• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1680
تعداد نظرات : 271
زمان آخرین مطلب : 4684روز قبل
اخبار

گرافبک کامپیوتری، روز به روز بیشتر خود را در فیلم ها و بازی های ویدئویی نمایان می کند و البته همواره به سوی واقع گرایانه تر شدن پیش می رود. انیمیشن هایی مثل Brave از والت دیزنی و بازی هایی مثل L.A Noire از راک استار گیم؛ روزی برایمان مثل کار های آماتور و غیر حرفه ای به نظر خواهند رسید. این به خاطر پیشرفت هایی خواهد بود که در آینده نزدیک رخ می دهند. شاید امروز اولین گام به سوی این پیشرفت ها را شاهد باشیم، پس در ادامه مطلب با نارنجی باشید تا در جریان پژوهش های جدید مایکروسافت قرار بگیرید.


محققان مایکروسافت مدل سازی سه بعدی را یک قدم جلو تر خواهند برد. اما چگونه؟ با تکنیکی که هم از فناوری motion capture و هم از اسکن سه بعدی کمک می گیرد. اگر با این تکنولوژی ها آشنایی ندارید، بهتر است ابتدا به شرحی از کاربرد آن ها بپردازیم.


انیماتور ها سال ها است که از فناوری motion capture یا «ضبط حرکت» استفاده می کنند تا حرکات واقعی موجودات را در انیمیشن هایشان شبیه سازی کنند. این تکنیک معمولا با پوشیدن لباسی که شامل سنسور های حرکتی در نقاط مختلف بدن بود، اجرا می شد. حرکات شخصی که لباس را می پوشید، به وسیله این سنسور ها تفسیر شده و به مدل های سه بعدی موجود در انیمیشن اعمال می شدند. نوع دیگری از این فناوری برای ضبط حرکات صورت هم به طور گسترده استفاده می شد و در همین اواخر تکنیک های پیشرفته ای را برای ضبط این نوع حرکات ارائه می داد.


فناوری اسکن سه بعدی هم به نوعی کمک دست انیماتور ها در ساختن آبجکت ها و اشیاء سه بعدی بود. در اوایل کار، این فناوری به اسکن اشیاء و مدل سازی آن ها کمک می کرد و در این اواخر آنقدر پیشرفته شده بود که بتواند صورت را هم اسکن کرده و مدل سازی کند. در بازی L.A Noire هم از این فناوری استفاده زیادی شد. صورت اشخاص مختلفی که در طول مراحل مختلف بازی دیده می شوند، از نمونه انسانی آن ها اسکن شده است.

3.jpg

حالا اگر این دو تکنولوژی را با هم مخلوط کنیم، چه به دست می آید؟ این کار تصاویر سه بعدی واقع گرایانه ای از صورت انسان پدید خواهد آورد. این تصاویر به حرکاتی مزین می شوند که نه تنها شامل حرکات مقیاس بزرگ ماهیچه های صورت انسان است، بلکه تمایز های بسیار کوچک مانند چین و چروک های صورت را هم در بر میگیرد.


محققان کار خود را با ضبط سه بعدی حالت های چهره بازیگران شروع کردند این کار با فناوری motion capture مبتنی بر نشان گذاری انجام شد. به این صورت که صد نقطه نورانی روی چهره بازیگر قرار گرفته و به جای سنسور ها انجام وظیفه می کنند. (نمونه این فناوری در کینکت مایکروسافت هم به کار گرفته می شود.)


چهره های بازیگران چندین و چند بار مورد اسکن قرار می گیرد و تصاویر تهیه شده از آنها، ممکن است بیش از مقدار مورد نیاز باشد. از این رو داده های ضبط شده، تحت یک آنالیز چهره قرار می گیرند. نتیجه این آنالیز مجموعه ای از اسکن های صورت را که برای باز سازی حالت های کلی صورت نیاز هستند، تشخیص می دهد با این کار حداقل اسکن های مورد نیاز برای باز سازی حرکات مشخص می شوند. سپس دانشمندان از یک اسکنر لیزری برای اسکن کردن حالت های ریز و جزئی چهره استفاده می کنند. در نهایت داده هایی که از motion capture به دست آمده با حداقل اسکن های صورت مورد نیاز ترکیب می شوند.


