• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5477روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

فرمت‌های PDF، XPS، CSVT،HTML فرمت‌های متن‌های رایانه‌ای هستند که کاربران رایانه با آنها برخورد کرده‌اند، اما گاهی اوقات راه ساده‌ای برای ویرایش درون آنها سراغ ندارند.

خبرگزاری آلمان از تورنتو گزارش داد، cometdocs می‌تواند به این کاربران کمک کند. این سرویس آنلاین که مقر آن در کانادا است، به کاربران امکان می‌دهد بیش از 50 نوع فرمت فایل را به یکدیگر تبدیل کنند.

باز کردن ضمایم اینچنینی می‌تواند به شکل بالقوه به ویروس‌ها امکان حمله به رایانه شما را بدهد.

مشکلی که در این میان وجود دارد این است که ویندوز به صورت پیش‌فرض پسوند فایل‌ها را که ممکن است شامل "exe"، "com" و "cmd"باشد، نشان نمی‌دهد. برای مثال فایلی مثل "invoice.pdf.exe" به همان اندازه بی‌خطر به نمایش در می‌آید که فایل "invoice.pdf".

شما می‌توانید با تنظیم دستی ویندوز را وادار کنید پسوند فایل‌ها را نمایش دهد. کافی است در اکسپلورر به منوی Tools رفته، Folder Options را انتخاب کنید.

کاربران ویندوز ویستا باید دکمه Alt را برای نمایش خط منو فشار دهند. در باکسی که پس از انتخاب Folder Options گشوده می‌شود، به بخش View tab بروید. سپس از فهرست گزینه‌ها علامت تایید را از مقابل گزینه "Hide extensions for known file types" بردارید. سپس Apply را کلیک کرده و نهایتا دکمه OK را بزنید.

از این به بعد پسوند فایل‌ها برای‌تان به نمایش در می‌آید.

جمعه 12/4/1388 - 22:31
موبایل

آنالیز وب به معنای بررسی رفتار بازدیدکنندگان از وب‌سایت‌ها است.

آنالیز وب در زمینه تجاری به طور خاص به معنای استفاده از داده‌های جمع‌‌آوری‌شده از وب برای تعیین این امر است که کدام جنبه‌های وب‌سایت در جهت اهداف یک کسب و کار معین عمل می‌کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده تقریبا همیشه شامل گزارش‌های "ترافیک وب" هستند. این گزارش‌ها ممکن است حاوی میزان پاسخ ای ‌- میل، داده‌های کمپین‌های میل مستقیم، اطلاعات فروش، داده‌های کارکرد کاربران مثلا نمودار "هیت کلیک‌ها" و سایر اندازه‌گیرهای مرسوم باشند.

● دو رویکرد تکنولوژیک

دو رویکرد تکنولوژیک اصلی برای جمع‌آوری داده‌های آنالیز وب وجود دارد:

۱) اولین روش "آنالیز لاگ‌فایل" (logfile analysis) است. در این روش، لاگ‌فایل‌ها را -که وب سرور‌ها همه عملیات‌شان را در آنها ثبت می‌کنند- می‌خوانند.

۲) روش دوم "تگ‌دادن به صفحات" (page tagging) است که از "جاوا اسکریپت" روی هر صفحه استفاده می‌کنند تا هنگامی که یک مرورگر وب بر روی یک صفحه عمل می‌کند، یک سرور ثالث را خبردار کند.

● آنالیز لاگ‌فایل

وب‌سرورها همیشه همه عملیات‌شان را در یک لاگ‌فایل ثبت می‌کنند. به زودی مشخص شد که این لاگ‌فایل‌ها که قابل خوانده‌شدن به‌وسیله یک برنامه هستند، می‌توانند داده‌‌هایی درباره محبوبیت یک وب‌سایت فراهم کنند. به این ترتیب نرم‌افزار‌های آنالیز لاگ‌فایل ظهور کردند.

در اوائل دهه ۱۹۹۰ آمار وب‌‌سایت عمدتا متشکل از شمارش تعداد تقاضا‌های ارائه‌شده مراجعین به وب‌ سرور بود. این رویکرد منطقی می‌نمود چرا که هر وب‌سایت اغلب شامل یک فابل منفرد HTML بود.

اما با وارد شدن گرافیک به HTML [گرافیک وب] و وب‌سایت‌هایی که چندین فایل HTML را در بر می‌گرفتند، این شمارش دیگر چندان مفید نبود.

اولین لاگ آنالایزر واقعی تجاری در سال ۱۹۹۴ بوسیله IPRO ساخته شد.

دو واحد اندازه گیری هم در میانه دهه ۱۹۹۰ برای تعیین دقیق‌تر فعالیت انسانی روی وب سرورها ارائه شدند. این دو واحد "صفحه دیده‌شده "(page view) و "بازدیدکننده صفحه (page visit or session) بودند.

"صفحه دیده‌شده" به معنای تقاضای یک وب ‌سرور برای یک صفحه، در مقابل یک گرافیک، است، اما "بازدیدکننده صفحه" به معنای یک رشته از تقاضاها از یک مرجع با هویت منحصربه‌فرد است که پس از مدت معینی از عدم فعالیت، معمولا ۳۰ دقیقه، منقضی شده است.

"صفحات دیده‌شده" و "بازدیدکنندگان صفحه" هنوز معیارهای اندازه‌گیری هستند که به طور رایج به نمایش درمی‌آیند، اما اکنون آنهارا هم ابزارهایی غیردقیق محسوب می‌کنند.

ظهور "اسپایدرها و روبات‌های" موتورهای جستجو [چطور موتورهای جستجو كار می‌كنند؟] در اواخر دهه ۱۹۹۰ به همراه "وب پروکسی‌ها" و "آدرس‌های IP به طور فعال اختصاص‌یابنده" برای شرکت‌های بزرگ و ISPها، شناسایی بازدیدکنندگان منحصر به فرد انسانی از یک وب‌سایت را مشکل‌تر کرد.

استفاده گسترده از "کش‌های وب" نیز مانعی بر سر راه "تحلیل لاگ‌فایل" ‌پدید آورد. اگر شخصی یک صفحه را دوباره ببیند، تقاضای دوم از کش مرورگر (browser cache) پاسخ داده می‌شود، و تقاضایی در وب‌ سرور دریافت نخواهد شد.

این امر به معنای آن است که مسیر كلیك شخص در سایت از دست می‌رود.

با پیکربندی وب ‌سرور می‌توان بر "کش‌کردن" (caching) غلبه کرد، اما این کار ممکن است کارکرد بازدیدکننده از وب‌‌سایت را دچار اشکال کند.

● تگ دادن به صفحه

نگرانی‌ها در مورد دقت تحلیل لاگ‌فایل با وجود کش‌شدن، و گرایش به انجام آنالیز وب به عنوان یک سرویس سفارشی دومین روش جمع آوری داده‌ها را پدید آورد: تگ‌دادن به صفحه یا “Web bugs”

در میانه دهه ۱۹۹۰ به طور شایع شمارنده‌های وب را در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کردیم - تصاویری درون یک صفحه وب که تعداد دفعاتی را به نمایش می‌گذاشتند که آن تصویر درخواست می‌شد و به این ترتیب تخمینی از شمار بازدیدها از آن صفحه را به دست می‌داد.

در آخر دهه ۱۹۹۰ این تصویر قابل مشاهده به یک تصویر کوچک غیرقابل مشاهده تحول یافت که با استفاده از جاوا اسکریپت، به همراه درخواست تصویر؛ اطلاعات معینی درباره صفحه و بازدیدکننده را هم انتقال می‌داد. بعد یک شرکت آنالیزکننده وب می‌توانست این اطلاعات را از راه دور پردازش و آماری تفصیلی را تولید کند.

سرویس‌های آنالیز وب همچنین فرآیند تخصیص‌دادن "کوکی" (‍Cookie) به کاربران را هم انجام می‌دهند و به این ترتیب می‌‌تواند آنها را حین بازدید و بازدیدهای بعدی به طور انحصاری شناسایی کنند.

با رواج استفاده از سلوشن"آژاکس"، شیوه جایگزینی برای کاربرد یک تصویر غیرقابل مشاهده ایجاد شده است: استفاده از فراخوان سرور از سوی صفحه اجراشده.

در این شیوه هنگامی که صفحه روی مرورگر وب اجرا می‌شود، یک قطعه کد آژاکس، سرور را احضار می‌کند و اطلاعات مربوط به مرجع را به آن منتقل می‌کند؛ بعد این اطلاعات را یک شرکت آنالیز وب جمع‌آوری می‌کند.

جمعه 12/4/1388 - 22:30
ورزش و تحرک
انتقال "کریستیانو رونالدو" به رئال مادرید جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال است و هواداران را تشنه می‌کند که راجع به این بازیکن بیشتر بدانند.

سایت گل در گزارشی با انتشار بیوگرافی کامل این بازیکن نوشت، بالاخره قرارداد 80 میلیون پوندی خرید کریستیانو رونالدو کامل شد و او از تاریخ اول ژوییه رسما بازیکن رئال مادرید است.

تحلیل‌ها و دلایل زیادی بر این انتقال جنجالی گفته و نوشته شده است، اما خیلی از هواداران فوتبال دوست دارند بدانند در پس چهره خندان قهرمانان چه راز و رمزی نهفته و مثلا فلان فوق ستاره از کجا شروع کرده و چطور زندگی می‌کند.

جدا از جذابیتی که دانستن داستان زندگی این شخصیت‌ها دارد، بیشتر آشنا شدن نسل جوان با الگوهایشان و پند گرفتن از موقعیت‌های پیش آمده برای آنها است که باعث شده یکی از پرطرفدارترین آثار، کتاب‌های خاطرات ورزشکاران معروف باشند.

آشنایی با بیوگرافی یک فوتبالیست به شناخت بهتر اخلاق و حتی ویژگی‌های تکنیکی او کمک فراوانی می‌کند به همین دلیل زندگی ورزشی و شخصی کریس رونالدو برنده توپ طلای اروپا و بهترین فوتبالیست جهان در سال 2008 را مرور می‌کنیم.

** از سه سالگی
24 سال پیش، کریس رونالدو در دهکده فونچال واقع در جزیره کوچک مادیرای کشور پرتغال بدنیا آمد. پدرش "ژوزه دینیس آویرو" و مادرش "ماریا دولارس دو سانتوس" به همراه یک برادر به نام "هوگو" و دو خواهرش "الما" و "کاتیا"، خانواده شش نفره کریس را تشکیل می‌دادند. نام دوم رونالدو را پدرش به خاطر علاقه‌ای که به "رونالد ریگان" رئیس جمهور سابق آمریکا داشت، انتخاب کرد البته نه به دلیل سیاسی بلکه ریگان هنرپیشه مورد علاقه وی بود. رونالدو از سه سالگی فوتبال را روی ماسه‌های کنار ساحل مادیرا آغاز کرد و پس از ورود به مدرسه در سن شش سالگی جدی‌تر به فوتبال پرداخت. کریس از کودکی طرفدار باشگاه اس ال بنفیکای لیسبون بود ولی تقدیر چنین رقم خورد که به تیم رقیب یعنی اسپورتینگ منتقل شود.

اولین بازی رونالدو در سن هشت سالگی برای تیم آماتور آندورینیا اتفاق افتاد که پدرش هم در همان باشگاه تدارکاتچی بود. در سال 1995 که کریس 10 سال داشت، دو باشگاه خوب منطقه مادیرا یعنی ماریتیمو و ناسیونال علاقمند به امضای قرارداد با او شدند؛ ماریتیمو که باشگاه بزرگ‌تر منطقه است بخاطر از دست رفتن قرار ملاقات با "روی سانتوس" مربی آندورینیا، شانس بدست آوردن رونالدو را به همسایه خود یعنی ناسیونال داد و کریس به آنها پیوست. پس از یک سال بازی در ناسیونال و بردن عنوان قهرمانی رده نونهالان، فقط با سه روز تمرین به اسپورتینگ لیسبون پیوست. کریس رفتن به این باشگاه را مدیون زحمات و پشتیبانی مادرش می‌داند.

** اولین بازی با اسپورتینگ
اولین بازی رونالدو با پیراهن راه راه سبز و سفید اسپورتینگ در برابر "موریرنسه" دو گل برای کریس نوجوان داشت که شروع خوبی در آلکوچته یا کارخانه فوتبال لیسبونی‌ها به حساب می‌آمد. برای بازی‌های قهرمانی جوانان زیر 17 سال اروپا به تیم ملی دعوت شد و اولین بار توسط "ژرارد هولیه" سرمربی وقت لیورپول مورد توجه قرار گرفت. حالا رونالدو 16 ساله داشت. مدیران لیورپول با جذب کریس مخالفت کردند چون معتقد بودند که وی خیلی جوان است و فوتبالیست بهتر از او فراوان.

**‌ دلربایی از سر الکس
در همین زمان اسپورتینگ در یک بازی اروپایی با منچستریونایتد روبرو شد و با نتیجه سه بر یک به پیروزی رسید. آن شب سر آلکس مجذوب هنر جوانی ‌شد که می‌توانست در دو گوش راست و چپ و با هر دوپا دفاع حریف را به هم بریزد. در سال 2003 "دیوید بکام" از منچستر به قصد مادرید جدا شد و پیراهن افسانه‌ای شماره هفت یونایتد بی‌صاحب ماند ولی فرگوسن تصمیم خود را گرفته بود و شماره هفت با 24/12 میلیون پوند به کریس رونالدو ‌رسید.

حالا او یک شیطان سرخ است.
در فصل 2004-2003 نخستین نمایش جانشین رونی برابر بولتون از دقیقه 60 شروع شد، گل نزد ولی یک پنالتی برای تیمش گرفت تا در جشن پیروزی چهار بر صفر شرکت کند. کریس تحت نظر سرآلکس پیشرفت کرد؛ سال 2005 با "فان نیستلروی" در حین تمرین درگیر شد و زمزمه‌ها برای ترک باشگاه شروع شد اما در نهایت قرار شد: رود به مادرید برود و رونالدو قراردادش تا 2010 تمدید شود!

** درخشش با منچستریونایتد و آغاز شایعات
چند کارت زرد و قرمز نشان از ناپختگی ستاره جوان داشت، فرگوسن در منچستر و اسکولاری در تیم ملی وارد عمل شدند تا کریس جوان بر اعصابش مسلط شود؛ 29 اکتبر 2005 هزارمین گل یونایتد را در لیگ برتر به ثمر رساند. اولین افتخار رونالدو بدست آمد: "بهترین فوتبالیست جوان سال از طرف فیفا"؛ در آگوست 2003 برابر قزاقستان با پیراهن سرخ تیم ملی پرتغال ظاهر شد و به یورو 2004 رفت. با تیم المپیک در آتن 2004 بازی کرد؛ 7 سپتامبر 2005 تنها چند ساعت پس از فوت پدرش مقابل روسیه به میدان رفت.

در سال 2006 اولین گل جام جهانی خود را در برابر ایران به ثمر رساند و سپس در مرحله یک چهارم نهایی در 8 جولای 2006 باعث اخراج هم تیمی خود "وین رونی" شد البته در بازی ملی با انگلستان، و از همین جا شایعات جدایی او از یونایتد آغاز شد. جو سنگین رسانه‌ای و اعتراض هواداران کریس را به سمت درب ورودی رئال مادرید هل می‌داد ولی سرآلکس مانع این اتفاق شد و با قهرمانی یونایتد در فصل بعد، درایت خود را در این باره به رخ کشید؛ اوج رونالدو در فصل 2008-2007 رقم خورد جایی که با منچستر 42 گل ‌زد و علاوه بر لیگ برتر، قهرمانی باشگاه‌های اروپا را نیز جشن گرفت و کفش و توپ طلای اروپا را از آن خود کرد؛ رئالی‌ها بلافاصله وارد عمل شدند و تمام تابستان 2008 را به تبلیغ برای انتقال رونالدو به تیمشان گذرانند ولی باز هم دخالت فرگوسن همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد.

"من تصمیم گرفتم با جان و دلم برای یونایتد بازی کنم"، این جمله آب سردی بود بر سر رئالی های پر مدعا که انتقال کریس به مادرید را تمام شده می‌پنداشتند. با این حال فقط یک سال طول کشید تا این انتقال جنجالی دوباره به جریان بیفتد.

** حاشیه‌ها
"خوزه مورینیو"، کریس رونالدو را بچه دهاتی بی سواد و بی شخصیت خطاب کرد و گفت که او لیاقت موقعیتش را ندارد؛ با انتشار اخبار مختلف درباره وضعیت اخلاقی کریس بعضی‌ها با او هم عقیده شدند. اکتبر 2005 پلیس از او راجع به یک اتهام غیر اخلاقی تحقیق کرد ولی تبرئه شد.

شاید خرید خانه 3 میلیون پوندی در چشایر با لبخند شیطنت آمیز کریس مرتبط باشد. در منطقه چشایر نژادی از گربه‌های خانگی زندگی می‌کنند که در روایات کهن انگلیسی به حیله گر بودن معروفند و همیشه لبخندی مرموز بر لب دارند مانند گربه‌ای که در داستان آلیس در سرزمین عجایب وجود داشت، درست مثل رونالدوی شیطان؛ کریس با حقوق هفته‌ای 120 هزار پوند حالا دیگر یک پسربچه ساده دهاتی نبود، بلکه با ثروتمندان پولدار معاشرت داشت. در میهمانی‌های مجلل هالیوود در کنار هنرمندان مشهور ظاهر می‌شد.

درباره او می‌گویند پا جای پای دوران جوانی بکام گذاشته و شاید هم بزودی در هالیوود ظاهر شود اما زندگی کریستیانو تماما خوشگذرانی نیست، او در کارهای خیریه نیز فعالیت می‌کند: سال 2005 در فاجعه سونامی شرق آسیا با خرید خانه‌ای برای پسربچه 11 ساله و پدرش، سمبل کمک به بازماندگان سونامی شد.

**‌ امروز
با تمام این روایات حالا کریستیانو رونالدو در سن 24 سالگی گرانترین بازیکن جهان است. شاید به نظر برخی قهرمانی اعصاب خردکن و خودخواه به نظر برسد و شاید هم ستاره‌ای بی‌بدیل، ولی برای دنیای فوتبال بازیکنی است که مفتخر به عنوان بهترین بهترین‌های اروپا و جهان شده. هم اکنون فصل تازه‌ای در زندگی حرفه‌ای کریس باز شده و رویای بازی در سانتیاگو برنابئو به حقیقت پیوسته است

جمعه 12/4/1388 - 22:29
سينمای ایران و جهان
دو برابر شدن تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم تمام معیارها برای حدس زدن نام نامزدهای احتمالی این رشته در هشتاد و دومین دوره مراسم اسکار را دگرگون کرده است.
لس آنجلس تایمز اعلام کرد امروز دیگر گفتن اینکه اعضای آکادمی اسکار از فرصت و امکان انتخاب 10 فیلم برای بخش بهترین فیلم چگونه استفاده می‌کنند بسیار سخت شده است؛ آیا آنها مثل چند سال اخیر انگشت روی فیلم‌های جدی و بزرگ می‌گذارند یا امکان درخشش به فیلم‌های کمدی، مستقل انیمیشن یا کمتر دیده شده می‌دهند.
تا زمان برگزاری مراسم اسکار در ماه مارس سال 2010 ماهها وقت باقی است و پیش‌بینی فیلم‌های برتر امسال برای قرار گرفتن در فهرست 10 نامزد اسکار بهترین فیلم هنوز زود به نظر می‌رسد. اما آنچه در پی می‌آید فهرستی احتمالی از پنج فیلم خوب تا فوق‌العاده، پنج فیلم مستقل و مهجور و پنج فیلم مورد پسند تماشاگران است:

*** رقبای اصلی اسکار 2010:

خبرچین: استیون سودربرگ با بازی مت دیمن فیلمی کارگردانی کرده که چند فیلم نامزد اسکار مانند "نفوذی" مایکل مان و "مایکل کلیتن" تونی گیلروی را به یاد همه می‌آورد.
شکست‌ناپذیر: تنها چیزی که اعضای آکادمی اسکار از خود کلینت ایستوود بیشتر دوست می‌دارند، یک فیلم زندگینامه‌ای است و چه بهتر که این فیلم درباره نلسن ماندلا با بازی مورگان فریمن باشد.

استخوان‌های دوست‌داشتنی: همه پیتر جکسن را با سه‌گانه "ارباب حلقه‌ها" می‌شناسند. او این بار چرخشی در نوع فیلمسازی خود به وجود آورده و کتاب بسیار پرفروش آلیس سیبولد را فیلم کرده که محبوب اعضای آکادمی اسکار است.

9: دانیل دی لوئیس، جودی دنچ، نیکول کیدمن، هاروی وینستین تهیه‌کننده و راب مارشال کارگردان موزیکال "شیکاگو". همه این ستارگان برنده اسکار در یک فیلم جمع شده‌اند.

شاتر آیلند: مارتین اسکورسیزی با لئوناردو دی کاپریو ستاره "مردگان" دوباره در یک فیلم همکاری کرده است. به توضیح بیشتر که نیاز نیست؟


*** ستارگان در حال ظهور:

آملیا: هیلاری سوانک ستاره‌ای که دو بار برنده جایزه اسکار شده نقش آملیا ارهارت را در این فیلم زندگینامه‌ای بازی می‌کند. کارگردان هم کسی نیست جز میرا نایر تحسین‌شده.
برادران: جیم شرایدن فیلمساز ایرلندی خالق "پای چپ من" در تازه‌ترین ساخته خود از بازی جیک گیلنهال، توبی مگوایر و ناتالی پورتمن بهره برده است در یک روایت امروز از داستانی جنگی.

آغوش‌های شکسته: پدرو آلمودوار هواداران بسیاری در هالیوودی دارد، اما هنوز یکبار هم نامزدی اسکار بهترین فیلم را تجربه نکرده است. شاید امسال طلسم با فیلم تازه پنه‌لوپه کروز بشکند.

ارزشمند: برنده سه جایزه اصلی از جشنواره فیلم ساندنس از جمله جایزه بزرگ هیئت داوران. درامی بسیار تلخ و جدی که در محافل رسمی فراوان تحسین شده است.

بالا در آسمان: جیسن ریتمن که با "جونو" نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شد، این بار با یک کمدی دیگر بازگشته است. بازیگر فیلم هم جرج کلونی است که یکی از بازیگران محبوب اسکار به شمار می‌رود.


*** خارج از قاب:

آواتار: این بیشتر استثنا است تا قانون که بلاک‌باسترهایی نظیر "تایتانیک" و "ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه" جوایز اسکار را درو کنند. اما تازه‌ترین تجربه سه‌بعدی جیمز کامرون بسیار مهمتر از آن است که بتوان نادیده‌اش گرفت.

جولی و جولیا: کمدی‌های عاشقانه نورا افرون معمولا چندان باب طبع اعضای آکادمی اسکار نیست. اما ستاره‌هایی مثل مریل استریپ و ایمی آدامز چرا. نخستین نشانه‌های فیلم هم بسیار قوی بوده است.

مستند بدون نام مایکل مور: مستندساز چپگرا یکی از چهره‌های محبوب هالیوود است و سابقه بردن جایزه اسکار را هم در کارنامه دارد. او این بار روی بحران اقتصادی تمرکز کرده که شاید به مذاق اسکاری‌ها خوش بیاید.

سفر ستاره‌ای: تا جایی که بتوانید تصور کنید از سنت‌های مورد پسند اسکار فاصله دارد. اما نمی‌توان تایید منتقدان و استقبال خوب تماشاگران را نادیده گرفت.

بالا: انیمیشن‌های پیکسار معمولا از فهرست اسکار بهترین فیلم جا می‌مانند. اما امسال با افزایش تعداد نامزدهای این بخش دیگر آکادمی توجیهی برای گذشتن از کنار نام فیلم‌های بهترین استودیو انیمیشن‌سازی ندارد.
جمعه 12/4/1388 - 22:24
سينمای ایران و جهان
فروش فیلم سینمایی "خروس جنگی" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود اطیابی از مرز 130 میلیون تومان گذشت.
دومین فیلم سینمایی مسعود اطیابی پس از 16 روز نمایش در سینماها بیش از 130 میلیون تومان فروخته است. این فیلم کمدی داستان زن و شوهری است که یک روز جایشان با هم عوض می‌شود.

رضا عطاران، مریلا زارعی، احمد پورمخبر، کیومرث ملک‌مطیعی و شهربانو موسوی بازیگران این فیلم هستند. پخش "خروس جنگی" را فیلمیران بر عهده دارد و در هفته آینده برنامه‌های تبلیغی فیلم بیشتر می‌شود.

مسعود اطیابی پیش از این فیلم‌ "مصائب دوشیزه" را کارگردانی کرد که درجشنواره بیست و پنجم فجر اکران شد.
جمعه 12/4/1388 - 22:23
طنز و سرگرمی
به گزارش عصر ایران سامانه ارسال پیام کوتاه (short message service) كه از شب  انتخابات ریاست جمهوری بدون اطلاع قبلی قطع شده بود در ساعات پایانی روز چهارشنبه دوباره فعال شد تا ركورد طولانی ترین دوره قطعی sms در جهان به نام ایران ثبت شود!

 نکته عجیب در این میان ،‌ نه فقط عدم اطلاع رسانی مسوولان درباره علت قطعی sms و یا عدم عذرخواهی آنان از مردم، كه "ابراز بی اطلاعی" شان از علت قطع sms بود!

از جمله مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه تیمی در حال بررسی دلایل اختلال در شبکه SMS هست، گفته بود: هنوز دلایل این اختلال مشخص نشده است و منتظریم نتیجه را اعلام کنند... نتیجه ای كه البته اعلام نشد!

 وزارت ارتباطات در این مدت از یك سو تحت فشار رسانه ها، مجلس و جامعه قرار داشت و از دیگر سو با مشكلی به نام زیان میلیاردی اپراتورهای تلفن همراه كه حتی بر سهام شركت مخابرات تاثیر منفی داشت مواجه بود .

 ...و اما نكته جالب ماجرا ،‌ این بود كه در سكوت خبری مسوولان درباره قطع و وصل sms ها ،کاربران اپراتورهای تلفن همراه پس از وصل مجدد sms ،‌ با ارسال پیامک های طنز آمیزی مانند"10 تیر سالروز آزادسازی sms مبارک!" ،" یادت باشه اولین sms رو من برات فرستادم " و ... فعال شدن دوباره این ابزار ارتباط جمعی را به یکدیگر اطلاع دادند.
جمعه 12/4/1388 - 22:21
سينمای ایران و جهان
درباره سریال «سایه تنهایی»
 
بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مانند نان بربری قبل از این‌كه از تنور درآیند خیل جمعیت منتظر ظهورشان هستند و داغ داغ بر كف دست قرار می‌گیرند. سریال‌های 90 قسمتی...
 
 وقتی همه ابزارهای لازم در یك لوكیشن خاص گردهم می‌آیند، یك داستان متوسط هم می‌تواند كمی تا قسمتی سرگرم‌كننده از كار درآید. این معجزه مكان در یك اثر تصویری نام دارد؛ یعنی مكان در یك فیلم سینمایی یا اثری تلویزیونی اگر مناسب و بهینه و در ارتباط با موضوع مورد استفاده قرار گیرد ، می‌تواند كاری كند كارستان و وقتی این مكان در یك سریال تلویزیونی، بیمارستان باشد، انواع راهكارها و ابزارها برای دراماتیك كردن ماجرا، داستانك‌ها و كاراكترها مهیاست تا بستر اصلی شكل بگیرد و قصه روایتش را تصویری آغاز كند.
سریال تلویزیونی «سایه تنهایی» لوكیشن خاصی دارد. مكانی كه در بالا ذكر كردیم. كاراكترهای آنجا هم ناگزیر همان 3 دسته پزشكان، بیماران و همراهان مرتبط با آنها نام می‌گیرند. پس بظاهر هم مكان پر و پیمان است و هم كاراكترها. می‌‌ماند قصه و موضوع و محتوا، هنر كارگردان در بازی گرفتن و چارچوب ساختن برای عناصر داستان تصویری‌اش. كاری كه در سایه تنهایی كمی تا قسمتی انجام نشده است یا اگر هم شكل گرفته باشد كامل نیست. این یك سوی قضیه.
از طرف دیگر، بیننده و مخاطب با این دست سریال‌ها چندین سال است كه آشناست و اتفاقا مجموعه‌هایی هم دیده كه بعضی از آنها درست به دلش نشسته‌اند یا دست‌كم سریالی وزین بوده‌اند. تولیداتی خارجی مثل مجموعه «پرستاران» یا حتی سریال كره‌ای «متشكرم» و مجموعه ایرانی «روزگار قریب( »كه البته قسمت اجتماعی‌اش مد نظر نیست) در این سریال‌ها تكلیف تماشاگر با آنچه می‌بیند اگر نه در قسمت اول، سرانجام در قسمت سوم روشن می‌شد و این مخاطب می‌توانست با كاراكترها و قصه ارتباط برقرار كند و با یك كاراكتر یا چند تا همذات‌پنداری داشته باشد و قصه و حال و هوایش را دربست بپذیرد.
یعنی تماشاگر می‌دانست كه پزشكان در این مكان خاص یعنی بیمارستان و كلینیك قرار است چكار كنند و اصلا چرا این‌گونه‌اند؟ تكلیف هر پرستار و پزشكی و تكلیف مثلا همسران آنها برای بیننده روشن بود. چرایی نوع رفتارهای هر كاراكتر نیز برای تماشاگر روشن شده بود و این 2 عامل باعث می‌شدند تماشاگر خواهان گسترش قصه باشد و نسبت به روند شكل‌گیری و در نهایت پایان داستان به حدس و گمان روی بیاورد.
و همه این‌ها بدین معناست كه بیننده سریال پرستاران یا مجموعه متشكرم و حتی بیننده سریال روزگار قریب داستان را فهمیده و حتی آن را قبول كرده و روند شكل‌گیری آن را منطقی دانسته و نسبت به سرانجام آنها از این منظر خود را دارای حق قضاوت می‌داند و نسبت به سرنوشت سریال حساس است.
در سایه تنهایی از مكان استفاده بهینه نمی‌شود و كل ماجرا ریخته شده روی دوش چند نفر مانند اردلان، هاتفی، تعدادی پرسنل و كادر پزشكی بیمارستان و همچنین بیمارانی كه به آنجا می‌آیند. به اینها اوضاع و احوال و داستانك‌های كادر پزشكی را هم اضافه كنید. یكی در حیطه كاری آنها مثلا نوع رفتار و كردار افرادی مثل اردلان، شجاعی یا هاتفی در تعامل با بیماران و در تعامل با دیگر همكارانشان و دیگری تعامل یا عدم تعامل آنها در زندگی خصوصی‌شان، مثل رابطه اردلان با همسرش و تفكری كه درباره‌اش دارد (این دیالوگ‌ها را به یاد آورید كه اردلان اعتقاد دارد همسرش او را به خاطر موقعیت اجتماعی‌اش می‌خواهد و این حرف‌ها)‌ یا چیزهایی از این قبیل. درواقع اصلا معلوم نیست چرا این اتفاقات در محلی دیگر روی نمی‌دهد. هر زن و مردی در یك مجموعه تلویزیونی می‌توانند در این قالب عدم تعامل یا تعامل قرار بگیرند و وقتی قرار نیست از مكان و تصویری استفاده شود، چه لزومی دارد كه اردلان پزشك باشد؟! در این خصوص به فیدبك ماجراها یا مثلا پیام و هدف سریال می‌توان اشاره كرد. در قسمت‌هایی آنچنان از بیماری‌ها سخن گفته می‌شود و علل و عوارض و خبرهایی از این قبیل گفته می‌شود كه بیننده تصور می‌كند با سریالی روبه‌روست كه قرار است در آن پیام‌های پزشكی حرف اول و آخر باشد.
اگر سایه تنهایی حدود 2سال پیش پخش می‌شد حتما موفقیت بیشتری كسب می‌كرد و مانند اكنون با سریال‌های مشابه كه در این مدت به نمایش درآمده‌اند قیاس نمی‌شد
در مواردی با ایثارگری طبیب روبه‌رو می‌شویم كه پزشكان ایثارگرانه و مخلصانه كار می‌كنند. خب پس از آن بیننده باید چه كار كند؟ هر 2 حالتی كه ذكر شد به تناوب در سایه تنهایی قابل مستفاد است و اصلا كاری به جنبه تصویری ماجرا ندارد. حرفی است كه زده می‌شود و فیزیك حركتی بازیگران است كه اجرا می‌شود. بدون این كه یك مجموعه تصویری قابل فهم و منطقی از جمع این‌ها بیرون بیاید و تماشاگر بتواند با آن ارتباط برقرار كند.
مساله دیگر، فضای حاكم بر سریال است. اگر چه قرار نیست در سریالی كه لوكیشن اصلی آن بیمارستان است فقط بخش زایمان تصویری شود كه احتمالا تنها بخش پر از خنده و امید و آرزوست، اما قرار هم نیست از ابتدا فضایی توام با یاس و حرمان و ناامیدی به تماشاگر ارائه شود. نام اثر نیز سایه تنهایی خود به تنهایی برای این القا كافی می‌نمود.
از تمام این مصادیق شاید بتوانیم به این نتیجه برسیم كه سایه تنهایی احتمالا در قسمت‌هایی از عدم ساختار رنج می‌برد. چرا كه حتی می‌توانیم در قسمت‌هایی سایه تنهایی را زن‌محور هم قلمداد كنیم و در قسمت‌هایی خنثی و در مواردی مردمحور، درحالی‌كه اصلا نیازی به پررنگی و كمرنگی در ساخت یك سریال و در این حیطه وجود ندارد. دست كم شخصیت‌های دكتر سرشار، كاراكتر رویا (با بازی خوب نسرین مقانلو)؛ نقش دكتر اردلان (بیژن امكانیان) می‌توانستند بسیار بهتر از این ساخته و پرداخته شوند.
یك نكته نیز گفتنی است. بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مانند نان بربری قبل از این‌كه از تنور درآیند خیل جمعیت منتظر ظهورشان هستند و داغ داغ بر كف دست قرار می‌گیرند. سریال‌های 90 قسمتی یا مناسبتی یا سریال‌های الف و... از این جمله‌اند، اماتولیداتی هستند كه از تنور در می‌آیند، مثل نان شیرمال! دوره مدرن (كه اگر چه قبلا حاكم هر نانوایی بودند، ولی حالا فقط وقتی آرد بی‌مصرف ناخالصی گوشه دكان بیفتد شانس ظهور پیدا می‌كنند) كه داغ داغ كف نانوایی می‌مانند تا چه شود و چه نشود. سایه تنهایی متاسفانه در نوبت پخش مانده است و باید به این نكته توجه كرد و این ماندگی را در نظر گرفت تا انصاف رعایت شده باشد. وقتی سریالی برای 26 قسمت 30 دقیقه‌ای طراحی و سرانجام در 20 قسمت 45 دقیقه‌ای آماده پخش شده و مدام از كنداكتور پخش خط زده می‌شود و سرانجام می‌رود روی آنتن، كمی تا قسمتی جذابیتش به دلایل مختلف و البته منطقی از دست می‌دهد. اتفاقی كه انصافا برای سایه تنهایی هم روی داده است. چه بسا اگر بموقع سایه تنهایی روی آنتن می‌رفت، سرنوشتی متفاوت پیدا نمی‌كرد، چرا كه از زمان ساخت آن حدود یك سال و 8 ماه می‌گذرد و در این گذار فیلم‌ها و سریال‌هایی هم نمایش داده یا اكران شده‌اند كه به هر حال زیرساختی مشابه داشتند و اینها همه به ضرر سایه تنهایی تمام شده‌اند.
یك موضوع دیگر، مقایسه است. مقایسه تطبیقی بین سایه تنهایی و سریال‌های مشابه كاری منطقی نیست. اگر مقایسه‌ای بر مبنای تفاوت‌های كاری باشد، مشابه آنچه ابتدای نوشتار آمد (بررسی كلی شباهت‌ها و تفاوت‌ها)‌ امری رایج و عرف است، اما بحث مقایسه تطبیقی بویژه برای سریال پرستاران با سریال سایه تنهایی نه انصاف است، نه منطقی. ساخت و ساز سریال پربیننده و خوش‌ساخت پرستاران، حرفه‌ای است. یعنی دست‌اندركاران تولید می‌آیند برای مكان خاص و لوكیشن ویژه خود كه همانا یك بیمارستان باشد، یك كلینیك مجهز را برای مدت لازم (حالا هر چقدر كه ضرورت داشته باشد و برای سریال پرستاران 2 سال و 3 ماه)‌ در اختیار می‌گیرند و با فراغ بال كارگردان و عوامل فنی و تولیدی‌اش به ساخت و سازشان می‌رسند؛ روندی كه برای سایه تنهایی (و البته به دلیل ساخت و كار و نوع سریال‌سازی ما)‌ اصلا قابل تصور هم نیست، پربیراه نیست اگر گفته شود كه امكانات تلویزیونی و سینمایی ما اگر مانند آن ور آبی‌ها بود، قدر مسلم ساخت و ساز تصویری و غنای دراماتیك آثار ما نیز به هر حال می‌توانست آنقدر حرفه‌ای از كار درآید كه مشتری خارجی پیدا كند. به امید آن روز!
 
جمعه 12/4/1388 - 20:54
دانستنی های علمی
فال فردا (13تیر-4 july)

فروردین:
به نطر می‌رسد كه شما امروز بیش از اندازه از فردی كه دوستش دارید حمایت می‌كنید و این موضوع باعث می‌شود كه زیاد به خودتان توجه نكنید. به جای اینكه برای حل كردن مشكلات دیگران تلاش كنید، ابتدا مشكلات خودتان را حل كنید. حتی اگر شما می‌دانید كه چه راهی برای آنها بهترین است، بهتر است به جای اینكه به فكر نجات دادن آنها باشید بهشان یاد بدهید كه چگونه می‌توانند از خودشان محافظت كنند.

اردیبهشت: هم اكنون ساده‌ترین شیوه برای شما این است كه سعی كنید بر برنامه‌های خود نظارت داشته باشید تا بتوانید كارهایی كه افراد دیگر هم انجام می‌دهند را هم بررسی كنید و سعی كنید بر آنها هم تأثیر داشته باشید. وقتی كه سخنان شما برای همكارانتان لازم‌الاجرا باشد آنها نصیحت شما را خواهند پذیرفت. اما زیاده روی هم نكنید. حتی یك قضاوت كوجك در مورد برنامه‌ریزی‌های یك فرد دیگر می‌تواند بر روی خود شما هم تأثیر مثبتی داشته باشد.

خرداد: ممكن است شما یك دوست و پشتیبان توانا داشته باشید كه به خاطر شما كار می‌كند، و ممكن است حتی تا الان این موضوع را متوجه نشده باشید. افرد دیگر وقتی پنهانی از شما حمایت می‌كنند می‌توانند خیلی برایتان مفید باشند. وقتتان را برای فهمیدن اینكه فرشته نجات شما چه كسی است هدر ندهید، فقط خودتان را برای خبرهای خوبی كه در راه است آماده كنید و با روی خوش پذیرای آنها باشید.

تیر: صحبت كردن در مورد نیازهایتان با افراد دیگر برای شما كار سختی است، برای اینكه شما می ترسید كه مبادا آنها شما را درك نكنند. شاید شما فكر می كنید كسی كه واقعاً دوستتان دارد باید قبل از اینكه شما شروع به حرف زدن كنید خودش بفهمد كه شما چه نیازهایی دایرید، اما لزوماً نباید انتظار چنین چیزی را داشت. اگر شما واقعاً می خواهید رضایتی كامل داشته باشید باید جرأت و شهامت به خرج داده و احساسات خود را بیان كنید.

مرداد: اكنون كه ماه در دوازدهمین خانه شما به ونوس زیبا ملحق شده است، شما باید در مسائل عاطفی و عشقی ازخودگذشتگی نشان دهید و عشقی خالصانه داشته باشید. توجه نكردن به نیازهای شخصی خودتان باعث می‌شود كه این فداكاری معنوی در شما بیشتر شود. اما باید سعی كنید كه این حالت در شما باقی بماند و به فداكاری‌های خود ادامه دهید. مادامی كه شما فقط به نیازهای اساسی خود توجه می‌كنید، ایجاد كردن یك رابطه عاشقانه آرمانی هنوز هم جزو اهداف اصلی شما به شما می‌رود و بسیار قابل تحسین است.

شهریور: شما به آسانی نمی‌توانید وقت خود را آزاد كرده و به شادی و تفریح كردن مشغول شوید، مگر اینكه از قبل برای آن برنامه‌ریزی كرده باشید. این روزها شما دوست دارید چند ساعتی را بیكار باشید و به استراحت كردن بپردازید، اما شاید این كار به این سادگی كه به نظر می‌رسد نباشد. شاد بودن و تفریح كردن موهبتی است كه زمانی می‌توانید آن را به دست آورید كه به اندازه كافی كار كرده باشید.

مهر: امروز اهمیت دادن به مسائل شغلی، شخصی باید برای شما در اولویت قرار داشته باشد. این سخن به معنی این نیست كه شما موقع حل كردن مشكلاتی كه در زمینه شغلی به وجود آمده‌اند غیرحرفه‌ای عمل می‌كنید، بلكه بدین معنی است كه زمانی كه ذهن شما نگران چیز دیگری است نمی‌توانید كارتان را تمام كنید. مسئولیت خطیر حل كردن یك مشكل غیرقابل حل را به عهده گرفتن فكر شما را از توجه كردن به موضوعات دیگر باز می‌دارد و باعث می‌شود بعدها در زمینه‌های كاری دیگر هم تواناتر شوید.

آبان: در حالی كه كه بالاخره حقیقت كارهایی را كه می‌خواهید به اتمام برسانید برایتان روشن می‌شود، خوشبینی موقتی شما نیز پایدارتر می‌شود. زمانی كه مجبور می‌شوید پروژه‌ای ناتمام را تمام كنید و در مراحلی از زندگی كه هدفهایتان به تعویق می‌افتند، شما دچار استرس می‌شوید. مدتی را استراحت كرده و تفریح كنید تا بتوانید برای شروع كردن به كار و فعالیت نیروی تازه‌ای كسب كنید.

آذر: احساسات شما در حال حاضر قوی‌تر هستند و ممكن است امروز مشكل جدیدی به وجود بیاید و باعث شود روز سختی داشته باشید. به شما توصیه می‌شود كه احتیاط كرده و هوشیار باشید؛ برای اینكه شما قادر هستید با توجه به توانایی ذهنی خود یك تصویر زیبا را كاملاً بدون عیب و نقص تجسم كنید. هم اكنون شما به سمت نیازهای عمقی و اساسی خود پیش می‌روید و باید این حركت را كندتر كنید وگرنه با مشكلی پیچیده مواجه خواهید شد.

دی: اگرچه شما هنوز برای افرادی كه دوستشان دارید ارزش قائل هستید ولی الان وقت این است كه به نیازهای خودتان هم توجه كنید. ونوس در هفتمین خانه شما كه مروبط به ارتباطات است قرار گرفته و شما را تشویق می‌كند كه به نیازهای افرادی كه با شما صمیمی هستند توجه كنید. اما ژوپیتر در امتداد ونوس زیبا در اولین خانه شما كه مربوط به نیازهای شخصی‌تان است قرار دارد و به شما كمك می‌كند چیزهایی كه برای خودتان مفید هستند را ببینید. دوست داشتن خودتان از دوست داشتن دیگران مهم‌تر است.

بهمن: با وجود اینكه هم اكنون چندین سیاره در اطراف ششمین خانه شما كه مربوط به پیشرفت و تعالی می‌باشد، تجمع كرده‌اند و شما با توجه كردن به جزئیات یك پروژه نتایج تأثیر گذاری را به دست آورده‌اید، ولی اكنون از سوی قلمروات مابعد طبیعی هیچ سودی به شما نمی‌رسد. با این حال قربانی دنیای مادی نشوید؛ سعادت واقعی فراتر از حواس پنج‌گانه‌تان قابل درك می‌شود.

اسفند: شما نمی‌توانید كمی بیشتر صبر كنید و فقط می‌خواهید تفریح كنید. اما پیدا كردن زمان خالی و همچنین درخواست كردن از دیگران برای اینكه به شما ملحق شوند كار سختی است، بنابراین شما می‌توانید به آسانی از خواسته‌هایتان چشم پوشی كنید. خوشبختانه ژوپیتر طرب‌انگیز در یازدهمین خانه شما قرار می‌گیرد و به شما فرصتی برای خندیدن و خوش بودن می‌دهد. امروز لازم نیست قدمهای بزرگ بردارید، برداشتن قدمهای كوچك اما در مسیری درست كفایت می‌كند.
جمعه 12/4/1388 - 20:48
دانستنی های علمی
پرفروش‌ترین گوشی‌های تلفن همراه در بازار

گوشی‌های تلفن همراه مدل 3120 نوکیا، S500 سونی اریکسون، Diamond2 اچ‌تی‌سی به عنوان پرفروش‌ترین گوشی در بازار تلفن همراه معرفی شدند.
قیمت و امکانات مناسب این مدل‌ها باعث شده است تا اکثر مشتریان تمایل به خرید گوشی‌های فوق داشته باشند. گوشی 3120 این برند نیز با قیمت فروش 118‌هزار تومان توانست در لیست پرفروش‌ترین برند نوکیا دربازار امروز تلفن همراه جای گیرد. صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، حافظه داخلی 24 MB، حافظه جانبی microSD TransFlash و دوربین عکاسی و فیلمبرداری دو مگاپیکسلی از مشخصات فنی گوشی 3120 نوکیا به شمار می‌آید.

گوشی S500 سونی اریکسون که با قیمت 130 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد به عنوان پرفروش‌ترین مدل این برند در بازار معرفی شد.
صفحه نمایش TFT، دوربین عکاسی و فیلمبرداری دو مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت از ویژگی‌های این گوشی به شمار می‌آید.
در همین حال گوشی K810 این برند نیز توانسته با قیمت فروش 185‌هزار تومان در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند قرار گیرد.

گوشی Diamond2 Touch اچی‌تی‌سی که با قیمت 610 هزار تومان توانسته مورد تقاضای عموم مشتریان قرار داشته باشد از امکاناتی همچون سیستم عامل Microsoft Windows Mobile 6.1 Professional، صفحه نمایش لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و دوربین دوم VGA، صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش 655‌هزار و 36 رنگ و حافظه داخلی چهار گیگابایت بهره می‌برد.
جمعه 12/4/1388 - 15:4
دانستنی های علمی
فکر می‌کنید جمعیت ایران 16 سال دیگر چقدر است؟!

سازمان ملل متحد در برآوردی اعلام کرد که جمعیت جمهوری اسلامی ایران تا 16 سال دیگر به بیش از 87 میلیون نفر خواهد رسید.
به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، بر اساس بر آورد آخرین نمودار بخش جمعیت اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در سال جاری میلادی، جمعیت ایران، 74 میلیون و 196 هزار نفر اعلام شده است که تخمین زده می شود این میزان درسالهای 2025 و 2050 به ترتیب به رقمهای 87 میلیون و 134 هزار و 96 میلیون و975 هزارنفر برسد.
این نمودار که اخیراً در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شده، سه کشور پر جمعیت جهان را در سال 2009 به ترتیب چین با یک میلیارد و346 میلیون نفر، هند با یک میلیارد و 198 میلیون نفر و ایالات متحده آمریکا با 315 میلیون نفر معرفی کرده است که تا سال 2050 هند با جمعیتی معادل یک میلیارد و 614 میلیون نفر از چین که جمعیتش به رقم یک میلیارد و417 نفر خواهد رسید پیشی گرفته و پر جمعیت ترین کشور جهان خواهد شد.
در این نمودارآمده است در حال حاضر 69 درصد از مردم ایران شهرنشین هستند و 7 درصد از جمعیت این کشور بالای 60 سال سن دارند در حالی که 24 درصد زیر 15 سال هستند.
بر اساس این بر آورد، میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در ایران 34 مورد در هر 1000 تولد زنده قید شده در عین حال امید به زندگی در زمان تولد در ایران 71 سال است.
جمعه 12/4/1388 - 15:1
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته