• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3468روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی
خوراك سبزیجات
مواد لازم: گوشت چرخ‌‌كرده: صد گرم، سویا: نصف پیمانه، پیاز متوسط: دو عدد، سیب‌زمینی متوسط: چهار عدد، هویج متوسط: سه عدد، رب گوجه‌فرنگی:‌ یك قاشق غذاخوری، لیمو ترش:‌ یك عدد، نمك، فلفل، زردچوبه، زعفران و روغن سرخ‌كردنی: به میزان لازم.

طرز تهیه: پیازها را خلالی خرد كرده و در روغن سرخ كنید. سپس سویا را در آب ولرم خیس كرده و بعد از نیم ساعت آن را آبكش كنید و بعد از این‌كه آب آن كاملا گرفته شد، به همراه گوشت چرخ‌كرده در پیاز ریخته و گوشت را هم سرخ كنید. حالا رب گوجه‌فرنگی را همراه زردچوبه به پیاز و گوشت اضافه كرده و بگذارید تا كمی تفت بخورد. سپس سیب زمینی‌ها را با پوست بپزید و بعد از پختن آنها را به صورت نگینی خرد كنید. هویج را هم بپزید و نگینی خرد كنید. بعد سیب زمینی و هویج نگینی شده را به بقیه مواد اضافه كنید و نمك و فلفل غذا را هم بریزید و خوب بهم بزنید. حالا آب لیموترش را هم روی مواد بریزید. در این مرحله باید مقداری زعفران را داخل نصف لیوان آب جوش ریخته و داخل غذا بریزید، سپس بهم بزنید و بگذارید غذا حدود 15 دقیقه بجوشد و جا بیفتد.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:8
ریزه کاری های خانه داری
گوشت چرخ‌كرده
از گوشت چرخ‌كرده برای تهیه غذاهای مختلف زیاد استفاده می​شود. حتی بعضی ​خانم‌ها غذاهایی مانند قیمه را نیز با گوشت چرخ‌كرده درست می‌كنند. حتما شما هم قبول دارید كه گوشت چرخ‌كرده بیشتر از گوشت‌خورشی در خانه​مصرف دارد.

نكته مهم این است كه موقع خرید گوشت چرخ‌كرده باید بیشتر دقت كنید. اگر گوشت بسته‌بندی می‌خرید یادتان باشد روی بسته‌ها تاریخ مصرف و علامت استاندارد وجود داشته باشد. متاسفانه هر از چند گاه خبرهایی می‌شنویم كه در برخی كشتارگاه‌های غیر مجاز، قسمت‌هایی از دام مانند جگرسفید یا پیه و همچنین سنگدان مرغ را با گوشت‌های چرخ‌كرده مخلوط می‌كنند یا ممكن است برای این‌كه رنگ این گوشت‌ها طبیعی جلوه كند از انواع رنگ‌های صنعتی چه مجاز و چه غیرمجاز استفاده شود. پس حتما موقع خریدن گوشت چرخ‌كرده آماده، كاملا دقت كنید، ولی پیشنهاد ما این است كه گوشت را از قصابی مورد اطمینان‌ خریده و بعد از شست‌وشوی كامل در خانه، خودتان آن را چرخ كنید.

یك پیشنهاد

بد نیست همین جا به یك نكته هم اشاره كنیم و آن این‌كه سویا هم جایگزین مناسبی برای گوشت چرخ‌كرده است. اگر از طعم و بوی سویا خوشتان نمی‌آید با اضافه‌كردن كمی ادویه معطر، عطر و بوی آن را تغییر دهید. همچنین می‌توانید برای پختن غذاهایی كه با گوشت چرخ‌كرده تهیه می‌شود مقداری سویا هم به آن اضافه كنید؛ یعنی گوشت و سویا را مخلوط كرده و در غذا بریزید. با این كار هم در هزینه خرید گوشت صرفه‌جویی می‌كنید و هم از خواص سویا بهره‌مند می‌شوید. یادتان باشد سویا را به مدت نیم‌ساعت در آب ولرم بگذارید و بعد از این مدت آن‌را در آبكش ریخته و وقتی كه آبش كاملا گرفته شد برای تهیه غذا از آن استفاده كنید. البته سویا بیشتر از گوشت چرخ‌كرده روغن مصرف می‌كند؛ برای این‌كه مصرف روغن را كم كنید، سویا را بدون روغن كمی تفت دهید بعد مقدار كمی روغن در آن بریزید.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:8
ریزه کاری های خانه داری
هر روز باید چیزی پخت
غذا خوردن جزو كارهایی است كه همه مردم هر روز انجام می‌دهند و در طول زمان این رفتار آنچنان عادی شده كه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما در پس این عادت روزانه، فعالیتی نه چندان ساده قرار دارد؛ آماده‌كردن و تهیه غذا كه معمولا بر عهده خانم خانه است.

 

خانم‌ها چه خانه‌دار باشند و چه شاغل باید روزی یك، دو یا سه وعده غذا تهیه كنند و افراد خانواده را به مهمانی هر روزه بخوانند. البته بر مبنای تعداد افراد خانواده، شاغل بودن یا نبودن خانم خانه و همچنین سن و سال افراد و شیوه تهیه غذا هم فرق می‌كند. به عنوان مثال خانم‌های شاغل معمولا فرصت محدودی دارند و تنها یك وعده غذا درست می‌كنند؛ همچنین اگر فرد سالخورده‌ای در خانه زندگی كند یا تعداد كودكان بیشتر باشد نوع غذا و تهیه آن هم متفاوت خواهد بود، چرا كه افراد سالخورده و كودكان نمی‌توانند هر نوع غذایی را بخورند و سلایق خاص خود را دارند. از طرف دیگر هر خانمی بنابر ذائقه خانواده پخت‌و‌پز می‌كند. مثلا ممكن است اعضای خانواده‌ای غذاهای ترش را بیشتر دوست داشته باشند و برخی غذاهای شیرین را بپسندند. البته همه این موارد در اصل موضوع تاثیر چندانی ندارد؛ خانم خانه باید هر روز آشپزی كرده و سعی كند با حداقل هزینه بهترین غذا را روی سفره بگذارد.

البته به این نكته هم باید اشاره كرد كه نحوه و شیوه آشپزی هر فردی با فرد دیگر فرق می‌كند، اما معمولا ملزومات مورد نیاز تهیه غذا یكسان است. در كشور ما اغلب غذاها از انواع سبزیجات، حبوبات و گوشت‌ها تهیه می‌شود.

به طور معمول حبوبات در تمام خانه‌های ایرانی وجود دارد و نیازی نیست كه روزانه خریداری شود. اما اگر بخواهیم غذایی از سبزی‌ها داشته باشیم بهتر است به خرید رفته و سبزی‌ لازم را به صورت تازه بخریم؛ البته از سبزی‌های منجمد داخل فریزر هم می‌توانیم استفاده كنیم. گوشت هم معمولا ماهانه خریداری شده و در خانه‌های امروزی با توجه به كمبود وقت (حتی برای خانم‌های خانه‌دار) گوشت‌ها در بسته‌های مختلف از جمله خورشی یا چرخ‌كرده در فریزر نگهداری می‌شود.

شاید برخی از خانواده‌ها دوست داشته باشند گوشت را هم روزانه بخرند چون حالا دیگر در اغلب سوپرماركت‌ها گوشت‌های مختلف در بسته‌بندی‌های كوچك و بزرگ به چشم می‌خورد. پس هر خانواده می‌تواند بنا بر ذائقه اهالی خانه گوشت مورد نظر را تهیه كرده و مصرف كند. البته گوشت شتر هم در بعضی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، ولی ممكن است طعم آن مورد علاقه بعضی‌ها نباشد.

نكته‌هایی برای خرید گوشت

موقعی كه برای خرید گوشت می‌روید دقت كنید كه كاملا تازه باشد و حتما هم از جایی گوشت خریداری كنید كه به سالم بودن آن اطمینان داشته باشید. برای این‌كه از تازگی و سلامت گوشت مطمئن شوید، می‌توانید به علامت مهر دامپزشكی روی آن دقت كنید. گوشتی را كه فاقد این مهر باشد اصلا نخرید. رنگ گوشت را هم با دقت ببینید. گوشت باید صورتی مایل به قرمز باشد. این رنگ نشانه‌ای از تازگی آن است. ظاهر گوشت هم نباید چسبنده و لزج باشد، همچنین اگر گوشت خشك و چروكیده هم بود از خریدن آن خودداری كنید. بوی گوشت هم علامت مناسبی است برای آن كه میزان تازه بودنش را بفهمیم. همه می‌دانیم كه گوشت نباید بوی گندیدگی و عفونت بدهد. در بعضی شهرها هنوز هم كشتارهایی خارج از كشتارگاه‌های رسمی صورت می‌گیرد؛ پیشنهاد ما این است كه از خریدن گوشت‌هایی كه غیر مجاز كشتار شده‌اند جدا خودداری كنید؛ چون ممكن است احشام دچار انواع بیماری بوده و با خریدن و مصرف‌كردن این قبیل گوشت‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلف در خانواده شوید.

مرضیه عالمی

سه شنبه 20/4/1391 - 11:8
بهداشت روانی
شیوه‌های جدید زندگی را بیاموزیم
امروزه همراه داشتن كارت بانكی بهتر از حمل پول نقد است، اما به شرطی كه جوانب احتیاط رعایت شود.

كارت خود را برای برداشت پول به كسی كه نمی‌شناسید، ندهید و اگر از كارت استفاده می‌كنید، جلوی دیگران با صدای بلند رمز آن را نگویید.

در صورت برداشت وجه از كارت توسط فروشنده اگر ضعف بینایی دارید، از مشتری دیگری كمك بگیرید و مبلغ درج شده درقبض رسید را چك كنید. همیشه ذره بین به همراه داشته باشید زیرا فیش‌ها و قبض‌ها ریز چاپ می‌شود.

هرگز رمز كارت خود را با خود به همراه نبرید و آن را در كنار كارت نگذارید.

دقت كنید هر بار كه به خودپرداز مراجعه می‌كنید، باید سه چیز را بردارید؛ همیشه این سه چیز را بشمارید: پول، كارت، رسید.

اگر مرحله یك، دو، سه اجرا نشده از جلوی دستگاه تكان نخورید. ممكن است كارت شما در دستگاه مانده باشد. اگر چنین بود، به همان بانك اطلاع دهید. رمز اینترنتی كارت خود را داشته باشید تا در خرید اینترنتی بتوان از آن استفاده كرد.

رمز كارت خود را چند وقت یكبار عوض كنید، اما دفتری داشته باشید كه در جای مطمئنی بگذارید و این رمز‌ها را با ذكر تاریخ تعویض در آن یادداشت كنید. از شماره‌هایی كه فراموش نمی‌كنید استفاده كنید. بخشی از شماره تلفن، سال ازدواج، سال تولد فرزند و هر چیز دیگری كه فراموشش نمی‌كنید.

اگر از سوپرماركت خرید تلفنی یا اینترنتی و اعتباری می‌كنید، به یكی از همسایه‌ها یا فرزندان خود خبر دهید كه در چه تاریخی قرار است از چه موسسه‌ای برای تحویل جنس به خانه شما بیایند تا در صورت بروز مشكل، خانواده و دوستان بدانند آخرین كسی كه به منزل شما مراجعه كرده، چه كسی بوده است. 

سه شنبه 20/4/1391 - 11:7
نوشیدنی و دسرها
كافه گلاسه
مواد لازم: قهوه: یك قاشق غذاخوری، شیر: یك لیوان، بستنی وانیلی: یك لیوان،‌ شكر: 25 گرم و پودر شكلات و خامه: به میزان دلخواه.

طرز تهیه: شیر را گرم كنید و شكر و قهوه را به آن اضافه كرده و خوب مخلوط كنید. مواد یكدست شده را داخل یخچال بگذارید. بعد از 2 ساعت این مخلوط را بیرون آورید. نیمی ‌از لیوان یا ظرف پایه‌داری را از مخلوط شیر و قهوه و شكر پر كنید. سپس به اندازه 3 قاشق غذاخوری بستنی وانیلی درون این مایه ریخته و روی آن را با خامه و پودر شكلات تزئین كنید.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:50
آشپزی و شیرینی پزی
شیرینی برنجی
مواد لازم: آرد برنج نرم: 400 گرم، آرد گندم: 100 گرم، كره: 300 گرم، پودر شكر: 200 گرم، تخم‌مرغ: یك عدد، گلاب: یك قاشق سوپخوری و تخم خرفه: به میزان لازم.

 

طرز تهیه: كره را در ظرفی ریخته و با همزن خوب بزنید. پودر شكر را هم به آن اضافه كرده و هم بزنید. تخم‌مرغ را هم به این مواد اضافه كنید. سپس آردها را كه مخلوط كرده و الك كرده‌اید، با گلاب به مواد قبلی اضافه كنید و با یك قاشق غیر فلزی خوب هم بزنید. این خمیر را در یك كیسه نایلونی ریخته و یك ساعت استراحت دهید. پس از این مدت سینی فر را بیرون آورده و كف آن را كمی‌چرب كنید. از خمیر آماده شده به اندازه یك گردوی كوچك برداشته، در دست گلوله كنید و آنها را با فاصله در سینی بچینید. حالا مهر مخصوص شیرینی برنجی را كمی ‌چرب كرده و با آن روی خمیرهای گلوله شده بزنید. كمی‌تخم خرفه هم روی خمیرها بپاشید. فر را روی درجه 150 درجه سانتی‌گراد گرم كنید. سینی را به مدت 15 دقیقه روی پنجره وسط بگذارید تا شیرینی‌ها آماده شود.


دوشنبه 19/4/1391 - 10:49
آشپزی و شیرینی پزی
شیرینی ساده
مواد لازم: آرد: 550 گرم، كره: 300 گرم، پودر قند: 200 گرم، تخم‌مرغ: 2 عدد،‌ وانیل: نصف قاشق چایخوری و زعفران.

 

طرز تهیه: كره را داخل ظرف ریخته و همراه پودر قند با همزن برقی به مدت 3 دقیقه بزنید. اگر همزن برقی ندارید مدت هم زدن باید بیشتر باشد؛ یعنی آنقدر بزنید تا حجم آن دو برابر شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را هم به آن اضافه كنید و باز به مدت 2 دقیقه بزنید. وانیل را هم داخل ظرف ریخته و آرد را در 4 مرحله و كم‌كم به بقیه مواد اضافه كنید و با دست خوب ورز دهید، به اندازه‌ای كه خمیر به دست نچسبد. حالا خمیر را به مدت 5 ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت كند. وقتی​خمیر را از یخچال بیرون آوردید باید كاملاً نرم و لطیف شده باشد. آن را به 2 اندازه مساوی تقسیم كنید. به نیمی‌از آن زعفرانی كه دم‌كشیده باشد​ اضافه كنید و خوب هم بزنید. در تهیه این نوع شیرینی احتیاج به چرب‌كردن سینی فر ندارید و همچنین نیازی به قالب مخصوص هم نیست. از خمیر سفید به اندازه یك گردوی كوچك برداشته و در دست گرد كنید و در سینی فر بگذارید و همچنین از خمیر زعفرانی هم كمی‌بردارید و به هر شكلی كه دوست دارید، درآورده و در سینی بگذارید.

اگر فرزندی دارید، می‌توانید برای او خمیر را به شكل‌های مختلف مثل عروسك یا ماهی درآورید و در سینی فر قرار دهید. سپس سینی را در دمای 175 درجه سانتی‌گراد، طبقه وسط و به مدت 15 دقیقه بگذارید تا شیرینی شما آماده شود. بعد از پختن شیرینی‌ها می‌توانید با پودر پسته، مارمالاد یا عسل روی آن را تزئین كنید. 

دوشنبه 19/4/1391 - 10:49
آشپزی و شیرینی پزی
باسلق
مواد لازم: نشاسته: 350 گرم، آب: یك و نیم لیوان، شكر: 300 گرم،‌ گلاب: نصف لیوان، گردو: 150 گرم، كره: یك قاشق غذاخوری و پودر نارگیل برای تزئین: به میزان دلخواه.

طرز تهیه: آب سرد و نشاسته را مخلوط كرده و خوب هم بزنید تا مایعی یكدست داشته باشید. مایع را روی حرارت ملایم گذاشته و مرتب هم بزنید تا گلوله نشود. بعد آن را از صافی رد كنید. مایعی كه از صافی رد شده را روی حرارت ملایم بگذارید و شكر به آن اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. حالا كره و گلاب را هم به بقیه مواد اضافه كنید و باز هم بزنید تا كاملاً سفت شود. توجه كنید كه این مایع سریع ته می‌گیرد یا گلوله می‌شود. وقتی مواد داخل ظرف مثل خمیر شد، زیر گاز را خاموش كنید و روی یك سطح صاف مقداری پودر نارگیل بریزید و مقداری از خمیر آماده را با قاشق بردارید و روی پودر نارگیل بگذارید و اطراف آن را صاف كنید و مقداری پودر نارگیل هم روی آن بپاشید. سپس یك نیمه گردو را روی آن قرار دهید. در آخر هم به مدت 6 ساعت باسلق‌ها را داخل یخچال بگذارید و سپس میل كنید.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:49
خواص خوراکی ها
سركه را از یاد نبریم
سركه یكی از چاشنی‌های خوشمزه و مفیدی است كه در تمام دنیا شناخته شده است. همین سركه یكی از اجزای مهم سفره هفت‌سین هم هست. سركه‌های مختلفی در نقاط گوناگون وجود دارد؛ یعنی تقریباً تمام​ ‌میوه‌هایی كه مقداری قند داشته باشند، خاصیت تبدیل شدن به سركه را دارند، ولی در ایران سركه سیب، انگور، خرما، بالزامیك و سركه سفید مشهورتر هستند. در سایر كشورها انواع دیگری مانند سركه برنج یا سركه نیشكر و سركه نارگیل هم وجود دارد.

از سركه در بعضی غذاها استفاده می‌شود، ولی استفاده بیشتر آن در تهیه ترشیجات است. تمام ترشی‌ها و برخی شورها با سركه درست می‌شود. سركه طبیعتی خشك و سرد دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود همراه سركه از خوراكی‌هایی كه طبیعت گرم دارد، استفاده كنید.

امروزه بعضی از مردم عادت كرده‌اند سالادها را با انواع سس‌ها از جمله سس مایونز مصرف كنند، ولی اگر از سركه در انواع سالاد استفاده كنید هم از دست چربی مضر سس رها شده‌اید و هم این‌كه سركه باعث می‌شود ویتامین‌های مواد داخل سالاد مانند كاهو، گوجه‌فرنگی، هویج و... بیشتر جذب بدن شود.

سركه​ ویتامین و املاح معدنی دارد و همچنین كاهش‌دهنده چربی و كلسترول بد خون است. همچنین عمل گوارش را آسان‌تر كرده و قندخون را هم كنترل می‌كند. آنتی‌اكسیدان هم در سركه وجود دارد كه برای مقابله با بیماری‌ها مفید است.

یكی از نوشیدنی های قدیمی ‌و بسیار مفید در ایران سركه شیره نام دارد. ولی امروزه كمتر كسی از این نوشیدنی گوارا استفاده می‌كند.

تهیه سركه خانگی خیلی سخت نیست و بهتر است خودتان آن را در خانه تهیه كنید یا اگر قصد خرید سركه دارید، سعی كنید از جایی مطمئن سركه‌های طبیعی بخرید.

علاوه بر خواص دارویی فراوان، یكی دیگر از خاصیت‌های سركه تمیز كنندگی مناسب و بی دردسر آن است. مخلوط سركه و آب و كمی‌ مایع ظرفشویی، شیشه‌شویی بسیار خوب و كارآمد است. همچنین سرامیك‌ها و كاشی‌ها با سركه بسیار تمیز می‌شود. در واقع سركه تمیز كننده‌ای قوی و ارزان‌قیمت است كه به محیط‌زیست هم آسیبی نمی‌رساند.

دوشنبه 19/4/1391 - 10:48
بهداشت روانی
خودتان را بهتر بشناسید
مامان‌بزرگ همیشه می‌گوید من می‌توانم. اما می‌دانم كه نمی‌تواند، تا كسی آب می‌خواهد تلوتلوخوران می‌دود كه برایش آب بیاورد!

مادربزرگ زهرا هم با وجود این‌كه بیش از 70 سال دارد، هنوز 3 نوه‌اش را دارد نگهداری می‌كند. او خسته و رنجور شده است، اما می‌گوید باید به این كار ادامه دهم.

 

پدربزرگ رعنا رعب‌انگیز است. باورتان بشود یا نه آدم جرات نمی‌كند به او سلام كند، مزاح كه جای خود دارد. هنوز هم نفهمیده‌ام ما را آدم حساب نمی‌كند یا اعصاب ندارد با كسی حرف بزند.

سكینه‌خانم، مادر همسایه هم همیشه دارد از همه ناله می‌كند. زمین، آسمان، زمانه، دختر، پسر، نوه، نتیجه، بیمه، بازنشستگی و... .

سلوك با آدم‌ها سخت می‌شود، وقتی در بخش منفی افكار و رفتار خود گیر می‌كنند یا بیش از آن‌كه لازم است از خود برای زندگی دیگران مایه می‌گذارند. یا فراری می‌شوی یا همیشه مدیونی و گاه متوقع می‌مانی كه چرا مادر مثل همیشه نیست!

وقتی پیر می‌شویم رفتارهای ما چنان تثبیت می‌شود كه فكر می‌كنیم ما با آنها زاده شده‌ایم.

ما با این رفتارهای تثبیت‌شده در مورد دیگران و خود قضاوت می‌كنیم و آن قضاوت‌ها و بازخوردهایی كه به دیگران می‌دهیم برای ما دنیای پیچیده روابطمان را ترسیم می‌كنند. ما هر چقدر كه پیر شده باشیم شاید نتوانیم دنیا را دستكاری كنیم، اما می‌توانیم خودمان را بهتر بشناسیم و شاید بتوانیم در بهترین وضعیت خود قرار بگیریم.

اما هیچ‌یك از ما نمی‌توانیم بگوییم كه در بهترین وضعیت خود قرار داریم. حتما این جمله را بعد از یك رفتار غیرطبیعی زیاد شنیده‌اید كه انگار كس دیگری شده بودم و نفهمیدم چه كردم!

شاید دانستن این رموز برای تازه‌دامادها و تازه‌عروس‌ها واجب باشد، اما وقتی پا به سن می‌گذارید و نازكدل و رنجور می‌شوید تحمل چنین عكس‌العمل‌هایی هم برای شما و هم برای همسرتان سخت‌تر است.

پس بیایید در آستانه سال نو رفتارهای خودتان را زیر ذره‌بین ببرید.

یك روان‌شناس به نام جودیت اورلوف، تیپ‌های عاطفی افراد و عكس‌العمل‌های آنها را وقتی كه حال خوشی دارند یا وقتی در بدترین وضعیت خود قرار می‌گیرند تقسیم‌بندی كرده كه دانستن این موضوع كه شما در كدام گروه قرار می‌گیرید به شما كمك می‌كند كه به سمت بهترین وضعیت خود حركت كنید.

نوع احساس شما از صافی دیدگاه هردو شما نسبت به جهان اطرافتان عبور می‌كند. احساسات شما پیشفرض‌های تعیین‌شده‌ای از شخصیت شما دارد كه بخصوص تحت فشار تبدیل به رفتارهای احساسی شما می‌شود.

4 نوع هیجان عاطفی همراه با جنبه‌های مثبت و منفی و نحوه متعادل كردن آن وجود دارد؛

تیپ هیجانی اول؛ متفکر

كیفیت: شما یك شخص صریح و بیان‌كننده مسائل هستید. ذهنی تحلیلی، مایل به تعمق و تفكر و مقابله‌گر و پیشتاز دارید.

در وضعیت مثبت: بسیار منطقی هستید و براحتی مشكلات را با همین روش به طور عقلانی رفع می‌كنید. مناظره‌گر بزرگی هستید، قادرید در موقعیت‌های عاطفی پر هیجان آرامش خود را حفظ كنید.

در وضعیت منفی: با احساسات خود و دیگران به سختی ارتباط برقرار می‌كنید، دچار برچسب افاده‌ای می‌شوید و تودار یا سرد به نظر می‌رسید. در مورد مشكلات با عقده روحی برخورد می‌كنید و گاه بیش از حد جدی هستید. مراقب باشید با صراحت خود فرزندان، نوه‌ها و همسرتان را نرنجانید و سعی كنید گاهی هم آنها را درك كنید.

پیشنهادی برای تعادل: برای جسم و روح خود وقت بیشتری بگذارید. تكنیك‌های تنفس ورزش شدید را بیازمایید و گاهی سعی كنید خود را جای دیگران بگذارید و مانند آنها احساس كنید و دنیا را ببینید.

تیپ هیجانی دوم؛ یاور

كیفیت: بسیار حساس هستید، به طور طبیعی اهداكننده‌اید، ذاتا انسان معنوی هستید و یك شنونده خوب به شمار می‌آیید.

در وجه مثبت خود كمك كننده بیماران، یاور، دوست، پرشور و احساسی هستید. مشكلات، افكار و احساسات دیگران را به صورت شهودی درك می‌كنید، از نظر احساسات پاسخگو هستید.

در جنبه منفی دیگران براحتی می‌توانند حال بد خود را به شما منتقل كنند و مستعد ابتلا به اضطراب، افسردگی​ و خستگی هستید و براحتی در هنگام زندگی با دیگران احساس كنار گذاشته شدن می‌كنید و در مرزبندی با افراد و ایجاد حد و مرز برای رابطه مشكل دارند.

خوب بودن خوب است، اما به رنجوری جسم خود نیز توجه كنید. بیش از اندازه‌ای كه می‌توانید نبخشید و نگران از دست دادن حمایت خانواده، نوه‌ها و فرزندان نباشید. خود را دوست داشته باشید تا دیگران نیز دوستتان بدارند.

به تعادل در آوردن احساسات: با خود گفت‌وگوی مثبت و بحث منطقی كنید.

برای خود وقت‌های آرامش روانی و خود آرام‌سازی و عبادت قرار دهید. بیاموزید كه بین خود و دیگران مرزهای روشن و مشخصی بگذارید و از«​ نه» گفتن نترسید. برای خود فضایی بگذارید، راه فرار از رودربایستی را نگه دارید و از خودتان بیش از دیگران مراقبت كنید.

سومین تیپ هیجانی؛ سخت بودن

كیفیت: شما از لحاظ احساسی برای خود و دیگران قوی هستید، عملگرا به شمار می‌روید و قادرید در بحران، خونسردی خود را حفظ كنید و از قضاوت دور بمانید.

در وضعیت مثبت: می‌توانید ركن قدرت و بخشنده‌ای سازگار و وفادار و قابل احترام باشید و مدت‌ها رابطه نزدیك خود را با افراد حفظ كنید.

اما در وضعیت منفی می‌توانید از احساسات فاصله بگیرید مركز خشم و سرخوردگی شوید و عمق روابطتان ممكن است از بین برود.

قوی بودن خوب است، اما حتی صخره‌ها هم با تعداد زیادی از صدف‌ها و خرچنگ‌ها دوست هستند. آنقدر بزرگ نباشید كه از شما فرار كنند.

سعی نكنید با امواج تنش‌زا برخورد كنید، بلكه از آنها فاصله بگیرید. زیرا وقتی سر حال نیستید و در وضعیت منفی خود هستید نمی‌توانید از پس این امواج برآیید.

به تعادل در آوردن احساسات: فعالیت‌ها و تمرین‌های برونگرا و جاری‌كننده احساسات انجام دهید. مثلا هر روز یكی از احساسات خود را بیان كنید. آغازگر گفت‌وگوهای احساسی باشید.

تیپ شخصیتی چهارم؛ احساسات سیال

شما با احساسات خود آشنایی دارید و آن را اغلب به اشتراك می‌گذارید.

احساسات شما معمولا خودجوش، مستقیم و قابل اعتماد هستند.شما در خلق مثبت قادر به بیان احساسات خود هستید، راحت دیگران را می‌بخشید و شبكه‌های حمایتی از دوستان صمیمی ‌باارزش به وجود می‌آورید و آنها را حفظ می‌كنید.

در خلق منفی نیاز بیش از حد برای به اشتراك گذاشتن احساسات از خود نشان می‌دهید به نحوی كه تمایل شما به شنیدن بازخورد خارجی، در عوض تكیه بر دریافت‌های شهودی خودتان می‌تواند از دوستانتان درمانگرانی بسازد كه فقط به درد دل‌های شما گوش می‌دهند.

اگر شما از آن دسته سالمندانی هستید كه وقتی دیگران سراغتان می‌آیند فقط ناله می‌كنید و به همسرتان نیز فقط از زمانه شكایت می‌كنید بدانید كه این كار دیگران را خسته می‌كند.

برای به تعادل رسیدن فعالیت‌هایی را تمرین كنید كه قدرت و خودكفایی شما را تقویت می‌كند. به خودتان اعتبار بدهید و بیش از اندازه به نظر دیگران اهمیت ندهید.

بیاموزید كه خود را ببخشید و تمرین كنید كه با خود گفت‌وگوی مثبت كنید و به خود انرژی ببخشید.

زهره زیارتی  

دوشنبه 19/4/1391 - 10:48
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته