آشپزی و شیرینی پزی
بعضی وقتها میتوان با مواد لازم یك غذای معروف یك غذای جالب و جدید درست
كرد. گاهی میتوان از اصل و اساس، ساختمان یك غذا را بههم ریخت و یك غذای
دیگر كشف كرد. عصر ، عصر پیشرفت و تغییر است. دیگر باید از غذاهای تكراری و
شامهای همیشگی دست كشید و طرحی نو برانداخت. مثلا میتوانید سالاد
ماكارونی خوشمزه و پرطرفدار را یك شكل دیگر درست كنید. یا همبرگر خانگیتان
شكم پر باشد یا یك پیتزای سریع پنج دقیقهای وقتی خیلی گرسنه هستید روی
میز بگذارید. اگر اهل تغییر و خلاقیت هستید با ما باشید تا با دستور پخت
چند غذای من در آوردی آشنا شوید.
1.
200 گرم ماكارونی فرمدار به دلخواه انتخاب كنید. یك عدد كنسرو نخودفرنگی
هم لازم دارید. یك عدد سینه مرغ پخته شده و یك عدد سیبزمینی پخته شده و
دو عدد هویج پخته و یك قاشق غذاخوری جعفری خرد شده و یك عدد فلفل دلمهای
قرمز نگینی شده و سه قاشق غذاخوری ماست و 5 قاشق غذاخوری سس مایونز هم لازم
دارید. یك قاشق غذاخوری آبلیمو وكمی نمك و فلفل سیاه هم داشته باشید. دیگر
باید شروع كنید.
2. اول از همه سس مایونز را با ماست و نمك و
فلفل و آب لیمو مخلوط كنید. ظرفتان بزرگ باشد تا بقیه مواد هم در آن جا
بگیرد. جعفری خرد شده را هم بریزید و هم بزنید.
3. حالا به ترتیب
ماكارونی آبكش شده، هویجهای نگینی شده،فلفل دلمهای خرد شده، سیبزمینی
نگینی شده و نخود سبز را درون ظرف سس و ماست بریزید و هم بزنید. در پایان
هم سینه مرغ را اضافه كنید.
4. حالا ورقههای ژلاتین را با یك
فنجان آب سرد داخل ظرفی بریزید تا نرم شود و بعد یك فنجان آب جوش به آن
اضافه كنید. ژلاتین كه خوب نرم شد آن را به بقیه موادتان اضافه كنید و خوب
هم بزنید.
5. در قالب مورد نظرتان كمی روغن زیتون بریزید تا چرب
شود. سالاد را درون قالب بریزید و با قاشق آن را فشار دهید تا خوب به خورد
هم بروند و فشرده شوند.
6. قالب را برای سه ساعت درون یخچال
بگذارید و بعد كه آن را بیرون آوردید درون یک ظرف مناسب برگردانید و با
چاقوی ارهای مخصوص برش بدهید تا سالاد ماكارونی ژلهای شما آماده شود.
نکته
به
جای سینه مرغ میتوانید از تنماهی استفاده كنید. اگر میخواهید طعم
متفاوتی به سالادتان بدهید میتوانید به جای نخودفرنگی از خیارشور نگینی
شده استفاده كنید.
مجله آشپزی مثبت
يکشنبه 3/3/1394 - 15:53
آشپزی و شیرینی پزی
ابتدا پیاز و سیر را خرد کرده و در روغن تفت دهید. بعد تکه های مرغ یا
گوشت را اضافه کرده و تفت دهید. به آن کمی نمک و فلفل و زردچوبه بزنید. روی
آن مقداری آب ریخته، بگذارید تا گوشت بپزد تا وقتی که کمی آب در آن باقی
بماند.
مواد لازم: - برنج / 2 پیمانه
- تکه های مرغ یا گوشت / 200 گرم
- اسفناج / 200 گرم
- پیاز / 2 عدد متوسط
- سیر / 2 حبه
- نمک، فلفل و زردچوبه / به مقدار لازم
- دارچین، زعفران / مقداری
طرز تهیه:
1. ابتدا پیاز و سیر را خرد کرده و در روغن تفت دهید. بعد تکه های مرغ یا گوشت را اضافه کرده و تفت دهید.
2. به آن کمی نمک و فلفل و زردچوبه بزنید. روی آن مقداری آب ریخته، بگذارید تا گوشت بپزد تا وقتی که کمی آب در آن باقی بماند.
3.
اسفناج را هم پاک کرده، بشویید و خرد کنید. سپس مقداری پیاز را در کمی
روغن تفت داده و اسفناج را به آن اضافه کنید و تا حدی سرخ کنید. کمی هم نمک
و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید.
4. از طرفی برنج را که قبلا با آب و نمک خیس کرده اید، آبکش کنید.
5.
در دیگ مقداری روغن بریزید تا داغ شود، سپس ته دیگ نان یا سیب زمینی قرار
دهید. مقداری برنج ریخته و مقداری گوشت و اسفناج روی آن بریزید و روی مواد
کمی دارچین و زعفران اضافه کنید.
6. این کار را ادامه دهید تا برنج و مواد تمام شود و پس از ریختن آب و روغن روی آن، برنج را دم کنید.
نکته: هنگام آبکش کردن برنج، برنج را از حد معمول زنده تر بردارید، زیرا آب گوشت و اسفناج باعث نرم شدن برنج خواهد شد.
سایت کدبانو
يکشنبه 3/3/1394 - 15:52
آشپزی و شیرینی پزی
ابتدا روغن را در كاسه مناسبی ریخته و با چنگال بزنید تا نرم شود. سپس
پودر قند را اضافه كرده و با همزن بزنید. بعد از مخلوط شدن روغن و پودر
قند، زرده تخممرغ را اضافه كنید و به هم زدن ادامه دهید.
نان برنجی مواد لازم: - 350 گرم آرد برنج
- 90 گرم پودر قند
- 4 /1 پیمانه گلاب
- 140 گرم روغن جامد، 1 عدد
- تخم مرغ (زرده و سفید جدا)
- تخم خرفه به مقدار لازم
طرز تهیه:
1. ابتدا
روغن را در كاسه مناسبی ریخته و با چنگال بزنید تا نرم شود. سپس پودر قند
را اضافه كرده و با همزن بزنید. بعد از مخلوط شدن روغن و پودر قند، زرده
تخممرغ را اضافه كنید و به هم زدن ادامه دهید.سفیده تخم مرغ را نیز به
صورت جداگانه آن قدر بزنید تا سفت شود.
2. سپس همراه با گلاب به مخلوط روغن،
پودر قند و زرده اضافه كنید. آرد برنج را هم كمكم بریزید و مرتب هم بزنید
تا به شكل خمیر درآید.
نكته:با توجه به اینكه این خمیر معمولا نسبت به
دیگر خمیرها شل است، بهتر است آن را در كیسه پلاستیكی ریخته و از شب تا صبح
یا حتی 24 ساعت كناری بگذارید تا استراحت كند.روی یك سینی بزرگ یا پیشخوان
آشپزخانه مقداری آرد بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز كنید؛ به صورتی
كه قطر خمیر 5/1 سانتیمتر شود. سپس آن را با قالب های مخصوص، قالب
بزنید. راه دیگر، استفاده از دست است؛ به این ترتیب كه خمیر را با دست شکل
داده و در صورت دلخواه روی آن نقش بیندازید. سپس روی هر كدام مقداری
تخمخرفه بریزید.
3. خمیرهای شکل داده شده را در سینی فر بچینید و فر را با
حرارت 170 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه روشن كنید. بعد از این مدت،
سینی را خارج كرده و تا زمان سرد شدن كامل نان برنجی ها صبر كنید.
كُماچ سهن كرمان مواد
لازم: - 500 گرم آرد جوانه گندم
- 500 گرم آرد سفید یا آرد گندم سبوسدار
- 2
پیمانه روغن مایع یا كره، 1 پیمانه ماست
- 1 ق چ خمیرمایه خشك
- 2 ق س
زرد چوبه
- 1 كیلوگرم خرمای نرم (هستههای آنرا خارج كنید)
- 150 گرم مغز
گردوی چرخشده
- 150 گرم مغز پسته چرخشده
- 100 گرم ریشه جوز هندی و تخم
میخك (روی هم)
طرز تهیه:
1. ابتدا خمیرمایه تر را آماده كنید به این صورت که یك قاشق
خمیرمایه خشك را در كمی شیر یا آب گرم حل كرده و به آن، دو قاشق چایخوری
شكر اضافه كنید و هم بزنید تا خمیرمایه تر آماده شود.
2. از طرفی ریشه جوز و
میخك را نیز آسیاب كرده و بهعنوان ادویه كماچ، آماده بگذارید.خرماهارا با
چنگال له كنید، سپس آن را با مغز گردو و مغز پسته و 3 قاشق سوپخوری روغن و
كمی ادویه كماچ، مخلوط كرده و با دست، خوب ورز دهید و كناری بگذارید. آرد
جوانه گندم را با آرد گندم، یك لیوان روغن، یك لیوان ماست، زردچوبه، بقیه
ادویه كماچ و خمیرمایه مخلوط كرده و ورز دهید، بهطوری كه خمیر به دست
نچسبد.
نكته: اگر خمیر سفت بود، كمی آب به آن اضافه كنید و درصورتی كه شل بود، كمی آرد روی آن بپاشید.
بعد
از اینكه خمیر آماده شد صبر كنید تا استراحت كند. كف سینی فر را چرب كنید
و با كاغذ شیرینیپزی بپوشانید. نیمی از خمیر را با وردنه روی سطحی كه آرد
پاشیده شده باز كنید و روی كاغذ شیرینیپزی قرار دهید. سپس سطح آن را با
مخلوط خمیری خرما بپوشانید. نیمه دیگر خمیر را هم باز كرده و روی خمیر خرما
پهن كنید. این خمیر 3لایه را با چاقو بهصورت لوزی برش دهید و چندتا قاشق
روغن حیوانی روی آن بریزید و حدود نیمساعت با حرارت 180 درجه سانتیگراد
داخل فر قرار دهید تا بپزد.
شیرینی دورنگ مواد لازم: - 180 گرم
آرد
- 7 گرم پودر قند دیابتی
- 125 گرم كره
- 1 عدد تخممرغ (زرده و سفیده
جدا شود)
- 1 ق س پودر كاكائو
- 4 /1 ق چ وانیل
طرز تهیه:
1. ابتدا كره و پودرقند
را با همزن بزنید تا حجم آن دو برابر شود. وقتی كه سفت و سفیدرنگ شد وانیل و
زرده تخممرغ را اضافه كنید و هم بزنید، سپس آرد را كمكم افزوده و خوب
ورز دهید تا خمیر یكدست شود.
2. خمیر را دو قسمت كرده و پودر كاكائو را به یك
قسمت از آن اضافه كرده و ورز دهید تا خمیر كاكائویی شود. هر قسمت از خمیر
را به صورت جداگانه روی سطح آردپاشی شده با وردنه باز كنید؛ به طوری كه
قطر خمیر یك سانتیمتر شود. بهتر است خمیر را به شكل مربع باز كنید. حالا
قرار است این خمیر را به صورت نوارهای باریك یك سانتی متری درآورید.
3. برای
این منظور با خطكش فلزی دو ضلع بالا و پایین خمیر مربع یا مستطیل را با
چاقو علامت زده و برش بزنید. وقتی كل دو رنگ خمیر به رشتههای یك سانتی
تبدیل شد، شروع به چیدن نوارها كنار و روی هم كنید. برای آنكه شیرینی را به
شكل مربع با فرم شطرنجی درآورید سه نوار خمیری را به صورت یكی در میان
كنار هم قرار دهید؛ یعنی نوار سفید را طرفین یك نوار كاكائویی قرار دهید.
فقط برای چسباندن هر نوار به نوار كناریاش ابتدا لبه نوار خمیری را به
وسیله قلممو به سفیده تخممرغ آغشته كنید.
4. بعد از اینكه سه نوار به هم چسبیدند حالا سه نوار دیگر را آماده كنید و روی سه نوار قبلی قرار دهید؛ فقط این
بار برای حفظ فرم شطرنجی باید دو نوار كاكائویی و یك نوار سفید باشد؛ به
این ترتیب كه نوار سفید روی نوار كاكائویی و نوارهای كاكائویی روی نوارهای
سفید قرار گیرند. یادتان باشد نوارها را با سفیده تخممرغ كنار هم
بچسبانید؛ این كار را یك یا دوبار دیگر تكرار كنید.
5. درواقع سه یا چهار لایه
روی هم قرار میگیرند كه رنگ هر نوار با نوار زیرینش متفاوت خواهد بود.
بعد از سه یا چهار بار نوارگذاری روی هم، شما یک مكعب مستطیلی دارید به قطر
سه تا چهار سانتی متر.
6. حالا با چاقوی تیز این مكعب مستطیل را به عرض
5/1سانتی متر ببرید. حالا شیرینیهای مربع شكل شما با طرح شطرنجی آماده
است. فقط كافی است شیرینیها را با فاصله پنج سانتی متری از هم روی سینی فر
بچینید. نیازی به چرب كردن سینی نیست. حالا شیرینیها را به مدت 25 تا 30
دقیقه حرارت دهید. بعد از این مدت صبر كنید تا شیرینی سرد شود و سپس آن را
از فر درآورید.
شیرینی نخودچی مواد لازم : - 500 گرم آرد
نخودچی
- 250 گرم پودرقند
- 250 گرم روغن جامد
- 1 قم سرپر پودر هل
- 2 /1
قچ زعفران آب شده
- به مقدار لازم پودر پسته
طرز تهیه:
1. روغن را كه در دمای اتاق
نرم شده همراه با پودر قند در كاسهای بریزید و خوب با دست ورز دهید تا
مخلوطی صاف و یكدست حاصل شود. سپس آرد نخودچی را كمكم اضافه كنید و به ورز
دادن ادامه دهید. هل و زعفران آب شده را به مخلوط اضافه كنید و خمیر را
با كف دست خوب ورز دهید. روی خمیر را پوشانده و حدود دو ساعت در گوشهای
بگذارید تا استراحت كند.
2. پس از این مدت خمیر را دوباره با دست ورز دهید.
سپس كمكم خمیر را برداشته و در دستانتان به شكل گلولههای ریز درآورید.
سطح روی آن را با لبه قاشق یا مهر مخصوص شیرینیپزی نقشدار كرده و روی آن
پودر پسته بپاشید.
3. شیرینیها را روی سینی بچینید و در دستگاه مایكروویو
كه پیش از این با سیستم كانوكشن (convection) و با دمای 180 درجه
سانتیگراد گرم كردهاید، با همان دما روی سهپایه كوتاه فلزی به مدت هشت
تا 10 دقیقه بدون درپوش حرارت دهید. فقط كافی است كف شیرینیها كمی طلایی
رنگ شوند.
مجله آشپزی مثبت
يکشنبه 3/3/1394 - 15:51
سينمای ایران و جهان
مسیر رسیدن از رفتگری به کارگردانی
آندری پتروویچ زویاگینتسف 6 فوریه ی سال 1964 در شهر نووسیبرسک در
سیبری متولد شد. سال 1984 از مدرسه ی بازیگری نووسیبرسک فارغ التحصیل شد و
به بازیگری در تئاترهای محلی پرداخت. سال 1986 به قصد بازی در فیلم های
سینمایی به مسکو رفت و به تحصیل در آکادمی هنرهای نمایشی روسیه مشغول شد.
اما به گفته ی خودش، مسکو برای یک بازیگر جوان ناشناس جای مناسبی نبود:
«گرسنه بودم، به کار احتیاج داشتم و برای بازی در هر چیزی تست دادم. حتی آن
قدر پول نداشتم که بلیت اتوبوس بخرم».
ظاهرا او پس از فارغ
التحصیلی از دانشگاه هنرهای نمایشی روسیه در سال 1990، به مدت سه سال
رفتگری کرد. بین سال های 1992 تا 2000، زویاگینتسف نقش هایی کوتاه در تئاتر
و سریال های تلویزیونی بازی کرد که طبق آنچه بعدها گفت، تجربیات رضایت
بخشی نبود. در سال 1994 برای اولین بار سراغ کارگردانی رفت و چند آگهی
تبلیغاتی سی و پنج میلی متری ساخت.
این
اولین باری بود که او صدای حرکت نگاتیو درون دوربین سی و پنج میلی متری را
می شنید و با اصطلاحات ساده ای نظیر «دوربین، حرکت!» یا «اکشن!» مواجه می
شد. در این مقطع بود که آندری زویاگینتسف فهمید حدوده ده سال از عمرش را
دنبال هدف اشتباهی بوده و باید جرقه اش را از بازیگری به کارگردانی تغییر
دهد.
در این اوضاع و احوال بود که یکی از دوستانش به او پیشنهاد
کارگردانی در شبکه ی تلویزیونی REN را داد. زویاگینتسف سه قسمت از سریال
محبوب اتاق سیاه را کارگردانی کرد و تهیه کننده ها را با توانایی هایش در
زمینه ی کارگردانی غافلگیر کرد.
بازگشت؛ اولین فیلم و اولین موفقیت بین المللی
پس
از این موفقیت تلویزیونی، تهیه کننده ای به او پیشنهاد ساخت فیلمی سینمایی
را داد. زویاگینتسف هم پذیرفت و با بودجه ای بسیار ناچیز (کمتر از پانصد
هزار دلار)، فیلم بازگشت را ساخت. فیلمی که کم کم تبدیل به یک موفقیت بین
المللی شد؛ منتقدهای جهان آن را ستودند و کنت توران درباره اش نوشت که «در
حالی که اغلب فیلم ها اگر در هر سطحی به موفقیت برسند سعادتمند شده اند،
بازگشت به راحتی در سطوح مختلف تاثیر می گذارد، و از نظر حسی همان قدر
تاثیرگذار است که از نظر تصویری و حتی از نظر استعاری.
با
این حال این فیلم چنان شما را درگیر داستان کوبنده اش می کند که تقریبا
متوجه نمی شوید مشغول تماشای چه فیلم استادانه ای هستید». بازگشت در سال
2003 جایزه ی شیر طلایی جشنواره ی ونیز را دریافت کرد. وقتی زویاگینتسف با
این جایزه به مسکو بازگشت، با استقبال بسیار گرمی مواجه شد؛ آخرین موفقیت
سینمای روسیه در جشنواره ی ونیز به سال 1991 بر می گشت که فیلم در نزدیکی
بهشت ساخته ی نیکیتا میخالکوف شیر طلا را دریافت کرده بود.
بازگشت
پیش از نمایش در جشنواره ی ونیز توانست بودجه اش را برگرداند و در نهایت با
فروش جهانی حدود چهار میلیون و پانصد هزار دلار، تبدیل به اثری سودآور شد.
بازگشت اما اتفاق حاشیه ای تلخی هم داشت: ولادیمیر شانزده ساله، بازیگر
نقش آندری (برادر بزرگ تر) در تاریخ 25 ژوئن ساله 2003، کمی پس از پایان
فیلمبرداری، در دریاچه ای نزدیک محل فیلم برداری غرق شد. خبر درگذشت او تا
پس از نمایش فیلم در جشنواره ی ونیز نیز اعلام عمومی نشد.
تبعید: فیلمی در ناکجا
ساخت
تبعید، دومین فیلم آندری زویاگینتسف سه سال طول کشید. این فیلم اقتباسی
است از رمان موضوع خنده دار نوشته ی ویلیام سارویان (1953). فیلمنامه ی
تبعید را آرتیوم ملکومیان دوست ارمنی زویاگینتسف در طول ده سال نوشته بود.
ظاهرا
فیلمنامه ی اصلی مملو از دیالوگ بود اما وقتی زویاگینتسف تمرین را با
بازیگرانش آغاز کرد، به این نتیجه رسید که دیالوگ ها جواب نمی دهند و
تقریبا تمام آنها را حذف کرد: «دیالوگ های طولانی را غیرممکن است بشود به
شکلی رضایت بخش فیلمبرداری کرد. برای بازیگران حفظ توجه تماشاگر برای این
مدت طولانی، خیلی سخت است.»
زویاگینتسف
معتقد بود که موفقیت فیلم کاملا به انتخاب درست بازیگران وابسته است و در
نتیجه مدتی طولانی را صرف انتخاب بازیگران فیلم کرد. او ترجیح می داد از
کنستانتین لاوروننکو، بازیگر اصلی فیلم قبلی اش استفاده نکند، اما در نهایت
هیچ کسی را پیدا نکرد که به اندازه ی او مناسب نقش باشد. او همچنین
فیلمبرداری را دوازده ماه به تاخیر انداخت تا قرارداد ماریا بونه وی،
بازیگر زن اصلی فیلمش با تئاتری در استکهلم به پایان برسد.
زویاگینتسف
مخصوصا تمام اشاره ها و نشانه های فرهنگی، مکانی و زمانی را از فیلمش حذف
کرد که همین باعث ش بودجه ای بیش از آنچه به نظر می رسد، صرف فیلم شود.
تبعید در بخش مسابقه ی جشنواره ی کن سال 2007 پذیرفته شد و جایزه ی بهترین
بازیگر مرد این جشنواره را از آن خود کرد. اگرچه بسیاری فیلم را با آثار
آندری تارکوفسکی، اینگمار برگمان، روبر برسون و میکل آنجلو آنتونیونی
مقایسه کردند، اما منتقدها به اندازه ی بازگشت از این فیلم استقبال نکردند.
النا: یک کلاسیک روسی
آندری
زویاگینتسف در سال 2008 اپیزود سیزده دقیقه ای «ملحقات» را برای فیلم
نیویورک، دوستت دارم کارگردانی کرد. این اپیزود در نسخه ی اکران عمومی فیلم
حذف شد و بعدها در کنار اپیزودی که اسکارلت جوهانسون ساخته بود، به نسخه ی
دی وی دی فیلم اضافه دشد. النا، فیلم بعدی زویاگینتسف با ارائه پیشنهادی
از طرف تهیه کننده ای انگلیسی آغاز شد. طرح اصلی این تهیه کننده این بود که
چهار کارگردان مختلف درباره ی یک موضوع واحد (آخرالزمان) فیلم بسازند.
زویاگینتسف
و فیلم نامه نویسش اولگ نگین به مدت یک ماه فکر کردند و به دو- سه طرح
جذاب رسیدند. اما بعد، یک شب نگین با زویاگینتسف تماس گرفت و گفت باید او
را ببینید. در آن قرار ملاقات، نگین طرح کامل فیلنمامه ی موردنظر را برای
زویاگینتسف تعریف کرد؛ داستانی که براساس اتفاقی در زندگی خود نگین شکل
گرفته بود. زویاگینتسف طرح فیلمنامه ی نگین شکل گرفته بود. زویاگینتسف طرح
فیلمنامه ی نگین را پسندید و مطابق با آن، کار را آغاز کردند.
ابتدا
قرار بود این فیلم به زبان انگلیسی ساخته شود و کاراکترهای آن هم هلن،
ریچارد و دن نام گذاری شوند؛ اما پس از مدتی، زویاگینتسف به این نتیجه رسید
که کارکردن با یک تهیه کننده ی انگلیسی به معنای غلبه بر «روش خلاقانه و
زبان سینما» است. در نتیجه تصمیم گرفت فیلم را در روسیه و به زبان روسی
بسازد. او نقش اصلی مرد فیلم را به آندری اسمیرئوف، بازیگر و کارگردان روس
پیشنهاد داد.
اسمیرئوف که در آن مقطع مشغول مراحل پس از تولید
فیلمی بود که به تازگی کارگردانی کرده بود، پیشنهاد بازی در این فیلم را
نپذیرفت. یک ماه بعد، زویاگینتسف با کمک همسر و پسر اسمیرئوف موفق شد نظر
او را جلب کند. زویاگینتسف برنامه ی فیلمبرداری نماهای او را به شکلی تنظیم
کرد که خللی در کارهای فیلم اسمیرئوف به وجود نیاید. النا در بخش نوعی
نگاه جشنواره ی کن سال 2011 به نمایش درآمد و جایزه ی ویژه ی هیات داوران
را دریافت کرد. این فیلم با استقبال نسبی منتقدها رو به رو شد و راجر ایبرت
درباره اش نوشت: «این فیلم را سیاه و سفید فیلمبرداری کنید و نقش النا را
به باربارا استنویک بدهید، یک فیلم کلاسیک دهه ی چهلی خواهیدداشت.»
لویاتان: وقتی داستانی واقعی به روایات کتاب مقدس وصل شد
در
سال 2008 و پیش از ساخت النا، وقتی زویاگینتسف برای ساخت فیلم کوتاه
«ملحقات» در آمریکا به سر می برد، یکی از دوستانش ماجراهای واقعی مردی
آمریکایی به نام مارتین هیمه یر، جوشکار و تعمیرکار اگزوز خودرو را برایش
تعریف کرد. هیمه یر که از نتیجه ی مجادلات حقوقی اش با مسئولان شهر گرنبی
در ایالت کلرودای آمریکا در مورد قطعه بندی زمین هایش به خشم آمده بود،
بولدوزر خود را با لایه هایی زا فلز و سیمان پوشاند و در 4 ژوئن سال 2004،
در طول دو ساعت و هفت دقیقه با بولدوزر مسلح خود به سیزده ساختمان هجوم برد
و آنها را خراب کرد. وقتی در نهایت بولدوزرش در خرابی هایی که به وجود
آورده بود گیر کرد، با تفنگ خودش را کشت.
آندری
زویاگینتسف جذب این ماجرا شد و ابتدا تصمیم گرفت در آمریکا فیلمی درباره
اش بسازد، اما پس از مدتی منصرف شد. او فیلمنامه ی لویاتان را به همراه
اولگ نگین با تاثیرپذیری از داستان های کتاب مقدس و همچنین داستان میشل
کولهاس نوشته ی هنریش فون کلایست نوشت.
لویاتان در سال 2014 در بخش
نخل طلای جشنواره ی کن شرکت کرد و جایزه ی بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.
همچنین جایزه ی گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را در سال 2015 از آن خود
کرد. لویاتان در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار 2015 هم نامزد شد. منتقدها از
فیلم استقبال کردند و بسیاری آن را جزو بهترین فیلم های سال 2014 انتخاب
کردند. تاد مک کارتی لویاتان را در صدر ده فیلم برتر سال 2014 خود قرار داد
و نوشت: «فیلمی که باید برنده ی نخل طلای جشنواره ی کن می شد... حتی با
استانداردهای سینمای روسیه، لویاتان وزن یک شاهکار سینمایی را دارد».
آندری زویاگینتسف با تنها چهار فیلم سینمایی خود، تبدیل به یکی از معتبرترین فیلمسازان سینمای روسیه و حتی جهان شده است.
مجله همشهری سینما 24
يکشنبه 3/3/1394 - 15:49
جهانگردی
در گوگل جستجو کنید کوچ سرفینگ! صفحه ورودی یک شبکه اجتماعی پیش روی
شما باز می شود. باید در آن ثبت نام کنید. البته می توانید اکانت فیس
بوکتان را با اکانت کوچ سرفینگ سینک کنید و البته دوستان فیس بوکی را هم به
این شبکه اجتماعی دعوت کنید.
این گزارش یک پیشنهاد ویژه است. سایتی است که شما می توانید به عضویت
آن دربیایید، پروفایل بسازید، با دیگران دوست شوید و البته به خانه آنها
در کشورهای دیگر سفر کنید. آن هم بدون اینکه رقمی پرداخت کنید. احتمالا تا
اینجای توضیحات هم به قدر کافی هیجان انگیز بوده تا شما برای خواندن گزارش
ترغیب شوید. پس این گزارش را از دست ندهید.
چطور عضو شویم؟
ابتدا
سایت را معرفی می کنیم: در گوگل جستجو کنید کوچ سرفینگ! صفحه ورودی یک
شبکه اجتماعی پیش روی شما باز می شود. باید در آن ثبت نام کنید. البته می
توانید اکانت فیس بوکتان را با اکانت کوچ سرفینگ سینک کنید و البته دوستان
فیس بوکی را هم به این شبکه اجتماعی دعوت کنید. کوچ سرفینگ مسافرت براساس
کاناپه خالی میزبانی است که شما او را نمی شناسید. مسافرت هیچ زمانی به
اندازه این روزها محبوبیتی جهانی ندارد. این روزها، همه مردم دنیا نقشه ای
در سر دارند که تعطیلات برسد تا جایی جدید کشف کنیم و سرزمینی نو را
ببینیم. ایده کوچ سرفینگ از همین جا شروع شد. اینکه شما اگر بتوانید با
حداقل هزینه به مسافرت بروید، احتمال اینکه بتوانید بیش از یک بار به سفر
بروید افزایش پیدا می کند. حالا چطور می شود این هزینه ها را کاهش داد؟
معمول
بخش زیادی از هزینه سفر، صرف گرفتن هتل می شود. سایت کوچ سرفینگ هم با
همین ایده اولیه شروع به کار کرد؛ شما اگر یک کاناپه اضافی در خانه تان
داشته باشید، پس می توانید به یک مسافر جای خواب رایگان بدهید. بقیه چیزها
به توافق دو طرف بستگی دارد، آیا می تواند از یخچال شما استفاده کند؟ از
امکانات آشپزخانه شما چطور؟ آیا امکان میزبان بودن شما فقط برای یک نفر است
یا برایتان حضور تعداد بیشتری همسفر امکان پذیر است؟ یا شاید فقط وقت
دارید که گردشگران را با شهر زندگی تان آشنا کنید؟
چطور میزبان شویم؟
سازوکار
این شبکه اجتماعی به گونه ای است که پس از ساخت حساب کاربری رایگان، می
توان پیش از سفر به شهر یا کشوری دیگر با کاربران آن شهر یا کشور تماس داشت
و در صورت توافق دوجانبه از امکاناتی که طرف مقابل می تواند تدارک ببیند،
بهره مند شد. البته شما می توانید حدی که می خواهید از دیگران میزبانی کنید
و استانداردی را که دیگران از شما میزبانی خواهندکرد در اکانت کاربران
ببینید. 3 نوع اکانت در کوچ سرفینگ وجود دارد؛ اول خدمات کامل است.
اگر
شما این گزینه را انتخاب کنید یعنی متعهد هستید که برای خواب و راهنمای
گردش در شهر برای مهمان جا تامین کنید. دوم گزینه گردشی است که شامل
راهنمای گردش در شهر می شود اما فراهم کردن جا برای خواب را روی دوش شما
نمی اندازد. گزینه سوم هم گزینه سفر در حال حاضر که هیچ الزامی را بری
کاربر در بر نمی گیرد. البته هنگام ایجاد حساب کاربری، هر کاربری باید
خدماتی را هم که می تواند به دیگر کاربران بدهد، مشخص کند.
چقدر ایرانی عضو هستند؟
زبان
پارسی به عنوان زبان رایج بیش از 11 هزار نفر در این شبکه اجتماعی شناخته
شده، آمارها نشان می دهد تعداد کاربرانی که از ایران به عنوان سفیر عضو
این سایت شده اند 7 هزار نفر است و ایران چهل و نهمین کشور در CouchSurfing
است. به همین دلیل شما متوجه می شود بیشتر آگهی هایی که در «کوچ سرفینگ»
در سایت ثبت شده اند، از سوی ایرانی های مقیم آمریکا بوده اند؛ چند نفر از
اروپا و مالزی و یک نفر دیگر هم از استرالیا، اما آنهایی هم که در ایارن
زندگی می کنند و اهل سفرند، برای میزبانی از خارجی کم نیستند.
میان
آگهی ها به خانه ای در اصفهان بر می خورید؛ 2 اتاق 12 متری و 24 متری و
مهمانان باید کیسه خواب بیاورند. در ضمن به علت نبود امکانات گرمایشی، بهتر
است در تابستان به آنجا بروند، مگر اینکه خود مهمانان فکری به حال گرمایش
بکنند. مریم، صاحب این آگهی در شهر اصفهان زندگی می کند. به گفته خودش از
سال های اول دانشگاه در ارتباط با مرکز کارآفرینی فعال بوده و این موضوع
باعث می شود نسبت به هر ایده نو یا قشنگی که می بیند حساس و علاقه مند به
همکاری باشد.
آنها خانه ای قدیمی دارند که 12 سالی است که هیچ
استفاده ای از آن نمی شود. چند سال پیش به این فکر می افتند که به نحوی از
آن استفاده کنند و آن را به منبع درآمدی تبدیل کنند. اما به دلیل هزینه
بالای تعمیرات و اموری از این قبیل که چندان تضمینی هم برای بازگشت سرمایه
ندارد، از این ایده منصرف می شوند، اما در نهایت اگر هیچ استفاده ای از این
خانه نمی توان کرد؛ «دست کم چند نفر می توانند زیر سقف هایش بخوابند.»
چطور اطمینان کنیم؟
شما
می توانید برای افزایش اعتماد دوطرفه برای کسانی که به هر دلیلی از
پروفایلتان بازدید می کنند با اسکن یک کارت شناسایی معتبر و ارسال آن به
مدیران سایت هویت خودتان را تایید کنید.البته طراحان وب سایت به این هم
بسنده نکرده اند و با قرار دادن امکان «vouch» به کاربران دیگر این امکان
را می دهند که ضمانت شما را بکنند. با این پیش زمینه بهتر است با کاربرانی
در ارتباط باشید که ضمانت بیشتری از سوی کاربران دیگر دریافت کرده اند.
البته
این را هم باید بدانید از بین افراد تنها 8 درصد از سوی این سایت تایید
شده اند و حدود 6 درصد از سوی این سایت تایید نشده اند و حدود 6 درصد هم از
نظر اخلاقی ضمانت شده اند، اما بقیه اعضا یعنی بیش از 80 درصد اعضا تایید
یا از نظر اخلاقی ضمانت نشده اند. حالا که به قدر کافی بدبین شده اید باید
به شما توضیح بدهیم از سال 2004 تا اوت 2011 بیش از 3 میلیون و 400 دیدار و
میزبانی انجام شده اتفاق خیلی بدی نیفتاده. پس باید 2 اصل را در کوچ
سرفینگ رعایت کنید؛ اول اینکه به قدر کافی بدبین باشید. دوم اینکه بیش از
حد بدبین نباشید!
هفته نامه زندگی مثبت
يکشنبه 3/3/1394 - 15:46
مهدویت
ای بشارت بهشتى، ای ظــــهــور ناگــهـانــى
یک غزل به من نظر کن، با دو چشم آسمانی
در مـــقــام گــفــتـــن از تــو، نــاتـــوانِ ناتوانم
مـــیکـــنـــم تــو را تــکلـّم، با زبان بیزبانی
میدَوَم نشانهات را، پا به پــای بوی حـسـرت
میدوم نشانهات را، پا بـه پــای بینـشــانـی
تو، عـــبـــور یـــک خــیالى، رد پا نمانده از تو
از کــــجا گذشتهای تو، ای نسیم ناگهانى؟!
رد قـــلــــب عاشقت را، از غزل گرفتهام من
ای تغزل مجـــســم، ای غـــزلتـرین نشانی
کــى ظــهــور مــیکنی تو، آفتاب عالَم آرا؟
کـى ظــهور میکنی تو، ای فروغ جاودانى؟
حــاجــتــی نـــدارم از تو، جز تبسم ظهورت
کــى غـبـار غیبتت را، از دلم تو میتکانى؟!
شعر از : رضا اسماعیلى
شنبه 2/3/1394 - 13:21
مهدویت
دوش مرا حال خوشی دست داد سینه ما را عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامه جان منست نامه تو خط امان منست
ای نگهت خواستگه آفتاب بر من ظلمت زده یک شب بتاب
پرده برانداز زچشم ترم تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست یار و مددکار ما کی و کجا وعده دیدار ما
مرحوم آغاسی
شنبه 2/3/1394 - 13:17
آلبوم تصاویر
بر روی دیوارهای برخی از ساختمانها نقاشیهای زیبا دیده میشود تا
شاید کمی از یکنواختی زندگی شهری کم کنند. این ایده جالب چند وقتی است که
رنگ و بوی جدید و البته خلاقانهای به خود گرفته است.
فرادید:
بر روی دیوارهای برخی از ساختمانها نقاشیهای زیبا دیده میشود تا شاید
کمی از یکنواختی زندگی شهری کم کنند. این ایده جالب چند وقتی است که رنگ و
بوی جدید و البته خلاقانهای به خود گرفته است.
به گزارش سی ان ان،
البته نقاشیهای دیوار فقط مختص شهرهای خارجی نیست. در تهران هم نمونه این
نقاشیها زیاد دیده میشود. تصاویر خلق شده جدید واقعا قوه بینایی و
عقلانی ما را به چالش میکشاند. نظیر این نقاشیهای توهمزا در شهرهای جهان
واقعا کم به چشم میآید.
نسل
جدیدی از هنرمندان نقاشیهای دوبعدی روی دیوارها را به نقاشیهای سه بعدی
تبدیل کردهاند؛ اتفاقی که واقعا تحسینبرانگیز است. هنرمندان نسل جدید از
لوییزیانا گرفته تا لیسبون آثار خود را در معرض دید شهروندان گذاشته و با
حقههای خلاقانه خود واقعیت را به چالش میکشند.
گروه
فرانسوی TSF مهارت خاصی در خلق این تصاویر جذاب دارند. آنها در متروی
پاریس چند نقاشی جالب را کشیدهاند: روح گریان، رشد درخت باشکوه و قطع آن
درخت از جمله کارهای این گروه است.
آنها
از سطوح ناهموار در کار خود استفاده کردهاند تا این ربات را خلق کنند.
دیوار، کف و سطوح دیگر را با رنگآمیزی خارقالعاده خود نقاشی کردهاند تا
این توهم باورنکردنی به وجود آید.
اگر
میخواهید بدانید که واقعا چگونه گول این تصاویر را میخورید، شاید بهتر
باشد کمی زاویهتان را تغییر دهید. البته این نقاشها ترفندها زیادی دارند
تا شما با تغییر زاویه هم نتوانید راز آن نقاشی را بفهمید.
مهدی
قدیانلو یکی از همین نقاشهای شهری است که در نقاشیهای او در تهران شهرت
جهانی یافته است. او بیش از یک صد نقاشی را بر روی دیوارهای تهران کشیده
است و سعی کرده تا خیال را با واقعیت گره بزند. شاید دلیل ویراژهای
رانندگان تهرانی نقاشیهای او باشد!
نقاشیهای خیابانی مهدی قدیانلو بر روی دیوارهای ساختمانهای تهران خودنمایی میکنند.
نقاشیهای
توهمزای الکسیس فاکا در بروکسل کاملا خاص است. در دنیایی که همه تصاویر
کمی پیچیده و گنگ به نظر میرسد، او با نقاشیهای ساده خود طرفداران بسیاری
را جلب کرده است. این هنرمند فرانسوی گاهی اوقات با تا کردن کاغذ در
دستانش، دنیاهای کوچکی را برای خود خلق میکند.
اشکال
هندسی او بر روی دیوار مانند اوریگامی به نظر میرسد، هر چند او با این
نقاشی خود تلاش کرده تا دیوار را به یک خرابه تبدیل کند. ترفند سهبعدی کار
شده بر روی این تصویر واقعا خلاقانه است.
الکسیس
معمولا با دوستش رومِن بورده کار میکند. در این تصویر یکی دیگر از
ترفندهای خلق تصاویر را میبینید. نکتهای که در مورد خلق این تصاویر باید
به یاد داشته باشیم این است که در طول طراحی و کشیدن آن، هنرمند باید تمام
جنبهها را همزمان جلو ببرد، زیرا زمان برگشت وجود ندارد و باید کار را
یکسره پیش برد.
شاید
خیلیها هنرمند فرا واقعگرای فرانسوی MTO را نشناسند. رسانهها میگویند
که او در برلین زندگی میکند، اما خود او این واقعیت را تکذیب میکند. حتی
گفته میشد که خیلی از هنرمندان مشهور جهان به او سفارش کار دادهاند، ولی
او این مورد را نیز تکذیب میکند.
این هنرمند کار خود را به بهترین شکل انجام میدهد، تنها کافی است اتاقهای یک دیوار را به او بدهید تا هنر خود را به شما نشان دهد.
آخرین
کار او بر روی دیوار مدرسه راهنمایی خوزه دیگو نقش بسته است. او در این
نقاشی بچههای فقیر را سوژه نقاشی خود کرده است. اما دلیل اینکه وی این
مدرسه را انتخاب کرده بود این بود که هفته یک گالری مهم در آن منطقه برگزار
میشد و او به یک دیوار بزرگ در آن منطقه نیاز داشت.
سرجیو
اُدیث استعداد خود را در گوشه و کنار تاریک شهر نشان میدهد. این نابغه
پرتغالی نقاشیهای زیادی را بر روی دیوارهای لیسبون کشیده و باعث شده چهره
این شهر حتی بهتر از قبل شود. او به خوبی میداند که چگونه ترفندهای
سهبعدی خود را پیادهسازی کند تا بیننده را در اولین نگاه جذب هنرش کند.
جالب
است بدانید که این نقاش پرتغالی سفارشهایی از چندین شرکت بینالمللی
مانند کوکا کولا و سامسونگ را دریافت کرده است. علاوه بر آن، باشگاه مشهور
بنفیکای پرتغال نیز به او سفارش داده است. اما در فضای مجازی بیشتر
نقاشیهای شخصی خودش مورد استقبال قرار گرفته است. نقاشیهای شخصی خودش به
این صورت است که یک کنج را برای نقاشی انتخاب میکند و سوژه را (مانند
تصویر) به صورت سه بعدی در هوا نگاه میدارد.
ریپلیت
یکی دیگر از این هنرمندان است. او ده سال در کار ساخت بازیهای رایانهای
بود و برای شرکتهای نینتندو، سگا، سونی و کپ کام کار کرده است. بازیهای
خاطره آمیز «شورش در شهر 2» از جمله کارهای او است. از آن زمان تاکنون، او
در جنبههای مختلف هنری فعالیت کرده و حالا نیز تصمیم گرفته تا نقاشی
خیابانی را امتحان کند.
او
در نقاشی ترفند خاص خودش را دارد. ریپلیت از فویل پلاستیکی شفاف استفاده
میکند. او در ارتباط تصویر بالا میگوید که بمبها را بر روی زمین نقاشی
کرده و هواپیما را بر روی فویل پلاستیکی کشیده تا عمق تصویر را بهتر به
بیننده القا کند.
ریپلیت
این تصویر فوقالعاده را با وسایل دمدستی کشیده ولی توانسته بسیار
هوشمندانه عمل کند. عمق دادن در تصویر در نقاشیهای خیابانی یک تکنیک رایج
است، ولی ریپلیت در این تکنیک یکی از بهترینها است.
مانوئل
دی ریتا اهل ایتالیا است و یکی از اساتید بینظیر این هنر است. زمانی که
بیننده تصاویر او را میبیند درست نمیداند چیزی که میبیند یک عکس واقعی
است که توسط دوربین عکاسی گرفته شده یا یک نقاشی است و توسط ذهن خلاق یک
هنرمند کشیده شده است. دی ریتا واقعا یک هنرمند خلاق در خلق تصاویر سه بعدی
است.
مانوئل
دی ریتا در شهر ونیز متولد شده و لقب پیتا را برای خود انتخاب کرده است.
او در سال 1993 طراحی و کشیدن دیوارنوشته را آغاز کرد و گفته است که از
معمار عراقی «زاها حدید» تاثیر گرفته است. مانوئل سعی دارد تا تصاویرش با
معماری حدید همخوانی داشته باشد.
شنبه 2/3/1394 - 13:14
كودك
رفتار مکیدن در سنین نوزادی پدیده ای طبیعی است که هم برخاسته از
نیازهای فیزیولوژیک نوزاد برای تغذیه است. در مورد اینکه چرا بعد از سن
نوزادی این رفتار در برخی کودکان ادامه می یابد، نظریه های مختلفی وجود
دارند.
نظریه
روانکاوی، ادامه یافتن این عادت بصورت مکیدن غیرتغذیه ای (پستانک یا
انگشت) را ناشی از یک مشکل روانی در عدم توانایی کنترل اضطراب توسط کودک می
داند. در حالی که نظریه یادگیری، آن را یک عادت آموخته شده می داند که
لزوما بیانگر یک مشکل روانی نیست، اما معتقد است ادامه یافتن آن در برخی
کودکان بعد از سن شش سالگی می تواند نشانه یک مشکل روانی باشد. به دلیل
شیوع بالای عادت مکیدن، قصد داریم در این نوشتار به برخی سوالات رایج در
مورد تاثیر این عادت بر سلامت دهان و دندان کودک و نیز روش های درمان آن
پاسخ دهیم.
عوارض مکیدن انگشت بر سلامت دهان و دندان کودک چیست؟
مکیدن
انگشت می تواند منجر به ایجاد برخی تغییرات دندانی و فکی شود. میزان
تغییرات ایجاد شده می تواند بسته به طول مدت، شدت، میزان تکرر عادت در
شبانه روز و نیز حالتی که انگشت در دهان قرار می گیرد، متفاوت باشد.
مهمترین تغییراتی که در اثر مکیدن انگشت ایجاد می شود عبارتند از:
•
اپن بایت قدامی (فقدان هم پوشانی عمودی دندان های جلو): به این معناست که
وقتی کودک دندان هایش را روی هم جفت می کند، دندان های جلو به هم نمی
رسند. در نتیجه کودک مثلا در گاززدن سیب یا ساندویچ مشکل خواهدداشت.
•
افزایش اورجت دندانی و پروتروژن دندان های قدامی بالا: افزایش فاصله افقی
دندان های جلوی فک بالا نسبت به دندان های جلوی فک پایین و ایجاد شیب بیش
از حد دندان های جلوی فک بالا به بیرون.
• کراس بایت خلفی: تنگ شدن قوس دندانی فک بالا و جفت شدن نادرست دندان های آسیای بالا و پایین.
این
تغییرات در مجموعه منجر به کاهش کارایی دندان ها در جویدن غذا، نازیبا شدن
دندان ها و چهره کودک و نیز برخی بیماری ها و مشکلات مفصل فکی در بلندمدت
می شود.
برای درمان عادت مکیدن انگشت چه باید کرد؟
قبل
از هر اقدامی، کودک و والدینش باید بخواهند که درمان صورت گیرد وگرنه
هرگونه تلاشی بی فایده است. برخی کودکان با ورود به مهدکودک یا پیش دبستانی
به دلیل فشار دوستان، عادت را کنار می گذارند. قبل از تلاش برای ترک عادت،
تنش های روحی کودک باید توسط دندانپزشک معالج ارزیابی گردد. بهتر است
درمان بچه هایی که اخیرا تغییرات مهمی در زندگی شان داشته اند، مثلا به شهر
یا کشور جدیدی مهاجرت کرده اند، مدرسه شان را تغییر داده اند، یا والدین
شان از هم جدا شده اند، به تعویق بیفتد.
به طور کلی چهار روش برای توقف عادت داریم: 1- مشاوره با بیمار
شامل
صحبت کردن با کودک در مورد عواقب ادامه دادن عادت مکیدن و به ویژه تاثیر
آن برای نازیباشدن دندان ها و چهره اوست. برای درک بهتر کودک، می توان عکسی
از اثر نامطلوب عادت مکیدن انگشت بر دندان ها و فک را تهیه کرد و به کودک
نشان داد. دیده شده که تاثیر روش مشاوره، بر روی کودکان بزرگتر و آنهایی که
فشار جامعه را برای ترک عادت احساس می کنند، بیشتر است.
2- یادآوری کردن
برای
کودکانی مناسب است که خودشان مایل به توقف عادت هستند. ولی به مقداری کمک
نیاز دارند. در این روش باید ابتدا هدف درمان را خوب برای کودک توضیح داد.
سپس از برخی بانداژهای چسبنده ضدآب، دستکش های یک انگشتی یا جوراب، بویژه
در طول ساعات خواب بر روی انگشت یا دست کودک استفاده کرد. همچنین برخی
محلول های تلخ (شبیه لاک ناخن) برای این منظور در داروخانه ها وجود دارند
که می توان براساس نیاز در طول روز یا قبل خواب بر روی ناخن انگشت کودک به
کار برد. نکته مهم این است که کودک باید درک کند هدف همه این روش ها،
یادآوری این موضوع به کودک است که انگشتش را در دهانش قرار ندهد. در صورتی
که کودک احساس کند این روش ها جنبه تنبیهی دارند، کارایی لازم را
نخواهدداشت.
3- سیستم پاداش
در
این روش قراردادی بین کودک و یا والدین یا کودک و دندانپزشک بسته می شود.
در این قرارداد به سادگی بیان می شود که کودک برای مدت خاصی، عادت را ترک
می کند و در مقابل جایزه ای دریافت خواهدکرد. به عنوان مثال می توان جدولی
ماهانه تنظیم کرد و بر روی کمد اتاق خواب کودک نصب کرد و به ازای هر روز که
کودک عادت را ترک کرد، یک ستاره در محل مربوطه بر روی جدول چسبانید و به
ازای هر پنج ستاره، یک جایزه ویژه برای وی درنظر گرفت و همزمان با این کار،
کودک را بصورت کلامی هم تشویق کرد. روش پاداش در صورتی که با درمان
یادآوری تلفیق شود، تاثیر مفید بیشتری دارد.
4- پلاک های عادت شکن
در
صورتی که عادت، پس از کاربرد درمان های یادآوری و پاداش، همچنان ترک نشده
ولی کودک واقعا مایل به ترک آن است، می توان از این درمان استفاده کرد. در
این روش وسیله ای ثابت در دهان کودک قرار می گیرد که هم بطور فیزیکی مانع
انجام عادت شده و لذت مکیدن را از بین می برد و هم به عنوان یک یادآور عمل
می کند. جهت ترک کامل عادت، معمولا این وسایل باید حداقل به مدت شش ماه
استفاده شوند.
عوارض ناشی از مکیدن انگشت در کودک
توصیه
شده برای پیشگیری از عوارض ناشی از مکیدن، بعد از سن دوسالگی، از انجام
عادت توسط کودک ممانعت به عمل آید. از آنجا که روش های درمانی ذکر شده برای
کودکان بالای چهارسال مناسب تر است، پیشنهادشده برای کودکان 4-3 ساله ای
که عادت مکیدن انگشت دارند، پستانک جایگزین شود؛ چرا که مکیدن پستانک در
مقایسه با انگشت، هم عوارض کمتری دارد و هم ترک آن راحت تر است.
مجله دنیای سلامت
شنبه 2/3/1394 - 13:12
كودك
همان طور که از کلمه «اسباب بازی» مشخص است، اسباب بازی وسیله ای برای
بازی کودکان است، اما سوال اینجاست که آیا اسباب بازی مفهوم و کاربرد واقعی
اش را برای کودکان دارد یا تنها نوعی وقت کشی و برای سرگرم کردن کودکان
محسوب می شود؟
کودک از 6 ماهگی مفهوم اسباب بازی را می فهمد
از
لحاظ علمی ثابت شده ست که حتی قبل از سن یک سالگی باید برای کودکان اساب
بازی تهیه کرد. کودکان بین سن 9 تا 12 ماهگی به اسباب بازی علاقه مند هستند
و حتی قبل از 6 ماهگی اگر اسباب بازی را در دست کودک بدهید او بی تفاوت به
آن نگاه نخواهدکرد و آن را به سمت چشم هایش می برد و بعد با دستش تکان می
دهد. در این سن او وارد مرحله حسی حرکتی می شود که آغاز آن از سن یک سالگی
است.
یعنی
کودک اشیای پیرامون خود را حس می کند و با حرکت به آن پاسخ می دهد. در عصر
حاضر تنوع اسباب بازی ها بسیار زیاد است و گاهی والدین تصور می کنند اگر
نتوانستند اسباب بازی خاصی را برای فرزندشان تهیه کنند در حق کودک کوتاهی
کرده اند و گاهی این تصور غلط در والدین وجود دارد که نخریدن اسباب بازی
گران برای فرزندشان نوعی قصور محسوب می شود در حالی که اصلا این طور نیست.
والدین باید توجه کنند که گران بودن اسباب بازی به معنای بهتر بودن آن
نیست.
انتخاب اسباب بازی به تناسب سن کودک
بین
1 تا 2.5 سالگی باید دنبال خرید اسباب بازی هایی بود که یکپارچه و منفعل
باشند یعنی خودحرکتی نباشند (مانند اتومبیل هایی که با باتری کار می کنند
یا اسباب بازی های کوکی) تا کودک بتواند خودش باعث حرکت اسباب بازی اش شود.
حتی استفاده از اسباب بازی هایی که خودحرکتی است مانند آدم آهنی یا
اتومبیل های خودکار ممکن است در سن پایین باعث وحشت کودکان شود.
دهان کودک آزمایشگاه او است
اغلب
این سوال برای والدین پیش می آید که اگر کودک اسباب بازی اش را به دهان
ببرد کار غیرمعقولی است یا خیر؟ پاسخ منفی است. کودکان تا اواخر یک سالگی
هر وسیله اسباب بازی مانندی را به دهان می برند. ضرب المثلی هم وجود دارد
که می گوید: «دهان کودک آزمایشگاه او است» که اشاره به همین موضوع دارد.
به
همین دلیل باید روی نظافت و پاکیزگی اسباب بازی کودکان قدری احتیاط کرد
البته نه آنقدر وسواس به خرج دهیم که هر لحظه دنبال شستشوی اسباب بازی های
کودکمان باشیم. چون تنها کودک شما به صورت اختصاصی از اسباب بازی ها
استفاده می کند و طبیعتا اتاق کودک هم مکان تمیزی است و احتمال آلودگی
اسباب بازی ها کمتر است. با این وجود باید حد اعتدال را در پاکیزگی اسباب
بازی های کودک نگه داشت.
اسباب بازی نباید تولید خطر کند
تا
سن 2.5 سلاگی اسباب بازی ها نباید قطعات کوچک جداشونده داشته باشند چون
احتمال ورود قطعات آن به داخل دهان کودک زیاد است چون همان طور که گفتیم
کودک در این سن میل اسباب بازی را به دهانش ببرد. ممکن است با یک سرفه
کودک، قطعه کوچکی از اسباب بازی به داخل ریه اش برود که این خطر اسپیراسیون
نام دارد. متخصصان اطفال و گوش و حلق و بینی بیشتر با این اتفاق سروکار
دارند.
این نوع اسباب بازی های جداشونده گاهی خطرات جدی ای برای
کودکان به وجود می آورند اما از سن 3 سالگی به بعد این خطرات کم می شود. در
این سن می توان اسباب بازی هایی برای کودک تهیه کرد که اتوماتیک باشند.
صدای اسباب بازی باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد حرکات حسی مناسب در
کودک شود. صداها نباید ناهنجار و خیلی بلند باشد چون هم باعث ایجاد خشونت
در کودک می شود و هم در سنین بالا دچار ضعف شنوایی خواهدشد. والدین باید
مراقبت باشند که سراغ اسباب بازی هایی نروند که باعث ایجاد خطر می شود.
یعنی ابزاری نباشد که کودک به واسطه آن بتواند به همسالان خود آسیب برساند و
ایجاد خطر کند مانند شمشیرهای تیز یا هفت تیرهایی که دارای گلوله های پران
است.
جنسیت و اسباب بازی
در
خرید اسباب بازی باید به جنسیت کودکان نیز توجه و متناسب با جنسیت آنها
اسباب بازی مناسب را تهیه کرد. انتخاب اسباب بازی به دلیل فرهنگ خاص هر
کشور و جنسیت متفاوت است و کودکان اغلب خود به خود اسباب بازی ها را انتخاب
می کنند. برای مثال دختران بیشتر از عروسک های دخترانه استقبال می کنند و
پسرها به اتومبیل، شمشیر و اسباب بازی هایی که نماد یک قهرمان برایشان است
بیشتر تمایل دارند.
گاهی اوقات نوعی اسباب بازی به عنوان مدروز
مطرح و در بازار اسباب بازی بسیار رایج می شود. توجه به این الگوهای روز هم
چندان اشکالی ندارد و خوب است به آن توجه کرد. چون بعضی از قهرمان های
انیمیشن های کودکان در تلویزیون زیاد نشان داده می شود و براساس آن اسباب
بازی آن هم ساخته می شود، کودکان دوست دارند مانند آن را داشته باشند. آنها
با داشتن این اسباب بازی ها توجه همسالان خود را جلب و در اصطلاح با داشتن
آن احساس غرور می کنند.
دخترانی که شمشیربازی دوست دارند
ممکن
است در یک خانواده فرزند دختر دنبال اسباب بازی های پسرانه باشد. ممکن است
علت این باشد که در خانواده به جنسبت مردانه ارزش بیشتری داده می شود یا
شاید خود کودک به این نوع اسباب بازی ها علاقه داشته باشد. اگر خانواده ها
با چنین موضوعاتی روبرو شدند بهتر است آن را با یک مشاور مطرح کنند اما
نباید چندان حساسیت به خرج دهند. هرچقدر سن کودک بالاتر برود و به پیش
دبستانی نزدیک شود تمایل بیشتری به اسباب بازی هایی از نوع رایانه نشان
خواهدداد.
فرزندان باید معنای محرومیت را حس کنند.
عده
ای از والدین گویی وظیفه خود می دانند که هر زمان از کنار یک فروشگاه
اسباب بازی رد شدند یک اسباب بازی برای فرزندشان بخرند و این را افتخار خود
می دانند که اتاقی پر از اسباب بازی برای فرزندشان تهیه کرده اند. این
رفتار درست نیست چون فرزند شما باید معنای محرومیت از اسباب بازی را نیز
تجربه کند. او باید درک کند که هر زمان از یک فروشگاه اسباب بازی رد شد
نباید اسباب بازی خاصی را از والدینش بخواهد و والدین خوب به این معنا نیست
که به محض نیاز به یک اسباب بازی خاص، آن را برای فرزندشان تهیه کند.
سیستم ستاره طلایی
از
اسباب بازی می توان به عنوان جایزه استفاده کرد. برای مثال به فرزندمان
قول بدهیم که هر زمان نمره 5 درسش از 18 بالاتر بود، یک ستاره طلایی به او
بدهیم و وقتی تعداد این ستاره ها به 5 رسید اسباب بازی موردعلاقه اش را
برایش تهیه کنیم. یادمان باشد هرچقدر سن فرزندمان بالاتر رفت اسباب بازی
باید پیچیدگی بیشتری داشته باشد و نحوه دادن آن به فرزند نیز پیچیده تر است
چون سطح انتظارات فرزندان با بالاتر رفتن سن بیشتر خواهدشد.
هفته نامه زندگی مثبت
شنبه 2/3/1394 - 13:10