• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3530روز قبل
آموزش و تحقيقات

 

5686

با یک راهنمای خرید دیگر در خدمتتان هستیم. در سری مقالات راهنمای خرید تلاش بر این شده تا با بومی سازی اطلاعات مناسبی در اختیارتان قرار بگیرد.
خرید یک تلویزیون جدید یکی از دشوارترین خریدهای تکنولوژیکی است، مخصوصا زمانی که اطلاعات کافی از مدل‌ها و اصطلاحات تخصصی نداشته باشید. به مانند دیگر راهنماهای خرید مسایل اولیه‌ای وجود دارد که برای داشتن یک خرید مناسب دانستن آنها الزامی است.
اینکه شال و کلاه کنید و به اولین مغازه صوتی تصویری محل یا شهرتان بروید و اولین تلویزیون جلوی چشمتان را انتخاب کنید، مسلما بهترین کاری که می‌توانستید بکنید نبوده است. مواردی است که قطعا باید پیش از خرید از آنها آگاه باشید. با مقاله زیر همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

اندازه مهم است
آن دسته از افرادی که نسبت به جایی که درمنزل یا محیط کار دارند سایز تلویزیون خود را انتخاب می‌کنند، قطعا انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهند داشت.
لازم است که بدانید صفحات بزرگ ضعف‌های تصاویر SD را بخوبی مشخص می‌کنند، مگر اینکه در فاصله زیادی از شما قرار داشته باشند. اما این قضیه برای تصاویر اچ دی متفاوت است و نگرانی از خرابی تصاویر در فاصله نزدیک وجود ندارد. به عنوان یک استاندارد تقریبا می‌توان گفت فاصله‌ای در حدود 4 تا 6 برابر ارتفاع تلویزیون برای مشاهده تصاویر بهترین حالت ممکن است.
اگر نزدیکتر بنشینید نویز تصاویر را بیشتر می‌بینید، اگر دورتر باشید از آنچه هست لذت کافی نخواهید برد.

چگونه اندازه مناسب HDTV را محاسبه کنیم؟
در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که آیا تلویزیون شما به اندازه کافی بزرگ است که محدوده دید شما را تحت پوشش قرار دهد؟ در رابطه با تلویزیون‌های SD بدانید که تلویزیون‌های بزرگتر تصاویر بدتری ارایه می‌دهند.
اندازه ایده آل تلویزیون از ضرب فاصله‌ای که می‌خواهید درروبروی آن بنشینید در عدد 0.535 و گرد کردن عدد بدست آمده به نزدیکترین مقدار در می‌آید.
مثلا اگر قرار است در فاصله 80 اینچی از تلویزیون بنشینید، اندازه مناسب تلویزیونتان برابر با 42 اینچ خواهد بود. (42.8=0.535×80)

ویژگی‌هایی که یک تلویزیون خوب باید داشته باشد
ویژگی‌های زیادی وجود دارد که باید آنها را مد نظر بگیرید. در زیر چند تا از این موارد آمده‌اند:
HD ready: ست‌هایی که دارای علامت HD ready هستند، الزامات موجود در EICTA را بر آورده می‌کنند. این استاندارد در واقع شامل درگاه HDMI و ورودی‌های ویدیو و رزولوشن حداقل 768 * 1024 پیکسل است.
Freeview tuner: از آنجایی که پخش تلویزیونی آنالوگ در سال 2012 از رده خارج شد، مطمین شوید که تلویزیون شما تیونر دیجیتال داشته باشد. بیشتر آنها در حال حاضر به freeview HD و Freesat HD تجهیز شده‌اند.
Photo viewing: اگر دوربین دیجیتال دارید، تلویزیونی بخرید که دارای شکالف کارت حافظه و سوکت USB باشد تا بتوانید عکس‌های خود را در تلویزیونتان ببینید.

به غیر از ویژگی‌های سخت افزاری، صفحه نمایش شما باید دارای ویژگی‌هایی باشد.
کنتراست: در قسمت‌های سفید نباید هیچ نشانی از سبزی، صورتی یا آبی وجود داشته باشد و مشکی نیز باید خالص باشد، طوسی، سبز یا آبی نشده باشد.
رنگها: به روشنی و غلظت آنها توجه کنید، خطوط محیطی چقدر بدون نویز هستند، رنگهاچقدر اشباع شده‌اند و رنگ پوست مخصوصا در صحنه های تاریک چقدر طبیعی است.
جزییات کیفیتی: چقدر صفحه بافتها را نشان می‌دهد؟ آیا مثلا یک درخت به شکل یک توده سبز دیده می‌شود یا برگها به خوبی مشخصند؟
لبه ها: در لبه‌ها به دنبال ناهمواری، یا هاله‌های روشن مخصوصا در قسمت‌های خمیده باشید.
حرکت: صحنه های پر تحرک را بررسی کنید تا مطمین شوید که اجسام محرک در زمان حرکت‌های سریع ایجاد تاری، نامفهومی، لرزش یا نقطه نقطه شدن نکنند.
نتایج تصویری: به مشکلاتی از قبیل نواری شدن رنگها، پیوستن رنگها، رگه‌دار شدن، لکه دار شدن، پیکسل پیکسل شدن و هر چیزی که نشان از تیونر ضعیف دارد و به خاطر پردازش تصویری تلویزیون اضافه شده است توجه کنید. سعی کنید با تغییر تنظیمات این مشکلات را حل کنید.

صدا

برای ارایه صدای عالی که مکمل تصاویر خوب باشد، تلویزیون باید به یک سیستم صدایی سراند متصل شود. ولی همیشه که این سیستم در اختیارمان نیست، پس بهتر است بلندگوها را تست کنیم.
باس:باید صدای زیر چرخشی و عمیقی باشد که باعث تکان خوردن اسپیکرها یا تلویزیون نشود و صداهای دیگر را تحت پوشش قرار ندهند، اما در زمان نیاز بلند شود.
ووکال:صداها باید باز، غنی و صاف باشند، نه اینکه تو دماغی، نامفهوم و خفه باشند.
تریبل: افکتهای تریبل باید صاف شنیده شوند و در صحنه‌هایی با صدای بلند، چرخشی و نرم باشند و صدای اصلی را تحت تاثیر قرار ندهند.
عمق صدا: یک تلویزیون خوب باید صدا را به اطراف بفرستد، جلو عقب کند و بعدی علاوه بر آنچه بر روی اسکرین است به تصویر بدهد، بدون اینکه انسجام از بین برود.
همگام بودن صدا و تصویر لب زدن: بررسی کنید و مطمین شوید که حرکت دهان بازیگرها با آنچه می‌گویند هماهنگ است. در برخی از فلت اسکرین‌های قدیمی‌تر پردازش تصویر طولانی‌تر انجام می‌شود. این تصاویر با صدا ناهماهنگ می‌شوند.
این نکات را هنگام خرید و تست تلویزیون خود در نظر بگیرید تا از یک خرید مطمین لذت ببرید.

پنج شنبه 14/6/1392 - 1:52
کامپیوتر و اینترنت

امروزه وجود صفحه نمایش‌های بزرگ در تلفن‌های همراه هوشمند، استفاده از این گجت‌های سودمند را فوق‌العاده آسان کرده، اما با همه مزیت‌هایی که این صفحه‌های نمایش دارند بدون عیب نیستند و آن، این که روی سطح شیشه‌شان به آسانی خط و خش می‌افتد و گوشی را از شکل و قیافه می‌اندازد.

خط و خش صفحه های نمایش بدون محافظ، از قدرت دید صحیح کاربر می کاهد و گاهی با ایجاد یک جلوه رنگین کمان مانند دیدن صفحه نمایش را برای کاربران بسیار مشکل می کند و بر وضوح دید شما اثر منفی می گذارد. البته شیشه های مستحکم نشکن و ضد خش گجت های امروزی تا حدی مقاوم هستند اما حتی این شیشه های محافظ نیز نمی توانند به طور کامل صفحه نمایش شما را از خط و خش در امان نگه دارند.

البته برچسب های پلاستیکی هم در بازار وجود دارد که فروشندگان گجت ها روی صفحه نمایش گوشی های تلفن همراه و تبلت ها می چسبانند و سطح این صفحه های نمایش را از خط و خش محفوظ می دارند، اما خود این برچسب ها نیز که البته چندان هم ارزان نیستند، پس از مدت کوتاهی چنان پر از خط و خش می شوند که گاهی اوقات دیدن صفحه نمایش برای کاربر بسیار مشکل می شود. از طرف دیگر این برچسب ها از حساسیت و سرعت پاسخگویی لمسی صفحه نمایش های لمسی امروزی ـ که فوق العاده حساس هستند ـ تا حد زیادی می کاهند که بسیاری از کاربرها آنها را اصلا نمی پسندند.

کیس های محافظ خوبی هم برای همه انواع گجت ها در بازار وجود دارد که بخوبی از آنها در مقابل ضربه و شکستگی و خط و خش محافظت می کند، اما اگر به هر حال پیش از خرید برچسب محافظ و کیس حفاظت کننده، صفحه نمایش شما خط و خش برداشته است، می توانید شیشه دستگاه را پولیش کرده و خط و خش هایش را از بین ببرید، اما پیش از شروع باید بدانید که پولیش صفحه نمایش، پوشش های ضد چربی صفحه نمایش که کمک می کند انگشت شما به آسانی روی صفحه نمایش حرکت کند، از بین می برد. بنابر این اگر بخشی از سطح صفحه نمایش را که خط افتاده پولیش کنید، امکان دارد مجبور شوید برای یکنواخت شدن کل پوشش محافظ آن را از بین ببرید. پس لطفا به این نکته توجه کنید و پیش از هر اقدامی این موضوع را در نظر داشته باشید.

اگر نداشتن خط و خش را به داشتن پوشش ضد چربی و اثر انگشت ترجیح می دهید، این کار را انجام بدهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که این راهکار برای از بین بردن خط و خش های عمیقی که با لمس توسط انگشتان حس می شوند موثر نیست و اگر شیشه محافظ صفحه نمایش شما ترک برداشته یا خط و خش های بسیار عمیق دارد، ممکن است دستورالعمل های مطلب کارگاه این هفته به اندازه کافی برای صیقلی کردن صفحه نمایش تلفن همراه شما موثر نباشد. البته ما هیچ مسئولیتی درخصوص صدمه های احتمالی که ممکن است توسط شما به گجت وارد شود، نمی پذیریم.

برای شروع به یک محلول پولیش مناسب نیاز دارید. مطلب ما در مورد صفحه نمایش هایی با پوشش شیشه ای است. (پیش از دست به کار شدن، مشخصات کارخانه ای صفحه نمایش تلفن همراه یا گجت تان را بررسی و اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش آن از جنس پلاستیک نیست، زیرا براثر آغشته شدن به محلول های شیمیایی مانند محلول پولیش کننده، به طور قطع بشدت آسیب می بیند) ما برای این کار یک محلول پولیش کننده قوی مانند اکسید سریوم را توصیه می کنیم که به صورت پودر است و برای مصرف، باید آن را در آب مقطر حل کنید. البته شاید بتوانید محلول آماده آن را نیز از فروشگاه های مواد شیمیایی تهیه کنید. شما به چند تکه پارچه بدون پرز مثل پارچه های جیر تمیزکننده عینک نیاز دارید.

قدم اول

با استفاده از نوار چسب های کاغذی، اطراف ناحیه ای که قصد پولیش زدن آن را دارید؛ تمام جاهایی از تلفن همراه را که ممکن است محلول از آنجا ها به داخل دستگاه شما نفوذ کند، بخوبی بپوشانید و مراقب ریخته شدن و استفاده بیش از حد محلول باشید. بخصوص برای این که محلول به اطراف دکمه ها، بلندگو، سوکت شارژ، مینی و میکرو یو اس بی، خروجی تصویری تلویزیون یا مینی HDMI، میکروفن و فیش هدست تلفن همراه نفوذ نکند، دقت ویژه ای داشته باشید.

قدم دوم

یک قطره از محلول پولیش را روی پارچه ریخته، محکم و به صورت دایره وار روی خط و خش مورد نظر بمالید تا محلول روی پارچه خشک شود. با یک تکه پارچه تمیز دیگر محلول پولیش باقیمانده روی شیشه صفحه نمایش را پاک کنید.

بررسی کنید اثری از خط و خش روی سطح صفحه نمایش گجت تان نمانده باشد. اگر اثری از خراش قبلی باقی بود، این کار را تکرار کنید. گاهی اوقات ممکن است یک ساعت طول بکشد تا بتوانید یک خراش روی صفحه نمایش مثلا آیفون 4S را از بین ببرید. برای خط و خش های بزرگ مراحل یک و دو را دوباره تکرار کنید.

قدم سوم

وقتی خط و خش کاملا از بین رفت، بقیه قسمت های تلفن همراهتان را مورد توجه قرار دهید. یک پولیش سریع بقیه قسمت های صفحه نمایش کارش را کامل می کند. با این که ممکن است با انجام این کار پوشش ضد اثر انگشت و چربی سطح صفحه نمایش از بین برود، اما می توان این را به داشتن خط و خش روی صفحه نمایش ترجیح داد.

نوار چسب هایی را که قسمت های دیگر صفحه نمایش گوشی را با آنها پوشانده اید از روی صفحه گوشی بردارید، اما به پوشش نوار چسب دکمه ها و درگاه های اتصال دست نزنید. کمی از مایع را به پارچه بدون پرز زده و با همان روش حرکت چرخشی که گفته شد بقیه صفحه نمایش را پولیش بزنید. کار روی این قسمت ها را نیز در چند دقیقه به پایان برسانید و در این مراحل بیشتر روی رفع خط و خش های کوچکی که باقی مانده تمرکز داشته باشید.

قدم چهارم

یک قطعه پارچه تمیز دیگر بردارید و باقیمانده محلول اکسید سریوم را از روی صفحه نمایش گوشی پاک کنید.

یک تکه پارچه میکروفایبر مخصوص تمیز کردن LCD / LED را با کمی آب مرطوب کرده و مرحله آخر تمیز کردن صفحه نمایش گوشی را با آن انجام دهید. حال باید صفحه نمایش گوشی شما مثل روز اولی که آن را خریدید، نو و براق به نظر برسد.

منبع:سیتنا

پنج شنبه 14/6/1392 - 1:29
بیماری ها
خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود. علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا شود.
 
▪ علایم شایع
 
علایم این بیماری درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پاست. همچنین این بیماری می تواند گاها بدون هیچ گونه علامتی باشد.
 
▪ عوامل افزایش دهنده خطر
 
از عواملی که باعث پدید آمدن این بیماری می شود، می توان از دویدن یا ایستادن به مدت طولانی و چاقی را نام برد. این حالت در موارد معدودی هم در اثر راه رفتن زیاد به وجود می آید.
 
▪ پیشگیری
 
برای پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه باید از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا می شوند، خودداری کنید. کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد. همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید. نهایتا هر چقدر که می توانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصا در اوایل درمان بیماری.
 
▪ عواقب
 
خار پاشنه معمولا با درمان محافظه کارانه قابل معالجه است . درمان های موثری برای این بیماری موجود است که بهترین آنها استفاده از شوک ویوتراپی می باشد. شوک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد. اگر درمان های محافظه کارانه موفقیت آمیز نبود، خار پاشنه را غالبا می توان با جراحی معالجه کرد. از عوارض این بیماری به وجود آمدن مشکلاتی در قسمت پایین کمر یا زانو به دلیل لنگیدن مداوم است.
 
▪ درمان
 
همان طور که گفته شد، بهترین راه درمان این عارضه استفاده از شوک ویو می باشد. از جمله راه های کاهش درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود. از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پای تان استفاده کنید. ندرتا جراحی برای در آوردن خار پاشنه ، به جز در مواردی که درد حاد وجود دارد، تجویز می شود. روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه، چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف ، می توان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد. تزریق استرویید به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب نیز گاها موثر می باشد.
 
▪ رژیم غذایی
 
جهت بهبود این عارضه رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود، مگر اینکه اضافه وزن داشته باشید. در این صورت ، باید وزن خود را کم کنید تا از فشار وارده به کف پا کم شود.
 
 
منبع:aftabir.com
پنج شنبه 14/6/1392 - 1:16
اطلاعات دارویی و پزشکی
یک قاشق افسنتین و یک قاشق گل ختمی را با دو لیوان آب و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب دم کرده ،هر روز موضع را با آن بشویید.
 
 
 
 
چند عامل در بروز لک و سیاهی زیر چشم موثر است:
 
1)عامل ژنتیکی(غیر قابل درمان با گیاه)
 
2)عامل فقرآهن-انگل-ضعف عمومی
 
3)عامل کبدی
 
4)عامل پوستی(دِرمی)
 
توجه داشه باشید که گاهی اوقات چند عامل باعث بروز این ضایعه می شود.
 
نسخه ها:
 
الف) مصرف میوه ها و سبزی تازه(مقوی کبد).
 
ب) استفاده از ماسکهای صورت
 
ج) - مصرف آب عناب روزی یک لیوان(مفید برای کم خونی و کبد)
 
- مصرف روزانه عرق کاسنی وگزنه (مفید برای کبد وکم خونی).روزی 1 تا 2 لیوان با آب .
 
د) ابتدا با مخلوط مقداری سرکه سیب و گلاب محل را ماساژ دهید سپس با روغن بادام تلخ یا نارگیل مجدداً آن ناحیه را چرب کنید.(هر روز ،روزی یک بار).
 
ه) یک قاشق افسنتین و یک قاشق گل ختمی را با دو لیوان آب و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب دم کرده ،هر روز موضع را با آن بشویید.
پنج شنبه 14/6/1392 - 1:12
کامپیوتر و اینترنت

 

سونی در اقدامی جالب، لنزهای جدیدی برای گوشی‌های هوشمند ارائه کرده که نیاز به اتصال فیزیکی به گوشی ندارند و فقط از طریق بلوتوث می‌توان با آنها عکاسی کرد.

به گزارش «موبنا»، لنزهای جدید سونی با نام QX ارائه شده‌اند و امکان استفاده از آنها بدون نیاز به اتصال بهگوشی هوشمند وجود دارد. تا پیش از این گوشی‌های هوشمند یا تبلت لنزهای سونی را میزبانی و امکان عکاسی را فراهم می‌کرد، اما هم‌اکنون بدون اتصال فیزیکی بین دو دستگاه، لنزها کار می‌کند.
با توجه به اینکه این لنزها نمایشگری روی خود ندارند، نمی‌توان به تنهایی با آنها عکاسی کرد، بنابراین از طریق اتصال بی‌سیم با گوشی‌های هوشمند می‌توان عکس‌های خوب و با کیفیتی با آنها گرفت.
ارتباطات همراه سونی بخش موبایل و تجهیزات ارتباطی همراه شرکت ژاپنی سونی است، این شرکت قبلا تحت نام سونی اریکسون فعالیت می‌کرد، شرکتی که مشترکا توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون در سال ۲۰۰۱ برای تولید موبایل تاسیس شده بود.
دفتر مرکزی شرکت در منطقه همراسمیت شهر لندن قرار دارد. این شرکت تیم‌های توسعه و تحقیقی دیگری در کشورهای سوئد، ژاپن، چین، کانادا، هلند، ایالات متحده، هند و بریتانیا هم دارد.
پنج شنبه 14/6/1392 - 1:10
خودرو

 iOnRoad بهترین نرم افزار ایمنی خودرو است که با استفاده از تصویر دوربین، الگوریتم تشخیص به عنوان یک چشم اضافی در جاده، در خدمت است. سیستم هشدار دهنده پیشرفته برخورد، با استفاده از GPS و دوربین دستگاه شما و الگوریتم ™RoadAware، امکان تشخیص ترافیک و هشدار صوتی و تصویری را داراست. هشدار نظارت روبرو، این هشدار از طریق پخش صدای بوق، هنگام نزدیک شدن به مانع، به شما اخطار می دهد که مراقب مسیر روبروی خود باشید. 
 











 
مشخصات:

حجم فایل: 3.60 مگابایت
نسخه: 1.1.1.2
اجرا در: اندروید 2.2 و بالا
پنج شنبه 14/6/1392 - 1:4
دانستنی های علمی

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد ساختار مغزی زنان و مردان کاملا با هم متفاوت است اما گاهی افرادی پیدا می شوند که دارای مغزی با جنسیت مخالف خود هستند. دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی 1700 داوطلب دریافتند مغز خانم ها در هر دو نیمکره خود قسمت فعال و مشخصی دارد اما در مغز آقایان تنها یک نیمکره به فعالیت می پردازد و یکی از علت های متفاوت بین آقایان و خانم ها در رفتارهایشان به دلیل قضاوت در ساختار مغزی آنهاست.



اگر شما هم از دسته افرادی هستید که در یک مدت زمان خاص می توانید چندین کار را به طور همزمان و با موفقیت انجام دهید دارای مغز خانم هستید و اگر از افرادی هستید که فقط قادر به انجام یک کار بوده و برای انجام یک کار زیاد برنامه ریزی می کنید حتما دارای مغز آقا هستید.


بقیه در ادامه مطلب...

9 تفاوت عمده بین مغز زنان و مردان

1- روابط انسانی

زنان تمایل دارند به نحو کارآمدتری با دیگران ارتباط برقرار کنند و توجه خویش را به یافتن راه‌حل مفید گروهی، حل و فصل مسایل و کاربرد نشانه‌های غیرکلامی همچون لحن، هیجان و همدردی معطوف نمایند. در حالی که مردها بیشتر تمایل دارند كه وظیفه‌شناس، کم‌حرف‌ و منزوی‌تر باشند. مردان از حیث درک هیجاناتی که آشکارا به زبان نمی‌آیند، با اشکال مواجه می‌‌شوند و حال آن‌که زنان معمولا هیجانات و نشانه‌های عاطفی را احساس می‌کنند. این تفاوت‌ها مشخص می‌سازند که چرا زنان گاهی از لحاظ ارتباط دچار مشکل‌اند و چرا دوستی‌های مردانه و زنانه با هم متفاوت‌اند.


2- مغز سمت چپ در سنجش با هر دو نیمکره مغز
مردها گرایش دارند در نیمکره چپ مغز پردازش کنند در صورتی که زن‌ها می‌توانند از هر دو نیمکره به خوبی استفاده كنند. این تفاوت مشخص می‌سازد که چرا مردان معمولا از لحاظ فعالیت‌های ناشی از نیمكره چپ قوی هستند و از چشم‌انداز وظیفه‌شناسی به مشکل‌گشایی راه می‌یابند، اما زنان معمولا گره مشکلات را خلاقانه‌تر حل می‌کنند و هنگام ارتباط، از احساسات، آگاه‌ترند.


3- توانایی‌های ریاضی
ناحیه‌ای از مغز موسوم به بخش آهیانه‌ای تحتانی (آی‌پی‌ال) معمولا در مردان به‌ویژه در سمت چپ، به طرز بارزی بزرگ‌تر از زنان است. تصور می‌شود این بخش از مغز بر قدرت ذهنی ریاضی نظارت می‌کند و شاید روشن می‌سازد که چرا مردها اغلب بهتر از زنان از عهده حل مسایل ریاضی برمی‌آیند. جالب است بدانید این همان ناحیه مغز اینشتین است که معلوم شد به طرز غیرعادی بزرگ است. در ضمن بخش آهیانه‌ای تحتانی (آی.پی‌.ال) اطلاعات حسی را آمایش می‌کند و طرف راست بزرگ‌تر مغز زنان، به آنها كمك می‌کند که متوجه مسایلی مانند گریه شبانه کودکشان شوند.


4- واکنش نسبت به فشار روانی (استرس)
مردان در مقابل شرایط تنش‌زا، از خود واکنش "ستیز یا گریز" نشان می‌دهند. در حالی که به نظر می‌آید زنان در رویارویی با چنین اوضاعی، استراتژی "تمایل و دوستی کردن" را در پیش می‌گیرند. روان‌شناسی به نام "شلی ایی‌تیلر" بعد از این‌که متوجه شد زن‌ها موقع مواجه شدن با فشار روحی از خود و فرزندانشان مراقبت کرده و پیوندهای استوار گروهی به وجود می‌آورند، عبارت "تمایل و دوستی کردن" را وضع کرد. چرا این واکنش‌های ناهمانند، ریشه در هورمون‌ها دارد. هنگامی که همه دچار فشار روانی می‌شوند، هورمون "اکسی‌توسین" آزاد می‌‌گردد. با این وصف، "استروژن" معمولا "اکسی‌توسین" را افزایش داده و به آرامش منجر می‌شود. در صورتی که "تستوسترونی" که مردها موقع بروز فشار روحی تولید می‌کنند، اثرات "اکسی‌توسین" را می‌کاهد.


5- زبان
دو بخش از مغز که عهده‌دار زبان بوده، در زنان بزرگ‌تر از مردان است به یک دلیل که زن‌ها، به‌خصوص در موضوعات وابسته به زبان برتر از مردان هستند. علاوه بر این، مردان معمولا فقط زبان را در نیمکره اصلی آماده می‌کنند، حال آن‌که زنان در هر دو نیمکره به این امر می‌پردازند. این تفاوت در صورت بروز سکته مغزی، كمی مصونیت به وجود می‌آورد. امکان دارد زنان بتوانند از ضایعه‌ای که سکته مغزی به نواحی زبانی وارد می‌کند، کاملا بهبود یابند، ولی شاید مردها از این امتیاز محروم بمانند.


6- زن‌ها، دارای دستگاه حاشیه‌ای (کناری) عمیق و بزرگ‌تری نسبت به مردها هستند که سبب می‌شود بیشتر با احساساتشان تماس داشته و قادر باشند آنها را بهتر بر زبان آورند و رشته پیوند با دیگران را محکم‌تر سازند. به خاطر همین توانایی ارتباطی است که آنها بیش از مردها می‌توانند از بچه‌ها مراقبت كنند.


7- درد
دیدگاه‌های زنان و مردان در مورد درد با هم فرق می‌کند. پژوهش‌های به عمل آمده حکایت از آن دارد که هنگام درد نیاز زن‌ها به مورفین بیش از مردهاست. از طرفی زنان بیشتر از مردان درد را بر زبان می‌آورند. آن قسمت از مغز که در طی درد فعال می‌شود، بادامک نامیده می‌شود و پژوهندگان دریافته‌اند که بادامک راست در مردان و بادامک چپ در زنان فعال است. بادامک راست با آن بخش‌هایی از مغز که اعمال خارجی را مهار می‌کند، مرتبط‌تر است در حالی که بادامک راست با کنش‌های داخلی ارتباط فزون‌تری دارد. شاید بر اثر همین تفاوت است که زن‌ها درد را شدیدتر از مردها احساس می‌کنند.


8- توانایی فضایی
معمولا قدرت‌های فضایی مردها چشمگیرتر است و آنها قادرند شکل یا پویایی‌اش را از نظر ذهنی مجسم كنند. متخصصان کشف کرده‌اند که مغز زنان دارای ناحیه آهیانه‌ای ضخیم‌تری است که مانع از چرخش ذهنی اشیا در جهت توان فضایی می‌شود.


9- آسیب‌پذیری در برابر نابسامانی‌ها
از آن‌جایی که زنان و مردان دو نیمکره مغز را به شكل متفاوتی به کار می‌برند، بعضی اختلالات وجود دارند که مردان و زنان به شیوه‌های گوناگونی در معرض آنها قرار می‌گیرند. مردها بیشتر دچار مشکلات زبانی‌اند. اگر زنان چنین وضعی را داشته باشند به احتمال زیاد به جبران آن می‌پردازند و از سویی دیگر بیشتر مستعد اختلالات خلقی نظیر افسردگی و اضطراب‌اند. همچنین ابتلای مردها به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی بیش از جنس مخالف است. مردها به سلول‌های عصبی بیشتری نیاز دارند تا توده عضلانی بزرگ‌تر و اندازه بدنی حجیم‌تر را مهار کنند و از همین روست که معمولا دارای مغز بزرگ‌تری هستند.

پنج شنبه 14/6/1392 - 0:59
دانستنی های علمی

 

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر میزان کالری‌های دریافتی تا 40 درصد کاهش یابند روند پیری سلول‌ها آهسته شده و عمر طولانی خواهد شد، از این رو محققان تلاش می‌کنند راهی پیدا کنند تا تأثیرات محدودیت کالری روی مغز را با یک دارو تقلید کنند. در صورتی که دانشمندان بتوانند دارویی ارائه کنند که تأثیرات کاهش کالری برای مغز را تقلید کند، این دارو آنزیم‌های سلول‌های مغزی را فعال کرده و حتی اختلال شناختی ناشی از پیری مانند آلزایمر و از دست رفتن سلول‌های عصبی در نتیجه پیری به تعویق خواهد افتاد.

 

اکثر تحقیقات پیشین روی محدودیت کالری‌ها روی موش‌ها و سایر موجودات زنده انجام شده اما تحقیق روی انسان نشان می‌دهد که محدود کردن مصرف کالری می‌تواند حافظه را در سالخوردگان افزایش دهد. در تحقیقات جدید که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست انجام شده چگونگی تأثیر محدودیت کالری‌ها روی سلول‌های مغزی مورد توجه قرار گرفته است. آنها نشان دادند که محدود کردن کالری‌های جذبی روی موش‌های آزمایشگاهی تا 30 درصد سطح یک آنزیم را در مغز بالا می‌برد و نابودی سلول‌های عصبی را به تعویق انداخته است.


موش‌هایی که کالری‌های کمتری مصرف می‌کردند همچنین در آزمایش‌های حافظه بهتر ظاهر شدند. پس از آن محققان محدویت کالری را تقلید کردند، آنها به موش‌ها غذای عادی همراه با داروی مسدود کننده آنزیم دادند. این موش‌ها عملکرد بهتری در سلول‌های مغزی خود داشتند و در تست‌های شناختی به خوبی ظاهر شدند که این وضعیت درست مشابه وضعیت موش‌ها در زمانی بود که مصرف کالری‌های آنها محدود شده بود.

 

این نخستین تحقیقی است که نشان دهنده مزایای محدودیت کالری‌ها روی عملکرد شناختی است، شرایطی که آن را به زوال کمتر سلول‌های عصبی در نتیجه عملکرد بهتر مغز نسبت داده‌اند. کولین مورفی استاد دانشگاه پرینستون که روی پیری و سالخوردگی تحقیق می‌کند و در این تحقیقات سهم نداشته، اظهار داشت: التزامات و شرایط واضحی برای سلامتی انسان وجود دارد. وی افزود:داروهای احتمالی هرگز نمی‌توانند به طور کامل از یک بیماری پیشگیری کنند، اما تا زمانی که بتوان این بیماری‌ها را به تعویق انداخت می‌توان امیدوار بود.

 

بقیه در ادامه مطلب...

- بعد از بیماری برای شاد بودن، به آرامی بدوید

در مطالعه تازه ای که در دانشگاه کلورادو انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که بعد از بهبودی بیماری، آهسته دویدن باعث می شود که حافظه شما کم نشود.

داشنمندان مطالعه ای روی موش های پیر انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر موش های پیری که در دوران نقاهت از عفونت E.Coli بودند، ورزش می کردند، نسبت به موش هایی که ورزش نکرده بودند، نمره بیشتری از آزمون های حافظه می گرفتند. گرچه این موش های پیر کمتر از 800 کیلومتر راه می رفتند (50 بار کمتر از موش های جوان)، ولی مانند موش هایی که در معرض این عفونت قرار نگرفته بودند، عمل کردند.

 

2- ورزش تای چی برای جلوگیری از افتادن

یکی از بیشترین نگرانی ها در مورد افراد مسن، افتادن این افراد در اثر پیری و عدم تعادل می باشد. بر طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، افتادن روی زمین باعث مرگ، مجروح شدن و بستری شدن افراد بیشتر از 65 سال در بیمارستان می گردد. یک سوم افراد پیر، هر ساله می افتند و بیشتر از دو میلیون نفر در اثر افتادن، زخمی می شوند و نزدیک 20000 نفر می میرند. یک بررسی مشخص کرد افراد مسن بستری شده در بیمارستان، اگر در اطراف اتاقشان راه بروند، مدت بستری بودن در بیمارستان را یک روز و نیم کم می کنند.

 

برای همین بسیار مهم است که این افراد بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. یکی از راه های حفظ تعادل، انجام ورزش تای چی می باشد. تای چی شامل یک سری کشش های ملایم بدنی است که یکی بعد از دیگری انجام می شود. با استفاده از این ورزش، شما بر حرکات بدنی و تنفس خود تمرکز بیشتری خواهید داشت. محققان در دانشگاه کارولینا نشان دادند افراد پیری که دو بار در هفته ورزش تای چی را به مدت 8 هفته انجام دهند، تعادل و سلامتی خود را بالا می برند.

 

3- راه رفتن برای کاهش مدت بستری بودن در بیمارستان

بسیاری از مردم فکر می کنند در مدت بستری بودن در بیمارستان، بهترین کاری که می توانند انجام دهند، خوابیدن در تختخواب می باشد، اما این کار در همه موارد بهترین نمی باشد .یک بررسی مشخص کرد افراد مسن بستری شده در بیمارستان، اگر در اطراف اتاقشان راه بروند، مدت بستری بودن در بیمارستان را یک روز و نیم کم می کنند. بر اساس این تحقیق مشخص شد افراد مسنی که تحرک بدنی کمی دارند، عضلاتشان به سرعت از بین می رود. بر همین اساس افراد مسنی که از نظر بدنی ضعیف هستند، اگر ورزش کنند، مدت بستری بودن آنها در بیمارستان کم می شود.
 

4- ورزش پا برای کاهش ورم (ادم)

همانطور که سن شما بیشتر می شود، دچار ورم در پاها می گردید. برای کاهش این ورم، روی یک طرف بدن دراز بکشید و پای بالای خود را در هوا بچرخانید. همچنین می توانید بایستید و خود را بالا بکشید و ساق پا را بالا ببرید. در این هنگام، پنجه ی پاهایتان باید روی زمین قرار داشته باشد. با انجام این ورزش ها، جریان خون را در پاها زیاد می کنید و کمک می کنید که مایعات به سادگی در بدن شما حرکت کنند و در یک جا جمع نشوند که باعث ورم گردد.

 

5- قدم زدن برای جلوگیری از زوال عقل

یک تحقیق روی 1700 فرد مسن به مدت شش سال انجام شد و به این نتیجه رسیدند که افراد بیشتر از 65 سال سن که سه روز در هفته به مدت 15 دقیقه در روز راه می روند، خطر زوال عقل را کم می کنند و به یک‌سوم می رسانند. در تحقیق دیگری به این نتیجه رسیدند افرادی که راه می روند، کوچک شدن مغز را متوقف می کنند و خطر کاهش درک و فهم و زوال عقل را به نصف کاهش می دهند.


6- وزنه برداری برداری حفظ استخوان ها

پوکی استخوان یا استئوپروز، یکی دیگر از عوارض پیری می باشد. استئوپروز موجب شکستگی لگن، افتادن و دیگر آسیب های جدی می شود. مطالعات نشان داده که بلند کردن وزنه با استئوپروز مقابله می کند. برای این نیاز به 30 دقیقه وزنه برداری در سه روز هفته دارید. بلند کردن وزنه، بدن را در برابر نیروی جاذبه قوی می کند و همچنین به ساخت عضلات کمک می کند و بیشتر نیرو را به استخوان ها منتقل می کند و باعث قوی شدن استخوان ها و متراکم شدن آنها می شود. نمونه هایی از فعالیت های بدنی که برای قلب، هماهنگی و تعادل خوب می باشند، عبارتند از: راه رفتن، وزنه برداری و بالا رفتن از پله.

 

7- شنا کردن برای بهبودی درد آرتریت و تحرک

بر طبق مطالعه کانادایی ها، افراد مبتلا به آرتریت می توانند از شنا کردن و ورزش کردن در آب گرم فواید بسیاری را ببرند. در این مطالعه که بر روی 79 فرد مسن دارای استئوآرتریت انجام شد، ثابت شد که شنا کردن باعث کاهش خطر سقوط و شکستن استخوان ها می شود. شنا کردن نیز دارای فواید ضدپیری می باشد مانند: بهبودی درد آرتریت و افزایش تحرک. از آن جایی که در آب حرکت می کنید، ستون فقرات، لگن، کمر و عضلات شکمی شما قوی خواهند شد.

پنج شنبه 14/6/1392 - 0:57
آلبوم تصاویر

یورونیوز؛

ملاله یوسف زی، دختر نوجوان پاکستانی که نماد مقاومت در برایر ممنوعیت طالبان با تحصیل دختران شد، بزرگترین کتابخانه اروپا در بیرمنگام بریتانیا را افتتاح کرد.

  این کتابخانه به مساحت 31 هزار متر مربع، یک میلیون جلد کتاب را در خود جا داده است.

  او در مراسم افتتاح این کتابخانه گفت: “فراموش نکنید که حتی یک کتاب، یک قلم، یک کودک و یک معلم هم می تواند جهان را تغییر دهد.”

  ملاله یوسف زی که در اکتبر سال گذشته میلادی از ناحیه سر هدف گلوله طالبان قرار گرفت به صورت معجزه آسایی نجات یافته و حدود هفت ماه پیش در بیمارستانی در بیرمنگام مورد جراحی قرار گرفت.

 

پنج شنبه 14/6/1392 - 0:54
دانستنی های علمی
یك شركت آلمانی دوچرخه ای طراحی كرده كه می توانید به آسانی آن را جابجا كنید و مانند یك بسته با وزن متعادل به همراه خود داشته باشید.

 


نام این دوچرخه Kwiggle است.

این دوچرخه كه قابلیت جمع شدن از پایین را دارد تا ابعاد 55×40×25 سانتی متر، كوچك می شود.

می توانید مانند یك كیف دستی حتی در پروازهای هوایی این دوچرخه را به همراه داشته باشید. (وزن این دوچرخه 100 كیلوگرم است)

سرعت این دوچرخه تا 25 كیلومتر در ساعت است طراحان این دوچرخه امیدوارند كه تا پایان سال محصولشان برای ارائه به بازار آمده باشد.

 

پنج شنبه 14/6/1392 - 0:50
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته