه بی سیم متصل باشد)، كاربر خوش اقبال این دستگاه تبلت می تواند به راحتی وبگردی كند، ایمیل های خود را چك كرده و جواب بدهد، اخبار و فیدهای جدید سایت ها را مرور کند، وضعیت آب وهوا و میزان دما را بررسی كند و روی صفحه نمایش نشان بدهد، وضعیت جغرافیایی خود روی گوگل مپ یا هر نقشه دیگر را مشخص كند و نزدیك ترین مكان های بزرگ عمومی را نسبت به خود دریافت کند، اسناد و فایل های خود را آپلود یا دانلود کند و در نهایت چه چیزی بهتر از این كه می تواند به صورت آنلاین فیلم تماشا كرده یا موسیقی گوش كند. البته این قابلیت آخر هنوز در ایران به خوبی جوابگو نیست و باید از اینترنت پرسرعت استفاده كنید. این نكته یادم رفت كه برای نصب و دانلود یك برنامك جدید روی تبلت هم به اینترنت نیاز دارید.

سه شنبه 12/6/1392 - 23:24
بیماری ها
دکتر سیدمرتضی صفوی می گوید:« امروزه بیماری هایی را که به نام بیماری های متابولیک می شناسیم ارتباط نزدیکی به شیوه زندگی دارد که یکی از این بیماری ها فشارخون بالا است.»وی در تعریف فشارخون گفت:« فشارخون بالا، فشارخون بیشتر از حد طبیعی است که در اصطلاح به آن قاتل بی سر و صدا می گویند که از هر پنج فرد بالغ معمولا یک نفر به آن مبتلا می شود و این بیماری سالیانه باعث مرگ و میر بسیاری می شود و نشانه مشخصی ندارد. فشارخون بالا حالتی است که فهم آن آسان است و آزمایش برای تشخیص آن آسان و سریع و بی درد است و درمان پرفشاری خون نیز ساده است.»

دکتر صفوی افزود:« گفته می شود ابتلا به این بیماری به دلیل مصرف زیاد نمک و مواد غذایی حاوی سدیم است که این مسئله صحیح است.»

مصرف نمک در کلانشهرها بیشتر است
مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه مصرف روزانه سدیم در کلانشهرها چیزی حدود 15 گرم است، خاطرنشان کرد:« این میزان سدیم باید به 3 گرم در روز تبدیل شود یعنی در شهرهای بزرگ 5 برابر حد معمول نمک مصرف می شود که بسیار خطرناک بوده و زمینه ساز ابتلا به بیماری های پرفشاری خون و بیماری های قلبی است.»

دانشیار و مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:« برخی از افراد نمک را از سر سفره خود حذف می کنند اما برخی از مواد غذایی مانند سس قرمز حاوی سدیم بالایی است که مصرف این غذاها باعث ایجاد پرفشاری خون می شود. در واقع مصرف غذاهایی مثل خیارشور، کلم شور، زیتون شور و ترشی هایی که شور هستند باعث دریافت بالای نمک و سدیم خواهد شد.»

مصرف روزانه نمک تنها یک قاشق چایخوری برای افراد عادی
وی گفت:« یک فرد متوسط معمولا روزانه بین 4 هزار میلی گرم تا 10 هزار میلی گرم سدیم دریافت می کند که خود دو برابر مقدار توصیه شده است. برای افراد عادی میزان مصرف نمک در روز یک قاشق چایخوری است و برای افرادی که فشارخون بالاتر از طبیعی دارند هدف این است که سدیم مصرفی را به 2هزار میلی گرم و یا کمتر برسانند.»

دکتر صفوی تاکید کرد:« به دلیل اینکه بیش از نیمی از افرادی که فشارخون بالا دارند به سدیم حساس هستند کاهش مصرف سدیم بسیار خوب است و حذف نمکدان از سر سفره ها کار بسیار خوبی است اما بسیاری از مردم تنها حرف آن را می زنند اما در عمل انجام نمی دهند به خصوص افرادی که از کودکی ذائقشه اشان به غذاهای شور عادت کرده است.»

چه کنیم تا فشارخون را در حد نرمالی نگه داریم؟
دکتر صفوی در پاسخ به اینکه چه کنیم تا فشارخون را در حد نرمالی نگه داریم، گفت:« به کارگیری روش هایی که به آنها اشاره می شود به کنترل فشارخون کمک می کند. یکی از این روش ها کنترل شیوه زندگی است که هرکسی می تواند برای خود انجام دهد تا از فشارخون بالا جلوگیری کند. اگر فردی دچار پرفشاری است باید با پزشک مشورت کند و برای کاهش فشارخون خود و تنظیم بهتر آن و مصرف و یا عدم مصرف دارو با پزشک مشورت کند.»

شیوه زندگی خود را اصلاح کنید
وی با بیان اینکه مدیریت شیوه زندگی یکی از راه هایی است که می تواند فرد را از پرفشاری خون نجات دهد، تاکید کرد:« باید یاد بگیریم وضعیت را تشخیص دهیم و شیوه زندگی را اصلاح کنیم و با افرادی که در این حیطه کار می کنند مثل متخصصین قلب و عروق و یا متخصصین تغذیه مشورت کنیم تا هم شیوه های زندگی خود را اصلاح کنیم و هم اگر نیاز به رژیم غذایی مناسب و یا مصرف دارو داریم آموزش ببینیم که چه باید بکنیم.»

سالانه فشارخون خود را اندازه گیری کنید
مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد:« واقعیت این است که فشارخون بالا هیچ نشانه مشخصی ندارد به همین دلیل است که اندازه گیری فشارخون سالانه به صورت مرتب برای افراد سالم توصیه می شود و افرادی که دچار مشکل بالا بودن فشارخون هستند و یا حمله و یا سکته قلبی داشته اند باید بیشتر مراقب فشارخون خود باشند.»

ورزش کنید
وی با بیان اینکه فشارخون بالا درمان مشخصی ندارد گفت:« اگر پزشک تشخیص دهد فردی بیماری فشارخون بالا دارد وی باید برای شیوه زندگی، الگوی غذا خوردن و ورزش کردن برنامه ریزی کند تا بتواند آن را کنترل کند. ممکن است فرد نیاز به مصرف دارو در درازمدت داشته باشد و تجویز داروهای فشارخون با متخصصین قلب است که درمان دارویی مناسبی را برای بیمار توصیه می کنند.»
دکتر صفوی ادامه داد:« ممکن است بیماری فرد مبتلا به فشارخون بالا فقط با درمان های دارویی خوب نشود لذا حتما باید شیوه زندگی اش را اصلاح کند و در بسیاری از موارد حتی نیازی به دارو نیست.»

مهارت های ریلکس بودن را یاد بگیرید
وی با بیان اینکه حتی افرادی که ظاهرا چهره آرام و راحتی دارند ممکن است فشارخون بیشتر از حد طبیعی داشته باشند، گفت:« یادگیری مهارت های ریلکس بودن می تواند به پایین آوردن فشارخون کمک کند. اگر فرد مبتلا به فشارخون از دارو مصرف می کند باید با مراقبین بهداشتی مشورت کند و رعایت توصیه های پزشک ، داشتن برنامه ای متشکل از ورزش مرتب و تغذیه سالم و کاهش وزن و استفاده از تکنیک های ریلکس شدن می تواند کمک زیادی به کاهش فشارخون کند.»

مصرف سدیم را کاهش دهید
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کردکه« اگر فشار خون فردی بیشتر از حد طبیعی باشد باید حتما مصرف سدیم و یا نمک غذا را برنامه غذایی اش کاهش دهد همچنین مصرف کافین موجود در قهوه، چای سیاه، چای معمولی، شکلات و برخی از لیمونادها را حتما کنار بگذرد. دریافت کم کلسیم و پتاسیم از رژیم غذایی می تواند فشارخون را بالا برد.»

از مصرف الکل و نیکوتین خودداری کنید
وی افزود:« مصرف الکل نیز یکی از عوامل افزایش فشارخون است و الکلی ها بیشتر در معرض پرفشاری خون هستند همچنین نیکوتین موجود در توتون نیز عاملی برای پرفشاری خون است.»


فاکتورهای غیرقابل کنترل فشارخون:

وراثت/ عاملی برای ابتلا به فشارخون بالا
دکتر صفوی با اشاره به اینکه فاکتورهای غیرقابل کنترلی نیز در ابتلا به فشارخون بالا وجود دارد در بیان این فاکتورها گفت:« وراثت یکی از فاکتورهای غیرقابل کنترل ابتلا به فشارخون بالا است و اگر یکی از والدین و یا یکی از خویشاوندان نزدیک به این بیماری مبتلا باشند خطر وقوع فشارخون بالا در فرد افزایش پیدا می کند.»

نژاد/ سیاهپوستان بیشتر مبتلا می شوند
وی ادامه داد:« نژاد یکی دیگر از موارد غیرقابل کنترل ابتلا به فشارخون بالا است و بر روی این عامل و تاثیر آن در ابتلا به فشارخون بالا تحقیقاتی در آمریکا انجام شده است و مشخص شده در مقایسه با سفیدپوستان درصد بالاتری از سیاه پوستان امریکای شمالی دچار فشارخون بالا بودند اما دلایل آن هنوز به درستی روشن نیست.»

جنس/مردان بیشتر در معرض خطرند
دکتر صفوی افزود:« جنس یکی دیگر از عوامل خطر وقوع فشارخون بالا است که این عامل در مردان کمی بیشتر از زنان است ولی بعد از یائسگی خطر ایجاد فشارخون بالا در زنها افزایش پیدا می کند.»

سن/ شانس ابتلا به فشارخون بالا با افزایش سن بیشتر می شود
وی در ادامه با بیان اینکه سن یکی دیگر از عوامل است و همراه با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون افزایش پیدا می کند، تاکید کرد:« داشتن یک یا دو مورد از فاکتورهای خطر دلیل آن نمی شود که فرد واقعا دچار فشارخون بالا شود ولی به این معنی است که فرد شانس بیشتری دارد که دچار پرفشاری خون شود.»


فاکتورهای قابل کنترل فشار خون

وزن/چاق ها بیشتر در معرض خطرند
وی در بیان فاکتورهای قابل کنترل در ابتلا به فشارخون بالا گفت:« وزن یکی از فاکتورها است. وقتی وزن افزایش پیدا می کند خطر ایجاد فشارخون بالا افزایش پیدا می کند در واقع بیشتر موارد ایجاد فشارخون بالا که با افزایش سن مشاهده می شود می تواند به علت این واقعیت باشد که بسیاری از افراد همراه به افزایش سن دچار اضافه وزن نیز می شود.»

الکل/مصرف مداوم نوشابه های الکلی و افزایش فشارخون
مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد:« مصرف الکل نیز یکی از فاکتورهای قابل کنترل است و بسیاری از بررسی های علمی نشان داده اند که مصرف مداوم نوشابه های الکلی به مقدار زیادی می تواند فشارخون را افزایش دهد.»

سدیم/بدن نسبت به دریافت سدیم حساس است
وی افزود:« سدیم یکی دیگر از فاکتورهای قابل کنترل است. بدن بسیاری از افراد نسبت به مقدار سدیم مصرفی حساس است و نمک که 40 درصد سدیم دارد منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی مردم در کشور ما است. البته برخی از مواد غذایی مثل غذاهای غیرفرآوری و سس ها به صورت پنهانی حاوی سدیم است که می تواند باعث افزایش فشارخون شود.»

استعمال سیگار/عاملی برای جمع شدن رگ های خونی
دکتر صفوی عدم استعمال سیگار را به دلیل نیکوتین موجود در آن به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای قابل کنترل فشار بالا عنوان کرد و گفت:« نیکوتین باعث کوچکتر شدن رگ های خون می شود که جمع شدن و فشردگی رگ های خونی باعث افزایش فشارخون می شود.»

قرص های ضدبارداری/یکی از فاکتورهای ابتلا به فشارخون بالا
وی ادامه داد:« داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری یکی از فاکتورهای ابتلا به فشار خون بالا است. برخی از زنانی که این دارو را مصرف می کنند دچار فشارخون بالا می شوند. اگر خانمی هم از قرص های کنترل بارداری استفاده کند و هم سیگار استعمال کند در معرض خطر بسیار بالای حمله های قلبی و سکته قرار می گیرد.»

عصبانیت/ناامیدها فشارخون بالایی دارند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کنترل عصبانیت به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای قابل کنترل نام برد و گفت:« مطالعات زیادی نشان داده افرادی که عصبانیت و ناامیدی را خیلی در خود نگه می دارند فشارخون بالایی دارند و مشکلات قلبی آنها تشدید می شود.»
سه شنبه 12/6/1392 - 23:19
دانستنی های علمی

برایس یک کارمند میزان کالری دریافتی 1500 و میزان کالری مصرفی 1200 است که سیصد کالری باقی مانده باید سوزانده شود.بیژن فروغ، متخصص طب ورزش گفت: سوزاندن چربی‌های بدن فقط از طریق ورزش امکان پذیر است و باید میزان دریافتی و مصرفی با هم هماهنگ باشد. وی عنوان کرد: قرار دادن میزان پایین قند و کربوهیدرات و تنظیم مصرف میزان کالری با فعالیت‌های روزانه و ضروری از کاهش تجمع چربی در عضلات پیشگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: میزان کالری مصرفی برای یک فرد عادی کارمند که فعالیت ورزشی ندارد هزار و دویست کالری است و با این رژیم غذایی که ما ایرانی‌ها داریم، برنج و گوشت هزار و پانصد کالری دریافتی دارد. وی خاطر نشان کرد: باید برای سوزاندن سیصد کالری باقیمانده از طریق فعالیت ورزشی حدود یک ساعت پیاده روی آرام داشته باشند تا 250-150 کالری از بدن فرد کارمند سوزانده شود. وی افزود: البته ورزش‌ها بسته به علایق فرد، دویدن، وزنه برداری، کشتی و بیش از یک ساعت پیاده روی، به سوزاندن چربی‌ها و وزن کم کردن کمک خواهند کرد.

سه شنبه 12/6/1392 - 23:18
اطلاعات دارویی و پزشکی

تغذیه نوزادان با شیرمادر یکی از بزرگ ترین دغدغه های خیلی از خانم های شاغل است...
به همین دلیل پزشکان این ۹ راهکار ساده را به مادران شیرده پیشنهاد داده اند تا نوزاد خود را در طول روز از مصرف شیرمادر محروم و او را به شیرخشک وابسته نکنند:

۱. اگر می توانید نوزادتان را با خود به محل کار ببرید و جایی را برای نگهداری از او در اتاق کارتان در نظر بگیرید.

۲. نوزادتان را به نزدیک ترین مهدکودک محل کارتان بسپارید و هر ۳-۲ ساعت یکبار برای شیردادن او به مهدکودک بروید.

۳. از پرستار بچه، همسر، خواهر یا مادرتان بخواهید که در صورت امکان، حداقل یک یا دو مرتبه نوزادتان را برای خوردن شیر به محل کارتان بیاورد.

۴. پیش از خروج از منزل حتما نوزاد را با شیر خودتان کاملا سیر کنید.

۵. تا جایی که می توانید شیرتان را بدوشید و از فردی که قرار است از نوزاد شما نگهداری کند، بخواهید به جای شیرخشک از شیر دوشیده شده خودتان برای تغذیه او استفاده کند. شیرمادر تا ۲۴ ساعت داخل یخچال و ۴۸ ساعت داخل فریزر قابل نگهداری است.

۶. با رییس تان صحبت کنید تا اگر امکان داشت، حداقل ۶ ماه اول پس از زایمان برخی از کارهایی که می توانید، در منزل انجام دهید تا بتوانید نوزادتان را با شیرمادر تغذیه کنید.

۷. اگر می توانید، حداقل ۴ ماه مرخصی بدون حقوق بگیرید تا فرزندتان از نعمت شیرمادر محروم نشود.

۸. اگر تمام وقت کار می کنید، شیرتان را ۲ تا ۳ مرتبه در طول روز بدوشید و با پیک موتوری آن را به منزل و نوزادتان برسانید. این کار می تواند توسط همسر یا پرستار فرزندتان هم انجام شود.

۹. اگر دوست صمیمی، خواهر یا یکی از اقوام نزدیکتان هم فرزند شیرخوار دارد و رفت وآمد به منزل شما برایش آسان است، می توانید از او بخواهید که روزی یکی دو مرتبه نوزاد شما را هم شیر بدهد.

سه شنبه 12/6/1392 - 23:12
اطلاعات دارویی و پزشکی

استرس، اضطراب، فشارهای روحی! نگرانی و دلهره! نگرانی از دیر رسیدن، نگرانی از عدم موفقیت، ترس از آینده، ترس از بی‌پولی، استرس‌های شغلی و تحصیلی و هزار و یک دلیل دیگر که باعث می‌شوند اضطراب تمام وجود آدم رابگیرد و امانش را ببرد.
اضطراب و استرس 7 سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.
علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند.
 
زالزالک
زالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.

اسطوخودوس
استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.
در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.
 
گیاه جینسنگ
گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.
  
بادرنجبویه
بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.
به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.
از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.

 سنبل الطیب
سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.
 
بابونه
بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

گیاه رازک
رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.
می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است.
 
چند توصیه‌ی کلی
اول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.

* به طور منظم ورزش کنید.
* مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.
* مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.
* به اندازه‌ی کافی بخوابید.
* روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.
* زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.
* به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید.

سه شنبه 12/6/1392 - 23:11
دانستنی های علمی

چطور قهوه ساز را با سرکه تمیز کنیم؟
اگر از خوردن قهوه بدطعم به دلیل جرم‌ گرفتن دستگاه خسته شده‌اید، در عین حال شوینده‌های آماده نیز در اختیار ندارید، نگران نباشید، راه حل ساده‌تری نیز وجود دارد و آن استفاده از سرکه معمولی است.
با روش‌های ساده زیر بار دیگر از خوردن قهوه‌ای تازه لذت ببرید و خستگی روزانه را برطرف کنید:

1- هر گونه قهوه باقی مانده داخل دستگاه را خارج و سبد دانه‌های قهوه و صافی را خالی کنید.

2- ابتدا جای مخصوص قهوه را با آب سرد بشویید و آن را با یک پیمانه سرکه سفید و دو پیمانه آب پر کنید.

3- سرکه و آب را داخل مخزن قهوه‌ساز بریزید و دستگاه را روشن کنید. بعد از دور کامل، آن را خاموش کنید.

4- بگذارید مخلوط سرکه 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند و ته‌نشین شود.
 
5- با ریختن دو بار آب خالی و روشن کردن دستگاه قطرات سرکه را پاک کنید. بار دیگر دستگاه را خاموش کرده و بگذارید 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند.
حالا قهوه ساز شما دوباره مثل روز اولش کاملا تمیز است .


سه شنبه 12/6/1392 - 23:9
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته