• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 554
تعداد نظرات : 399
زمان آخرین مطلب : 5997روز قبل
دعا و زیارت

مناجات نامه

پروردگارا!مرا از اسراف و زیاده روی بازدار و روزی ام را از تباه شدن نگاه دار و در پرتو برکت خود،بر دارایی ام بیفزای و مرا در انفاق آن به کارهای خیر،به راه راست رهنمون باش.

***

به کعبه گفتم : تو از خاکی منم خاک ، چرا باید به دور تو بگردم !

ندا آمد: تو با پا آمدی باید بگردی ، برو با دل بیا تا من بگردم

سه شنبه 9/11/1386 - 6:21
خانواده

مناجات نامه

الهی بفضل خود قایمی و به شکر خود شکور،به علم عارف نزدیکی و از وهم ها همه دور.

الهی عبدالله را از سه آفت نگاه دار از وسواس شیطانی و خواهش های نفسانی و غرور نادانی.

الهی اگر عبدالله را خواهی گداخت دوزخی بایا پالایش او را و اگر خواهی نواخت بهشت دیگر باید آرایش او را.

الهی کاشکی عبدالله خاک بودی تا نامش از دفتر وجود پاک بودی.

الهی اگر کاسنی تلخ است از بوستان است و اگر عبدالله مجرم است از دوستان است.

الهی چون آتش فراق داشتی دوزخ پر آتش از چه افراشتی.

الهی چون سگ را در این درگاه بار است و سنگ را و دیدار است عبدالله را با ناامیدی چه کار است.

الهی تو دوختی،پوشیدم و آنچه در جام ریختی نوشیدم،هیچ نیامد از آنچه می کوشیدم.

الهی من غلام آن معصیتم که مرا به عذر آرد و از آن طاعت بیزارم که مرا تعجب آرد.

الهی گدای تو به کار خود شادان است،هرکه گدای تو شد در دو عالم سلطان است.

خواجه عبدالله انصاری

سه شنبه 9/11/1386 - 6:15
خانواده

مناجات نامه

ای خدای من!تا دعایم را اجابت نکرده ای و از اجابت آن آگاهم نساخته ای،با غم و اندوه هلاکم مکن و تا پایان زندگی ام طعم گوارای عافیت را بر ذائقه جانم بچشان و به شماتت و نکوهش دشمن،دچارم مکن و او را بر من چیره مساز! صحیفه سجادیه

سه شنبه 9/11/1386 - 6:13
دعا و زیارت
حدیثی از امام حسین :احترام به ذرّیّه زهرا(علیه السلام)

احترام به ذرّیّه زهرا(علیه السلام)

«وَ اللّهِ لا أَعْطِى الدَّنِیَّةَ مِنْ نَفْسى أَبَدًا وَ لَتَلْقِیَنَّ فاطِمَةُ أَباها شاکِیَةً

ما لَقِیَتْ ذُرِّیَّتُها أُمَّتَهُ وَ لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ أَحَدٌ أَذاها فى ذُرِّیَّتِها.»:

به خدا قسم من هرگز زیر بار پستى و ذلّت نخواهم رفت و در روز قیامت،

 فاطمه زهرا پدرش را ملاقات خواهد کرد، در حالى که از آزارى که

 فرزندانش از امّت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) دیده اند به پدر خویش

 شکایت خواهد برد و کسى که ذرّیّه فاطمه را آزار دهد داخل بهشت نخواهد شد.

سه شنبه 9/11/1386 - 6:3
دعا و زیارت
آبروی ما بوَد از آبروی فاطمه"س"
 

             

               ما، در دو جهان،فاطمه جان

دل به تو بستیم                محبان تو هستیم

نظر کن ز عنایت                به فردای قیـامت

         

سه شنبه 9/11/1386 - 6:0
شعر و قطعات ادبی
تا تو ای منتظر، از پرده نیائی بیرون ... شادمان مادر تو حضرت زهرا(س) نشود

«السلام علیک یا بقیة الله»


       **
دلم شد تنگ، دیگر زین جدائی
**
                                 **
نـدارد زنـدگـی، بی تـو صفـائی **

       ** به زنـدان غـمِ هـجـرت اسـیـرم **
                                **
کی از زنـدان غـم، یابـم رهائی **

       ** غـم عـشقـت مـرا بـیچاره کرده **
                                **
دل تـنـگ مـرا صــد پـاره کـرده **

       ** هـوای دیدن روی تو یک عـمر **
                                **
مرا در کـوچـه هـا، آواره کرده **

 

سه شنبه 9/11/1386 - 5:58
شعر و قطعات ادبی
قال رسول الله(ص):نورعینی،حسین منی،أنا من حسینی

 

     ** عـرش بـر جـلـوۀ رخـسـار حسین(ع) مـی نـازد **
                                        **
عـرش بـر اشـک عــزادار حسین(ع) مـی نـازد **

     ** قـبـر شـش گـوشـه بـه زوّار حسین(ع) مـی نازد **
                                        **
کــربـلاء هــم بــه علمدار حسین(ع) مــی نــازد **

     ** فاطمه(س) ام ابــیـهــا ، بــه حسین(ع) مــی نــازد **
                                        **
هـمـه جـا زینب کبری(س) بـه حسین(ع) مـی نازد **

     ** این حسین(ع) کـیسـت کـه مـحبوب تمام دلهاست **
                                        **
او حسین(ع) است حسین(ع)، میوۀ قلب زهراء(س) **

سه شنبه 9/11/1386 - 5:55
دانستنی های علمی

چگونه لباس خود را ست کنیم؟

چگونه لباس خود را ست کنیم؟

1) رنگ جوراب باید همرنگ و یا تیره تر از شلوار باشد.

2) رنگ کمربند با رنگ کفش باید یکسان باشد.

3) کت و شلوار خاکستری و سرمه ای با کفش مشکی،و کت و شلوار قهوه ای و زیتونی با کفش قهوه ای ست است.

سه شنبه 9/11/1386 - 5:50
دانستنی های علمی

موج کنجکاو

روزی موج کوچکی در اقیانوس بالا و پایین می رفت و دید مناظر اطراف خود لذت می برد.در حالی که از هوای تازه و مطبوع و نسیم و ورزش باد لذت می برد،ناگهان متوجه شد که دیگر موج های جلوی او محکم به ساحل برخورد می کنند.موج با خود گفت:خدای من، وحشتناک است.ببین به زودی چه بلایی به سرم می آید!"

در همین موقع موج دیگری که از کنار او می گذشت با دیدن غم و اندوه و وحشت در چهره موج کوچک،مکثی کرد و از او پرسید:"چرا این قدر ناراحت هستی؟"

موج کوچک با دنیایی از ترس و اندوه،گفت:"مگر نمی بینی؟به زودی به ساحل برخورد می کنیم و از بین می رویم. سرنوشت همه ما موج ها،همین طور است.وحشناک نیست؟"

موج کناری به او گفت"نه، تو نمی فهمی.تو یک موج نیستی تو بخشی از اقیانوس هستی.پس بدان که هرگز از بین نمی روی و دوباره به اقیانوس باز می گردی.

سه شنبه 9/11/1386 - 5:44
دعا و زیارت
 

2

آیا صلوات بر پیامبر برای او اثری دارد؟

سؤال دیگری که در اینجا مطرح است این است که آیا صلوات و درود بر پیامبر و آل او، در مقام و منزلت آنها اثر دارد؟

گاه بعضی از ناآگاهان می گویند: هیچ اثری ندارد چون آنها به مقاماتی که باید برسند، رسیده اند; ولی سستی این سخن با توجّه به این که سیر تکاملی انسان هیچ حدّ و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود، آشکار می شود و لذا با صراحت در بعضی از دعاها که در تشهّد و غیر آن خوانده می شود، عرضه می داریم: «وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ; درجه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) را بالاتر از آنچه هست، بالا ببر».(14)

از این رو، قرآن مجید نیز با صراحت می گوید: «إِنَّ اللّهَ وَ مَلاَئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً; خدا و فرشتگانش بر پیامبراکرم درود و رحمت می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم (فرمان او) باشید»(15)

تعبیر به فعل مضارع (یُصَلُّونَ) دلیل بر ادامه این رحمت است و به یقین هر مسلمانی که سخن از توحید و اسلام می گوید، رحمت تازه ای برای بنیانگذار این آیین نوشته می شود و این رحمت با انجام اعمال او نیز تداوم می یابد، چرا که این سنّت های حسنه را او بنیان نهاد.

 

3

با چه الفاظی درود بفرستیم؟

سؤال دیگری که در اینجا مطرح است، این است که چگونه و با چه الفاظی باید بر آن حضرت صلوات فرستاد؟

در این زمینه نیز روایات متعدّدی از طرق شیعه و اهل سنّت به ما رسیده و در همه آنها تأکید شده است که باید آل محمّد(علیهم السلام) به هنگام فرستادن صلوات ذکر شوند، که ما در اینجا به ذکر چند روایت از طرق اهل سنّت، بسنده می کنیم:

در «الدّر المنثور» از «صحیح بخاری» و «مسلم» و «ابو داود» و «ترمذی» و «نسائی» و «ابن ماجه» و «ابن مردویه» و گروه دیگری، از «کعب بن عجره» نقل شده که مردی خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله) عرض کرد: «أَمَّا السَّلاَمُ عَلَیْکَ فَقَدْ عَلِمْنَاهُ فَکَیْفَ الصَّلاَةُ عَلَیْکَ; سلام بر تو را می دانیم چگونه است، امّا صلوات و درود بر تو باید چگونه باشد؟» پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود بگو: «أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ عَلَی آلِ مُحَمَّد کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی آلِ إِبْراهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. أَلّلهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّد وَ علی آلِ مُحَمَّد کَمَا بَارَکْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ»

نویسنده تفسیر «الدّر المنثور» اضافه بر حدیث فوق، هیجده حدیث دیگر نقل کرده که در همه آنها تصریح شده که «آل محمّد» را باید به هنگام صلوات ذکر کرد; این احادیث از کتب مشهور و معروف اهل سنّت از گروهی از صحابه از جمله «ابن عبّاس»، «ابوسعید خدری»، «ابوهریره»، «طلحه»، «ابومسعود انصاری»، «بریده»، «ابن مسعود»، «کعب بن عجره» و «امیرمؤمنان علی(علیه السلام)» نقل شده است(16)

در «صحیح بخاری»(17) روایات متعدّدی در این زمینه نقل شده و در «صحیح مسلم»(18) نیز، دو روایت آمده است و جالب این که در «صحیح مسلم» با آن که در احادیث فوق چند بار «محمّد و آل محمد»، با هم ذکر شده، عنوانی را که برای این باب انتخاب کرده «باب الصّلاة علی النّبی صلّی اللّه علیه و سلّم» (بدون ذکر آل) می باشد!

این نکته نیز لازم به یادآوری است که در بعضی از روایات اهل سنّت و بسیاری از روایات شیعه، حتّی کلمه «عَلَی» میان «محمّد و آل محمّد» فاصله نشده است و کیفیّت صلوات به این صورت است: «اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد».

این سخن را با حدیثی از «صواعق ابن حجر»(19) پایان می بریم. او نقل می کند که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: «لاَتُصَلُّوا عَلَیَّ الصَّلاَةَ الْبَتْرَاءَ! فَقَالُوا: وَ مَا الصَّلاَةُ الْبَتْرَاءُ؟ قَالَ: یَقُولُونَ: «أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد» وَ تُمْسِکُونَ; بَلْ قُولُوا: أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد; هرگز صلوات ناقص و ناتمام بر من نفرستید! عرض کردند: صلوات ناقص و ناتمام چیست؟ فرمود: اینکه فقط بگوئید: «أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد» سپس امساک کنید، بلکه بگوئید: (أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد)».

در جلد اوّل کنز العمّال نیز روایات متعدّدی در این زمینه دیده می شود.

 

4

صلوات و درود واجب است، یا مستحب؟

سؤال دیگر این که آیا صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) واجب است یا مستحبّ؟ ظاهر آیه شریفه پنجاه و شش سوره احزاب(إِنَّ اللَّهَ وَ مَلاَئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ.... ) وجوب است; زیرا می دانیم امر، ظاهر در وجوب می باشد مگر این که قرینه ای بر خلاف آن قائم شود و در این آیه خداوند امر به صلوات و سلام بر پیامبر کرده است; بنابراین، حدّاقل لازم است یک بار بر آن حضرت صلوات و درود و سلام فرستاد; این در حالی است که مشهور فقهای شیعه و جمعی از فقهای اهل سنّت معتقد به وجوب صلوات در تشهّد هستند.

«ابن قُدامه» فقیه معروف اهل سنّت در کتاب «المغنی» می گوید: در تشهّد اوّل، باید بر پیامبر صلوات بفرستد و بگوید: «أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ عَلَی آلِ مُحَمَّد کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ... وَ هِیَ واجبةٌ فی صحیح الْمَذْهَب وَ هُو قول الشّافعی و اِسحاق...; صلوات فرستادن بر پیامبر و آلش در فتوای صحیح واجب است و «شافعی» و «اسحاق» نیز بر همین عقیده اند». سپس از «ابن راهویه» (از فقهای اهل سنّت) نقل می کند: «لو أنّ رجلاً ترک الصَّلاَة عَلَی النّبی(صلی الله علیه وآله) فِی التشهّد بَطَلَتْ صَلاَتُهُ; اگر کسی صلوات بر پیامبر را در تشهّد ترک کند، نمازش باطل است» سپس می افزاید: ظاهر مذهب «احمد» (امام معروف اهل سنّت) نیز وجوب آن است.(20)

نویسنده کتاب «التّاج الجامع للاصول» (شیخ منصور علی ناصف) در ذیل آیه پنجاه و شش سوره احزاب (إِنَّ اللَّهَ وَ مَلاَئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ...) تصریح می کند که

ظاهر آیه این است که صلوات و سلام، بر پیامبر اکرم واجب است و این سخن مورد اتّفاق علما می باشد(21).

 

5 مفهوم واقعی صلوات

آخرین سؤالی که در اینجا مطرح است این است که مفهوم صلوات چیست؟

معروف در میان علما و دانشمندان این است که صلوات اگر از سوی خداوند باشد به معنای رحمت است و اگر از سوی فرشتگان و انسانها باشد به معنای طلب رحمت است. یا به تعبیری که در روایت امام کاظم(علیه السلام) آمده است در پاسخ این سؤال که معنای صلوات خدا و ملائکه و مؤمنان در آیه شریفه «إِنَّ اللّهَ وَ مَلاَئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ...» چیست؟ فرمود: «صَلاَةُ اللّهِ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ صَلاَةُ الْمَلاَئِکَةِ تَزْکِیَةٌ مِنْهُمْ لَهُ، وَ صَلاَةُ الْمُؤْمِنینَ دُعَاءٌ مِنْهُمْ لَهُ; صلوات خداوند رحمتی از ناحیه او است و صلوات ملائکه، تقدیس و پاک شمردن آنها است نسبت به پیامبر(صلی الله علیه وآله) و صلوات مؤمنین، دعا و تقاضای رحمت است از آنها برای پیامبر(صلی الله علیه وآله)».(22)

بعضی معتقدند تمام این معانی به یک اصل باز می گردد و آن ثنای جمیل است خواه به صورت فرستادن رحمت بوده باشد، یا تقدیس و پاک شمردن، و یا تقاضای رحمت، که هر کس به مقتضای حال خودش آن را انجام می دهد.(23)

و از آنجا که ریشه اصلی این لغت، «صَلْی» (بر وزن سعی) به معنای در آتش افکندن، یا سوختن و برشته شدن در آتش است، بعضی معتقدند که صلوات به معنای دور کردن آتش عذاب الهی است، که نتیجه آن رحمت یا تقاضای رحمت است; ولی بعضی میان «صَلْو» که به اصطلاح ناقص واوی است، با «صَلْی» که ناقص

یایی است، فرق گذاشته اند و معنای اخیر را مربوط به «صَلْی» دانسته اند و معانی قبل را مربوط به «صَلْو». (دقّت کنید!)

به هر حال، تمام اینها نشان می دهد که با هر صلوات و سلامی که به پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرستاده می شود، رحمت تازه ای بر روان پاک او نازل می گردد و بعید نیست که این رحمت از ناحیه آن منبع عظیم الهی، به سوی امّتش نیز سرازیر شود. از همین رو صلوات و درود بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) مایه رحمت و پاکی و آمرزش برای خود انسان است.

الهم صلی علی محمد وآل محمد

پی نوشت ها؛

1.

2.

5.

8.

12.

13.

15.

16.

20.

21.

ثواب الاعمال صدوق، ص 185. بحار الانوار، جلد 17، ص 30.
3
و 4. کنز العمّال، جلد 1، صفحه 490، شماره 2153 و 2149.وسائل الشیعه، جلد 4، صفحه 1210 (باب 34 از ابواب ذکر).
6.
کنز العمّال، جلد 1، صفحه 494، شماره 2182.
7.
کنز العمّال، جلد 1، شماره 2177. شرح علاّمه خویی بر نهج البلاغه، جلد 5، صفحه 214215.
9.
کنزالعمّال، جلد 1، صفحه 494، شماره 2181.
10.
وسائل الشیعة، جلد 4، صفحه 1213 (باب 34 از ابواب الذّکر).
11.
کنز العمّال، جلد 1، صفحه 507، حدیث 2243. کنز العمّال، جلد 1، صفحه 504، حدیث 2229. زیارت جامعه کبیره.
14.
وسائل الشیعه، جلد 4، صفحه 989، باب کیفیّة التشهّد. سوره احزاب، آیه 56. تفسیر الدّر المنثور، جلد 5، صفحه 216 به بعد، (ذیل آیه 56 سوره احزاب).
17.
صحیح بخاری، جلد 6، صفحه 151، در تفسیر سوره احزاب.
18.
صحیح مسلم، جلد 1، صفحه 305، باب الصلاة علی النبی(صلی الله علیه وآله)
19.
صواعق ابن حجر، صفحه 144. المغنی، جلد 1، صفحه 579. التّاج الجامع للاصول، جلد 5، صفحه 143.
22.
تفسیر نور الثقلین، جلد 4، صفحه 302، شماره 221 (ذیل آیه 56 سوره احزاب).
23.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، مادّه «صلو» (با اقتباس و نقل به معنا).

 

( منبع ؛ با برخی تغییرات جزیی از شرح نهج البلاغه استاد جعفری)
سه شنبه 9/11/1386 - 5:41
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته