• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3468روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی

سماق پلو

مواد لازم: برنج: 2 پیمانه، گوشت چرخ كرده: 250 گرم، پیاز متوسط :3 عدد، زعفران دم كرده: 3 قاشق غذاخوری، سماق: 2 قاشق غذاخوری ،نمك، فلفل، زردچوبه و روغن سرخ‌كردنی به میزان لازم.

طرز تهیه: یك عدد پیاز را روی گوشت چرخ‌كرده رنده كنید و به همراه مقداری نمك، فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید. حالا ظرفی را روی گاز بگذارید، مقداری روغن سرخ‌كردنی درون آن بریزید و بگذارید كمی ‌داغ شود. سپس از گوشت‌های آماده بردارید و به صورت كوفته‌های ریز درآورید و در روغن سرخ كنید. وقتی گوشت‌ها سرخ شد، آنها را كنار بگذارید. حالا بقیه پیازها را خلالی خرد كنید و درون روغن سرخ كنید. بعد از این‌كه پیازها طلایی شد، آنها را درون یك آبكش بریزید تا روغن اضافی آن برود. حالا پیازهای سرخ‌شده را با كوفته‌ها مخلوط كنید. در این مرحله، برنج را كه شسته و خیس داده‌اید، آبكش كنید. سپس نیمی‌از برنج را در ظرفی بریزید، زعفران دم‌كرده را روی آن ریخته و به آرامی‌هم بزنید. حالا ته یك ظرف مقدار كمی ‌روغن بریزید، سپس یك كفگیر برنج زعفرانی و مقداری از مواد آماده را روی آن ریخته و كمی ‌سماق هم روی مواد بریزید. حالا یك كفگیر برنج سفید را روی مواد اضافه كنید و دوباره از مواد آماده بریزید و سماق را هم به آن بیفزایید؛ به همین ترتیب ادامه دهید تا برنج و مواد تمام شود. توجه كنید لایه آخر باید برنج باشد و سماق هم در همه لایه‌ها ریخته شود. سپس بگذارید این برنج به مدت 30 دقیقه بماند و دم بكشد تا غذا آماده شود. 

سه شنبه 20/4/1391 - 11:36
آشپزی و شیرینی پزی

سمنو

مواد لازم: گندم پوست نكنده: یك كیلوگرم، آرد نان سنگك: 2 تا 3 كیلوگرم.

طرز تهیه: گندم پوست نكنده را پاك كنید و تمیز بشویید. مدت 2 روز گندم‌ها را خیس دهید. در این مدت چند بار آب آن را عوض كنید. وقتی كه گندم جوانه زد، آنها را درون یك پارچه تمیز بپیچید تا ریشه آن بیرون بزند. در این مدت پارچه را نمدار نگه دارید. وقتی كه ریشه گندم بیرون آمد، گندم‌ها را درون چند سینی پهن‌كرده و یك پارچه نمدار روی آنها بكشید و مرتب روی پارچه را نمدار كنید تا خشك نشود. وقتی كه گندم ریشه و ساقه سبزی درآورد آنها را یا بكوبید ​ یا چرخ كنید. حالا مقداری آب روی گندم‌های چرخ شده بریزید و آنها را از صافی رد كنید به طوری كه شیره از پوسته گندم درآید. حالا آرد را درون این شیره حل كنید تا به صورت مایع رقیقی درآید. حالا ظرف را روی شعله گاز بگذارید و مرتب هم بزنید تا مایع جوش بیاید و كم‌كم غلیظ شود. دقت كنید كه باید مرتب آن را هم بزنید تا سمنو ته نگیرد، زیر شعله هم باید كم باشد. حدود 24 ساعت زمان لازم است تا سمنو بپزد، بنابراین باید از شعله كم استفاده كنید تا سمنو به خوبی پخته شود. وقتی كه غلظت و رنگ سمنو مناسب بود، مشخص می‌شود آماده است.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:36
آشپزی و شیرینی پزی
كوفته مرغ
مواد لازم: مرغ چرخ‌كرده: 500 گرم، جعفری خرد‌شده: 2 قاشق غذاخوری، پیاز كوچك: یك عدد، زیره: یك قاشق چایخوری، هویج متوسط: 2 عدد، سیب‌زمینی متوسط: یك عدد، نخودفرنگی: یك پیمانه، رب گوجه‌فرنگی: یك قاشق غذاخوری، نمك، فلفل و روغن سرخ كردنی به میزان لازم.

طرز تهیه: پیاز را داخل مرغ چرخ‌كرده رنده كنید و جعفری خرد شده را هم به آنها اضافه نمایید. نمك، فلفل و زیره را هم به بقیه مواد اضافه كنید و خوب ورز دهید. حالا داخل یك ظرف كمی روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس به اندازه یك گردو از مواد كوفته بردارید، در دست گرد كنید و در روغن بگذارید تا سرخ شود. بقیه مواد را هم به همین طریق سرخ كنید. بعد از این ‌كه همه كوفته‌ها سرخ شد، رب را درون روغن بریزید و كمی سرخ نمایید. حالا مقدار 2 لیوان آب درون كوفته‌ها ریخته و هویج را حلقه‌حلقه خرد كنید و به همراه نخودفرنگی درون ظرف بریزید. نمك و فلفل را هم اضافه كرده و بگذارید بجوشد. بعد از نیم ساعت سیب‌زمینی را هم پوست بكنید، ریز كنید و درون غذا بریزید و بگذارید بپزد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب لیمو هم به غذا اضافه كنید.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:36
خواص خوراکی ها
سیر؛ ضدمیكروب و سرطان
سیر یكی از اجزای همیشگی سفره هفت‌سین است؛ به همین دلیل همه بخوبی آن را می‌شناسند. این گیاه سرشار از خواص دارویی است و از زمان‌های قدیم مورد استفاده مردم بوده است. سیر طبیعتی گرم و خشك دارد و خواص بی‌شمارش بوی نامطبوع آن را قابل تحمل می‌كند. اگر به دلیل همین بو نمی‌توانید سیر خام بخورید حتما در غذاها از آن استفاده كنید.

 

سیر ضدمیكروب و ضدسرطان و خواص آنتی‌اكسیدانی دارد. همچنین مصرف آن برای بیمارانی كه مبتلا به نقرس، رماتیسم و درد مفاصل هستند بسیار مفید است. افرادی كه انگل دارند می‌توانند از سیر استفاده كنند و از شر انگل خلاص شوند. برای رفع بوی ناخوشایند سیر می‌توانید بعد از خوردن آن مقداری كاهو یا سبزی تازه استفاده كنید. به این طریق مقداری از بوی سیر كاسته می‌شود، ولی باید بدانید كه بوی سیر بعد از وارد شدن به بدن از طریق ریه‌ها و پوست بدن دفع می‌شود. البته خوب است بدانید همین بو دافع حشرات است. بعضی افراد سیر را درسته قورت می‌دهند، اما سیر هر چه له‌تر شود خاصیتش بیشتر می‌شود؛ بنابراین سیر درسته نمی‌تواند تمام خواص این گیاه را به بدن شما برساند. همچنین سیر هرقدر حرارت ببیند خاصیت خود را بیشتر از دست می‌دهد؛ پس تا می‌توانید سیر تازه مصرف كنید چون خاصیت بیشتری دارد.

بعضی‌ها هم نباید سیر بخورند؛ به عنوان مثال افرادی كه دچار یبوست هستند باید از خوردن سیر خودداری كنند. همچنین كسانی كه فشار خون پایین دارند باید كمتر از سیر استفاده كنند، زیرا سیر پایین آورنده فشار خون است. افرادی هم كه معده ضعیفی دارندبایدسیر كمتری میل كنند.مادران شیرده به​هیچ‌وجه سیر نخورند، زیرا بوی سیر به شیر مادر منتقل شده و باعث آزار كودك می‌شود. سیر به​صورت تازه و پخته یا در ترشی مورد مصرف دارد. اگر معده سالمی دارید و فشار خونتان پایین نیست، هر چه می‌توانید و به هر طریق ممكن سیر بخورید.


سه شنبه 20/4/1391 - 11:33
آشپزی و شیرینی پزی
پای سیب
مواد لازم: آرد سفید: 500 گرم، كره: 250 گرم، پودرقند: 2 قاشق سوپخوری، شیر: یك فنجان، سیب: 5 عدد، دارچین: یك قاشق سوپخوری و تخم‌‌مرغ: یك عدد

 

طرز تهیه: آرد را الك كرده و در ظرفی بریزید، سپس پودرقند را به آن اضافه كرده و هم بزنید. كره را نیم‌ساعت قبل از یخچال بیرون آورده و وقتی كمی نرم شد داخل خمیر بریزید و با دست خوب ورز دهید تا كاملاً با پودرها مخلوط شود و حالت چسبناك به خود بگیرد. خمیر به دست آمده را در نایلون بریزید و به مدت 2 ساعت داخل یخچال نگه دارید. پس از این كه خمیر را بیرون آوردید، باز هم با دست آن را ورز دهید و سپس به 2 قسمت تقسیم​اش كنید. نیمی از آن را كنار گذاشته و نیمی دیگر را روی سطحی صاف كه كمی آرد پاشیده‌اید باز كرده و با وردنه آن را صاف كنید، ولی مراقب باشید خیلی نازك نشود. حالا سیب‌ها را خیلی باریك برش دهید و یك ردیف روی خمیر بگذارید و روی آن را كمی پودرقند و دارچین بریزید. این كار را دوباره تكرار كنید. سپس باقی خمیر را روی سطحی پهن كرده و مانند قبل با وردنه سطح آن را صاف كنید. خمیر صاف‌شده را روی سیب‌ها بگذارید. حالا یك زرده تخم‌مرغ را در ظرفی ریخته و با كمی زعفران هم بزنید و این محلول را با قلم‌مو روی خمیرها بمالید. در این مرحله با چنگال روی خمیر را سوراخ سوراخ كنید. پای سیب را به مدت 45 دقیقه با حرارت 160 درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید تا آماده شود. یادتان باشد روی پای سیب باید طلایی شود پس اگر نیاز بود بگذارید زمان بیشتری در فر بماند. 

سه شنبه 20/4/1391 - 11:33
ازدواج و همسرداری
الفبای زن‌داری
روزهای جشن و اعیاد، روزهای پیوند بسیاری از زوج‌های جوان نیز هست. گرچه این روزها برای شمایی كه تازه زندگی مشترك را شروع كرده‌اید یا قرار است در نوروز خانواده‌ای مستقل را تجربه كنید، شــاد به‌نظر می‌رسد، اما ممكن است پر از چالش نیز باشد.

زن‌داری نیز مانند هر كار دیگر راه و رسمی دارد كه اگر شما دامادهای آینده یا جدید آن را بیاموزید، به مراتب كارتان راحت‌تر می‌شود.

اول از همه پیوند با خانواده‌هاست.

مردی عزیزتر است كه مادر زن و پدر زنش را دوست داشته باشد و برادر و خواهر همسرش مثل برادر و خواهر خودش باشند یا دست‌كم این طور نشان بدهد.

ـ اگر می‌خواهید هدیه‌ای بدهید تعادل و تناسب هدیه مادر و پدر خود و او را رعایت كنید. یعنی برای والدین خود 100 تومان هدیه ندهید و برای والدین همسرتان 50 تومان.این موجب اختلاف می‌شود.

ـ مناسبت‌هایی كه برای او مهم است، باید برای شما هم مهم باشد در غیر این صورت معنایش برای او فراموش كردن و دوست نداشتن است.

به دنیای او وارد شوید. این‌كه شما یك رفتار را می‌پسندید دلیل نمی‌شود كه همسر شما هم دوست داشته باشد با او همان‌طور رفتار شود. از او بپرسید وقتی ناراحت می‌شود دوست دارد چطور دلداری‌اش دهید. سوال كنید از چه رفتاری خوشحال می‌شود و بهتر است چه نوع هدایایی برایش بگیرید.

پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است.

شما باید فرق ناز كردن و قهر كردن همسرتان را بدانید و یاد بگیرید وقتی عصبانی است، چطور آرام می‌شود. همه این شیوه‌ها ممكن است با شیوه‌هایی كه شما دوست دارید در موردتان رفتار شود، فرق كند. شما هم به همسرتان بگویید در چنین مواقعی چه توقعی دارید.

ـ مرد خانواده باشید. زن‌ها خیلی دوست دارند بیشتر وقتشان را با همسر و فرزندانشان دور هم بگذرانند. اما خیلی از مردها دوست دارند تنها سر كنند. تنهایی كوهنوردی بروند، به باشگاه بروند یا با دوستانشان قرار بگذارند و فوتبال تماشا كنند. می‌توانید یك روز در ماه را هم شما و هم همسرتان با دوستانتان بگذرانید ولی روزهای آخر هفته را مرد خانواده باشید.

ـ این چند مورد را تمرین كنید تا در فرصتی دیگر فوت و فن‌های حرفه‌ای‌تری را بیاموزید.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:31
بهداشت روانی
گریه‌كردن‌كم‌آرزویی نیست
شاید در فرهنگ ما گریه‌كردن چندان مطلوب نباشد و اغلب نقطه ضعف محسوب شود، اما گریه و بخصوص اشك‌هایی كه می‌ریزید، فوایدی برای روح و چشمتان دارد.

 

روان‌شناسان می‌گویند مطالعات گریستن در سلامتی بدن نقشی كلیدی داشته و محققان گریه‌كردن را به عنوان یكی از شیوه‌های درمانی به افرادی كه به افسردگی دچارند، توصیه می‌كنند.

انسان در مواقع ناراحتی و تاثر عكس‌العمل نشان می‌دهد كه براساس شخصیت، سن و جنسیت این واكنش‌ها متفاوت است. محققان سراسر جهان بر این باورند، افرادی كه توانایی تجربه حس رضایت و شادی را از زندگی خود ندارند، با استفاده از داروهایی كه در فرد ایجاد اشك می‌كند می‌توانند به درمان خود بپردازند.

فشارهای روانی و مشكلات عاطفی باعث می‌شود تا تعادل شیمیایی بدن بر هم بخورد و در اثر این نامتعادل بودن مواد سمی در بدن ترشح شود كه گریه‌كردن موجب خروج این مواد از بدن می‌شود و در نتیجه دوباره تعادل در بدن برقرار می‌شود.

فشارهای روحی و عاطفی واقعی باعث تولید اشك می‌شود كه با اشك معمولی متفاوت است كه آزمایش‌ها نشان می‌دهد این اشك دارای ماده‌ای سمی به نام «كاته كولامین» است. در واقع گریه‌كردن قابلیت درمانی و تسكین‌دهنده دارد و سم كاته كولامین را از بدن خارج می‌كند.

همچنین متخصصان روانپزشكی معتقدند، گریه‌كردن موجب كاهش سطح منگنز در بدن انسان می‌شود كه متقابلا افزایش این عنصر در بدن عامل تشدید اضطراب، عصبانیت، تحریك‌پذیری،‌ خستگی، آشفتگی احساسی و باقی احساساتی است كه شما را درونگرا می‌كنند.

گریه در وقت نیاز باعث می‌شود برخی مواد شیمیایی كه در اثر استرس در بدن ایجاد می‌شود از بین برود و در نتیجه مانند ورزش در كاهش استرس موثر است. اگر گریه خود را سركوب كنید با افزایش خطر ابتلا به مشكلاتی چون فشار خون بالا، مشكلات قلبی و زخم‌های گوارشی مواجه می‌شوید.

به باور دانشمندان، سركوب و امتناع از گریه كار معقولی نیست، اما برخی افراد كه پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناكامی‌های كوچك فورا شروع به گریستن می‌كنند، باید به روان‌شناس مراجعه كنند. چراكه معمولا علت اصلی این نوع گریه‌ها اعتماد بنفس پایین یا مشكلات روانی مزمن در فرد بوده و باید فرد تحت درمان قرار  گیرد.

فواید اشك ریختن

اشك‌ها موجب رهاشدن احساسات می‌شود. احساسات مثل هوا هستند هرچه بیشتر آنها را در درونتان نگه‌دارید، احتمال این‌كه روزی منفجر شوند، بیشتر می‌شود. اگر احساس می‌كنید نیاز به اشك ریختن دارید احساس خود را سركوب نكنید، چون با گریه‌كردن می‌توانید اضطراب را از خود دورکرده و ذهن خود را پاكسازی كنید. به این ترتیب بدنی سالم‌تر و احساسی آرام‌تر خواهید داشت.

ناگفته نماند كه اشك هم به جز فواید روحی و روانی تاثیرات مثبت زیادی دارد.اشك‌ها چشم‌ها را شستشو می‌دهند و تمیز می‌كنند. اشك ریختن موجب پاك‌شدن كره چشم، پلك‌ها و مژه‌ها می‌شود و از خشك‌شدن غشای مخاطی این عضو پیشگیری می‌كند.

اشك‌ها حتی می‌توانند باكتری‌ها را نابود كنند. اشك​ حاوی مایعی موسوم به «لیسوزیم»است كه می‌تواند 90 تا 95 درصد تمام باكتری‌ها را ظرف 5 تا 10 دقیقه بكشد. بر این اساس اشك​ خاصیت ضدباكتریایی و ضدویروسی دار​د و با میكروب‌ها مقابله می‌كند.

چند نكته جالب در مورد گریه

‌‌ـ ‌علل گریه در افراد بزرگسال عمدتا شامل غم و اندوه، شادی و خوشی، خشم، همدردی، اضطراب و ترس است. البته انسان‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن و برانگیختن احساسات و ترحم دیگران نیز متوسل به گریه می‌شوند، اما جالب است بدانید نوزادان از گریه به عنوان ابزار بقا استفاده می‌كنند. گریه كودكان یك وسیله ارتباطی با مادر بوده و از طریق آن طلب كمك می‌كنند.

ـ زنان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از مردان گریه می‌كنند. غدد اشكی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و كوچك‌تر از غدد اشكی زنان است. شاید یكی از دلایل بیشتر گریه‌كردن زنان نیز همین مساله باشد.

‌‌ـ ‌شور بودن اشك عمدتا به علت وجود كلراید سدیم و پتاسیم در اشك است. میزان نمك موجود در اشك با میزان نمك پلاسمای خون برابراست.

‌‌ـ‌ حیوانات دیگر اغلب هنگام درد كشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشم‌ها یا خشك‌شدن چشم‌ها دچار اشك ریزش می‌شوند. به غیر از انسان‌ها برخی معتقدند فیل‌ها و گوریل‌ها نیز می‌توانند گریه كنند، اما نه به پیچیدگی گریه انسا‌ن‌ها، حیوانات (بویژه نوزادان آنها) به صورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه می‌كنند.

مریم روزبهانی

سه شنبه 20/4/1391 - 11:20
آشپزی و شیرینی پزی

ساندویچ قارچ

مواد لازم: قارچ: 400 گرم، پیازچه: 100 گرم، جعفری: 50 گرم، آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری، شیر: یك لیوان، سیر: یك حبه، نمك، فلفل، پنیر پیتزا، نان تست و روغن سرخ كردنی: به میزان لازم.

طرز تهیه: مقداری روغن در ظرفی ریخته و پیازچه‌ها را كه خرد كرده‌اید درون آن تفت دهید. حالا قارچ‌ها را كه خوب شسته و خرد شده‌اند، با پیازچه تفت داده تا آب آن كشیده شود. سیر را هم رنده‌كرده و درون مواد بریزید. آرد سفید را هم اضافه كرده و مواد را خوب هم بزنید. حالا شیر را درون ظرف بریزید و مرتب هم بزنید تا مایع غلیظ و سفت شود. نمك و فلفل را هم بیفزایید و هم بزنید. در آخرین مرحله جعفری را كه تمیز شسته و خرد كرده‌اید، داخل بقیه مواد بریزید و ظرف را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا كمی سرد شود. تعدادی نان تست روی سینی فر بگذارید و از مواد آماده شده روی آن بریزید و در پایان هم پنیر پیتزای رنده شده روی آنها بریزید و سینی فر را در حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا پنیر پیتزا آب شده و روی آن طلایی شود. ساندویچ‌ها آماده است.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:19
آشپزی و شیرینی پزی
فتوچینی
مواد لازم: فتوچینی: یك بسته، سینه مرغ: یك عدد، پیاز متوسط: 2 عدد، فلفل دلمه‌ای رنگی: یك پیمانه، سویاسس: 4 قاشق غذاخوری، سیب‌زمینی متوسط: یك الی 2 عدد، نمك، فلفل و روغن سرخ‌كردنی: به میزان لازم.

طرز تهیه: پیازها را خلالی خرد كرده و در روغن سرخ‌كردنی سرخ كنید. سپس سینه مرغ را ریز خرد كرده و در پیازها تفت دهید. پس از آن یك پیمانه فلفل دلمه‌ای سبز، قرمز و زرد را كه به صورت نگینی خرد كرده‌اید، با مرغ و پیاز مخلوط كنید تا كمی تفت بخورد. حالا سویا سس را داخل بقیه مواد بریزید و ظرف را از روی حرارت بردارید. قابلمه‌ای را پر از آب كرده و روی گاز قرار دهید تا جوش بیاید. مقداری نمك در آب بریزید و فتوچینی را داخل آن بگذارید. وقتی فتوچینی آنقدر پخت كه مغزش نرم شد، آن را داخل سبدی ریخته و آب سرد روی آن بریزید. داخل قابلمه دیگری كمی آب و روغن بریزید و یك ردیف سیب‌زمینی را كه پوست كنده و حلقه‌حلقه كرده‌اید در كف آن بگذارید و سپس قدری از فتوچینی را داخل قابلمه بریزید و یك ردیف هم از سس آماده شده روی آن بریزید؛ این كار را ادامه دهید تا مواد تمام شود. حالا قابلمه را روی حرارت تند گاز گذاشته بعد از این‌كه بخار داد، زیر شعله را كم كنید تا فتوچینی خوب دم بكشد.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:19
آشپزی و شیرینی پزی

خوراك مرغ و سبزیجات

مواد لازم: سینه مرغ: یك عدد ـ كدو: 4 عدد متوسط ـ فلفل دلمه‌ای نگینی(رنگ‌های مختلف) یك پیمانه ـ قارچ: 150 گرم ـ سویا سس: به میزان لازم ـ فلفل به مقدار دلخواه، آبلیمو: یك قاشق غذاخوری.

طرز تهیه: ابتدا مرغ را شسته و خرد كنید. سپس بگذارید مرغ‌های تكه شده همراه با سویا سس و فلفل بماند تا طعم‌دار شود. سپس قارچ‌ها را برای مدت كوتاهی با آبلیمو تفت دهید. كدو را هم به قارچ‌ها اضافه كنید تا كمی تفت بخورد و زمانی كه كدو نیم‌پزشد، فلفل دلمه‌ای را كه نگینی خرد كرده‌اید، به بقیه مواد اضافه كنید و بگذارید همه مواد با هم تفت بخورد.(می‌توانید از رنگ‌های مختلف فلفل دلمه‌ای استفاده كنید تا غذا ظاهر زیبایی پیدا كند.) در این مرحله باید مرغ‌هایی را كه با سویا سس طعم‌دار شده است، به بقیه مواد اضافه كنید و بگذارید همراه سبزیجات بماند تا بخوبی پخته و غذا آماده شود.  

سه شنبه 20/4/1391 - 11:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته