حجاب و عفاف
ریشه های فرهنگی برای ریش های غیر فرهنگی
چه اتفاقی در فرهنگ جامعه ما رخ داده که
مردان ما به دنبال جذابیت بخشی به چهره خود دست به عمل حرام سه تیغه کردن
صورت می زنند و آن قدر این عمل حرام برای مردم عادی شده است که …
چه
اتفاقی در فرهنگ جامعه ما رخ داده که مردان ما به دنبال جذابیت بخشی به
چهره خود دست به عمل حرام سه تیغه کردن صورت می زنند و آن قدر این عمل حرام
برای مردم عادی شده است که هیچ کس آن را به عنوان یک منکر مصداقی برای نهی
از منکر نمی داند.
آیا محاسن به عنوان نمادی از
تقید فرد به اجرای احکام الهی حتی در چهره و ظاهر، تاثیری در روابط و
تعاملات اجتماعی افراد دارد؟ آری. استفاده از محاسن، به معنای دقیق آن ـ که
ریشه لغوی اش از حسن به معنی خوبی و نکویی گرفته شده ـ باشد، در تعاملات
اجتماعی این حس را در طرف مقابل ایجاد می کند که شما همان گونه که خود را
در ظاهر مقید به رعایت شرع می دانید، در عمل و کردار نیز به حقوق دیکران
تجاوز نکرده و از عدالت تخطی نمی کنید.
مطالب بسیاری درباره فایده ها و
اثرات مفید پزشکی ریش آقایان برای سلامت دهان و دندان گفته شده است.
مطالبی همچون مفید بودن ریش برای سلامتی دندان و غده های لعابی، جلوگیری از
امراض دهان و گلو، و نیز گرفته شدن رطوبت اضافه دهان توسط ریش ها. و یا در
بررسی های روانی به این نتیجه رسیده اند که مو و ریش در مردان باعث میشود
تا آقایان در شرایط بحرانی کمتر عصبانی شده و خودشان را بهتر کنترل کنند.
اما آیا ما به عنوان یک مسلمان برای رعایت احکام شرعی خود نیازمند توجیهات
پزشکی و روان شناسی هستیم؟ چرا که این حکم الهی قبل از کشف این مطالب وجود
داشته و بعد از این نیز با پیشرفت بیشتر علم همچنان خواهد بود.
مطلب نگران کننده اینجاست که
بعضی مردان ما به خاطر آراستگی و جذابیت بیشتر و یا تنوع بخشیدن به چهره
خود صورت خود را سه تیغ می کنند و یا از مدل های ریش متفاوت استفاده می
کنند. جالب است بدانید در استفتائی که از مراجع راجع به ریش پروفسوری شده
تمامی مراجع به جز آیات عظام تبریزی و مکارم که فرموده اند تراشیده شدن
تمام صورت به جز یک چهارم آن(چانه و اطراف آن) به طوری که در وقت مواجهه صدق ریش کند کفایت می کند[۱]، ما بقی مراجع تراشیدن قسمتی از ریش را در حکم تراشیدن تمامی آن دانسته و حرام می دانند[۲].
حال چه اتفاقی در فرهنگ جامعه
ما رخ داده که مردان ما به دنبال جذابیت بخشی به چهره خود، دست به عمل حرام
سه تیغه کردن صورت می زنند و آن قدر این عمل حرام برای مردم عادی شده است
که هیچ کس آن را به عنوان یک منکر مصداقی برای نهی از منکر نمی داند؟ ریشه
این تحول فرهنگی را باید در پذیرش تام و تمام فرهنگ غربی توسط جامعه دانست.
فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، مردانگی را قرین تهور، شجاعت، جوان مردی و
دلاوری می داند حال آن که در جامعه غربی ملاک برتری از خصلت ها و فضیلت های
والای انسانی به جذابیت و زیبایی های ظاهری تبدیل شده است. واژه جنتل من
را شاید آن ها هیچ گاه برای رستم دستان ما و یا امیرالمومنین علی علیه
السلام که اسوه شجاعت و جوان مردی بود به کار نبرند. بلکه آن را اطلاق به
مردی با چهره ای زیبا و خوش مشرب می کنند.
نمی توان نقش صدا و سیما را در
عادی سازی این حرام الهی نادیده گرفت. جدای از بعضی فیلم های سیما که خود
رواج دهنده این منکر شرعی هستند، صدا و سیما با معرفی برخی چهره ها مرزی را
شکست که تا قبل از آن همچون خط قرمزی نامرئی بر فضای برنامه سازی ها در
سیما حاکم بود. تا قبل از ظهور مجریانی همچون فرزاد حسنی، مردم پذیرفته
بودند که تفکر انقلابی و حزب الهی باید با چهره ی اسلامی و شرعی ـ چهره ای
با رنگ و نشان رزمندگان حزب الله ـ همراه باشد. حال مجریانی این چنینی با
صورت های سه تیغ کرده و بعضا ابروان برداشته در مقابل دوربین قرار می
گرفتند و از امام و انقلاب حرف می زدند. این که چهرههای این چنینی این
گونه دلبسته به امام و انقلاب باشند و شجاعانه از آن سخن بگویند فی نفسه بد
نیست، بلکه نشان دهنده جامعیت تفکر انقلابی برای جذب همه اغشار است. نکته
منفی در استفاده کردن از این افراد در سیما است که خواه ناخواه به عنوان یک
الگو در جامعه مطرح می شوند که یکی از تبعات آن در جامعه القای این مفهوم
است که می توانی داعیه اسلام داشته باشی ولی در ظاهر فاقد فاکتورهای احکام
اسلامی باشی و گاها همین تناقض ظاهر و عقیده می تواند به عنوان یک جذابیت
در بین جوانان برای رواج این تیپ ها باشد.
يکشنبه 30/9/1393 - 14:15
حجاب و عفاف
دانشجوی کانادایی:
حجاب به من احساس امنیت میدهد
صوفیا مالک، دختر دانشجوی مسلمان کانادایی
میگوید: هنگامیکه حجاب بر سر میگذارم، احساس میکنم که در حال حفظ کردن
ذهن و جسمم از آسیبها هستم؛ این احساس درونی من است و مرا آسوده میکند.
به گزارش با حجاب به نقل از پایگاه
خبری «Toronto Observer»، صوفیا که در خانوادهای پاکستانیالاصل در
کانادا متولد و بزرگ شده، دانشآموزی محجبه است.
وی میگوید: قبلا که حجاب را ملزم نمیدانستم، به لحاظ هویت اجتماعی احساس
سردرگمی داشتم اما اکنون با حجاب نه تنها احساس زیبایی میکنم بلکه از حس
امنیت حاصل از آن نیز لذت میبرم.
سیلورز، از اساتید گروه مطالعات ادیان دانشگاه تورنتو میگوید: انتخابهای
مستقل افراد در ارتباط با جوامعی که به آن تعلق دارند و یا میخواهند عضو
آن باشند، اتخاذ میشود.
وی افزود: صوفیا داشتن حجاب را به عنوان نشانهای از تعلق به گروهی که
ارزشهای آنان را ستایش میکند، پذیرفته است. در حقیقت بانوان حجاب را به
دلایل مختلفی بیش از انجام یک وظیفه دینی، میپذیرند.
لازم به ذکر است که مسلمانان بیش از سه درصد جمعیت کانادا را تشکیل
میدهند. تعداد مسلمانان کانادا در یک دهه گذشته ۸۲ درصد رشد داشته است.
يکشنبه 30/9/1393 - 14:13
حجاب و عفاف
برگزاری گردهمایی حمایت از حجاب در نیوزیلند
مردم شهر «آکلند» نیوزیلند روز ، ۲۸ آذر،
گردهم آمدنند تا حمایت خود را از بانوان مسلمان با میزبانی برنامهای با
موضوع حجاب، اعلام کنند.
به
گزارش با حجاب به نقل از خبرگزاری رسا، مردم نیوزیلند در اعلام همبستگی با
جامعه مسلمانان این کشور که ممکن است به خاطر حادثه گروگانگیری در استرالیا
با مشکلاتی مواجه شوند، ضمن حمایت از مسلمانان به ویژه بانوان محجبه،
امروز همه بانوان را به گذاشتن حجاب ترغیب میکنند.
جان مکدانلد، بنیانگذار گروه تغییر اجتماعی آکلند که مسئول برگزاری این
برنامه است، میگوید: «ما میخواهیم در کنار بانوان مسلمانی که ممکن است به
خاطر وقایع سیدنی احساس نگرانی کنند، بایستیم. نیوزیلند جامعهای
چندفرهنگی دارد و ما نشان میدهیم که بدون اختلاف میتوانیم در کنار هم
زندگی کنیم».
در این برنامه که «روسریهایی در باد» نام دارد، بانوان تشویق میشوند که به نشانه همبستگی با مسلمانان ملبس به حجاب اسلامی شوند.
یادآور میشود، هفته گذشته بار دیگر یک اقدام تروریستی با هدف بدنام کردن
اسلام و مسلمانان این بار در شهر سیدنی استرالیا به وقوع پیوست و
تروریستها در یک رستوران عدهای از شهروندان را به گروگان گرفتند که با
دخالت پلیس به این گروگانگیری خاتمه داده شد.
پس از وقوع این حادثه، کمپینی با موضوع «همراهیت میکنم» (illridewithyou#)
نیز در رسانههای اجتماعی به راه افتاد که با هدف همراهی با بانوان محجبه
به ویژه در استرالیا به منظور حمایت از آنان در برابر خطرات احتمالی
راهاندازی و به سرعت به یک کمپین پرطرفدار تبدیل شد.
يکشنبه 30/9/1393 - 14:12
حجاب و عفاف
بسیاری از کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که؛ حجاب و عفت مردان هم اهمیت ویژه دارد؛
علائم هشدار در پوشش مردان
این روزها از زنان و پوشش خوب یا بد آنان
که بگذریم، مردانی را مشاهده می کنیم که لباس هایی را به عنوان زینت تن خود
انتخاب می کنند که همسان و هم قامت فرهنگ مردمان این مرز و بوم …
این روزها از زنان و
پوشش خوب یا بد آنان که بگذریم، مردانی را مشاهده می کنیم که لباس هایی را
به عنوان زینت تن خود انتخاب می کنند که همسان و هم قامت فرهنگ مردمان این
مرز و بوم نیست و باید برای آن چاره ای اندیشید؛ بسیاری از کارشناسان بر
این نکته تاکید دارند که، حجاب و عفت مردان هم اهمیت ویژه دارد؛ گاهی
شلوارهای تنگ و بدن نما و فاق کوتاهی که به محض کوچکترین خم و راست شدنی
لباس زیر آن ها به راحتی قابل مشاهده است ( گویی کمربندها دیگر خاصیت خود
را از دست داده اند!) یا شلوارهایی که توسط تیغ پاره شده! و جالب اینجاست
که اسم این تیپ را با افتخار تیپ کثیف یا شلخته نیز نامیده اند! یا مردانی
که بلوزهای یقه باز بر تن می کنند که باید گفت آنقدر که نماد عریان گرایی
است بویی از لباس و مردانگی در آن استشمام نمی شود؛ گاهی با مردان و پسرانی
مواجه می شویم که رکابی و شلوارک پوشیده و به راحتی، بدون هیچ شرم و حیایی
در منظر عموم ظاهر می شوند!! تیپی که خاص حریم خصوصی افراد و بیشتر خاص
زنان است و برای ظاهر شدن در بین عموم بسیار جلف بوده و در حدِ شان و شخصیت
یک مرد واقعی نیست!
مردان و لباس تعریف شده؛
بحث اصلی ما در این مبحث لباس
نامناسب مردان است و اینکه آیا برای مردان هم پوشش تعریف شده ای وجود دارد؟
یا ایشان به هر طریق که مایل باشند می توانند در منظر عام حاضر شوند و خط
قرمزی وجود ندارد؟
وقتی از طرز لباس پوشیدن
پیامبر، ائمه اطهار، عرفا و یا بزرگان کشوری صحبت می شود مشاهده می شود که
هر مردی از مردان بزرگ یا عالمی از علمای بزرگ یا دانشمندی از دانشمندان
بزرگ، که سری در سرها داشته اند و مردم برای ایشان احترام قابل ملاحظه ای
قائل بوده و هستند لباس هایی پوشیده و برازنده برتن می کردند، به طوری که
بخشی از حرمت، شخصیت و بزرگی ایشان از طریق لباس آن ها به انسان انتقال
داده می شد. پس چرا یک فرد باید فقط به مد فکر کند و درست بودن یا غلط بودن
پوشش برایش بی اهمیت باشد؟! و یا به پیام هایی که نوع پوشش به مخاطب انسان
القا می شود توجه نمیکنند؟
به راستی چرا جوان ما باید به
لباس بی دینان ملبس شود؟! افرادی که در گذشته فقط به غارت جان و مال می
پرداختند؛ اینک به این نتیجه رسیدهاند که غارت این امور کاری را بر ای
ایشان از پیش نخواهد برد بلکه غارت مردانگی، غیرت، فرهنگ و شریعت جواب
بهتری خواهد داد.
برای همین بازیگران و
خوانندگان مختلف را با تبلیغات رسانه ای کاذب به عنوان ستاره و سوپراستار
مطرح و سپس با هدف انحراف جامعه دینی از مسیر فرهنگ و تمدن اسلامی با
برنامه ریزی دقیق به عنوان الگو کمال، رشد و تجدد معرفی می کنند؛ و با کمال
تأسف باید گفت توانسته اند نه تمام جوانان، بلکه بخشی از ایشان را در دام
خود گرفتار سازند. نکته قابل توجه این است که اکثریت قریب به اتفاق جوانانی
که لباس هایی شامل جملات، کلمات، علائم و یا عکس های معنادار که مربوط به
فرقه های انحرافی است را بر تن می کنند خود از معنا و مفهوم این علائم
اطلاع نداشته و با کمال تأسف باید گفت؛ تقلید کورکورانه از منابع تبلیغی
ماهواره و شوهای خارجی یکی از عمده علل گرایش جوان و نوجوان به این نوع
پوششهاست.
معنا و مفهوم برخی مارک ها:
بد نیست برخی از این علائم،
جملات و معنا و مفهوم آنها را شرح دهیم تا اگر شما خواننده گرامی با فردی
که لباسی با چنین علائمی بر تن می کند مواجه شدید معنای این طرز پوشش را
برای او شرح دهید.
شاید بارها و بارها علامت d & g
را روی لباس ها و تیشرت ها دیده اید. این علامت؛ مخفف dolce&gabana
یعنی دلچه و گایانا که از معروف ترین نام ها در جهان فشن است، نام دو فردی
است که طراحان لباس بازیگران هالیوودی هستند. اما جالب اینجاست که، این آرم
که به علت مد بودن و مشتری پسند بودن حتی توسط تولیدی های داخل هم روی
البسه حک می شود مربوط به دو مرد همجنسگرایی است که با هم ازدواج کرده، پس
از مدتی برای گسترش افکار پلید همجنسگرایانه خود با حمایت از طریق شبکه
صهیونیستی توانستند یکی از صنعتگران معروف پوشاک در جهان شده و با چاب آرم
های صهیونی و شیطان پرستانه بر روی لباسها و تیشرت ها افکار پست خود را در
جهان پخش کنند و برخی بدون اطلاع از چنین فکری هایی به سادگی خام لفظ مد
شده و خود را خواسته یا ناخواسته اسیر و بنده بلا شرط این نام ها و مارک می
کنند.
یکی دیگر از این علائم کلمه “fruits”
است که روی شورت های پسرانه که از شلوارهای فاق کوتاه آن ها به راحتی قابل
مشاهده است و به معنی “نوجوان هم جنس باز مورد فعل جنسی واقع شده” است!
دیگری که “coolcat” است و روی پیراهن های بچه گانه حک می شود به معنای” متجاوز جنسی ” است! کلمه “happy gentleman” به معنای “مرد همجنس باز “است که روی تیشرت پسرانه حک می شود! کلمه ” heaven “ به معنای “اوج لذت جنسی ” که روی تیشرت دخترانه حک شده! کلمه “kiss”
به معنای “بوسه” که مربوط به گروه همجنس بازی است که آرم مخصوص این گروه
قطره خون پاشیده شده است که روی شیشه عقب ماشین یا کلاسور هم دیده می شود!
تصاویر مختلف معنا داری نیز روی البسه و وسایل حک می شوند که اغلب معناهایی
ضد اخلاقی دارند از آن جمله تصویر گیتار که سمبل موسیقی مبتذل غربی است، یا صلیب شکسته که که سمبل نئونازیسم و گروه رش است. تصویر گیلاس و جمله کنار آن که به معنای نوشیدن اما کدام؟ است که اشاره و ترغیب به مصرف مشروبات الکلی دارد، آرم کله خرگوش،
آرم گروه پلی بوی است و مروج فعالیت های آزاد جنسی و همجنس بازی و منتشر
کننده مجلات سکسی است که بر روی ساعت لباس و حتی لوازم التحریر هم حک می
شود. علامت لکه خون که که علامت بیماری ایدز است، استفاده از پستانک بچه که سمبل بچه بازی است و حتی از گردنبند آن هم استفاده می شود، تصویر دایره ای که در آن حرف “v” قرار دارد و آرم گروه مبتذل w.a.s.pکه خود را پدید آورندگان سکس می دانند، دایره ای که حرف“A “
در آن قرار دارد و مربوط به گروه آیرون میدن(با کره فلزی)؛ گروه موسیقی که
متأسفانه به علت استفاده از ملودی های شرقی بسیار مورد علاقه جوانان ماست،
که به صورت گردنبند و نیز روی البسه زیاد دیده می شوند و….
این ها بخشی از کلمات و
تصاویری است که جوان و نوجوان بدون غرض و تنها از روی تقلید از البسه و
وسایل این چنینی استفاده می کند. البته قابل ذکر است که این گونه لباس ها
اغلب توسط مأموران مخصوص به خود جمع آوری می شود ولی متأسفانه با این وجود
هنوز شاهد استفاده لباس های غیر عرف و غرب پسند توسط جوانان مان هستیم چرا
که اینک حتی تولیدی های کشورمان هم به علت شدت استقبال جوانان از این
البسه به تولید اینگونه البسه و مارک ها می پردازند !!
آقای حمید شاه آبادی معاون اسبق امور هنری وزارت ارشاد در دولت قبل در زمینه پوشش مردان می گوید:
” پوشش های آقایان با شاخصه
های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد و بسیاری از کالاهای وارداتی هم تناسبی با
فرهنگ ما ندارد، وی معتقد است مسائل این عرصه باید شناسایی شود و با
نهادینه کردن موضوع در جامعه اثر وضعی پوشش ها را مشاهده کرد، او می گوید
بسیاری از لباس ها که امروز زینت جوانان و مردان ما شده اند همسان و هم
قامت فرهنگ مردمان این مرز و بوم نیست و باید برای آن چاره ای اندیشید، و
با جزیره ای عمل کردن قطعا به نتیجه نمی رسیم. وی همچنین خاطر نشان کرد
لباس آقایان باید سازمان دهی شود و طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس
اسلامی ایرانی (شیما) در مورد آن هم اجرا شود و لباس های شناسه دار در
جامعه حضور پیدا کنند. وی افزود کمیته های تخصصی متعدد باید لباس ها را
بررسی کنند و مواردی مبنای سرمایه گذاری قرار گیرند که مولفه های اسلامی
ایرانی داشته باشند. “
حال اینکه در دولت جدید و سیاست های کلان
این وزارت خانه و وزارت بازرگانی تا چه حد به این موارد اهمیت داده می شود
و نقش اعتدال و تدبیر در فرهنگ سازی تا کجا به تدبیر و تدبر در ترویج
فرهنگ اسلامی در راستای احیای تمدن عظیم اسلامی گام بر می دارد بحثی است
که در مباحث آینده به آن خواهیم پرداخت.
يکشنبه 30/9/1393 - 14:10
حجاب و عفاف
از حجاب مردانه تا حجاب در گفتار
مفهوم حجاب به گونهای جا افتاده است
که با شنیدن این کلمه ناخودآگاه یاد پوشش زنان میافتیم، در صورتی که حجاب
در بین زنان فقط یک جنبه از مفهوم عمیق حجاب است.
درست است که نوع
پوشش مناسب زنان و پوشیدگی آنان از مهمترین بخشهای فلسفه حجاب به شمار
میآید، ولی واقعیت این است که مفهوم حجاب بسیار فراتر و عمیقتر از این
تعریف است. حجتالاسلام والمسلمین عباس پسندیده، عضو هیات علمی دانشگاه
قرآن و حدیث در گفتوگو با جامجم میگوید: حجاب همان چگونگی و عفاف همان
چرایی وجود فلسفه حجاب است، اما معمولا ببیشتر از آن که درباره چرایی رعایت
حجاب بحث شود، درباره چگونگی آن بحث میشود. در تعریف عفاف میتوان عنوان
کرد عفاف یعنی زن و مرد در حوزه غریزه جنسی، کنترل و پاکدامنی را رعایت
کنند. خویشتنداری جنسی و تقوای جنسی هم از دیگر تعاریف عفاف عنوان میشود.
حجتالاسلام والمسلمین پسندیده بر این باور است اگر به جوان و نوجوان آموزش
دادیم که بر غرایز جنسی خود کنترل داشته باشد و عفاف را رعایت کند، در این
صورت خیلی راحت است به او بگوییم چگونه حجابش را رعایت کند، ولی اگر در
زمینه تبیین عفاف و ضرورت این مقوله مهم موفق نشویم، دیگر سخت است بخواهیم
درباره چگونگی رعایت حجاب با جوان صحبت کنیم.
حجاب فقط مختص زنان نیست
همانطور که در اسلام بر حجاب زنان تاکید میشود، مردان نیز برای انجام این فریضه واجب معاف نشدهاند.
پوشیده بودن عورت برای مرد، بدیهیترین شکل حجابی است که مرد به رعایت آن موظف است.
حجتالاسلام والمسلمین پسندیده خاطرنشان
میکند چون جنس زن و مرد متفاوت است و زنان به اندازه مردان دچار تحریک
بصری نمیشوند، در اسلام به پوشش ظاهری مردان تاکید زیادی نشده، چون ضرورتی
احساس نشده است.
البته برای رعایت عفاف و پاکدامنی، هم مرد و
هم زن به رعایت این نوع حجاب معنوی امر شدهاند و در این زمینه هیچ تفاوتی
بین زن و مرد نیست، بلکه فقط شکل اجرای حجاب برای مردان ـ بیشتر از آن که
شکل و شمایل ظاهری داشته باشد ـ بیشتر به رعایت حجاب باطنی و اخلاقی سفارش
شده است.
حجاب در رفتار
جدای از حجاب در پوشش، حجاب در رفتار هم نوع
دیگری از پاکدامنی است که رعایت آن دست کمی از رعایت حجاب در پوشش ندارد.
اینکه فردی با رفتار و حرکات خود موجب تحریک جنسی دیگران شود ـحتی اگر
حجاب در پوشش را هم رعایت کند ـ شکلی از بیحجابی تعریف میشود.
حجاب در گفتار
بیحجابی در گفتار هم میتواند تبعاتی مشابه و
حتی گاه بدتر از بیحجابی در پوشش بر جای بگذارد. نمیتوان پذیرفت فردی
جسم خود را از نگاه دیگران محفوظ نگه دارد و حجاب در پوشش را رعایت کند،
ولی مراقب کلام خود نباشد؛ آن هم کلامی که دروازه ورود به روح و روان
دیگران نامیده میشود.
حجاب و عفاف، فقط مسالهای دینی نیست
اینکه فردی برای جسم و روح خود حریم و حدودی
قائل شود و اجازه ندهد دیگران به او نگاه غیرانسانی داشته باشند، از
مزایای حجاب است که رعایت آن در وهله اول به نفع فرد باحجاب خواهد بود. این
عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث یادآوری میکند در کشور آمریکا نیز
سالهاست طرح خویشتنداری جنسی اجرا میشود.
در این طرح که با همکاری هزار انجمن غیردولتی
اجرا میشود، راههای عفاف و خویشتنداری جنسی به نوجوانان و جوانان آموزش
داده میشود تا از پیامدهای منفی آزار جنسی در کشورشان کاسته شود. چنین
طرحهای غیردینی در کشورهای دیگر نشان میدهد ضرورت حفظ حجاب در جامعه صرفا
یک فریضه دینی نیست، بلکه حجاب به منزله رعایت یک قاعده اجتماعی است که
اجرای آن به ثبات و آرامش بیشتر جامعه کمک میکند.
يکشنبه 30/9/1393 - 14:5
حجاب و عفاف
آزادی
کاملی حکم فرما بود، زنان، عریان دور خانه خدا می چرخیدند و در جامعه نیز
پوشش چندانی نداشتند، کم نبودند زنانی که برای جواب گویی به غریزه شهوت با
پرچم هایی سیاه آمادگی خود را با صراحت به نزدیکی با هر مردی اعلام کرده
بودند، درست مانند زنان فاسد امروز کشوری در اروپا که با گل منزل خود را
علامت گذاری می کنند،(1) و در نتیجه این شیوع شهوت، بسیار بودند فرزندانی که نامی برای پدرشان پیدا نمی کردند و در یک کلام باید بگویم که غرب امروز در مقابل این همه آزادی و شهوترانی، شرمنده عرب جاهلیت باید باشد.
اما
نکته جالب اینجاست که این برهنگی و آزادی باعث عادی سازی روابط میان مرد و
زن نشد، زیرا وقتی آیه ای از حجاب نازل شد که مردی خدمت پیامبر با صورت
خونین می آید و از چشم چرانی خود و سیری ناپذیر بودن شهوتش می گوید و چه
زیبا پیامبر عزیز ما این جوان بیمار را درمان می کند و این آیه را برایش
تلاوت می کند.به مردان مؤمن بگو که چشمان
خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزه تر
است زیرا خدا به کارهایی که می کنند آگاه است.(2)
با این توصیف آیا شگفت آور نیست که باز هم بخواهیم به عقب و قهقرا باز گردیم و با جاهلیت مدرن مان به جاهلیت گذشته خود اقتدا کنیم و از یک سوراخ دوبار گزیده شویم، آنچنان که آمار بیان می کند که غربیان با روی آوردن شدید به همجنس بازی و آمار وحشتناک تجاوز، در حال این گزیدگی هستند.(3)
============================
(2)قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ
بِمَا یَصْنَعُونَ(سوره نورآیه 30)
شنبه 29/9/1393 - 14:49
حجاب و عفاف
حجاب زن برتر بعد از انقلاب
چکیده: پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام
خمینی (ره) بارها درباره حجاب و اهمیتش سخن گفتن، سرانجام در اسفند ماه،
سال 58 بحث الزامی شدن رعایت حجاب از سوی بانوان در جمهوری اسلامی ایران
مطرح شد.
رهروان
ولایت ـ پوشیده بودن زنان علاوه بر اینکه در ادیان و اقوام پیش از اسلام
وجود داشته، در دوره معاصر و گروهی از یهودیان (ارتدوکس) هم چنان بر پوشیده
بودن موی زن اصرار دارند و آن را از نشانه عفت زنان میدانند.[1]
متاله مسیحی، برتولیانوس یکی از آباء کلیسا (متوفی 225 میلادی) در اثرش
درباره پوشش زن، زنان مسیحی رو ملزم کرده که در پوشیدن لباس، آرایش مو، راه
رفتن و استفاده از زیور آلات مثل زنان مشرک نباشند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برجستهتر شدن جایگاه و اهمیت حجاب
بسیار پرداخته شده، مقالات و آثار زیادی به چاپ رسیده.[2] این بدان معنا
نیست که قبل از انقلاب اسلامی آثاری به چاپ نرسیده، بلکه کتاب مسئله حجاب
شهید مرتضی مطهری (در سالهای آخر دهه ۱۳۴۰ش) از آثار مهم و تاثیرگذار در
دفاع از حکم حجاب به حساب میآمد و استقبال فراوانی از آن شد.
در آغاز روند انقلاب اسلامی ایران، در راهپیماییها، حجاب نماد اساسی
برای مخالفان حکومت بود و نوعی ابراز نارضایتی و مخالفت با الگوهای تحمیل
شده بر زنان در دوره پهلوی به حساب میآمد.[3]
شکل حجاب با توجه به عواملی چون فرهنگ، آداب، باورها و عرف هر سرزمینی
متفاوت بود. مثلا رایجترین نوع پوشش اسلامی در ایران، چادر بود که البته
در مقاطع تاریخی و اوضاع جغرافیای گاها تغییر کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) بارها درباره حجاب و اهمیتش
سخن گفتن. سرانجام در اسفند ماه، سال 58بحث الزامی شدن رعایت حجاب از سوی
بانوان در مجلس جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. در تبصره مادّه ۶۳۸ قانون
مجازات اسلامی برای آن ضمانت اجرایی کیفری مقرر شد.[4]
این موج شروع به سرایت در دیگر کشورها کرد و در میان زنان کشورهای
اسلامی و مسلمانان ساکن کشورهای غیر اسلامی مورد استقبال قرار گرفت و به
عنوان پدیده اجتماعی مهم که نقش مهمی در هویتنمایی مسلمانان دارد، گاه
جنبه سیاسی نیز یافته و حتی در بعضی کشورهای اروپایی عکسالعملهایی را
برانگیخته است.
شنبه 29/9/1393 - 14:41
حجاب و عفاف
چرا كسی از حجاب پسرها حرفی نمیزند؟
چکیده: واقعا هم جای سوال دارد. چرا در
این وضعیت بلبشوی فرهنگی که جامعه ما دارد، کسی از حجاب مردان حرفی
نمیزند؟ چرا همه کاسه کوزهها باید سر خانمها خراب شود؟ یعنی برای مردان
اشکالی ندارد که با شلوارک و پیراهنی با یقه کاملا باز بیرون بیاییند؟
رهروان
ولایت ـ واقعا هم جای سوال دارد. چرا در این وضعیت بلبشوی فرهنگی که جامعه
ما دارد، کسی از حجاب مردان حرفی نمیزند؟ چرا همه کاسه کوزهها باید سر
خانمها خراب شود؟ یعنی برای مردان اشکالی ندارد که با شلوارک و پیراهنی با
یقه کاملا باز بیرون بیاییند؟ حالا موی سر و مچ دست پیشکش، ولی وجدانی هم
حساب کنیم یعنی باید اینقدر پسرها آزاد باشند که با شلوار فاق کوتاه بیرون
بیاییند و کسی چیزی نگوید؟ شلواری که از عقب و جلو مقداری از بدن را
نمیپوشاند و میشود آنچه كه نباید بشود!
اشکال از دین است که در این باره حرفی نزده؟
اشکال از مسئولین و متولیان فرهنگی است که سکوت کردهاند؟
یا اشکال از جای دیگر است؟
اینها حرفهایی است که به صورت گلایه از زبان بعضی بانوان جامعه
میشنویم که به حق درست هم هست ولی با مطرح شدن یکی دو نکته مسئله کاملا
روشن میشود.
نکته اول اینکه قرآن کریم در آیه سیام سوره نور قبل از اینکه حجاب و
عفاف بانوان را مطرح کند به تبیین پوشش مردان میپردازد: «قُل
لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ
ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» (به مردان
با ایمان بگو: دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان
پاکیزهتر است، زیرا خدا به آنچه مىکنند آگاه است.) [۱]
در تفسیر نور ذیل تفسیر این آیه شریفه دو نکته اساسی اشاره شده که روشنای بحث ماست:
۱. پوشش، براى مردان نیز واجب است.
۲. جاذبه هاى غریزى را باید کنترل کرد.
پس دین و شریعت در این زمینه سکوت نکرده و حتی قبل از بیان حجاب و عفاف برای بانوان به این مسئله اشاره کرده است.
و اما نکته دوم بخشی از بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله) است که
کاملا روشن میکند که در این مسئله اشکال به مسئولین و متولیان فرهنگی هم
برنمیگردد بلکه حساسیت مسئله است که کار را به این صورت نمایان کرده است:
«اسلام به مسألهى عفاف زن اهمیت مىدهد. البته عفاف مرد هم مهمّ است.
عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه، مرد
به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مىتواند به زن ظلم کند و برخلاف
تمایل زن رفتار نماید، روى عفّت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.» [2]
حالا با تمام این تفاسیر امیدواریم مسئولین فرهنگی کمی بیشتر به حجاب آقایان بها بدهند.
شنبه 29/9/1393 - 14:40
حجاب و عفاف
ابتکار جالب دانشجوی مسیحی کانادایی در مورد حجاب
چکیده: یک دانشجوی مسیحی ایرانی الاصل کانادایی با ابتکار جالبی به سنجش نظر مردم در مورد حجاب پرداخت.
رهروان
ولایت ـ یک دانشجوی مسیحی ایرانی الاصل کانادایی با ابتکار جالبی به سنجش
نظر مردم در مورد حجاب پرداخت. این دانشجو که "انیسه روحانی" نام دارد، با
استفاده نمودن از حجاب به مدت 18 روز تلاش کرد دیدگاه جامعه را در مورد
حجاب، زنان محجبه و اسلام به دست بیاورد.
به گزارش 598
به نقل از روزنامه دیلی میل نوشت: دانشجوی کانادایی به مدت 18 روز حجاب بر
سر کرده و به نقاط مختلف شهر از جمله دانشگاه و دیگر اماکن عمومی رفت تا
دیدگاه افراد جامعه و برخورد آنان با زنان مسلمان با حجاب را به طور مستقیم
بسنجد. با اینکه وی گمان میکرد با زن با حجاب به شکل نژادپرستانه برخورد
شود، اما رفتار دوستانه و مهربانانه مردم، او را متعجب کرد.
انیسه میگوید: چیزی که مرا بیش از همه به شگفتی واداشت این بود که
احترام شهروندان نسبت به من در زمانی که حجاب بر سر کردم بسیار بیش از
روزهایی بود که به طور معمولی و بیحجاب از خانه خارج میشدم.
وی افزود: در نظر داشتم با استفاده نمودن از حجاب، زمینههای گفت و گوی
میان فرهنگها و ادیان مختلف را ایجاد کنم و افکار منفی گرای موجود و
نژادپرستانه علیه اسلام را به گونهای تغییر دهم.
شنبه 29/9/1393 - 14:37
حجاب و عفاف
عاقبت به خیری با عفاف و حیاء
چکیده: عاقبت بخیر شدن در سراسر قرآن
فقط برای انسان های با تقوا می باشد. این مسئله در جامعه بشری یکی از دغدغه
های بزرگ بوده و بشر همیشه به دنبال عاقبتی خوب و نیکو برای خودش بوده
است.
رهروان
ولایت ـ عاقبت بخیر شدن در سراسر قرآن فقط برای انسان های با تقوا می
باشد. این مسئله در جامعه بشری یکی از دغدغه های بزرگ بوده و بشر همیشه به
دنبال عاقبتی خوب و نیکو برای خودش بوده است.
در نمونه ای از این آیات خداوند می فرماید: "قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ
اسْتَعینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها
مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ"؛ ... عاقبت نیکو
فقط برای متقین است.[1] خداوند در این آیات و آیات مشابه، عاقبت بخیری را
نتیجه تقوا می داند.
یکی از مسائلی که می توان بوسیله آن راه عاقبت بخیری را در پیش گرفت، رعایت عفاف و حیا می باشد.
امام باقر(ع) میفرماید: «الْحَیاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی
قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ» «حیا و ایمان با
یکدیگر و به هم پیوستهاند، پس اگر یکی از آن دو از بین برود دیگری نیز به
دنبالش از بین خواهد رفت». [2]
حال کسی که راه حیا را در پیش نگیرد و به رعایت آن توجهی نداشته باشد
مطمئنا ایمانش را از دست داده و عاقبت به خیری تبدیل به عاقبت به شرّی
خواهد شد.
خودداری از کارهایی که انسان را از شهوت و گناهان جنسی مثل نگاههای حرام دور کند معنای عامی از عفاف و حیاء می باشد.
برای رسیدن به عاقبت به خیری داشتن تقوا، ترک محرمات و عمل به واجبات
ضرورت دارد و کسی که رعایت عفاف و حیاء نکند دچار عملی خواهد شد که نتیجه
اش انجام محرمات می باشد.
شنبه 29/9/1393 - 14:35