• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 5541روز قبل
دانستنی های علمی

كلسترول

همانطور که می‌دانید كلسترول نوعی چربی است نرم و مومی شكلی که در همه بافتهای بدن ما بخصوص در غشای سلولی وجود دارد. برخی هورمونها نیز ساختمانی همانند کلسترول دارند که در واقع سرمنشاء آنها همان کلسترول است به این ترتیب مشخص می‌شود که این ماده برای سلامت بدن ضروری است. كلسترول بدن از دو راه تامین می‌شود: راه اول که عمده ترین منبع كلسترول بدن است توسط كبد تولید می‌شود. راه دوم كلسترولی است كه در خارج از بدن تولید شده و با خوردن غذاهای حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و شیر فراهم می‏گردد.
انواع كلسترول
كلسترول در جریان خون به دو شكل اصلی دیده می‌شود:
1-
كلسترول بد یا كلسترول کم تراکم (LDL) كه در واقع همان کلسترول رسوب كننده در دیواره رگهای خونی است و می‌تواند باعث تصلب شرایین (سفتی دیواره رگ) شود و مشکلات قلبی-عروقی ایجاد کند.
2-
كلسترول خوب یا كلسترول با تراکم بالا (HDL) كه عامل انتقال كلسترول اضافی خون به كبد و سپس دفع آن از بدن می‌باشد. بنابراین با افزایش غلظت HDL میزان بروز بیماریهای قلبی-عروقی کمتر خواهد شد.
عوامل مؤثر بر غلظت كلسترول خون
1-
نوع و مقدار مواد غذایی
2-
وزن بدن
3-
فعالیت بدنی
4-
سابقه خانوادگی و وراثت
5-
سن و جنس: افزایش غلظت كلسترول خون معمولاٌ در حوالی 20 سالگی آغاز می شود. زنان پیش از یائسگی غلظت كلسترول كمتری نسبت به مردان همسن خون دارند.
اگر غلظت كلسترول خون بالا باشد، چه كار باید كرد؟
اگر نتایج آزمایش خون خود را گرفتید و كلسترول آن بالاتر از میزان طبیعی بود، مضطرب نشوید! پزشك معالج شما در این رابطه به شما كمك خواهد كرد.
اگر غلظت كلسترول خون در محدوده طبیعی باشد، بهتر است پنج سال بعد این آزمایش تكرار شود.
بهتر است بدانید روزانه چه مقدار چربی مصرف می‌كنید. اگر این مقدار بالاست، باید میزان چربی دریافتی را كاهش دهید. كاهش مصرف چربی به ویژه چربیهای اشباع شده راه خوبی برای كنترل غلظت كلسترول است و از طرف دیگر وضعیت سلامت فرد را بهبود می‌بخشد. در افرادی كه رژیم غذایی تاثیر چندانی در کاهش کلسترول خون ندارد، باید از داروهای ضد چربی استفاده نمود.
آیا تنها كلسترول بالا باعث ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی می شود؟
پاسخ این سوال خیر است. كلسترول بالا تنها یكی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی است. دیگر عوامل خطرزا عبارتند از:
1-
سیگار كشیدن
2-
بیماری قند (دیابت)
3-
فشار خون بالا
4-
جنس مذكر
وجود حداقل دو عامل خطرزا احتمال پیدایش بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.
چگونه می توان كلسترول خون را پایین آورد؟
نخستین گام در كاهش كلسترول خون رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش است. توجه داشته باشید که هر نوع ماده غذایی كه بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود ممكن است به چربی تبدیل و در بدن ذخیره گردد.
برای این منظور لازم است كه چربی آشكار در ماده غذایی را جدا كنیم. چربی‏های اشباع یعنی چربیهایی كه در دمای اتاق جامد هستند مانند خامه، كره، پنیر پرچرب، پوست مرغ و چربی گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
منابع دیگر كلسترول بد عبارتند از: مغز، جگر، دل، كله پاچه، زرده تخم مرغ، سس مایونز، روغن نارگیل، روغن حیوانی، شكلات، شیرینی خامه‌ای، سیب زمینی سرخ شده، سوسیس و كالباس.
به جای چیپس از سیب زمینی پخته شده استفاده كنید و برای طعم دادن مقدار كمی كره روی آن بگذارید یا اندكی نمك و فلفل به آن بیفزایید.
ماهی، مرغ و حبوبات چربی مضر كمتری دارند و منابع غذایی خوبی هستند. البته از سرخ كردن ماهی و مرغ در مقدار زیادی روغن بپرهیزید. بهتر است ماهی و مرغ بصورت كبابی، آب پز یا بخار پز مصرف شوند.
شیر و لبنیات كم چرب مصرف كنید.
سبزیجات ومیوه ها چربی كمی دارند و همچنین منبعی سرشار از ویتامینها هستند. بنابراین در مصرف میوه صرفه جویی نکنید.
در صورت لزوم استفاده از چربی، بهتر است از چربیهای غیراشباع مانند روغن ذرت، كنجد، آفتابگردان، سویا و زیتون استفاده شود. 
چهارشنبه 25/10/1387 - 10:51
دعا و زیارت
تاثیر نماز بر شادابی جسم و روح

پیامبر اكرم (ص) می فرماید:
"
مؤمن ، شوخ و لبخند بر دهان است و منافق بد خلق و گره بر ابرو."
امروزه ضرب المثل ایرانی "خنده بر هر درد بی درمان دواست " مصداق كاملاً علمی پیدا كرده است.
دانش پزشكی در قرن حاضر به وضوح می داند، اشخاصی كه اصطلاحاً یك لب و هزار خنده گفته می شوند، نسبت به آنان كه به اصطلاح با خودشان نیز قهرند و نسبت به زندگی بد بین و عبوس هستند، بسیار كمتر دچار بیماری های جسمی و روانی می شوند.
به این ترتیب هر عاملی كه شادابی را به انسان هدیه كند، در واقع به سلامتی جسم و روان او كمك كرده است. اما نكته بسیار مهمی كه دانش طب به بشر آموخته است، این مطلب است كه شادابی و افسردگی انسان پیش از آنكه تحت كنترل و اراده او باشد، زیر فرمان تغییرات مواد شیمیایی در سلسله اعصاب مركزی انسان است.
از جمله این مواد شیمیایی " دوپامین " را می توان نام برد که افزایش آن در بدن سبب می شود، انسان بدون اراده دچار ناراحتی گردد و كاهش این ماده نیز سبب شادی غیر ارادی انسان خواهد شد.
به عنوان مثال، عصبانیت و ناراحتی غیر ارادی و بدون علت صبحگاهی، كه حالت شدید آن به عنوان ملانكولی یا همان مالیخولیا ( افسردگی درون زاد صبحگاهی) شناخته می شود، در اثر تغییرات و كم و زیاد شدن همین مواد شیمیایی به وقوع می پیوندد.
از دیگر مواد شیمیایی داخل بدن كه به طور غیر ارادی سبب شادی انسان می شود و به او شعف و نشئه بی نظیر می بخشد ، ماده ای به نام “ كورتیزول " است كه میزان آن در داخل بدن انسان در ساعات سحرگاهی به شدت افزایش می یابد و در صورت بیدار بودن انسان در این ساعات، لذت و شعف سرمست كننده ای به او دست می دهد كه بی شك بر زندگی او در تمام طول روز تأثیر گذار است.
افزایش كورتیزول در ساعات اول صبح و ارتباط آن با سرخوشی صبحگاهی كه امروزه از مسلمات پزشكی است، در واقع توجیه قابل توجهی است بر همه مضامینی كه در فرهنگ و ادب و عرفان پیرامون "اسرار سحر" معرفی می شوند.

در اشعار خواجه شیرین سخن شیراز، حضرت حافظ، موارد بسیاری را می توان یافت که نشان می دهد به سرخوشی و شادابی سحرگاهی و تأثیر آن در زندگی انسان توجه شده است.
هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
ضرب المثل ایرانی مشهور كه منسوب به بزرگمهر می باشد، یعنی: "سحر خیز باش تا كامروا باشی" نیز اشاراتی نغز به تأثیر بیداری صبحگاهی بر زندگی شادكامانه و سعادت آمیز دارد.
به این ترتیب واضح است، امر واجب نماز صبح با ارزانی داشتن بیداری صبحگاهی به انسان، تقدیم كننده شادابی به جسم و روان او می باشد و یك نتیجه مهم این شادابی، سلامت جسم و روان خواهد بود .
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم  
چهارشنبه 25/10/1387 - 10:50
ورزش و تحرک
آب اكسیر زندگی ورزشكاران


اهمیت آب

*
بدن انسان از 60 تا 65 درصد آب تشكیل شده است .
*
ماده سازنده هاهیچه ها ، غضروف های بین دنده ای می باشد .
*
ماده حل كننده و انتقال دهنده برای مواد غذایی است .
*
تنظیم كننده میزان حرارت بدن می باشد .
*
تشكیل دهنده مایعات بدن می باشد (خون ، آنزیم و هورمونها)
*
برای اجرای مطلوب عملكرد اعضای بدن ، مهم به شمار می آید .


بنابراین مشخص است كه مصرف كافی آب تا چه اندازه برای حفظ سلامتی و شادابی اهمیت دارد.
از دست دادن آب به میزان یك درصد ، در رابطه با وزن بدن ، موجب كاهش توانایی های جسمانی می گردد و كم شدن آب به میزان 20% می تواند مرگبار باشد .
در مغز سلولهای ویژه ای به نام "گیرنده های اسمزی " وجود دارند كه زمان تشنگی را به فرد اطلاع می دهند . این سلولها وقتی فعال می شوند كه غلظت نمك در خون براثر تعریق تا حد زیادی بالا برود . (نمكی كه همراه با عرق از دست می رود به مراتب كمتر از آب از دست رفته است )
از این رو ورزشكاران فعال می بایستی روزانه حداقل 3 لیتر مایعات بنوشند تا از غلظت خون و نارسایی در انجام وظایف كلیه ها ، جلوگیری نمایند .
جذب مایعات باید روزانه دستكم 3 لیتر باشد . اما بهتر است كه این میزان بیشتر باشد تا ارگانیسم یدن در تبادل مواد غذایی به گونه ای مطلوب مورد حمایت قرار بگیرند .
اگر میزان مصرف آب زیاد باشد ، عضلات سفت می شوند زیرا 65 درصد وزن ماهیچه ها آب می باشد .
همواره چه در محل كار ، چه در ماشین و خانه مقداری آب در دسترس داشته باشید تا گاهگاهی چند جرعه از آن را مورد استفاده قرار دهید . به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی ازآب بدن دفع می شود . نیاز به مصرف آب بیشتر می شود كه البته مقداری ویتامین و مواد كانی هم از دست می روند . لذا با مصرف كلسیم كه در شیر و فرآورده های لبنی ، كلم سبز ، میوه های هسته دار و گردو موجود است می توان عملكرد اعصاب ، عضلات ، قلب و جبران كم خونی را نمود و همچنین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است . و با مصرف منیزیم كه در شیر، ذرت ، سبزیجات دارای برگ سبز و غیره وجود دارد می توان جبران كمبود و یتامین ها را نمود و در بهبود عملكرد تبادل مواد و سنگ بنای استخوان ها و فعالیت بهینه عضلات به آنها كمك كرد .
با مصرف آهن كه در سبزیجات ، گوشت و جگر و ذرت و... وجود دارد می توان بخشی از گلبول های قرمز را مجددا" ساخت با مصرف ید (كه در ماهی دریایی ، نمك طعام ید دار و... ) وجود دارد می توان سنگ بنای غده تیروئید و عملكرد آن را بهبود بخشید .
و با مصرف پنیر ، نان ، انواع میوه ها ، سیب زمینی ، غلات و حبوبات و... می توان موجب بازگشت آب در الیاف عضلات شد و همچنین در عملكرد سیستم اعصاب و عضلات ، كاربرد بسیار خوبی دارند .
با ساخت عضلات ، سفت كردن آنها و برطرف كردن چربی های زاید همراه با تمرینات كششی ، منظم و مستمر و تغذیه مناسب و مصرف آب به میزان لازم می توان به تناسب اندام ، سلامتی ، بهبود دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت بدنی بالا ، چابكی سریع ، آمادگی جسمانی مثبت و انعطاف پذیری و هماهنگی سیستم عصبی مطلوبی و دقت عمل و بهبود سیستم مغزی دستیابی پیدا كرد وتاثیرات مثبت آن را با كمی دقت و تمرین و نوشیدن مایعات قطعا" مشاهده خواهید كرد .
فراموش نكنید نوشیدن مایعات ، ورزش و تغذیه مناسب برای همه افراد جامعه ، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و همواره شاداب و تندرست هستید و در مقابل بیماریها قوی و مقاوم خواهید شد .

اثرات زیان آور كاهش آب
اگر 1% آب بدن از دست برود ، آستانه تشنگی به وجود می آید كه در گرما موجب كاهش ظرفیت كار بدن می گردد .
اگر 2% آب بدن از دست برود ، تشنگی شدید است و موجب ناراحتی های مهم ، احساس افسردگی ، خستگی و كاهش اشتها می شود .
اگر 3% آب بدن از دست برود ، خشكی دهان به همراه افزایش غلظت خون ، كاهش ادرار و كاهش تواناییها را بدنبال دارد .
اگر 4% آب بدن از دست برود ، 20 تا 30 درصد ظرفیت كارایی و فعالیت بدن كاهش می یابد .
اگر 5% آب بدن از دست برود ، اشكال در تمركز ، سردرد ، بی حوصلگی و بی خوابی عارض می گردد.
اگر 6% آب بدن از دست برود ، آسیب شدید در تنظیم دمای بدن ، افزایش تعداد تنفس و احساس سوزش در مجاری تنفسی ایجاد می گردد .
اگر 7% از آب بدن از دست برود ، در صورتیكه با گرما همراه باشد باعث فرو پاشیدگی تركیبات بدن می گردد و آسیبهای زیادی بدنبال دارد .
اگر 10% از آب بدن از دست برود ، بسیار خطرناك است و اگر 30 % آب بدن از دست برود ، شخص از بین می رود . __________________ 
چهارشنبه 25/10/1387 - 10:50
دانستنی های علمی
مشکلات خواب

بی خوابی اولیه

در این اختلال، مشکل اصلی به خواب رفتن یا حفظ تداوم خواب است، یعنی فرد خیلی سخت می خوابد یا بعد از خواب رفتن، به طور مکرر در طی شب بیدار می شود. اگر کسی حداقل به مدت یک ماه این وضعیت را داشته باشد، می توان گفت که دچار این اختلال شده است.
به طور کلی افرادی که از این اختلال رنج می برند، هیچ گونه مشکل جسمی یا روانپزشکی ندارند، اما در موارد آزاردهنده می توان از دارو استفاده کرد. اگر مبتلا به این مشکل هستید حتماً این نکات را رعایت کنید:
1-
به اندازه ای بخوابید که برای احساس هوشیاری و سرحال بودن در طی روز لازم است و نه بیشتر از آن.
2-
فقط موقع خواب در بستر باشید. گذراندن زمان های طولانی در بستر، خواب را منقطع می کند.
3-
هر صبح در زمان مشخصی بیدار شوید و این نظم را حتی در روزهای تعطیل هم رعایت کنید.
4-
انجام فعالیت های منظم بدنی، خواب را عمیق می کنند.
5-
سر و صدای زیاد خواب را مختل می کند. درجه حرارت اتاق خواب را نیز در حد مطلوب نگاه دارید.
6-
همیشه قبل از خواب یک شام سبک میل کنید، زیرا مصرف غذای سنگین و مایعات زیاد قبل از خواب، خواب را مختل می کند.
7-
از مصرف کافئین (چای، قهوه، شکلات و ...)، الکل و سیگار خودداری کنید.
8-
اگر نمی توانید بخوابید تلاش بیشتری نکنید، بلکه اتاق را ترک کرده و به انجام کاری دیگر مشغول شوید.
9-
از خواب نیمروزی دوری کنید، مگر اینکه باعث اصلاح خواب در شبانه شود.  بدخوابی همراه با قطع تنفس

شاید افرادی را سراغ داشته باشید که تقریباً چاق و احتمالاً مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی می باشند و به هنگام خوابیدن دچار خرناس های هنگام خواب می شوند. این افراد گاهی در هنگام خواب با حالت قطع تنفس در حدود 10 ثانیه مواجه می شوند که منجر به بیداری آنها از خواب می گردد و معمولاً خواب قطعه قطعه و نامطلوب دارند.
این افراد حتماً باید با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار گیرند، زیرا عدم درمان مناسب منجر به افسردگی، اختلال تمرکز و حافظه و کاهش در توانایی های حرکتی می شود و در مواردی مرگ و میر نیز گزارش شده است. این افراد حتماً باید تحت درمان قرار گیرند و از نظر یک سری مشکلات زمینه ای و مستعد که سازنده این اختلال هستند، مثل زبان بزرگ، کم کاری تیروئید ، بزرگی لوزه ها و ... بررسی گردند.  پرخوابی:

در این اختلال فرد از خواب زیاد یا خواب آلودگی در طی روز رنج می برد. اگر فرد حداقل به مدت یک ماه این حالت را داشته باشد و موجب ناراحتی واضح در او گردد و یا در عملکرد وی مشکل ایجاد کند، این اختلال را دارد و یک سری محرک های سیستم عصبی را می توان در این افراد بکار برد.  خوابگردی:

عبارتست از راه رفتن در خواب با چشمان باز که گاهی فرد کارهای پیچیده تری مانند لباس پوشیدن و حتی رانندگی نیز انجام می دهد. این حالت معمولاً چند دقیقه طول می کشد و ندرتاً تا یک ساعت نیز ادامه پیدا می کند. چون این اختلال در اوایل خواب رخ می دهد، معمولاً فرد چیزی را به خاطر نمی آورد و بیدار کردن او در این حالت کار بسیار دشواری است و عموماً در سنین 12- 5 سالگی رخ می دهد.
یک سری داروها برای درمان این افراد به کار می رود که با مراجعه به پزشک تجویز می شوند.
کابوس

در این اختلال فرد ناگهان به رؤیای همراه با ترس شدید از خواب بیدار می شود و محتوای ترسناک خواب را به یاد می آورد و کاملاً هوشیار است. کابوس معمولاً در نیمه انتهایی شب رخ می دهد و در سنین 6- 5 سالگی شیوع زیادی دارد و اگر تکرار گردد می تواند نشان دهنده اختلالات روانپزشکی باشد و باید در جهت حذف محرک اضطراب آور در فرد اقدام کرد. البته با مراجعه به روانپزشک می توان از داروهای مختلف بهره برد.
اختلال وحشت شبانه:

در این اختلال فرد با فریاد شدید و ناگهانی از خواب بیدار می شود و حدود 1 تا 3 ساعت پس از به خواب رفتن دیده می شود و پس از بیدار شدن فرد حالت گیجی دارد و معمولاً چیزی را نیز به خاطر نمی آورد. این اختلال در پسرها بیشتر دیده می شود.
اختلالات برنامه خواب- بیداری:

در این اختلال هماهنگی بین ریتم خواب و بیداری طبیعی فرد و تغییرات محیطی دچار اختلال می شود و فرد نمی تواند به طور مطلوب بخوابد و بیدار شود که این حالت متأثر از تغییراتی مثل مسافرت های مکرر و طولانی به خصوص از غرب به شرق، تغییر شیفت کار و نوبت کار می باشد و فرد در زمان های نامناسبی به خواب می رود.
فلج خواب:

فلج موقتی عضلات ارادی را فلج خواب می گویند که معمولا مدت چند ثانیه طول کشیده و بسیار حالت ناخوشایندی می باشد. در این حالت فرد بیدار و هوشیار است، ولی قادر به حرکت دادن عضلات خود نیست.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 10:49
بیماری ها



سینوزیتسینوزیت، ورم و التهاب مخاط پوشاننده سینوسهای اطراف بینی در اثر عوامل مختلف است. در حالت عادی ترشحات داخل سینوسها به درون فضای بینی تخلیه می‌شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت، تحریک توسط آلوده کننده های محیطی و ... سینوسها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می‌شوند که این قضیه می‌تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. در هر حال اگر غشاء مخاطی پوشاننده حفره بینی و سینوسها متورم شوند می‌توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات محاطی شوند و در سینوسهایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند امکان رشد باکتریها و قارچها بیشتر می‌باشدشرح بیماری اکثر سرماخوردگیها که عامل آن یکی از ویروسهای ایجاد کننده سرما خوردگی می‌باشد و باعث گرفتگی بینی می‌شوند بعد از چند روز برطرف می‌شوند. اما اگر سینوسها ملتهب شوند علائم دیگری مانند سردرد و یا تورم دردناک صورت ممکن است ایجاد شود. ممکن است از زمان شروع سینوزیت چند روز گذشته باشد که به آن سینوزیت حاد می‌گوییم و یا ممکن است یک مشکل طولانی مدت باشد و بدون درمان هیچوقت بطور کامل برطرف نشود که به آن سینوزیت مزمن می‌گوییم. در انگلستان سینوزیت حاد شایع می‌باشد. و در حدود سه نفر در هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. سینوزیت مزمن شیوع کمتری دارد و یک نفر از هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. کودکان زیر یکسال مبتلا به سینوزیت نمی‌شوند زیرا سینوسهای آنها بطور کامل تشکیل نشده است ولی در سایر سنین تمام افراد ممکن است به سینوزیت مبتلا شوند. بنابراین سرماخوردگی و عفونتهای ویروسی حاد، شایعترین علت ایجاد کننده سینوزیت است.

احتمال بروز بیماری آیا تا بحال به سرماخوردگی یا حساسیت شدیدی دچار شده‌اید که به مدت زیادی طول کشیده و بهبود نمی‌یابد؟ اگر چنین بوده احتمالاً دچار سینوزیت شده‌اید. این بیماری از بیماریهای شایع است و از آنجا که تعدادی از موارد بیماری با سرماخوردگی یا حساسیت اشتباه گرفته می‌شود و فرد به پزشک مراجعه نمی‌کند، شیوع آن بیشتر از مواردی است که تشخیص داده می‌شود. برای اینکه شما در مراحل اولیه بیماری متوجه ابتلای خود به سینوزیت شوید باید به سؤالات زیر پاسخ دهید. اگر به 3 مورد سؤالات پاسخ « بله » دارید، احتمالاً مبتلا به سینوزیت شده‌اید و باید به پزشک مراجعه کنید. علت سینوزیت می‌تواند از عفونت با باکتری، قارچ و یا التهاب در نتیجه حساسیت باشد ولی در هر صورت مراجعه به پزشک ضروری است.

1-
آیا با فشار بر روی گونه‌های خود دچار درد می‌شوید؟
2-
آیا از سردرد رنج می برید؟
3-
آیا دچار گرفتگی و احتقان بینی شده‌اید؟
4-
آیا ترشحات بینی شما غلیظ و برنگ زرد – سبز می‌باشد؟
5-
آیا مبتلا به تب خفیف ( 8/37-2/37 ) می‌باشید؟
6-
آیا تنفس شما بد بو شده است؟
7-
آیا در دندانهای بالائی خود احساس درد می‌کنید؟
همانطور که گفته شد اگر به 3 مورد جواب مثبت بود باید به پزشک مراجعه کرد تا احتمال ابتلا به سینوزیت بررسی شود.


علائم علامت اصلی سینوزیت دردهای ضرباندار و احساس فشار در صورت می‌باشد که با خم شدن به جلو بدتر می‌شود. سینوزیت پیشانی باعث درد در بالای ابرو می‌شود و پیشانی در هنگام لمس ممکن است دردناک باشد. سینوزیت فکی باعث درد در فک فوقانی و دندانها و گونه می‌شود و ممکن است با درد دندان اشتباه شود. التهاب سینوسهای اتوئید باعث درد د راطراف و بین چشمها و اطراف بینی می‌شود و التهاب سینوسهای اسفنوئید می‌تواند باعث گوش درد، درد گردن، درد در پشت چشمها و یا در بالای سر و یا ناحیه گیجگاهی شود.

عود مجدد گرفتگی بینی بعد از برطرف شدن علائم سرماخوردگی، ترشحات سبزغلیظ یا زرد از بینی، علائم سرماخوردگی که به درمانهای معمولی جواب نمی‌دهد و بوی بد و دائمی در بینی از علائم دیگر بیماری هستند. همچنین سینوزیت می‌تواند باعث تب بالا، ضعف، احساس خستگی، از بین رفتن حس چشایی، بویایی و سرفه‌های خلط‌دار که هنگام شب بدتر می‌شود، گردد. ممکن است در موارد بسیار نادر عفونت به استخوانهای صورت و یا غشاء پوشاننده مغز (مننژ) سرایت کند و گاهی ممکن است ایجاد آبسه در ناحیه چشم و یا مغز و یا استخوانهای صورت گردد.


عامل سینوزیت عوامل ایجاد کننده سینوزیت دو دسته‌اند: عواملی که موجب انسداد منافذ خروجی سینوسها می‌شوند. بیشتر علل در این دسته قرار دارند و عواملی که در حرکت مواد ترشحی سینوسها اختلال ایجاد می‌کنند. اکثر ویروسهای ایحاد کننده سرماخوردگی فقط باعث گرفتگی بینی می‌شوند، در هر حال اگر غشاء مخاطی پوشاننده حفره بینی و سینوسها متورم شوند می‌توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات محاطی شوند. ترشحات جمع شده باعث احساس فشار و درد که جزء علائم سینوزیت می‌باشند، شود. در سینوسهایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند امکان رشد باکتریها و قارچها بیشتر می‌باشد و عفونت باکتریایی اغلب باعث التهاب و درد بیشتر می‌شوند. هر عاملی که باعث التهاب و آزردگی مخاطی بینی به مدت طولانی و در نتیجه تورم مخاطی شود باعث سینوزیت مزمن می‌شود. به عنوان مثال از عوامل زیر می‌توان نام برد.

گرده گلها و درختان و علف، هوای سرد، مصرف الکل، عطرها، هوای مرطول و دم کرده، حساسیت به گرد وغبار موجودات ذره بینی به نام mite، قارچها و کپک و مصرف طولانی مدت داروها. افرادی که آسم با زمینه آلرژی دارند معمولاً سینوزیت دارند. در حقیقت هر عاملی که در بینی باعث انسداد و چلوگیری از تخلیه ترشحات سینوسها شوند باعث سینوزیت می‌شوند. عواملی مانند پولیپ یا انحراف تیغه میانی بینی به یک طرف می‌توانند باعث سینوزیت شوند. عفونت دندانها و لثه می‌توانند به سینوسها منتشر شود. عواملی که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شوند. مانند عفونت HIV و همچنین بیماری سیستیک فیبروزیس از عوامل نادرتر سینوزیت می‌باشند. آلودگی هوا و کشیدن سیگار می‌تواند باعث تشدید سینوزیت شود.

آیا سیگار کشیدن بر سینوزیت تاثیر دارد؟ سیگار کشیدن و حتی در معرض دود سیگار بودن (مانند کودکانی که والدین سیگاری دارند) فرد را به سینوزیت مستعد می‌کند. افزون بر سینوزیت عفونتهای گوش میانی و حساسیتها نیز از بیماریهایی هستند که در کودکان در معرض دود سیگار بیشتر بروز می‌کنند.

آیا هر سرماخوردگی به سینوزیت منجر می‌شود؟ به دنبال هر سرماخوردگی، معمولا مخاط سینوسها نیز دچار التهاب می‌شود که با بهبود سرماخوردگی، این التهاب نیز از بین می‌رود. در سنین پایین ممکن است کودک 8-6 بار در سال به سرماخوردگی دچار شود، اما شمار کمی از این سرماخوردگیها به سینوزیت منجر می‌شود.

سینوزیت مزمن استفاده از اسپری‌های استروئیدی داخل بینی بکلومتازون از دو طریق می‌تواند موثر باشد. در مواردی که عفونت طولانی وجود داشته باشد استفاده از اسپری باعث کاهش تورم و باز شدن دهانه سینوسها و تخلیه ترشخات می‌شود. و همچنین اگر آلرژی وجود داشته باشد التهاب ناشی از آلرژی را نیز کم می‌کند. استفاده از آنتی هیستامینها مثل LORATIDINE نیز ممکن است کمک کننده باشد. در موارد شدید ممکن است یک دور کوتاه مدت از استروئیدهای خوراکی استفاده شود. جراحی آندوسکوپی به عنوان راه حل آخر ممکن است نیاز باشد . از طریق آندوسکوپی دهانه سینوسها باز شده و سینوسها تمیز می‌شوند. این عمل تحت بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی امکان پذیر می‌باشد. این روش بسیار معمول بوده و روش امنی می‌باشد. اما مثل تمام جراحیها خطرات خود را نیز دارد. عوارض معمولاً خفیف بوده و شامل آسیب به مخاط و استخوانهای اطراف می‌باشد.

چه موقع سینوزیت حاد تبدیل به سینوزیت مزمن می‌شود؟ اگر فرد بطور مکرر مبتلا به سینوزیت حاد شود و یا عفونت سینوس او برای مدت 3 ماه یا بیشتر باقی بماند ممکن است به سینوزیت مزمن تبدیل شود. علائم سینوزیت مزمن ممکن است خفیف تر از نوع حاد باشد ولی عدم درمان سینوزیت مزمن می‌تواند باعث آسیب و تخریب سینوسها و استخوان گونه شود که گاهی ترمیم آن نیاز به جراحی خواهد داشت.

تشخیص سینوزیت پزشک در مورد علائم سینوزیت سوال می‌کند، مناطقی از صورت که دردناک یا متورم است را لمس می‌کند و از تکنیکی به نام transillumination استفاده می‌کند، در این تست نور به ناحیه پیشانی و یا فک در اتاق تاریک تابانده می‌شود، نور از سینوس طبیعی عبور می‌کند و اگر نور عبور نکند می‌تواند نشان دهنده انسداد و تجمع ترشح در سینوسها باشد .اگر علائم و معاینات مشخصه سنوزیت باشد بررسی بیشتر معمولا نیاز نیست و اگر شکی وجود داشته باشد ممکن است بررسی بیشتر لازم باشد که شامل رادیو گرافی با اشعه ایکس و اسکن سینوسها یا MRI می‌باشد. در بررسی سینوزیت مزمن آندوسکوپی سینوس ممکن است لازم باشد. در این تست تلسکوپی که در انتهای آن نور وجود دارد وارد بینی شده و داخل بینی و دهانه سینوسها ررسی میشود در این معاینه معمولا بی‌حسی موضعی لازم است. تشخیص سینوزیت حاد در بیشتر مواقع از روی علائم بیمار و با معاینه دقیق وی امکان پذیر است.

درمان سینوزیت درمان سینوزیت باکتریایی باید با آنتی بیوتیک مناسب صورت گیرد. علاوه بر آنتی بیوتیک گاهی اسپرهای دهان و یا بینی. یا قطره‌های ضد احتقان ممکن است برای رفع احتقان تجویز شود، گرچه باید از مصرف اسپری بینی و قطره بدون تجویز پزشک به مدت طولانی خودداری کرد. همچنین تنفس در هوای مرطوب و شستشوی بینی با محلولهای استریل نیز می‌تواند مفید باشد. گاهی بیمار به یک آنتی بیوتیک جواب نمی‌دهد. این بعلت مقاومت باکتری به این آنتی بیوتیک است که این پدیده درمان سینوزیت را مشکل می‌کند. بیماران می‌توانند با توجه به توصیه‌های پزشک از بروز این حالت جلوگیری کنند. اگر به هر دلیل برای شما توسط پزشک آنتی بیوتیکی تجویز شد، توجه داشته باشید که در تمام طول مدت تعیین شده باید آنتی بیوتیک را مصرف کنید و اگر پس از چند روز احساس بهبودی کردید، هرگز درمان خود را قطع نکنید چون این کار باعث ایجاد باکتریهای مقاوم می‌شود.

اما درمان سینوزیت مزمن کمی متفاوت است. گرچه گاهی آنتی بیوتیک درمانی شدید، برای آن انجام می‌شود ولی گاهی برای درمان نیاز به جراحی است تا انسداد ایجاد شده در مسیر سینوس رفع شود. علاوه بر جراحی باز، امروزه جراحی سینوس با کمک اندوسکوپ نیز میسر شده است. با این وسیله جراح می‌تواند مستقیماً داخل سینوس را مشاهده کند و همزمان هر عاملی که غیر طبیعی بنظر می‌رسد مثل بافت بیمار و یا پولیپ را برداشته و یا کانالهای باریک بین سینوسها را پاک کند.

در سینوزیت حاد درمانهای خانگی کمک کننده است ، این درمانها شامل استراحت، تنفس بخار آب (بخور) و داروهای خانگی که بطور معمول از داروخانه‌ها می‌توان تهیه کرد، می‌شود. بروفن ابیوبروفن و استامینوفن برای تیکین تب شده، و داروهای ضد احتقان مثل پسودوافدرین یا منتول باعث کاهش تورم و پرخونی در بینی شده و اجازه تخلیه سینوسها را می‌دهد. ترکیبات ضد احتقان را نباید بیشتر از یک هفته استفاده کرد چون مصرف طولانی مدت این داروها تورم مخاط و انسداد را تشدید می‌کند. و در صورتی که علائم در عرض یک هفته برطرف نشد و بهبودی ایجاد نشد باید به پزشک مراحعه نمود و ممکن است توسط پزشک یک دوره آنتی بیوتیک تجویز گردد. پیشگیری برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید و برای اینکار:
1-
از داروهای ضد احتقان خوراکی و یا قطره یا اسپری ضد احتقان بینی (برای دوره کوتاه) استفاده کنید.
2-
مرتب فین کنید و بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.
3-
مقادیر زیادی آب بنوشید تا ترشحات بینی شما رقیق بماند.
4-
از مسافرتهای هوایی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپریهای ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.
5-
اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهایی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت و علائم آن می‌شود اجتناب کنید و در صورت ابتلا به حساسیت از آنتی هیستامین و اسپری بینی برای کنترل آن استفاده کنید.

می‌توان با استفاده از روشهایی خطر ابتلای به سینوزیت را کاهش داد. این موارد می‌تواند بخصوص در افرادی که مستعد سینوزیت هستند کمک کننده باشد.
-
هوای منزل را مرطوب نگهدارید.
-
از جارو برقیهایی که فیلتر کننده هوا دارند استفاده کنید.
-
از حیوانات خانگی دوری کنید.
-
در صورت داشتن آلرژی، یک دوره درمان ضد آلرژی بصورت تزریقی استفاده شود.
-
مصرف سیگار را قطع کنید.
-
مصرف الکل را کم کنید.
-
قبل از شنا یا غواصی از اسپریهای ضد احتقان استفاده کنید.

سینوزیت در کودکان در کودکان تکامل سینوسها تا حدود 20 سالگی ادامه دارد ولی کودکان نیز می‌توانند به سینوزیت مبتلا شوند. تشخیص سینوزیت در کودکان مشکل است زیرا عفونتهای تنفسی در آنها بسیار شایعتر بوده و همچنین علائم در کودکان می‌توانند خفیف بوده و تشخیص را مشکل کنند. علائم زیر در کودکان می‌تواند ناشی از سینوزیت بوده و باید در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کرد:

-
سرماخوردگی که بیش از 14-10 روز طول کشیده و گاهی با تب خفیف همراه است.
-
ترشحات بینی غلیظ برنگ زرد – سبز
-
ترشحات پشت حلق که گاهی باعث گلو درد، تنفس بدبو، سرفه، تهوع و یا استفراغ می‌شود.
-
سردرد (معمولاً زیر 6 سال وجود ندارد)
-
تحریک پذیری یا خستگی
-
تورم اطراف چشم
اگر علیرغم درمان مناسب طبی این علائم پا برجا ماند، باید بدنبال پیدا کردن یک عامل زمینه‌ای که باعث سینوزیت می‌شود، بود که در این میان باید حتماً حساسیت و عفونتهای مکرر تنفسی بعنوان عوامل زمینه‌ای در نظر گرفته شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟ اگر:
-
علایم سرماخوردگی بیش از 14-10 روز طول کشد یا به تدریج بدتر شود.
-
با سردرد شدید همراه باشد.
-
ورم صورت یا تغییرات چشمی ظاهر شود.
-
درد صورت بیش از 4-2 روز باقی بماند.
-
تب بالای 38 درجه، بیشتر از 3 روز ادامه یابد.
-
ترشحات بینی پس از گذشت 7-5 روز از شروع سرماخوردگی، زرد یا سبز رنگ شود.
-
ترشحات، از ابتدای سرماخوردگی زرد یا سبز رنگ باشد و بیش از 10-7 روز ادامه یابد.
- 14-10
روز پس از برطرف شدن سایر علائم، سرفه همچنان باقی بماند؛ بویژه اگر خلط‌دار باشد.
-
گوش درد (بویژه یک طرفه) بیش از یک روز باقی باشد.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:46
بیماری ها

 زخم معده و اثنی عشر
لایه‌ای ماده چسبنده‌ای به نام موکوس، (mucus) جداره داخلی معده و اثنی عشر را می‌پوشاند و این قسمتها را از اسید محافظت می‌کند. اگر این لایه آسیب ببیند، آنگاه بافت حساس زیر آن در معرض اسید قرار می‌گیرد. (در طی فرآیند گوارش مواد غذایی، اسیدهای مخصوصی از معده تولید و ترشح می‌شود.) آزردگی بافت معده و اثنی عشر توسط اسید، موجب ایجاد زخم می‌شود. اولسر پپتیک (Peptic ulcer) نامی است که به مجموعه زخمهای موجود در معده و اثنی عشر قسمت بالایی روده کوچک) اطلاق می‌شود.
 مقدمه دستگاه گوارش انسان، لوله طویلی که از یک سو به دهان و از سوی دیگر به مخرج ارتباط دارد. این لوله به تناسب نوع کاری که انجام می‌دهد به بخشهای گوناگون تقسیم شده و هر بخش دارای ساختار ویژه‌ای است. مواد غذایی در حین عبور از لوله گوارش از دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده می‌گذرند. در دستگاه گوارش، غدد متعددی یافت می‌شوند که در عمل گوارش، دستگاه گوارش دو عمل اساسی و مختلف را انجام می‌دهد که یکی گوارش، دیگری جذب غذا می‌باشد. گوارش در دهان، معده و روده کوچک و جذب اصلی در روده کوچک انجام می‌شود.

 
 شیوع بیماری زخمهای اثنی عشر نسبت به زخمهای معده شیوع بیشتری دارند و معمولا در افراد 20 تا 45 ساله رخ می‌دهند و میزان شیوع آن در مردان نیز بیشتر است. اما زخم معده بیشتر در افراد با سنین بالای 50 سال دیده می شود. در انگلستان، یک نفر از هر 8 نفر، زخم معده واثنی عشر را در زندگی خود تجربه کرده است. علل شایعترین باکتری ایجاد کننده زخم، باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter Pylori) می‌باشد. این باکتری در عفونتهای انسانی بسیار شایع است و با نیمی از جمعیت میانسالان در انگلستان همراه است، هر چند تعداد کمی از آنها مبتلا به اولسر پپتیک می‌شوند. این باکتری توسط آب و غذا منتشر می‌شود، همچنین در بزاق دهان نیز دیده شده است و احتمال می‌رود که بتواند از راه هایی مثل بوسیدن هم انتقال یابد. این باکتری می‌تواند به دیواره معده چسبیده و باعث ضعیف شدن و التهاب آن قسمت از معده می‌شود. ·         داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند آسپرین و ایبوپروفین نیز معده را مستعد تاثیر پذیری از اسید می‌کنند. (این داروها برای درمان دردها استفاده می‌شوند.) این داروها می‌توانند علاوه بر ایجاد اختلال در لایه جوشاننده جداره معده در جریان خونرسانی به معده و بازسازی سلولهای بدن نیز تاثیر گذار باشند. ·         عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد اولسر پپتیک دخیلند. احتمال ابتلای کسانی که سابقه خانوادگی چنین بیماریی را دارند، به این بیماری بیشتر می‌باشد. ·         سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه‌های الکلی نیز می‌تواند موجب چنین ‌آزردگی‌هایی شود چنینی عواملی جداره معده و اثنی عشر را آزرده می‌کنند و از تولید موکوس جلوگیری می‌کنند. ·         استرس به علت ایجاد کننده زخم مطرح نمی‌شود، بلکه باعث تشدید و زخیم شدن علائم زخمهایی که قبلا به وجود آمده است، می‌گردد، شرایط استرس‌زا علایم را بدتر می‌کند؛ زیرا معده تحت چنینی شرایطی اسید بیشتری تولید می‌کند. علایم برخی از افراد مبتلا، علایمی را از خود نشان نمی‌دهند و هیچگاه در نمی‌یابند که مبتلا به اولسر پپتیک هستند یا برخی اوقات علائمی چون سوء هاضمه و یا سوزش سردل را از خود نشان می‌دهند. اگر علایم در بیمار ظهور کند؛ به قرار زیر خواهد بود: ·         درد و یا سوزش در قسمت بالای شکم یا زیر قفسه سینه که این درد هنگامی که معده خالی است شدیدتر و بدتر می‌شود و بعد از غذا خوردن بهبود می‌یابد و دوباره پس از چند ساعتی عود می‌کند. ·         درد ناشی از زخم معده با غذا خوردن بدتر می‌شود. ·         اشکال در بلعیدن و یا برگشتن غذای بلعیده شده به دهان رخ می‌دهد. ·         احساس نفخ و دل درد پس از خوردن ·         تهوع و استفراغ ·         کم اشتهایی و از دست دادن وزن ·         درد شدید در مورد زخمهای شدید ·         خونریزی علائم خطرناک ·         استفراغ خونی: به یاد داشته باشید که ممکن است قسمتی از خون مترشحه در زخمها از سیستم گوارشی عبور کند و به صورت قهوه‌ای خارج شود. ·         مدفوع سیاه: که نمایانگر خون ریزی از زخم است. ·         دردهای شدید و ناگهانی شکم در صورت بروز علایم، مشکل موجود کاملا جدی است. به یاد داشته باشید که زخم ممکن است دیواره معده و روده را سوراخ کند و یا ممکن است مسیر غذا را مسدود نماید پس جدی گرفتن این زخمها الزامی است. تشخیص برخی اوقات خود زخم یا اسید مترشحه به عروق موجود در معده و اثنی عشر آسیب می‌رساند. ·         آزمایش خون: اگر عفونت هلیکوباکتر ایجاد زخم شود، آنگاه بدن در قبال آن آنتی بادی ترشح می‌کند که با آزمایش خون و اندازه گیری آنتی بادی می‌توان بیماری را تشخیص داد. ·         گاسترسکوپی: زخم معده و اثنی عشر را به وسیله روشی به نام گاستروسکوپی نیز می‌توان تشخیص داد. در این روش وسیله‌ای انعطاف پذیر را به داخل معده می‌فرستند و جدار داخلی آن را مشاهده می‌کنند و در صورت لزوم می‌توانند همزمان بیوپسی (نمونه برداری) انجام دهند همچنینی می‌توان عفونت هلیکوباکتر را نیز مورد بررسی قرار داد. و در ضمن بیوپسی با می‌تواند در مورد احتمال وجود سرطانی که علایم مشابهی دارد، نیز مورد استفاده باشد. ·         تست باریم: مشاهده باریم (Barium meal) که در این مورد امکان بیوپسی وجود ندارد. ·         عکسبرداری با اشعه ایکس: در این مورد هم امکان بیوپسی نیست. ·         آزمایش تنفس: آزمایش دیگر تنس (Breath test) است. در این آزمایش ماده‌ای که تاثیر شیمیایی روی هلیکوباکتر دارد، به بیمار خورانده می‌شود و در صورت وجود هلیوباکتر، در معده تغییرات شیمیایی رخ می‌دهد و این مساله از طریق آزمایش تنفس قابل بررسی خواهد بود. درمان اغلب تجویز آنتی بیوتیک داروهای کنترل کننده اسید در درمان این بیماری موثر است. اگر بیماران ناگزیر آسپیرین و یا داروهای (NSAIDS) را به مدت طولانی مصرف کنند؛ بهتر است به داروهایی جهت محافظت لایه جداری معده و روده و داروهای بهبود زخم تجویز گردد. اگر درمان دارویی کارساز نباشد، آنگاه ممکن است درمان جراحی صورت گیرد که شامل:
1-
بریدن عصب واگ (Vagotomy): که باعث کاهش تولید اسید می گردد.
2-
آنترکتومی (Anterectomy): که در این عمل، قسمت پایین معده برداشته می‌شود.
3-
پیلوروپلاستی (Pyloroplasty): در این عمل تلاش می‌شود که اثنی عشر و روده کوچک گشادتر شوند تا بتوانند آزادانه مواد غذای را عبور دهند.

اگر زخم موجب سوراخ شدن معده و اثنی عشر شود. آنگاه خون ریزی شدید رخ می‌دهد و اینجاست که فوریت پزشکی ایجاد می‌شود. در چنین فوریتی، با انجام گاستروسکوپی، زخمها سوزانده (کوتریزه = Cauterization) می‌شوند. ممکن است همراه با جراحی به تزریق خون نیز نیاز باشد. پیشگیری پیشگیری از این بیماری با ترک سیگار و الکل می‌تواند صورت گیرد. افرادی که به داروهای (NSAIDS) حساسیت مفرط نشان می‌دهند، بهتر است داروهای دیگری مصرف کنند.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:43
بیماری ها
انحراف چشم یا استرابیسم هرگونه انحراف از هم‌راستایی صحیح چشمها را لوچی یا استرابیسم (Strabism) می‌گویند. انحراف‌ چشم‌ عبارت‌ است‌ از عدم‌ هماهنگی‌ حرکت‌ عضلات‌ یا توانایی‌ تمرکز بین‌ دو چشم‌ که‌ باعث‌ می‌شود چشمها در جهات‌ متفاوتی‌ قرار بگیرند و موجب غیر همسو شدن چشمها می‌شود. استرابیسم ممکن است دریک یا دو چشم ، به طرف داخل (چشم‌های‌ ضربدری‌) یا خارج‌ («چشم‌ نهنگ‌») به طرف بالا یا پایین باشد. در نوعی از انحراف چشم بصورت مخفی است و انحرافی است که با حذف دید دو چشمی (بستن یک چشم) ظاهر می‌شود و به استرابسیسم مخفی یا هتروفوریا Heterophoria معروف است. استرابیسم آشکار را هتروتروپی heterotropia یا تروپی می‌گویند. استرابیسم موجب دوبینی و کم شدن دید عمق و درموارد تک چشمی و درصورت عدم درمان منجر به آمبلیوپی (تنبلی چشم) می‌گـردد. هم‌راستایی‌ چشمها در بدو تولد کاملاً تکامل‌ نیافته‌ است‌. تغییر موقعیت‌ تکامل‌ حقیقی‌ چشم‌ در 4-3 ماهگی‌ خود را نشان‌ می‌دهد ولی‌ ممکن‌ است‌ در کودکی‌ یا دیرتر رخ‌ دهد. علایم‌ شایع‌ ·         ناهماهنگی‌ حرکات‌ چشمها. در بعضی‌ موارد تنها در موقع‌ نگاه‌ کردن‌ به‌ جهتهای‌ خاصی‌، قابل‌ مشاهده‌ است‌. ·         دوبینی‌ (گاهی‌) ·         دید با تنها یک‌ چشم‌ همراه‌ با فقدان‌ درک‌ عمقی‌ علل‌ حرکت‌ چشم‌ توسط‌ پیامهایی‌ کنترل‌ می‌شود که‌ از مغز به‌ 4 عضله‌ اطراف چشم‌ می‌روند. عدم‌ هماهنگی‌ حرکتی‌ از موارد زیر ناشی‌ می‌گردد: ·         عدم‌ توازن‌ عضلانی‌ بین‌ دو چشم‌ ·         فقدان‌ توانایی‌ تمرکز یکسان‌ در چشمها. مغز نمی‌تواند تصاویر دارای‌ تمرکز متفاوت‌ را تحمل‌ کند لذا پیامهای‌ حاصل‌ از یک‌ میدان‌ دید را در نظر نمی‌گیرد. سرانجام‌ چشم‌ ضعیف‌تر در اثر استفاده‌ نامناسب‌، بلااستفاده‌ می‌شود و یک‌ چشم‌ «تنبل‌» یا سرگردان‌ ایجاد می‌گردد.(تنبلی چشم) ·         آسیب‌ مغزی‌ یا آسیب‌ به‌ سر (نادر)  ·         در موارد سابقه‌ خانوادگی‌ انحراف‌ چشم‌، نشانگان‌ داون‌ ، بیماری‌ تیروئید ، تومور چشم‌ ، آسیب‌ به‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ جنین ، آسیب‌ زایمانی‌ ، استفاده‌ نامناسب‌ از چشم‌ ممکن است انحراف چشم بروز کند. پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد. عواقب‌ مورد انتظار ·         انحراف‌ چشم‌ را می‌توان‌ با تشخیص‌ و درمان‌ زودرس‌، تصحیح‌ کرد. بدون‌ درمان‌ فوری‌ ممکن‌ است‌ کاهش‌ بینایی‌ در یک‌ چشم‌ دایمی‌ شود. پس ، از دست‌ رفتن‌ دید طبیعی‌ در یک‌ چشم‌ و زجر روانی‌ حاصل‌ از جذاب‌ نبودن‌ ظاهر صورت‌ از عاقب بیماری درمان نشده است. ·         بسیاری‌ افراد با دید یک‌ چشمی‌ سازگار می‌شوند و یاد می‌گیرند تمامی‌ فعالیتهای‌ خود از قبیل‌ رانندگی‌ را با یک‌ چشم‌ انجام‌ دهند. در صورت‌ از دست‌ رفتن‌ دید یک‌ چشم‌، از چشم‌ دیگر در برابر آسیب‌ محافظت‌ بسیاری‌ به‌ عمل‌ آورید. برای‌ ورزش‌ و سایر فعالیتها از جمله‌ درودگری‌ یا جوشکاری‌ که‌ خطر آسیب‌ بالایی‌ دربر دارند، از عینک‌ محافظ‌ استفاده‌ کنید. ·         تشخیص‌ با توجه‌ به‌ شرح‌ حال‌ طبی‌ و معاینه‌ فیزیکی‌ گذاشته‌ می‌شود و ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمون‌های‌ تیزبینی‌، معاینه‌ شبکیه‌، معاینه‌ کامل‌ عصبی‌ و آزمونهای‌ عضلانی‌ گردد. درمان‌ هرگونه ناهماهنگی درحرکات چشمها بعد ازشش ماهگی باید مورد توجه قرارگیرد. همچنیــن درصــورت گزارش دوبینــی در کــودکــان بزرگتر، والدین باید نسبت به معاینه دقیق فرزندانشان اقدام نمایند.

درمــان استــرابیســم مشابــه درمــان آمبلیــوپی (تنبلی چشم) بوده و هدف ازدرمان، بهبود دید و به‌ دست‌ آوردن‌ بهترین‌ دید ممکن‌ ، زیبایی ظاهری و به‌ دست‌ آوردن‌ بهترین‌ جهت‌ برای‌ چشمها و برقراری دید واحد دو چشمی می‌باشد. تجویز عینک تکدید و دربعضی موارد دو دید ، تجویز منشور و بینایی درمانی پیشنهاد می‌شود. ·         درمان‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ عینک‌ یا بستن‌ چشم‌ قوی‌تر برای‌ تصحیح‌ عدم‌ توزان‌ تمرکز (باعث‌ می‌شوند چشم‌ ضعیف‌تر به‌ کار بیفتد)، تمرینات‌ مربوط‌ به‌ عضلات‌ چشم‌، سم‌ بوتولینیوم‌ (در حال‌ حاضر تنها در بزرگسالان‌ استفاده‌ می‌شود) یا جراحی‌ برای‌ تصحیح‌ وضعیت‌ عضلات‌ چشم‌ باشد. گاهی‌ انجام‌ عمل‌ جراحی‌ دوم‌ ضرورت‌ می‌یابد.  ·         یک‌ درمان‌ جدید دیگر شامل‌ استفاده‌ از عینک‌ قرار گرفته‌ در یک‌ منشور پلاستیکی‌ نازک‌ است‌. بیمار قبل‌ از عمل‌ از این‌ عینک‌ها استفاده‌ می‌کند و به‌ تعیین‌ مقدار تطابق‌ جراحی‌ مورد نیاز برای‌ عضلات‌ چشم‌ کمک‌ می‌کند.  ·         درمان جراحی فقط برای زیبایی ظاهری مناسب است، مگر آنکه پس از بینایی درمانی صورت گیرد. بعضی ازپزشکان قبل از اقدام به جراحی شیوه تزریق ســم بوتولیســم به عضلات چشــم را امتحان می‌کنند که دربرخی موارد کارساز می‌باشد.  ·         در صورت‌ پیشنهاد تزریق‌ سم‌ بوتولینیوم‌، این‌ سم‌ از طریق‌ یک‌ سوزن‌ الکترومیوگرافیک‌ داخل‌ یک‌ عضله‌ چرخاننده‌ چشم‌ در خارج‌ از چشم‌ تزریق‌ می‌گردد. ·         زمانی‌ که‌ کودکتان‌ در حال‌ سازگار شدن‌ با بستن‌ یک‌ چشم‌ است‌، از او در مقابل‌ سقوط‌ یا آسیب‌ محافظت‌ کنید.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:41
بیماری ها
آنژیوگرافی  
 

 
کاتتریزاسیون و آنژیوگرافی قلب روش قطعی و استاندارد برای بررسی آناتومی و فیزیولوژی قلب و عروق می‌باشد.
 تاریخچه آنژیوگرافی این روش که در ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد، برای اولین بار در سال 1929توسط ورنر فورسمن بر روی انسان صورت گرفت.هدف فورسمن ابداع روشی برای رساندن مستقیم داروها به درون قلب بود، اما قابلیت تکنیک فورسمن، به عنوان یک ابزار تشخیصی توسط افراد دیگر مورد توجه قرار گرفت. امروزه سالانه بیش از یک میلیون مورد کاتتریزاسیون و آنژیوگرافی قلبی برای اهداف تشخیصی، مداخله درمانی و یا هر دو انجام می‌پذیرند.

 
 نحوه انجام آنژیوگرافی آنژیوگرافی یکی از اقدامات تهاجمی قلبی به شمار می‌رود به این صورت که کاتتر یا لوله‌ای باریک از طریق سیاهرگ یا سرخرگهای پا یا دست به سمت قلب هدایت شده و مستقیماً اندازه‌گیری‌ها و تصویربرداریهای لازم را انجام می‌دهد. اگر کاتتر از سیستم سیاهرگ وارد قلب شود. قلب راست و سرخرگ ریوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر از مسیر سرخرگی وارد قلب شود، آئورت، قلب چپ و سرخرگ کرونروی ارزیابی می‌شوند. کاربرد آنژیوگرافی کاربرد تشخیصی در این روش امکان اندازه‌گیری مستقیم فشارهای داخل قلب (می‌تواند به طور مستقیم فشار خون بطنها ، دهلیزها و سرخرگهای قلبی و حتی مویرگهای ریوی را اندازه‌گیری نماید)، میزان اشباع اکسیژن و با تزریق ماده حاجب امکان مشاهده عروق کرونر قلب، حفره‌های قلبی و عروق بزرگ (می‌توان از مسیر حرکت خون در قلب یا رگهاب کرونری فیلم یا عکس تهیه کرد) فراهم می‌شود. کاربرد معمول آنژیوگرافی شامل تایید ناهنجاریهای احتمالی قلب و تعیین موقعیت آناتومیک و اهمیت فیزیولوژیک آنها می‌باشد. اغلب قبل از اقدامات درمانی مانند آنژیوپلاستی شریان (سرخرگ) کرونر، پیوند عروق کرونر یا عمل جراحی دریچه‌ها نیز به آنژیوگرافی قلبی نیاز است. کاربرد درمانی (آنژیوپلاستی) اقدام دیگری که گاه از طریق همین کاتر انجام می‌گردد آنژیوپلاستی نام دارد. آنژیوپلاستی به معنی باز کردن یا ترمیم رگ می‌باشد. در این روش رگ مسدود توسط بادکنکی متسع می‌شود و چند ثانیه در این حالت نگاه داشته می‌شود تا رگ باز شود. گاهی نیز برای محکم کاری یک لوله محکم به نام استنت (Stent) داخل رگ مسدود قرار داده می‌شود تا از انسداد مجدد آن جلوگیری به عمل آید.

 



در مواردی که آنژیوپلاستی با موفقیت روبرو نمی‌شود یا تعداد رگهای مسدود یا شدت انسداد آن زیاد باشد از اقدام دیگری به نام بای‌پس شریان کرونروی (یا عمل کنار گذر) استفاده می‌شود. در این عمل جراحی که معمولاً چند ساعت به طول می‌انجامد تکه‌ای از سیاهرگهای پا یا سرخرگهای داخل قفسه سینه بریده شده و به صورت کنار گذر در محل انسداد سرخرگ کرونری پیونده زده می‌شود تا جریان خون به نواحی پائین دست آن برقرار بماند و از سکته‌های قلبی یا قطع کامل جریان خون پیشگیری شود. عوارض آنژیوگرافی انجام این بررسی نیاز به یک روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود. اگرچه آنژیوگرافی قلب معمولا روش بی‌خطری است، بصورت نادر ممکن است با عوارضی چون آسیب عروق، نارسایی کلیه (به علت ماده حاجب) سکته قلبی یا مغزی همراه باشد.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:39
بیماری ها

آستیگماتیسم

هرگاه‌ ابیراهی کروی و کما برای یک عدسی اصلاح شود (حالت آپلانتیک) ولی عدسی قادر نباشد که تصویر شیئی که ‌از محور فاصله دارد را بطور واضح نمایان کند، به عبارتی تصویر مبهم نمایان سازد، گفته می‌شود که عدسی دچار آستیگماتیسم (Astigmatism) شده ‌است. تصاویر مبهم حاصل از آن را تصاویر آستیگماتیکی می‌نامند. با افزایش فاصله خارج از محور جسم و افزایش دهانه سطح شکستی آستیگماتیسم افزایش می‌یابد.
   دید کلی بسیاری از افراد به همراه نزدیک بینی درجاتی از آستیگماتیسم یا حالت بیضی بودن قرنیه را دارند. آستیگماتیسم وقتی ایجاد می‏شود که قرنیه شبیه مقطعی از توپ بیس‏بال است تا توپ بسکتبال. در نتیجه تصاویر بدلیل انکسار نامساوی در قسمتهای مختلف قرنیه کاملا بر روی شبکیه متمرکز نمی‏شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می‏شوند. بنابراین افرادی که دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک ‏بین اشیای دور را تار می‏بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می‏بینند. بنابرین آستیگماتیسم هم به تنهایی و نیز همراه با نزدیک بینی یا دوربینی می‌تواند دیده ‌شود. آستیگماتیسم از چه چیزی ناشی می‌شود؟ هنگامی‌ که نور از یک نقطه خارج از محور به سطح عدسی برخورد می‌کند، تولید یک دسته پرتو مماسی "tt و یک دسته پرتو کمانی "ss می‌کند. چون این دو دسته پرتو عمود برهم ، باعث کانونی شدن پرتوها در فواصل مختلف از عدسی می‌شوند، دو تصویر که به ترتیب با T و S برای صفحات مماسی و کمانی نشان داده شده‌اند، تصاویر خطی خواهند بود. بین T و S کانون دایره‌ای خواهد بود که به نام دایره با کمترین ماتی خوانده می‌شود. مکان هندسی تصاویر خطی T و S برای نقاط مختلف جسم سطوح سهموی خواهد بود. مقدار آستیگماتیسم جدایی بین دو سطح در امتداد هر پرتو اصلی از یک جسم نقطه‌ای معیاری از مقدار آسیگماتیسم را برای این جسم بدست می‌دهد که با مربع فاصله ‌از محور نوری متناسب می‌باشد. اندازه‏ گیری آستیگماتیسم بر اساس دیوپتر است. آستیگماتیسم بصورت زیر طبقه بندی می‌شود: ·         آستیگماتیسم خفیف: کمتر از یک دیوپتر ·         آستیگماتیسم متوسط: یک تا دو دیوپتر ·         آستیگماتیسم شدید: دو تا سه دیوپتر ·         آستیگماتیسم بسیار شدید: بیش از سه دیوپتر
 


انواع آسیگماتیسم آستیگماتیسم انواع مختلفی دارد و می‏تواند به تنهایی، همراه با نزدیک بینی یا دوربینی وجود داشته باشد. آستیگماتیسم مثبت هرگاه سطح تصویر خطی T ناشی از پرتو مماسی در سمت چپ تصویر خطی S ناشی از پرتو عمودی باشد، آستیگماتیسم را مثبت می‌نامند. آستیگماتیسم منفی هرگاه تصویر خطی T ناشی از پرتو مماسی در سمت راست سطح تصویر خطی ناشی از پرتو عمودی بیافتد، آستیگماتیسم را منفی می‌نامند. چگونه می‌توان دستگاهی ساخت که فاقد آستیگماتیسم باشد؟ آستیگماتیسم با فاصله کانونی متناسب است و با تغییر شکل بهبود بسیار اندکی می‌یابد. با آنکه یک عدسی دوتایی مماس مرکب از یک عدسی مثبت و یک عدسی منفی دارای آستیگماتیسم چشم‌ گیری است، ورود یک قطعه دیگر متشکل از یک بند یا یک عدسی می‌تواند آن را بسیار کاهش دهد. با فاصله گذاری مناسب مابین هر یک از عدسی‌های هر سیستم اپتیکی و یا با مکان‌یابی مناسب برای روزنه (دیافراگم) اگر بکار آید، می‌توان انحنای سطوح تصویری آستیگماتیک را بطور محسوسی تغییر داد. بعد از اصلاح آستیگماتیسم دو سطح سهموی T و S روی هم می‌افتند که به ‌این سطح پتزوال گفته می‌شود. رفع آستیگماتیسم در چشم در برخی از سیستمهای اپتیکی به ‌انضمام چشم ، حتی پرتوهای نزدیک به محور هم دچار آستیگماتیسم می‌شوند، زیرا سطح عدسی کروی نیست و بنابراین دارای قدرتهای مختلف در جهات مختلف است، وضعیت به گونه‌ای است که یک عدسی استوانه‌ای در تماس با یک عدسی کروی ساخته شده باشد. در مورد سیستمهای روئیتی یک متخصص چشم پزشکی آستیگماتیسم چشم را بوسیله عینکهایی که قدرت اضافی عدسی استوانه‌ای را با کاهش توان عدسی در آن جهت جبران می‌کنند، اصلاح می‌کند. در سایر موارد آستیگماتیسم می‌تواند سودمند باشد و عمدا در سیستم طراحی می‌شوند تا نشانه‌ای برای یک موضع آشکارساز نسبت به کانون تولید کند. سیستمهایی که در برگیرنده قدرتهای استوانه‌ای هستند، سیستمهای آن آمورفیک (نابی‌ریخت) نامیده می‌شوند. افراد اصلاح شده به علت بزرگنمایی یا کوچکنمایی محوری ایجاد شده اشیاء واقع در میدان بینایی را کشیده‌تر خواهند دید.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:38
بیماری ها
خرافات غذایی  
 ما برای زنده ماندن باید غذا بخوریم اما تعداد کمی از ما به مزارع که محل تولید مواد غذایی هستند دسترسی داریم. اغلب ما مواد خوراکی را در سوپرمارکتها، میوه فروشی، پروتئینی‌ها یا رستوران می‌بینیم و کم پیش می‌آید که به محل تولید آنها فکر کنیم. تمدن سیستمی است که انواع مواد غذایی را به بازار عرضه می‌کند تا ما در سلامت کامل باشیم اما در بعضی موارد هم شکست خورده است.

آگهی‌های مواد غذایی با انگیزه سود بیشتر به نوعی هیپنوتیزم دسته جمعی درباره مواد غذایی منجر شده است که من و شما هم تحت تاثیر آن قرار گرفته‌ایم. ظاهراً ما در انتخاب مواد غذایی فرصت فکر کردن درباره نیازهای خود نداریم مگر اینکه این رنج را به جان بخریم، خرافات را دور بریزیم و براساس آموزشهای علمی خودمان را دوباره برنامه ریزی کنیم. موارد زیر مفاهیم کلی هستند و اطلاعاتی به دست می‌دهند که بتوانید به خودتان فکر کنید: خرافه اول: اگر چیزی در فروشگاه عرضه شده پس مشکلی ندارد تا به حال هیچ آگهی تبلیغاتی درباره مواد غذایی پخش نشده که آن ماده غذایی را برای سلامتی مضر بداند. همه آنها به خواص سالم و مغذی غذاها اشاره می‌کنند حتی درباره شیر، نوشابه‌ها، شکلات و آب نبات. پس از یک عمر گوش دادن، نگاه کردن و خواندن آگهی‌های بازرگانی همه ما انبار بزرگی از پیش فرضها در مورد مواد غذایی داریم که هیچ ربطی به خواص واقعی آنها ندارد. بنابراین وقتی برای خرید به سوپرمارکت می‌روید نه تنها احساس امنیت می‌کنید بلکه فکر می‌کنید به محیط صمیمانه‌ای وارد شده‌اید که به تغذیه و سلامت شما اهمیت می‌دهد.

اما هیچ چیز گویاتر از حقیقت نیست. به چشم فروشندگان مواد غذایی یا رستوران دارها شما یک کیف پر از پول هستید. مسئله این است که آنجا را با کمترین پول باقیمانده در کیفتان ترک کنید. بنابراین مناسب ترین عمل همان رفتاری است که سرباز باید در میدان مین در پیش بگیرد. اگر انتخاب صحیح داشته باشید سالم بیرون می‌آیید و اگر اشتباه کنید می‌میرید. آدم در میدان مین سریع می‌میرد ولی در سوپرمارکت یا رستوران به تدریج، طوری خرید کنید که انگار سوپرمارکت میدان مین است. خرافه دوم: فست فود خوب است رستوران فست فود زنجیره‌ای جدیدی را تصور کنید که وقتی وارد می‌شوید و پول می‌پردازید، یک کیسه غذا به گردنتان می‌اندازند. گنجایش آن زیاد است و هر وقت خواستید بیشتر غذا بخورید کافی است آن را تکان بدهید. حتی می‌توانید همین طور که غذا می‌خورید به سراغ کارتان بروید چون دستهایتان آزاد است. غذای داخل کیسه هم مخلوطی از بافتهای چربی با مقدار زیادی نمک و شکر است. می‌توانید با آن نوشابه هم بخورید. در این رستوران کم و بیش همان غذایی سرو می‌شود که سایر فست فودها به خورد مردم می‌دهند، فقط سریعتر است.

چطور است؟ فست فود هم مثل همین است. شما هیچ نظارتی بر روش آماده سازی آن ندارید. فست فود پر از چیزهایی است که آدم را معتاد می‌کند و خوشمزه است: چربی، شکر و نمک که منجر به بروز ناراحتیهای گوارشی هم می‌شود. غذا خوردن در فست فودها را به حداقل برسانید. خرافه سوم: مواد غذایی فرآوری شده سالم و خوشمزه هستند این روزها در تمام خواروبارفروشی‌ها غذاهای آماده و نیمه آماده به وفور یافت می‌شوند. اما بعضی از آنها دیگر شبیه غذا نیستند مثل کیک‌های مربایی. بعضی دیگر هنوز اصالت خود را حفظ کرده‌اند با این حال به برچسب محتویات آن نگاه و بعد خون گریه کنید. با خوردن غذاهای آماده نه تنها ماده غذایی اصلی را می‌خورید بلکه مواد دیگری را هم که برای مزه بهتر و ماندگاری طولانی‌تر به آن زده‌اند را نوش جان می‌کنید. برچسب‌ها معمولاً بهترین تاریخ مصرف را هم اعلام می‌کنند که هر چه طولانی‌تر باشد مشخص می‌کند چقدر بیشتر مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی در آن هست. این مواد غذایی در کوتاه مدت بی دردسر و مناسب به نظر می‌آیند اما آیا به نظر شما جوانمرگ شدن یا ابتلا به بیماریهای حاد در سالهای آینده هم همین قدر خوب است؟
هشدار !خرید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده را به حداقل برسانید. خرافه چهارم: پختن غذا به هضم آن کمک می کند ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تقریباً هرچه می‌خوریم پخته است. وقتی که همه چیز به جز سالاد پخته می‌شود پرسش از خرد پخت غذا سخت است. خرد عمومی پخت غذا این است که قابلیت هضم را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود رایحه دل انگیز غذاها آزاد شود. واقعیت این است که پختن در بیشتر غذاها باعث شکسته شدن مواد مغذی آنها می‌شود بنابراین بیشتر مواد مغذی آن در طول پخت از بین می‌رود.

بعضی مواد غذایی هم هستند که باید حتماً پخته شوند چون پیش از پختن آنقدر سفت هستند که نمی شود آنها را خورد. البته این دسته بخش بسیار کوچکی از آنچه می‌خوریم را تشکیل می‌دهند. گوشت هم حتماً باید خوب پخته شود. در مورد عطر غذا هم همه چیز به عادت برمی‌گردد. اگر خودتان را به غذای پخته عادت بدهید طبیعتاً به نظرتان خوشمزه‌تر هم می‌آیند. اگر می‌توانید چیزی را خام بخورید، همین کار را بکنید. خرافه پنجم: خوردن سه وعده غذا در روز بهترین روش است حتماً این یکی را از مادرتان زیاد شنیده‌اید. مادران زود گول تبلیغات کاذب غذایی را می‌خورند. البته همه ما همین طور هستیم. به علاوه برای مادران راحت‌تر است که هر روز به بچه‌ها در سه موقع منظم غذا بدهند. باور کنید بدن شما در غیاب اعتیاد غذایی بهتر از هر کس دیگری می‌داند باید غذا بخورید یا نه. با این حال از گرسنگی اعتیادگونه به ماده غذایی خاص بترسید. اگر گرسنه هستید اما فقط شیرینی می‌خواهید، مواظب باشید شما واقعاً گرسنه نیستید بلکه در وضعیت اشتیاق اعتیادگونه قرار گرفته‌اید. فقط وقتی غذا بخورید که گرسنه‌اید. خرافه ششم: شیر و فرآورده های آن مواد غذایی خیلی خوبی هستند این یکی نتیجه قضیه کلی گوشت است. «رژیم غذایی وقتی متعادل است که هر روز شیر، ماست، کره، پنیر و خامه بخورید» یا «فقط شیر می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند». در حالی که کلسیم با خوردن مقدار کافی از سبزیجات هم تامین می‌شود. از طرفی در شیر و فرآورده‌های آن کازئینات کلسیم هم هست که ماده اصلی چسب چوب است. لبنیات را به اندازه بخورید. خرافه هفتم: اگر غذایی طبیعی است، پس هر چه می خواهید از آن بخورید این خرافه پیشرفته‌ای است که کسانی که چند سال رژیم غذایی سالمی را دنبال کرده‌اند القا می کنند. مثلاً می‌گویند چون عسل، سیب، پرتقال (یا هر چیز دیگر طبیعی) مستقیماً از طبیعت به دست آمده‌اند می‌توانید برای رفع گرسنگی هر چه قدر که می‌خواهید از آن بخورید. اما این طورها هم نیست. معمولاً عسل پیش از بسته بندی فرآوری می‌شود و محصول به دست آمده ۷۵ درصد شکر دارد. از طرفی سایر مواد مغذی آن هم در طول فرآیند از بین می‌رود که جایگزینی برای آن نیست. سیب‌ها کم شیرین‌تر شده‌اند با این حال می‌توان آنها را به معتادان به قند خوراند. پرتقالها هم بیش از حد فروکتوز دارند (که بهتر از ساکاروز نیست) و وقتی آنها را آب می‌گیرند مقدار زیادی شکر به آن می‌زنند در حالی که فیبر موجود در پرتقال کامل هم در آن نیست. تقریباً هر ماده غذایی که بی‌رویه خورده شود برای سلامتی مضر است.

وقتی که در رژیم غذایی خود مواد طبیعی متنوع بگنجانید، فقط وقتی غذا بخورید که گرسنه هستید و تمرینات ورزشی منظم انجام دهید و به فکر دستگاه گوارش خود باشید و البته به غذا خوردن هم معتاد نباشید اشتهایتان خود به خود تنظیم می‌شود. اگر به غذا خوردن معتاد شوید هر چه بیشتر و بیشتر غذاهای طبیعی می‌خورید. کسی که به غذا خوردن معتاد شود معده‌اش چند برابر آنچه باید باشد کشیده می‌شود. چنین معده‌ای تا وقتی که مقدار زیادی غذا وارد آن نشود احساس پر شدن و سیری نمی‌کند.

بنابراین رعایت تعادل در مقدار، بخش مهمی از استراتژی جنگی شما برای سالم غذا خوردن است. اگر در مقدار غذا مشکل دارید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، غذایی را که آن روز می‌توانید بخورید کنار بگذارید که بسته به مقدار فعالیت‌تان نباید بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری باشد. فرد متوسطی که کار نشسته انجام می‌دهد حدود ۱۵۰۰ کالری و کسی که فعالیت بدنی شدید دارد حدود ۳۰۰۰ کالری غذا نیاز دارد. فرض بر این است که شما در حال آماده شدن برای مسابقات مردان آهنین یا چیزی شبیه به آن نیستید. اگر چند هفته به این ترتیب عمل کنید وضعیت گرسنه شدن شما به حالت طبیعی بازمی‌گردد چرا که معده دوباره به اندازه طبیعی خود جمع می‌شود و نیازی نیست به مقدار زیاد غذا بخورید. مواد غذایی طبیعی و فرآوری نشده را با تنوع گسترده و نه در مقدار زیاد بخورید. خرافه هشتم: بهترین روش کم کردن وزن رژیم گرفتن است هر سال در سراسر جهان مردمی که با این شعار هیپنوتیزم شده‌اند میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند. با این روش چندین میلیون تن چربی آب می‌شود. اما از طرف دیگر کسانی که قبلاً با این رژیمها وزن کم کرده‌اند چند میلیون تن چربی بیشتر جذب می‌کنند. رژیم گرفتن مشکل اصلی را حل نمی‌کند. مشکل اصلی کیفیت پایین مواد غذایی، اعتیاد به مواد غذایی بخصوص و عادات غذایی ناکارآمد است. تحقیقات نشان داده است کسانی که رژیمهای غذایی سخت می‌گیرند بیش از ۹۵ درصد بیش از قبل اضافه وزن پیدا می‌کنند. هیچ وقت رژیم نگیرید. خرافه نهم: باید همیشه تمام غذایی که در بشقابتان هست را بخورید این خرافه را هم پدر و مادرهایی درست کرده‌اند که دلشان نمی‌خواسته بعد از اینکه فرزندشان سیر شد و دست از غذا خوردن کشید بشقاب او را تمیز کنند. البته این به معنی اسراف کردن نیست، هر بار مقدار کمی غذا در بشقاب خود بکشید و پس از تمام شدن آن از خود بپرسید آیا هنوز گرسنه هستم، اگر جواب منفی بود دیگر غذا نخورید. تنها رازی که آدمهای همیشه لاغر دارند همین است. اگر هنوز غذا در بشقابتان مانده آن را برای وعده بعد کنار بگذارید. وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید. خرافه دهم: ته بندی بین وعده‌های غذایی خوب است به شرط آنکه آنچه می‌خورید سالم باشد خیلی از مردم در طول روز مدام دهانشان می‌جنبد. وقتی هم که کمی درباره تغذیه اطلاعات به دست می‌آورند سعی می‌کنند بین وعده‌ها فقط مواد غذایی سالم بخورند. وظیفه اصلی معده و روده کوچک هضم غذا است. مرحله نخست هضم ترشح تپیالین از غدد بزاقی است. هضم نشاسته از اینجا شروع می شود. مرحله بعد اسیدی کردن غذا در معده است که باعث شکستن پروتئین‌ها و آماده شدن آن برای هضم بیشتر در روده کوچک می‌شود.

غذا تقریباً دو ساعت در معده تحت شکست اسیدی قرار می‌گیرد. پس از آن به روده کوچک می‌رود. معده حداقل دو ساعت پس از آخرین غذا آمادگی ورود غذای بعد را دارد. اگر قبل از دو ساعت لازم باز هم غذا بخورید غذای جدید با قبلی مخلوط می‌شود و یا غذای قبلی بیش از دو ساعت در معده می‌ماند یا غذای بعدی زودتر وارد روده کوچک می‌شود. به هر حال به ضرر شما است. در حالت اول غذا بیش از حد اسیدی می‌شود و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و در حالت دوم غذا کامل هضم نمی‌شود چون بخشی از مرحله اسیدی شدن را رد می‌کند. بین زمان خوردن تان حداقل سه ساعت فاصله بگذارید.  
چهارشنبه 25/10/1387 - 9:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته