سخنان ماندگار
امام على (علیه السلام):
فَقْدُ البَصَرِ أهْوَنُ مِنْ فِقْدانِ البَصِیرَةِ.
نداشتن بینایی آسانتر (و کم اهمیتتر) از نداشتن بینش است.
Losing one’s eyesight is easier than losing one’s insight.
غرر الحکم، ص 6536
دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir
چهارشنبه 31/3/1391 - 7:51
قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان ارجمند!
سخن امروز ما در خصوص رؤیت ناپذیری خداوند است
همراهان گرامی!
بر اساس ایات كریمه قرآنی و روایات بیشمار رؤیت ودیده شدن خداوند امری ناممكن وناشدنی است ایه لن ترانی یعنی ای موسی هرگز مرا نخواهی دید وهمچنین آیه لیس كمثله شی كه مثل و مانندی را از ساحت مقدس حضرت اله نفی می كند شاهدهای خوبی براین مدعاست پیشوایان دینی ما نیز در راستای تعالیم عالیه قرآنی به همین آموزه پرداخته اند ایشان در حقیقت مروجان وناشران وحی وكلام الهی هستند و سخن خداوند را بیان می نمایند
بله دوستان !
حضرت رضا (ع) امام بزرگ و بزرگوارما دراین خصوص با لحنی اعتراض آمیزمی فرمایند : آیا محمد از طرف خداوند مبعوث میگردد و به مردم میگوید: که او از جانب پروردگار آمده و آنها را به طرف خداوند دعوت میکند و از صفات و خصوصیات او گفتگو مینماید به مردم بگوید: من خداوند را با دو چشم خود دیدم و او را به صورت بشری دریافتم؟
آیا شما با اظهار این مطالب شرم نمیکنید؟ زنادقه قدرت ندارند این چنین سخن بگویند، آیا جایز است که از طرف خداوند سخنی بگوید، و بار دیگر بیاید و به طریق دیگری برخلاف سخن اول خود مطلبی بگوید.
شخصی بنام ابوقره می گوید: مگر در قرآن نیامده که «و لقد رآه نزلة اخری» امام رضا سلام الله علیه در جواب می فرمایند: بعد از این آیه مطلبی هست که دلالت میکند بر آن چیزی که مشاهده کرد، و آن آیهی «ما کذب الفؤاد ما رأی» میباشد.
بعد فرمودند: دل محمد (ص) تکذیب نکرد آنچه را که با دو چشمش مشاهده کرد، سپس اطلاع داد به آنچه محمد دید و آن این است که فرمود: «لقد رأی من آیات ربه الکبری».
پس حضرت رسول (ص) آیات خداوند را مشاهده کردند و آیات خداوند غیر از او میباشند.
پروردگار فرموده «و لا یحیطون به علما» پس هرگاه با چشم ظاهری بتوان
خداوند را دید احاطه علمی نیز امکانپذیر است و شناخت واقعی حاصل میگردد.
ابوقره گفت: آیا روایات را تکذیب میکنید؟
امام رضا (ع) فرمود: هرگاه روایات با مخالفت قرآن مواجه شدند من آن اخبار را تکذیب میکنم، زیرا مسلمین اجماع کردهاند که با علم و دانش نمیتوان خداوند را دریافت و با دیدگان ظاهر نمیتوان او را دید و خداوند را به هیچ چیزی نمیتوان مانند کرد.
همراهان ارجمند !
بر اساس این فرمایشات، خدارا نمی توان مشاهده كرد بلكه باید به مشاهده ایات ونشانه های پروردگار به عظمت وقدرت علم او پی برد در حقیقت خداشناسی واقعی آن است كه خداوند را در وهم خود نیاوریم همانگوئنه كه علی ع می فرمایند التوحید ان لا تتوهمه چرا كه خداوند منزه ازاین است كه در عالم ذهن انسانها بگنجد او به هیچ چیزی شباهت ندارد وبی مانند است همانگونه كه قرآن می فرماید : لیس كمثله شی وقل هوالله احد
از خداوند در مسیر معرفتش توفیق مسألت می نماییم
سه شنبه 30/3/1391 - 8:1
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
نویسنده درباره روح و بدن می گوید : وقتی روح از بدن بیرون می رود و بدن در قبر گذاشته می شود ، روح از سر وارد شده وتا وسطهای بدن می رسد ؛ آنگاه دوفرشته می آیند واز او می پرسند . آنگاه از ناحیه قبر فشار سختی بر او وارد می شود واگر میت دفن نشده باشد از هوا بر او فشار وارد می شود و کمتر کسی از فشار قبر در امان می ماند...آنگاه پس از سؤال و فشار قبر ، بدن به صورت جسد بدون روح بر می گردد . خلاصه آنکه اعتقاد به بقای روح و حیات آن در جهان برزخ ، به دلیل آیات شریفه گذشته و روایات متواتر ، واجب است
یار مهربان 125
نویسنده: سید کبیرحسینی
تهیه: آقای مقدس زاده
پخش:فروردین 1390
........
بنام خدای مهربان وعرض سلام و روز بخیر خدمت شما یاران برنامه کتاب یار مهربان ! آرزوی سعادت وسلامت داریم برای یکایک شما عزیزان ودر خدمتتان هستیم با معرفی ادامه کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل بیت لطفا ماراهمراهی بفرمایید
موزیک
یاوران صمیمی!
در برنامه گذشته ، قسمت اول کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل بیت نوشته آیت الله میرزا حسنعلی مروارید را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم وگفتیم که نویسنده آن را در دو عنوان کلی تألیف نموده و ابوالقاسم تجری گلستانی آن را ترجمه نموده است این کتاب در 416صفحه توسط مؤسسه انتشارات دار العلم به چاپ رسیده است وچاپ اول آن در سال 1383 انجام یافته است عنوان اول کتاب به مبدأ در مکتب اهل بیت ع اختصاص یافته است و درعنوان دوم به معاد در مکتب اهل بیت ع پرداخته شده است امروز به عنوان دوم این کتاب یعنی معاد می پزدازیم
موزیک
یاوران برنامه!
عنوان دوم کتاب ، معاد در مکتب اهل بیت ع است این بخش از کتاب نیز دارای ریز عنوانهایی است . برخی ازا ین عناوین اینها هستند : نکاتی پیرامون معاد ، دلایل عقلی ونقلی معاد ، معاد روحانی وجسمانی در کلمات بزرگان و آیات و روایات معاد جسمانی . نویسنده در باره دلایل عقلی ونقلی معاد می گوید : ما می بینیم که عده ای از مردم به خداوند وپیامبرش ایمان آورده و از آنان اطاعت می کنند و اعمال صالح به جا آورده ، به بندگان خدا خدمت ومحبت می کنند ؛ وعده ای دیگر منکر خداوند بوده و عمر خود را در معصیت و ظلم و جنایت سپری می کنند ؛ چه بسا دراین دنیا کافر، معصیت کار وستمگر که ثروتمند ، صحیح ، سالم ودر امنیت کامل به سر برده و برخوردار از نعمتهای دنیوی است ولی مؤمن اهل طاعت ، مظلوم و گرفتار ستمگران یا از نظر مالی در تنگنا واز نظر جسمی دچار بیماری های گوناگون می باشد ...آنگاه هر دو (مؤمن وکافر) می میرند .پس اگر بعد از این زندگی ، جهان دیگری نباشد که هریک پاداش و عقاب اعمالشان را ببینند وجنایتکار قصاص نشود و شکستگی و خسارتهای مظلوم جبران نگردد ، با عدالت خداوندی که خود را به آن توصیف کرده منافات دارد . افزون براینها گاهی عمل صالحی چون شهادت قابل پاداش دنیوی نیست یا قاتل شخص بی گناهی که بلافاصله می میرد قابل انتقام نیست ...
موزیک
همراهان گرامی!
برخی دیگر ازعناوین معاد اینها هستند : ماده اصلی آفرینش انسان ، ماده اصلی خلقت علم وحیات ندارد ، جهان سایه ها وکالبد ها ، هر روح بدنی مناسب دارد ، عدم تجرد روح ، استقلال روح ، نقد دلایل قائلین به تجرد روح ، فرق روح و بدن ، در عوارض آنهاست ، هر ذره ای می تواند دارای علم وادراک شود ، انسان بر جسمانیت خود باقی می ماند ، محل ارواح وبدنها پس از میثاق وقبل از دنیا ، رابطه روح وبدن ، بحثی در احوال روح در برزخ ، برزخ فاصله بین مرگ وروز قیامت است ، تذکر و توضیح در کیفیت روح وپاسخ به دوشبهه
موزیک
همراهان گرامی!
نویسنده درباره روح و بدن می گوید : وقتی روح از بدن بیرون می رود و بدن در قبر گذاشته می شود ، روح از سر وارد شده وتا وسطهای بدن می رسد ؛ آنگاه دوفرشته می آیند واز او می پرسند . آنگاه از ناحیه قبر فشار سختی بر او وارد می شود واگر میت دفن نشده باشد از هوا بر او فشار وارد می شود و کمتر کسی از فشار قبر در امان می ماند...آنگاه پس از سؤال و فشار قبر ، بدن به صورت جسد بدون روح بر می گردد . خلاصه آنکه اعتقاد به بقای روح و حیات آن در جهان برزخ ، به دلیل آیات شریفه گذشته و روایات متواتر ، واجب است
موزیک
همراهان ارجمند!
مؤلف در پاسخ شبهه ای می نویسد : خلاصه آنچه اعاده بدنها برای جزا در قیامت به آن تحقق می یابد و ادیان الهی به روشنی بر آن دلالت می کند بازگشت اجزای اصلی بدن است ، که از اول خلقت تا آخر عمر انسان باقی است و خداوند آن را از اینکه بدن دیگری شود ، حفظ می کند و این به روشنی امکان دارد ولی افزایش ، نقصان و تبدل در اجزای فرعی لطمه ای به مقصود ما نمی زند ...
موزیک
خوب همراهان گرامی !
امید که بتوانید کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل بیت که آیت الله میرزا حسنعلی مروارید آن را تألیف نموده اند تهیه نموده واز آن کمال استفاده را بنمایید
تا برنامه بعد ومعرفی کتابی دیگر همه شما خوبان را به خداوند منان می سپاریم
خدا نگهدارتان
سه شنبه 30/3/1391 - 7:50
تبریک و تسلیت
يکشنبه 28/3/1391 - 10:58
اخلاق
بزرگترین گروه های حقوق بشری در دنیا اگر به جای صهیونیستها به دست شیرهای درنده بود خیلی دنیای بهتری داشتیم.
این شیرماده پس از شكار آهو متوجه می شودكه شكارش بارداربوده، او سراسیمه میشود، نخست تلاش میکند تا بچه را نجات دهد، و از دریدن شکارش دست برمیدارد. اما وقتی نمیتواند بچه را نجات دهد بروی زمین در کنار شکارش دراز میکشد، عکاس بعدا پی میبرد که شیر سکته کرده است
و در کنار این عکس تصویری از یک صهیونیست با تی شرتی که رویش نوشته
یک تیر و دو نشان با تصویری از یک زن باردار محجبه .
بزرگترین گروه های حقوق بشری در دنیا اگر به جای صهیونیستها به دست شیرهای درنده بود خیلی دنیای بهتری داشتیم
حیوان با وجدان تر است یا صهیونیست!؟
يکشنبه 28/3/1391 - 10:49
سخنان ماندگار
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان گرامی !
سلام وو قتتان بخیر!
سخن امروز ما در خصوص عبادت وبندگی خداوند و الگوپذیری از پیشوایان دینی در این خصوص است
همراهان ارجمند !
عبادت وبندگی حق اوج كمال آدمی است ذلت و خاكساری در برابر خداوند و پیشانی مذلت در مقابل پروردگار نهایت افتخار و عظمت انسان است
در مسیر بندگی و عبادت خداوند باید از پیشوایان دینی ، پیامبر عظیم الشأن اسلام و امامان پاك خود الگو بگیریم باید به آنها اقتدا كنیم به آنها تأسی نماییم هم در كیفیت وچگونگی عبادت وهم در اصل واساس عبادت آن بزرگواران را مقتدای خود قرار دهیم در این برنامه قسمتهایی از فضایل عبادی اماما بزرگوارمان امام علی بن موسی الرضا ار خدمت شما عرض می كنیم
بله دوستان!
یکی از برجستهترین فضایل امام رضا (ع) سر سپردگی وی به خداوند تبارک و تعالی و تمایلش به او بود. این فضیلت را میتوان به وضوح در اعمال عبادی او که بر پایهی خوف الهی و دینداری قرار دارد، در بخش مهمی از زندگی روحانیش مشاهده نمود. یکی از اصحاب آن حضرت میگوید: هنگامی که او را میدیدم، این کلام خدای متعال را متذکر شدم که میفرماید: (کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون) [ذاریات 17] (آنان همواره پاسی از شب را بیشتر نمیخوابند).
در پرتو توجه به چنین برداشتی از مفهوم عبادت در نظر امام است که میتوان برای خواندن هزار رکعت نماز در شبانه روز، سجدههای طولانی پس از نماز صبح، روزههای مکرر، شب زندهداریهای پر رمز و راز و همدمی همیشگی با قرآن تفسیری شایسته یافت. یا به درک حقیقت این سخن نایل آمد که کسی دربارهی آن حضرت میگوید:
«به خدا سوگند مردی ندیدم که بیش از او از خدا پروا کند، بیش از او در همهی اوقات به یاد خدا باشد و بیش از او از خدا بترسد. [بحارالانوارج49ص 93] »
گویندهی این سخن نه کسی از شاگردان او، بلکه فرستادهی دستگاه خلافت رجاء بن ابیضحاک است.
آن بزرگوار با مردم کم سخن میگفت و گفتار و پاسخ و مثالهایی که در ضمن گفتارش میآورد، نشأت گرفته از قرآن مجید بود زیرا که با قرآن همدم بود. آن حضرت در سه روز، یک بار تمام قرآن را تلاوت میکرد و میفرمود: اگر خواسته باشم که در کمتر از سه روز، قرآن را ختم کنم، میتوانم ولی هرگز به هیچ آیهای مرور نکردم مگر این که در معنی آن اندیشیدیم و دربارهی این که آن آیه در چه موضوع و در چه وقت نازل شده فکر کردم، و بدین سبب است که آن را در سه روز ختم میکنم.
يکشنبه 28/3/1391 - 10:22
تبریک و تسلیت
پنج شنبه 25/3/1391 - 8:23
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
امیر مؤمنان در جواب مرد عربی که پرسیده بود:آیا خدا یکی است فرمود : ای مرد عرب این سخن که خدا یک است ، چهار قسم است ، دو وجه آن بر خداوند عز وجل جایز نیست و دو وجه آن در او ثابت است . اما آن دو وجهی که بر او جایز نیست اول آنکه بگوییم او یکی است وباب اعداد را قصد کنیم این اطلاق صحیح نیست چون آنچه دومی ندارد درباب اعداد داخل نیست دوم اینکه مراد واحد نوعی و جنسی باشد ...اما آن دو معنایی که در خداوند ثابت است اول آنکه او یکی است و در جهان شبیهی ندارد دوم آنکه او در معنا یکتا است وانقسامی در وجود ،عقل وخیال ندارد اینگونه است پروردگار ما
یار مهربان 124
نویسنده: سید کبیرحسینی
تهیه: آقای مقدس زاده
پخش:اسفند 1389
........
بنام خداوند لوح و قلم. یاران مهربان! یک دنیا محبت به همراه بهترین سلام ها نثار شما خوبان. همسفر شما هستیم با یک یار مهربان دیگر. اگر همراه ما باشید خوب این یار مهربان را خواهید شناخت. موزیک
یاوران صمیمی!
نام کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل بیت است که آیت الله میرزا حسنعلی مروارید آن را در دو عنوان کلی تألیف نموده و ابوالقاسم تجری گلستانی آن را ترجمه نموده است این کتاب در 416صفحه توسط مؤسسه انتشارات دار العلم به چاپ رسیده است وچاپ اول آن در سال 1383 انجام یافته است عنوان اول کتاب به مبدأ در مکتب اهل بیت ع اختصاص یافته است و درعنوان دوم به معاد در مکتب اهل بیت ع پرداخته شده است موزیک
یاوران برنامه!
درعنوان اول کتاب ریزعنوانهای متعددی آورده شده است از قبیل : یاد آوری درباره هستی آفرین ، انکار یا تشکیک بعضی از اخباریون در حجیت عقل ، عقل در احادیث معصومین ، علم حقیقت روشن وروشنگر ، نگاهی به اقسام و تعریف علم ، علم دراحادیث و دو تذکر پیرامون حقیقت عقل و رابطه آن با علم . موزیک
همراهان گرامی!
درزیرعنوان عقل در احادیث معصومین آمده است : از امیر المؤمنین نقل است که پیامبر اکرم فرمود : خداوند عقل را از نور پوشیده ای در خزانه علم سابق خود آفرید که هیچ کس ، حتی پیامبران مرسل وفرشتگان مقرب ، را بر آن مطلع نساخت وآنگاه علم را نفس عقل و فهم را روح عقل و زهد را سر عقل قرار داد .. ازامام صادق ع رسیده است : بخشی از عقل زیرکی و فهم و حفظ و علم است ... دراین روایات ، عقل به عنوان نور و بر گرفته از نور معرفی گشته ومثل آن مانند چراغ در وسط اتاق است . وبراین اساس ، عقل از علم آفریده شده و به برکت علم بر پا گشته است موزیک
دوستان گرامی!
برخی دیگر از ریز عنوان بخش اول اینها هستند : یاد آوریهایی درباره عقل ، خود شناسی وخداشناسی و هدایت عام وهدایت خاص . در بخشهایی از این قسمت کتاب می خوانیم : امیر مؤمنان در جواب مرد عربی که پرسیده بود:آیا خدا یکی است فرمود : ای مرد عرب این سخن که خدا یک است ، چهار قسم است ، دو وجه آن بر خداوند عز وجل جایز نیست و دو وجه آن در او ثابت است . اما آن دو وجهی که بر او جایز نیست اول آنکه بگوییم او یکی است وباب اعداد را قصد کنیم این اطلاق صحیح نیست چون آنچه دومی ندارد درباب اعداد داخل نیست دوم اینکه مراد واحد نوعی و جنسی باشد ...اما آن دو معنایی که در خداوند ثابت است اول آنکه او یکی است و در جهان شبیهی ندارد دوم آنکه او در معنا یکتا است وانقسامی در وجود ،عقل وخیال ندارد اینگونه است پروردگار ما موزیک
دوستان ارجمند!
بعضی دیگر از ریزعنوانهای این بخش ازاین قرار است: سخنی در تجلی ومکاشفه ، جلوه خداوند در دل موسی ، ارزیابی جلوه حق ، دلایل نقلی تقدم ارواح بر اجساد ، دلایل قائلین به جبر و پاسخ آنها ، معانی قضا وقدر ، اثبات حالت بین جبر وتفویض و مسأله بداء . در خصوص بداء می خوانیم : منظور از بداء در آیات و روایات مبارکه آن است که هرچند خداوند اشیاء را به خواست واراده خود آفرید وتا روز قیامت مقدر فرمود ولی با این حال ، از کار فراغت نیافته بلکه او در مقدرات واحکام گذشته رأی وخواست جدید دارد وبعضی را از صفحه قضا وقدر پاک و بعضی را تثبیت می نماید بعضی را کمک وبعضی را زیاد بعضی را مقدم وبعضی را مؤخر وبعضی از آنها راتغییر می دهد ولی هیچ یک از اینها ناشی از جهل سابق وحصول علم جدید نیست بلکه ناشی از علم به حوادث گذشته و آینده به صورت واقعی می باشد
موزیک
خوب یاوران همراه! ودوستان گرامی
امید که بتوانید کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل بیت که آیت الله میرزا حسنعلی مروارید آن را تألیف نموده اند تهیه نموده واز آن کمال استفاده را بنمایید
تا برنامه بعد ومعرفی ادامه همین کتاب بدرود و خدا نگهدار
پنج شنبه 25/3/1391 - 7:50
اخبار
قزوه: وهابیت نسخ خطی دینی را خریداری و نابود میکند
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/03/22 شماره انتشار 18140
نویسنده: گروه اندیشه
علیرضا قزوه با بیان این که فرهنگسازی در زمینه وقف نسخ خطی دینی عزم همه مسئولان را میطلبد، نسبت به نابودی این منابع توسط وهابیت هشدار داد و عنوان کرد: برای حفاظت و صیانت از این نسخ باید تلاش جدی شود. علیرضا قزوه، پژوهشگر ادبی و نسخهپژوه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با تأکید بر لزوم توسعه تبلیغات در زمینه وقف نسخ خطی دینی و قرآنی، با اشاره به اهمیت این موضوع در عصر حاضر گفت: نسخ خطی از جمله حوزههایی است که با وجود اهمیت آن از منظر علمی و پیوندش با میراث فرهنگی کشور، چنان که باید مورد توجه قرار نمیگیرد. وی با بیان این که هرچه در این حوزه هزینه کنیم به نتایج بهتری از منظر علمی خواهیم رسید، افزود: وقف نسخ خطی از جمله راهکارهایی است که میتواند زمینهای برای حفظ این مواریث فرهنگی باشد؛ اما این تنها راه موجود نیست. باید با صرف هزینه بیشتر، رغبت مردم را به سمت اهدا یا خرید منابع موجود که گاه دارایی یک خانواده محسوب میشود، بیشتر کرد.
این کارشناس امور فرهنگی و ادبی تصریح کرد: اگر بخواهیم با وقف یا خرید نسخ خطی، این منابع را پشت درها و در میان قفسهها محبوس کنیم، مالکان آن ها رغبت به انجام این کار نخواهند داشت. باید به آن ها اطمینان خاطر دهیم و با ثبت نام آن ها به عنوان واقف، این سنت حسنه را تبلیغ کنیم.
ساماندهی و فرهنگ سازی وقف نسخ خطی دینی، هزینه بیشتری را میطلبد
مصحح «تذکره مردمدیده» با بیان این که ساماندهی و جمعآوری نسخ خطی اعم از دینی و غیردینی نیازمند کار کارشناسی و عزم عمومی دستگاههای متولی است، ادامه داد: گاهی میراث مکتوب از سوی مراکز متولی با قیمت ارزان پیشنهادی خریداری میشود؛ این در حالی است که هر چه در این راستا به صورت حرفهای حرکت کنیم، موفقتر خواهیم بود. به عقیده قزوه، میتوان با کم کردن دیگر هزینهها بسیاری از این نسخ خطی را احیا و مرمت کرد. خرید نسخ خطی باید بر مبنای نظر کارشناسان انجام شود تا مالکان این منابع رغبت به وقف یا خرید آن داشته باشند. این نسخهپژوه با بیان این که بسیاری از نسخ خطی به دست وهابیت خریداری و نابود میشود، یادآور شد: وقتی کشورهای غیرفارسیزبان عزم خود را برای جمعآوری و خرید این منابع جزم میکنند، باید شک کرد که هدف از این کار چیست. قزوه نسبت به نابودی منابع خطی دینی و شیعی هشدار داد و عنوان کرد: محو و نابود کردن منابع خطی در حوزه علوم دینی بیشتر از دیگر منابع انجام می شود. بررسی فعالیتهای اخیر حاکی از آن است که وهابیت و صهیونیستها برای نابودی منابع ارزشمند شیعی، اقدام به خرید این منابع میکنند. بخش دیگر سخنان این کارشناس امور فرهنگی و ادبی به ظرفیت پژوهشی نسخ خطی اختصاص داشت. وی منابع خطی را از جمله آثار مغفول مانده در حوزه پژوهش دانست و تصریح کرد: میراث مکتوب از جمله آثاری است که در پیشرفت و تولید علمی کشور تأثیرگذار است. این آثار چنان که بایسته است، مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است.
نسخههای خطی، منبعی عظیم برای تولید علم
وی که سالهاست به پژوهش درباره زبان فارسی در هند پرداخته و تاکنون آثار متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآورده است، به ظرفیت موجود در این عرصه در شبه قاره هند اشاره و عنوان کرد: به عنوان نمونه، نسخ خطی در حوزههای مختلف علوم در شبه قاره هند به زبان فارسی موجود است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از این منابع به دلیل مطالب جدید علمی میتواند مبنای پژوهشی جدید در عرصه علم باشد.
به گفته قزوه، از جمله این منابع نسخهای است که در آن نویسنده شیوهای جدید از تهیه کاغذ را مطرح کرده است که میتواند در ارتقای این صنعت مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، نسخ متعددی در حوزه طب وجود دارد که ظرفیت بررسی و پژوهش دارد. قزوه با بیان این که باید پژوهشهای دانشگاهی را به سمتی پیش ببریم که تولیدکننده علم باشد، از جمله راههای رسیدن به این مطلوب را بهره بردن از نسخ خطی عنوان و تصریح کرد: در بسیاری از موارد دیده شده است که دانشجویان به پژوهشهای تکراری میپردازند که تحقیق در آثار صادق هدایت و... از جمله این موضوعات در رشته زبان و ادبیات فارسی است. این در حالی است که میتوان از دانشجویان برای احیای متونی که ظرفیت پژوهش دارد و میراث فرهنگی و دینی ما به شمار میآید، بهره برد.
پژوهشهای دانشگاهی را به سمت احیای متون خطی پیش ببریم
وی با اشاره به انتشار آثار تکراری و عرضه آن در بازار کتاب، یادآور شد: کارهای پژوهشی تکراری متعددی در حوزههای مختلف به ویژه حوزه دینپژوهی دیده میشود. باید با معرفی آثار فاخر، عرصه حضور و تألیف بر این نوع آثار را تنگ کرد. از جمله راهکارهایی که موجب ارتقای سطح کیفی آثار و منابع امروز می شود، استفاده از همین نسخ خطی است. این کارشناس امور فرهنگی به مراکز فعال در امر نسخ خطی اشاره و عنوان کرد: تعداد مراکزی که در زمینه نسخ خطی فعالیت میکنند، بسیار محدود است و به همین دلیل حضور آن ها در رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب نامحسوس است، اما میتوان با انتشار کتاب و انجام پژوهش بر مبنای این آثار خطی، منابع متعددی از این حوزه را به مخاطبان معرفی کرد. قزوه یادآور شد: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است تا مردم با اهمیت این منابع آشنا شوند؛ از این رو خوب است در آینده بخشی از نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور به نسخ خطی و معرفی آن اختصاص داشته باشد.
دوشنبه 22/3/1391 - 8:38
آلبوم تصاویر
یک راهبه می تواند سرتاپای خود را بپوشاند تا زندگیش را وقف عبادت کند , درست است ؟
اما چرا وقتی یک زن مسلمان این کار را انجام دهد , مورد ملامت قرارمیگیرد ؟
____________
وقتی زنی در غرب خانه داری کند وبه تربیت کودکانش بپردازد مورد ستایش وتقدیر جامعه قرار گرفته فداکارشمرده میشود اما اگر همین کار را زن مسلمان انجام
دهد مورد ملامت قرار می گیرد
________________________________________
ترجمه :متهم است .. زنده یامرده, احتیاط کنیدبسیارخطرناک است
یک راهبه می تواند سرتاپای خود را بپوشاند تا زندگیش را وقف عبادت کند , درست است ؟
اما چرا وقتی یک زن مسلمان این کار را انجام دهد , مورد ملامت قرارمیگیرد ؟
وقتی زنی در غرب خانه داری کند وبه تربیت کودکانش بپردازد مورد ستایش وتقدیر جامعه قرار گرفته فداکارشمرده میشود اما اگر همین کار را زن مسلمان انجام
دهد مورد ملامت قرار می گیرد
حقوق وآزادی هر دختری ایجاب می کند که به دانشگاه برود وهرچه را دلش میخواهد می تواند بپوشد اما دختر با حجاب مسلمان از ورود به دانشگاه منع می شود
اگر کودکی به موضوعی علاقمند باشد باید آن را رشد ونمو داد اما اگر علاقمند به اسلام باشد باشد فایده ای ندارد
اگر شخصی جان خود را بخاطر نجات دیگران به خطر اندازد شجاع ودلیر خوانده می
شود وهمه جامعه او را محترم می شمارند اما اگر فلسطینی باشد وسعی کند فرزندش یابرادرش را نجات دهد تا مبادا دستش بشکند یا ازمادرش دفاع کند تاکه مورد تجاوزقرار نگیرد یا از منزلش دفاع کندتاکه ویران نشود به او تروریست می گویند
اگر یک یهودی شخصی را بکشد هیچ ربطی به دین یهودیت ندارد
اما اگر مسلمانی به جرمی متهم شود اسلام را متهم اصلی می دانیم
هر مشکلی که پیش اید ما انواع راه حل ها را می پذیریم اما اگر اسلام راه حل نشان دهد حتی حاضر نیستیم به آن نگاه کنیم
وقتی کسی ماشین خوبی را به شیوه نادرستی براند کسی ماشین را مقصرنمی داند اما اگر مسلمانی خطا کند یا درست برخورد نکند مردم ما می گویند اسلام مقصر است !!
بدون نیم نگاهی به قوانین وشرع اسلام, مردم ما هرآنچه که رسانه ها می گویند باور دارند , اما سؤال اینجاست که قرآن چه می گوید!
چرا, چون او مسلمان است !
آیا می خواهی این ستم پایان یابد؟
این ایمیل را برای هر که می شناسی بفرست
من مسلمانم مرا بکش وآن را هزینه های تحمیلی(اضافی) نام نه
دارائیم را غارت کن, به وطنم تجاوز کن , راهبرم را تو تعیین کن ونام آن را دمکراسی بگذار
__________
منبع:
ایمیل یكی از دوستان
دوشنبه 22/3/1391 - 7:52