• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 1
زمان آخرین مطلب : 4972روز قبل
دانستنی های علمی

در سال 1981 یك نوازنده درام به نام « ‌لارس الریچ » با انتشار یك آگهی فراخوان تشكیل یك گروه هوی متال را اعلام و پس از مدتی موفق به جذب افراد مختلفی می‌شود.

 

ارزشهای القایی متالیكا

 متالیكا در حقیقت ضدارزش‌هایی را ارائه می‌نماید كه شامل « بازگشت به تاریكی » (محور اصلی تفكرات شیطان‌پرستان ، بی‌رحمی و تجاوزات جنسی ، فحاشی ، هجوم و حمله به جامعه و فرهنگ عمومی آن) می‌باشد .خوانندگان این گروه بر روی صحنه و در كلیپ‌های خیابانی دست به خوردن و آشامیدن میوه‌های فاسد ،خون و مردار نموده و از كثیف‌ترین گروه‌های موسیقی جهان به حساب می‌آیند .با توجه به وفور موسیقی های مبلغ این گروه ها در ایران و رویكرد برخی جوانان بی اطلاع به این نوع موسیقی و حتی چاپ كتاب حاوی متن این موسیقی ها و سرمایه گذاری زیاد دشمن در این باره بررسی و تحقیق پیرامون این موضوع و اطلاع رسانی و آگاهی افكار عمومی امری ضروری به نظر می رسد.
يکشنبه 26/10/1389 - 23:4
شخصیت ها و بزرگان

فریدون مشیری ، در سال 1305 خورشیدی ، در تهران دیده به جهان گشود دوره ابتدایی و متوسطه را در مشهد و تهران به پایان برد و چندی هم در رشته ادبیات در دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد. سپس در وزارت پست و تلگراف و تلفن به کار مشغول شد. از هجده سالگی اشعار او به طور پراکنده در مطبوعات انتشار یافت.

واقعه ی مرگ مادر اساسی ترین ضربه را بر روح او وارد آورد. حادثه آنقدر شدید بود که او را مدتها در بهت و حیرت فرو برد. دو سال تمام بیمار بود. دوره ی شاعری فریدون مشیری را می توان براساس توالی تاریخی او را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

 1-   شعرهای دوره ی کودکی ونوجوانی از 8-9 سالگی تا 15 سالگی2-   شعرهای جوانی از 19 سالگی تا 25 سالگی3-   شعرهای دوره ی میانی شامل آثار منتشر شده «ابر و کوچه»، «بهار را باور کن».4-  شعرهای دوره ی کمال او یعنی آثار منتشر شده در «از خاموشی » ، « آه باران» «ازدیار آشتی» ، «آواز پرندة غمگین»، «تاصبح تابناک اهورایی» . اما از نظر محتوا و مضمون ، شعر مشیری به صورت زیر قابل بررسی است.1-   شعرهای عاشقانه2-   شعرهای روایی و اخلاقی3-   شعرهای اجتماعی که خود به چند دسته تقسیم می شود: الف: شعرهایی با مضامین انسان گرایانه ، ب: شعرهای وطنی و انتقادی ،پ: شعرهای اعتراضی اجتماعیث: شعرهایی که به مناسبت ی مختلف سروده شده اند. عشق محور اصلی همه ی شعرهای فریدون مشیری است و اشعارش بیشتر روح و لحن غنایی دارد او صاف بکر و پر معنی و زبانی بلیغ در شعر او دیده می شود.
جمعه 24/10/1389 - 22:1
شخصیت ها و بزرگان
نازک الملائکه ، شاعر معاصر عراقی، در 23 آگوست 1923 در بغداد دیده به جهان گشود. او تحصیلات خود را در بغداد به پایان برد ودر رشته زبان وادبیات عربی از دانشسرای عالی آن شهر فارغ التحصیل شد. نازک برای تکمیل تحصیلات خود به آمریکا سفر کرد و در رشته ی ادبیات تطبیقی  از دانشگاه ویسکنسین آمریکا مدرک فوق لیسانس گرفت. از دوران کودکی نبوغ واستعداد خود را در سرودن شعر عامیانه و فصیح بروز داد و از همان دوران تجربه های ارزشمندی را در گنجینه ادبی خود اندوخت. اودر زمان تحصیل در دبیرستان و دانشگاه به مناسبتهای مختلف اشعار خود را می خواند و بسیاری از آنها را در مجلات و روزنامه های عراق چاپ می کرد. اولین مجموع اشعار او با نام عاشقه اللیل در سال 1947 به چاپ رسید. در این مجموعه نازک کوشید تا مظاهری از نوگرایی خود را به نمایش بگذارد. او در این اشعار به تنوع قافیه عنایت ویژه داشت در سال 1949 م. نازک با چاپ مجموعه شظایا و رماد تحولی بنیادین در شعر عربی ایجاد کرد.انقلاب که نازک آغاز گر آن بود توسط دیگر شاعران ادامه و توسعه یافت . رد پای شعر جبران خلیل جبران و میخائیل نعیمه را در شعر او می توان دید و به شعر شاعران رمانتیک عرب همچون علی محمود طه، محمود حسن اسماعیل، ابراهیم ناجی و... علاقه وافر داشت. علاوه بر این توجه نازک به موضوعات رمانیتسم در شعرش کاملاً نمایان است. حزن واندوه و تنهایی و غربت را در عاشقه اللیل بیش از هر چیز دیگر به تصویر می کشد. معانی غربت و تنهایی کشنده ، اندوه و ناامیدی ، درد و بدبینی بر شعرش سایه افکنده اند. در قراره الموجه اندکی از پیله تنهایی اش خارج می شود و نیم نگاهی به اجتماع و اطرافش می اندازد. و در شجره القمریه مسائل سیاسی بیشتر توجه می کند. در کل مهمترین موضوعاتی که به آنها توجه داشته است: حزن ، مسائل سیاسی ، برخی مسائل اجتماعی ، عشق ، زندگی و انسان ، مرگ ، سعادت و دنیای آرمانی ، زمان و غربت دانست.
جمعه 24/10/1389 - 21:56
اخبار

امروزه شاید اطلاعات و آنچه رسانههای همگانی در زمینههای مختلف اجتماعی و سیاسی عرضه میدارند از جمله گرانبهاترین موضوع در جوامع انسانی باشد . برخی نظریهپردازان ارتباطات بر این اعتقادند که اهمیت این امر تا به آنجاست که امروزه اختیار جهان تنها در دست کسی است که نفوذ قابل ملاحظهای بر رسانهها دارد.
از این رو هر کشور به فراخور و ظرفیت رسانه
های گروهی خود سعی دارد همه چیز را از این طریق و به شیوه
ی دلخواه و متناسب با آمال و آرزوهای خود منعکس و اداره نماید .
در عصری که فرا ارتباطات نامیده می
شود و زندگی روزمره مردم با تمام وجود متأثر از چنین پارادیمی است ، به سختی میتوان منکر متغیری چنین قدرتمند در عرصه
ی زندگی بشر گردید .
بی
توجهی به این مهم میتواند جوامع را در معرض رکود و عقبماندگی جدی قرار دهد ، به گونهای که حتی بسیاری از صاحبنظران تحولات اجتماعی قائل به تغییرات بسیار جدی و بنیادین در عرصهی زندگی اجتماعی بشر و فرهنگ جوامع در آیندهای نه چندان دور می
باشند .
در این میان رسانه
ها به عنوان یکی از مهمترین نمادهای این تحول عظیم در عرصهی زندگی بشر رفته رفته نقش و جایگاهی استراتژیک و پیچیده به خود گرفته و به عنوان عاملی سرنوشت ساز و تعیین کننده در انتخاب انسان امروز مطرح شده
اند .
با تمام تعاریف و الزامات شمرده شده نباید زوایای منفی ناهنجار و مشکل
ساز آن را نیز از نظر پنهان کرد ، چرا که غفلت از آن میتواند سبب تغییرات ناخواسته و حتی تهدیدکنندهای بر ارزش
ها و فرهنگ جوامع گردد .
- امروزه رسانه
های جمعی یکی از پیچیده
ترین عناصر قابل طرح در انحرافات اجتماعی هستند .
دقیق
تر آن که فرهنگ سنتی اکثر جوامع دستخوش تغییر و تحول شده و همه تا حدودی متأثر از آنچه فرهنگ واحد جهانی نام گرفته است ، شده
اند .
بدون تردید رسانه
های قدرتمند و فعال در جهان تمام سعی و تلاش خود را جهت مسخ فرهنگ جهانیان و دیکته نمودن الگوها و هنجارهای مورد نظرشان به کار گرفته
اند .
تکنولوژی
های جدید نظرات سلطهی فرهنگی را افزایش میدهد و با مظاهر فریبندهی خود جوامع تحت سلطه را مدهوش فرهنگ مبتذلشان میکنند که این امر ناشی از سرمایهگذاری بسیار و برنامهریزی دقیق آنان در جهت بی
هویت کردن کشورهای تحت سلطه است .
وسایل ارتباط جمعی در ذهن و فکر مردم عقاید ، ارزش
ها و هنجارهای خاصی را توسعه داده یا تثبیت می
کنند .
رسانه
های جمعی معمولاً ارزشهای کلان جامعه و جنبههای هنری خردهفرهنگها را به مردم عرضه می
دارند .
مثلاً در بسیاری از فیلم
ها و همچنین تلویزیون تأکید بر ارزشهای کلانی چون میهن پرستی و مسایل دینی فراوان دیده می
شود .
معتاد شدن به معنی عام کلمه از اثرات منفی این پدیده است به خصوص این امر در کودکان بیشتر دیده می شود.
کودک چنان به برنامه
های مورد علاقهی خود گرایش پیدا میکند که ضروریترین امور زندگی و تعامل اجتماعی را از یاد می
برد .
بر عکس هر گاه وسایل ارتباط جمعی یک سویه قابل انتظار است در حالی که بسیاری از بزرگسالان به مکانیزم
های دفاعی خاص خود مجهز شدهاند ، اما این موضوع در مورد کودکان مصداق کمتری دارد چرا که هنوز ذهن کودک رموز تحلیل عقاید و سنجش و سپس پذیرش یا طرد منطقی آن را درک نکرده است ، از این رو وقتی کودکان بدون هیچ پناه و یا حفاظ در برابر وسایل ارتباط جمعی قرار میگیرند ، سخت تأثیر پذیر شده و ناچار به سختی آسیب
پذیر خواهند شد .
تلویزیون به مثابه
ی رسانهای همهگیر و پرنفوذ تأثیری فراتر و بیشتر از سایر رسانههای موجود دارد . نظر به این که معمولاً تصویر بیش از نوشته یا سخن انسان را متأثر میسازد ، بیشتر بررسی
های مرتبط با تأثیر وسایل ارتباط جمعی در رفتارهای انحرافی به سینما ، تلویزیون و احتمالاً نوارهای مصور اختصاص یافته است .
با این وجود مرور برخی از تحقیقات و یافته
های پژوهشی نشان میدهد که تلویزیون در قالب موارد تأثیر قابل ملاحظه
ای در افزایش خشونت یا تحمیل عقاید و تغییر افکار ندارد.
شاید مشکل در این قبیل پژوهش
ها بدین سبب باشد که هیچگاه نمیتوان تأثیر تلویزیون را از متغیرهای دیگری مانند پایگاه اجتماعی ، ساخت خانوادهها ، جنس ، سن ، تحصیلات و ساخت روانی فرد جدا کرد و درباره
ی آن به داوری نشست .
بی
مناسبت نیست که در این مجال و به اختصار به توضیح دو نظریه در این زمینه اشاره کنیم .
در نظریه
ی نخست مدافعان آن معتقد به تأثیر « روان پالایی » برنامه
های تلویزیونی هستند و در دیدگاه دوم مدافعان قائل به فرضیه تأثیر « تقلیدی » بودن آنند .
اگر چه برای اثبات هر دو دیدگاه شواهدی در دست است ، ولی نظریه
ی دوم طرفداران بیشتری دارد . این نظریه بر یافته‎‎
های زیر متکی است :
الف ) برخی مطالعات نشان دهنده
ی رفتارهای تقلیدی برگرفته شده از نمایش و مشاهده
ی برخی از تولیدات تلویزیونی در مخاطبان است .
ب ) آزمایش
هایی که نشان میدهد تماشای خشونت در برنامههای تلویزیونی موجب افزایش رفتار خشونتآمیز نوجوانان و جوانان می
شود .
حضور پدیده
های قدرتمندی در مسیر زندگی تکاملی انسان چون مدرسه، اشتغال، ازدواج و غیره موجب تغییرات بنیادینی در زندگی بشر و وضع نظم و شرایطی نوین می
گردد .
در این میان رسانه
های گروهی از آن جمله متغییرهای کار آمد و مؤثری محسوب میشوند که عادات و رسوم سابق را تغییر داده ، وضع فرهنگ و رویههای جدیدی می
شود .
تأثیر رادیو، تلویزیون، جراید ماهواره، اینترنت و ... بر زندگی افراد سبب شده است تا افراد در شرایطی جدید و قهری برنامه
ی خود را متناسب و همسو با آنها تغییر دهند.
به عنوان نمونه معمولا اعضای خانواده برنامه
ی کار و زندگی خود را طوری تعیین میکنند که بتوانند به موقع از تماشای برخی از برنامهها بهره
مند شوند .
قطعا تأثیر رسانه
های متنوع و متعدد برحسب محیط و برداشت تماشاگران مختلف جامعه فرق میکند و گروههای تحصیل کرده با دارا بودن معلومات کافی و آگاهی وسیع میتوانند مسایل را از ابعاد مختلف شناسایی و بررسی نموده و درباره
ی آنها به قضاوت نشسته و داوری نمایند .
لیکن گروه
های کم سواد و ناآگاه، به واسطهی محدودیت اطلاعات و درک ناکافی در موارد زیادی قادر به تجزیه و تحلیل دادههای دریافتی نبوده و به ناچار یا آنها را میپذیرند و یا این که خود را نسبت بدانها بیگانه احساس کرده و از اظهار نظر خودداری می
کنند.
اما آن چه مسلم است، رسانه
ها به شیوههای متفاوتی با جرم و خشونت ارتباط دارند , در میان رسانههای جمعی، فیلمهای سینمایی به عنوان یک عامل مؤثر در انحراف و بزهکاری جوانان سابقهی قدیم‎‎
تری دارند .
نمایش اعمال خشونت
بار، کشتار، جنایت و نیز صحنههای هیجان
انگیز در فزونی و تشدید اعمال انحرافی و بزه اثر بسزایی دارد.
نقش فیلم
ها در بزهکاری و جرم و جنابت از این امر ناشی میشود که آنها صحنههای پرخاشگرانه مانند تندخویی، بیرحمی، آدمکشی و دعوا را با تمام فنون و به کارگیری آخرین و پیچیدهترین شگردهای سینمایی ناشی از فنآوری روز در این حوزه به نمایش می
گذارند .
چیزی که امروز به نظر می
رسد ، در بخش قابل توجهی از فیلمها و سریالهای پخش شده از رسانهی تصویری ملی ما دیده می
شود .
تحقیقات نشان می
دهد که تعداد زیادی از بزهکاران در مقایسه با افراد عادی به دیدن فیلمهای سینمایی خشونتبار و جنایی و از این قبیل دلبستگی بیشتری داشتهاند ، امابه طور کلی نتایج پژوهشگران در مورد اثرات رسانه
های تصویری و جرم در چند محور مشترک است :
1 ـ کج روان بیشتر از سایرین داوطلب تماشای صحنه
های خشونتآمیز هم در تلویزیون و هم در سینما و در داستان
های جنایی و خیالی هستند .
2 ـ مشاهده شده است که بعضاً سینما و تلویزیون به مثابه
ی یک ابزار فرار از واقعیت انتخاب شده است .
3 ـ با وجود آن که برخی از روان
شناسان و جامعهشناسان به نقش درمانی روانی اجتماعی رسانهها نیز توجه میکنند و بر این عقیدهاند که مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و سینما با انتشار اخبار و داستانهای جنایی و پلیسی بسیاری از بیماران روانی را که عقدههای سرکوب شده و تمایلات خشونتآمیز و ناخودآگاه دارند ، درمان میکنند ، اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که مضامین متضمن قتل ، جنایت ، خشونت و رفتارهای هنجارشکن و مغایر با قانون و قوانین هر جامعه در قالب هر یک از اشکال فیلم ، صوت ، نوشته ، گزارش ، تبلیغ و ... ممکن است روحیهی هنجارشکنی ، قانون گریزی ، ماجرا جویی و خشونت و ... را در بینندگان تحریک و آن
ها را به سوی عوامل ضد اجتماعی و مخرب و هنجار شکن سوق دهد .
این موضوع به خصوص در مورد نوجوانان و جوانان از اهمیتی دوچندان برخوردار است .
از طرفی بررسی رابطه بین جرم و رسانه
های گروهی بینهایت پیچیده است ، زیرا که جرم و بزه با پدیدهها و نیروهای اجتماعی تاریخی گستردهای محاط میشوند و رسانهها تنها جزئی از نظام اطلاعاتی نمادین گستردهای هستند که شناخت اجتماعی دربارهی جهان را به وجود آورده و توزیع می
نمایند .
رسانه
ها به شیوه‎‎های مختلف که معمولاً در بحثهای همگانی در نظر گرفته میشود ، همانند اثرات آنها بر سیاستهای همگانی و نگرشهای اجتماعی کلی دربارهی خشونت با جرم مرتبط میشود . افزون بر پیچیدگیهای ارتباط رسانهای سرچشمههای متعدد دیگری وجود دارد که یا با ارتباط متقابل با رسانهها یا به تنهایی باعث به وجود آمدن جرم می
شوند.
این سرچشمه
ها از ویژگیهای فردی تا جنبههای تاریخی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... را در بر می
گیرد .
اهمیت عامل
های غیررسانهای همانند شرایط خانوادگی ، ویژگیهای ژنتیکی و روانشناختی فردی ، ساختار اجتماعی ، روابط نژادی و شرایط اقتصادی در به وجود آمدن جرم عموماً شناخته شدهاند ، لذا به نظر میرسد بهتر آن باشد که نقش رسانهها را در شکلگیری جرم و بزهکاری در جوامع توأم با سایر عوامل موجده‎‎ی جرم و بزه
کاری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد .
البته این بدان معنا نیز نخواهد بود که یا نقشی برای رسانه
ها در شکلگیری انحرافات اجتماعی قائل نباشیم ، یا نقش و تأثیر آن را کماهمیت بدانیم ، بلکه قصد آن است که بر این نکته تأکید شود که باید ریشهی جرم و انحراف را در بستری متشکل از متغیرهای متعددی جستجو کرد که هر یک سهم و جایگاه خود را در شکلگیری آن دارا می
باشند .
در این رابطه ( یعنی رسانه
ها و جرم ) دو دیدگاه مشهور وجود دارد که بیان آنها نشان
دهنده دو نظر کاملاً متمایز از یکدیگر است .
پیروان دیدگاه اول معتقدند که رسانه
ها نه تنها عامل به وجود آوردن جرم در جامعه
اند که نقش غیر قابل انکاری در پیچیده شدن جرایم و سازمان دهندگی آن دارند .
دیدگاه دوم مطرح می
کند که رسانهها هیچ گونه اثری بر شکل
گیری جرم ندارند و یا اثرات بسیار محدودی دارند .
اعتبار نسبی این دو دیدگاه متضاد یعنی محوری بودن رسانه
ها و بیاهمیتی رسانهها به نوعی سبب آشفتگی در تحلیل صاحبنظران این حوزه شده است و این همان نکتهای است قبلاً به آن اشاره شد که نباید نگاهی مطلق و یک سویه در تحلیل رابطهی جرم و رسانه داشت، بلکه باید پذیرفت که تحلیل این رابطه در جایی بین این دو بینهایت ( دو نظریه
ی مطرح شده اخیر ) قرار دارد .
پژوهش در زمینه
ی جرم مقلدانه مدرک و شواهد مختصری از اثر جرمزایی رسانهها به دست می
دهد .
رسانه
ها به تنهایی نمیتوانند یک فرد تابع قانون را به یک مجرم تبدیل کنند و شایسته نیست علت جرم را به تنهایی متوجه رسانه
ها کرد ، شاید به همین خاطر باشد که راهبردهای انتخاب شده متکی بر این نظریه تاکنون اثر چندانی در کنترل انحرافات اجتماعی نداشته است.
به نظر می
رسد این استدلال نیز واجد دلایل و مستندات قوی و محکمی نیست که نشان دهد رسانه نقش چندانی بر شکلگیری انحرافات اجتماعی ندارند . به رغم این دو گرایش خوشبینانه و بدبینانه باید یادآور شد که رادیو ، تلویزیون ، فیلمهای سینمایی ، مطبوعات و سایر ابزارهای اطلاعرسانی خود وسیلهی تعیینکنندهای که موجد جرم باشند ، محسوب نمیشوند ، بلکه ابزاری هستند که میتوانند به شکل دلخواه مورد بهره
برداری قرار گیرند .
در پایان باید افزود که رسانه
های جمعی نیز مانند بسیاری از یافتهها و ساختههای انسانی در آن واحد میتوانند مفید یا مضر باشند, همانطور که از انرژی هستهای میتوان در مقاصد صلحآمیز و یا به منظور جنگافروزی سود جست ، از رسانههای جمعی نیز میشود استفاده و بهرهای دو سویه برد . بنابراین پر واضح است که این انسانها هستند که کاربرد و استفاده از این ابزار را به خوبی یا بدی رقم میزنند و باز انسانها هستند که مفاهیم نیکی و بدی را به محتوای برنامههای منتشر شده نسبت میدهند .

برگرفته از مقاله دکتر بابایی: دفتر پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

جمعه 24/10/1389 - 21:45
دعا و زیارت

خدایا مرا به رحمتت محفوظ بدار و زبان مرا به ذکر خود گویا ساز،  دلم را از عشق و محبتت بی تاب گردان و بر من منت گذار و دعایم مستجاب گردان و از لغزشم بگذر و خطایم را ببخش که تو خود به بندگان از سر لطف دستور به عبادت دادی و امر به دعا فرمودی و اجابت دعا را ضمانت کردی اینک من به دعا رو بسوی تو آوردم و دست حاجت به درگاه تو دراز کردم پس به عزت و جلالت قسم که دعایم را مستجاب گردان و مرا به آرزویم برسان و امیدم را به فضل و کرمت نا امید مگردان.

آمین...

التماس دعا

چهارشنبه 22/10/1389 - 0:32
آموزش و تحقيقات
پرتوهای X
ایکس یا اشعه ایکس (اشعه رونتگن)
نوعی از امواج الکترومغناطیس با طول موج حدود ۱۰ تا ۱۰-۲ آنگستروم است که در بلورشناسی و عکسبرداری از اعضای داخلی بدن و عکسبرداری از درون اشیای جامد و به عنوان یکی از روش‌های تست غیرمخرب در تشخیص نقص‌های موجود در اشیای ساخته شده (مثلاً در لوله‌هاو…) کاربرد دارد.
پرتوهای ایکس را بوسیله بمباران هدفی فلزی با باریکه‌ای از الکترونهای سریع تولید می کنند. قطعات اصلی لامپ اشعه ایکس شامل کاتد برای گسیل الکترونها و آند به عنوان هدف می‌باشد، که هر دو درون لامپ خلا جای گرفته‌ اند.در سال ۱۸۹۵ ، درخشش کوتاه صفحه فسفرسانتی که در گوشه‌ای از آزمایشگاه نیمه تاریک بررسی اشعه کاتدیک قرار داشت، ذهن آماده و خلاق رنتگن که در آن زمان استاد فیزیک بود، متوجه پرتوهای تازه‌ای نمود که از حباب شیشه‌ای لامپهای کاتودیک بیرون زده و بی آنکه به چشم دیده شود به اطراف پراکنده می‌شوند. آن چه مایه شگفتی رنتگسن شده بود، نفوذ این پرتوها از دیواره شیشه‌ای لامپ به بیرون و تأثیر آن روی صفحه فاوئورسانت در گوشه‌ای نسبتا دور از لامپ در آزمایشگاه بود. رنتگن به بررسیهای خود درباره کشف تازه که آن پرتو ایکس نامید (بخاطر فروتنی) ، ادامه داد. بعدها این اشعه رنتگن نامیده شد.
تاریخچه
همان طور که ذکر شد پرتو ایکس در سال ۱۸۹۵ توسط ویلهلم کنراد رونتگن (رنتگن)، فیزیکدان آلمانی کشف شدوبه دلیل ناشناخته بودن ماهیت آن، پرتو ایکس(x=مجهول) نامیده شد. او پی برد که برخورد پرتوهای کاتدی بر جداره‌های لامپ خلاء، پرتوهایی نامرئی با قدرت نفوذ بسیار زیاد تولید می‌کند که بر روی فیلم‌های عکاسی تأثیر می‌گذارند. این پرتوها توانایی عبور از لایه‌های ضخیم مواد کدر، از جمله بافت‌های بدن انسان را داشتند. نحوه تولید پرتو کاتدی به این صورت است که وقتی دو قطعه فلز کاتد(مثبت) و آند(منفی) که حامل حداقل ۱۰۰۰۰ ولت برق باشند وارد یک محفظه شیشه ای بسته باشند آن وقت فشار هوای درون آن محفظه را کاهش دهیم یک پرتو نامریی از قطب منفی به قطب مثبت می رود. که این پرتو را می توان با موادی که خاصیت فسفرسانس دارند را در مقابل پرتو بگذاریم می توان آن را دید.این گمان که پرتوهای ایکس، امواج الکترومغناطیس با طول موج بسیار کوتاهند، به کمک یک آزمایش پراش دوگانه که در سال ۱۹۰۶ توسط سی.گ.بارکلا انجام گرفت، تائید شد. اثبات قطعی ماهیت موجی پرتو ایکس در سال ۱۹۱۲ به وسیله‌ی فون لاوه ارائه شد.
روش های تولید
در هنگام برخورد الکترونهای با سرعت بالا به فلزات، الکترون‌های لایه‌های پایین‌تر به لایه‌های بالاتر منتقل شده (اتم‌ها برانگیخته می‌شوند) و در هنگام برگشت الکترون‌ها به حالت پایه انرژی مازاد را به صورت پرتو ایکس گسیل می‌کنند. بنابراین هر لامپ تولید پرتو ایکس باید شامل:منبع الکترون ، میدان شتاب‌دهنده به الکترونها و هدف فلزی باشد.به علاوه از آنجایی که قسمت عمده‌ی انرژی جنبشی الکترونها هنگام برخورد به فلز هدف، به حرارت تبدیل می‌شود، معمولاً فلز هدف را با آب خنک می‌کنند تا ذوب نشود.
پرتوهای ایکس را بوسیله بمباران هدفی فلزی با باریکه‌ای از الکترونهای سریع تولید می کنند. قطعات اصلی لامپ اشعه ایکس شامل کاتد برای گسیل الکترونها و آند به عنوان هدف می‌باشد، که هر دو درون لامپ خلا جای گرفته‌اند.با توجه به میزان نفوذ اشعه ایکس و فرکانس مربوطه‌اش از لامپهای اشعه ایکس متنوعی در کارهای تحقیقاتی ، پزشکی ، صنعت و … استفاده می‌کنند.
انواع پرتو ایکس
پرتو ایکس تکفام (تک رنگ):پرتو ایکسی که فقط دارای یک طول موج خاص است را پرتو ایکس تکفام می‌نامند.
پرتو ایکس سفید (پیوسته):پرتو ایکسی که تکفام نبوده و دارای طول موج‌هایی در بازهٔ λ1 تا λ2 است.استفاده از پرتوهای X تكفام و با شدت مناسب ، در آنالیز عنصری كاربرد بسیار دارد.اما در طیف Xهای برگشتی از نمونه، قله‌هایی كه مربوط به پراكندگی كشسان و ناكشسان است مشاهده می‌شود و در بررسی این قله‌ها پدیده‌هایی مشاهده می‌شوند كه طبیعی به نظر نمی‌رسند.كه این مربوط به دو خط Kaو KB است كه پس از برخورد با نمونه‌های فلزی آشكار شده است اما نسبت این دو خط در پراكندگی كشسان تغییر می‌كند.
طیف اشعه ایكس
اشعه تولید شده بوسیله لامپ اشعه ایکس یک طول موج ندارد. بلکه شامل گستره‌ای از طول موجهاست.پرتوهای ایکس بوسیله دو نوع فرایند تولید می‌شوند: شتاب منفی الکترونها در موقع برخورد با انتهای ماده هدف پرتوهای ایکسی با طول موجهای متفاوت تولید می‌کند. این پرتو “سفید” یا نوار پیوسته فرکانسها در طیف اشعه ایکس را به عنوان تابش ترمزی می‌شناسند. برخورد الکترون با اتم هدف موجب جابجایی الکترون مداری در اتم هدف و راندن آن به حالت پر انرژی‌تری می‌شود. این عمل را برانگیزش می‌نامند.هنگامی که الکترون مداری پر انرژی به موقعیت مداری نخستین خود برمی‌گردد، رها شدن انرژی بصورت گسیل پرتوی با فرکانس خاصی خواهد بود. این پرتو شدت خیلی بیشتری نسبت به پرتو “سفید” زمینه خواهد داشت. معمولا برای هر ماده هدف معینی بیش از یک طول موج اشعه ایکس وجود دارد. طول موج پرتو تولید شده بوسیله لامپ اشعه ایکس ، حد پایینی دارد که با ولتاژ لامپ نسبت عکس دارد.پرتو حد پایینی طول موج طیف ، بیشترین اهمیت را در پرتو نگاری دارد. زیرا توانایی نفوذ آن بیشتر است.
مشخصه های بارز اشعه ایكس
بزرگی جریان لامپ بر پخش طول موج اشعه ایکس تولید شده تأثیر ندارد.اما بر روی شدت پرتو موثر است. طول موج اشعه ایکس یا اشعه گاما بسیار مهم است. با کاهش طول موج ، نفوذپذیری پرتو به درون محیط افزایش می‌یابد. به بیان دیگر در مقایسه با پرتوی با طول موج بزرگتر ، پرتوی با طول موج بسیار کوتاه قادر به نفوذ به ماده معینی با ضخامت بیشتر و یا چگالی بیشتر خواهد بود. بنابراین ، اگر حداقل طول موج پرتو تولید شده با افزایش ولتاژ لامپ کاهش یابد، نفوذپذیری پرتو افزایش خواهد یافت.
اثرات بیولوژیكی پرتو X
نفوذ پذیری پرتوهای ایکس تولید شده از پرتوهای گاما کمتر بوده اما برای پرتوهای ایکس تولید شده در لامپهای اشعه ایکس بوسیله چشمه‌های پرانرژی در خصوص فولاد نیز دیده می‌شود.باید توجه کرد که بیشترین ضخامتهای استفاده از زمانهای پرتودهی چند دقیقه‌ای و فیلمی با سرعت متوسط می‌توان مورد بررسی قرار داد.
اثرات اشعه بر گلبولهای خونی : خود گلبولها در برابر پرتو حساسیت زیاد ندارند اما سلولهای تولید كننده آنها در غدد لنفاوی و طحال و مغز استخوان حساسیت بالایی دارند ودر بین آنها بافت لنفوئید از بقیه حساستر بوده و بافت میلوئید كه شامل گلبولهای سفید چند هسته ای است حساسیت كمتری دارد به همین دلیل لكوپنی زودتر از آنمی ظاهر می شود .
اثر اشعه بر سایر بافتها : بافت های همبند دارای حساسیت كم در برابر اشعه هستند و عوارض ایجادی در آنها در نهایت آماس است ، غدد مترشحه نسبت به اشعه حساسیت زیاد داشته و منجر به اختلالاتی در ترشحات آنها می شود صلبیه چشم بخصوص در دوره جنینی به اشعه حساس بوده و در افراد بالغ گاه پس از چند ماه منجر به كاتاراكت می شود .
2010-12-28
00:49:12
(وحید رفیعیان)
سه شنبه 7/10/1389 - 0:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته