• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5563روز قبل
دانستنی های علمی

پسربچه هشت ساله‎ای در مقابل چاه آرزو به مردی سالخورده نزدیك شد و در حالی كه مستقیم به‎ چشمان او نگاه می‎كرد پرسید: «می‎دانم كه مرد بسیار فرزانه‎ای هستید. می‎خواهم راز زندگی را از دهان‎ شما بشنوم‎». مرد سالخورده نگاهی به پسربچه انداخت و پاسخ داد: «من در طول عمر خود خیلی به‎ پاسخ سؤالت فكر كرده‎ام و راز زندگی را در چهار واژه خلاصه می‎كنم‎: اولی اندیشیدن است‎. یعنی خوب‎ در مورد ارزش‎هایی بیندیش كه دوست داری زندگی‎ات را براساس آن بگذرانی‎. دومی باور داشتن است‎. یعنی براساس اندیشه‎هایت در رابطه با ارزشهایی كه می‎خواهی با آن‎ها زندگی‎ات را بگذرانی‎. خودت را باور داشته باش‎. سومی آرزو كردن است‎. یعنی براساس باورت به خود و ارزش‎های زندگی‎ات‎، آرزو كن‎. چهارمی جرأت كردن است‎. یعنی براساس باورت به خود و ارزشهایت در زندگی‎، به خود جرأت‎ آرزوهایی را بده كه می‎توانند به واقعیت بپیوندند». پسربچه پس از شنیدن این سخنان به فكر فرو رفت و پس از آن‎، این چهار واژه طلایی یعنی تفكر، باور، آرزو و جرأت را سرلوحه زندگی خود قرار داد، چون‎ حالا به راز زندگی پی برده بود!

مجله راه زندگی

چهارشنبه 14/12/1387 - 23:58
دانستنی های علمی
مسافر تاکسی آهسته روی شونه‌ی راننده زد چون می‌خواست ازش یه سوال بپرسه… راننده جیغ زد، کنترل ماشین رو از دست داد… از جدول کنار خیابون رفت بالا…نزدیک بود چپ کنه…اما کنار یه مغازه توی پیاده رو متوقف شد… برای چندین ثانیه هیچ حرفی بین راننده و مسافر رد و بدل نشد… سکوت سنگینی حکم فرما بود تا این که راننده رو به مسافر کرد و گفت: "هی مرد! دیگه هیچ وقت این کار رو تکرار نکن… من رو تا سر حد مرگ ترسوندی!" مسافر عذرخواهی کرد و گفت: "من نمی‌دونستم که یه ضربه‌ی کوچولو آنقدر تو رو می‌ترسونه" راننده جواب داد: "واقعآ تقصیر تو نیست…امروز اولین روزیه که به عنوان یه راننده‌ی تاکسی دارم کار می‌کنم… آخه من 25 سال راننده‌ی ماشین حمل جنازه بودم…!"
چهارشنبه 14/12/1387 - 14:19
دانستنی های علمی

هر كسی بذر گلی زیبا را در دل دارد

هر كسی بذر نیلوفری خاص را در مرداب درون دارد

اما تعداد معدود و اندك توانسته اند آن بذر را برویانند

و استعدادهای نهفته خود را شكوفا كنند.

چهارشنبه 14/12/1387 - 14:7
بیماری ها

پژوهشی نشان داده که استفاده از اینترنت ، حداقل برای افراد میانسال و مسن تر ، به تقویت قوای مغز کمک می کند. گروهی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) دریافتند جستجو در وب، بخش تصمیم گیری و استدلال مغز را تحریک می کند.
پژوهشگران می گویند این موضوع حتی ممکن است به مقابله با تغییرات فیزیولوژیک ناشی از افزایش سن، که باعث کند شدن مغز می شوند، کمک کند. نتایج این پژوهش در نشریه "Geriatric Psychiatry" منتشر شده است.
با افزایش سن تغییراتی در مغز رخ می دهد که از جمله می توان به کمتر شدن اندازه و کاهش فعالیت سلولی در مغز اشاره کرد که بر عملکرد انسان تاثیر دارند.
اعتقاد بر آن است که فعالیت هایی که مغز را فعال نگه می دارند، همچون حل کردن جدول، ممکن است اثرات افزایش سن را به حداقل برسانند و بر اساس پژوهش اخیر اینطور به نظر می رسد که "وب-گردی" را نیز می توان به فهرست اینگونه فعالیت ها اضافه کرد.
گری اسمال، پژوهشگر ارشد این برنامه تحقیقاتی گفت: "جستجو در اینترنت فعالیت پیچیده ای را در مغز به همراه دارد که می تواند به تمرین دادن و بهبود عملکرد مغز تاثیر بگذارد."
این پژوهش بر روی 24 نفر داوطلب انجام شده که بین 55 تا 76 سال سن دارند و نیمی از آنها کاربران باتجربه اینترنت بودند.
مغز هر داوطلب، در حالیکه یک بار مشغول جستجو در اینترنت و بار دیگر مشغول خواندن کتاب بود اسکن شد.
هر دو کار باعث مشاهده میزان قابل ملاحظه ای فعالیت در بخش های مسئول زبان، خواندن، حافظه و قابلیت های بصری مغز شد.
با این وجود جستجو در وب فعالیت مجزای بیشتری را در بخش دیگری در مغز که تصمیم گیری و استدلال های پیچیده را کنترل می کند ایجاد کرد که البته این موضوع تنها در کاربران با تجربه وب مشاهده شد.
پژوهشگران گفتند در مقایسه با خواندن ساده، وجود گزینه های بی شمار در اینترنت باعث می شود کاربران برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر خود نیاز به تصمیم گیری داشته باشند.
با این حال آنها معتقدند کسانی که تازه استفاده از اینترنت را آغاز کرده اند هنوز استراتژی های لازم برای انجام موفقیت آمیز جستجو بر روی وب را درک نکرده باشند.
پروفسور اسمیت گفت: "به نظر می رسد کاری ساده و روزمره همانند جستجو در وب در افراد مسن تر مدارهای مغز را تقویت می کند که نشان می دهد با وجود افزایش سن، مغز ما حساس است و می تواند به فراگیری ادامه دهد." برکا وود، مسئول بنیاد خیریه تحقیقات در باره آلزایمر در بریتانیا گفت: "بر اساس این یافته های شگفت انگیز اینطور به نظر می رسد که افراد میانسال و مسن تر می توانند با انجام فعالیت هایی که مغز را تحریک می کنند خطر مبتلا شدن به بیماری فراموشی ناشی از پیری را کاهش دهند."
او افزود: "کاربران مسن تر وب و اینترنت دقیقا مشغول انجام چنین کاری هستند."

منبع : مرکز اطلاعات فنی ایران

چهارشنبه 14/12/1387 - 14:6
دانستنی های علمی

اگر میدانستید كه یك محكوم به مرگ هنگام مجازات تا چه حد آرزوی بازگشت به زندگی را دارد,آنگاه قدر روزهایی را كه با غم سپری می كنید می دانستید.

ابوعلی سینا

  

چهارشنبه 14/12/1387 - 13:56
دانستنی های علمی

همه مردم دوست دارند در اوج و قله كوه زندگی كنند ,بی آن كه متوجه باشند خوشبختی حقیقی در سراشیبی است كه به سمت بالای كوه می پیماییم.

گابریل گارسیا ماركز

چهارشنبه 14/12/1387 - 13:47
بیماری ها
كارشناسان معتقدند فیبر موجود در هویج موجب از بین رفتن چربی‌های اضافه بدن می‌شود

به گفته آنها هویج بر خلاف آب هویج كالری پایینی دارد و به ایجاد احساس سیری در فرد كمك می‌كند. همچنین بتاكاروتین موجود در هویج ضد سرطان است و مصرف روزانه آن ضمن تقویت قوای ایمنی بدن ضریب ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد كه هویج در كاهش چربی و كلسترول خون نیز موثر است و به همین دلیل از ابتلا به بیماری های قلبی نیز جلوگیری می‌كند. توجه داشته باشید كه بخش قابل توجهی از خواص هویج در پوست آن است و نباید آن را پوست كند.

برای تمیز كردن هویج می‌توان زیر جریان آب از فرچه یا برس مخصوص استفاده كرد تا پوست آن به خوبی تمیز شده و قابل خوردن باشد.

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

چهارشنبه 14/12/1387 - 0:36
بیماری ها
یک متخصص چشم ، مصرف میوه های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی را در تقویت بینایی و سلامت چشم مفید دانست.


دکتر هرمز شمس در گفت و گو با خبرنگار سلامت نوز اظهار داشت : هر نوع میوه و سبزی برای سلامت چشم مفید است اما استفاده از میوه های قرمز رنگ نقش مهمی در حفاظت سلولهای شبکه ای چشم دارد.

وی درباره تصور عامه درباره نقش هویچ در تقویت بینایی گفت : البته این مساله داری منطق علمی است و مصرف این میوه و هر مواد غذایی که دارای ویتامین A باشد برای متابولیسم چشم لازم و مفید است اما معجزه نمی کند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران گفت : بسیاری از مردم برای درمان عفونتهای چشمی از چای برای شستشو استفاده می کنند اما باید دقت کنند که اگرچه چای خاصیت ضد عفونی کننده دارد اما حتما باید چای تازه و بدون عطر باشد.

وی خاطر نشان کرد : تنبلی چشم ، آب سیاه ، بیماری آب مروارید، ، و شب کوری شایع ترین نوع بیماریهای چشم در کشور هستند . به گفته وی استفاده از عینک های مطالعه استاندارد حتی برای چشم های سالم هم مفید است.

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

چهارشنبه 14/12/1387 - 0:34
بیماری ها

دانشمندان می گویند: انگور قرمز دارای ماده ای به نام رسوراتول است كه نوعی پروتئین موسوم به سرتوئین در بدن انسان می سازد و این پروتئین نیز موجب جوان ماندن و طراوت كروموزوم های انسان می شود.

به گفته محققان : انگور قرمز همچنین دارای موادی است كه خطر ابتلا به سرطان و التهاب های جسمی را كاهش می دهد.

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

چهارشنبه 14/12/1387 - 0:32
بیماری ها

جام جم آنلاین: متخصصان آمریكایی هشدار دادند: عصبانیت و سایر احساسات شدید می‌توانند ضربان قلب را در افراد مستعد به شكل بیمارگونه و یا حتی كشنده‌ای تغییر دهند و جان فرد را به خطر بیاندازند.
به گزارش ایسنا، در پژوهش‌های قبلی نشان داده شد كه زمین لرزه، جنگ و یا حتی باختن در مسابقه فوتبال جام جهانی می‌تواند نرخ مرگ و میر ناشی از ایست ناگهانی قلب را افزایش دهد. در حالت ایست قلبی این عضو حیاتی ناگهان گردش خون را در بدن متوقف می‌سازد.

دكتر راشل لامپرت، محقق دانشگاه ییل در كانكتی كات و محقق اصلی این پژوهش اظهار داشت: به شیوه‌های مختلف نشان داده شده است كه وقتی یك جمعیتی تحت فشار و تنش شدید قرار می‌گیرند احتمال مرگ و میر ناگهانی افزایش می‌یابد.

دكتر لامپرت كه نتایج یافته‌های خود را در مجله كالج آمریكایی كاردیولوژی منتشر كرده است، خاطرنشان ساخت: در تحقیقات ما به طور دقیق بررسی می‌شود كه این هیجانات و احساسات شدید چطور روی سیستم الكتریكی قلب تاثیر می‌گذارد.

لامپرت و دستیارانش برای این منظور 62 بیمار قلبی مبتلا به نارسایی‌های مختلف را تحت مطالعه قرار دادند.

در این تحقیق از شركت كنندگان درباره تعداد دفعاتی كه عصبانی شده بودند اطلاعاتی بدست آمد و این افراد در تست‌هایی كه میزان بی ثباتی الكتریكی در قلب را نشان می‌داد، نیز شركت كردند.

این محققان اظهار داشتند: در بررسی‌های آزمایشگاهی ما به نتیجه قطعی رسیدیم كه نشان می‌داد عصبانیت واقعا باعث بی ثباتی الكتریكی در این افراد می‌شود. این گروه تا سه سال بعد نیز هم چنین تحت نظر بودند و در طول این دوره معلوم شد اشخاصی كه بیشتر عصبانی می‌شوند 10 برابر بیشتر از سایرین دچار بی نظمی ضربان قلب می‌شوند.

دكتر لامپرت هم اكنون درصدد است در بررسی‌های خود دریابد كه آیا با كنترل عصبانیت می‌تواند به كاهش خطر ایست قلبی در افراد مستعد كمك كند؟

آمارها نشان می‌دهد كه سالانه بیش از 400 هزار نفر در آمریكا بر اثر ایست ناگهانی قلب جان خود را ازدست می‌دهند.

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

چهارشنبه 14/12/1387 - 0:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته