سوگند به سپیدهدم (1)
و به شبهاى دهگانه (2)
و به جفت و تاق (3)
و به شب وقتى سپرى شود (4)
آیا در این براى خردمند [نیاز به] سوگندى [دیگر] است (5)
مگر ندانستهاى كه پروردگارت با عاد چه كرد (6)
با عمارات ستوندار ارم (7)
كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود (8)
و با ثمود همانان كه در دره تختهسنگها را مىبریدند (9)
و با فرعون صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند] (10) والفجر
از ورود بدون اذن صاحبخانه خوداری و پس از ورود نیز سلام و تهیت گویید: اى كسانى كه ایمان آوردهاید به خانههایى كه خانههاى شما نیست داخل مشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام گویید این براى شما بهتر است باشد كه پند گیرید (27)النور
از خصوصیات ادمی انست که در اوج تنهایی و نیاز خدارایاد می کند سپس به محض رفع گرفتاری او را فراموش کرده و ناسپاس می گردد: ------------------------------------------------------------- متن قرآن ------------------------------------------------------------- وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِی الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِیَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً ------------------------------------------------------------- و هنگامى كه در دریا ناراحتى به شما برسد، جز او، تمام كسانى را كه [براى حل مشكلات خود] مىخوانید، فراموش مىكنید؛ اما هنگامى كه شما را به خشكى نجات دهد، روى مىگردانید؛ و انسان، بسیار ناسپاس است! آیه: (الإسراء/67)
هشدار ؛ هشدار ؛ زندگی دنیافریبی بیش نیست و هرجانداری طعم مرگ راخواهد چشید؛ انگاه تنها اعمال نیک است که به کار آدمی خواهد آمد:
هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخیز پاداشهایتان به طور كامل به شما داده مىشود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامیاب شده است و زندگى دنیا جز مایه فریب نیست (185) ال عمران
به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (1)
همانان كه در نمازشان فروتنند (2)
و آنان كه از بیهوده رویگردانند (3)
و آنان كه زكات مىپردازند (4)
و كسانى كه پاكدامنند (5)
به یقین نوح را به سوى قومش فرستادیم پس [به آنان] گفت اى قوم من خدا را بپرستید شما را جز او خدایى نیست مگر پروا ندارید (23)
و اشراف قومش كه كافر بودند گفتند این [مرد] جز بشرى چون شما نیست مىخواهد بر شما برترى جوید و اگر خدا مىخواست قطعا فرشتگانى مىفرستاد [ما]در میان پدران نخستین خود چنین [چیزى] نشنیدهایم (24)
او نیست جز مردى كه در وى [حال] جنون است پس تا چندى در بارهاش دست نگاه دارید (25)
[نوح] گفت پروردگارا از آن روى كه دروغزنم خواندند مرا یارى كن (26)
پس به او وحى كردیم كه زیر نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز و چون فرمان ما دررسید و تنور به فوران آمد پس در آن از هر نوع [حیوانى] دو تا [یكى نر و دیگرى ماده] با خانوادهات بجز كسى از آنان كه حكم [عذاب ] بر او پیشى گرفته است وارد كن در باره كسانى كه ظلم كردهاند با من سخن مگوى زیرا آنها غرق خواهند شد (27)
و چون تو با آنان كه همراه تواند بر كشتى نشستى بگو ستایش خدایى را كه ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانید (28)
و بگو پروردگارا مرا در جایى پربركت فرود آور [كه] تو نیكترین مهماننوازانى (29)
المؤمنون
امام باقر علیهالسلام : هر كس درشتخویى قسمتش شود ، از ایمان محروم مىماند . الكافی : ج 2 ، ص 321 ، ح 1 (میزان الحكمة : ج 1 ، ص 203) افرادعصبانی مزاج دارای دوستان صمیمی کمتری هستند و کمتر کسی علاقمند به ارتباط گیری با آنهاست - عکس آن اخلاق نیکوبا عث آن خواهد شد که افرادبسیاری را بسوی خود جذب نماییم در حدیثی امام علی علیه السلام می فرمایند: حسن خلق دامی است برای دوستی یابی . در تاریخ اسلام مشاهده می نماییم تا چه میزان اخلاق حسنه پیامبر گرامی نقش افرین بوده است بارها و بارها شنیده ایم ؛ در حالی که دشمن او هرروز برسر روی مبارک آنحضرت اشغال می ریخت به هنگام بیماری پیامبر را بربالین خود یافت و به اسلام مشرف گردید. کمی باخود تامل نماییم در عصر حاضرتا چه میزان میتوانیم در مصائب و برخوردهای اجتماعی صبر نموده و تند خویی نداشته باشیم این درحالی است که لازمه رسیدن به ایمان واقع صبر و استقامت در برابر شدایدو سختی است آری بهشت ارزان نیست برای رسیدن به به رضای باری تعالی بارها و بارها می بایست در امتحاناتی که خداوند بر سر راه ماقرار می دهد سرافراز گردیم بعضى از شما را وسیله امتحان بعضى دیگر قراردادیم، آیا صبر و شكیبایى مىكنید [و از عهده امتحان برمىآیید]؟! و پروردگار تو همواره بصیر و بینا بوده است.(الفرقان/20) در صورتی که به هنگام خشم نسبت به یکدیگر ایه فوق را مدنظر آریم درخواهیم یافت که در صورت عدم کنترل خود صرفا مدعی ایمان می باشیم و بس : گفتند: ما (از ته دل) ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاوردهاید، بلكه بگویید (در ظاهر به گفتن شهادتین) اسلام آوردیم، زیرا هنوز ایمان در دلهاى شما وارد نشده است.» (حجرات/14)