• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1994
تعداد نظرات : 294
زمان آخرین مطلب : 4592روز قبل
دانستنی های علمی

چرا ستاره‌ها چشمک می‌زنند؟
حتما هنگامی به آسمان شب نگاه انداخته‌اید، متوجه شده‌اید که نور ستاره‌ها حالتی نوسانی دارد و به اصطلاح چشمک می‌زند.
اما چرا اینگونه است؟ نور ستاره‌ها باید از میان لایه‌های جو عبور کند تا به چشم ما برید، اما لایه‌های جو از لحاظ درجه حرارت و تراکم متفاوت هستند، و همه آنها بسیار آشفته و متلاطم هستند.
در شب‌های که باد می‌وزد به نظر می‌رسد که ستاره مداوما جای خود را عوض می‌کند، چرا که انکسار نور ستاره بر حسب تغییرات لایه‌های جو مرتبا دچار تغییر می‌شود.
این حالت مانند تماشای سکه‌ای که در کف یک استخر افتاده است که سکه را مداوما در حال حرکت می‌بینیم.
ستاره‌شناسان هنگام رصد ستاره‌ها با استفاده از دستگاه‌های اپتیکی تصحیح‌کننده بر این به اصطلاح چشمک‌زدن غلبه می‌کنند، به این ترتیب که آینه‌های کوچک متعدد مرتبا میدان دید را بر حسب آشفتگی‌های جوی تصحیح می‌کنند.

جمعه 30/6/1386 - 6:25
بیماری ها

ام ‌آر ‌آی چگونه کار می‌کند؟
در سال‌های اخیر دانشمندان تکنیک‌هایی هوشمندانه را به وجود آورده‌‌اند که بوسیله آنها می‌توان درون اعضای بدن از جمله مغز را مشاهده کرد.
یکی از پرطرفدارترین این شیوه‌ها "تصویربرداری با تشدید مغناطیسی" (MRI) است.
این شیوه غیرتهاجمی بر این اصل استوار است که بدن شما عمدتا از آب تشکیل شده و آب به نوبه خود از مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است.
مولکول‌های هیدروژن دارای محوری مغناطیسی هستند که با فورانی از امواج الکترومغناطیسی قوی حاصل از یک ماشین MRI می‌توان آنها را در یک جهت قرار داد.
هنگامی که این کار انجام شد، یک فوران قوی دیگر محورهای مولکول‌های هیدروژن را از حالت هم‌جهت خارج می‌کند
سپس یک کامپیوتر مدت زمانی را که طول می‌کشد تا مولکول‌های آب در بافت‌های مختلف خود را بازآرایی کنند، ثبت می‌کند.
بافت‌های مختلف آرایش‌های مولکولی متفاوتی دارند، و کامپیوتر با استفاده از این واقعیت می‌تواند نقشه‌ای مکان‌نگارانه از بافت نرم در اعضای مختلف مانند مغز ارائه دهد.

جمعه 30/6/1386 - 6:25
دنیای گیاهان و حیوانات

تونل‌های زیرآبی را چگونه می‌سازند؟
هنگامی که شاهکارهای مهندسی را می‌شماریم، شاید کمتر به تونل‌ها توجه داشته باشیم.
اما تونل‌ها به خصوص آنهایی که از زیر آبراهه‌ها می‌گذرند،‌سازه‌هایی فوق‌العاده هستند.
تونل‌سازی زیرآبی مدرن با ساختن لوله‌ای غوطه‌ور درون یک مجرای از پیش حفرشده روی بستر رودخانه یا دریا آغاز می‌شود.
برای انجام این کار بخش‌های پیش‌ساخته از لوله فولادی در محل شناور و بعد تحت هدایت به درون این مجرا در بستر آبراهه فرو برده می‌شوند.
این تکنیک برای اولین بار در سال 1903 برای ساختن تونل زیر رودخانه دیترویت در آمریکا به کار برده شد.
طولانی‌ترین تونل از هر نوع نیز در امریکا قرار دارد. تونل آب‌رسانی دلاور غربی شهر نیویورک 169 کیلومتر طول دارد.
اما اگر منظور تونلی باشد که بتوان با ماشین در آن زیر بستر دریا حرکت کرد، باید سری به ژاپن بزنید.
طولانی‌ترین تونل زیردریایی، تونل سیکان است که جزیره اصلی ژاپن یعنی هنشو را به جزیره شمالی هوکایدو متصل می‌کند و 53.8 کیلومتر طول دارد و 14.3 کیلومتر آن زیر آب است.

جمعه 30/6/1386 - 6:24
دنیای گیاهان و حیوانات

رانش زمین چیست؟
هنگامی که خاک و سنگ و سایر اجزای زمین نمی‌توانند کنار هم باقی بمانند و تحت تاثیر جاذبه به حرکت در‌می‌آیند، رانش زمین رخ می‌دهد.
حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد (تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تاثیرات مصیبت‌باری به جای بگذارد.
رانش زمین حتی می‌تواند در بستر دریا و زیر آب رخ دهد و امواج جزر و مدی به وجود آورد که باعث تخریب در مناطق ساحلی شود. این رانش‌ها را رانش زمین زیردریایی می‌گویند.
رانش زمین ممکن است به علت زلزله، فعالیت آتشفشانی، تغییرات آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییر شیب زمین رخ دهد.
ریزش باران شدید در مدتی کوتاه باعث ایجاد لجنی سطحی و با حرکت سریع می‌شود که جریان پیدا می‌کند.
بارش مداوم باران در یک مدت طولانی ممکن است باعث رانش عمیق‌تر و با حرکت آهسته زمین شود.
ترکیب‌های مختلف خاک در مناطق مختلف نیز باعث بروز رفتارهای مختلف زمین می‌‌شود.
رانش زمین هرسال باعث خسارات و تلفات زیادی در سراسر جهان می‌شود.

جمعه 30/6/1386 - 6:23
بیماری ها

چرا آپاندیس داریم؟
شاید شما هم به این فکر افتاده باشید، که آپاندیس به چه دردی می‌خورد، به خصوص که هر سال تعداد زیادی از افراد به علت التهاب آن (ٱپاندیسیت) تحت جراحی قرار می‌گیرند و آپاندیس‌شان را در می‌آورند.
آپاندیس در حیوانات مهره‌دار گیاهخوار، بسیار بزرگتر است و کارکرد اصلی آن کمک به هضم رژیم غذایی عمدتا گیاهی آنها ست.
آپاندیس انسان یک کیسه کوچک است که به روده بزرگ در محل اتصال آن به روده کوچک، راه دارد و نقش مستقیمی در کمک به هضم غذا ایفا نمی‌کند.
زیست‌شناسان معتقدند که آپاندیس انسان، یک اندام بازمانده از نیاکان گیاهخوار ماست.
استدلال موجود اين است که این اندام‌های بازمانده و تحلیل‌رفته، زمانی برای بقا ضروری بوده‌اند، اما در طول زمان کارکرد یا اهمیت خود را از دست داده و یا به کل از بین رفته است.

جمعه 30/6/1386 - 6:23
بیماری ها

منشا آدامس چیست؟
برخي از انسان‌ها سال‌هاست که آدامس مي‌جوند. نیاکان آن‌ها هم صمغ به دست آمده از قطران پوست درخت غان را می‌جویده‌‌اند
در فرهنگ‌های مختلف نیز از یونانیان باستان تا سرخپوستان آمریکا مواد آدامس‌مانند مختلف ساخته‌‌‌شده از رزین‌ها و سایر پس‌مانده‌های درختان، علف‌ها و سایر گیاهان جویده می‌شدند.
پارافین هم یک پایه آدامس رایج دیگر بود، گرچه نمی‌توان آن را تا زمانی که در دهان گرم و مرطوب شود، جوید.
سابقه آدامس‌های امروزی به ده ه1860 میلادی باز می‌گردد، هنگامی که ماده‌ای به نام چیکل (chicle) تولید شد.
چیکل در اصل به عنوان یک ماده لاستیکی از مکزیک وارد شده بود که از یک درخت همیشه‌سبز گرمسیری به نام Manilkara chicle استخراج شده بو، به همان طریق که "لاتکس" از درخت کائوچو گرفته می‌شود.
صمغ چیکل به خاطر نرم‌تر بودن و نگهداشتن طولانی‌مد‌ت‌تر رایحه به تدریج نسبت به سایر رزین‌ها در آدامس‌ها رواج بیشتری پیدا کرد.
اکنون اغلب آدامس‌ها از پایه‌های صناعی ساخته می‌شوند، چرا که ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند.

جمعه 30/6/1386 - 6:22
ازدواج و همسرداری

سلامتي، ازدواج و طول عمر براي مردان

تحقیقات بسـیاری نشـان داده اند کـه مـردان مـتــاهل عمر طـولانـی تـری نسـبـت بـه مــردان مجرد و آنها که هیچ وقت ازدواج نمی کنند دارند. تلاش های بسیاری برای دستیابی بـه دلایل این امر انجام گرفته که سوالات زیر را در بر داشته اسـت: آیا ازدواج تاثیر حفاظتی و ایمنی مستقیم دارد و به خـاطـر داشتن فواید مربوط به سلامتی، خطر مرگ و میر را کـاهـش مـی دهد؟ یا افزایش طول عمر نشاندهنده ی این مسـئله اسـت کـه افـراد سـالـم گـرایـش بیشتری به ازدواج دارنـد و افـراد مـتـاهـل از هـمـان ابـتـدای ازدواج، سـالــم تـر هستند؟
این سوالات اشاره بر این دارند که رابطه ی بین طول عمر و متاهل بودن فقط با "ایمنی" حاصل از ازدواج یا "انتخاب مثبت" در ازدواج به خاطر سلامتی، توجیه می شود. البته نکته ی دیگری نیز در رابطه ی بین ازدواج و سلامتی دخیل است. اگر ازدواج کردن یکی از راه های به دست آوردن ایمنی در برابر بیماری ها و مرگ است، پس افراد بیمار و ناسالم به خاطر همین خصوصیت، گرایش بیشتری به ازدواج پیدا خواهند کرد. این مکانیزم را می توان "انتخاب منفی" در ازدواج خواند که می تواند به اندازه ی انتخاب مثبت، پراهمیت باشد. بااینکه معمولاً تصور می شود که انتخاب قسمتی از فواید ازدواج است، اما تحقیقات تجربی سابق معمولاً بر روی انتخاب مثبت متمرکز بود، و این امکان را در نظر نمی گرفت که انتخاب منفی نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد.
تحقیقات اخیر درمورد طول عمر در مرکز تحقیقاتی راند در تلاش برای پر کردن این فاصله بوده است. محققان از نوعی بانک اطلاعاتی برای بررسی بیش از 4000 مرد در مدت زمان 22 سال استفاده کرده اند. این تحقیقات، تغییرات ایجاد شده در سلامتی مردها را در طول دوره ی تحولات ایجاد شده در زندگی زناشوییشان—تاریخچه ی ازدواج، طلاق، مرگ همسر و تجدید فراششان-- تجزیه و تحلیل می کند. رویهم رفته، یافته های این تحقیقات نشان می دهد که هر دو نکته، یعنی هم مسئله ی ایمنی و هم انتخاب در این زمینه نقش داشته است. از یک طرف، سلامتی خطر مرگ و میر را کاهش می دهد و در شرایط بخصوص، ازدواج در حفظ سلامتی تاثیرگذار است. از طرف دیگر، وضعیت سلامتی افراد می تواند در انتخاب آنها برای متناهل شدن، تاثیرگذار باشد.

تاثیرات وضعیت تاهل بر سلامتی
تجزیه و تحلیل اینکه آیا ازدواج به طور مستقیم بر سلامتی تاثیر می گذارد یا خیر، نتایج مختلفی دربر داشته است. مقایسات انجام شده بین مردان متاهل و مردانی که هیچگاه ازدواج نکرده اند نشان می دهد که با اینکه گروه اول به طور کلی سالم تر هستند، اما نمی توان این را فقط به خاطر تاثیرات محافظتی و ایمنی ازدواج دانست. گزارشات دریافتی از وضعیت سلامت مردان نشان می دهد که ازدواج برای بار اول هیچ فایده ی قابل توجهی نداشته است. مقایسات انجام شده بین متاهلان سن بالاتر و مردان طلاق گرفته اشاره بر این دارد که سطح سلامتی نسبی مردان گروه دوم با بالا رفتن سن به طور قابل توجهی نزول می کند. وقتی این مردان مطلقه به سن 50 میرسند، باید انتظار داشته باشند که وضعیت سلامتیشان بسیار زودتر از افراد متاهل به خطر بیفتد. برای این گروه از افراد، تجدید فراش بسیار پرفایده خواهد بود و سطح سلامتی آنها نیز به خوبی متاهلین خواهد رسید.
فواید سلامتی به دست آمده برای متاهلین و آنها که دوباره تجدید فراش کردند، ریشه در عوامل مختلفی دارد که شامل مراقبت در زمان بیماری، تغذیه ی بهتر، و جو موجود در خانه که از بسیاری از بیماری های مربوط به استرس و فشارهای روحی جلوگیری می کند و فرد را به سمت کارهایی سالم تر تشویق کرده و از رفتارهای ناسالمی مثل سیگار کشیدن و خوردن مشروبات الکلی به میزان زیاد باز می دارد. این عوامل بر روی سلامتی مردان تاثیر گذاشته و آنها را به سمت زندگی سالم تر و عمری طولانی تر سوق می دهد.

تاثیرات وضعیت تاهل بر مرگ و میر
با بالا رفتن سن در مردان، وضعیت سلامتی رو به زوال داشته و احتمال مرگ بالاتر میرود. تعجبی ندارد اگر بگوییم که درصد این احتمال هم به میزان زیادی به وضعیت تاهل مرتبط است: درصد مرگ و میر مردان متاهل در سنین 50 تا 60 و 70 بسیار کمتر از مردان مجرد (آنها که هیچگاه ازدواج نکرده اند، طلاق گرفته یا همسر خود را از دست داده اند) است. این مرگ و میر در مردان مطلقه با ضعف وضعیت سلامتیشان توجیه می شود. برای آنان که هیچگاه ازدواج نکرده اند و آنها که همسر خود را از دست داده اند، این مرگ و میر زودرس با وضعیت سلامتی خود آنها زیاد در ارتباط نیست. تحقیقات قبلی اشاره بر این داشت که قسمتی از فواید ازدواج از هم زیستی با شریک زندگی یا افراد دیگر نشات می گیرد. آن مردانی که هیچگاه ازدواج نکرده اند، ترجیح می دهند که تنها زندگی کنند و از فواید زندگی جمعی و ارتباطات اجتماعی بی نصیب می مانند.

تاثیرات سلامتی بر شکل گیری و از هم پاشی ازدواج
برخلاف باورهای عموم که تصور می شود افراد سالم تر برای ازدواج بسیار آماده تر از افراد بیمار هستند، تحقیقات نشان می دهند که افراد سالم بسیار دیرتر به ازدواج متمایل می شوند و تجدید فراش را نیز به تعویق می اندازند. اما افراد بیمار و ناسالم نسبتاً برای ازدواج تلاش بیشتری دارند، بسیار زودتر ازدواج می کنند، گرایش کمتری به طلاق دارند و پس از طلاق یا از دست دادن همسر، با سرعت بیشتری تجدید فراش خواهند کرد. برای این مردان ازدواج وسیله ای موثر و مناسبی برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمرشان می باشد. این مسئله نشان می دهد که انتخاب منفی نیز دررابطه با سلامتی برای ازدواج صورت می گیرد.
این تحقیقات همچنین شواهدی از انتخاب مثبت با دلایلی غیر از سلامتی را نیز نشان می دهند. برخی از مردان در سنین جوانی ویژگی هایی دارند (به جز سلامتی) که نه تنها آنها را به ازدواج راغب تر می کند، بلکه باعث می شود افراد سالم تری نیز باشند. این عادت ها از ابتدا در آنها شکل می گیرد و ارتباط و پیوستگی مثبتی بین ازدواج کردن و سلامت بودن آنها ایجاد می کند. هرچند این ارتباط نتیجه ی تاثیر سلامت عمومی بر روی ازدواج نیست.

خلاصه و نتیجه گیری
ارتباط بین ازدواج و طول عمر بسیار پیچیده تر از آن است که معمولاً تصور می شود. آشکار است که نمی توان طول عمر بیشتر مردان متاهل را فقط با خاصیت حفاظتی و ایمنی بخشی درمقابل بیماری ها و یا انتخاب ازدواج به خاطر بهبود سلامتی دانست. آنچه یافته های این تحقیقات برای بار اول به اثبات رساند این بود که وضعیت سلامت مردان بر روی انتخاب های ازدواج تاثیرگذار است-اما نه در آن حالت که نظریه ی انتخاب مثبت را تایید کند. از آنجا که سلامتی بالا، فرد را برای ازدواج سست می کند، و بیماری و ضعف سلامت فرد را به ازدواج ترغیب می کند، ارتباط بین ازدواج و سلامتی را می توان در عادت ها و اولویت های شخصی مشاهده کرد که باعث ارتقای ازدواج و سلامتی می شوند.
علاوه بر این، شواهد نشان می دهند که بااینکه وضعیت تاهل بر مرگ و میر تاثیرگذار است، عوامل تعیین کننده ی متضمن این تاثیر همیشه مشخص نیستند. مردانی که در سنین پیری مطلقه شده اند، این مسئله باعث شده که سلامتی کمتر و عمر کوتاه تری داشته باشند. آن مردان که هیچوقت ازدواج نکرده اند بااینکه وضعیت سلامتیشان با افراد متاهل تفاوتی نمی کند، اما عمر کوتاه تری نسبت به آنها دارند. بنابراین، درحالیکه سلامت مردان متاهل می تواند توجیهی برای طول عمر بیشتر آنها باشد، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است.

جمعه 30/6/1386 - 6:21
دانستنی های علمی

نگرشی بر تحولات صنايع دستی در جهان
 


نویسنده: حسین یاوری
تعداد صفحات: 187
قيمت: 2000 تومان
شابک: 9ـ629ـ471ـ964
قطع: وزیری
نوبت چاپ: دوم:1384
شمارگان: 2200

معرفی کتاب: اين كتاب مشتمل است بر كلياتي درباره صنايع دستي و وضعيت كنوني آن، موقعيت صنايع دستي در كشورهاي مختلف جهان، سخني پيرامون سازمانهاي داخلي مرتبط با صنايع دستي و ضرورت هماهنگي ميان آنها، سازمانهاي بين‌المللي مرتبط باصنايع دستي و آشنايي با صنايع دستي برخي از كشورهاي جهان.
قابل ذكر است اين نخستين منبع فارسي در زمينه صنايع دستي كشورهاي پنج قاره دنياست كه براي آشنايي هر چه بيشتر دست‌اندركاران و علاقه‌مندان به صنايع دستي فراهم آمده است. اين کتاب مشتمل بر پنج فصل بوده كه فصل آخر اختصاصاً به بررسي صنايع دستي در كشورهاي جهان مي‌پردازد. فصل چهارم معرفي سازمانهاي بين‌المللي مرتبط و فصل سوم سازمانهاي داخلي مرتبط را مد نظر دارد.

جمعه 30/6/1386 - 6:20
کامپیوتر و اینترنت

پورت USB با نمایشگر LCD

 

تنوع Flash card  ها و پورت های USB بیشتر در نوع اتصال- متفاوت بودن پروتکل ها و همچنین حجم حافظه دیده میشود. این بار شرکتCoMo Gadget's توانست پورتی را به بازار عرضه کند که دارای صفحه نمایشگر LCD است. این نمایشگر به شما این امکان را می دهد که بتوانید عکس های متفاوت با حجم و فرمت دلخواهی را به عنوان لوگو انتخاب کرده تا بر روی نمایشگر آن نمایش دهد.مدل این پورت CM-1022 می باشد و دارای 4 گیگا بایت حجم حافظه است.

جمعه 30/6/1386 - 6:20
دانستنی های علمی
تایمر دوش حمام


زمانیکه در حمام هستید چه مدت زمانی از وقت خود را زیر دوش آب سپری میکنید؟ عده ای بر حسب عادت کل زمان را زیر دوش آب سپری کرده و در آخر هم از سرد شدن ناگهانی آب شکایت دارند. این یک تایمر مخصوص دوش آب است  که به راحتی زمانی را که شما زیر دوش هستید محاسبه میکند. شما میتوانید این تایمر را به گونه ای تنظیم کنید که مثلا بتواند برای مدت زمان خاصی به شما اجازه مصرف آب را بدهد و پس از اتمام فرصت شما آب را قطع کرده و به وسیله یک بوق یه شما هشدار دهد. با استفاده از این تایمر حمام کردن شما تقریبا شبیه به یک مسابقه خواهد شد و وقت شما را کمتر تلف کرده و در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

جمعه 30/6/1386 - 6:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته