«بسم رب المهدی المنتظر»
امام حسن عسگری (علیه السلام)، دربارۀ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودهاند:
مثَل او در این امّت، مثَل حضرت خضر و ذوالقرنین است. آنچنان از دیدگان غایب میشود که کسی در آن دوران از هلاکت رهایی نمیباد جز کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامت او ثابت و استوار نگه دارد و او را به دعا برای تعجیل در فرج او موفق گرداند.
راوی حدیث (احمدبناسحاق) میگوید:
عرض کردم: سرورم؛
آیا نشانۀ دیگری نیز هست که دلم آرام گیرد؟
در آن هنگام حضرت مهدی (عجل الله تعای فرجه الشریف) که کودکی سه ساله بود با زبانی روشن و فصیحی فرمود:
من یکتا بازمانده، از حجّتهای خدا بر روی زمین هستم؛
من دست انتقام خدا از دشمنان او هستم.
(کمال الدین ص 284)
فشار قبر و راههای خلاصی از آن
چه گناهانی باعث فشار قبر میشوند؟ و برای
دوری از آن چه باید كرد؟
مؤمن باید بیم و امیدش به خدا در یك سطح باشد اگر ترسش از عذابهای الهی بیش از حد باشد از رحمت خداوند مأیوس میشود و به اصطلاح عوام میگوید آب كه از سر گذشت چه یك وجب و چه صد وجب. و از طرفی اگر امیدش به فضل و رحمت الهی بیش از اندازه باشد، امن از مكر الهی پیدا میكند و از جانب دیگر سقوط میكند و انگیزهای برای انجام اعمال نیك و پسندیده پیدا نمیكند در حالیكه خداوند كریمتر از آن است كه بندهی ضعیف و ذلیل را عذاب كند. در نتیجه به هر عمل ناشایستی تن داده و باز دم از فضل و كرم و لطف و رحمت خدا میزند در همین راستا حضرت پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) فرمود: «اگر اندازهی رحمت خدا را میدانستید هر آیینه بر آن تكیه میكردید و جز اعمال اندكی انجام نمیدادید و اگر میزان غضب و خشم خدا را میدانستید گمان میكردید كه دیگر نجات نخواهید یافت.»(1) ولی بنابر فرمایش امام صادق (ع): «هیچ بندهی مومنی نیست مگر آن كه در قلبش دو نور وجود دارد نور خوف (از عذاب الهی) و نور امید (به رحمت پروردگار) كه اگر هریك را با دیگری بسنجد از آن زیادتر نخواهد بود» (2) یعنی هر دو به یك میزان خواهند بود پس شما دوست عزیز هم به همان میزان كه از عذاب الهی بیمناك هستید به فضل و رحمت پروردگار هم امیدوار باشید تا انگیزة خود را برای انجام اعمال خوب و پسندیده از دست ندهید و به گناه كبیرة یأس از رحمت پروردگار گرفتار نشوید.
انسانتا به امروزَش عوالم مختلفی را پشت سر نهاده و عالمهای دیگری را در پیشرو دارد، انسان با مرگ از عالم دنیا به جهان آخرت منتقل میشود كه آخرت هم ابتدایش "عالم برزخ" و انتهایش كه بعد از برپایی قیامت كبری است بهشت یا دوزخ میباشد.
یكی از ویژگیهای عالم برزخ "فشار قبر" میباشد. فشار قبر نسبت به افراد متفاوت است بعضی از افراد فشار قبر ندارند و آنها كه دارند فشارشان از نظر شدت و ضعف یكسان نیست و بستگی به اعمال آنها دارد.
عواملی كه موجب فشار قبر میشود
1ـ بداخلاقی.
2ـ سخنچینی،
3 مراعات نكردن طهارت و نجاست و پرهیز نكردن از بول.(3)
4 یاری نكردن مظلوم. در كتاب ثواب الاعمال آمده است كه یكی از علمای بنیاسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا كه او یك بار نماز را (عمداً) بیوضو خوانده بود و از كنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نكرده بود(4).
5 ضایع نمودن نعمتهای الهی: حضرت پیامبر اكرم (ص) فرمودند: «فشار قبر برای مؤمن كفاره تباه نمودن نعمتها از ناحیهی اوست». (5)
عواملی كه باعث كاهش یا رفع فشار قبر میشود(6)
1ـ نماز شب و كامل نمودن ركوع: امام رضا (ع )فرمود: «كسی كه نماز شب بخواند و در قنوت نماز «وتر» هفتادبار استغفار كند از عذاب قبر پناه داده میشود.» و امام باقرعلیه السلام فرمود: «هر كس ركوع نمازش را كامل انجام دهد وحشت قبر به او نمیرسد».(7)
2ـ صدقه و نماز مخصوص. (8)
3ـ نماز وحشت، این نماز بسیاری از مردگان را از عذاب قبر و فشار قبر نجات داده است كه حكایات عجیبی در داستانهای شگفت شهید دستغیب در این باره موجود است كه میتوان به آن مراجعه نمود. (9)
4ـ حج نمودن، دو روایت است كه هر كس چهار مرتبه حج به جا آورد عذاب قبر از او برداشته میشود. (10)
5ـ خواندن بعضی از سورههای قرآن: علی(ع) میفرماید: «هر كس در هر جمعه سورة نسأ را تلاوت كند از فشار قبر امان مییابد». (11) سورههای زخرف، یاسین، تكاثر و تبارك، نیز در این مورد سفارش شدهاند.
6 این كه مرگ انسان در روز جمعه باشد.
7 ریختن آب روی قبر.
و... .
________________________________________
1 میزان الحكمه 10 جلدی، ج 3، ص 178.
2 بحارالانوار، ج 78، ص 259.
3 همان، ج 75، ص 265.
4 ثواب الاعمال، ص 111.
5 بحارالانوار، ج 6، ص 221.
6 با استفاده از كتاب «عالم برزخ در چند قدمی ما» محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات نبوی.
7 همان، ج 85، ص 107.
8 بحارالانوار، ج 91، ص 219.
9 حاشیة مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی.
10 من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 217، روایت 2209، باب 2.
11 وسایل الشیعه، ج 7، باب 54، ص 409، روایت 9714
.
«ندیمومصاحبحضرتمهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)»
ندمای حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی حضرت خضر(علیه السلام) است. حضرت رضا(علیه السلام) فرمود: زود است که خداوند مأنوس کند با قائم(علیه السلام) ما را و وحشت وی را ببرد به ایمنی به او. دیگر، ملائکه و مؤمنین جن. چنانکه حضرت صادق(علیه السلام) به مفضل فرمود. دیگر، سی نفر از مؤمنین. چنانکه حضرت صادق(علیه السلام) فرمود:
وَ ما بِثَلثینَ مِن وَحشَةٍ
با سی نفر وحشتی نیست.
ولیکن معلوم نیست که این اختصاص به غیبت صغری داشته یا همیشه سی نفر با او هست.
«اعمالوافعالحضرتمهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)»
حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در موسم حج، هر ساله حج می کند. او مردم را می بیند و مردم او را نمی بینند و نیز فرمود: در صاحب این امر شباهت است به یوسف(علیه السلام) که برادران را شناخت و ایشان او را دیده و نشناختند تا هنگامیکه خود را معرفی کرد. چه انکار می کنند این خلق ملعون که شبیه و مانند خوکها هستند. اینکه خداوند چنان کند با حجت خود که با یوسف(علیه السلام) و برادران او کرد؟! یا چه انکار میکنند این امت متحیر سرگردان که خداوند، حجت خود را گاهی مستور کند از ایشان چنانکه یوسف را از یعقوب مستور کرد؟ با اینکه مسیر هیجده روز فاصله بیش نبود. و چه انکار میکنند این امت که خداوند به حجت خود چنان کند که با یوسف(علیه السلام) کرد. پس با ایشان در بازارهایشان رفت و آمد کند و در مجالسشان بر فراش ایشان پا گذارد و ایشان او را نشناسند تا هنگامیکه خداوند اذن دهد که خود را معرفی کند؛ چنانکه یوسف چند روز با برادران خود چنین بود.
پس از این حدیث استفاده می شود که غیبت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نه چنان غیبتی است که به کلی از جامعه و خاصه از دوستان بر کنار باشد و از احوال ایشان بی اطلاع باشد. بلکه او به ایشان سرکشی میکند و با ایشان احیانا معاشرت میکند. او ایشان را می شناسد و ایشان او را نمی شناسند.
منبع: کتاب مهدی منتظر(علیه السلام)، ص6667