ورزش و تحرک
نجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی و اصول تغذیه و رعایت اصول ارگونومیك در استفاده از ابزار كار، از عوارض كمتحركی و پشت میزنشینی میكاهد.
به گزارش ایسنا، دكتر ابوالقاسم جزایری، مشاور تغذیهای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: افرادی كه ساعتهای طولانی پشت میز كار خود مینشینند باید توجه داشته باشند كه بیشتر در معرض چاقی و بیماریهای قلبی و عروقی قرار میگیرند و حتماً باید در طول روز، به فاصله یكی، دوساعت و به مدت یك تا دو دقیقه راه روند تا از عدم بیتحركی و ثبات خارج شوند.
وی ادامه داد: راه رفتن در بین ساعات كاری موجب میشود گردش خون بهتر جریان داشته باشد و از افزایش فشارخون، اختلال درچربی خون و بیماریهای قلبی و عروقی كه همگی از عوارض پشت میزنشینی و كمتحركی است، كاسته شود.
دكتر جزایری گفت: كارمندان میتوانند در همان حالت نشسته، انگشتان پایشان را در كفش تكان دهند تا از بیحركتی خارج شوند.
مشاور تغذیهای معاونت بهداشتی با اشاره به مصرف بیش از حد چای، در بین كارمندان افزود: مصرف چای منجر به خوردن قند و شیرینی شده و مجموع این قند و شیرینیها، در طول روز برای سلامتی بسیار مضر است.
وی با تاكید بر این كه افرادی كه ساعات زیادی پشت میز مینشینند باید در طول روز همراه با چای خود كمتر، شیرینی و قند مصرف كنند بهترین حالت را، مصرف میوه و سبزیجات كه مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی را به فرد میرساند، عنوان كرد.
دكتر جزایری در پایان خاطرنشان كرد: افراد میتوانند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه خود از عوارض كمتحركی و پشت میزنشینی بكاهند و ورزش كردن به گونهای باشد كه همه اعضای بدن را درگیر كند كه این امر باعث تسهیل در گردش خون میشود.
يکشنبه 16/8/1389 - 19:24
خواص خوراکی ها
سل با رطوبت كمتر از 18 درصد مرغوب است، چرا كه رطوبت بالاتر عسل میتواند بر روی تخمیر آن موثر باشد.
روشهای مرسوم در فرهنگ عمومی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی پشتوانه علمی ندارد، چون با توجه به اینكه عسل خصوصیات پیچیدهای دارد، بنابراین تشخیص نوع طبیعی و مرغوب آن توسط خریداران بدون استفاده از وسایل آزمایشگاهی كار سختی است.
عسل به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی قرار میگیرد، به این ترتیب كه در محیط سرد چسبنده و سفت و در محیط گرم روان میشود، زیرا رطوبت موجود در آن به راحتی تحت تاثیر رطوبت هوا قرار میگیرد.
حتیالامكان عسل را باید از فروشگاههای معتبر خریداری كرد، خصوصا فروشگاههایی كه خود، زنبوردار هستند و عسل تولیدی خود را ارائه میدهند.
برخی از مردم میزان رطوبت و مرغوبیت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه و برخی به وسیله میزان كش آمدن عسل اندازه گیری میكنند، البته باید توجه داشت كه این روشها دقیق نیستند، زیرا شرایط محیطی به خصوص دما، تاثیر زیادی بر روی عسل دارد.
به طور كلی این خصوصیات به میزان رطوبت عسل بستگی دارد، به طوریكه عسل با رطوبت كمتر از 18 درصد مرغوب و بالاتر از آن نامرغوب است، چون رطوبت بالاتر میتواند خصوصا بر روی سرعت تخمیر آن موثر باشد.
تمام عسلها، محتوی مخمرهای غیر مضر برای انسان هستند كه در رطوبت 19 درصد تخمیر میشوند.
برای جلوگیری از تخمیر باید عسل را حرارت و آن را به مدت نیم ساعت در دمای 63 درجه سانتیگراد قرار داد تا تمام مخمرهای آن از بین رفته و تخمیر صورت نگیرد، هر چند امروزه از روشهای جدیدتری مانند استفاده از نور UV برای از بین بردن مخمرهای عسل استفاده میكنند.
عسل در زمستان تخمیر نمیشود زیرا دمای كمتر از 11 درجه سانتیگراد از تخمیر عسل جلوگیری میكند.
بعد از شكرك زدن عسل احتمال تخمیر افزایش مییابد.
شنبه 15/8/1389 - 10:54
خواص خوراکی ها
درخت میخك، بومی جزایر ملوك و شرق اندونزی بوده و در تاتزانیا، ماداگاسكار، برزیل و سایر نواحی معتدل و گرمسیر وجود دارد.
خواص درمانی میخك
در اسناد و مدارك طب سنتی چین اولین نشانههای شناخت درخت میخك به دوران امپراطوری هان در چین برمی گردد (30سال قبل از میلاد مسیح) و با نام ادویه زبان جوجه نام برده شده اسانس میخك در صنعت عطرسازی استفاده میشود. طبق تحقیقات انجام شده روغن میخك با مهار مسیرهای سیكلواكسژناز در بیماریهای التهابی موثر است.
اوژنول كه ماده موثره اصلی میخك میباشد خواص ضد دردی مناسبی دارد به همین دلیل در تركیبات ضد درد دندانپزشكی از آن استفاده میكنند كه مزه خاص این فرآورده كه همگی ما آن را تجربه كردیم ناشی از اوژنول میباشد.
عصارههای آبی و اتانولی میخك دارای اثرات ضد میكروبی بر علیه استافیلوكوك طلائی مقام پنی سیلین دارد و از رشد باكتریهای ایجادكننده پوسیدگی دندان نیز جلوگیری میكند.
از خواص جالب میخك اثرات ضدویروسی عصاره آبی آن در زخمهای پوستی ناشی از ویروس هرپس میباشد از نكات بارز درمانی اوژنول اثر حفاظت كبدی آن میباشد در تحقیقات بالینی انجام شده خواص درمانی میخك در درمان درد و التهاب بیماریهای دهان و دندان و نیز كاهش سردرد بیماران ثابت شده است.
مرجع علمی گیاه درمانی آلمان (كمیسیون E) نیز اثرات ضددردی آن در دندان درد و رفع التهاب دهان و حلق را تأیید كرده است در طب سنتی هند نیز میخك را برای رفع بدبوئی دهان، نفخ، دردهای شكمی و مشكلات معده و حتی بیماریهای چشم نیز به كار میبردند.
میخك در طب سنتی ایران
در طب سنتی ایران میخك را به عنوان قرنقر یاد میكردند طبیعت آن را در سوم گرم و خشك میدانسته، خواص پادزهر برای آن قائل بودند. میخك مقوی ارواح و اعضاء رئیسه میباشد و جهت تقویت ذهن فكر و رفع صدا، (سردرد) بلغمی و فالج (سكته مغزی) از آن بهره میبردند. در طب سنتی ایران در جهت تقویت لثه و درد دندان بارد و رفع بوی بد دهان كاربرد داشته است. از میخك در بیماریهای گوارشی و بیماریهای رحم و بیماریهای تنفسی مانند سرفه استعمال میشود.
روشها و موارد استفاده در منزل
به كارگیری فرآوردههای گوناگون میخك احتیاج به مشاوره با گیاه درمان گران آگاه و آشنا با اثرات درمانی و عوارض میخك میباشد.
لذا در تمامی موارد ذیل با افراد خبره مشورت شود:
ـ برای رفع دندان درد و گوش درد، قطرهای از عصاره میخك و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچكانید.
ـ میخك تقویتكننده مغز است و كسانی كه حافظه ضعیف دارند، باید از دم كرده آن بهره ببرند.
ـ حالت تهوع و استفراغ را برطرف میكند، بدین منظور میتوان 2 قطره از اسانس میخك را در یك لیوان آب ریخت و نوشید و یا از یك فنجان دم كرده آن استفاده كرد.
ـ برای رفع سردرد مفید است.
ـ ضعف اعصاب را از بین میبرد.
ـ جویدن میخك، بوی بد دهان را مرتفع میسازد.
ـ برای رفع تنگی نفس مفید است.
ـ مقوی معده و جهاز هاضمه است.
ـ سكسكه را برطرف میسازد.
ـ افرادی كه قطره قطره ادرار میكنند، برای كمك به مداوای آن باید چای میخك بنوشند.
ـ میخك، اشتهاآور است و بدن را نیرو میبخشد.
ـ میخك، ضدعفونیكننده بسیار خوبی است و میتوان از آن به عنوان كمپرس برای شستشوی زخمها سود جست.
- برای برطرف كردن دردهای رماتیسمی، 3تا4 قطره روغن میخك را با 5گرم روغن بادام درآمیخته و روی قسمتهای دردناك بمالید.
ـ جهت درمان كمردرد، میخك و یا 2 قطره اسانس میخك را با آب و یا چای مخلوط كرده و بنوشید.
ـ استفاده از میخك، گرفتگی صدا را از بین میبرد.
ـ نوشیدن یك فنجان چای میخك پس از غذا، گاز و درد معده را مرتفع میسازد. توضیح اینكه برای تهیه چای یا دم كرده میخك، مقدار 10 گرم میخك را با یك لیتر آب جوش مخلوط كرده و به مدت 5 دقیقه دم كنید.
ـ گرد (دانه) میخك، مانند ادویه، برای خوشبو كردن غذا استفاده میشود.
ـ طبیعت آن گرم و خشك و به نامهای (قرنفل و ژیرف) معروف است.
مضرات میخك
همان گونهای كه گفته شد، میخك خیلی گرم است و از همین روی، برای گرم مزاجان خوب نیست و امكان دارد موجب ناراحتی كلیهها و رودهها گردد. این نوع افراد باید میخك را با صمغ عربی مخلوط كرده و بخورند.
شنبه 15/8/1389 - 10:49
آرایشی و زیبایی
امروزه یكی از دلایل مراجعه مكرر خانمها و در مواردی آقایان به كلینیك پوست، شكایت از چند شاخه شدن انتهای موها (موخوره) است و آنها موخوره را دلیلی مهم برای عدم رشد موهای خود میدانند.
به گزارش سلامت نیوز قبل از این كه دلایل چند شاخه شدن مو و درمان آن را بدانیم، لازم است ساقه مو را بشناسیم.
هر تار مو، به نام ساقه یا شفت مو شناخته میشود. اگرچه هر تار مو از سلولهای مرده تشكیل شده و فاقد حیات است، اما در سطح خود لایه بسیار ظریف محافظی از رطوبت و چربی دارد كه از یك سو آن را در مقابل عوامل فیزیكی و شیمیایی محیط یا صدمات وارده حفظ میكند و از طرفی دیگر موجب لطافت و انعطاف آن میشود. این رطوبت و چربی معمولا از غدد چربی موجود در پوست سر به نام غدد سباسه تامین میشود.
بنابراین میزان این ماده محافظتكننده در بخش انتهایی مو كمتر از بخش ابتدایی آن خواهد بود و یا به عبارتی موهای بلند، خشك، تحت فشار و كشش بیشتر در معرض آسیب چند شاخه شدن (موخوره) هستند.
عوامل ایجادكننده خشكی موها
خشكی موها ناشی از عواملی نظیر سشوار و اتو كشیدن موها یا خشك كردن آن با حرارت بخاری و شانه كردن موها با برس فلزی است.
برس فلزی با ایجاد جریان الكتریسیته موجب وارد آمدن صدمات فیزیكی به موها میشود، برای درك این موضوع كافی است به هنگام تاریكی شب در مقابل آینه، موهای خشك خود را شانه كنید تا شاهد جرقههای الكتریسیته باشید.
تل، سنجاق سر، گیرههای فلزی، رنگ مو، مواد شیمیایی پاككننده رنگ مو، گرما و سرمای شدید، نور مداوم خورشید (كوهنوردان، كارگران كارخانه و نانوایی)، شستشوی مو با صابون یا مواد بسیار خشك كننده، كشش زیاد و مستمر موها نیز در بروز بیماری موخوره تاثیر دارند.
راههای جلوگیری و درمان موخوره
بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون استفاده از وسایل گرمایی مثل سشوار، به مرور زمان یا با حوله خشك شوند.
از شانه كردن موها در حالی كه كاملا خیس هستند، خودداری كنید، زیرا شانه كردن موهای خیس مانند نوشتن با خودكار بر كاغذ خیسی است كه آن را پاره میكند.
با شانههای دنده چوبی موها را شانه كنید.
از شانه كردن مستمر و مداوم و با فشار و كشش موها خودداری كنید.
آب داغ و شانه كردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موهاست.
بهتر است در هنگام شانه كردن، موهایتان كمی نرم و مرطوب باشند.
همانگونه كه پوست ما در مقابل نور خورشید نیازمند ضدآفتاب است، موهای ما هم نیازمند پوشش مناسب در مقابل نور شدید خورشید یا گرما و سرمای زیاد هستند.
مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را كه موجب تامین رطوبت پوست سر میشوند، فراموش نكنید.
موهای چند شاخه را از محل چند شاخه شدن، قیچی كنید.
اگر موها بسیار خشك است، آنها (به خصوص انتهای موها) را با روغن بادام، زیتون یا لعاب كتیرا چرب و نرم كنید.
پنج شنبه 13/8/1389 - 6:26
عقاید و احکام
از جمله گناهان بزرگ "هتك شخصیت" افراد یك جامعه است. و برای دور شدن از این رذیله اخلاقی باید همه افراد جامعه به شخصیت یكدیگر احترام گذاشته و از توهین، جسارت، هتاكی پرهیز نمایند.
هتك شخصیت افراد ثمرهای جز كدورت، اختلاف، و گسترش كینهورزی در جامعه ندارد. دقت در این مساله برای همگان بویژه برای كسانی كه اهل نقد و بررسی مواضع سیاسی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اشخاصند فوقالعاده ضرورت دارد.
در نقد و بررسی باید محور بحث اثبات گفتار و نظر باشد نه شخصیت افراد.
این شیوه بحث همان است كه امام عظیمالشأن(ره) آن را بحث طلبگی نامیدند. در این شیوه گفتاری نظریات براساس منطق و استدلال و دور از هرگونه بیادبی و جسارت مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
با این شیوه بحث است كه افكار رشد كرده و نظریات پخته و آشكار گردیده و زمینهای برای غوغاسالاری، شانتاژ، و جوسازی باقی نخواهد ماند.
"شخصیت مؤمن"
از دیدگاه اسلام شخصیت انسانها مورد احترام است ولی شخصیت مومن احترام ویژه دارد كه مولا علی(ع) به مالك اشتر میفرمایند مالك مردم دو دسته هستند یا برادر دینی تو هستند یا انسانی هستند مثل تو حق زندگی دارند.
در آیات و روایات بسیاری آبرو و حیثیت و شخصیت افراد همانند مال و جان آنها معرفی شدهاند. پیامبر گرامی اسلام در حدیثی در كتاب محجه البیضاء جلد 5 صفحه 268 میفرمایند: "انالله حرم من المسلم ذمه وماله و عرضه و ان یظن به السوء" و امام صادق(ع) در بحار الانوار جلد 68 صفحه 16 میفرمایند: "المومن اعظم حرمه من الكعبه" احترام مؤمن از احترام كعبه نیز بیشتر است.
اسلام عزیز برای پاسداری از آبرو و حیثیت و شخصیت مومنان تدابیر قانونی و اخلاقی فراوانی را تدارك دیده است كه در اینجا تنها به ذكر یكی از آنها بسنده میكنیم كه آن مسئله بحث حد قذف است.
در فقه اسلام بیان شده اگر فردی به دیگری تهمت جنسی "زنا و لواط" بزند و نتواند در دادگاه عدل اسلامی آن را ثابت كند 80 ضربه تازیانه به عنوان "حد قذف" بر او زده میشود.
مبنای قرآنی این دستور آیات 4 و 5 سوره نور است:
"و كسانی كه زنان پاكدامن را متهم میكنند سپس چهار شاهد "بر ادعای خود" نمیآورند آنها را هشتاد تازیانه بزنید و هرگز شهادتشان را نپذیرید و آنها فاسقانند مگر كسانی كه بعد از آن توبه كنند و جبران نمایند كه خداوند غفور و رحیم است"
هدف از این حكم اسلامی حفظ آبرو و حرمت انسانهاست چرا كه اگر افراد فاسد آزاد باشند هر دشنام و هر نسبت ناروائی به هر كس بدهند و از مجازات مصون بمانند و حیثیت و نوامیس مردم همواره در معرض خطر قرار میگیرد و این سبب میشود محیط جامعه مملو از سوءظن، كینه، كدورت گردد.
"عوامل هتك شخصیت"
اسلام نظام ارزشی و سیستم اخلاقی خود را به گونهای تنظیم كرده است كه حریم همه محفوظ بوده و شخصیت و حیثیت اجتماعی مومنان مورد هتك و جسارت قرار نگیرد.
از دیدگاه اسلام تمامی اموریكه سبب هتك شخصیت مومنان گردد منع شده است اینك بعضی از این موارد را متذكر میگردیم:
1 - مسخره كردن و استهزاء
تمسخر و استهزاء یك انسان در حقیقت به بازی گرفتن شخصیت او خوار و زبون ساختن او میباشد. ریشه این صفت زشت احساس حقارت و كمبود شخصیت است، مسخره كننده میخواهد با زشت و ضعیف و خوار جلوه دادن دیگران و كوچك كردن او خود را بزرگ و محترم جلوه داده كه بر این اساس است كه افراد با شخصیت كه كمبود و نقصانی در خود احساس نمیكنند هرگز دست به این كار نمیزنند و از مشاهده این مناظر سخت رنج میبرند.
قرآن كریم در سوره حجرات آیه 1 به مومنان میفرمایند:
"ای كسانیكه ایمان آوردهاید مردها نباید مردها را مسخره كنند شاید اینان بهتر از آنان باشند و زنها نباید زنان را مسخره كنند شاید این زنها بهتر از آنها باشند..."
2 - نیش زدن و عیبجویی
نیش زدن به مومن و افشای عیوب وی موجب هتك حرمت و جسارت به اوست و از دیدگاه قرآن مجید صفتی زشت و ناپسند و مردود است.
كیست كه بیعیب است جز خداوند و معصومین(ع) ولی با این همه عیبهایی كه در همه انسانها هست خداوند "ستارالعیوب" است و آنها را پوشانده است. مسلمانان نیز باید این اخلاق الهی را در خود زنده نگهداشته "عیبپوش" باشد. سوابق كسی را بدون جهت آشكار كردن و او را بیآبرو ساختن از كارهای بسیار زشتی است كه با منش مسلمانان سازش ندارد (البته موارد استثناء جداست اگر در موردی حفظ نظام توقف بر افشای سوابق فرد یا افرادی داشت بیتردید نه تنها این امر جایز كه گاه واجب میشود چرا كه مصلحت حفظ نظام از تمام مصالح دیگر مهمتر است." البته این كار هم باید با نظر مسئولین مربوطه باشد. قرآن كریم میفرماید: "... ولا تلمزواانفسكم..."، "و از خودتان عیبجویی نكنید"
جالب اینكه قرآن در این آیه با تعبیر "انفسكم" به یكپارچگی مومنان اشاره كرده و اعلام میدارد كه همه مومنان به منزله نفس واحدی هستند و اگر از دیگری عیبجویی كنید در واقع از خودتان عیبجویی كردهاید.
3 - لقب بد دادن
نام و لقب از مظاهر تجلی شخصیت انسانی است لقب خوب یا بد مستقیما بطور مثبت یا منفی بر شخصیت انسان اثر میگذارد.
بدین جهت است كه از دیدگاه اسلام از جمله حقوق فرزند بر پدر گذاردن اسم نیكو بر اوست در فروغ كافی جلد 16 صفحه 48 از قول رسول خدا(ص) آمده است: "مردی از پیامبر" پرسید حق این فرزند بر من چیست پیامبر فرمود: نام و تربیت او را نیك كن و برای او شغل و كار شایستهای درنظر بگیر." و در كتاب قرب الاسناد صفحه 45 آمده كه رسول خدا(ص) عنایت ویژه داشت كه نام مناطق و افراد را كه زشت و نامطلوب بود عوض كند.
انسانهای بیشخصیت با دادن لقب زشت به دیگران و تحقیر آنها میكوشند عقده حقارت خود را از این طریق جبران كنند. اسلام صریحا از این عمل زشت نهی میكند و هر اسم و لقبی را كه كوچكترین مفهوم نامطلوبی دارد و مایه تحقیر مسلمانی است ممنوع شمرده است.
حال برادر و خواهر مسلمان و علاقهمند به نظام مقدس اسلامی بنا به فرمایش مقام معظم رهبری شرائط امروز ما مثل زمان جنگ احزاب است همه كفر در مقابل همه اسلام كه نظام مقدس جمهوری اسلامی است قرار گرفته قدری هوشیار باشیم و بیدار نكند خدای ناكرده بعضی از كارهایی كه فكر میكنیم انجام آن وظیفه ماست باعث جری شدن دشمن و به زعم خودمان از صحنه بیرون كردن رقبای فرضی و خیالی ما باشد امروز راه صحیح و درست همراهی و همگامی و گوش به فرمان مقام معظم رهبری در همه زمینههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی است چرا كه اگر غیر از این عمل نموده و در مقابل نص فرمایشات معظم له اجتهاد كنیم و هر كاری را از طرف خود جایز دانسته و در جامعه رواج دهیم باید جوابگو آن هم در دنیا و هم در آخرت باشیم كه انشاءالله آنگونه نخواهیم بود.
*استان گلستان - حسینی
* اسلام نظام ارزشی و سیستم اخلاقی خود را به گونه ای تنظیم كرده است كه حریم همه محفوظ بوده و حیثیت اجتماعی مؤمنان مورد هتك و جسارت قرار نگیرد
* انسان های بی شخصیت با دادن لقب زشت به دیگران و تحقیر آنها می كوشند عقده حقارت خود را از این طریق جبران كنند
* هتك شخصیت افراد جامعه، از گناهان بزرگ به شمار
می رود. همه افراد باید به شخصیت یكدیگر احترام بگذارند
جمهوری اسلامی13/8/89
پنج شنبه 13/8/1389 - 6:20
خواص خوراکی ها
كشك یكی از فرآوردههای فرعی شیر است كه به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشككردن دوغی كه پس از كرهگیری باقی میماند و یا از ماست بدون چربی تهیه میشود. ماده اولیه كشك عبارت است از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آنها، كشك با حجم كم خود، یك ماده غذایی معجزهآساست كه در بر دارنده تمامی خواص شیر میباشد و حاوی كلسیم، چربی، نمك، پروتئین و ویتامین نیاسین میباشد. میزان انرژی تولید شده با 100 گرم كشك حدود 105 تا 120 كیلو كالری میباشد كه میتواند به عنوان یكی از تامینكنندههای انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.
خواص درمانی
كشك یكی از فرآوردههایی است كه از قدیم به طور سنتی و از روی تجربه جزو برنامه غذایی مردم ما بوده است و به علت داشتن اسیدهای آلی، ضدعفونیكننده دستگاه هاضمه (معده، روده كوچك و روده بزرگ) میباشد. كشك به عنوان یك غذای نفاخ و همآورنده و سفتكننده روده محسوب میشود؛ به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشك استفاده میگردد. علاوه بر آن، كلسیم بالا و فسفر موجود در كشك میتواند در پیشگیری از پوكی استخوان موثر باشد.
موارد مصرف
كشك به عنوان یك غذای مقوی گرسنگی را كاهش داده و حجم كمی از معده را اشغال میكند. از كشك به عنوان یك افزودنی به غذاهایی مانند آش رشته، آشجو، كشك بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده اولیه در كله جوش استفاده میشود.
توصیههای پزشكی
باتوجه به این كه كشك یكی از غنیترین منافع پروتئین حیوانی است؛ بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میكروارگانیزمهای مختلف میباشد كه اغلب سبب مسمومیتهای شدید و حتی مرگ میگردد، لذا توجه به موارد ذیل ضروری است:
- از كشكهای بستهبندی (پاستوریزه) شده كه دارای برچسب و مجوز بهداشتی میباشند، استفاده كنید.
- كشك را در یخچال نگهداری نمایید.
- تا حد امكان از مصرف كشك مایع باز خودداری كنید و در صورت استفاده 10 تا 20 دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید تا میكروارگانیزمهای آن كاهش یابد.
دوشنبه 12/7/1389 - 15:51
اهل بیت
وصف چگونگی مرگ و مردن
سختی جانكندن و حسرت از دست دادن دنیا، به دنیاپرستان هجوم آورد.
بدنها در سختی جانكندن سست شده و رنگ میبازند. مرگ آرام آرام همه اندامشان را فراگرفته، زبان را از سخنگفتن باز میدارد، و او در میان خانوادهاش افتاده با چشم خود میبیند و با گوش میشنود و با عقل درست میاندیشد كه عمرش را در پی چه كارهایی تباه كرده؟ و روزگارش را چگونه سپری كرده؟
به یاد ثروتهایی كه جمع كرده میافتد، همان ثروتهایی كه در جمعآوری آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبههناك گرد آورده و اكنون گناه جمعآوری آن همه بر دوش اوست كه هنگام جدایی از آنها فرارسیده، و برای وارثان باقیمانده است تا از آن بهرهمند گردند، و روزگار خود گذرانند.
راحتی و خوشی آن برای دیگری و كیفر آن بر دوش اوست، و او در گرو این اموال است كه دست خود را از پشیمانی میگزد به خاطر واقعیتهایی كه هنگام مرگ مشاهده كرده است.
در این حالت از آنچه كه در زندگی دنیا به آن علاقمند بود بیاعتنا شده آرزو میكند، ای كاش آن كس كه در گذشته بر ثروت او رشك میبرد، این اموال را جمع كرده بود.
اما مرگ همچنان بر اعضای بدن او چیره میشود، تا آن كه گوش او مانند زبانش از كار میافتد، پس در میان خانوادهاش افتاده نه میتواند با زبان سخن بگوید و نه با گوش بشنود، پیوسته به صورت آنان نگاه میكند، و حركات زبانشان را مینگرد اما صدای كلمات آنان را نمیشنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرامیگیرد، و چشم او نیز مانند گوشش از كار میافتد، و روح از بدن او خارج میشود، و چون مرداری در بین خانواده خویش بر زمین میماند كه از نشستن در كنار او وحشت دارند، و از او دور میشوند. نه سوگواران را یاری میكند و نه خوانندهای را پاسخ میدهد، سپس او را به سوی منزلگاهش در درون زمین میبرند، و به دست عملش میسپارند و برای همیشه از دیدارش چشم میپوشند.
وصف رستاخیز و زندهشدن دوباره
تا آن زمان كه پرونده این جهان بسته شود، و خواست الهی فرارسد، و آخر آفریدگان به آغاز آن بپیوندد، و فرمان خدا در آفرینش دوباره در رسد.
آنگاه آسمان را به حركت آورد و از هم بشكافد، و زمین را به شدت بلرزاند، و تكان سخت دهد، كه كوهها از جا كنده شده و در برابر هیبت و جلال پروردگاری بر یكدیگر كوبیده و متلاشی شده و با خاك یكسان گردد.
سپس هر كس را كه در زمین به خاك سپرده شده، در آورد، و پس از فرسودگی، آنان را تازه گرداند،و پس از پراكندهشدن، همه را گرد آورد، سپس برای حسابرسی و روشنشدن اعمال از هم جدا سازد.
آنها را به دو دسته تقسیم فرماید: به گروهی نعمتها دهد و از گروه دیگر انتقام گیرد.
اما فرمانبرداران را در جوار رحمت خود جای دهد و در بهشت جاویدان قرار دهد، خانهای كه مسكنگزیدگان آن هرگز كوچ نكنند و حالات زندگی آنان تغییر نپذیرد، در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند، و بیماریها در آنها نفوذ نخواهد كرد، خطراتی دامنگیرشان نمیشود، و سفری در پیش ندارند تا از منزلی به منزل دیگر كوچ كنند.
و اما گنهكاران را در بدترین منزلگاه درآورد، و دست و پای آنها را با غل و زنجیر بگردنشان در آویزد، چنانكه سرهایشان به پاها نزدیك گردد، جامههای آتشین بر بدنشان پوشاند، و در عذابی كه حرارت آتش آن بسیار شدید و بر روی آنها بسته، و صدای شعلهها هراسانگیز است قرار دهد.
جایگاهی كه هرگز از آن خارج نگردند، و برای اسیران آن غرامتی نپذیرند، و زنجیرهای آن گسسته نمیشود، مدتی برای عذاب آن تعیین نشده تا پایان پذیرد و نه سرآمدی تا فرارسد.
(نهجالبلاغه، خطبه 109)
دوشنبه 12/7/1389 - 15:45
سياست
برخی نویسندگان و مسئولان هفته نامه « همت » درصدد طلب حلالیت از چهره های سیاسی و شخصیت های علمی و مذهبی هستند كه نام یا تصویر آنها را در نشریه خود آورده اند.
به گزارش « فردا » برخی نویسندگان و مسئولان هفته نامه همت كه توسط دستگاه قضایی بازداشت شده اند بدنبال اطلاع یافتن از نارحتی رهبر انقلاب از این اقدام تفرقه برانگیز و نظر مثبت ایشان در مورد برخورد قوه قضائیه با عوامل این نشریه اظهار ندامت كرده و از رهبری طلب عفو كرده اند.
رهبر فرزانه انقلاب نیز ضمن گذشت از خطای این افراد حلالیت خود را كافی ندانسته و به مسئولان این هفته نامه توصیه كرده اند از كسانی كه در نشریه همت مورد بی احترامی و توهین قرار گرفته و با استفاده از تصویر و یا نام آنها تلقی اختلاف بین مسئولین ارشد نظام را ایجاد كرده اند طلب حلالیت كنند.
نویسندگان و دست اندركاران همت كه همان تیم سابق سایت « نوسازی » هستند به منظور كسب حلالیت به محضر یكی از فضلای بزرگ در قم می روند كه تصویر ایشان در شماره اول چاپ شده و بدین وسیله اختلاف ایشان با مسئولان ارشد نظام القا شده بود.
استاد برجسته حوزه علمیه و مفسر بزرگ قرآن كریم هم با ابراز ناراحتی شدید از عملكرد آنها به دلیل شبهه سازی این رسانه مبنی بر اختلاف ایشان با رهبر انقلاب حاضر به پذیرش توبه آن ها نشده است .
منبع:روزنامه جمهوری اسلامی
سه شنبه 27/11/1388 - 8:4
دعا و زیارت
نقل است که در جنگ صفین دو سپاه مقابل هم ایستاده بودند و امام علی (ع ) طبق سنت حسنه خود مشغول نصیحت و اندرز دشمنان بود تا شاید ولو یک نفر از جهنم رهایی یابد! مرد بی ادبی از سپاه دشمن توهین زشتی به مولا کرد.
صحابی متعصب مولا از شدت ناراحتی قبل از آغاز جنگ مخفیانه وارد سپاه دشمن شد و بعد از کشتن آن مرد هتاک سرش را به عنوان پیشکش به خدمت مولا آورد.
شاه مردان با دیدن این صحنه به شدت ناراحت شد و فرمود : « قاتل و مقتول هر دو در جهنم خواهند بود!
شنبه 10/11/1388 - 19:12
شعر و قطعات ادبی
فهمیدن عشق را چه مشکل کردند
مارا از درون خویش غافل کردند
انگار کسی به فکر ما هی ها نیست
سهراب بیا که آب را گل کردند شنبه 10/11/1388 - 19:9