دعا و زیارت
نماز با ما سخن مىگويد
طبق آيات وروايات، كارهاى انسان در برزخ وقيامت در برابر او مجسّم مىشود. كار خوب در قالب نيكو و كار زشت در قالب زشت. زشتى و زيبايى كارها بدست خود ماست.
در روايات مىخوانيم نماز خوب را فرشته در قيافه زيبا بالا مىبرد و نماز مىگويد: «حفظك اللَّه كما حفظتنى» خدا ترا حفظ كند همان گونه كه تو مرا حفظ كردى. ولى نمازى كه با شرائط و دستوراتش اقامه نشود، فرشته آن را به صورت تاريك بالا مىبرد و نماز مىگويد: «ضيّعك اللَّه كما ضيّعتنى» خداوند تو را ضايع كند، همان گونه كه تو مرا ضايع كردى.
سه شنبه 4/2/1386 - 10:31
دانستنی های علمی
نماز و انتخاب همسر
در اسلام سفارش شده كه اگر كسى اهل مسجد و جماعت نيست و عملاً به عبادت و وحدت و امّت، بدون عذر پشت پا مىزند، او را بايكوت كنيد، او را به عنوان همسر خود انتخاب نكنيد. عمل به همين دستور مىتواند مساجد را پر كند، زيرا جوانان كه فهميدند رها كردن مسجد و مسلمين به قيمت طرد عملى آنان تمام مىشود هرگز مساجد را رها نخواهند كرد.
سه شنبه 4/2/1386 - 10:29
دانستنی های علمی
آيا تشبيه بعضى انسانها به حيوان در قرآن، جسارت و ناسزاگويى نيست؟
با نگاهى به منافع حيوانات و عملكرد بعضى انسانها، تشبيه «اولئك كالانعام بل هم اضلّ» را حقّ و منطقى مىيابيم؛
گرانترين لباس انسان، ابريشم، از حيوانات است.
مهمترين غذاى انسان، شير و عسل و گوشت و ماست، از حيوانات است.
حيوانات وسيله باركشى و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند.
تمام كارخانههاى پشم ريسى، چرم سازى، لبنياتى و مرغدارى ودامدارىها كارشان به حيوانات وابسته است.
حيوانات بعضى معلّم بشرند. كلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت.
بعضى گزارشگر انبيا مىشوند؛ هدهد گزارش انحراف مردم سبأ را نزد حضرت سليمان آورد.
بعضى محافظ انبيا مىشوند؛ تار عنكبوت پيامبر اسلام را در غار حفظ كرد.
حيوانات قابل تربيت و آموزش هستند و لذا شكار سگى كه آموزش ديده حلال است.
حتى حيوانات آزار دهنده مثل مار، تنها كسانى را مىگزند كه به آنها نزديك شده باشند.
با توجّه به مطالب فوق، آيا انسانهايى كه از دور مردم آزارى مىكنند و مناطق دور دست را بمباران و موشكباران مىكنند، از مار بدتر نيستند؟
افرادى كه شبانه روز براى مردم حيله و خدعه مىكنند و به خاطر رسيدن به هوسهاى بى انتهاى خود نسل انسان را به تباهى مىكشند، از حيوانات بدتر نيستند؟
آدمهايى كه يك تنه صدها پرونده جرم و جنايت دارند، از درّندهترين حيوانات پستتر نيستند؟
منبع سایت قرائتی
دوشنبه 3/2/1386 - 19:52
دانستنی های علمی
چگونه به خداى ناديده ايمان بياوريم؟
هرچه به زمين نگاه كنيم و خاكها و سنگهاى آن را به آزمايشگاه ببريم، چيزى به نام جاذبه نمىبينيم ولى از افتادن سيب از درختى پى مىبريم كه جاذبه وجود دارد. پس لازم نيست هر چيزى را با چشم ببينيم تا به وجود آن ايمان بياوريم. جاذبه را با حواسّ پنجگانه حس نمىكنيم، امّا از آثار آن پى به وجود آن مىبريم.
چنانكه شناخت ما نسبت به دانش، بينش، هنر و مهارت مردم، از راه گفتار و رفتار و آثار آنان است
دوشنبه 3/2/1386 - 19:48
دانستنی های علمی
مرگ انسان به دست كيست؟ خدا، يا عزرائيل؟
در قرآن، گاهى خداوند كارهايى را به خودش نسبت مىدهد و گاهى همان كار را به ديگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، يك جا مىفرمايد: «اللّه يتوفّى الانفس» خدا، جان مردم را مىگيرد.
و در جاى ديگر مىفرمايد: «يتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت «عزرائيل»، جان مردم را مىگيرد.
و جايى ديگر مىفرمايد: «تَوفّته رُسُلنا» فرشتگان، جان مردم را مىگيرند.
هر سه تعبير قابل قبول است. چنانكه وقتى شما به يك ساختمان نگاه مىكنيد، مىتوانيد بگوييد:
اين ساختمان را مهندس و معمار ساخت،
اين ساختمان را بنّا و كارگران ساختند،
اين ساختمان را صاحبش ساخت،
نسبت ساختن خانه به همه اينها درست است.
چنانكه مىتوان گفت: كليد، در را باز كرد،
دستم در را باز كرد،
خودم در را باز كردم،
زيرا كليد در اختيار دست و دستم در اختيار من است.
در آيات فوق نيز شايد اين گونه باشد: فرشتگان جانها را مىگيرند و به عزرائيل تحويل مىدهند و عزرائيل جانها را به خدا تحويل مىدهد.
شايد هم اين گونه باشد: جان افراد عادى را فرشتگان مىگيرند، جان افراد برجسته را عزرائيل مىگيرد و جان اولياى الهى را خداوند مىگيرد.
همانگونه كه قرآن درباره اهل بهشت تعبيرهاى مختلفى دارد؛ يك جا مىفرمايد: «يسقيهم ربّهم» خداوند آنان را سيراب مىكند. در جاى ديگر مىفرمايد: «يُسقَون فيها كأساً» اينها از طريقى سيراب مىشوند و نامى از خداوند برده نشده است.
منبع سایت استاد قرائتی
دوشنبه 3/2/1386 - 19:47
دانستنی های علمی
چرا زن نمىتواند قاضى شود؟
خداوند زن را براى تربيت نسل آفريده است و تربيت به مهربانى و دلسوزى و عاطفه سرشار نياز دارد كه در وجود زن به وديعه گذارده شده است. اين احساسات و عاطفه، در قضاوت خطرناك است. زيرا قاضى، با افراد خلافكارى برخورد دارد كه با اشك و ناله و دروغ و تهديد و تطميع، سعى در فرار از حكم دارند و اگر قاطعيّت و صلابت نباشد، احساسات ظريف و آسيبپذير زن باعث مىشود تا با اشكى يا تهديدى، حقوقى جابهجا يا ناديده گرفته شود.
ناگفته پيداست كه قوانين براساس حال عموم افراد وضع مىشود نه افراد نادر، تا گفته شود ممكن است بعضى از مردها احساساتى و ظريف باشند و بعضى از زنان با صلابت و قاطع.
علاوه بر آنكه، قضاوت حقّى نيست كه از زن سلب شده باشد، بلكه مسئوليّتى است كه از دوش او برداشته شده و هيچ امتيازى براى مرد محسوب نمىشود.
دوشنبه 3/2/1386 - 19:44
دانستنی های علمی
چگونه با غرائز جنسى برخورد كنيم؟
اين غرائز را خداوند در انسان آفريده و لذا سركوب آن جايز نيست، بلكه بايد آن را كنترل و مهار كنيم. وجود غرائز براى حفظ و بقا و تكامل نسل بشر ضرورت دارد. اگر شكم نباشد، انسان از گرسنگى مىميرد، اگر غضب نباشد، انسان از خود دفاع نمىكند و اگر شهوت نباشد، نسل بشر قطع مىگردد. ولى براى ارضاى غرائز بايد مسير صحيح طى شود. غرائز مثل كپسول گاز هستند كه اگر از طريق صحيح وارد اجاق گاز شود، نتيجهاش حرارت و پخت و پز است، ولى اگر بدون كنترل باشد، انفجار و خطر را در پى خواهد داشت.
خودآرايى براى زن يك غريزه است، اين غريزه اگر در خانه به كار گرفته شود زندگى را شيرين و پر محبت خواهد كرد، امّا اگر اين خودآرايى در خيابان انجام گرفت، سبب متزلزل كردن خانوادههاى ديگر خواهد شد. مردى كه در خيابان صدها زن آرايش كرده مىبيند، وقتى به خانه برمىگردد نسبت به همسر خود علاقه چندانى نشان نمىدهد، زيرا جلوههاى خيابانى علاقه او را نسبت به همسرش متلاشى كرده است.
به علاوه اين جلوهها در دل افرادى كه ازدواج نكردهاند طوفانى برپا مىكند كه يا او را مثل شمع آب مىكند و مىسوزاند و يا او را به فكر تجاوز و سوء قصد مىاندازد و آثار سوئى همچون فرار از خانه، تهديد، خودكشى، امراض مقاربتى و روانى و بچههاى سر راهى را به دنبال دارد.
دوشنبه 3/2/1386 - 19:43
دعا و زیارت
چرا از مرگ مىترسيم؟
راننده زمانى در جاده مىترسد كه يا بنزين ندارد يا قاچاق حمل كرده يا اضافه سوار كرده يا با سرعت غير مجاز رفته يا جاده را گم كرده يا در مقصد جايى را آماده نكرده و يا همراهانش نا اهل باشند.
اگر انسان براى بعد از مرگ خود، زاد و توشه لازم را برداشته باشد، كار خلاف نكرده باشد، راه را بداند، در مقصد جايى را در نظر گرفته باشد و دوستانش افراد صالح باشند و حركتش طبق مقررات و مجاز باشد، نگرانى نخواهد داشت.
چرا بعضى دعاها مستجاب نمىشود؟
اگر به جاى بنزين مخصوص، گازوئيل يا آب در باك هواپيما بريزيم، پرواز صورت نمىگيرد، دعاى كسانى مستجاب مىشود كه در شكم آنان لقمه حرام نباشد.
در حديث مىخوانيم: «مَن سرّه أن يُستجاب دعائه فَليطيّب كسبه» هركس دوست دارد دعايش مستجاب شود، درآمد و لقمه خود را پاكيزه و حلال كند. بگذريم كه دعا به معناى طلب خير است و بسيارى از خواستههاى ما خير نيست و ما خيال مىكنيم خير را طلب مىكنيم.
آيا اسلام مىخواهد در تمام ساعات مشغول دعا باشيم كه اين همه دعا وارد شده
است؟
گرچه در كتابهاى دعا، همچون مفاتيح الجنان، براى تمام ساعات روز و تمام روزهاى سال دعا نقل شده است، امّا اين مثل آن است كه وقتى شما به ترمينال اتوبوس يا فرودگاه يا ايستگاه قطار مراجعه مىكنيد، مىبينيد كه در تابلو نوشته شده است: براى تمام ساعات شبانه روز، وسيله آماده سفر دارند، ساعت 8 صبح، 9 صبح، 10 صبح تا آخر شب. معناى اين تابلو اين نيست كه همه مردم در همه ساعات مسافرت كنند، بلكه به معناى آن است كه هر مسافرى در هر ساعتى تصميم سفر گرفت وسيله هست. در دعا هم شايد منظور اين باشد كه هركس در هر ساعت، قصد خواندن دعايى داشت، دعاى مخصوص آن ساعت هست.
به علاوه، دعاهاى كوچك، به خصوص اگر انسان آنها را حفظ كند لطمهاى به كار نمىزند و مىتواند در ضمن كار به دعا هم مشغول باشد.
دوشنبه 3/2/1386 - 19:39
دانستنی های علمی
با همسران و فرزندانى كه هم فكر ما نيستند، چگونه برخورد كنيم؟
هنگامى كه پيامبرصلى الله عليه وآله از مكّه به مدينه هجرت كرد، مسلمانان مكّه نيز هجرت كردند، امّا بعضى مسلمانان با مخالفت همسر و فرزند خود مواجه شدند. آيه نازل شد كه بعضى همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند، از آنان دورى كنيد. بعضى مسلمانان مهاجر تصميم گرفتند كه حتى اگر همسر و فرزندشان توبه كردند و هجرت كردند، آنان را نپذيرند.
آيه در ادامه مىفرمايد: اگر شما مخالفتهاى گذشته آنان را ناديده بگيريد و از آنان درگذريد، براى شما بهتر است و خداوند نيز شما را خواهد بخشيد. «يا ايّها الّذين آمنوا اِنّ من أزواجكم و اولادكم عدوّاً لكم فاحذَروهم و اِنْ تَعفوا و تَصفحوا و تَغفروا فانّ اللّه غفورٌ رحيم»
منبع سایت قرائتی
دوشنبه 3/2/1386 - 19:37
دانستنی های علمی
چه گناهانى را خدا نمىبخشد؟
در روايات مىخوانيم: «اِتّقوا المُحقّرات من الذّنوب فانّها لاتغفر» ، از گناهان كوچك پرهيز كنيد كه بخشيده نمىشود. شايد به اين دليل كه در گناهان كوچك، انسان احساس شرمندگى نمىكند و لذا به فكر توبه هم نمىافتد، بلكه جسارت و جرأت او بر تكرار آن زياد و زمينهاى براى بخشش فراهم نمىشود.
اگر كسى كه مقدار كمى بدهى دارد، به طلبكار بگويد: تو كه از منطلبى ندارى، مقدارى كه مىخواهى ارزشى ندارد، او طلب خود را نمىبخشد، ولى اگر مبلغ بيشترى بدهكار باشد و نزد طلبكار آيد و عذرخواهى كند، طلبكار يا به او مهلت مىدهد و يا او را مىبخشد. آرى، طلبكار، مقدار كم را با جسارت نمىبخشد، ولى مقدار زياد را ممكن است با عذرخواهى ببخشد.
منبع سایت قرائتی
دوشنبه 3/2/1386 - 19:36