امام صادق(علیهالسلام) درباره این آیه
شریفه فرمودند:
«در روز ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) خداوند بر
هدایت پیروان حضرت مهدی(علیهالسلام) میافزاید
زیرا آنان حضرت مهدی(علیهالسلام) را رد و انكار
نمینمایند یعنی به خاطر پیروی از حضرت ولی عصر
(علیهالسلام) بر هدایتشان افزوده میشود.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
«
وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى ؛
کسانی که در راه هدایت گام نهادند ، خداوند بر هدایتشان
می افزاید
قدر/5: «سلام هی حتی مطلع الفجر» ترجمه: شبی است سرشار از سلامت (و رحمت و بركت) تا طلوع سپیده. تفسیر: از امام صادق علیهالسلام روایت شده كه فرمودند: منظور از «حتی مطلع الفجر» زمانی است كه قائم علیهالسلام قیام كند.
نمل/62: «آیه «أمّن یجیب المظطرّ اذا دعاه و یكشف السّوء و یجعلكم خلفاء الأرض» ترجمه: جز خدا كیست كه دعاى درمانده واقعى را اجابت كند و بلاء را رفع نماید و شما را خلفاى زمین قرار دهد؟ تفسیر: امام صادق (علیه السلام) فرمود: در باره قائم از آل محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) نازل شده است. به خدا سوگند، او همان مضطرّ درمانده اى است كه چون در مقام ابراهیم دو ركعت نماز گزارد و فرج خویش از خدا بخواهد، خداوند دعایش را اجابت كند و بدیها را برطرف سازد و او را در زمین خلیفه قرار دهد.» (تفسیر قمى ـ ج 2 ص 129.)
توبه/33: «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدّین كلّه و لو كره المشركون» ترجمه: اوست خدایى كه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرو فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند اگرچه ناخوشایند كافران باشد تفسیر: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «به خدا سوگند! هنوز تأویل این آیه نازل نشده است و تا زمان قیام قائم (علیه السلام) نیز نازل نخواهد شد. پس زمانى كه قائم (علیه السلام)به پا خیزد، هیچ كافر و مشركى نمى ماند مگر آنكه خروج او را ناخوشایند مى شمارد.» (كمال الدین و تمام النعمة ـ شیخ صدوق ـ ج 2 ص 670.)
اگر قبرستان جایی است كه مردگان را در آن به خاك سپرده اند، پس ما قبرستان نشینان عادات و روزمرگیها را كی راه به معنی زندگی هست؟ اگر مقصد پرواز است، قفس ویران بهتر! پرستویی كه مقصد را در كوچ می یابد، از ویرانی لانه اش نمی هراسد....
ایران و عربستان در موسیقی بسیاری از سازها و امور را از یکدیگر وام گرفتهاند. بسیاری از موسیقیدانهای بغداد، ایرانیتبار بودند، از جمله سرخسی، زکریای رازی، رودکی و راتبه نیشابوری.
نمونه خط دیوانی خفی:
خط دیوانی از جمله خطوط خوشنویسی اسلامی است که امروزه در کشورهای عربی رواج نسبی دارد. ابداعکننده این سبک شخصی به نام حسام رومی بود. خط دیوانی در ترکیه عثمانی رواج زیادی داشت و کاربرد آن در زمان امپراتور عثمانی، سلیمان یکم به اوج خود رسید. خط دیوانی اگر بدون حرکات و تزیینات باشد آن را خفی و اگر دارای تزیینات نقطه و حرکات باشد آن را جلی گویند. نوشتن این نوع خط مستلزم صرف وقت زیاد میباشد.
خطاطان خط «ثلث» را مادر خطوط گفتهاند. ثلث خطی است که از کوفی استخراج شده و ابداع آن را به ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی معروف به ابن مقله که در قرن سوم هجری میزیسته است نسبت دادهاند. یکی از دلایلی که برای گذاشتن نام ثلث بر این نوع خوشنویسی آورده شده است داشتن ۱/۳ سطح (خطوط مستقیم) و ۲/۳ دور (خطوط انتهایی) در داخل کلمات آن میباشد.[۲]
الفهای کشیده و بلند و دوایر نسبتاً کم عمق و باز از خصوصیات این خط است. در خط ثلث کلمات خیلی تو در تو و سوار بر یکدیگر نوشته میشوند به همین علت درجه خوانایی آن کم میشود. این خط از لحاظ ظاهری بی شباهت به خط محقق نیست با این تفاوت که در این خط برخلاف محقق دور حروف بیشتر و اندازه آنها کوچکتر است. ریتمی که در اثر تکرار ضربههای عمودی و بلند حروف در این خط ایجاد میشود القاء کننده قدرت عظمت و بزرگی است. مهمترین کاربرد خط ثلث در کتیبهنویسی است خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی میباشد و به همین لحاظ در دورهٔ پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه بهکار رفته است. همچنین در عناوین برخی مجلهها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و مانند آنها نیز دیده میشود.[۳]