• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1284روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

اگر امکانی وجود داشت که می‌توانست جلوی تبدیل شدن یک خاطره بد به یک خاطره همیشگی را در ذهنتان بگیرد آیا از آن استفاده می‌کردید؟ این حرف خیلی علمی‌- تخیلی به نظر می‌رسد و البته فیلم‌های سینمایی زیادی هم در این مورد وجود دارد. اما تحقیقات نشان می‌دهند که کنترل حافظه و جلوگیری از شکل گرفتنش خیلی هم تخیلی نیست.

واقعیت این است که چنین امکانی را در حال حاضر در اختیار داریم. این فناوری تحریکِ مغناطیسیِ برون جمجمه‌ای (TMS) نامیده می‌شود و کارش این است که  در شیوه شکل‌گیری و بازسازیِ حافظه در مغز اختلال ایجاد کند و از این طریق جلوی تبدیل شدن یک رویداد به یک خاطره بلند مدت و احساسات همراه با آن را بگیرد. این تکنولوژی می‌تواند انقلابی در درمان اختلالاتی همچون استرس پس از سانحه یا PTSD ایجاد کند. استرس پس از سانحه اختلالی است که در نتیجه مواجه شدن با یک رویداد ویرانگر (انفجار، تصادف و...)  به‌وجود می‌آید. فرد مبتلا به این اختلال این رویداد را مدام به یاد می ‌آورد و استرس ناشی از آن را بارها و بارها از نو تجربه می‌کند.

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

اثر این فناوری برای درمان انواعی از افسردگی‌ها اثرگذار بوده است و وقتی که راه‌های درمانی دیگر فایده ندارند این فناوری عملکرد مثبتی در درمان نشان می‌دهد. در این روش لازم نیست که الکترود را وارد مغز کنند از این جهت روشی غیر تهاجمی محسوب می‌شود. این تکنولوژی از یک میدان مغناطیسی در اطراف جمجمه بهره می‌برد و از این طریق سلول‌های عصبی مغز را به صورت هدفمند تحریک می‌کند. محققان می‌گویند که ترکیبی از تحریک مغز از طریق میدانِ مغناطیسی و بازسازی حافظه موجب می‌شود که بتوانیم خاطره آزاردهنده مربوط به روز قبل را بازسازی و اصلاح کنیم. در این مطالعه ۱۰۰ فرد بزرگسال دارای سلامت روانی و جسمی ابتدا یک حافظه منفی را یاد گرفتند. محققان یک روز صبر کردند و الگوی واکنش به اتفاق منفی روز قبل را در بین آزمودنی‌ها بررسی کردند. نتایج نشان داد که آزمودنی هایی که تحت TMS قرار گرفته بودند واکنشِ منفی کمتری نسبت به اتفاق منفی روز قبل نشان می‌دادند. بخش جلویی قشرِ مغز این آزمودنی‌ها هدف این آزمایش قرار گرفت. البته باید توجه کرد که رویداد از حافظه محو نمی‌شود و الگوی عمل این تکنولوژی پاک کردنِ کل حافظه نیست؛ بلکه مداخله در سازماندهی حافظه است. اینکه رویداد چگونه بعدها به یاد آورده شود تعیین کننده احساسات منفی مثبت و یا خنثی به رویداد است. آزمودنی‌های این آزمایش بعد از قرار گرفتن تحت میدانِ مغناطیسی همچنان اتفاق روز قبل را به یاد می‌آوردند اما  آنچه در آن‌ها تغییر کرده بود واکنش به این رویداد بود؛ احساسات منفی‌ در مورد آن اتفاق به حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود.

 
روشی مؤثر به جای درمان با قرص

این یافته از اهمیت بسیار بالایی برای درمان انواع اختلالات برخوردار است چراکه اختلالاتی مانند افسردگی و استرس پس از سانحه محصول به یاد آوردن یک رویداد و احساسات منفی همراه با آن است. اگر بتوانیم این احساسات منفی را از رویداد جدا کنیم و نحوه به یاد آوردن رویداد را تغییر دهیم به دستاورد بسیار مهمی در درمان بعضی از اختلالات روانی دست پیدا کرده‌ایم. حافظه یا خاطره منفی عامل بسیاری از اختلالات روانی است. تلاش برای از بین بردن این احساسات منفی، کاری است که در انواع درمان‌ها صورت می‌گیرد. با کمک TMS و اثرگذاری بر عملکرد قشر پسینی مغز این امکان وجود دارد که خاطره یا حافظه را بازسازی کرد و از طریق این بازسازی احساسات منفی را کنترل کرد. با این روش به نتایجی دست یافته‌ایم که تا قبل از این از طریق دارودرمانی و اثرگذاری روی ناقل‌های عصبیِ مغز به دست می‌آمدند. اما باید توجه داشت که این روش هنوز در مراحل ابتدایی خود است و پیامدهای آن روی نحوه پردازش خاطره‌ها باید دقیق‌تر بررسی شود.

يکشنبه 2/6/1399 - 9:32
سلامت و بهداشت جامعه

 

داشتن یک خواب باکیفیت و آرام برای بسیاری از افراد به یک آرزو تبدیل شده است. مسئله‌ای که در دنیای پراسترس امروز، شدیدتر شده است. با هم، چند نکته مهم برای رسیدن به خواب خوب را مرور می‌کنیم.

شاید شما از جمله کسانی باشید که در خوابیدن یا در خواب ماندن مشکل دارید و برای رسیدن به آرامش، سراغ داروهای خواب بروید. اگرچه ممکن است این داروها خوابی آرام را برای شما همراه بیاورد اما نمی‌توان عوارض جانبی آنها از جمله تغییرات اشتها، سرگیجه، خواب آلودگی، ناراحتی در شکم، خشکی دهان، سردرد و رویاهای عجیب را نادیده گرفت. مطالعه‌ای در مجله پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد که مصرف برخی از داروی خواب‌آور از جمله زولپیدم و تمازپام خطر احتمالی مرگ را همراه دارد. پیش از مراجعه به داروهای خواب‌آور، نکات زیر را امتحان کنید که می‌تواند به شما در رسیدن به خواب بهتر شب کمک کند.

اختلال در خواب می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. در گزارش قبل به تاثیر گرما بر خواب اشاره کردیم و در این گزارش ابعادی وسیع‌تر برای داشتن خواب خوب شبانه را بررسی می‌کنیم.

۱. ورزش کنید

رفتن به یک پیادروی سریع روزانه فقط تناسب اندام و حفظ سلامتی را برای شما به ارمغان نمی‌آورد، بلکه باعث آرامش در طول شب و کاهش شب بیداری‌ها می‌شود. دکتر کارلسون می‌گوید: ورزش، هورمون‌های خواب طبیعی مانند ملاتونین را تقویت می‌کند. یک مطالعه در مجله خواب نشان می‌دهد زنان مسنی که حدود سه ساعت و نیم در هفته ورزش می‌کنند، نسبت به زنانی که کمتر ورزش می‌کنند یا اصلا نمی‌کنند، راحت‌تر به خواب می‌روند. البته برای اینکه بتوانید خواب آرامی داشته باشید باید زمان درستی هم برای ورزش انتخاب کنید. انجام تمرینات ورزش نزدیک به زمان خواب می‌تواند تحریک‌کننده بدن باشد و اجازه خواب به شما ندهد. کارلسون می‌گوید: یک تمرین صبحگاهی ایده‌آل است چراکه قرار گرفتن در معرض نور صبح، به ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن کمک می‌کند.

۲. اتاق خوابی آرام و راحت داشته باشید

تلویزیون تنها عامل حواس پرتی در اتاق خواب شما نیست. محیط می‌تواند بر روی کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما تا حد امکان راحت و بدون مزاحم باشد. در حالت ایده‌آل، اتاق شما باید محیطی آرام، تاریک و خنک باشد. همه این موارد باعث می‌شود خواب خوبی داشته باشید.

۳. مراسم خواب را شروع کنید

وقتی کودک بودید و مادرتان شما را به امید خواندن داستانی به رختخواب می‌برد، در واقع آیینی را برگزار می‌کرد تا شما به خواب بروید. در بزرگسالی نیز  مجموعه‌ای از آیین‌های خواب می‌توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. آیین‌های پیش از خواب به بدن و ذهن سیگنال‌هایی می‌دهد که زمان خواب فرا رسیده است. یک لیوان شیر گرم بنوشید، حمام کنید یا به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید.

 

۴. به موقع غذا بخورید

شکم ناله یا صداهایی که از شکم شما در جریان هضم غذا می‌آبد می‌تواند عاملی برای بدخوابی شما باشد. دو تا سه ساعت پیش از خواب، از خوردن یک وعده غذایی بزرگ خودداری کنید. اگر درست قبل از خواب گرسنه اید، یک میان وعده غذایی سالم (مانند یک سیب با یک تکه پنیر یا چند کراکر گندم کامل) بخورید تا شما را تا صبح سیر نگه دارد.

۵. از کافئین خودداری کنید

اگر قبل از خواب یک میان وعده میل کنید، شکلات یا مواد کافئین‌دار نباید بخشی از آن باشد. کافئین یک ماده محرک است که اجازه نمی‌دهد بدن فرمان خواب را از مغز دریافت کند. همچنین مواد غذایی اسیدی(مانند میوه مرکبات و آب میوه) و تند نیز انتخاب خوبی برای ساعت‌ نزدیک به خواب نیست چراکه می‌تواند باعث سوزش سر معده شود.

 

 

۶. استرس را کنار بگذارید

رخت خواب جای خوبی برای مرور صورتحساب‌ها و لیست کارهای شما نیست. نگرانی‌های روزانه می‌توانند بدن را از خواب دور کند. دکتر کارلسون می‌گوید: استرس یک محرک است که هورمون‌های مبارز بر علیه خواب را فعال می‌کند. به خودتان فرصت دهید تا قبل از خواب، افکار استرس‌زا را کنار بگذارید. پاسخ آرامش‌بخش به مسائل می‌تواند باعث خواب خوب شبانه شود و همچنین اضطراب روز را کاهش دهد. برای رسیدن به آرامش، تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید. به آرامی و عمیق نفس بکشید و سپس بازدم کنید. این کار به شما در داشتن خوابی خوش یاری می‌رساند.

۷. بررسی پزشکی کنید

حرکت ناخودآگاه پاها، خروپف و درد و سوزش در معده، قفسه سینه یا گلو، همه از علائم بالینی اختلالاتی شایع (سندرم پاهای بی‌قرار، آپنه خواب و بیماری ریفلاکس معده) است که اجازه خواب راحت به شما را نمی‌دهد. اگر این علائم شما را در شب بیدار می‌کند یا باعث خواب آلودگی شما در طول روز می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:30
سلامت و بهداشت جامعه

درد مفاصل ممکن است نشانه‌های اولیه یک بیماری جدی باشند.

 

تیروئید

بسته به نوع پرکاری یا کم‌کاری غده تیروئید در بدن شما، ممکن است دردهای عضلانی و استخوانی را با شدت‌های متفاوتی حس کنید. اگر تیروئید شما کم کار باشد منجر به افزایش وزن در شما می‌شود که فشار بیشتری بر مفاصل را سوار می‌کند. اگر هم تیروئید شما کم کار باشد ممکن است دچار کاهش تراکم استخوان‌ها شده باشید. بهتر است به یک پزشک غدد مراجعه و برای درمان اختلالات عملکرد غذه تیروئید خود اقدام کنید.

۲. افسردگی

افسردگی تنها یک بیماری روحی نیست. این بیماری سلامت فیزیکی ما را نیز به خطر میاندازد. به علت بیش از حد کار کردن مغز حول اتفاقات و قضایا، بدن ما دچار کمبود ویتامین‌ و مواد مغذی می‌شود. که در این صورت ما شاهد گرفتگی عضلات، دردهای مفصلی، ضعف سیستم عصبی و مشکلات دیگر هستیم. اگر دچار افسردگی هستید همراه با قرص‌های مخصوص افسردگی از پزشک خود قرص‌های تقویتی و مکمل نیز بخواهید.

 

۳. در رفتگی

در رفتگی با شکستگی متفاوت است. در واقع، در رفتگی به خارج شدن دو مفصل از جای درست خود می‌گویند. در این‌صورت فرد توانایی تکان دادن عضوهای درگیر را از دست می‌دهد. در رفتگی ممکن است بدون هیچ نشانه‌ی ظاهری رخ دهد و تنها درد طاقت فرسا متوجه شما باشد.

۴. لوپوس

تقریبا بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری دچار هستند و پزشکان آمریکایی معتقدند که این بیماری در ابتدا خود را با دردهای مفصلی نشان می‌دهد. در واقع برای شک کردن به لوپوس برای دردها مفصلی، ما نیاز به نشانه‌های جدی‌تری مانند اختلالات کلیوی، تشنج، سکته مغزی یا قلبی داریم.

۵. آرتروز

آرتروز نتیجه ساییدگی و خوردگی استخوان‌ها بر یکدیگر است. هنگامی که مایع بین مفصلی به هر دلیل از بین می‌رود، استخوان‌ها روی هم ساییده شده و درد زیادی را احساس می‌کنیم. اگر در مراحل اولیه به این درد توجه کنید با تغذیه و داروهای مناسب می‌توانید درمان را شروع کنید؛ ولی اگر این موضوع برای شما کم اهمیت باشد و مدتی طولانی را با این درد سپری کنید، مراحل و نحوه درمان به مراتب برای شما سخت‌تر می‌شود.

 

 

 

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:29
اخبار

 

یک الگوریتم هوش مصنوعی به طور کامل با استفاده از شبیه‌سازهای محاسباتی توسعه یافته است. اما پس مقایسه عملکرد آن با اطلاعات واقعی مشخص شد توصیه‌هایی که برای مدیریت سطح گلوکز بیماران دیابتی ارائه می‌کند، بسیار شبیه به توصیه‌های متخصصان غدد درون‌ریز و متابولیسم است.
این فناوری از آن جهت دارای اهمیت است که بیماران دیابتی معمولا در فواصل بیش از ۶ ماه به پزشک معالج خود مراجعه می‌کنند و در این مدت احتمال تغییرات خطرناک در سطح گلوکز خون این افراد وجود دارد.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک توانایی تولید انسولین را ندارند و لازم است به طور مستمر با استفاده از پمپ انسولین یا تزریق‌های روزانه، این ماده ضروری را دریافت کنند.

الگوریتم جدید محققان دانشگاه اورگان با جمع‌آوری دائمی اطلاعات از پمپ انسولین یا ابزار تزریق آن، وضعیت گلوکز فرد را به طور مستمر و به صورت بی‌سیم تحت نظارت قرار داده و راهنمایی‌های لازم را برای تنظیم میزان انسولین موردنیاز وی ارائه کند.
این الگوریتم با استفاده از یک برنامه موبایل موسوم به DailyDose قادر است راهنمایی‌هایی را در اختیار افراد دیابتی قرار دهد که در ۶۷.۹ درصد از موارد مورد تایید پزشکان و متخصصان است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Metabolism منتشر شده است.

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:26
سلامت و بهداشت جامعه

 

این عادت‌ها عاقبتشان، دیابت است !🤔

▫️استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویوها
▫️عدم دریافت کافی نور خورشید
▫️بی‌تحرکی
▫️صبحانه نخوردن
▫️اجتناب از مصرف پروبیوتیک‌ها
▫️پرهیز از نوشیدن قهوه
▫️محرومیت از ساعات مفید خواب

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:24
اخبار

 

انتشار ویروس کرونا در ایران از کجا شروع شد !؟🤔

نتایج یک مطالعه نشان داد که بیشترین انتشار فضایی ویروس کرونا در استان‌های تهران، البرز، قم، مازندران، گیلان، قزوین، اصفهان، سمنان، مرکزی و یزد بوده است و به استان‌های دیگر کشور گسترش یافته است/جام جم

يکشنبه 2/6/1399 - 9:20
خواص خوراکی ها

 

 

 شیر مادر سرشار از آنتی‌بادی‌های ضد ویروس است.

▫️محققان هلندی در تحقیقی که اخیرا بر روی شیر مادران کرونایی بهبود یافته انجام دادند دریافتند شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا موثر باشد

▫️ به گفته این محققان، بیماران می‌توانند برای این منظور یک مکعب یخ حاوی شیر مادر را بمکند، این امر سبب می‌شود که آنتی بادی‌ها بتوانند به غشا‌های مخاطی دهان و مجاری هوایی چسبیده و مانع از انتشار بیشتر ویروس کرونا در بدن شوند. شیر مادر از کودکان تازه متولد شده در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت می‌کند. با تغذیه شیر مادر، آنتی بادی‌ها به کودک منتقل می‌شود


+ طبق گزارش NHS، شیر مایل به زرد (آغوز) که چند روز اول پس از تولد تولید می‌شود علاوه بر ویروس کرونا، می‌تواند سرشار از آنتی بادی‌های ضد ویروس‌های دیگر مانند آبله مرغان باشد.

يکشنبه 2/6/1399 - 9:18
سلامت و بهداشت جامعه

 

آزمایش موفق حیوانی واکسن تنفسی کرونا !💉

▫️محققان دانشگاه واشنگتن برای تولید این واکسن تنفسی از پروتئین ویروس استفاده کرده‌اند و این پروتئین را به ویروس دیگری که باعث سرماخوردگی ساده می‌شود انتقال داده‌اند

▫️با انتقال این ویروس بی خطر که حاوی پروتئین کووید ۱۹ است سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود و نسبت به کرونا واکنش نشان می‌دهد، این سیستم ایمنی در شرایطی فعال می‌شود که امکان آلودگی در فرد وجود ندارد

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:16
خواص خوراکی ها

 

اگر می‌خواهید سکته نکنید زغال اخته بخورید !👌🏻

▫️زغال اخته سرشار از منگنز، مس و انواع ویتامین هاست که موجب پیشگیری از سرطان معده، کاهش چربی خون و کلسترول بد می‌شود

+ زغال اخته برای دیابتی‌ها نیز مفید می‌باشد و پروتئین موجود در آن سطح قند خون را پایین نگه می‌دارد

 

يکشنبه 2/6/1399 - 9:15
سلامت و بهداشت جامعه

 

کودکان را به خوردن پفک عادت ندهید !❌

پفک حاوی تارترازین (ماده قرمز و نارنجی رنگ) سبب اخـتلالات رفتاری و اضـطراب و پـرخاشگری و عصبانیت در کودکان می شود.

يکشنبه 2/6/1399 - 9:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته