شعر و قطعات ادبی
ای قبله حاجات، خریدار گدا باشما را تو نگهدار به درگاه خدا باشاینجا من دلخسته به دنبال تو هستممحشر، تو به دنبال من بیسروپا باش
دوشنبه 15/6/1389 - 0:4
محبت و عاطفه
۱ – افرادی که بیشترین وقت خود را صرف زندگی دیگران میکنند (مشاوره، راهنمایی و …)، از رسیدن به زندگی خود باز میمانند.
۲ – کسانی که میگویند “من نباید این راز را فاش کنم اما فقط به تو میگویم” دقیقا راز شما را نیز به همین صورت برای دیگران بازگو مینمایند.
۳ – گفتن حقیقت مهم است؛ این مهم نیست که ما راست میگوییم و دیگران اشتباه میکنند.
۴ – هیچ هدفی بدون طی کردن مسیر و راه آن دست یافتنی نیست.
۵ – کسانی که سر خود را مانند کبک در برف فرو میبرند در واقع لگد دیگران را به جان میخرند.
۶ – آنچه که در ظاهر هر شخص میبینیم، به ندرت دقیقا همان چیزی است که آن شخص واقعا هست.
۷ – جرات و شهامت این نیست که روبروی شیر بایستیم بلکه این است که بفهمیم چطور میتوان از شر او جان سالم بدر برد.
۸ – ما از همان اول پدر و مادر زاده نشدهایم، بلکه باید بیاموزیم که چطور میتوان پدر و مادر بود.
۹ – کلماتی که بر زبان جاری میگردند، قدرت خود را از ما گرفتهاند – از خود هیچ قدرتی ندارند.
۱۰ – افراد خردمند در سکوت به سر میبرند تا بیش از هر چیز صدای تمنای خود را بشنوند.
۱۱ – فرشته ها به زمین نمیآیند تا ببینند ما چه میکنیم بلکه میآیند تا به ما بگویند چه کار بهتر است انجام دهیم.
۱۲ – هیچ چیز مانند ارتباط و وابستگی با دیگران، با تمام وجود، به درد انسان نمیخورد.
۱۳ – در واقع ما هیچ چیز را کنترل نمیکنیم مگر رفتار و کردار و تصمیمات خودمان.
۱۴ – هیچ کس نمیتواند ما را شاد کند جز خودمان. (اگر بخواهیم)
۱۵ – این یک اشتباه بزرگ است اگر از تجربیات خود درس نگیریم.
۱۶ – من هیچ چیز نمیدانم، به من بیاموزید؛ من هیچ چیز نمیشنوم، به من بگویید؛ من هیچ چیز نخواهم دید، به من نشان دهید – ما با هم پیروزیم.
۱۷ – پشیمانی از آن دسته چیزهایی است که ما به اشتباه آن را انتخاب میکنیم.
۱۸ – آنچه در قلب خود میپرورانیم، همان است که در زندگی ان دنیا در دستان خود داریم.
۱۹ – تنها به این دلیل که بذری را که کاشته ایم نمیبینیم، نمی توانیم بگوییم چیزی از اینجا بیرون نمیآید.
۲۰ – تفکر مثبت اساس هر موفقیت است.
۲۱ – تجربیات شما، تجربیات شما هستند؛ شخصیت شما نیستند.
۲۲ – فرض کردنها از تنبلی ما در جستجوی حقیقت سرچشمه میگیرند.
۲۳ – هیچ کس به طور کامل بیطرف نیست.
۲۴ – خانوادۀ ما تنها جایی نیست که ما در ان متولد شدهایم؛ گاهی یک دست باز و رویی گشاده نیز ما را متولد میکند.
۲۵ – شما همیشه راه درست را نمیپیمایید.
۲۶ – فروتنی و تواضع، در واقع توانایی پذیرفتن خطاست.
۲۷ – توانایی یک مرد آن چیزی نیست که در جیبش دارد، بلکه آن است که بر دوشش دارد.
۲۸ – اگر شما یک قدم مثبت بردارید، کائنات ۱۰۰ قدم به سمت شما میآیند.
۲۹ – اگر میخواهید بدیها سرتان نیاید، نخواهید سر دیگران آید.
۳۰ – اگر میخواهید با حقیقت سر و کار نداشته باشید، همیشه در خیالات خود گم هستید.
۳۱ – فخرفروشی لباسی است که فقط تن احمقان میشود.
۳۲ – کسی که از همه بیشتر میداند، معمولا همان کسی است که کمتر حرف میزند.
۳۳ – هر کسی سزاوار ارزشمند شدن و معشوق دیگران بودن است.
۳۴ – هیچ کس جواب نهایی را به شما نخواهد داد، مگر خودتان.
۳۵ – شما تنها با ابزاری که دارید میتوانید عمل کنید، پس به دنبال ابزار جدید وقت خود را تلف نکنید.
۳۶ – اگر خطاهای خود را خطا در نظر نگیریم، آنگاه با هر خطا راهی اشتباه را کشف کردهایم.
۳۷ – این انسانها هستند که به زندگی معنا میدهند و نه اشیاء.
۳۸ – همیشه سوالاتی هستند که جوابشان ناپیداست و بزودی جوابشان پیدا خواهد شد.
۳۹ – در حال حاضر نه آینده وجود دارد و نه گذشته، زندگی جاریست.
۴۰ – اگر بخواهید، اسکلت همیشه در کنج کمد منتظر شماست تا شما را بخورد.
۴۱ – وقتی صحبت میکنیم، صدای هیچ کس را نمیشنویم.
۴۲ – والدین نباید کوچکترها را در برابر تصمیمات زندگی مسئول بدانند.
۴۳ – اینکه پدران ما چه کاره بودهاند مهم نیست، مهم این است که ما چه خواهیم کرد و چه خواهیم شد.
۴۴ – اگر فکر میکنید که باید همین الآن بگویید، پس بگویید و اگر می دانید که باید کاری را الآن انجام دهید، پس انجام دهید.
۴۵ – هر تغییری نیاز به حرکت دارد.
۴۶ – کمک دیگران به معنای انجام تمام و کمال کار ما نیست.
۴۷ – اینطور نیست که هر کسی شما را دوست بدارد ولی شما میتوانید هر کسی را دوست داشته باشید.
۴۸ – اگر کاری را همیشه برای کسی انجام دادید، او هرگز آن کار را یاد نخواهد گرفت.
۴۹ – هیچ چیز بیشتر از خنده مسری و واگیردار نیست.
۵۰ – بهترین هدیهای که میتوان به دیگران داد، وقت و صبر خودمان است.
۵۱ - زیبایی محض با چشم قابل مشاهده نیست، بلکه با فکر و دل دیده میشود.
۵۲ – هر کسی بذر کمال را در وجودش دارا میباشد، اما کمتر کسی میتواند آنرا پرورش دهد.
۵۳ – تنها راه پایان دادن به مشاجرهها، پیدا کردن یک راه حل است.
۵۴ – هر عملی که انجام میدهیم و هر حرفی که میگوییم به ما باز میگردد اما نه به گونهای که انتظارش را داشتیم.
۵۵ – اگر یک پله از نردبان شکست، با کمی زحمت پا را باید بالاتر گذاشت.
۵۶ – هرگز کلمات ناگفته را در اتاق دربسته محبوس نکنید.
۵۷ – هرکس بیش از آنچه خود را میشناسد است.
۵۸ – از هر چه بترسیم اسیرش میشویم.
۵۹ – نیازمندترین انسانها حریصترین آنهاست.
۶۰ – آنچنان خیال کنید که گویا تا ابد زندهاید و انچنان عمل کنید که گویا امروز میمیرید.
۶۱ – بخندید همچنانکه نفس میکشید و دوست داشته باشید همچنانکه زندگی میکنید.
۶۲ – هیچ کس نمیتواند بازگردد و شروعی جدید را رقم بزند اما هر کسی میتواند شروع کند و پایانی خوش را بسازد.
۶۳ – مهمترین چیزها در زندگی چیزی نیستند که قابل لمس باشند.
۶۴ – زیباترین عکسها در اتاقهای تاریک ظاهر میشوند؛ پس هر موقع در قسمتی تاریک از زندگی قرار گرفتی بدان که طبیعت میخواهد تصویری زیبا از تو بسازد.
۶۵ – برف سنگینی بارید؛ درختی شکست، درختی زیباتر شد.
۶۶ – زندگی مانند بازی حکم است، مهم نیست که دست خوبی نداشته باشیم، مهم این است که یار خوبی داشته باشیم.
۶۷ – از کوتهی ماست که دیوار بلند است.
۶۸ – از شیشۀ جلو به زندگی نگاه کنید نه از آینۀ رو به عقب.
۶۹ – به خاطر ترساندن موش خانهات را آتش نزن.
۷۰ – هنر زندگی کردن، هنر نقاشی کردن بدون پاک کردن است.
۷۱ – بهترین لذت زندگی انجام دادن عملی است که دیگران میگویند نمیتوانیم.
۷۲ – هر روز از زندگی معجزه است. من روزم را هدر نمیدهم. من قدر معجزات را میدانم.
۷۳ – آرام بنشین. تقلا نکن. بهار میآید و سبزهها رشد میکنند.
۷۴ – اینکه چه میاندیشیم، چه میدانیم و به چه اعتقاد داریم مهم نیست. مهم این است که چه میکنیم.
۷۵ – از زندگی هر انچه لیاقتش را داریم به ما میرسد نه آنچه آرزویش را داریم.
۷۶ – از آنجا که زندگی آینۀ وجود ماست، فقط با تغییر ما تغییر میکند.
۷۷ – ساعتی که خراب است، در هر روز دوبار زمان را درست نشان میدهد.
۷۸ – هرگاه در زندگی خانهای از یخ ساختی، بر آب شدنش گریه نکن.
۷۹ – برای انسانهای بزرگ چون بر این باورند که : یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت.
۸۰ – آرزوهایت را یک جا یادداشت کن و یکی یکی از خدا بخواه. خدا یادشان نمیرود اما تو یادت خواهد رفت آنچه را که امروز داری، آرزوی دیروزت بوده است.
۸۱ – برگ در انتهای زوال میافتد و میوه در انتهای کمال. بنگر که چون برگی زردی یا سیبی سرخ؟
۸۲ – اگرنتوانستی کسی را ببخشی از بزرگی گناه او نیست، از کوچکی دل توست.
۸۳ – به کسی که در جستجوی حقیقت است ایمان آور و به کسی که حق را یافته است شک کن.
۸۴ – ما آمدهایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم.
۸۵ – هر کس چرای زندگی را یافت با هر چگونهای خواهد ساخت.
۸۶ – سخن نیک را از گویندۀ آن بگیرید هر چند خود بدان عمل نکند.
۸۷ – ناتوانترین مردم کسی است که نتواند دوستی پیدا کند و ناتوانتر از او کسی است که دوستان خود را از دست بدهد.
۸۸ – چون عقل کامل گردد، سخن گفتن کمتر شود.
۸۹ – صبحگاهان به جستجوی روزی درآیید که برکت و موفقیت در صبح زود نهفته است.
۹۰ – به بار نشستن هر کار نیازمند ۱۰۰۰ روز صبر است.
۹۱ – راز موفقیت در این است که با طبیعت و کائنات هماهنگ باشیم و در مسیر موجهای زندگی لذت ببریم.
۹۲ – موفقیت یک مسیر است و نه هدف.
۹۳ – موفقیت بیشترین و بهترین استفاده از آن چیزی است که هم اکنون داریم.
۹۴ – شکست موفقیت است، اگر از آن درس بگیریم.
۹۵ – موفقیت این نیست که هرگز اشتباه نکنیم بلکه این است که یک اشتباه را دوبار مرتکب نشویم.
۹۶ – موفقیت دستیابی به آن چیزی است که میخواهیم و شادمانی خواستن آن چیزی است که بدست میآوریم.
۹۷ – موفقیت توانایی پرش از شکستی بر شکستی دیگر است بدون اینکه خسته شویم.
۹۸ – من میدانم که تمام هستی برای من خلق شده. پس نگران نیستم و تمام هستی را یار و یاور خود میبینم.
۹۹ – بازی زندگی بازی بومرنگهاست. مراقب بومرنگ خود باشیم که به کدام طرف پرتاب میشود.
دوشنبه 22/4/1388 - 18:8
بیماری ها
* اسهال:
آب نارگیل یک غذای ایدهآل برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اسهال می باشد.
* سنگهای ادراری (مانند سنگ مثانه):
برای درمان سنگهای ادراری، گل های نارگیل را خشک کرده و پودر کنید و سپس آن را با ماست بخورید.
* سردرد:
آب نارگیل سردردی را که در اثر تماس زیاد با نور خورشید بروز می کند، تسکین می دهد.
* کرمها:
جوشاندن ریشه نارگیل با مقدار کمی از انقوزه برای پاک سازی و رهایی از کرم های روده بسیار نافع است.
* زخم و جراحت:
روغن کهنه نارگیل، تسکین دهنده سریع زخم ها می باشد.
* استفراغ:
اضافه کردن شکر، عسل و پودر فلفل به آب نارگیل یک ترکیب مطلوب برای پیشگیری از استفراغ می باشد.
* زخمهای دهانی:
غرغره کردن شیره ی حاصل از نارگیل چرخ و رنده شده برای تسکین و معالجه ی زخمهای دهان مفید است.
* خارش:
در خارشهای معمول، شیر نارگیل برای کاهش التهابات سودمند و کاربردی است.
* جای زخم (اسکار):
پوست درخت انجیر مقدس هندی و انجیر معابد را در شیرنارگیل به صورت خمیر در آورده و در سرتاسر زخم ها بمالید. این کار به تسکین و ترمیم پوست به دلیل خاصیت قابض و مغذی بودن این ترکیب، کمک می کند.
* اگزما:
چند عدد سیر را در روغن نارگیل بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید تا رنگ آن تیره شود. سپس این سیرها را در روغن نارگیل له کنید. بعد، آن را از صافی رد نمایید. این مخلوط یک ترکیب موثر برای رفع التهابات ناشی از اگزما است.
* رشد موها:
شستشوی موها با شیره نارگیل یک عمل بسیار موثر برای تغذیه قسمت های انتهایی ریشه ی موها است. این کار در بین هندی ها که موهایی بسیار جذاب دارند، شایع است.
دوشنبه 22/4/1388 - 18:4
دانستنی های علمی
ماموران امنیتی سعودی برای سومین هفته پیاپی از اقامه نماز جمعه شیعیان در شهر "الخبر" جلوگیری كردند. |
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از ابنا، ماموران امنیتی عربستان از ساعت هفت صبح جمعه با دهها خودرو امنیتی تنها مسجد منطقه الثقبه شهر الخبر واقع در شرق عربستان را محاصره كردند و هنگام مراجعه نمازگزاران آنان را به منازلشان بازگرداندند. این اقدام در ادامه تلاشی است كه از یك ماه پیش برای دستگیری فرزند شیخ یوسف المازنی، دبیر متولی مسجد فوق، آغاز شده است. هنوز خبری درباره دستگیری نمازگزاران شیعه در هجوم اخیر ماموران منتشر نشده است. مسجدی كه شیخ یوسف المازنی امامت آن را به عهده دارد، دو هفته گذشته هم بدست ماموران امنیتی محاصره شد تا از اقامه نمازجمعه در آن جلوگیری شود. مسجد منطقه الثقبه یكی از چهار مسجد شیعیان در الخبر است كه ماموران سعودی تلاش میكنند آنها را همانند مسجد شیعیان اسماعیلیه تعطیل كنند. اقدامات مسئولان عربستان علیه مساجد شیعی در شهر الخبر از حدود یك سال پیش آغاز شده است. دولت عربستان جز در مناطق احسا، قطیف و نجران كه بیشتر جمعیت آن را شیعیان تشكیل می دهند، به هزاران تن از ساكنان شیعه در مناطق دیگر اجازه ساخت مسجد نمیدهد. در این مناطق، شیعیان در مساجدی كه با اختصاص بخشی از منازلشان ساخته شده، نماز اقامه میكنند. دولت سعودی، افرادی را كه چنین مساجدی راه اندازی كنند تحت تعقیب قرار می دهد. رویداد اخیر در الخبر، پس از آزادی عبدالله المهنا، از چهرههای سرشناس شیعه در این شهر رخ داده است. المهنا، متولی تنها مسجد منطقه جسر در الخبر بود كه به علت اصرار بر اقامه نماز در این مسجد دستگیر و بیش از 5 هفته زندانی شد. وی از امضاء تعهدنامه مبنی بر عدم اقامه نماز در مسجد خودداری كرده بود. دستگاههای امنیتی سعودی ابتدای مارس گذشته، دستور بازداشت سید محمدباقر الناصر، امام جماعت مسجد منطقه جسر، شیخ المازنی امام جماعت مسجد منطقه الثقبه و سید هاشم سید علی سلمان امام جماعت مسجد منطقه شمالی شهر الخبر را صادر كرده بودند. دستگاههای امنیتی سعودی علت دستگیری این سه شخصیت مذهبی را اقامه نماز جماعت در نمازخانههای غیرمجاز اعلام كردند. |
دوشنبه 22/4/1388 - 17:59
محبت و عاطفه
گفتی کمی از آشنایی بگویم با تو !! که بدانی کیست این آدم ... این آدم همان آدمیست که در بهشت سیب را خورد ... ساعت را ببین زمان زیادی گذشته از آن روز ها ... شمع را فوت کردی که تاریک شود ... نبینم !! می گما !!! در هزاره سوم سیب را حوا خورد ... این سیب سبز به آن سیب سرخ در ...
يکشنبه 21/4/1388 - 19:40
محبت و عاطفه
انگار ولگرد شده بودم به جستجوی نشانی ات به تمام جهان سر زدم اما نبودی
به دور رفتم حتی به سرزمین خوشبختی در افسانه های پدربزرگ كه حقیقت نداشت
هیچ كس نبود انگار تو هم ولگرد شده بودی تو را هیچگاه نمی توانم از زندگی ام پاک کنم
چون تو پاک هستی می توانم تو را خط خطی کنم که آن وقت در زندان خط هایم برای
همیشه ماندگار میشوی و وقتی که نیستی بی رنگی روزهایم را با مداد رنگی های یادت
يکشنبه 21/4/1388 - 19:37
شعر و قطعات ادبی
باز خواهم گشت
تقدیم به تمام عشاق و دردمندانی که در راه عشق فنا شدن
دوباره باز خواهم گشت
نمی دانم چه هنگام٬از کدامین راه
ولی یکبار دیگر باز خواهم گشت
و چشمان تو را با نور خواهم شست
به دیوار حریم عشق یکبار دگر٬من تکیه خواهم کرد
رسوم عشق ورزی را دوباره زنده خواهم کرد
به نام عشق و زیبایی٬دوباره خطبه خواهم خواند
يکشنبه 21/4/1388 - 19:32
شعر و قطعات ادبی
خداوندا نمی دانم
در این دنیای وانفسا
كدامین تكیه گه را تكیه گاه خویشتن سازم
نمیدانم
نمی دانم خداوندا.
در این وادی كه عالم سر خوش است و دلخوش است و جای خوش دارد.
كدامین حالت و حال و دل عالم نصیب خویشتن سازم
نمی دانم خداوندا
به جان لاله های پاك و والایت نمی دانم
دگر سیرم خداوندا.
دگر گیجم خداوندا
خداوندا تو راهم ده.
پناهم ده .
امیدم خداوندا .
كه دیگر نا امیدم من و میدانم كه نومیدی ز درگاهت گناهی بس ستمبار است و لیكن من نمیدانم
دگر پایان پایانم.
همیشه بغض پنهانی گلویم را حسابی در نظر دارد و می دانم كه آخر بغض پنهانم مرا بی جان و تن سازد.
چرا پنهان كنم در دل؟
چرا با كس نمی گویم؟
چرا با من نمی گویند یاران رمز رهگشایی را؟
همه یاران به فكر خویش و در خویشند. گهی پشت و گهی پیشند
ولی در انزوای این دل تنها . چرا یاری ندارم من . كه دردم را فرو ریزد
دگر هنگامه ی تركیدن این درد پنهان است
خداوندا نمی دانم
نمی دانم
و نتوانم به كس گویم
فقط می سوزم و می سازم و با درد پنهانی بسی من خون دل دارم. دلی بی آب و گل دارم
به پو چی ها رسیدم من
به بی دردی رسیدم من
به این دوران نامردی رسیدم من
نمیدانم
نمی گویم
نمی جویم نمی پرسم
نمی گویند
نمی جوند
جوابی را نمی دانم
سوالی را نمی پرسند و از غمها نمی گویند
چرا من غرق در هیچم؟
چرا بیگانه از خویشم؟
خداوندا رهایی ده
كللام آشنایی ده
خدایا آشنایم ده
خداوندا پناهم ده
امیدم ده
خدایا یا بتركان این غم دل را
و یا در هم شكن این سد راهم را
كه دیگر خسته از خویشم
كه دیگر بی پس و پیشم
فقط از ترس تنهایی
هر از گاهی چو درویشم
و صوتی زیر لب دارم
وبا خود می كنم نجوای پنهانی
كه شاید گیرم آرامش
ولی آن هم علاجی نیست
و درمانم فقط درمان بی دردیست
و آن هم دست پاك ذات پاكت را نیازی جاودانش هست
يکشنبه 21/4/1388 - 19:28
دعا و زیارت
ارتباط «انسان كامل» با مقام خلافت الهی چگونه است؟
1. انسان كامل مظهر خلیفه خدا است. از آنجایی كه انسان كامل ، همان مثل اعلا، مخلوق اول و معلول بی واسطه مبدا متعال است؛ به بهترین صورت و كامل ترین وجهی، حكایت از حق و كمالات او می كند. به عبارت دیگر جانشین و خلیفه خداوند است. «خلیفه» كسی است كه بعد از «مستخلف عنه» قرار می گیرد و در خلف و ورای او واقع می شود و «انسان كامل» این چنین است.
گفتنی است كه خلافت انسان كامل، به معنای خالی شدن صحنه وجود از خداوند و واگذاری مقام الوهیت به او نیست؛ زیرا نه غیبت و محدودیت خداوند ، قابل تصور صحیح است و نه استقلال انسان در تدبیر امور. موجود ممكن و فقیر از اداره امور خویش عاجز است؛ چه رسد به تدبیر كار دیگران؛ بلكه مقصود آن است كه «انسان كامل» خلیفه خدایی است كه در وی ظهور كرده است و خلافت در چنین موردی، بدان معنا است كه خداوند ـ بالاصاله ـ بر همه چیز محیط است و خلیفه خدا (انسان كامل) ، بالعرض بر همه چیز احاطه دارد.
معنای خلیفه آن است كه مظهر «مستخلف عنه» باشد و كار وی را كند. پس آثار قدرت الهی از دست انسان كامل ظهور می كند واو نیز ـ كه مظهر آن اصل است ـ محیط بر همه چیز می شود. در واقع آثار احاطه تام حضرت حق، از نیروهای ادراكی و تحریكی انسان كامل ظاهر می شود و این اوج مقام انسانیت است كه نمی توان آن را متوقف و محدود ساخت (1)
در واقع خلافت مرتبه ای است جامع جمیع مراتب عالم هستی و چون انسان كامل ، دارای چنین مرتبه ای است؛ جانشین و خلیفه خداوند متعال به شمار می رود. (2)
قضیه خلافت انسان كامل، تنها در آیه 30 سوره بقره (انی جاعل فی الارض خلیفة) آمده است. خداوند متعال در این آیه می فرماید: «چون من عالم و عادل هستم، خلیفه من نیز باید در حد امكان عالم و عادل باشد، تا علم و عدل او خلافت علم و عدل را بر عهده بگیرد و در حیطه امكان، ذاتش خلیفه ذات من باشد و اوصاف او، خلیفه اوصاف من و افعال وی ، خلیفه كارهای من باشد» (3)
هر چند قضیه خلافت انسان كامل، تنها در یك ایه آمده است؛ اما با این وجود ، سراسر قرآن را می توان شرح خلافت انسان كامل دانست؛ زیرا خداوند، در جای جای قرآن كریم، اسمای حسنای صفات خویش را معرفی می كند و این گونه ویژگی های خلیفه خود را ـ كه باید متصف به آن باشد ـ بر می شمرد. (4)
پس خلیفه ساخت صاحب سینه ای
تا بود شاهیش را آیینه ای(5)
گفتنی است كه قید «فی الارض» در آیه شریفه ، بدان معنا نیست كه خداوند، می خواهد انسان كامل تنها در زمین خلیفه او باشد؛ بلكه مبدا سریان، زمین است و انسان كامل، قوس صعودی خویش را از زمین آغاز می كند. «انسان كامل» مطلقا خلیفة الله است؛ ولی آغاز پیدایش او، در زمین است و كلمه «فی الارض» قید «جاعل» است؛ نه قید در خلافت (6)
البته انسان كامل كسی است كه مظهر همه شؤون «مستخلف عنه» می باشد و چون او خلیفه خدا است و خداوند واحد است. خلیفه كامل نیز در هر عصر یگانه خواهد بود و اگر انسان های كامل دیگری معاصر او باشند، حتما تحت ولایت او قرار دارند؛ وگرنه همه آنان خلیفه ناقص بوده و كامل نیستند (7)
پس به هر دوری، ولیی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است (8)
پی نوشتها:
1- ر. ك: تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج 6، ص 127 و 129.
2- انسان كامل از دیدگاه نهج البلاغه ، صص 72-73 و 91.
3- تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج 6، ص 126.
4- همان، ج 14، ص 116.
5- مثنوی معنوی، دفتر 6، بیت 2153.
6- تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج 6، صص 129-130.
7- انسان كامل از دیدگاه نهج البلاغه ، ص 100 و 101؛ تفسیر موضوعی قرآن كریم ، ج 6، ص 221.
8- مثنوی معنوی ، دفتر 2، بیت 815.
يکشنبه 21/4/1388 - 19:23
دانستنی های علمی
مبادا غفلت کنید! آنهایی که شهید شدند، آنهایی که شهید داده اند، در راه خدا رفته اند و در راه خدا بوده اند، و خدا می داند چه تاجی به سر اینها- بالفعل- گذاشته شده؛ ولو بعضی ها نمی بینند مگر بعد از اینکه از این نشأت بروند.
بعضی ها هم که اهل کمالند، شاید در همین جا ببینند که «فلان» بر سرش تاج است، «فلان» بر سرش تاج نیست!!
مقصود، شهادت نزدیکان انسان، خودش یک کرامتی از خداست.
شهادت - اگر حسابش را بکنیم- موجب مسرت است، نه موجب حزن؛ این حزنی که در انسان پیدا می شود، به خاطر این است که آن (شهید) رفت آن اتاق و ما ماندیم این اتاق، دیگر فکر این را نمی کنیم که او حالش از حال ما بهتر است؛ ما ناراحتی داریم، او راحت است. فکر این را نمی کنیم که الان چه [چیزهائی] خدا برای او قرار داده، و ما معلوم نیست چه جوری برویم؟ آیا با ایمان می رویم، یا نه؟ او با ایمان رفت و آن هم این جور، شهید رفت.
باید بفهمیم که شهادت، از موجبات سعادت است، هر فردی را بالا می برد، پایین نمی آورد.
و این خانه یک خانه ای است که جای ماندن نیست؛ باید در اینجا یک چیزهایی جمع کند برای جای دیگر که زندگی می کند. آن وقت آن چیزهایی که جمع میکند، آنجا بزرگیش معلوم می شود؛ آنجا معلوم می شود که این، کافی و وافی است، اینجا معلوم نیست.
از سخنان گوهر بار حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت (ره)
يکشنبه 21/4/1388 - 10:55