آقای تانگ که رهبری این تحقیق را بر عهده دارد، می گوید: انیمیشنی که بتواند حالات واقع گرایانه صورت را به ما نشان دهد، نهایت گرافیک کامپیوتری خواهد بود. – صورت انسان از 52 ماهیچه استفاده می کند و این ماهیچه قابلیت ایجاد حالات بسیار زیادی را به صورت می دهند. تکنولوژی فعلی در حدی است که معمولا نتیجه انیمیشن، به حرکات مصنوعی صورت ختم می شوند.


او همچنین می گوید: « ما با حرکات صورت بسیار آشنا هستیم. اما نسبت به وجود داشتن هر گونه خطایی در این حرکات نیز بسیار حساسیم. این بدان معنی است که ما نیاز به ضبط حرکات صورت با جزئیات زیاد داریم و باید کوچک ترین جزئیات را در زمان مناسب و با رزولوشن بالا ثبت کنیم.»

 1.jpg

یکی از جا هایی که مایکروسافت می تواند از این تحقیق استفاده کند، پروژه آواتار کینکت است. برای مثال فرض کنید که به کینکت چشمک می زنید و این چشمک روی آواتار شما اعمال می شود. البته همه ی پژوهش های مایکروسافت به محصولاتش باز نمی گردند اما این یک کاندید قوی برای استفاده از این فناوری است.

2.jpg

آقای تانگ می گوید: « کاراکتر شما مجازی خواهد بود اما حالات آن واقعی است. برای کنفرانس های تلفنی، این فناوری می تواند مفید باشد. برای مثال این تکنولوژی می تواند در یک نشست تجاری به کار برده سود. جایی که مردم نسبت به حرکات یک دیگر حساس بوده و حرکات اشخاص را برای دانستن راست یا کذب بودن حرف هایشان، مورد بررسی قرار می دهند.


البته او می گوید ما هنوز هم در حال کار روی این فناوری هستیم. برای مثال، این تکنولوژی هنوز نمی تواند حرکات همگام سازی شده چشم ها و حرکات لپ ها را ضبط کند. همچنین این تکنولوژی نیاز به قدرت پردازشی و زمان زیادی دارد. البته محققان دوست دارند که قدرت پردازشی و زمان مورد نیاز را هم کاهش دهند. تا جایی که این پروسه در زمان واقعی انجام بشود.


این تیم در کنفرانس گرافیک کامپیوتری SIGGRAPH 2011، یک فایل PDF از این تحقیق را ارائه کردند. اگر نیازمند اطلاعات فنی بیشتر هستید می توانید به آن مراجعه کنید. آیا شما هم تجربه هایی با Motion Capture و اسکن سه بعدی داشته اید؟ چه خاطراتی از آن ها دارید؟ تکنولوژی جدید را چقدر موثر و کار آمد می دانید و چه کاربرد هایی برای آن تصور می کنید؟ نظر خود را به اشتراک بگذارید.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:57
آلبوم تصاویر
آب بازی با پلیس

 

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:54
اخبار

به گزارش فارنت و به نقل از پی‌سی‌مگزین گروه هکری انونیموس (Anonymous) که این روزها بر خلاف معنای نام خود، نام بزرگی برای خود دست و پا کرده است در اطلاعیه‌ای وعده داد که در روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) شبکه اجتماعی فیس‌بوک را به جرم نقض حریم خصوصی کاربران به طور کامل نابود کند.

این گروه هکری در اطلاعیه خود در یوتیوب آورده است: فیس‌بوک اطلاعات را به آژانس‌های دولتی می‌فروشد و به شرکت‌های امنیتی اطلاعاتی برای جاسوسی از مردم سرتاسر جهان دسترسی مخفی اعطا کرده است.

Facebook-vs-Anonymous

انونیموس در ادامه پیام خود با هشدار در خصوص نقض فراروان حریم خصوصی کاربران در فیس‌بوک اعلام کرده است که برخی از این شرکت‌ها که خود را کلاه‌سفید می‌نامند برای حکومت‌هایی همچون مصر و سوریه مشغول به فعالیت هستند.

این موضوع همواره از سوی فیس‌بوک رد شده است که اطلاعات کاربران را بدون موافقت کاربران با طرف سومی به اشتراک گذاشته باشد.

این گروه هکری با اشاره به تاریخ ۱۴ آبان اعلام کرده است که این شبکه اجتماعی پس از این تاریخ دیگکر به ارائه سرویس به کاربران قادر نخواهد بود و از کاربران فیس‌بوک خواسته است تا برای دفاع از آزادی اطلاعات و حفظ حریم شخصی خود به کمپین نابودی فیس‌بوک ملحق شوند.

این گروه همچنین به کاربران فیس بوک هشدار داده است که هر فعالیتی که در فیس‌بوک انجام می‌دهید در آن ثبت می‌شود و حتی اگر اکانت خود را پاک کنید باز هم اطلاعات شخصی شما از بین نخواهد رفت.

البته با توجه به نوع فعالیت این گروه هکری نمی‌توان مسئولیت این اطلاعیه را به طور کامل متوجه آنان دانست چرا که با توجه به ناشناس بودن اعضای این گروه به طور طبیعی هر کسی می‌تواند با راه‌اندازی یک کانل ویدیوئی در یوتیوب و یک اکانت توئیتر موضوعی این چنینی را با موضوع عملیات فیس‌بوک خبرسازی کند.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:41
آموزش و تحقيقات

به گزارش فارنت و به نقل از “فاکس نیوز” هکرهای انگلیسی بعد از ظهر سه شنبه ، یکی از سایت‌های اینترنتی بلک بری را هک کردند زیرا شرکت ریم سازنده بلک بری برای کمک به پلیس لندن اعلام آمادگی کرده بود.

پلیس لندن اعتقاد دارد که سیستم پیام رسانی فوری گوشی های هوشمند بلک بری ، نقش مهمی در افزایش و انتظام معترضین خیابانی دارد . چندی پیش پاتریک اسپنس ، مدیر عامل “RIM” گفته بود که شرکت به این نتیجه رسیده است که برای کمک به پلیس لندن برای دفع معترضین باید اقداماتی رو برای کنترل سیستم پیام رسانی سریع بلک بری انجام دهد . اقدام هکرها نیز نوعی انتقام از “RIM” بود.

BBBlogHack

“نه بلک بری ، تو به پلیس کمک نمی کنی” یکی از نوشته‌هایی بود که توسط گروه هک ” تیم پویزون “که هکرهای این سایت بودندبعد از هک شدن بر روی سایت قرار گرفته است .

عمر هک سایت بلک بری کوتاه بود و مسئولین سایت توانستند سریعاً سایت رو به وضعیت اولیه‌اش برگردانند. اما همچنان پیام های این هکرها در آرشیو این سایت قرار دارد . پیام های تهدید آمیزی که بلک بری را به انتقام‌های سنگین‌تر تهدید می‌کند .

هکرها ادعا می‌کنند که به اطلاعات کارکنان “RIM” دست یافته‌اند که شامل اطلاعاتی از قبیل نام ، آدرس و شماره تلفن است.

یکی از یادداشتهایی که هکرها بر روی سایت هک شده گذاشته‌اند دارای این مضمون است : ” تو به پلیس کمک نمی‌کنی چون اگه این کار رو بکنی تمام اطلاعات کارکنانت رو بین معترضین پخش می کنیم … تو واقعاً دوست داری یه دسته جوون عاصی بریزن جلوی در خونه‌ات؟”

سخنگوی بلک بری هنوز عکس العملی در مورد این اقدام نشان نداده است . در واقع خود را از دسترس خبرنگاران خارج کرده است.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:38
اخبار

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی مک رامورز، غول دنیای فن‌آوری بعد از پشت سرگذاشتن شرکت عظیم Exxon Mobil به عنوان با ارزش‌ترین شرکت در جهان خود را به رخ مدعیان کشید.

این شرکت با توجه به موفقیت های مالی فراوانی که در چند سال اخیر کسب کرده است ساعاتی پیش سرانجام عنوان با ارزش‌ترین شرکت از نظر ارزش مالی در بازار بورس آمریکا را به خود اختصاص داد.

aaplvsxom

اگر چه این یک نقطه عطف در تاریخ اپل به شمار می‌رود ولی باید یکی از عوامل این موفقیت را در مشکلات گسترده بازار سهام در هفته‌های گذشته و همچنین کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست.

قبل از اینکه تبلت شرکت اپل به موفقیت جهانی برسد شرکت نفتی exxon پر ارزش‌ترین شرکت در جهان بود و مقام دوم در اختیار مایکروسافت و مقام سوم با اختلاف ۲۵ میلیارد دلار در اختیار شرکت اپل بود ولی پس از استقبال بسیار زیاد خریداران از تبلت و آیفون ۴ اوضاع به سود اپل رقم خورد و در پایان همین سال، اپل با اختلاف ۷۰ میلیارد دلاری جلوتر از مایکروسافت در رده دوم قرار گرفت.

aapl_xom_market_cap

در بورس وال استریت، ارزش شرکت اپل به ازای هر سهم ۳۶۷ دلاری دارای ارزش کلی ۳۴۱ میلیارد دلار بود که توانست از غول نفتی اکسون پیشی بگیرد و البته هر دو شرکت با فاصله بسیار کم از یکدیگر در حال حرکت هستند.

بروز رسانی: اپل در حال حاضر این رقابت شانه به شانه رو دوباره به غول نفتی واگذار کرد و در پایان معاملات امروز ،ارزش غول نفتی ۳۴۸ میلیارد دلار در برابر ۳۴۶ میلیارد دلار شرکت اپل است. البته با افزایش ارزش اپل باید در چند ماه آینده شاهد پیشی گرفتن همیشگی اپل از این شرکت‌ها باشیم.

 

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:35
اخبار

هنوز 4 ماه از انتشار MK7559GSXP توشیبا ( یک هارد درایو فشرده ی 750 گیگی ) نگذشته است که سری های جدید MQ01ABD، این محصول را در انزوا قرار داده است.

به گزارش ورد آی تی , محصول جدید این شرکت که شامل هاردهای 2.5 اینچی است که تا 1 ترابایت قابلیت ذخیره ی اطلاعات را دارد، دیروز منتشر شد و این امر به لطف ساختاری است که 500 گیگ را در هر صفحه فشرده می کند. این هاردهای RPM 5,400 با طول 9.5 میلیمتر، همچنین درای چگالی ذخیره ی 744 گیگابایت در اینچ مربع هستند، و طراحی شده اند تا بازدهی انرژی را به حداکثر برسانند و درحالت درجا، فقط 0.55 وات مصرف کنند.

هم چنین متخصصان سرگرمی و بازیها از انتقال صدای ارتقا یافته ی MQ01ABD بهره خواهند برد، که در بالاترین حد خود در حالت درجا به 19 دسی بل و در حالت جستجو به 24 دسی بل می رسد. هنوز هیچ صحبتی راجع به قیمت آن نشده است، اما این محصول قرار است تا اواسط این ماه به تولید انبوه برسد.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:32
اخبار

کمپانی معروف لاجیتک که در صنعت لوازم جانبی رایانه یکی از نام های خوب بازار است این بار می خواهد در دنیای نوظهور آندرویدی نیز لوازم جانبی مناسبی عرضه نماید.

به گزارش ورد آی تی , این موس با طراحی ساده و البته خوش استیل خود برای تبلت های آندرویدی که دارای ورژن آندروید 3,1 به بالا هستند طراحی شده است.

از دیگر نکات مهم درمورد این موس ، نحوه اتصال آن به تبلت است.این موس از طریق بولوتوث به تبلت شما متصل شده و تنها شما در اتصال اولیه و با شناساندن شناسایی این موس از طریق بلوتوث به دستگاه و ذخیره خودکار این عملیات ، در دفعات بعد به سرعت دستگاه موس را می شناسد.

از دیگر امکانات تحسین برانگیز در این موس ، شعاع تحت پوشش کار کردن آن است که رقم حدود ۱۰ متر با بلوتوث بهترین گزینه موجود در بازار است.

وجود دو باتری AA که می توانید حدود 8 ساعت مستمر با این وسیله کار کنید نیز از دیگر ویژگی های درخور تحسین این موس لاجیتک می باشد.

هم اکنون این موس در شاپ های معروف دنیا با قیمتی حدود 50 دلار بفروش می رسد.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:31
اخبار

باسلام دوستان به دوستان تبیانی,مطلبی در اینجا ثبت کرده بودم که پسر بچه ی دوساله ای روزانه 40 نخ سیگار میکشد و من متوجه شدم که آن مطلب قدیمی بوده و این مطلب جدید تر است و حالا این پسر بچه دیگر سیگار نمیکشد. 

کمیسیون حفاظت از کودکان روز پنجشنبه در جاکارتا اعلام کرد، اردی که روزانه تا ۴۰ سیگار می‌کشید، پس از چند هفته درمان از این اعتیاد دست کشید.

تصاویر اردی ریزال (Ardi Rizal)، کودک دو ساله اندونزیایی که معتاد به سیگار بود، سراسر دنیا را متاثر کرد…

خبرگزاری اتریش گزارش داد، کمیسیون حفاظت از کودکان روز پنجشنبه در جاکارتا اعلام کرد، اردی که روزانه تا ۴۰ سیگار می کشید، پس از چند هفته درمان از این اعتیاد دست کشید.

اریست مردکا سیرائیت (Arist Merdeka Sirait)، رییس این کمیسیون گفت: او از سیگار کشیدن دست کشیده و دیگر سیگار نمی خواهد.

به گفته وی، با این حال این کودک باید در میان افراد غیرسیگاری زندگی کند تا مبادا هوس سیگار کشیدن به سرش بزند. اردی وقتی ۱۸ ماهه بود، اولین سیگار را از پدرش گرفت و بعد از آن بود که سیگار کشیدن را شروع کرد. ماه ژوئن و پس از آنکه تصاویر ویدئویی از اردی در اینترنت سراسر دنیا را تکان داد، مقامات اندونزی این کودک را تحت حمایت خود قرار دادند.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:28
اخبار

Ardi Rizal که کودکی ۲ ساله است روزی ۴۰ نخ سیگار میکشد.

این کودک که در جنوب اندونزی در استان سوماترا زندگی می کند روزی دو بسته سیگار میکشد. این کودک معتاد که هنوز ۲ سالش تمام نشده و قادر به حرکت نیست توسط همبازی هایش ترد شده است.
مادر این کودک که چندین بار سعی به ترک دادن او کرده همواره با شکست روبه روشده زیرا این کودک وقتی سیگار در اختیار ندارد سرش را به دیوار می کوبد و چنیدین بار هم روانه ی بیمارستان شده است.
این کودک که به نوع خاصی از سیگار معتاد هست روزانه ۵٫۵۰ $ دلار صرف هزینه های سیگار می کند.
متاسفانه پدر و مادر این کودک هنوز راهی برای ترک دادن او پیدا نکرده اند.

 

 

پسر بچه 2ساله معتاد به سیگار ...!!!

پسر بچه 2ساله معتاد به سیگار ...!!!

 

پسر بچه 2ساله معتاد به سیگار ...!!!

 

پسر بچه 2ساله معتاد به سیگار ...!!!

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:20
اخبار


تلفن همراه جزو آن دسته از کالاهایی است که چند دهه اخیر شیوه و رفتار زندگی بشر را دستخوش تغییراتی شگرف كرده است.

فكر متحرك یا سیار كردن تلفن و به‌كارگیری آن در مكان‌های مختلف به منظور بهره گیری بیشتر از این وسیله، ازدهه 1960 میلادی در كشور‌های اسكاندیناوی ( سوئد، نروژ، دانمارك و فنلاند) شروع و در اواخر آن دهه، اولین تلفن نقطه به نقطه به كار گرفته شد. این فناوری در سال 1975میلادی از سوی كشورهای اسكاندیناوی با سیستم آنالوگ به بازار عرضه شد.اولین شبكه تلفن متحرك NMT) Nordic Mobile Telephone) نیز از سوی همین كشورها راه‌اندازی شد. در اوایل سال 1980 میلادی، استفاده از تلفن‌های دیجیتالی در اتومبیل مورد توجه قرار گرفت. در سال 1977 میلادی كانادا اولین شبكه اطلاعات عمومی را طراحی و راه‌اندازی كرد. شبكه‌های عمومی اطلاع‌رسانی جهانی با استفاده از كامپیوتر، ماهواره و گیرنده‌ها و فرستنده‌های ماكروویو به وجود آمده است.
در سال 1983میلادی آمریكا سیستم Nordic Mobile Telephone را وارد بازار كرد. ژاپن نیزسومین كشور در جهان بود كه سیستم سیار خود را با ویژگی‌های دو نوع اسكاندیناوی و آمریكایی به نام HCMS عرضه كرد و سپس سیستم NTT با قابلیت اتصال به شبكه را ایجاد نمود.
انگلستان در سال 1985 میلادی با عرضه سیستم TACS بود. که به گروه دارندگان تلفن سیار پیوست و سپس ایرلند نیز این سیستم را پذیرفت.
پس از این تاریخ، سیستم NMT با فركانس 450 مگاهرتز در كشورهای دانمارك، نروژ، سوئد و فنلاند مورد استفاده قرارگرفت و این کشورها نیز به شبكه استفاده كنندگان از این سیستم پیوستند.
در سال 1985 میلادی انستیتوEUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE متشكل از 17 كشور اروپایی درصدد طراحی و ابداع یك استاندارد مشترك برای تاسیس شبكه سلولی برآمد تا این استاندارد به صورت هماهنگ، طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا كند، این استاندارد GSM نام گرفت. در حال حاضر، استاندارد GSM شامل سه سیستم است كه عملكردهای اساسی كاملا یكسانی دارند، ولی باند فركانس آنها متفاوت است.
اما به شکل کلی اولین تماس غیرتجاری با موبایل در آوریل سال ۱۹۷۳ توسط دکتر مارتین، مدیر اسبق شرکت AT&T انجام گرفت و20 سال بعد از آن زمان اولین تماس تلفن همراه در کشور ما برقرار شد.

موبایل در ایران
17 سال پیش در چنین روزهایی روزنامه‌های منتشر شده در آن زمان در نخستین صفحات خود آگهی‌ای را به چاپ رساندند که شاید در آن مقطع برای خیلی‌ها تعجب‌آور بود. تیتر آگهی‌های چاپ شده با این مضمون بود: «فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی». خواندن همین تیتر می‌توانست خیلی از نظرها را به خود جلب کند.تیرماه سال 1372 بود که ثبت نام تلفن همراه در کشور آغاز شد. اما به دلیل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندین ماه به طول انجامید؛ به نحوی که در نهایت شرکت مخابرات ایران و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در‌این زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری به پست بکشانند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبلیغات فراوان و با شعار «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید» تا اواسط سال 74 جمعا 9 هزار و 947 نفر ثبت نام کردند که در شهریور همان سال واگذاری‌ها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پایان رسید.
از ‌این تاریخ به بعد، مردم ورود تلفن همراه به کشور را باور کردند؛ به طوری که هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار به حدی رسید که قیمت سیم‌کارت در آن زمان گاهی اوقات به بالای 30 میلیون ریال نیز می‌رسید.
اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه‌های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد.» در ‌این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و یک‌ماه بعد از ثبت‌نام واگذاری‌ها صورت می‌گیرد. ‌این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می‌کرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود.ارائه اولین سیم‌کارت تلفن همراه در دوران وزارت دکتر غرضی در دولت‌ هاشمی‌رفسنجانی صورت گرفت. در آن زمان متقاضیان سیم‌کارت باید یک چک بانکی به مبلغ 5 میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت می‌کردند. همچنین به منظور افزایش ‌ایمنی در حین رانندگی، متقاضیانی که درخواست تجهیزات اضافی جهت نصب در خودرو را داشتند، باید مبلغ 700 هزار ریال بابت تجهیزات اضافی پرداخت می‌کردند.با ورود اولین سیم‌کارت‌ها به بازار و در اختیار داشتن ‌این کالا که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آمد، به تدریج بر میزان متقاضیان ‌این کالا افزوده شد. در نتیجه استقبال از سوی مردم، متولیان تلفن همراه در مخابرات تصمیم گرفتند در تهران و چند شهر بزرگ ثبت‌نام انجام دهند. لذا در بهمن ماه سال 1374، از طریق پست و به صورت مکانیزه ثبت‌نام آغاز شد. در‌این سال در مجموع 185 هزار و 75 نفر ثبت نام کردند.
واگذاری سیم‌کارت ‌این گروه از متقاضیان که با گوشی هم تحویل می‌شد، از طریق پست و در دهه فجر سال 75 شروع و در اواخر سال 76 به پایان رسید. پایین آمدن قیمت تلفن همراه در بازار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان، بدقولی مخابرات به دلیل تاخیر در واگذاری باعث شد تا تعداد متقاضیان برای سال 75 به 61 هزار و 900 نفر کاهش یابد.
افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور در آن سال‌های ابتدایی ورود ‌این فناوری به کشور حاشیه‌های جالبی را نیز در پیش داشت. با افزایش تعداد مشترکان و آن هم درحالی که در آن زمان چنین فناوری برای کاربران عجیب بود، اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی‌ شرکت مخابرات‌ایران با درج آگهی‌هایی در روزنامه‌های آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کرد.همچنین اظهارات مقامات سیاسی کشور در آن زمان نیز پیرامون ‌این فناوری شاید هم اکنون برای کاربران فعلی جالب باشد. به عنوان مثال هاشمی‌رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری درباره استفاده از تلفن همراه در مراسم‌های گوناگون گفته بود: «تلفن دیجیتال امروز پیشرفته‌ترین ابزار استفاده از مخابرات است، خوشبختانه ما‌ این تکنولوژی را داریم و خودمان هم اداره می‌کنیم. حالا می‌توانیم ایمان بیاوریم به قدرت خوب نیروهای داخلیمان» یا در مراسم دیگری تاکید کرده بودند که «یک خط تلفن برکت عمر انسان را کلی بالا می‌برد و بسیاری از هزینه‌های زندگی را پایین می‌آورد.»بهره برداری از اولین فاز شبكه تلفن همراه كشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد. در سال 1374 تعداد تلفن‌های دایری به 15907 شماره افزایش یافت و افزون بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفت. گسترش شبكه ارتباطات سیار در سال‌های بعد نیز ادامه یافت؛ به طوری كه در سال 1375 علاوه برشهرهای یاد شده 28 شهر دیگر به این شبكه پیوست. ضمن آنكه تعداد تلفن‌های دایر شده در این سال به 59967 شماره بالغ گشت و در پایان سال 1382 به 3449878 شماره رسید. در همین خصوص و در راستای سیاست برخورداری كلیه اقشار كشور، اعم از ساكنین شهرهای كوچك و بزرگ از امكانات ارتباطی، تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه از134شهر در آغاز سال 76 ، به 667 شهر در پایان سال 82 و 1120 شهر در ابتدای سال 90رسیده است.روند توسعه اولین اپراتور تلفن همراه در کشور تا جایی پیش رفت که هم اکنون و بر اساس آمارهای ارائه شده این اپراتور بالغ بر 43 میلیون سیم‌کارت فروخته است که از این تعداد 34 میلیون سیم‌کارت فعال و در حال کار است که از این تعداد 16 میلیون سیم کارت متعلق به مشترکان دائمی و مابقی به مشترکان اعتباری تعلق دارد. قیمت نجومی تهیه یک سیم کارت از این اپراتور نیز هم اکنون به شکل ثبت‌نامی و برای سیم‌كارت‌های دائمی 0910، صد و بیست‌وچهار هزار و 800 تومان و برای 0911 تا 0918 دائمی 254800تومان است و 10هزار تومان در سیم‌کارت‌های اعتباری است. همراه اول که تا سال‌های زیاد تنها خدمات مکالمه را در کنار پیامک ارائه می‌داد؛ اما از دو سال پیش به ارائه GPRS و ام ام اس نیز پرداخته است.

اپراتور دوم و آغاز رقابت
دومین اپراتور تلفن همراه ایران با نام ایرانسل در سال 85 وارد بازار کشور شد. هر چند که از این اپراتور آمار شفافی در تعداد مشترکان وجود ندارد اما به هر حال گفته می‌شود که این اپراتور هم اکنون بالغ بر 18 میلیون مشترک دارد. در پاییز ۱۳۸۴ قرارداد سهامداران میان شرکت گسترش الکترونیک ایران و ام‌تی‌ان منعقد شد. در ششم آذر ماه ۱۳۸۴، مجوز اپراتوری دوم تلفن همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به شرکت ایرانسل اعطا شد. واگذاری و توزیع سیم‌کارت‌های شرکت ایرانسل در سه شهر تهران، تبریز و مشهد از روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ آغاز شد. ایرانسل هم‌اکنون در ایران خدمات نسل 2.75 شبکه جی اس ام(GSM) را ارائه می‌دهد. از جمله خدمات ایرانسل می‌توان به اینترنت در موبایل (GPRS)-خدمات پیام چندرسانه ای (MMS)- اس ام اس(SMS) - سیستم E-care , E-charge را نام برد. ایرانسل اما در بخش خدمات ارزش افزوده به باور کارشناسان بسیار سریع تر و جلوتر از همراه اول حرکت می‌کند. البته ناگفته نماند که حضور و تلاش ایرانسل برای گرفتن سهم از بازار فضای رقابتی ای را در بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است که در نهایت به نفع مصرف کنندگان تمام شده است.

پنج شنبه 20/5/1390 - 14:15
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته