• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3471روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
ایمنی بدنتان را افزایش دهید
حتما تاكنون بارها شنیده‌اید كه كاهش ایمنی بدن علت ابتلا به یك بیماری یا در خطرافتادن سلامت بدن است. با این تفاسیر بهتر است همه اعضای خانواده نسبت به سلامت خود و تقویت سیستم ایمنی بدن آگاه باشند. محققان معتقدند با خوردن پاره‌ای از مواد غذایی می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد. برای حفظ سلامتی در فصل زمستان خوردن انواع ماهی از قبیل ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی قزل‌آلا ​ به دلیل وجود امگا 3 فراوان در آنها توصیه می‌شود. همچنین خوردن آجیل كه حاوی چربی‌های سودمند است برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

محققان از دیگر مواد غذایی كه افزون بر تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن موجب پیشگیری از ابتلا به آنفلو‌آنزا می‌شود به پیاز، قارچ، ماست، تخم مرغ، لوبیا، سبزیجات و انواع توت‌ها اشاره می‌كنند.

چه بخوریم؟

روش‌های افزایش ایمنی بدن مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و درمان آنهاست. به گزارش ایرنا، چند روش موثر برای افزایش ایمنی بدن كه موثرترین عامل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هاست، مورد تایید پزشكان و متخصصان تغذیه است.

-كمبود پروتئین در رژیم غذایی به مصرف زیاد كربوهیدرات و در نتیجه افزایش چربی و قند خون و ضعف سیستم دفاعی بدن منجر می‌شود پس از مواد پروتئین‌دار به مقدار زیاد مصرف كنید.

-امروزه اهمیت مصرف میوه و سبزی تازه بر همگان آشكار است ولی شاید افراد از تاثیر افزایش ایمنی بدن با مصرف سبزی و میو​ه تازه آگاه نباشند پس تا می‌توانید از میوه و سبزی تازه استفاده كنید. به یاد داشته باشید و سعی كنید بجای سبزیجات منجمد از سبزیجات تازه و خام استفاده كنید.

-تحقیقات اخیر نشان داده است كه یكی از دلایل بروز سردرد، عدم نوشیدن آب كافی در روز است. تشنگی و سردرد، 2 علامتی هستند كه خبر از كم آبی بدن می‌دهند پس نوشیدن آب فراوان را فراموش نكنید.

-از لیموترش استفاده كنید. لیمو ماده غذایی ایده‌آل برای بازگرداندن تعادل اسیدی – قلیایی بدن است. مصرف آبلیموی تازه به تنهایی یا به همراه غذا باعث می‌شود كه میزان PH بدن تنظیم شود و محیط برای رشد باكتری‌های سالم به جای باكتری‌ها و ویروس‌های مضر فراهم شود.

- از نوشیدن قهوه اجتناب كنید. برخلاف تصور عمومی قهوه حاوی آنتی‌اكسیدان نیست و سیستم دفاعی بدن را به شدت ضعیف می‌كند. اگر یك فنجان قهوه میل كردید برای جبران آن، 2 لیوان پر آب بنوشید. قند و شكر را نیز از وعده‌های غذایی خود حذف كنید.

-آندسته از مواد مغذی را كه برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند به رژیم غذایی روزانه خود اضافه كنید. همیشه از پروتئین‌های باكیفیت و غذاهای سرشار از فیبر خوراكی استفاده كنید. همچنین از سیر و محصولات پروبیوتیك​ برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده كنید.

- از خوردنی‌های مضر پرهیز كنید. چربی‌های ترانس، كربوهیدرات‌های ناسالم، الكل و كافئین زیاد، از این جمله هستند.

به خودتان روحیه بدهید

ساعاتی از روز را خارج از محیط خانه بگذرانید. گردش و تفریح در هوای آزاد و تمیز و حتی پیاده‌روی روزانه برای حفظ سلامت بدن بسیار موثر است. محققان بر این باورند كه صرف زمان در فضای آزاد و حتی هوای سرد و برفی برای استحكام سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. حتما استرس خود را كنترل كنید چون استرس در بلندمدت به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌كند.برای خودتان ارزش قائل شوید و زمانی از روز را به خودتان اختصاص دهید. صرف زمان با دوستان مخصوصاً افراد شاد، حمام آب گرم و ماساژ در سلامت بدن بسیار موثر است. به خودتان انرژی مثبت بدهید و محیط اطراف را برای خودتان شاد و سرشار از عشق كنید.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:48
آشپزی و شیرینی پزی

ماهی برای افراد رژیمی

مواد لازم: ماهی: به تعداد افراد،‌ پیاز متوسط: 2 عدد، آبلیمو یا آب نارنج تازه: نصف لیوان‌ و‌ روغن، نمك، فلفل: به میزان لازم.

طرز تهیه: اگر ماهی‌ها درسته است، آنها را بشویید، فلس‌شان را بگیرید و داخل شكم‌شان را تمیز كنید. اگر از فیله ماهی استفاده می‌كنید، بشوییدشان و بگذارید تا كمی ‌آب آنها گرفته شود. پیازها را پوست‌كنده و حلقه‌حلقه در قابلمه بچینید، آبلیمو یا آب نارنج را به همراه كمی ‌آب داخل ظرف بریزید. اگر نمك برای شما مضر است، از آن صرف‌نظر كنید و در غیر این صورت، كمی‌ نمك و فلفل هم درون قابلمه بریزید. در مورد روغن نیز به همین صورت عمل كنید، یعنی در صورتی كه برای شما ضرری ندارد، كمی ‌روغن هم درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا ماهی‌ها كاملا بپزد. غذای رژیمی ‌و خوشمزه شما آماده است.

ماهی دودی

ماهی دودی را به قطعاتی كه می‌خواهید برش داده و پوستش را بكنید. سپس آن را در ظرفی بگذارید و روی برنج در حال دم‌كشیدن بگذارید تا بپزد و میل كنید. همچنین به جای این‌كه آن را روی برنج بگذارید می‌توانید با روغن سرخ كنید. 

دوشنبه 19/4/1391 - 10:47
آشپزی و شیرینی پزی
ماهی شكم‌پر
مواد لازم: ماهی متوسط: یك عدد، گردوی چرخ شده: نصف پیمانه، سبزی (گشنیز، ترخون و مرزه ): یك پیمانه، پیاز متوسط: 2 عدد، رب انار: نصف استكان، آبلیمو: نصف استكان، سیر: 4 حبه و نمك، فلفل و روغن سرخ كردنی: به میزان لازم.

 

طرز تهیه: دم، باله‌ها و فلس‌های ماهی را بگیرید. شكم ماهی را باز كرده و داخل آن را تمیز كنید. سپس ماهی را داخل ظرفی حاوی مقداری نمك، فلفل و آبلیمو به مدت 2 ساعت قرار دهید. حالا پیازها را خلالی خرد كنید و در روغن سرخ كنید. وقتی پیاز طلایی شد سیر را داخل آن رنده كنید و سبزی‌ها را كه پاك‌كرده و خرد كرده‌اید به آن اضافه كرده و هم بزنید. شعله زیر ظرف را خاموش كرده و گردوی چرخ‌كرده و رب انار را هم داخل مواد بریزید و خوب هم بزنید. حالا از این مخلوط داخل شكم ماهی بریزید و وقتی پر شد، آن را با نخ و سوزن بدوزید. سینی فر را چرب كنید و ماهی شكم‌پر را روی آن گذاشته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه با حرارت 250 درجه بپزد. غذای شما آماده است.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:47
ایرانگردی
هیر؛ طبیعت، زغال‌اخته و باقی قضایا
فرض كنیم شما از خانه‌تكانی عید خسته شده‌اید، روی مبل لم داده‌اید و جدول حل می‌كنید. ناگهان رو می‌كنید و می‌گویید: «عزیزم ببین پاسخ این سوال را می‌دانی. روستایی 3 حرفی، بسیار خوش آب و هوا، پر از باغ‌های فندق، گردو، زغال‌اخته، زالزالك، ریواس و.... فكر می‌كنی كجا باشد؟» همسرت می‌گوید: «این كه نشد راهنمایی! بگو از توابع كجاست!»

 

 شما پاسخ می‌دهید: «اینجا نوشته روستای 3 ‌حرفی‌مان از توابع الموت است و در 70 كیلومتری شمال قزوین قرار دارد...» همسرتان وسایل خانه‌تكانی را كنار می‌گذارد، جلوتر می‌آید و می‌گوید: «اسمش فقط 3 ‌حرف است؟! چه عجیب؟! ننوشته اسمش به چه معناست؟» شما می‌گویید: «اتفاقا نوشته كه در فرهنگ لغت دهخدا نام این روستا، آتش معنی شده است.» همسرتان سری تكان می‌دهد و می‌گوید: «آها... این روستا یكی از پیشنهادهای آخر هفته چاردیواری هم بود... همان كه بزرگ‌ترین تولید‌كننده زغال‌‌اخته در بین روستاهای ایران است. همان كه آب و هوایش كوهستانی است. همان كه از گردوهایش روغنی بسیار مرغوب می‌گیرند.»

شما با بی‌حوصلگی می‌گویید: «خب عزیزم! اسمش؟ اسمش را بگو!» و همسرتان به فكر می‌رود. می‌گوید: «این روستا كه گفتی همان است كه یك رودخانه پر آب دارد به نام نینه‌رود، چشمه‌ای دارد با آب گوارا به نام وگل، در نزدیكی‌اش هم كوه لترتله است و همان نزدیكی غاری هست كه به آن می‌گویند اسكول و یك امامزاده قدیمی ‌هم دارد و... خلاصه این كه با هر سلیقه‌ای كه باشی آنجا جاذبه‌ای برای خودت پیدا می‌كنی.»

شما دیگر از حل‌كردن جدول و پیداكردن پاسخ پرسش‌تان ناامید شده‌اید، پس جدول را كنار می‌گذارید و می‌خواهید باز بروید سراغ خانه‌تكانی كه همسرتان می‌پرسد: «دلت می‌خواهد اگر تا آخر این هفته خانه‌تكانی را تمام كردیم برویم و چند روزی را در همین روستا بگذرانیم؟» شما ناامیدانه و برای آخرین بار می‌پرسید: «كدام روستا؟» و همسرتان شاد و پرانرژی در حالی كه باز تمیزكاری‌ها را شروع كرده است، می‌گوید: «عزیزم تا الان درباره كدام روستا حرف می‌زدیم؟! خب معلوم است! روستای هیر از توابع الموت استان قزوین! برای سفر به آن ابتدا باید به قزوین برویم و بعد از جاده باراجین به جاده بهرام‌آباد بپیچیم و دست آخر از بهرام باد به رازمیان سفر كنیم و از آنجا هم جاده‌ای آسفالته است كه یكراست می‌بردمان هیر...».

علی یوشی‌زاده  

دوشنبه 19/4/1391 - 10:41
ایرانگردی
لانه سیمرغ را ببینید
ما قله قاف شنیده بودیم اما قلعه‌قافه​ نشنیده بودیم كه شنیدیم. روستای قلعه‌قافه، پیشنهاد این آخر هفته ماست كه برای سفر به آن باید ابتدا بروید مینودشت و بعد به سمت جنوب حركت كنید و آنقدر در جاده سبز و جنگلی از حسن‌كل و علی‌آباد و عروسك دروك و كوه كمر بگذرید و برسید به روستای قلعه‌قافه. قلعه‌قافه از توابع بخش مركزی شهرستان مینودشت در استان گلستان است كه در 135 كیلومتری گرگان قرار دارد.

 

 مردم این روستا آن طور كه در كتاب گردشگری روستایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نقل شده است اجداد خود را از بازماندگان حسن صباح می‌دانند و اگر از آنها معنای نام روستای شان را بپرسید می‌گویند «لانه سیمرغ ».

این روستا را از آن جهت قلعه‌قافه نامیده‌اند كه در منطقه‌ای كوهستانی با شیبی تند قرار دارد. چرا ما بی‌آن‌كه درباره جاذبه‌های قلعه‌قافه برایتان بگوییم نشانی‌اش را به شما دادیم؟ چرا نگفتیم رودخانه چلی‌چای كه از وسط روستا می‌گذرد آن را باصفا و سرسبز كرده و باعث شده به قلعه‌قافه بالا و پایین تقسیم شود؟ چرا از معماری پلكانی روستا برایتان تعریف نكردیم؟ از خانه‌های یكرنگ و یك شكلش كه روستا را از دور به نقاشی شبیه كرده‌اند... از زمین‌های زیر كشتش كه مثل پارچه‌ای چهل‌تكه دور روستا پیچیده شده‌اند... از كوچه‌های باریك و پیچ در پیچش كه زیر سایه درختان آرمیده‌اند و... .

چرا ما اینها را برایتان نگفتیم؟ شاید به این دلیل كه كاملا مطمئن بودیم شما بعد از این همه سال كه هر هفته مكان‌های گردشگری مختلفی را در صفحه آخر چاردیواری برایتان معرفی كرده‌ایم به ما اعتماد می‌كنید و پیشنهادمان را چشم بسته می‌پذیرید و بار سفر می‌بندید، شاید هم با خودتان حساب و كتاب كرده‌اید كه به هرحال، هر تكه از ایران در فروردین، بهشت است و قلعه‌قافه هم از این قاعده مستثنی نیست؛ باور نمی‌كنید؟ خودتان بروید، ببینید تا مطمئن شوید.

علی یوشی‌زاده  

دوشنبه 19/4/1391 - 10:40
كودك
لذت بازی با كودكان
همه می‌دانیم بازی كردن علاوه بر این ‌كه راهی مناسب برای تفریح و سرگرمی است، نقش مهمی نیز در پشت‌سر گذاشتن مناسب مراحل رشد و یادگیری كودك ایفا می‌كند. اما متخصصان اعتقاد دارند بخش مهمی از این بازی‌ها باید همراه با پدر و مادر انجام شود. بنابراین همه پدر و مادرها، باید دقایقی از روز را به این كار اختصاص دهند؛ البته هیچ بهانه‌ای هم پذیرفته نیست و پدر و مادر به هیچ‌وجه نباید به دلیل مشغله‌كاری و گرفتاری، بازی كردن با بچه‌ها را فراموش كنند.

جالب است بدانید یكی از شركت‌های تولیدكننده اسباب‌بازی چند سال قبل، طی یك نظرسنجی از تعدادی از بچه‌های 5 ساله نظرشان را درباره اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان پرسیده بود؛ نتیجه بسیار جالب و البته شاید غیرقابل باور بود؛ بسیاری از آنها می‌خواستند زمان بیشتری را با پدر و مادرشان بگذرانند و در كنار آنها بازی كنند! در حقیقت نوع اسباب‌بازی برای آنها چندان مهم نبود و فقط بر حضور والدین تاكید داشتند.

با این حال، خیلی از پدر و مادرها نمی‌دانند چگونه باید با كودك بازی كنند. اگر شما هم با این مشكل مواجه هستید، بهتر است بدانید هنگام بازی با كودك، نباید او را كنترل كنید و خلاقیتش را از بین ببرید؛ در حقیقت هنگام بازی باید با او همراه شوید و كنارش باشید، اما برای نوع بازی و قوانین آن تصمیم نگیرید. به این معنی كه طی بازی باید از قوانین كودك پیروی كنید، البته حواستان باشد بازی امن و بی‌خطر بوده و مشكلی برای او ایجاد نكند. در ضمن، می‌توانید از این فرصت برای تشویق كودك و پرورش خلاقیت او نیز استفاده كنید؛ مثلا به او بگویید «مثل این‌ كه این فضانورد می‌خواهد دنیا را اداره كند، به نظرت مردم دنیا چه كار می‌كنند؟»

یكی از نكات مهم كه نباید فراموش شود، این است كه وقت كافی برای بازی كردن با او اختصاص دهید، طوری كه كودك دائم نگران تمام شدن وقتش نباشد و با خیال راحت بازی كند. طی بازی، باید به او اجازه دهید اشتباهات و نتایج متفاوتی را هم تجربه كند.

هنگام بازی با كودكان و بخصوص خردسالان، حواستان باشد بازی حالت رقابت پیدا نكند؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، به طور حتم كودك علاقه‌ای نخواهد داشت، بازی با شما را تكرار كند.

بازی‌هایی جالب و دوست‌داشتنی

اگر می‌خواهید زمان بیشتری را با فرزندتان بگذرانید، بهتر است بازی‌هایی جذاب و آموزنده انتخاب كنید؛ مثلامی‌توانید برای او كتاب بخوانید، با هم شعرهای كودكانه را زمزمه كنید، پنهان شوید و از كودك بخواهید شما را پیدا كند (البته باید جایی مخفی شوید كه كودك براحتی بتواند شما را پیدا كند)، با هم به پارك بروید، قدم بزنید و اجازه دهید كودك صداهای مختلف پرنده‌ها، حیوانات، ماشین‌ها، عابرهای پیاده و... را بشنود و درخت‌ها، گل‌ها، سبزه و... را ببیند؛ البته این پیاده‌روی به هیچ‌وجه نباید مانند كلاس درس خشك و جدی باشد، بلكه فقط فرصتی است برای لذت بردن و همراهی با كودك. با هم گل بكارید، غذا بپزید، نقاشی بكشید، معما حل كنید، توپ بازی كنید، ماشین بشویید و مسابقه بگذارید و...

در همه این بازی‌ها، كودك باید بیشتر از شما برنده شود؛ فراموش نكنید شما فقط می‌خواهید همراه او باشید و رقابتی در كار نیست.

cyh.com 

دوشنبه 19/4/1391 - 10:40
بهداشت روانی
با لكنت‌زبان چه?كنیم؟
حرف زدن، اما نه مثل بلبل
وقتی متوجه می‌شوید كودكتان نمی‌تواند بعضی از كلمات یا كلا جمله‌ها را خوب ادا كند، چه می‌كنید؟ چقدر صبر می‌كنید تا بعد به یك متخصص رجوع كنید.

آن را یك بیماری می‌دانید یا فكر می‌كنید كودكتان برای جلب توجه خودش را لوس می‌كند. اگر كودك شما لكنت‌زبان دارد، این مقاله به شما كمك می‌كند در مورد او درست تصمیم بگیرید.

اختلال در گویش دلایل گوناگون و بعضا پیچیده‌ای دارد كه از جمله می‌توان به مشكلات مغزی و اختلالات دستگاه شنوایی اشاره كرد، اما آنچه می‌خواهیم در این بخش از آن یاد كنیم، اختلالی است كه بیش از هر چیز ناشی از مسائل عاطفی است. شوك در اثر ترس یا ضربه روحی و نیاز به توجه و فشارهای روانی از جمله دلایلی است كه می‌تواند اختلال در گویش را سبب شود.این اختلال معمولا از​ 2 تا 4 سالگی، یعنی سن آغاز سخن گفتن شروع می‌شود. تقریبا از هر صد كودك، یك نفر مبتلا به لكنت‌زبان است.اما 80 درصد همه كودكانی كه به نحوی دچار لكنت بوده‌اند، بتدریج به صورت عادی صحبت می‌كنند.

گاهی اوقات تاخیر در زبان منشا عاطفی و هیجانی دارد و این نوع اختلال معمولا به دلیل هیجانات شدید و ضربه یا شوك‌های عاطفی در كودك عارض می‌شود. این قبیل اختلالات تكلمی را گاهی نیز لالی عاطفی یا سكوت مرضی می‌گویند. این‌گونه نارسایی‌های تكلمی در میان كودكانی كه در محیط پرتشنج قرار دارند، بیشتر است.

در مواقع زیادی، اختلال تكلمی كودك خود یك نشانه بارز و علامت قابل توجهی از اضطراب و تعارضات درونی است. شرم، ترس و احساس گناه، بار فشار و اضطراب شما را برای ادا كردن جمله‌ای كه قرار است بگویید، بیشتر می‌كند.

كودكی را تصور كنید كه تمام شب درس‌هایش را مرور كرده كه فردا سربلند باشد، ولی وقتی جلوی كلاس می‌ایستد و مضطرب می‌شود، دوباره لكنت زبان می‌گیرد و بعد از چند دقیقه سخت و طاقت‌فرسا بچه‌ها مسخره می‌كنند و زیرزیركی می‌خندند و معلم می‌گوید بنشین. این خاطره را همه بچه‌هایی كه همكلاسی لكنت‌داری داشته‌اند، می‌شناسند.

اكنون عده‌ای از متخصصان با هیپنوتراپی این اختلال را درمان می‌كنند و خاطرات بد ناشی از این مشكل را می‌زدایند، اما این شیوه برای بزرگسالان موثر است.برای كودكان، آرامش و دوری از محیط پراسترس و فشارهای روانی، مهم‌ترین چیز است.

تمرین مهارت‌های تلفظ و آرامش هنگام صحبت، پرورش قدرت تفكر و بیان به طور همزمان و دریافت صحیح و سپس بیان صحیح برای كودكان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از دارو برای كاهش هیجانات عاطفی كه یكی از عوامل لكنت است، روش دیگری است كه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رفتاردرمانی نیز به كمك بیماران مبتلا به این عارضه می‌آید.

والدین باید كودك را تشویق كنند كه صحبت كنند و خود نیز برای او صحبت كنند و قصه بگویند.حرف كودك را هر چقدر كه طول می‌كشد، قطع نكنید و به او بفهمانید برای شنیدن صحبت‌هایش وقت كافی دارید و لازم نیست به خودش فشار بیاورد.

جملات را به بخش‌های كوتاه كوتاه كلمات تقسیم كرده و به او بیاموزید كه بین این كلمات یك نفس بكشد.

بدون شك مهم‌تر و مفیدتر از روش تنش‌زدایی یا انبساط روانی ـ عضلانی عمومی، انجام تمرینات مربوط به تنش‌زدایی از عضلاتی خاص مثل عضلات لب‌ها و دهان است. به عبارت دیگر وقتی جایی كه بیشتر دچار تنش عضلانی است، باید شل كردن آن را هنگام صحبت كردن بیاموزید. منبسط و منقبض كردن دستگاه گویایی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا شخص قادر خواهد بود به دنبال تمرینات فوق این عضلات را به هنگام صحبت كردن راحت (شل) كند. تمرین ورزش‌های ساده بدنی برای كاهش تنش‌های عضلانی توصیه می‌شود، زیرا برای سلامت عمومی بدن مفید است و می‌تواند سهم بسزایی در تقویت اعتماد به نفس افراد داشته باشد؛ همان چیزی كه افراد لكنتی سخت به آن نیازمندند.

یكی از بهترین راه‌های رسیدن به هدف، آرام و شمرده صحبت كردن است.متخصص گفتاردرمانی در مورد شیوه‌هایی كه می‌توانید با آن، بهبود فرزندتان را تسریع كنید، به شما كمك خواهد كرد.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:39
سلامت و بهداشت جامعه
داروهای فاسد را دوربریزیم
خوددرمانی امری فراگیر در جوامع امروزی است و در اغلب كشورهای جهان با شدت و ضعف نسبی وجود دارد. تولید انبوه داروهای متنوع و بالا رفتن سواد عمومی دلیل اصلی این عارضه است كه با مسائل فرهنگی و فنی، نحوه دسترسی به داروها، مكانیسم‌های درمانی و هزینه‌های آن و... پیوند می‌خورد و تشدید می‌شود. با این حال تفاوت‌های معناداری هم مشاهده می‌شود.

 در بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته پیشنهاد مصرف دارو به دیگران امری نامعقول و ناپذیرفته محسوب می‌شود و در صورت بروز مشكل می‌تواند پیگرد قضایی هم به دنبال آورد! در مقابل جوامعی نظیر ایران هم هستند كه برخی انواع داروها میان مردم مانند نقل و نبات! مصرف و توصیه می‌شود و حساسیتی هم برنمی‌انگیزد. در خانه ایرانی‌ها داروخانه كوچكی از انواع داروهای از قبل مانده و تازه خریداری شده یافت می‌شود و گروهی هم به داروخانه سیار تبدیل شده‌اند. كافی است به این دسته از افراد بگویی دكتر! برای فلان مرض یا مشكل چه دارویی خوب است تا دست به جیب شوند و قرص مناسب را برایتان تجویز كنند. اگر هم دارو را نداشته باشند نام آن را یادتان می‌دهند تا خیلی راحت از داروخانه سر كوچه بگیرید و بدون مشاوره با پزشك مشكل برطرف شود. چنین مواردی استثنایی نیست و آمارها و ارقام‌ از خوددرمانی گسترده در جامعه ایرانی حكایت دارد.

ركوردهای دارویی

بیایید نگاهی به آمارها​ و نتایج تحقیقات مرتبط با خوددرمانی بیندازیم. بنا به تحقیقات وزارت بهداشت ایران، حدود نیمی از افراد جامعه حتی در مواقع ضروری به پزشك مراجعه نمی‌كنند. بیماری‌های عفونی، سرطان، امراض دردناك و ناشناخته، شكستگی و ضرب‌دیدگی بیماری‌هایی است كه پای ایرانی‌ها را با سرعت بیشتری به مطب پزشك باز می‌كند. در مقابل دردهای عمومی خفیف، سردردها، سرماخوردگی، حساسیت و امراض مرتبط با معده و دستگاه گوارش در مراحل اولیه جدی گرفته نمی‌شوند و اغلب بیماران برای درمان آنها خوددرمانی یا مشاوره دوستان و آشنایان را با مشاوره پزشكی جایگزین می‌كنند. حدود 15 درصد داروهای كشور به صورت خودسرانه مصرف می‌شود و در این میان انواع مسكن‌ها، قطره‌های چشمی و مخاطی و آنتی‌بیوتیك‌ها ركورد​دارند. ایران از نظر مصرف دارو جزو 20 كشور نخست دنیاست و در آسیا پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. استامینوفن كدئین نیز با حدود یك میلیارد و 400 میلیون عدد در سال پرمصرف‌ترین داروی كشور محسوب می‌شود.

چرا خوددرمانی؟!

باورهای عمومی درباره نحوه درمان بیماری‌ها مهم‌ترین عوامل تشدید‌كننده خوددرمانی است. این كه داروی قوی‌تر بهتر است، پزشك خوب و كاربلد داروی بیشتری برای بیمار تجویز می‌كند، داروهای اضافه در آینده به كار می‌آید، می‌توان با داروهای مشابه بیماری‌های مشابه را درمان كرد،‌ مصرف برخی داروها بویژه مسكن‌ها عوارض جانبی ندارد، تسكین درد و رفع موقتی مشكل هدف نهایی از مصرف داروست و... باورهایی است كه خوددرمانی را نه اقدامی خطرناك، بلكه معقول و گاه ضروری جلوه می‌دهد. برخی افراد به پزشكانی كه داروی بیشتری تجویز كنند اعتماد بیشتری دارند و تجویز داروهای كمتر برای مثال هنگام سرماخوردگی را دلیل بی‌اعتنایی پزشك به بیمار و حتی كم‌دانشی او تلقی می‌كنند. هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد انواع دارو مصرف می‌كند كه بیش از متوسط جهانی است. در میان داروهایی كه خودسرانه مصرف می‌شود آ‌نتی‌بیوتیك‌ها بیش از سایر انواع خطر​ساز است، چرا كه در صورت عدم نیاز بدن مانند سم عمل می‌كند و بدن را در مقابل آنتی‌بیوتیك مقاوم می‌سازد. بخشی از داروهایی كه به صورت خودسرانه مصرف می‌شوند نیز داروهای تزریقی هستند كه عوارض بیشتری در پی خواهد داشت. دلیل دیگری كه به شیوع خوددرمانی نسبت داده می‌شود نحوه خدمت‌رسانی به بیمار از طریق نظام سلامت و درمان جامعه است. ضعف خدمت‌رسانی به بیماران به اشكال مختلف اعتماد افراد را درباره تخصصی و انحصاری بودن فرآیند تجویز دارو از بین می‌برد و خوددرمانی را به نوعی از دلسوزی درباره سلامت خود تبدیل می‌كند! گرانی هزینه‌های درمانی و ضعف حمایت‌ها در این حوزه نیز از دلایل شیوع خوددرمانی بویژه در جامعه ایرانی است. این كه ایرانی‌ها برای یك سرماخوردگی خفیف به پزشك مراجعه نمی‌كنند بیش از هر چیز به هزینه‌های این كار مربوط می‌شود. ارائه طیفی از داروها در داروخانه‌ها بدون نیاز به تجویز پزشك و همچنین قاچاق دارو به بازار مصرف نیز در گسترش خوددرمانی موثر است.

مضرات خوددرمانی

ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، امراض مرتبط با سیستم ایمنی بدن، ناباروری، امراض مفصلی، نقایص مادرزادی نوزادان و از همه مهم‌تر ازكارافتادگی كبد و كلیه مهم‌ترین عوارض خوددرمانی و مصرف بیش از اندازه و كنترل نشده انواع دارو محسوب می‌شود. تاسف‌بار این كه حدود 90 درصد بودجه درمانی كشور نیز صرف این نوع بیماری‌ها و عوارض پزشكی ناشی از آنها می‌شود. هر دارویی باید از نظر كمی و كیفی متناسب با شرایط سنی، جسمی و پزشكی بیمار تجویز شود و تجویز عمومی دارو نظیر آنچه در خوددرمانی مشاهده می‌شود از نظر پزشكی مردود است.هر دارویی حتی مسكن‌های ساده و پرمصرف عوارض جانبی متعددی دارد كه مصرف كنترل نشده و طولانی آنها را خطرناك می‌سازد. دیگر این كه خوددرمانی اغلب از شناسایی صحیح و دقیق عوارض بیماری‌ها جلوگیری می‌كند.

سردرد یا دردهای عمومی می‌تواند نشانه وجود یك بیماری حاد باشد، ولی خوددرمانی از طریق تسكین درد پیشرفت بیماری را در پی خواهد داشت. خوددرمانی بر رفع موقتی عارضه بدنی مبتنی است و دوره درمان را تكمیل نمی‌كند. تكمیل نشدن دوره درمان بویژه در بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی در طولانی‌مدت عوارض قلبی و عروقی و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی می‌آورد.

تداخل دارویی

داروهای گیاهی خواصی نظیر داروهای شیمیایی دارد و برخلاف تصور عمومی بدون عارضه نیست. در حقیقت داروهای شیمیایی مشتقاتی پیشرفته و موثر از داروهای گیاهی و منابع طبیعی است و به همین دلیل خواص مشابهی میان آنها وجود دارد. مصرف داروهای گیاهی و سنتی مهم‌ترین عامل تداخل دارویی در میان بیماران محسوب می‌شود و بر همین اساس تجویز و فروش آنها در برخی كشورها محدود یا حتی ممنوع شده است. ایرانی‌ها كه به عطاری‌ دسترسی و به داروهای گیاهی اعتماد دارند باید در این‌باره مراقب باشند.

داروهای فاسدشده در خانه

بنا به یك تحقیق در ایران 70 درصد داروها بدون توجه به شرایط و نحوه نگهداری درون یخچال نگهداری می‌شود. استفاده از داروهای فاسد، بدون خاصیت در اثر نگهداری نادرست جزء جدایی‌ناپذیر فرآیند خوددرمانی محسوب می‌شود. در شرایط نگهداری نادرست داروها حتی پیش از به پایان رسیدن مهلت انقضا فاسد می‌شود و مصرف آنها می‌تواند آثار مخرب جبران‌ناپذیری برجای بگذارد. دیگر این كه نگهداری دارو در خانه با خطر استفاده ناخواسته برای مثال توسط كودكان همراه است.

مریم روزبهانی

دوشنبه 19/4/1391 - 10:39
ازدواج و همسرداری
سازگاری بعد از تجدید فراش
حاج حمید با خودش فكر كرده بود حالا كه همسرم فوت شده است و همه بچه‌ها هم رفته‌اند پی خانه و زندگی خودشان خوب است كه تجدید فراش كنم تا كسی باشد كه مرا جمع و جور و تر و خشك كند و برایم غذا بپزد و كارهایم را بكند. تا كی می‌شود پول به خدمتكار داد و منت بچه‌ها را كشید؟ تا كی می‌شود مهمان این رستوران و آن جگركی بود؟

 

با این فكر و خیال‌ها بود كه این پدربزرگ 70 ساله به سراغ یكی از آشنایان رفت و خواهر خانم بیوه 52 ساله‌اش را خواستگاری كرد و خواست كه مراتب اطلاع داده شود تا مراسم رسمی انجام شود.

از آنطرف بشنوید از عروس خانم.

مریم خانم 2 سال پیش همسرش را از دست داده بود و در همان اثنا بود كه تنها دخترش ملكه به تخت عروسی نشست و به خانه بخت رفت.

مریم خانم ماند و ارثیه پدری دخترش كه حالا رویش نشسته بود و داشت زندگی می‌كرد.

ملكه خانم گویا در اریكه سلطنت خود قدرت تصمیم‌گیری نداشت یا ارادت خاصی نسبت به مادرش حس نمی‌كرد كه هنوز كفن مرحوم پدرش خشك نشده بود رسما همراه شوهرش به خانه پدری رفت و طلب ارث كرد.

ملك پدرش یك خانه دو طبقه قدیمی ویلایی بود كه همه با هم در زمان حیات پدر در آن زندگی می‌كردند اما وقتی ملكه عقد كرد و كمی بعد پدر مرد، ملكه گفت كه خانه برای مادر زیادی بزرگ است.

مریم خانم بارها از زوج جوان خواسته بود كه بیایند در خانه پدری و با هم زندگی كنند اما ملكه خیلی زود پایش را كرد توی یك كفش كه می‌خواهد ارثیه‌اش را بگیرد و خانه را باید بفروشد. مادر گفت خانه را بسازید و یك طبقه را شما بنشینید ویك طبقه را من، دو تای دیگر را هم یا اجاره بدهید یا بفروشید.

اما داماد محترم خانواده پول ساخت نداشت و اگر مشاركتی خانه را می‌ساختند نیز صرف نمی‌كرد. خلاصه آنها به این نتیجه رسیده بودند كه وقتی می‌توانند تمام خانه را به پول تبدیل كنند و بردارند چرا آن را بسازند و با مادر شریك شوند.مریم خانم این روزها یك چشمش اشك بود و یك چشمش خون. آواره خانه داماد شدن چیزی نبود كه انتظار داشت و هر وقت از فرزندش آزرده می‌شد نفرینی نثار روح مرحوم شوهرش می‌كرد كه در زندگی 30 ساله زناشویی‌شان هیچ حقی برای او نگذاشته است. مهریه او هم چیزی نبودكه آتیه زن را تامین كند.

وقتی اقوام خبر آوردند كه 2 سال بعد از فوت همسرش خواستگار پیدا كرده است خوشحال شد.

مریم خانم می‌خواست از آوارگی نجات پیدا كند، بخصوص دلش می‌خواست از همسر آینده‌اش سرتر باشد و او پولدار باشد تا بتواند در ازدواج دوم نقصان ازدواج اول را حل كند.

وقتی ملكه و همسرش برای او خط و نشان كشیدند كه اگر ازدواج كند آبرویشان می‌رود گفت اگر برای آبروریزی شما هم شده ازدواج می‌كنم چون اصلا از شما راضی نیستم!

خلاصه با این جو روانی كه بر زندگی عروس و داماد حاكم بود یك جلسه خواستگاری رسمی برگزار و قرار شد حاج حمید و مریم خانم یكدیگر را ببینند.

در جلسه خواستگاری مریم خانم گفت: باید یك ملك به اسم من كنی یا دست‌كم سه دانگ خانه مسكونی‌ات را به نامم كنی.

آقا حمید كه فكر می‌كرد كدبانوی سر حال و دست و پاداری با 20 سال امتیاز جوانی به دست می‌آورد، گفت: با تفاوت سنی كه داریم این حق شماست كه بخواهید از آینده‌تان مطمئن باشید. در عوض مهریه را 50 سكه طلا قبول كنید. مریم خانم هم كه دید داماد بر سر قباله و شروط آن چانه نزد، حیا كرد بر سر مهریه چانه بزند و بگوید مهریه دخترم 1000 سكه است چرا مال من 100 تا نباشد !!!

قول و قرار عقد محضری و یك جشن مختصر برای اعلام به خانواده گذاشته شد و هردو به فامیل پیشاپیش اعلام كردند كه دارند ازدواج می‌كنند.

حاج حمید كه همه جوانب را سنجیده بود میراث‌خواران خود را در نظر نگرفته بود.

آنها در محضر جمع شده و مثل یك قشون خشمگین آماده دعوا شدند اما از طرف عروس خانم فقط خواهرش بود و حتی دختر و دامادش نیامده بودند. این بود كه جنگ نابرابری آغاز شد.

بچه‌ها گفتند زحمات مادرمان را می‌خواهید تحویل یكی دیگر بدهی؟

خانه حق ماست.

بعد یكی از دختر‌ها گفت: این خانم به سن یائسگی قطعی نرسیده ! از كجا معلوم كه بچه‌دار نشود و میراث‌خوار دیگری برای رقابت با ما درست نكند.

آن یكی گفت: شما حق نداشتید سرخود تصمیم به ازدواج بگیرید و دیگری گفت: یا یك زن 65 ساله یا هیچ چیز!

خلاصه عروس خانم طبق معمول از ترس آبرو و رانده شدن از خانه دخترش و خفت كشیدن در میان فامیل با دل خونین بله را گفت اما چنان كینه‌ای از داماد و خانواده‌اش به دل گرفت كه نگو.

مهریه‌اش شد 10 سكه و یك وجب از خاك قلمرو خاندان آقا حمید هم به اسمش نشد.

مریم خانم با این خفتی كه به خود داده بود دلش می‌خواست همان‌جا بمیرد. وقتی به خانه بخت رفت تا مدتی افسرده بود و از خانه بیرون نمی‌آمد.

بعد از چند روز كه آقا حمید یخ‌های غریبگی‌اش آب شد گفت: شرایط همین است كه هست. حالا می‌خواهی چه كنی؟ راضی نیستی طلاقت بدهم. خودت می‌دانی كه هیچ كجا جایت نیست، اینجا دست كم سر پناه داری.

مریم خانم هم بی‌حرف و گپ كارهای روزمره را از سر گرفت. اما شوهرش را دوست نداشت.

حاج حمیدخان زبر و زرنگ كه نیروی كار ارزان و سر حال به دست آورده بود فكر نمی‌كرد كه مثل دوران جوانی‌اش لازم باشد دل همسرش را هم به دست بیاورد.

این بود كه لبه تختش می‌نشست و داد می‌زد: خانم! چای بیار !

خانم بیا رخت چرك‌هایم را جمع كن و ببر و بشور.

خانم هم كه كاركشته روزگار بود فهمیده بود باید چه كند. رخت‌ها را می‌برد توی ماشین می‌ریخت و پودر نمی‌ریخت. می‌گفت ماشینت خراب شده است.

قوری چای را هی گرم می‌كرد و دوباره می‌برد.

وقتی شوهرش نق می‌زد و می‌گفت تو چه زنی هستی می‌گفت: همون زنی كه لایق مردی مثل تو شده باشد.

آنها خیلی زود از هم خسته شدند. حاج حمید مرد افتاده‌ای نشده بود و مریم خانم نسبت به سنش هنوز از زیبایی بهره‌مند بود اما آنها جور دیگری به زندگی نگاه كرده بودند و هرگز چیزی را كه توقع داشتند كسب نكرده بودند.

فوت و فن تجدید فراش

اگر قرار است دوباره ازدواج كنید باید جوانب روابط همسر و خانواده‌اش و خودتان و خانواده‌تان را بسنجید.

با فرزندان قاطعانه صحبت كنید و به آنها بفهمانید شما صاحب این زندگی و چیزی كه از آن به عنوان میراث یاد می‌كنند هستید و تا وقتی زنده‌اید میراثی در كار نیست.

به زن یا شوهری كه قرار است با شما زندگی كند به عنوان مرد یا زن زندگی‌تان نگاه كنید. همه چیزهایی كه وقتی جوان بودید برای همسرتان به كار می‌بستید سعی كنید اكنون برای او در نظر بگیرید. آدم‌ها وقتی پیر می‌شوند عاطفی‌تر شده و هیچ زنی برای جمع و جور كردن یك پیرمرد با او ازدواج نمی‌كند.

از موقعیت‌های ضعیف هم سوءاستفاده نكنید زیرا با این كار خیلی زود انگشت‌نمای خانواده می‌شوید و بچه‌ها شما را به عنوان الگوی بد و ناسازگار می‌شناسند.

هر شخصی از سال‌ها زندگی با زن و مرد دیگر خاطرات زیادی دارد كه خیلی از آنها خوش است. سعی كنید به خانواده هم احترام بگذارید و همسران سابق هم را دستمایه تحقیر و آزار قرار ندهید.

اگر می‌خواهید زندگی‌تان پا بگیرد باید جذاب‌تر از همیشه باشید. گرچه بیمار هستید، اخلاق خوشی داشته باشید و هرگز اگر پرستار می‌خواهید زن نگیرید و اگر در راه مانده‌اید شوهر نكنید و تحت هر شرایطی به یك ازدواج نامناسب تن ندهید. گاهی خانه سالمندان خوشایندتر از خانه همسری است كه تمام اعضای خانواده‌اش به شما با تحقیر نگاه می‌كنند.

اگر حس می‌كنید نیاز به تامین دارید آن را در عقد نكاح خود مشخص كنید و اگر تضمینی نبود وارد رابطه‌ای كه رضایتتان را جلب نمی‌كند، نشوید.

البته شما سنی را پشت سرگذاشته‌اید و كاركشته‌تر از آن هستید كه حرف كسی را بشنوید اما به عنوان آخرین سخن معیارهای اولیه ازدواج خود را دوباره به خاطر بیاورید و همه چیز را یك بار دیگر مرور كنید. اگر همان چیزی است كه می‌خواستید بله را بگویید.

ماندانا ملاعلی

دوشنبه 19/4/1391 - 10:38
آشپزی و شیرینی پزی

خورش چاغاله بادام

مواد لازم: گوشت نیم كیلو ـ چاغاله بادام 400 گرم ـ نعنا و جعفری نیم كیلو ـ پیاز 2 عدد ـ آبلیمو یا آبغوره نصف استكان ـ نمك، فلفل، زردچوبه و روغن سرخ كردنی به میزان لازم.

طرز تهیه: نعنا و جعفری‌ها را پاك كرده، بشویید و خرد كنید. سپس سبزی‌های پاك شده را​ با روغن سرخ كنید. حالا پیازها را هم خلالی خرد كرده و در روغن سرخ كنید. سپس زردچوبه را هم به بقیه مواد اضافه كنید. حالا گوشت‌ها را به صورت خورشتی خرد كرده و به پیازها اضافه كنید. وقتی كه گوشت‌ها كمی تفت داده شد، چاغاله‌بادام‌ها را خوب شسته و به همراه آب داخل خورش بریزید. سپس بگذارید خورش آرام بپزد و هنگامی كه 30 دقیقه به پخت غذا باقی مانده است، نمك، فلفل و ترشی آن را هم اضافه​ و میل كنید.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:38
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته