• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4715روز قبل
اخبار

پرتره‌ی پسری كه مانع خودكشی «فروید» شد‌، به حراج می‌رود (+عکس)

لوملی 79 ساله به مناسبت به حراج رفتن پرتره‌اش گفت: «فرانسین بیكن»، دوست نزدیك فروید،‌ درباره‌ی این نقاش نگران بود. وی گفت كه فروید به خاطر رابطه‌ی بدی كه با همسرش.....
پرتره‌ی فردی كه مدعی است در نوجوانی با پرستاری‌اش از خودكشی «فروید» جلوگیری كرده‌، چكش حراج می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یكی از اولین نقاشی‌های «لوسین فروید» كه در آن پسری به نام «چارلی لوملی» به تصویر كشیده شده، به قیمت تخمینی چهار میلیون پوند به حراج گذاشته می‌شود.
این نقاشی كه در سال 1952 خلق شد،‌ «سر پسر» نام دارد و یكی از مهمترین آثار اولیه‌ی این نقاشی بزرگ است كه به تازگی درگذشته است.

چارلی لوملی فردی است كه در كودكی نزدیك محل سكونت فروید در لندن زندگی می‌كرد و یكی از محبوب‌ترین سوژه‌های این نقاشی بزرگ بود.
لوملی 79 ساله به مناسبت به حراج رفتن پرتره‌اش گفت: «فرانسین بیكن»، دوست نزدیك فروید،‌ درباره‌ی این نقاش نگران بود. وی گفت كه فروید به خاطر رابطه‌ی بدی كه با همسرش «كارولین بلك وود» داشت، از زندگی خسته شده و او می‌ترسد كه فروید خود را از پشت بام به پایین پرتاب كند.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی ایندیپندنت‌، وی در ادامه گفت: فرانسیس از من خواست به خاطر خدا مراقب او باشم و برای مدتی از وی پرستاری كنم.
لوسین فروید یكی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نقاشان انگلستان، در سن 88 سالگی در ماه جولای در لندن بدرود حیات گفت. فروید كه دسامبر 1922 در برلین زاده شد، در سن 10 سالگی و با به قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان، به‌همراه خانواده‌اش به انگلستان رفت و كار نقاشی را آغاز كرد. استعداد فوق‌العاده‌اش در سن 21 سالگی با برپایی یك نمایشگاه انفرادی از نقاشی‌هایش نمایان شد.
این نقاش جنجالی، نوه‌ی «زیگموند فروید»، روانشناس و نظریه‌پرداز معروف، بود كه نقاشی‌هایش بارها ركورد حراجی‌های مختلف را شكستند.
این نقاش واقع‌گرا كه بیشتر عمر حرفه‌یی خود را در لندن گذراند، یكی از بزرگترین نقاشان قرن بیستم محسوب می‌شود. وی به سبك‌های واقع‌گرایی، اكسپرسیونیسم و فراواقع‌گرایی نقاشی می‌كشید.
فروید در مراحل ابتدایی خلاقیت هنری، از جستجوگران هنر مدرن بود، اما در کارهای دوران بلوغ هنری، در نقاشی پرتره و پیكرنگاری آثاری استادانه خلق کرد که با بهترین آثار استادان کلاسیک قابل مقایسه است.
این نقاش بزرگ از هنرمندان نیك‌بختی بود که در زمان حیات، شهرت را تجربه كرد. گفته می‌شود که او گران‌ترین هنرمند جهان بوده است.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 11:0
سينمای ایران و جهان

به بهانه روز سینما

روز ملی سینما یادآور مسائل و موضوع‌های مختلف درباره سینما است، بیش از آن که یادآوری این نام موجی از شادی و نشاط را برای اهالی سینما به همراه بیاورد، آنها....
سالن‌های خالی، دعواهای صنفی و آروزهای برباد رفته
روز ملی سینما برای سینماگران ایرانی یادآور سالن‌های خالی، درگیری‌های تمام نشدنی صنفی و آرزوهای برباد رفته برای موفقیت سینماگران است.
به گزارش خبرنگار مهر، روز ملی سینما یادآور مسائل و موضوع‌های مختلف درباره سینما است، بیش از آن که یادآوری این نام موجی از شادی و نشاط را برای اهالی سینما به همراه بیاورد، آنها را به یاد انبوه مشکلاتی می‌اندازد که این روزها سینمای ایران درگیر آن است.
بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و سینمای ایران در این سال‌ها مسیری پرفراز و نشیب طی کرده است. مسیری که تاریخ سینمای ایران را شکل داده و البته قله‌های درخشانی داشته است. سینمای ایران در این روزها درگیر مشکلات صنفی متعدد، باندبازی و جبهه‌گیری‌های ناشی از اختلاف‌های سیاسی است.
چند دستگی‌ها در سینمای ایران به آنجا کشیده شده که هیچ جناح و گروهی صدای مخالف را تحمل نمی‌کند، رسانه‌ها محلی برای تسویه حساب‌های شخصی شده است و اهالی سینما که روزگاری در یک صنف و دسته بودند این روزها مقابل هم می‌ایستند و از افترا و توهین فروگذار نمی‌کنند.
اهالی سینما در ادوار مختلف هرگز نتوانسته‌اند زیر یک چتر واحد قرار بگیرند، هر دوره سینماگران مدیران و سیاست‌های دوره‌های قبل را زیر سوال برده‌اند و از داوری بیرحمانه درباره آن‌هایی که روزگاری بوده و دیگر نیستند خودداری نکرده‌اند، این گونه است که در روز ملی سینما اختلاف‌ها بیش از هر دوره دیگر خودنمایی می‌کند.
در روز ملی سینما افت فروش سینماها در سال‌های اخیر را شاهدیم، فروش سالانه سینماها نشان دهنده ریزش مخاطب است، بهای بلیت سینما بسیار بیشتر از بهای نسخه‌های غیرمجاز فیلم‌ها است، و مخاطب به راحتی بدون رفتن به سینما با خرید نسخه‌های غیرمجاز فیلم‌های سینمایی می‌تواند این آثار را تماشا کند.
شبکه قاچاق فیلم‌های سینمایی همچنان فعال و پابرجا است، رقابت برای از بین بردن شبکه قاچاق فیلم‌ها نتیجه‌ای نداشته و به ویژه در شهرستان‌ها نسخه قاچاق فیلم‌های سینمایی به بهایی نازل در دسترس مردم است، پخش فیلم‌های سینمایی ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای بحرانی چند ساله است که به تازگی سرباز کرده و خود را نشان داده است.
به نظر نمی‌رسد با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه می‌شود بتوان امیدوار بود که معضل پخش انبوه فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های خارجی حل شود، همان طور که نمی‌توان انتظار داشت مشکل قاچاق فیلم‌های سینمایی حل شود یا اعمال نگاههای سلیقه‌ای در حوزه مدیریت به پایان برسد.
در سال‌های اخیر بارها شعار حمایت از سینمای فرهنگی و محصولات فرهنگی داده شده است اما برنامه‌ریزی‌ها حکایت از نکته‌های دیگری دارد، پروژه‌های فاخر و ملی در پیچ و خم‌های مدیریتی موجود راهی به اکران ندارند و نبود حمایت از این آثار انگیزه فیلمسازان برای تولید این آثار را کمرنگ می‌کند.
در 30 سال اخیر صحبت‌های فراوانی درباره سینمای ملی، تعریف سینمای استاندارد، سالن سازی، ارتقای سینمای ایران، نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی سینما و ... شده است. اما این تعاریف هرگز اجرایی نشده است. فاصله سینمای ایران با سینمای جهان تنها در تولید فکر و اندیشه نیست که در این زمینه سینماگران ایرانی مشکلی ندارند اما نهادهای رسمی برای برداشتن این فاصله کاری نکرده‌اند.
حضورهای جهانی سینمای ایران در سال‌های اخیر کاهش داشته است، تعدادی از سینماگران شاخص و نامدار به واسطه تلاش فردی توانسته‌اند موقعیت‌های ممتازی در عرصه جهانی به دست بیاورند اما نظام و برنامه‌ریزی اصولی و مدون در این زمینه وجود ندارد. سینمای ایران در روز ملی سینما کم رمق تر از همیشه است، می‌توان آرزو داشت که این مشکلات حل شوند هر چند که عزمی جدی برای حل آنها دیده نمی‌شود.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:59
سينمای ایران و جهان

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در 76 سالگی از دنیا رفت +عکس

او در خلال تحصیل در دانشکده در کلاس‌های فن بیان زیر نظر دکتر مهدی فروغ حضور پیدا کرد و کلاس‌های بازیگری را....
ساحره متین بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در 76 سالگی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، ساحره متین (شمسی علی‌بابایی) در سال 1314 در تهران متولد شد. در سال 1338 در رشته جامعه شناسی در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده ادبیات پذیرفته شد و در سال 1343 از دانشگاه تهران در رشته جامعه شناسی فارغ التحصیل شد. او در خلال تحصیل در دانشکده در کلاس‌های فن بیان زیر نظر دکتر مهدی فروغ حضور پیدا کرد و کلاس‌های بازیگری را زیر نظر روانشاد آقای علی اصغر گرمسیری، علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن‌الدین خسروی گذراند و در سال 1367-1366 در کلاس های بازیگری حمید سمندریان نیز حضور پیدا کرد.
http://www.sourehcinema.com/Images/ThumbNail.aspx?Type=People&Id=138112271032

در سال 1375 از وزارت آموزش و پرورش بازنشسته شد و از سال 1367 تاکنون به فعالیت در تئاتر و سینما و تلویزیون پرداخت.
فیلم‌های «مسافران»، «لیلی با من است»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه‌ای» و سریال «مدرسه مادر بزرگ‌ها» از جمله کارهای بازیگری وی بودند.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:58
آلبوم تصاویر
نهایت بدشانس بودن در ماهیگیری ! عکس خنده دار
سه شنبه 22/6/1390 - 10:58
اخبار

تخریب بیلبورد فیلم «ندارها» بخاطر تصویر هانیه توسلی+عکس

جالب اینجاست که تصویر هانیه توسلی در حالی از پوستر «ندارها» پاره شده است که این بازیگر برای بازی در این فیلم....
به تازگی تعدادی از بیلبوردهای فیلم سینمای «ندارها» و البته بخشی از آن که عکس هانیه توسلی در آن دیده می شود، تخریب شد
به گزارش شبکه ایران گویا تخریب بنر و از بین بردن پوستر به اپیدمی سینمای ایران تبدیل شده است. بعد از تخریب بیلبوردهای «اینجا بدون من» و جمع آوری بنرهای «زندگی با چشمان بسته» که مشکل اولی کلوزآپ فاطمه معتمدآریا بود و مشکل دومی دستان باز ترانه علیدوستی، به تازگی تعدادی از بیلبوردهای فیلم سینمای «ندارها» نیز در مترو پاره شد.
مشکل بیلبوردهای «ندارها» هم تصویر هانیه توسلی روی بیلبوردها بوده است که باعث پاره شدن تعدادی از بیلبودهای این فیلم شده است.

ندارها


جالب اینجاست که تصویر هانیه توسلی در حالی از پوستر «ندارها» پاره شده است که این بازیگر برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش زن از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شده بود
ایستگاه‌های متروی آزادی و دروازه دولت از جمله ایستگاههایی است که بیلبورد «ندارها» در آن پاره شده است.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:56
سينمای ایران و جهان

شیوع

داستان درباره شیوع ویروسی مرگبار است که از هنگ کنگ تا شیکاگو و لندن را در برمی‌گیرد و تمام دنیا را به هم می‌ریزد. در این بین، یک تیم....
تریلر «شیوع»‌ به کارگردانی استیون سودربرگ در اولین هفته اکران در آمریکای شمالی به سه ‌هفته صدرنشینی درام کم‌هزینه «کمک» پایان داد.
به گزارش خبرآنلاین، فیلم جدید سودربرگ از جمعه تا یکشنبه در 3222 سینما 23.1 میلیون دلار فروخت و پرفروشترین فیلم هفته شد.
«شیوع»‌ در شش بازار بین‌المللی هم 2.1 میلیون دلار فروش داشت. گروهی بازیگر درجه یک شامل مت دیمن، گوئینت پالترو، کیت وینسلت، لارنس فیشبرن، جود لاو و ماریون کوتیار در این فیلم بازی می‌کنند.
داستان درباره شیوع ویروسی مرگبار است که از هنگ کنگ تا شیکاگو و لندن را در برمی‌گیرد و تمام دنیا را به هم می‌ریزد. در این بین، یک تیم متشکل از پزشکانی از سراسر دنیا توسط سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا به کار گرفته می‌شوند تا بیماری را کنترل کنند.
«شیوع»‌ اولین بار در دنیا هفته پیش در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. تماشاگران در وبسایت CinemaScore به این فیلم درجه B منفی داده‌اند.
سودربرگ برای فیلم «قاچاق»‌ برنده اسکار بهترین کارگردان شد و برای فیلم‌های «جنسیت، دروغ‌ها و نوارهای ویدئویی» و «ارین براکوویچ» نامزد اسکار بود. او با «جنسیت...» که اولین فیلم بلندش بود برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد.

شیوع

کیت وینسلت در صحنه‌ای از فیلم «شیوع»
فیلم تحسین‌شده «کمک» به کارگردانی تیت تیلور در هفته پنجم اکران 8.7 میلیون دلار فروخت و در رده دوم جدول فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و آمریکا قرار گرفت.
این فیلم با اقتباس از کتابی نوشته کاترین استاکت ساخته شده و درباره ارتباط زنان سفیدپوست با خدمتکاران سیاه‌پوستشان در میسی‌سیپی سال‌های 1960 است. مجموع فروش «کمک» در آمریکای شمالی 137.1 میلیون دلار شده است.
درام «جنگجو» به کارگردانی گاوین اوکانر در اولین هفته اکران با 5.6 میلیون دلار در رده سوم قرار گرفت. این فیلم با بازی تام هاردی، جوئل ادگرتن و نیک نولتی داستان دو برادر است که می‌کوشند در یک تورنمنت ورزش‌های رزمی به پیروزی برسند.
منتقدان از «جنگجو»‌ استقبال کرده‌اند و تماشاگران در CinemaScore به فیلم درجه A داده‌اند.
تریلر جاسوسی «بدهی»‌ به کارگردانی جان مدن با 4.9 میلیون دلار فیلم چهارم هفته شد و «کلمبیانا»‌ با بازی زو سالدانا با چهار میلیون دلار در رده پنجم قرار گرفت.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:55
سلامت و بهداشت جامعه

ترک سیگار در 31 روز

اگر منتظر هستید که یک روز بیدار شده و به خود بگویید" من ترک می کنم" و دیگر هرگز سیگاری را آتش نکنید، باید گفت که زهی خیال باطل. این طور ترک کردن خیلی خیلی نادر است.

 

موفق ترین ترک کنندگان سیگار کسانی هستند که پیش از کشیدن آخرین سیگار، به خوبی خود را آماده کرده اند. چگونه؟ در اینجا چیزهایی را که در برنامه مشهور ترک سیگار کلینیک کلیولند به این افراد آموزش داده می شود را ارایه می کنیم. این ده گام را بردارید و به فاصله ی 30 روز از امروز، آماده ی پیوستن به جمع سیگاری های سابق بشوید.

1- امروز ترک نکنید. به جای آن، روزی را در نظر بگیرید که دست کم 30 روز بعد باشد و آن روز را بر روی تقویم خود به عنوان "روز ترک" در نظر بگیرید. سپس، چند هفته ی بعد را صرف آمادگی برای ترک کنید. این گونه است که موفق خواهید شد( زیرا دست کم روز طول می کشد تا مغز شما یک عادت جدید را بیاموزد).

2- بنویسید.
بر روی یک کارت کوچک سه دلیل خود را برای ترک سیگار بنویسید. پول؟ رفع بوی بد دهان؟ انگیزه ها متفاوتند اما زندگی طولانی تر را بیشتر افراد به عنوان دلیل ترک سیگاردر ذهن دارند. این کارت را همواره با خود داشته باشید، و هر وقت که می خواهید سیگاری بگیرانید، نگاهی به آن بیندازید.
3- پیاده روی کنید. این یک عادت سالم است که می تواند جای آن عادت بد را بگیرد: هر روز، نیم ساعت پیاده روی کنید. نظمی که در این کار است باعث کمک به شما در برنامه تان و جلوگیری از افزایش وزن(که در برخی ترک کنندگان رخ می دهد و سبب بازگشت آنها به سیگار می شود) می شود.
4- در مورد پوشش بیمه سئوال کنید.شاید در برنامه شما برای ترک سیگار هزینه هایی باشد، مثلا داروهای تجویز شده، درمان های جایگزینی نیکوتین و مشاوره. به هر حال این راهها ارزانتر از یکسال کشیدن سیگار هستند.
5- پزشک خود را ببینید. یک چکاپ انجام بدهید و بخواهید که یکی از داروهایی که ترک سیگار را که ترک را برای شما آسان می سازد تجویز کند. یک داروی ضد تمایل مانند وارنیسلین( با نام تجاری چانتیکس) یا باپروپیون( با نام تجاری زیبان یا ولباترین) برای کار خوب است. اگر باپروپین را در نظر بگیرید، می توانید از جایگزین های نیکوتین، مانند آدامس یا چسب های مخصوص نیز استفده کنید( در صورتی که با مصرف چانتیکس، این کار مجاز نیست).
6- از محدودیت ها و اثرات جانبی محتمل برنامه خود، آگاهی پیدا کرده و برای آنها کسب آمادگی کنید.
7- سیگار کشیدن خود را تغییر داده و اصلاح کنید. شروع به تغییر دادن الگوهای گیراندن سیگار خود کنید. مثلا اگر همیشه به محض نشستن پشت فرمان ماشین سیگاری روشن می کنید، سعی کنید در هنگام رانندگی سیگار نکشید. همچنین مارک سیگار را مرتبا تغییر بدهید. در هنگامی که دچار استرس هستید، به جای روشن کردن سیگار، از تکنیک های مخصوص آزادسازی استرس استفاده کنید.
8- شخص یا اشخاص دیگری را که در حال ترک هستند پیدا کنید. می توانید از یک فرد حقیقی یا گروه آنلاین که مشغول ترک سیگار هستند کمک بگیرید و متقابلا به آنها کمک کنید.
9- با خود عهد ببندید. سوگند یاد کنید و به ترک سیگار متعهد شوید. برنامه های خود را با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید، آنها از شما حمایت خواهند نمود.
10- آنها را دور بیندازید. در سی امین روز، هر دارو یا ماده جایگزینی را که مصرف می کنید قطع کنید. دو روز بعد، سیگار را نیز ترک کنید. مبارکه!
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:54
سلامت و بهداشت جامعه

این ویتامین شما را از بیماری قلبی دور نگه می دارد

دربارۀ تأثیر امگا 3 در زمینۀ افسردگی و اضطراب، بسیار صحبت شده است. اما در اصل، موضوع اولیۀ تحقیقات، آثار پیشگیرانۀ امگا 3 بر بیماری های قلبی عروقی بود...

امگا 3 و بیماری های قلبی عروقی؛

و در این زمینه، امگا 3 قوی ترین پیشگیری کننده بوده است.

امگا 3 و پیشگیری از عود آنفارکتوس
مطالعات، خیلی زود فواید امگا 3 در بین بیمارانی را که برای اولین بار دچار آنفارکتوس میوکارد شده بودند، به اثبات رساند. همچنین، این تحقیق نشان داد که 2 بار خوردن ماهی در هفته، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 32% کاهش می‌دهد.
این فایده کاملاً مرتبط است با اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای؛ این چربی های مفید در ماهی های چرب موجود است.

امگا 3 در مقابل آسیب های قلبی عروقی محافظت تان می‌کند
مطالعات بر روی افرادی که دچار آسیب های قلبی عروقی نشده بودند هم قدرت امگا 3 را نشان داده است. به طور مثال، اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای (از خانوادۀ امگا 3) با غلظت بالا، تا 44% خطر صدمات کرُنری را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر، مصرف زیاد امگا 3 خطر آنفارکتوس کمابیش شدید را پایین می‌آورد.

امگا، ضد کلسترول

کلسترول بالا به عنوان عامل شماره 1 خطر بروز سکتۀ قلبی شناخته می‌شود. در سال 2005، یک تجزیه و تحلیل گسترده آثار امگا 3 و استاتین را با هم مورد مقایسه قرار داد. استاتین دارویی است که از گذشته برای کاهش میزان کلسترول تجویز می‌شده است. این تحقیق ثابت کرد که امگا 3 دو برابر بیشتر از استاتین مؤثر بوده است !
بنابر مطالعه ای دیگر، همراه شدن استاتین با امگا 3، 19% در کاهش تعداد صدمات قلبی عروقی مؤثرتر از استاتین به تنهایی است.

به طور کلی، امگا 3 برای سرخرگ ها بسیار مفید است، در تنظیم ضربان قلب سهم دارد، التهاب عروق خونی را کم می‌کند و غلظت خون را پایین می‌آورد. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که امگا 3 خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

اما چرا، امگا جزء داروها نیست؟
امگا 3 اسیدهای چرب طبیعی هستند که در مواد غذایی یافت می‌شوند. و مانند یک مولکول که توسط یک لابراتوار دارویی به تازگی کشف یا ساخته شده باشد، دارای حق انحصاری نیست. بنابراین، سودش برای صنعتی شدن محدود است.

اما همۀ ما آزادیم که مصرف امگا 3 را از راه تغذیه یا استفاده از یک مکمل، افزایش دهیم. زیرا، کپسول های حاوی امگا 3 مؤثری وجود دارند. برخی از برندها در بورس هستند، اما فقط به شرطی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند که توسط پزشک یا متخصص قلب، تجویز شده باشند.

ما باید در هفته، دو تا سه بار ماهی را در کنار تغذیه مان مصرف کنیم. ضمناً خوب است بدانید که روغن کلزا منبع خوبی از امگا 3 است؛ می‌توانید این میزان امگا 3 را به واسطۀ مصرف خشکباری مانند بادام نیز تکمیل کنید ...

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:53
مصاحبه و گفتگو

 

من اهل استفاده از کرم های بهداشتی و آرایشی نیستم و حتی اگر بخواهم کرمی هم بزنم نمیدانم چه نوعی بهتر است؛ کرم های دور چشم قوی یا انواع ضعیفتر که برای زیر 40 سالگی در نظر گرفته شده است؟
از دکتر غلامحسین غفارپور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همین موضوع را پرسیده‌ام.

سلامت: آقای دکتر! کرم‌های ضدچروک دور چشم از چه موادی تشکیل شده‌اند؟
کرم‌های دور چشم حاوی مواد مرطوب‌کننده، ویتامین A، C، E و در مواردی لایه‌بردارهای بسیار ضعیفی هستند که نقش بافت‌سازی دارند. از این نوع کرم‌ها می‌توان هم در طول روز و هم شب قبل از خواب استفاده کرد. برخی از کرم‌های دور چشم خواص ضدآفتاب هم دارند که البته مخصوص روز هستند.

سلامت: آیا استفاده از این کرم‌ها الزامی است یا پوشش مناسب در آفتاب مثل داشتن عینک آفتابی می‌تواند از ایجاد چروک دور چشم پیشگیری کند؟
با توجه به اینکه آفتاب یکی از عوامل مهم ایجادکننده چروک‌های زودرس در خانم‌ها و آقایان و به‌خصوص افرادی است که در فضاهای باز و زیر آفتاب کار می‌کنند، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و ضدچروک دور چشم لازم است و می‌تواند تا حد زیادی از بروز چروک‌های زودرس پیشگیری کند.

البته استفاده از عینک محافظ پوست مقابل اشعه ماورای‌‌بنفش نیاز به استفاده از کرم دور چشم و ضدآفتاب در اطراف چشم را برطرف می‌کند اما باید مطمئن باشید که عینک استاندارد است و از پوست اطراف چشم در برابر اشعه A و B محافظت می‌کند. لازم است یک عینک‌ساز این مساله را تایید کند.

سلامت: آیا غیر از اشعه ماورای‌بنفش خورشید، کرم‌ها و مواد آرایشی هم می‌توانند باعث چروک زودرس پوست شوند؟
اگر کرم‌ها با پوست سازگاری نداشته باشند و باعث عکس‌العمل‌های پوستی شوند، زمینه‌ساز چروک و حساسیت‌های پوستی به‌خصوص در اطراف چشم می‌شوند. کرم‌ آرایشی نباید هیچ‌گونه عکس‌العملی روی پوست ایجاد کند اما اگر با استفاده آن پوست دچار قرمزی و التهاب پوست یا جوش شد، باید فورا مصرف آن را قطع کرد.

سلامت: اگر فردی تمایل به استفاده از کرم‌های ضدچروک دور چشم داشته باشد، از چه سنی باید مصرف آنها را آغاز کند؟
از همان زمانی که راه رفتن را آغاز و شروع به بازی در آفتاب می‌کند، بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب و ضدچروک دور چشم استفاده کند. هنگام استفاده از این کرم‌ها پوست باید کاملا تمیز باشد و کرم را باید با دست به آرامی زیر پوست چشم مالید.

سلامت: در بازار این نوع کرم‌ها برحسب سن طبقه‌بندی شده‌اند. آیا درست است که مثلا یک خانم 20 ساله از کرم دور چشم مخصوص خانم‌های 40 سال به بالا استفاده کند یا برعکس؟
به‌طورکلی می‌توان گفت که مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های دور چشم تقریبا یکسان است و استفاده از انواع آنها تفاوت چندانی ندارد. در واقع باید گفت که این کرم‌ها آنگونه که تبلیغ می‌شود، قوی و ضعیف ندارند.

سلامت: آیا می‌توان از کرم‌های آرایشی صورت، کرم‌های مرطوب‌کننده یا ضدچروک شب و روز به اطراف چشم هم زد یا حتما باید کرم دور چشم استفاده کنیم؟
استفاده از کرم آرایشی نباید باعث ایجاد واکنش در پوست شود. اگر کرمی واقعا آرایشی باشد، استفاده از آن روی پوست و اطراف چشم ایرادی ندارد اما اگر این کرم روی پوست عکس‌العمل نشان می‌دهد، نباید آن را اطراف چشم زد. این موضوع در مورد کرم‌های ضدآفتاب هم صدق می‌کند.

کرم‌های آرایشی پوست صورت و کرم‌های آرایشی دور چشم از نظر ترکیب تفاوت چندانی با هم ندارند. کرم دور چشم را می‌توان برای تمام صورت استفاده کرد اما اگر کرم‌های آرایشی صورت تحریک‌کننده پوست اطراف چشم باشد، نباید آنها را دور پلک بمالید. ابتدا باید کرم را روی بخشی از پوست امتحان کرد.

سلامت: کرم ضدچروک دور چشم را باید به کدام نواحی از پوست اطراف چشم و چگونه زد؟
این نوع کرم‌ها را باید به پوست زیر چشم زد. برای پلک بالا نیازی به استفاده از کرم نیست زیرا آفتاب به هیچ‌وجه به پوست آن نمی‌تابد.

سلامت: اگر فردی به دلیل رعایت نکردن اصول مراقبتی، دچار چروک دور چشم شد، آیا استفاده از کرم دور چشم می‌تواند باعث بهبود و برطرف شدن چروک‌ها شود یا باید به فکر روش دیگری بود؟
برای اصلاح نسبی چروک‌ها و تیرگی زیر چشم می‌توان از نوعی لیزر استفاده کرد.
توکسین بوتولینیوم A نیز می‌تواند تا حدی چروک‌های قسمت خارجی پلک را برطرف کند. در صورتی که چروک‌ها بیش از حد و باعث افتادگی پلک شده باشند، با کمک جراحی قابل درمان هستند. کرم‌های ضدچروک فقط پیشگیری‌کننده‌اند و خاصیت درمانی ندارند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
سه شنبه 22/6/1390 - 10:53
آلبوم تصاویر

 

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

 

 

 

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

عکس های منتخب امروز 22 شهریور ماه ۱۳۹۰

منبع : سیمرغ

سه شنبه 22/6/1390 - 10:51
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته