• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1436
تعداد نظرات : 368
زمان آخرین مطلب : 5161روز قبل
خواستگاری و نامزدی
فهمیده ام که بزرگترین چالش زندگی این است که تصمیم بگیری مهم ترین چیز در زندگی کدام است و سپس سایر چیز ها را فراموش کنی.

·           فهمیده ام که ساده ترین کارها نیز می تواند با معنی باشد اگر آن را با روحیه و نیت درست به انجام برسانی.

·           فهمیده ام که بدترین رنج ها، مشاهده رنج دیگران است.

·           فهمیده ام که اگر به دنبال خوش بختی باشی، خوش تختی از دست تو فرار می کند. اما اگر به دنبال خانواده، بر آوردن نیازهای دیگران، کار خودت، ملاقات افراد جدید و خوب بودن باشی، خوش بختی به سراغ تو خواهد آمد.

·           فهمیده ام که آدم ها به آن اندازه خوش بخت می شوند که اراده کرده باشند.

·           فهمیده ام که لذت بردن از موفقیت ایرادی ندارد ولی نباید آن را در بست باور کرد.

·           فهمیده ام که تجربه کردن شگفتی زندگی در چشمان یک کودک، لذت بخش ترین حس زندگی است.

·           فهمیده ام که زندگی یک مرد دارای چهار دوران است: زمانی که به بابانوئل اعتقاد دارد، زمانی که به بابانوئل اعتقاد ندارد، زمانی که نقش بابانوئل را بازی می کند و زمانی که قیافه اش مثل بابانوئل می شود.

·           فهمیده ام که فراموش کردن خطا و به خاطر سپردن لطف دیگران هر دو به یک اندازه مهم هستند.

·           فهمیده ام که وقتی از افرادی که دوستشان دارید جدا می شوید، بهتر است آخرین کلماتتان محبت آمیز باشد چرا که ممکن است این آخرین باری باشد که آن ها را می بینید.

·           فهمیده ام که درک راه درست به مراتب نیاز به خلاقیت بیشتری دارد تا تشخیص را نادرست.

·           فهمیده ام که جایگاه و موقعیت را می توان خرید ولی احترام را باید کسب کرد.

·           فهمیده ام که اکثر مردم در برابر تغییر مقاومت می کنند و این در حالی است که تنها راه پیشرفت، تغییر است.

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:50
خواستگاری و نامزدی

مردی تصمیم گرفت به دیدار زاهدی برود که می گفتند نه چندان دور از صومعه اسکتا میزید.پس از مدتی سرگردانی بی هدف در صحرا، سر انجام راهب را یافت و گفت: می خواهم نخستین گامم را در طریق روح بدانم.

 زاهد مرد را به کنار چاه کوچکی برد و از او خواست بازتاب چهره خودش را در آب بنگرد. مرد کوشید چنین کند، اما در همان هنگام ، زاهد ریگهایی به درون آب پرتاب میکرد و به آب موج می انداخت.

 مرد گفت: اگر شما همین طور ریگ در آب بیندازید که نمیتوانم چهره ام را در آب ببینم.

 زاهد گفت: دزست همان طور که آدم نمیتواند جهره خودش را در آب های مواج ببیند ، جست و جوی خداوند با ذهنی نگران این جست و جو هم ناممکن است. این نخستین گام است

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:48
خواستگاری و نامزدی

ماهی و مهمان دو روز اول خوب هستند ، از روز سوم بو می گیرند .
 ضرب المثل اسپانیایی
 
·       در روز عشاق برای دوستت كارتی بفرست و روی آن بنویس : « از طرف كسیكه فكر میكند تو بی نظیری
براون
 
·       عشق ما را میكشد تا دوباره حیاتمان ببخشد .
بوبن
 
·       مردان آفریننده کارهای مهمند و زنان به وجود آورنده مردان .
رومن رولان
 
·       جریان زندگی چیزی جز مبارزه میان عاطفه وعقل نیست .
مارک تواین
 
·       آزادی متعلق به یک نفر نیست ، مال همه است .
اسپنسر
 
·       هر کس مرتکب اشتباهی شده ، اکتشافی هم نکرده است .
گالیله
 

·       با دیگران آنگونه رفتار کن که میخواهی با تو رفتار شود .
براون
 
·       نیاسائید ، زندگی در گذر است . بروید و دلیری کنید ، پیش از آنکه بمیرید ، چیزی نیرومند و متعالی از خود بجای گذارید ، تا بر زمان غالب شوید .
گوته
 

·       عشق ما را می کشد تا دوباره حیاتمان بخشد .
شكسپیر
 
·       لبخند، حتی زمانیکه بر لبان یک مرده می نشیند ، بازهم  زیباست .
کریستیان بوبن
 
·       نامه ، خاص ترین یاد بودی است که شخص از خود بجا می گذارد .
ناشناس
 
·       نیکی و سود خویش را در زیان دیگران مخواه .
زرتشت
 
·       من آینده را دوست دارم چون بقیه عمرم را باید در آن بگذرانم .
کترینگ
 
·       برای آنکه عمر طولانی باشد ، باید آهسته زندگی کنیم .
سیسرون
 
·       به گونه ای زندگی کنید که وقتی فرزندانتان به یاد عدالت ، صداقت و مهربانی می افتند ، شما در نظرشان تداعی شوید .
جکسون براون
 
·       هرکس باید روزانه یک آواز بشنود ، یک شعر خوب بخواند و در صورت امکان چند کلمه حرف منطقی بزند .
گوته
 
·       تواضع بیجا آخرین حد تکبر است .
لابرویر
 
·       هیچکس بدبخت تراز کسی نیست که همیشه خوشبخت است .
ضرب المثل هلندی
 
·       آنها که غائب اند ، کمال مطلوب اند و حاضرین معمولی و پیش و پا افتاده اند .
گوته
 
·       در دعوا اولین مشت را بزن و محکم هم بزن .
جکسون براون
 
·       فقط به ندای کودک درون خویش گوش بسپار نه هیچ ......
کریستیان بوبن
 
·       سعادت دیگران بخش مهمی از خوشیختی ماست .
رنان
 
·       با مردمان نیک معاشرت کن تا خودت هم یکی از آنان به شمار روی .
ژرژهربرت
 
·       با تقوی و خوبی میتوان سعادت آفرید .
زنون
 

·       برای شب پیری در روز جوانی چراغی باید تهیه کرد .
پلوتارک
 
·       هرگز فرصت گفتن « دوستت دارم » را از دست مده .
براون
 
·       امید با مرگ هم به گور نمی رود .
شیلر
 
·       مرور زمان به خودی خود بسیاری از نگرانی ها را از بین می برد .
دیل کارنگی
 
·       هر چه نور بیشتر باشد ، سایه عمیق تر است .
گوته
 
·       همه زیبایی های بی پیرایه ازعشق سرچشمه می گیرند،اماعشق از چه چیز سرچشمه می گیرد؟ عشق از جنس چیست ؟ این فرا طبیعی از کدامین طبیعت جاری شده است؟ زیبایی زاده ی عشق است. عشق زاده ی توجه و اعتناست ، توجه ای ساده به ساده ها . توجه ای متواضعانه به هر آنچه که متواضع و بی پیرایه است . توجه ای زنده به همه ی زندگی ها .

بوبن

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:47
رويا و خيال
روزی دروغ به حقیقت گفت : مــــیل داری با هم به دریـــا برویم و شنـــا کنیم ، حقیقــت ساده لــوح پذیرفت و گول خورد . آن دو با هم به کنار ساحل رفتند ، وقتی به ساحل رسیدند حقیقت لباسهایش را در آورد . دروغ حیلــــه گـــر لباسهای او را پوشید و رفت . از آن روز همیشه حقیقت عــــریان و زشت است ، اما دروغ در لبــــــاس حقیقت با ظاهری آراسته نمایان می شود
چهارشنبه 1/2/1389 - 8:46
خواستگاری و نامزدی

بسیاری از افراد دوست دارند بدانند فرد ایده آلشان چه کسی است واصولا با چه نوع آدم هایی بیشتر سازگاری دارند وجالب آن که بسیاری از آن ها خودشان هم نمی دانند فرد ایده آل آن ها کیست! ولی اکنون بر اساس بسیاری از تحقیقات روان شناسی ،شما می توانید از طریق چهار رنگ،در زندگی خود سر نخ های شگفت انگیزی به دست آورید!آیا تا به حال می دانستید که رنگ های سبز،بنفش،نارنجی ونیلی (که به رنگ های فرعی موسومند) می توانند نشان دهنده آرزوها و نیازهای شما در روابط عاطفی باشند؟                                       

چنان چه رنگ منتخب شما سبز است              زمانی که برای نخستین بار با کسی ملاقات می کنید،رفتار شما باعث می شود که او از همان آغاز،سفره دلش را برای شما باز کند و در مورد زندگی خودش با شما گفت وگو کند.این عمل وی به خاطر آن است که شما راحتی و آرامش را به او منتقل می کنید و او احساس می کند که تحت حمایت کامل و همه جانبه شما قرار گرفته است.شما از همان ابتدا می توانید به راحتی تشخیص دهید که فرد مقابل چه نیازهایی دارد.شما به غرایز خود اعتماد می کنید وبه نداهای درونتان گوش می دهید و به همین طریق متوجه می شوید طرف مقابلتان به دنبال چه عکس العمل هایی از جانب شماست.نکته قابل توجهی که درشما وجود دارد توانایی کسب اطلاعات از خصوصیات طرف مقابل است.در واقع،از این طریق می توانید حس کنجکاوی خود را پاسخ گویید.

نکته مهم:فرد ایده آل شما باید دارای یک شخصیت ثابت باشد."سبزها" با کسی ازدواج می کنند که با ثبات و قاطع باشد و همیشه از این انتخاب خود راضی هستند.

اما به یاد داشته باشید:شما همواره با روی باز با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کنید وانسان پاکی هستید.داشتن این خصوصیات،اندکی کار شما را در پیدا کردن فرد ایده آلتان دشوار می کند.بیشتر افراد نمی توانند شخصیت واقعی شما را به درستی بشناسند،به همین دلیل زمانی که با خود واقعی شما مواجه می شوند ممکن است به یکباره شوکه شده و ناامید گردند،زیرا ممکن است که شما با معیارهای ذهنی آن ها مطابقت نداشته باشید.

چنان چه رنگ منتخب شما بنفش است            در اولین ملاقات و دیدار بیشتر جذب انرژی و تحرک فرد مقابل خود می شوید،اما در واقع شما به کسی علاقه مندید که در کنار او احساس آرامش کنید و از او آرامش بگیرید.رمز موفقیت شما در مقابل دیگران جذبه،هیجان و گیرایی شما از تمام جهات است.شما سرشار از ذوق و اشتیاق هستید و شاید به همین دلیل دیگران احساس می کنند زندگی شان در کنار شما،بسیار مهیج و جالب خواهد شد.شما وفادار و وظیفه شناس هستیدو ارتباط عاطفی برای شما یک مساله بسیار مهم و جدی تلقی می شود.  

 نکته مهم:اگر فردی را برای ازدواج انتخاب کردید،به این معناست که او تمام معیارها و ملاک های مورد نظر شما را دارا بوده که توانسته به این مرحله راه پیدا کند.البته ناگفته نماند که شما برای وضعیت ظاهری افراد اهمیت خاصی قائل هستید

اما به یاد داشته باشید:بهتر است اگر فرد مناسب پیدا شد،به او فرصت کافی بدهید تا خود را به شما بشناساند،سعی نکنید خصوصیات اخلاقی او را حدس بزنید.بلکه بهتر است وی را بر اساس رفتارش ارزیابی کنید نه این که او را با فرد رویاها و ایده آل ذهن خود مقایسه کنید.

    چنان چه رنگ انتخابی شما نارنجی است        شما یک فرد جذاب،دوست داشتنی،مهربان وخونگرم هستید و با این خصوصیات می توانید به سادگی به هر آن چه می خواهید برسید.باید حقیقت را لمس کنید تا بتوانید آن را باور کنید.شما با رفتار خود به دیگران نشان می دهید که به حرف های آن ها گوش می دهید و برایشان ارزش قائل هستید.اما به راحتی فریفته ظاهر افراد می شوید،با این حال جای هیچ گونه ناراحتی وجود ندارد چرا که ازدواج شما همیشه از روی عقل و منطق بوده و احساس در آن جایی ندارد.                                      

  نکته مهم:شما قطعا با کسی ارتباط را آغاز می کنید که بتوانید از او چیزی یاد بگیرید.افراد باهوش این خاصیت را دارند و همیشه حس تحسین شما را بر می انگیزند.            

  اما به یاد داشته باشید:شما فردی هستید که سعی می کنید نقاط ضعف و نفوذپذیر خود را پنهان کنید.بنابراین،تنها چیزی که فرد مقابل می تواند در شما ببیند هوشمندی های زیرکانه شما در مسائل است.او احتمالا در مورد شخصیت اصلی شما دچار اشتباه می شود.پس سعی کنید در طول زمان،وی را با شخصیت واقعی خود آشنا سازید.            

چنان چه رنگ انتخابی شما نیلی است     نخستین دیدار،این تصور را در فرد مقابل خود به وجود می آورید که نیازمند تایید دیگران هستید.او بلافاصله متوجه می شود که می تواند با کمی محبت زندگی شما را از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار داده و بر مبنای آن،تصمیم بگیرد.با این حال به افراد اجازه سوءاستفاده را نمی دهید و به رغم آن که نیازمند تایید دیگران در هر حال هستید،اما فرق سوءاستفاده و واقعیت را به خوبی درک می کنید.شاید قابل توجه ترین نکته در انتخاب های شما این باشد که دیگران را از دریچه چشم خود می بینید ، اما فرق راست و دروغ را در این ارتباط خیلی سریع تشخیص می دهید.این حالت شاید بیشتر از آن رو باشد که وجود شما همیشه آماده کمک به دیگران است و به همین علت متقابلا خواهان گرمی و درک کامل از جانب آن ها می باشید.شما تلاش می کنید تا خود را در نظر دیگران بزرگ تر جلوه دهید با این هدف که رضایت و موافقت آنان را در مورد نیازها و خواسته های خویش به دست آورید،با این حال کم تر پیش می آید که طرف مقابل این ارزش معنوی را درک نکند.                

 نکته مهم:فرد ایده آل شما باید قابل اطمینان باشد.کسی که "راستی"و"درستی"برترین ویژگی اخلاقی اوست و آن را به وضوح در صحنه زندگی مشترک به نمایش می گذارد."نیلی"ها با افراد صادق وفداکار ازدواج می کنند و همیشه در زندگی این احساس را دارند که نیازهای روحی خود را مرتفع ساخته اند.     

اما به یاد داشته باشید:شما همیشه دیگران را با تفکرات،روحیات و خصوصیات خود محک می زنید بنابراین امکان اشتباه و یا سوءاستفاده در انتخاب های شما 50درصد بیش از دیگران است.مردانی که در نیمه راه،"خود"واقعی شان را نشان می دهند نیز کم نیستند.سعی کنید در طول زندگی با رفتار صحیح خود،او را از نیرنگ زدن باز داشته و مهم تر از آن این که از ابتدای کاربا دقت بیشتری به جلو بروید

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:45
خواستگاری و نامزدی

A Accept : پذیرا باشید:

دیگران را همانگونه که هستند بپذیرید ، حتی اگر برایتان مشکل باشد که عقاید ، رفتارها و نظرات آنها را درک کنید.

B- Break away : خودتان را جدا سازید:

خود را از تمام چیزهایی که مانع رسیدن شما به اهدافتان می شود جدا سازید.

C-  Creat : خلق کنید :

 خانواده ای از دوستان و آشنایانتان  تشکیل دهید و با آنها امیدها ، آرزوها ، ناراحتی ها و شادی هایتان را شریک شوید.

D Decide : تصمیم بگیرید:

تصمیم بگیرید که در زندگی موفق باشید . در آن صورت شادی راهش را به طرف شما پیدا می کند و اتفاقات خوشایند و دلپذیری برای شما رخ خواهد داد.

E- Explore : کاوشگر باشید :

جستجو و آزمایش کنید . دنیا چیزهای زیادی برای ارائه کردن دارد و شما هم قادرید چیزهای زیادی را ارائه دهید. هر زمان که کار جدیدی را آزمایش می کنید خودتان را بیشتر می شناسید.

F- Forgive : ببخشید :

ببخشید و فراموش کنید . کینه فقط بارتان را سنگین تر می کند و الهام بخش ناخوشایندی است. از بالا به موضوع نگاه کنید و به خاطر داشته باشید که هر کسی امکان دارد اشتباه کند.

G- Grow : رشد کنید:

عادات و احساسات نادرست خود را ترک کنید تا نتوانند مانع و سد راه شما برای رسیدن به اهدافتان شوند.

H Hope : امیدوار باشید:

به بهترین چیزها امید داشته باشید و هرگز فراموش نکنید که هر چیزی امکان پذیر است ، البته اگر در کارهایتان پشتکار داشته باشید و از خدا کمک بخواهید.

I- Ignore : نادیده بگیرید:

امواج منفی را نادیده بگیرید . روی اهدافتان تمرکز کنید و موفقیت های گذشته را بخاطر بسپارید . پیروزی های گذشته نشانه و رابطی برای موفقیت های آینده هستند.

J Journey : سفر کنید:

به جاهای جدید سر بزنید و با فکر روشن ، امکانات جدید را آزمایش کنید . سعی کنید هر روز چیزهای جدیدی را بیاموزید ، بدین صورت رشد خواهید کرد و احساس زنده بودن می کنید.

K Know : بدانید:

بدانید که هر مساله ای هر چقدر هم که سخت و دشوار باشد در نهایت حل خواهد شد . همان طور که گرمای مطبوع و دلپذیر بهار پس از سرمای طاقت فرسای زمستان می آید.

L Love : دوست بدارید :

اجازه دهید که عشق به جای نفرت ، قلبتان را پر کند. زمانی که نفرت در قلب شما ساکن است هیچ فضای خالی برای عشق وجود ندارد ، اما موقعی که عشق در قلبتان ساکن است ، تمام خوشبختی و شادی در وجودتان قرار دارد.

M Manage : مدیر باشید:

بر زمان مدیریت داشته باشید ، تا استرس و نگرانی کمتری شما را رنج دهد . استفاده درست از زمان باعث می شود که روی موضوعات مهم بهتر تمرکز کنید.

N- Notice : توجه کنید:

هرگز افراد فقیر ، ناامید ، رنج کشیده و ضعیف را نادیده نگیرید و هر نوع کمکی را که قادرید به این افراد ارائه دهید از آنان دریغ نکنید.

O-Open : باز کنید:

چشم هایتان را باز کنید و به تمام زیباییهایی که در اطرافتان وجود دارد نگاه کنید ، حتی در سخت ترین و بدترین شرایط ، چیزهای زیادی برای سپاسگزاری وجود دارد.

P Play : بازی و تفریح کنید:

فراموش نکنید که در زندگیتان تفریح و سرگرمی داشته باشید . بدانید که موفقیت بدون شادی و لذت های مشروع ، مفهومی ندارد.

Q Question : سوال کنید:

چیزهایی را که نمی دانید بپرسید ، زیرا که شما برای یاد گرفتن به این کره خاکی آمده اید.

R Relax : آرامش داشته باشید:

اجازه ندهید که نگرانی و استرس بر زندگی شما حاکم شود و به یاد داشته باشید که همه چیز در نهایت درست خواهد شد.

S Share : سهیم شوید:

استعدادها ، مهارتها ، دانش و توانائیهایتان را با دیگران تقسیم کنید ، زیرا هزاران برابر آن به سمت خودتان برمی گردد.

T Try : تلاش کنید:

حتی زمانی که رویاهایتان غیر ممکن به نظر می رسند تلاشتان را بکنید . با تلاش و مشارکت در انجام کارها ماهرو خبره می شوید.

U Use : استفاده کنید :

از استعدادها و توانایی ها یتان به عنوان بهترین هدیه استفاده کنید . استعدادهایی که تلف شوند ارزشی ندارند. استفاده صحیح از استعدادها و تواناییهایتان برای شما پاداش های غیرمنتظره ای به دنبال دارد.

V Value : احترام بگذارید:

برای دوستان و اقوامی که شما را حمایت و تشویق کرده اند ، ارزش قایل شوید و هر کاری که از دستتان بر می آید برای آنها انجام دهید.

X X-Ray : اشعه ایکس:

با دقت و شبیه اشعه ایکس به قلب های انسانهای اطراف خود بنگرید در نتیجه شما زیبایی و خوبی را در قلب آنها خواهید دید.

Y Yield : اجازه دهید:

اجازه دهید که صداقت و درستکاری وارد زندگیتان شود. اگر شما در راه درستی حرکت کنید درانتها خوشبختی را خواهید یافت .

Z Zoom : تمرکز کنید:

زمانی که خاطرات تلخ ، ذهنتان را پر کرده است ، به جاهای شاد بروید . اجازه ندهید که تلخی ها مانع رسیدن شما به اهدافتان شود. در عوض روی توانایی ها ، رویاها و فردایی روشن تمرکز کنید.

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:44
خواستگاری و نامزدی
یک روز =10ساعت
یک سال =3650 ساعت
شصت سال =219000 ساعت =9125 روز =304 ماه = 25سال
یعنی شما در طول 60 سال عمر خود 25 سال بطور شبانه روزی به کارکردن اشتغال داشته اید.
خوابیدن:
یک روز= 8 ساعت
یک سال = 2920 ساعت
شصت سال = 175200 ساعت =7300 شبانه روز =243 ماه =20 سال
یعنی شما در طول 60 سال عمر خود 20 سال  بطور شبانه روزی در حالت افقی ! یعنی خواب تشریف داشته اید.؟
غذا خوردن:!؟
یک روز = یک ساعت
یک سال = 365 ساعت
شصت سال = 21900 ساعت = 912 شبانه روز = 30 ماه = دو ونیم سال .!!؟
یعنی شما در طول 60 سال عمر خود 2/5 سال بطور شبانه روزی در حالت غذا خوردن بسر برده اید .!؟
آبریزگاه (دستشویی).!؟
یک روز = 30 دقیقه
یک سال = 1050 دقیقه = 182 ساعت
شصت سال =10920 ساعت = 455 شبانه روز = 15 ماه = یک و نیم سال!؟
25+20+2/5+1/5 =49
شما از 60 سال 49 سال را اینگونه سپری کرده اید ... حال بقیه عمر خود را چه کرده اید !!؟
چهارشنبه 1/2/1389 - 8:42
خاطرات و روز نوشت

به تصاویر زیر به دقت نگاه کنید.

 

.

 

 

از این تصاویر برای تعیین سطح اضطرابی که یک نفر می‌تواند کنترل کند استفاده می‌شود.

هر چه تصاویر آهسته‌تر حرکت کنند، به معنی توانایی بهتر شما در کنترل اضطراب است.
مجرمان این تصاویر را در حال چرخیدن می‌بینند در حالی که به چشم سالمندان و کودکان، ثابت می‌آید.
کلکی در کار نیست! اگر باور نمی‌کنید آنها را چاپ کنید تا مطمئن شوید که تصاویر بی‌حرکتی هستند ....
دوباره به آنها نگاه کنید و سطح اضطراب خود را بسنجید

منبع: روانیار

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:41
شعر و قطعات ادبی
کردی آهنگ سفر، اما پشیمان می شوی

 

چون به یاد آری پریشانم، پریشان می شوی

 

 

گر به خاطر آوری این اشک جانسوز مرا

 

آنچه من هستم کنون در عاشقی، آن می شوی

 

 

سر به زانو گریه هایم را،اگر بینی به خواب

 

چون سپند از به دیدارم، شتابان می شوی

 

 

عزم هجران کرده ای، شاید فراموشم کنی

 

من که می دانم تو هم چون شمع،گریان می شوی

 

 

گر خزان عمر ما را بنگری با رفتنت

 

همچو ابر نو بهاران، اشک ریزان می شوی

 

 

بشکند پیمانه ی صبرم، ولی در چشم خلق

 

چون دگر خوبان توهم، بشکسته پیمان می شوی

 

 

بیم آن روزی که چون پروانه بهر سوختن

 

پای تا سر آتش و سر تا پا جان می شوی

 

 

مرغ باغ عشقی و دور از تو جان خواهم سپرد

 

آن زمان بی هم زبان، در این گلستان می شوی

 

چهارشنبه 1/2/1389 - 8:38
کامپیوتر و اینترنت
از كنسول راننده گرفته تا تایرها، همه چیز در خودروی ‌X متفاوت خواهد بود
خودروهای آینده لزوما چه تفاوت‌هایی با خودروهای امروزی خواهند داشت؟ اینجا صحبت از آینده است، آینده‌ای كه شاید 20 تا 30 سال آینده مدنظر باشد و گرچه نظرات و ایده‌های مختلف و متنوعی در این زمینه ارائه می‌شود، با این حال یك نكته را می‌توان در تمامی‌ آنها مشترك دید: خودروهای آینده برمبنای انرژی الكتریسیته و با حداكثر انعطاف‌پذیری ممكن در جاده‌ها و خیابان‌ها به حركت درمی‌آیند.

تنها باید یك یا 2 دهه دیگر و حتی به عقیده برخی كارشناسان خوش‌باور خودرو در جهان، تنها كمتر از یك دهه دیگر باید صبر كرد تا شاهد استفاده انبوه و همه‌جانبه از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوین در صنایع خودرو باشیم. بدین ترتیب می‌توان گفت رانندگی در آینده با تكیه بر فناوری‌هایی نظیر سیستم‌های ردیابی و حركت و تشخیص مسیر خودكار بسیار متفاوت از زمان حاضر خواهد بود. خودروی مفهومی ‌X را می‌توان به عنوان یكی از ایده‌های برتر در این زمینه مطرح كرد. این خودرو كه در تازه‌ترین شماره نشریه علمی‌ پاپیولارساینس معرفی شده و فعلا با عنوان X شناخته می‌شود ممكن است در نگاه نخست به عنوان یك خودروی شخصی به نظر نیاید، اما حقیقت بسیار ساده است. این خودرو برای آینده و رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها ساخته می‌شود. با این حال عمده استفاده آن در امور امدادرسانی و نجات خواهد بود. شاید بارزترین نكته‌ای كه در این خودرو دیده می‌شود را بتوان به انعطاف‌پذیری قابل توجه آن مربوط دانست. مهندسان و طراحان آن را به گونه‌ای طراحی كرده‌اند كه براحتی و تنها در عرض چند ثانیه از وضعیت یك خودروی شخصی و خیابانگرد به خودروی امداد و نجات تبدیل می‌شود. این یك امتیاز بزرگ برای خودرویی است كه قسمت‌های مختلف آن و از جمله تایرها با خودروهای فوق مدرن امروزی نیز بسیار متفاوت است. این خودرو برای شركت خودروسازی فورد آمریكا طراحی شده است و از این رو می‌توان چشم‌اندازی را متصور شد كه در آن دیگر خبری از خودروهای بزرگ و كشیده با جلوپنجره وسیع خودروهای فورد در آینده نبوده و در عوض این شركت با محصولی ماورای تصور شناخته شود.

در خودروهای آینده، تایرها یكی از تعیین‌كننده‌ترین بخش‌ها به شمار می‌آیند. خودروی X نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. تایرهای این خودرو بر مبنای فناوری‌ای ساخته می‌شود كه از آن به تایرهای بدون هوا یاد می‌شود. در حقیقت درون این تایرها خبری از هوا نیست. در حال حاضر شركت میشلن كه یكی از شناخته‌شده‌ترین شركت‌ها در زمینه تولید انواع تایر به شمار می‌آید نمونه ابتدایی تایرهایی را ارائه كرده است كه بر اساس این فناوری عمل می‌كنند. بر اساس طرح كلی كه برای خودروی X ارائه شده است، تایرها با استفاده از ماده‌ای موسوم به پلی‌تران و با ساختاری مشابه كندوی زنبور عسل ساخته می‌شوند. استفاده از چنین ساختاری این مزیت را دارد كه انواع شوك و ضربات ناگهانی را به خود جذب می‌كند و در نتیجه رانندگی با كمترین لغزش و حركت اضافی جانبی صورت می‌گیرد. نكته مهم دیگر، استفاده راحت از این خودرو در نواحی و جاده‌های صعب‌العبور است. این تایرها به خودرو امكان می‌دهند بدون مشكلی روی انواع صخره‌های كوچك و بزرگ و حتی سطح مملو از خرده شیشه حركت كنند، درحالی كه راننده هیچ نگرانی بابت پنچر شدن خودرو نخواهد داشت. استفاده از پلی‌تران نه‌تنها ضریب انعطاف‌پذیری ساختار كندویی تایرها را افزایش می‌دهد، بلكه نقش قابل توجهی نیز در كاهش وزن كلی خودرو دارد. ایده چنین تایرهایی به طور عملی حدود 2 سال پیش از سوی گروهی از محققان جوان در اروپا ارائه شد و اكنون به نظر می‌رسد در آستانه تبدیل شدن به بخشی تفكیك‌ناپذیر از خودروهای آینده باشد.

از آنجا كه این خودرو براحتی به خودرویی مخصوص امداد و نجات تبدیل می‌شود می‌توان حساب ویژه‌ای روی آن و قابلیت‌هایش باز كرد. طراح آلمانی خودرو آن را به گونه‌‌ای ارائه كرده است كه بتوان در مواقع ضروری با افزودن بخش‌ها و تجهیزات مختلف به آن، به خودرویی مناسب و تأثیرگذار در فعالیت‌های امداد و نجات تبدیلش كرد. خودرو از موتور دیزلی نیز بهره می‌برد كه در چنین شرایطی می‌تواند به عنوان قلب فعالیت‌های امداد و نجات به كار گرفته شود. این موتور به گونه‌ای طراحی شده است كه می‌توان آن را به عنوان ژنراتور 30 كیلووات ساعتی نیز به كار گرفت تا بدین ترتیب نیروی لازم برای راه اندازی تجهیزات امداد و نجات فراهم شود. این نكته كه بتوان خودرویی شخصی ساخت كه در عین حال قابلیت استفاده به عنوان یك خودروی امداد و نجات را نیز داشته باشد در كمتر ایده‌ای از خودروهای آینده دیده شده است و دقیقا همین مزیت عمده موجب شده محققان و كارشناسان امور خودرو نگاه متفاوتی به آن داشته باشند. خودرو از ساختار كلی پایداری بهره‌مند است و بیننده هرگز نمی‌تواند تصور كند خودروی X واژگون شود!

لحظاتی را تصور كنید كه در این خودرو در حال رانندگی هستید و در سرعت‌های بالا و حتی در زمان عبور از پیچ‌های تند كوچك‌ترین لرزش و ارتعاشی را در خودرو متوجه نمی‌شوید

بهره‌گیری از سیستم رانندگی خودكار در مواقعی كه خودرو به عنوان یك وسیله حمل و نقل امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد خیال راننده را از مسیرهای پیش‌رو و نبود فرصت كافی برای رساندن مجروحان به اولین بیمارستان آسوده می‌كند. در خودرو، انبوهی از فناوری‌های نوین مسیریابی از جمله حسگرهای مختلف و كیت GPS نصب شده است. این مجموعه، خودرو را در بهترین مسیر ممكن از نظر مصرف سوخت و كمترین مصرف سوخت هدایت می‌كند، در حالی كه عملا نیازی به تصمیمات انسانی نخواهد بود و در عوض راننده می‌تواند تمام انرژی و تمركز خود را صرف امدادرسانی به مجروحان كند.

سیستم تأمین قدرت مورد نیاز برای حركت خودرو با تكیه بر دیزل و الكتریسیته عمل می‌كند. موتور دیزلی خودرو، موتورهای الكتریكی آن را قدرتمند می‌سازد كه با استفاده از آن محورها براحتی می‌چرخند. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود كه دیگر از بخش‌های حجیم و سنگین مورد نیاز موتوری بخصوص برای رسیدن به سرعت توان بالا خبری نخواهد بود.

لحظاتی را تصور كنید كه در این خودرو در حال رانندگی هستید و در سرعت‌های بالا و حتی در زمان عبور از پیچ‌های تند، كوچك‌ترین لرزش و ارتعاشی را در خودرو متوجه نمی‌شوید. این راحتی دلنشین عمدتا به فناوری پیشرفته تعلیق جاده‌ای باز می‌گردد كه در قسمت اتصال شاسی به چرخ‌ها به كار گرفته شده است تا به نوعی تكمیل‌كننده ویژگی منحصر به فرد تایرهای بدون هوا باشد. بهره‌گیری از این فناوری بخصوص در زمانی كه از خودرو برای حمل بیماران و مجروحان آسیب‌دیده استخوانی استفاده می‌شود بیش از هر زمانی به چشم می‌آید.

نسخه‌ای دیگر از خودروی X

نسخه دیگر و صرفا شخصی خودروی X به همراه فناوری‌هایی ارائه می‌شود كه تك‌تك آنها برای بسیاری از افراد و علاقه‌مندان به خودروهای مدرن شناخته شده است. با این حال تركیب آنها به خلق مجموعه‌ای منجر شده كه برای بسیاری هیجان‌برانگیز است.

در این خودرو با كنسول مقابل راننده كه همواره مملو از شاسی‌های مختلف بوده و شباهت زیادی نیز به یك امپراتوری كوچك دارد خداحافظی تاریخی شده است و در عوض هر آنچه را راننده نیاز به مشاهده دارد از جمله سرعت، سوخت خودرو و نظایر آنها را در نمایشگر نیمه‌شفاف مقابل صورت خود می‌بیند. همچنین اطلاعات راهنمای مورد نیاز استفاده از سیستم مسیریاب خودرو نیز در بخشی از شیشه جلوی خودرو نمایش داده می‌شود.

این خودرو كاملا الكتریكی است و از این رو ضریب آلایندگی آن صفر است. همین برگ برنده موجب شده به عنوان یكی از خودروهای قابل تحقق به واقعیت برای حدود 20 سال آینده در نظر گرفته شود. هر 4 چرخ این خودرو دارای موتورهای الكتریكی هستند. این همان فناوری‌ای است كه نمونه آن پیشتر در برخی خودروهای مفهومی ‌شركت آئودی ارائه شده است. استفاده از این تكنیك در كاهش وزن كلی خودرو تأثیر قابل توجهی دارد.

ابتكار عمل دیگری كه در این خودروی مفهومی‌ دیده می‌شود به كارگیری سرامیك در درهای خودروست. در حقیقت درها و شیشه‌های كناری خودرو از اكسی نیتراد آلومینیوم كه نوعی سرامیك بسیار نازك (در حد چند میلی‌متر) به حساب می‌آید، ساخته شده‌اند. این همان فناوری‌ای است كه در امور نظامی ‌به عنوان مبنای اصلی ساخت خودروهای ضدگلوله به كار گرفته می‌شود و اكنون می‌توان نمود بارز آن را در خودروهای شخصی آینده دید.

به این خودرو به عنوان سیستم حمل و نقل سرعتی نگاه می‌شود. پس باید توجه خاصی به كاهش وزن كلی آن شده باشد. نگاهی دقیق به بدنه خودرو این نگرش را بخوبی ثابت می‌كند. بدنه از منیزیم ساخته شده است.

این بدان معنی است كه نسبت وزن به قدرت خودرو بخوبی رعایت شده و عدد طلایی به دست آمده است. در این خودرو فضای درونی به اندازه كافی بزرگ است. یكی از عواملی كه موجب شده چنین فضایی در اختیار راننده و سرنشینان آن قرار بگیرد قرار گرفتن مجموعه باتری زیر كف خودروست.

باتری‌ها از نوع لیتیوم یونی بوده و در ساختار آنها از ابرخازن‌های گرافنی استفاده شده است. این همان ساختاری است كه هم‌اكنون در آزمایشگاه‌های پیشرفته بسیاری از دانشگاه‌های جهان دیده می‌شود. این ساختار متشكل از ورقه‌های بسیار نازك كربنی است كه ضخامت هر یك تنها یك اتم است و در نتیجه در مقایسه با سیستم‌های امروزی ذخیره‌سازی می‌توان تا 2 برابر الكتریسیته بیشتری در باتری‌ها ذخیره كرد.

منبع:جام جم

سه شنبه 31/1/1389 - 9:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته