) بعضى گفته اند كه اگر روغن متنجس را در آب كثیر گرم بریزند به نحوى كه مخلوط با آب شود پاك مىشود و بعد از سرد شدن آن را از بالاى آب گرفته و استعمال كنند لكن مشكل است زیرا كه علم حاصل نمىشود به رسیدن آب به جمیع اجزاء آن و اگر چه بعید نیست در وقتى كه آب بجوشد مقدارى از زمان
معتبر نیست فشار ونحو آن در متنجس به بول شیرخوار و اگر چه مانند جامه و فرش ونحو آن باشد بلكه كفایت مىكند ریختن آب بر آن یك دفعه به نحوى كه فرو گیرد جمیع اجزاء آن را و اگر چه احوط دو مرتبه است لكن شرط است كه آن طفل معتاد به غذا نباشد و ضرر ندارد اتفاقا چیز كمى بخورد و شرط دیگر آنست كه پسر باشد نه دختر بنابر احوط و شرط نیست كه دو ساله یا كمتر باشد بلكه مناط شیرخوار و غیر متغذى بودن است و اگر چه بعد از دو سال باشد هم چنان كه اگر معتاد به غذا شود پیش از دو سال جارى نمىشود در آن حكم مذكور بلكه بول او مثل سایر بولها است و نیز شرط است كه شیر زن مسلمان خورده باشد پس اگر شیر كافره یا شیر خوك خورده باشد حكم مذكور در او جارى نیست
شرط است در شستن متنجس باب قلیل جدا شدن غساله از آن به نحو متعارف پس در مثل بدن و نحو آن از چیزهائى كه آب در آن نفوذ نمىكند كفایت مىكند ریختن آب بر آن و جدا شدن معظم آب آن و در مثل جامه و فرش از چیزهائى كه نفوذ مىكند در آن آب چاره نیست از فشار دادن یا چیزى كه بمنزله فشار دادن است مثل آنكه آن را لگد كند یا دست روى او گذارد و قوت كند ونحو اینها و لازم نیست جدا شدن تمام آب و دست مالیدن لازم نیست مگر در وقتى كه در آن عین نجس یا متنجس باشد و در مثل صابون و گل ونحو این دو از چیزهائى كه نفوذ مىكند در آن آب و ممكن نیست فشار آن پاك مىشود ظاهرش به اجراء آب بر آن و ضرر نمىرساند آن را بقاء نجاست باطن بر فرض نفوذ نجاست در آن و اما در شستن باب كثیر پس معتبر نیست جدا شدن غساله و نه فشار و نه تعدد بلكه به مجرد فرو بردن در آب بعد از زوال عین پاك مىشود و كفایت مىكند در طهارت اعماق آن اگر نجاست بان رسیده باشد نفوذ آب پاك در آن هر گاه در آب كثیر باشد و لازم نیست خشكانیدن او را اولا بلى هر گاه نفوذ كرده در آن عین بول مثلا و باقى مانده در آن معتبر است او را بخشكانند به خلاف آنكه آب نجس در آن موجود باشد كه بسبب اتصال باب كثیر پاك مىشود و حاجتى به خشك كردن ندارد
هر گاه شك كرد در متنجسى كه آیا از ظروف است تا سه دفعه او را بشوید یا آنكه غیر ظرف است تا یك دفعه شستن كفایت كند ظاهر آنست كه در آنجا یك دفعه كفایت مىكند
امام حسین علیه السلام و ساربان
امام صادق علیه السلام فرمود:
اسم من تره است
گردنه اسدآباد
زیارتگاه یهودیان
این روزها در «همدان» در تهیه چراغانى و بستن طاق نصرت جهت ورود «شاه» كه از فرنگ مىآید هستند، از دوستان آقاى «فریدالسلطان همدانى» و آقاى «سلطان حسن خان» رئیس نظمیه و آقا «شیخ حسن حضرت عبدالعظیمى امین صلح» و آقاى «برهانالواعظین» رئیس محكمه بدایت را ملاقات و دیدن كردم.
32 - ازدواج و زناشویى
ترک اعتیاد با یونجه
حضرت علی (عیله السلام) :
... وَلیَخزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ فَإِنَّ هَذَا اللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ وَاللَّهِ مَا أَرَى عَبداً یَتَّقِی تَقوَى تَنفَعُهُ حَتَّى یَخزُنَ لِسَانَه
و مرد باید زبانش را حفظ كند زیرا این زبان سركش صاحبش را به هلاكت مى اندازد . به خدا سوگند ، باور نمى كنم بنده اى كه زبانش را حفظ نكند ، تقوایى به دست آورد كه به او سود بخشد
نهج البلاغة ص253