ایرانگردی
همشهری آنلاین :
کاروانسرای مرنجاب، قلعهای در کویر آران و بیدگل کنار دریاچه نمک آران است که توسط شاه عباس در سال ۱۰۱۲ قمری ساخته شدهاست.
کاروانسرای مرنجاب از جمله آثار تاریخی موجود در منطقه میباشد. قلعه مرنجاب، کاروانسرایی است در کویر آران و بیدگل که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروانها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر میگذشتند.
بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیدبانی است و همیشه ۵۰۰ پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین میکردند.
قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده است، آب شیرین دارد و این در کویر نمک و شوره زار یک معجزه است.
اصلیترین راههای ورود به منطقه مرنجاب مسیر شهر آران به سمت پادگان و
سپس جاده خاکی مرنجاب که پس از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر در جاده خاکی
کوبیده شده به مرنجاب میرسد.
ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود 850 متر میباشد. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپههای شنی و ریگزار است.
کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. عمده پوشش گیاهی منطقه
شامل گیاهان شور پسند از جمله درختهای گز و تاق و بوتههای قیچ است.
پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از
جمله حیوانات موجود میتوان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی،
بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولکT مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و … اشاره
کرد.
در منطقه کویری آران و بیدگل، باد مثل هر منطقه کویری دیگر، یک عامل
تعیین کننده اقلیمی است. باد، هم در شکل دهی به وضعیت طبیعی کویر و هم در
شیوه زندگی انسان بیابان نشین تأثیر تعیین کننده دارد.
بادهای نامطلوب بزرگترین آفت کویر و باد مطلوب، نسیمی از بهشت است که کویر تفتیده را شاداب و با طراوت میکن
دوشنبه 24/4/1392 - 14:27
ایرانگردی
کاروانسرای قلعه شور از جمله آثار دوره قاجار است و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اصفهان در روستایی به همین نام قرار دارد
کاروانسرای قلعه شور از جمله آثار دوره قاجار
کاروانسرای قلعه شور - اصفهان
این کاروانسرا در دوره قاجار و در زمان ظلالسلطان ساخته و در سال 1332 مرمت شده است.
کاروانسرای قلعه شور از جمله بناهای 4 ایوانی بوده با پلانی مربع و حیاط
مرکزی نگین شکل. این بنا دارای 2 محور تقارن بوده و هر جبه آن دارای یک
ایوان مرکزی و 2 اتاق در طرفین است.
پشت اتاقها شترخوانها قرار گرفته که دسترسی به آنها از طریق 2 راه
باریک در سرسرای ورودی و 4 راه در قسمت نیمهشتهای حیاط امکان پذیر است.
گوشههای حیاط در دو طرف راهرو، 2 اتاق برای اقامت مهتران وجود دارد.
نمای بیرونی این کاروانسرا شامل سردر ورودی است که 6 ردیف طاقنما در
طرفین آن قرار گرفته است. پوشش سقفهای این بنا نیز طاق و چشمه است.
کاروانسرای قلعه شور در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2699 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دوشنبه 24/4/1392 - 14:25
ایرانگردی
همشهری آنلاین:
کاروانسرای یغمیش که به آن یاغمیش نیز گفته
میشود از آثار دوره صفویه شهرستان صدوق در استان یزد است. شهرستان صدوق در
شمال غرب ندوشن در استان یزد واقع شده است.
کاروانسرای یغمیش؛ از آثار دوره صفویه
کاروانسرای یغمیش - صدوق - یزد
این کاروانسرای مستحکم به مساحت 35 × 45 متر از سنگ و آجر ساخته شده
است. ابعاد آجرهای موجود در دیوارهای این اثر قدیمی 20 در20 در 4 سانتیمتر
میباشد که قالبی یکسان با بناهای موجود دوران صفوی دارد.
از عجیبترین مشخصههای این بنا، شالوده سنگی بنا میباشد. معماری سنگی
بنا کامل و بی نقص بوده در حدی که گمان میرود معمار آن، بسیار آگاه به
سازههای سنگی بوده است. قطر دیوار از ابتدا تا انتها تغییر داشته و چیدمان
سنگ و ملات چنان جداناپذیر میباشد که تمامی فاصله بین سنگها با ملات به
خوبی پر شده و کار دقیق معمار و بنا، دلیلی را برای بندکشی دوباره بین
سنگها نمیگذارد.
ارتفاع بیش از 9 متر دیوارها و نیز وجود برجهای چهارگوشه بنا و نیز
برجهای نیمه در میان اضلاع شرقی، غربی و جنوبی که جنوبی کمی هم بلندتر
میباشد و نیز سردر بیش از 15 متر با دو برج، همه و همه حاکی از وضعیت
امنیتی بد منطقه و اهمیت راهگذری از این منطقه میدهد.
تأمین آب از طریق چاه میباشد که در داخل کاروانسرا قرار دارد و این
اهمیت وجود آب در این منطقه بیابانی را میرساند. نبود قنات و تأمین آب
داخلی و نیز مکانهایی برای انبارکردن آذوقه، بیانگر این مطلب است که
زمانهایی رباط در محاصره نیز بوده است.
صاحب جامع مفیدی در وصف این رباط یا کاروانسرا مینویسد:
- "به سرحد یزد و اصفهان در میان بیابان واقع است. جایی است خوفناک و
مکانی است پر وحشت. در قدیم الایام قلعه ای ساخته بودند از سنگ؛ اما خرابی
تمام در بنیان آن راه یافته بود. ایالت و شوکت پناه، جانی خان قورچی باشی
در زمان اقتدار به تعمیر آن همت گماشت و در نهایت استحکام به اتمام رسانید و
بر اطراف آن برج های عالی ترتیب داده و در ساحت آن چاهی حفر نمود که
مترددین از آن مستفیض می گردند و بانی را به دعا یاد میکنند."
وضع فعلی کاروانسرا نیز موید نوشته صاحب مفیدی است. یعنی دیوار های قسمت
قدیمی رباط همه از سنگ سرخ و بسیار محکم است و بعداً تعمیرات و مرمتهایی
که در آن شده، با آجر به انجام رسیده و مخصوصاً برج ها و گاوپهلوهایی به آن
الحاق شده است.
سردر ورودی که در طرف دیوار شمالی است تماماً از آجر و احداث عصر صفوی
است. دو برج متصل به سردر به محیط خارجی پانزده متر از آجر و یک گاوپهلو و
جرز که حکم شمع و حمال برای دیوار دارد در همین قسمت ساخته شده. در دو
زاویه دیوار سمت راست یا مغرب دو برج و در وسط آن یک برج سنگی هست و یک شمع
آجری هم در همین سمت دیده می شود.
در دیوار سمت چپ یا مشرق دو برج سنگی اصلی و دو گاوپهلوی آجری متصل دیده
می شود. بلندی دیوار ها قریب نه متر است. بالای سر شاه نشین برجی از آجر
به بلندی سه متر ساخته اند و در همانجا سه سوراخ تعبیه شده که جای ریختن
روغن داغ و آب جوش بوده است.
دو متر از سر دیوار برج های اطراف قلعه از آجر ساخته شده. در داخل رباط
صفه ها، و عقب سر آنها طویله و اصطبل ها همه از آجر بنا گردیده و به طور
کلی این رباط از حیث استحکام و استواری از رباط های مهم و نسبتاً سالم
صفحات یزد و از لحاظ نقش و طرح هم استادانه و خوش کار است.
یغمیش از نظر ریشهشناسی، ریشه و وجه تسمه، چندان مشخص نیست ولی در کتب
تاریخی یغمیش را نامی مغولی و برگرفته از آثار یغمیش شحنه اصفهان در عصر
غازانخان میدانند [ایرج افشار، یادگارهای یزد].
این بنای جالب و عجیب شالودهای سنگی و با ملات گل وآهک دارد. البته این
شالوده اوّلی بنا بوده که به احتمال زیاد، به دوران حکومت ایلخانان مغول
برمیگردد. ولی در دوران صفوی با آجر و افزودن چند پاپیل و پشت بند به
استحکام بنا افزودهاند، از جمله سردر ورودی که با دو برج آجری و دروازه
میانی ایجاد شده و برجهای گوشهای ضلع شمالی.
در ضمن در قسمتهای شرقی و غربی با دو پیلک نیمبرج جهت استحکام بخشیدن
به دیوارها افزوده اند. مصالح اصلی بنا بومی بوده و از سنگ لاشه منطقه
میباشد و نیز آهک را نیز از معادن اطراف برداشت کردهاند. ولی مرمت دوران
صفوی با آجر میباشد.
کاروانسرای یغمیش در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 8558 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دوشنبه 24/4/1392 - 14:24
ایرانگردی
همشهری آنلاین:
کاروانسرای زیرو که به آن زیرآب نیز گفته
میشود، با قدمت دوره صفویه در نزدیکی روستای مغستان از توابع شهرستان
اردکان، در استان یزد قرار دارد.
کاروانسرای زیرو؛ از آثار دوره صفویه
کاروانسرای زیرو - اردکان - یزد
کاروانسرای زیرو با کاروانسراهای خرگوشی و یغمیش ازجمله کاروانسراهای معروف اردکان هستند. سازه و حتی روپوشها و سقف کاروانسرای زیرو عمدتاً از قلوهسنگ ساخته شده است.
سبک معماری بنا، یکی از نشانههایی است که اکثر کارشناسان معماری برای
تاریخگذاری روی یک بنا به آن استدلال میکنند. سبک کاروانسراهای دوران
صفوی از یک نوع نقشه در مناطق مرکزی ایران تبعیت میکرده و آن سبک
چهارایوانی اصفهانی بوده است؛ ولی کاروانسرای زیرو از سبک تک ایوانی با
حیاط مرکزی تبعیت میکند.
این کاروانسرا در قسمتهای شمالی، جنوبی و شرقی در میانه ضلع خود،
رواقی بزرگتر دارد، ولی از ایوان غربی که همان ورودی است، کوتاهتر و کم
عمقتر است. نوع قوسها با قوسهای رایج در کاروانسراهای سبک اصفهانی
متفاوت بوده، قوسها تیزهدار ولی تندتر و پای طاقها بلندتر و ایوان
ورودی رفیع ساخته شده است.
ورودی شترخوانها از دو ضلع جنوبی و شمالی بوده و برای رسیدن به دو
شترخوان که در دو ضلع غربی و شرقی قرار دارد باید از میان دو اتاق گذشت.
کاروانسرای زیرو در سال 1386 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 19906 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دوشنبه 24/4/1392 - 14:23
ایرانگردی
کلمه کاروانسرا ترکیبی از کاروان (کاربان) به معنی گروهی
مسافر که گـروهی سفر میکنند و سرای، به معنی خانه و مکان است. هـردو واژه
برگرفته از زبان پهلوی است
کاروانسرا محل یا بنایی است که کاروان را در خود جای میدهد.
پلان کاروانسراها معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم
و بلند، و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن
تعبیه شده است.
تحول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ... داشته است.
اساس معماری کاروانسراهای ایران، مانند سایر بناها، تابع شیوه، سنت و سبک رایج زمان بوده است.
با این ترتیب میتوان پنداشت که کاروانسراهای پیش از اسلام نیز تابع شیوه معماری زمان بوده و معماری خاصی نداشته است.
شیوه معماری، محل و منطقه، مصالح ساختمانی و موقعیت جغرافیائی نقش موثری در ایجاد اینگونه بناها داشته است.
در کاروانسراها اتاقهای مسافران معمولا پیرامون حیاط ساخته میشده و
پشت آنها اصطبل قرار داشته که درب ورودی اصطبلها در چهار گوشه داخلی بنا
قرار داشته و گاهی در ایوان ورودی حیاط باز میشده است.
در دوره صفوی طرح معماری کاروانسراها متنوع شد و علاوه بر کاروانسراهای
چهار ایوانی نوع کوهستانی، مدور، هشت ضلعی و کویری بر طبق موقعیت جغرافیائی
و مکانی احداث شد.
در دورههای زندیه، افشاریه و قاجاریه احداث کاروانسراها به شیوه گذشته ادامه پیدا کرد.
از نظر طرح و نقشه کاروانسراهای دوره یاد شده عموما از نوع چهار ایوانی
بوده و از لحاظ مصالح ساختمانی نیز بر خلاف دوره متقدم که از آجر و سنگ
بوده اغلب از خشت استفاده شده است.
آثاری که از کاروانسراهای کهن بدست آمده نشان میدهد که اتاقهائی برای
نگهبانان، کاروانسرادار یا مامورین ساخته میشده است. ولی کاروانسراهای
تجارتی داخل شهرها عموما دوطبقه بودند.
در دو طرف دروازه ورودی داخل کاروانسرا نیز معمولا اتاقهائی برای پاسداران و کاروانسرادارساخته می شده است.
معمولا هر کاروانسرا دارای چاه آب و آب انباری است که گاهی در وسط
کاروانسرا در زمانی خارج از محوطه جهت تامین آب مورد نیاز مسافران ساخته
شده است.
در بسیاری از کاروانسراها بخصوص از دوره صفویه به بعد بخاری دیواری یا
مکانی برای بر افروختن آتش تعبیه شده است. محل بخاریهای دیواری یا در
اتاقها ساخته میشده یا در محلهای سر پوشیده.
در کاروانسراهای نوع کوهستانی اهمیت بخاری به حدی بوده که محل وسیعی را برای قرار دادن آتش و بخاری انتخاب میکردهاند.
مصالح ساختمانی اصلی بنای کاروانسراها در ایران از سنگ و آجر بوده است،
در بعضی موارد سنگ ها کاملاً استادانه تراش داده میشده و در برخی اوقات از
قطعات کوچک سنگهای نتراشیده استفاده میکردند.
بامها اکثراً مسطح و با شیب کم ساخته میشدند و در قسمتهائی که اتاقهای بزرگ دارند سقفها شکل قوسی دارند.
آب باران بوسیله ناودانهائی که در روی دیوار خارجی کاروانسرا ساخته میشد به بیرون از کاروانسرا هدایت میشد.
در دوره اسلامی، معماری کاروانسراهـا از دیدگاه سبک و تنوع نقشهها به
اوج شکوفائـی رسید و در مسیر شهرها و روستا ومعابر کوهستانی و نـواحی
کویری، کاروانسرا و رباطهای برونشهـری و در مراکز اقتصادی و راسته
بازارها، با ویژگیهای متفاوت کاربری احداث شدند.
نمـونـههای بسیار زیبـا وجالب تـوجه از معماری این گونه بـناها [در جستوجوی کاروانسرا] که در سرزمین پـهناور إیـران از کرانههای رود ارس تـا
سـواحل خلیج فارس بـه یـادگـار مـانـده، مـعـرف ذوق هنـری و مـهارت
مـعـمـاران، بنـایـان واستادکارانی است که در ادوار مختـلف و با توجه به
نیازهای گونـاگون، باعلاقه فـراوان در طریق تحول، تکامل، زیبـائی و گسترش
کاروانسراها به جان کوشیدند.
انواع کاروانسرا:
کاروانسراها به طور کلی به دو دستهٔ اصلی تقسیم میشوند:
- کاروانسراهای درون شهری
- کاروانسراهای برون شهری
کاروانسراهای ایران را میتوان به گروههای زیر تقسیم بندی کرد:
- کاروانسراهای کاملاً پوشیده منطقه کوهستانی
- کاروانسراهای کرانههای پست خلیج فارس
- کاروانسراهای حیاط دار مناطق مرکزی ایران
کاروانسراهای حیاط دار به انواع مختلف تقسیم بندی میشوند:
- کاروانسراهای مدور
- کاروانسراهای چند ضلعی حیاط دار
- کاروانسراهای دو ایوانی
- کاروانسراها با تالار ستون دار
- کاروانسراهای چهار ایوانی
- کاروانسراها با طرح متفرقه
دوشنبه 24/4/1392 - 14:21
دانستنی های علمی
رئیس
پژوهشکده علوم دریایی با تاکید بر اینکه جریانهای شکافنده از مهمترین
دلایل غرق شدن انسانها در دریای خزر است، گفت: از آنجایی که وجود
جریانهای شکافنده به حضور موج وابسته هستند، این جریانها در تمام فصول
سال وجود دارند.
به گزارش مهر، جریان شکافنده به جریانهایی از آب گفته میشود که از ساحل
به سوی دریا حرکت میکنند. این جریان یکی از مهمترین عوامل غرق شدن
انسانها در دریاها است به طوری که 80 درصد عملیاتهای کمکی نجات غریقها
مربوط به این پدیده میشود.
حرکت این جریان از داخل منطقه خیزاب
ساحلی آغاز میشود و تا خارج از خط شکست موج ادامه مییابد. این جریان
موجب میشود آبی که موجها به سوی ساحل آوردهاند را به دریا باز گردانند.
نمونهای از جریان شکافنده که آب از ساحل به سمت دریا باز میگردد
جریانهای
شکافنده به شیب ساحل و کنش خیزاب (موج) بستگی دارد و سرعت این جریان
معمولا از رکورد سرعت شنای المپیک بالاتر است از این رو حتی بهترین قهرمان
شنای المپیک نیز نمیتوانند بر خلاف این جریان شنا کرده و به طرف ساحل
برگردد.
به گفته رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی این جریان در کلیه دریاها وجود دارد.
سرعت جریان شکافنده در دریا
دکتر
حمید علیزاده- رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی در
گفتگو با خبرنگار مهر دلیل ایجاد جریان شکافنده را شکست موج در ناحیه ساحلی
دانست و اظهار داشت: زاویه برخورد موج به ساحل و شکل بستر از جمله عوامل
اصلی ایجاد جریان شکافنده در یک منطقه ساحلی است.
وی با تاکید بر
اینکه از عمق 10 متر به بعد جریان شکافنده وجود ندارد، افزود: از آنجایی که
وجود جریانهای شکافنده به حضور موج وابسته است، این جریانها در تمام
فصول سال وجود دارد.
علیزاده با بیان اینکه مردم در فصول سرد در آب
شنا نمیکنند، یادآور شد: معمولا از نیمه خرداد تا اوایل مهرماه که هوا
مساعدتر است مردم برای شنا به دریا میروند که به دلیل بی اطلاعی از
جریانهای شکافنده دچار حادثه میشوند.
وجود جریان شکافنده در دریای جنوب
رئیس
پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان اینکه جریان
شکافنده منحصر به دریای خزر نمیشود، اضافه کرد: اتفاقا این جریان در دریای
عمان به دلیل صخرهای بودن به خوبی قابل مشاهده است ولی به دلیل آنکه مردم
کمتر به دریای عمان برای شنا میروند کمتر شاهد تلفات هستیم.
تحقیقات موسسه ملی برای پیش بینی جریانهای شکافنده
وی
با اشاره به برنامههای این پژوهشکده در زمینه جریانهای شکافنده خاطرنشان
کرد: در این زمینه برنامههای تحقیقاتی و اطلاع رسانی را در دستور کار
داریم که در بخش اطلاع رسانی به دلیل کمبود بودجه نیاز به همکاری سازمانها
و نهادهای اجرایی است.
علیزاده با اشاره به پروژههای تحقیقاتی در
این زمینه گفت: در بخش تحقیقاتی نیز اقدام به مدل سازی این جریانها به
منظور پیش بینی آن کردیم.
وی در این باره توضیح داد: در این مدل
سازی به دنبال پهنه بندی سواحل کشور هستیم تا از این طریق میزان خطر پذیری
پهنههای ساحلی را مشخص کنیم. این امر ما را یاری میکند تا همان طور که
قادر هستیم تا 72 ساعت آینده وجود موج را پیش بینی کنیم، بتوانیم جریان آب
ناشی از جریان شکافنده را تا 72 ساعت آینده پیش بینی کنیم.
رئیس
پژوهشکده علوم دریایی ادامه داد: با این پیش بینی قادر خواهیم بود تا نسبت
به فراوانی جریانهای شکافنده در مناطق ساحلی چون ساری و بندر انزلی هشدار
دهیم.
خطرناکترین نقاط سواحلی از نظر جریان شکافنده
علیزاده
با تاکید بر اینکه مدل سازی جریانهای شکافنده از بهترین روشهای هشدار در
خصوص این جریانها است خاطر نشان کرد: در حال حاضر این مطالعات در دستور
کار قرار دارد و با دادههای به دست آمده اقدام به ترسیم مدل پیش بینی
مکانی جریانهای شکافنده کردیم.
وی با تاکید بر اینکه با این مدل
سازی توانستیم پهنههای خطر را در سواحل مشخص کنیم، یادآور شد: بر اساس
دادههای به دست آمده خطرناکترین پهنههای ساحلی به لحاظ جریان شکافنده
سواحل غرب مازندران است که بیشترین مخاطرات را برای انسانها دارد. دوشنبه 24/4/1392 - 14:11
خواص خوراکی ها
برای این که باقلاپلوی خوشمزه ای داشته باشید با ما همراه شوید
باقلاپلو
از غذاهای قدیمی ایرانی و مختص كشور ماست و در هیچ كجای دنیا غذایی با
این مشخصات نمیتوان یافت؛ غذایی كه از مخلوط برنج و باقلا تشكیل شده باشد.
برای تهیه این غذا که یكی از گزینههای مناسب برای سرو در میهمانیهای
ایرانی محسوب میشود، باید نکتههایی را رعایت كرد:
1 - حتما از باقلاهایی
استفاده كنید كه پوست سبز رنگی دارند و البته به مدت طولانی هم فریز
نشدهاند زیرا ماندن طولانیمدت باقلا در فریزر باعث تغییر رنگ و طعم این
ماده غذایی میشود.
2 - بهتر است نصف مقدار برنج، باقلا اضافه كنید. یعنی در 4 پیمانه برنج، 2 پیمانه باقلا بریزید.
3 - بهترین گوشتها برای صرف با باقلاپلو،
گوشتهای گردن و ماهیچه هستند البته این غذا با گوشت مرغ نیز خورده
میشود. جالب است بدانید كه جنوبیها این برنج مخلوط را با ماهی هم
میخورند.
4 -
قبل از افزودن باقلا به برنج آبكششده، بهتر است آن را به مدت 5 تا 6
دقیقه در آب جوش قرار دهید و با دم كشیدن كامل برنج، باقلاها نیز مغزپخت
خواهندشد. یادتان باشد كه این مرحله نباید خیلی طولانی شود زیرا در صورت
زیاد جوشیدن باقلاها
در آب، بعد از دم كشیدن همراه برنج، له خواهند شد. در ضمن، هنگام جوشیدن
باقلاها در آب، كفی روی آنها را میگیرد كه باید آن را بردارید زیرا در
غیر این صورت باقلاپلو رنگ كدر و تیرهای پیدا میكند كه چندان خوشایند
نیست.
5 - گاهی باقلاها
بهخوبی پخته نمیشوند. این نوع ناپز هستند و هر قدر روی حرارت بمانند،
باز هم پخته نخواهند شد بنابراین بهتر است از حرارت دادن آنها خودداری و از
خوردنشان صرفنظر كنید.
6 -
سبزی مناسب این غذا شوید است كه توصیه میشود از نوع تازه آن استفاده
كنید. در ضمن میتوانید هنگام دم كشیدن برنج، یك شاخه سیر تازه در میان آن
قرار دهید تا عطر منحصر بفردی بگیرد.
7 - اگر باقلاپلویتان
با گوشت گردن بود، برای طعم دادن بیشتر به این غذا میتوانید روی برنج در
حال دم كشیدن، دارچین بیفزایید و روی گوشت نیز كمی دارچین بریزید. به این
ترتیب غذا طعم متفاوتتری پیدا خواهد كرد.
8 - ته
دیگ این غذا میتواند مخلوط برنج با باقلا یا نان، بهخصوص نان تافتون،
باشد. به این ترتیب دیگر با هیچ بهانهای از خیر ته دیگ تهیه شده نخواهید
گذشت.
9 - بهترین
همراه غذایی كه به شما پیشنهاد میكنم، سالاد شیرازی و ترشی است البته
بسته به ذائقهتان میتوانید هر همراه غذای دیگری نیز انتخاب کنید.
10 -
از نظر طعم، نوشیدنی مناسب میتواند یك لیوان شربت عرق نعناع یا گلاب
باشد. البته شربت بهارنارنج نیز با این غذا طعم مناسبی ایجاد خواهد كرد.
اگر فشارخون دارید
بهتر
است به برنج كمی سیر تازه بیفزایید و افزودن نمك را بسیار محدود كنید.
میتوانید در کنار مرغ از سیبزمینی استفاده كنید زیرا این ماده غذایی
سرشار از پتاسیم است و به كنترل فشارخونتان كمك خواهد كرد. البته در صورت
خوردن سیبزمینی با این غذا، مقدار برنج مصرفی را به حداقل برسانید زیرا
در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهید شد.
اگر چربی خون دارید
بهتر
است با این غذا گوشت سفید مانند گوشت بوقلمون یا مرغ میل كنید آن هم قسمت
سینه زیرا چربی كمتری دارد، غذا را با روغن كمتری تهیه و آن را با یك بشقاب
سبزی خوردن میل كنید. این فیبر دریافتی به تنظیم چربی خونتان كمك خواهد
كرد.
اگر لاغر هستید
بهتر
است وقتی غذا را در بشقاب كشیدید، به آن كره بیفزایید و آن را با یك بشقاب
سالاد سبزیهای رنگارنگ و تازه میل كنید. این سبزیها بهتر است شامل
گوجهفرنگی، كاهو، كلمقرمز و جوانه گندم باشد. پیشنهاد میكنیم باقلاپلو
با مرغ را با یك لیوان آبمیوه تازه خانگی میل كنید تا مقدار كالریای كه در
واحد حجم در یك وعده غذایی دریافت میکنید، افزایش یابد.
منبع : salamat.ir
دوشنبه 24/4/1392 - 12:47
رمضان
خواب پس از سحرگاه ماه رمضان برای روزه دارانی كه نتوانستهاند خواب شبانه خود را تكمیل كنند، مفید است.
درماه
مبارك رمضان برنامه ریزی خواب افراد تغییر میكند، شرایط كلی خواب، خواب
پس از سحرگاه، گروه بندی سه گانه و بهترین زمان خواب نیمروزی دراین ایام از
موضوعاتی است كه در گفت وگویی تشریحی با رییس مركز اختلالات خواب
بیمارستان بهارلو مطرح شده است.
خواب پس از سحرگاه
رئیس مركز اختلالات خواب بهارلو گفت: خواب پس از سحرگاه ماه رمضان برای روزه دارانی كه نتوانستهاند خواب شبانه خود را تكمیل كنند، مفید است. دكتر خسرو صادق نیت افزود: خواب پس از سحری روزه داران نیاز بدن را به ساعتهای مورد نیاز خواب جبران میكند و همین امر سبب میشود فرد در طول روز بدون خوابآلودگی به فعالیت ادامه دهد.
وی اظهارداشت: تغییر برنامه زندگی در ماه مبارك رمضان و بیداری هنگام سحرگاه، برنامه خواب بسیاری
از افراد را مختل و طی روز آنان را دچارخوابآلودگی میكند. روزه داران به
جهت اینكه این تاثیرات را به حداقل برسانند باید برنامه مناسبی برای خواب
خود در این ایام در نظر بگیرند. صادق نیت اضافه كرد: نیاز طبیعی برای خواب
در افراد بزرگسالان حدود 7.5 تا 8.5 ساعت در شبانه روز است تا در طول روز
سرحال به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهند. وی گفت: بهره مندی از خواب خوب
و با كیفیت در ماه رمضان آن هم با برنامه ریزی مناسب و اصولی انسان را از
مزایای معنوی این ماه بیشتر بهره مند خواهد كرد.
گروهبندی سهگانه
صادق
نیت خاطر نشان كرد: افراد به سه دسته تقسیم میشوند گروه اول كسانی هستند
كه شبها زود میخوابند و صبحها نیز زود بیدار میشوند كه این گروه تنها با
یك یا دوساعت جابه جایی خواب مشكلی در طول روز نخواهند داشت و در ماه
رمضان این گروه میتوانند با یك برنامه ریزی مناسب برای كمیزودتر خوابیدن
حداقل خواب مورد نیاز خود را تامین كنند و طی روز سرحال باشند و
خوابآلودگی در طی روز نداشته باشند. گروه دوم افرادی هستند كه معمولا دوست
دارند شبها دیرتر بخوابند و صبح دیرتر بیدار شوند. اغلب این افراد هم سحر
سخت بیدار میشوند و هم كمبود خواب دارند.
وی افزود: گروه سوم آن
دسته از افرادی هستند كه در حد وسط قراردارند یعنی حدود ساعت 11 تا 12 شب
میخوابند و حدود شش یا هفت صبح بیدار میشوند. این افراد میتوانند ساعت
خواب خود را با برنامهریزی، یك یا دو ساعت جابهجا كنند تا سحر راحت بیدار
شوند. رئیس مركز اختلالات خواب بهارلو به این گروه توصیه كرد: درایام ماه
مبارك بعد از سحر فرصت مناسبی ست كه این گروه میتوانند كمبود خواب خود را
جبران كنند.
بهترین زمان خواب
صادق نیت گفت: بهترین زمان برای خواب نیمروز،
ساعات نزدیك به ظهر است. در واقع اگر كسی در نظر دارد ساعت سه و چهار
بعدازظهر چرت كوتاهی بزند، بهتر است آن را به قبل از ساعت یك تا دو
بعدازظهر موكول كند. وی توصیه كرد: آن دسته از افرادی كه به نوعی از
بیخوابی رنج میبرند و به طور معمول به سختی به خواب میروند بهتر است
ظهرها نخوابند.
شرایط كلی خواب
فلوشیپ
اختلالات خواب به افرادی كه پس از سحری خوابشان نمیبرد توصیه كرد: استفاده
ازحداقل روشنایی (نور لامپ در منزل ) كمك مناسبی برای بازگشت به خواب پس
از ساعت سحرگاهی است، زیرا با كم كردن نور این امكان به بدن برای بازگشت به
خواب داده میشود. به گفته وی این افراد از نوشیدن چای یا قهوه هنگام سحری
پرهیز نمایند. صادق نیت یاد آور شد: انسان توان این را دارد كه برای چند
روزی، یكی دو ساعت كمتر از نیاز خواب شبانه بخوابد و این كمبود، در عملكرد و
راندمان كارهای روزانه وی بیاثر باشد، البته به شرط آنكه پس از چند روز
متوالی، یك روز مثلا در آخر هفته فرصت جبران كمبود خواب به بدن داده شود.
وی اضافه كرد: در شبهای احیای ماه مبارك، روزه داران
عصر آن روز خوب بخوابند تا بتوانند شب بیدار باشند. علاوه براین میتوان
برای بیدار ماندن از موادی مانند قهوه و چای استفاده كرد. وی درخاتمه برای
داشتن خواب خوب توصیه كرد: به طور كلی هنگام خواب باید نور در اتاق وجود
نداشته باشد، به همین دلیل استفاده از پردههای ضخیم مفید خواهد بود زیرا
نور مانع از ورود مغز به مرحله خواب میشود، حتی اگر برخی از افراد عادت به
استفاده از چراغ خواب دارند، باید نور آن بسیار كم باشد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
دوشنبه 24/4/1392 - 12:44
دنیای گیاهان و حیوانات
دوشنبه 24/4/1392 - 12:32
ایرانگردی
شهرستان نظرآباد یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان البرز بوده و قدمت این شهرستان کهن، به وسعت کل تاریخ ایران است.
فارس-
عدم اطلاعرسانی صحیح و عدم معرفی جاذبههای گردشگری، تاریخی، باستانی و
مذهبی مناطق مختلف ایران موجب شده تا بخش مهمی از مردم ایران زمین، ندانند
که کشورشان دارای چه ویژگیها و پتانسیلهایی در حوزه جذب گردشگر داخلی و
خارجی است.
* آثار باستانی نظرآباد، زینتبخش دفتر دبیر کل سازمان ملل
پس
جای تعجب نیست اگر بیش از 15 میلیون نفر جمعیت ساکن استانهای تهران و
البرز ندانند در کنار آنها شهرستانی است با قدمت بیش از 9 هزار سال!
پس
جای تعجب نیست، اگر کمتر اکثر قریب به اتفاق جمعیت 75 میلیون ایرانی
ندانند که نخستین آثار خشتهای دستساز در ایران و در یکی از شهرستانهای
استان البرز کشف شده و این اثر گرانقدر هماکنون زینتبخش دفتر دبیر کل
سازمان ملل متحد است!
نام این شهرستان نظرآباد است و تعجبی ندارد اگر نظرآباد را شهر آثار تاریخی ناشناخته معرفی کنیم.
نظرآباد نام یکی از مهمترین شهرستانهای استان البرز است که در سال 1381 و با تصویب دولت از شهر به شهرستان ارتقا یافت.
این
منطقه دارای آب و هوای بسیار مطلوب و زمینی حاصلخیز است و به همین دلیل
صنعت کشاورزی و دامداری در این منطقه از رونق بالایی برخوردار است.
کارشناسان
حوزه باستانشناسی قدمت این شهرستان را بیش از 9 هزار سال تخمین زدهاند،
چراکه آثار به دست آمده نشان میدهد که حدود 9 هزار سال پیش در نظرآباد
انسانها ساکن و دارای تمدن بودهاند.
این
آثار از منطقه باستانی ازبکی به دست آمد و نکته بسیار حائز اهمیت این است
که نخستین آثار از خشت دستساز توسط انسانها در این منطقه کشف و توسط سید
محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت ایران به کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل
هدیه کرد.
مهمترین
ویژگی نظرآباد آب و هوای مطلوب این شهرستان، بهرهمندی از صنعت کشاورزی و
به تبع آن محصولات با کیفیت زراعی و باغی و بالاخره صنایعدستی است.
کوزهگری،
معرقکاری، قلاببافی، گلیمبافی، شالبافی، سراجی، مروارید دوزی،
حصیربافی، نگارگری، کاشیسازی و بالاخره ساخت انواع آلات موسیقی از چوب
درختان ارزشمند از مهمترین صنایعدستی نظرآباد است که هر ساله زینتبخش
خانههای بسیاری در ایران و خارج از کشور میشود.
* نظرآباد با روستایی سیاسی و تاریخی
شهرستان
نظرآباد به مرکزیت شهر نظرآباد دارای چند دهستان بسیار معروف است که
مهمترین آنها عبارتند از دهستان سید جمالالدین، نجمآباد و بالاخره
احمدآباد.
شاید
آوازه احمدآباد بیشتر از خود شهرستان نظرآباد باشد. علت این شهرت وجود
قلعه احمدآباد و مالک معروفش دکتر محمد مصدق از رجال سیاسی ایران در دوران
قاجار و پهلوی است.
دکتر
محمد مصدق همان نخست وزیری است که در دوران صدارتش نفت ایران ملی شد و به
قول یکی از مورخان تا زمانی که نفس مصدق و آیتالله کاشانی با هم گره
میخورد، هیچ قدرتی توان مقابله با آنها را نداشت و نهضت ملی شدن نفت
زمانی شکست خورد که تیغه اختلاف، این دو را از هم جدا کرد.
* محوطه باستانی ازبکی، با آثاری به بلندای تاریخ
پس از احمدآباد، محوطه باستانی ازبکی از معروفترین جاذبههای گردشگری شهرستان نظرآباد است.
در
منابع باستانشناسی درباره این محوطه آمده است: "ازبکی یکی از روستاهای
دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد بوده که در 80 کیلومتری
غرب شهر تهران واقع شده است. بخشهایی از این محوطه باستانی 9 هزار ساله
را کارشناسان مرکز باستانشناسی ایران در سال 1348 خورشیدی مورد شناسایی
قرار داده و در سال 1352 به شماره 955 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت
رسیده است.
بر
اساس کاوشهای صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی در برگیرنده شش هزار سال
بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره
هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است.
ازبکی
محوطه باستانی گستردهای برابر با صد هکتار و 10 تپه ارزشمند است که شش
تپه از آن را گروهی از باستانشناسان ایرانی به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده
(از سال 1377 تا 1384) حفاری کردهاند."
همچنین
پروفسور هالی پیتمن استاد هنر باستان و تاریخ هنر خاورمیانه در دانشگاه
پنسیلوانیا در 16 مهر 1381 پس از دیدار از محوطه باستانی ازبکی شهرستان
نظرآباد در یادداشتی که به وسیله عادل نورزاده ترجمه گردیده است، این گونه
نوشت: حفاریهای تپه ازبکی بسیار جالب است. این منطقه حاوی آثاری از هزاره
پنجم پیش از میلاد است، مانند ظروف سفالی منقوش، فرهنگهایی از دوران برنز و
آهن تا دوره مادها. دکتر یوسف مجیدزاده و گروه او آثار معماری مهمی را از
این دوران کشف کردهاند.
این اسناد به شکلی بسیار دقیق ثبت و منتشر میشود تا اینکه نتایج علمی تپه ازبکی از سوی یک مجمع باستانشناسی بزرگتری، مطالعه شود."
* آسیاب آبی نظرآباد با آثاری از دوره قاجار
از دیگر آثار باستانی ارزشمند شهرستان نظرآباد میتوان به آسیاب آبی این شهرستان اشاره کرد.
این آسیاب بر اساس اسناد موجود در دوره قاجار احداث و تا اواخر دوره پهلوی مردم منطقه از آن استفاده میکردند.
متاسفانه
از سال 1350 به بعد این آسیاب با وجود ارزش تاریخی و جامعهشناسی بسیاری
که دارد به صورت متروکه درآمد، اما از سال 89 به بعد دو مرحله طرح مرمت و
باسازی در آن انجام شد و هماکنون به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری
نظرآباد به شمار میآید.
یکی از زیباییهایی آسیاب آبی نظرآباد مربوط به سقف این بنا است که از نظر معماری ارزش فراوانی دارد.
* گازرسنگ با جاذبههای ناشناخته
یکی
دیگر از جاذبههای ارزشمند تاریخی و باستانی شهرستان نظرآباد مربوط به
محوطه باستانی گازرسنگ است که متاسفانه با وجود ارزش فراوانی که دارد،
اطلاعرسانی زیادی درباره آن انجام نشده است.
نخستین کاوشهای باستانی در تپه تاریخی گازرسنگ در سال گذشته انجام شد و همان دورهخبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون این تحقیق علمی نوشت: «تپه تاریخی گازرسنگ از مناطق باستانی و بسیار ارزشمند کشور به شمار میآید.
بر
اساس تقسیمات جغرافیایی و تعیین محدودههای کشوری، این منطقه در حوزه
شهرستان نظرآباد از مهمترین شهرستانهای البرز قرار داشته که شاخصترین
آثار بر جای مانده در این محدوده، امامزاده ابوالحسن (ع) و همچنین تپه
معروف به گازرسنگ است که به 2 محدوده شرقی و غربی تقسیم میشود.
امامزاده ابوالحسن (ع) شامل یک ایوان شرقی و کاشیکاریهای بینظیر که نشاندهنده گوشهای از هنر معماری اسلامی است، میشود.
گنبدخانه
امامزاده فوق نیز، پشت ایوان جای دارد که بنایی است چهارگوش که در قسمت
بالا به وسیله سه کنجهایی به چند ضلعی و سپس دایره تبدیل شده و گنبد دو
پوش امامزاده روی آن احداث شده است.
همچنین
تپه گازرسنگ در 18 کیلومتری شهرستان نظرآباد واقع شده و نکته مهم این است
که با وجود شواهد مستندات بسیاری مبنی بر قدمت تاریخی این محدوده که حتی 8
هزار سال تخمین زده میشود، هیچ کار کارشناسی مهمی در آن صورت نگرفته است.
اما
چندی پیش اعلام شد که یک گروه از باستانشناسان با مجوز اداره میراث
فرهنگی استان البرز به زودی نخستین کاوشها را در این محدوده تاریخی آغاز
خواهند کرد.
در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری فارس در کرج با مدیرکل (وقت) میراث فرهنگی استان البرز تماس گرفت و از وی درباره نحوه و جزئیات اجرای طرح پژوهشی فوق پرسید.
محمدرضا
پوینده درباره عملیات کاوش در این محدوده گفته بود؛ برای این منظور یک تیم
خبره و محقق از باستانشناسان و اساتید و دانشجویان دانشگاه تشکیل شده
است.
به زودی نخستین فصل باستانشناسی در تپه گازرسنگ استان البرز با هدف شناسایی و حریمنگاری آغاز میشود."
روستای عشایری گلدره و روستای زیبای ابراهیمبیگی، نگین درخشان نظرآباد
یکی
دیگر از جاذبههای توریستی و گردشگری نظرآباد روستای گلدره است. درباره
ویژگیهای این روستا در منابع تاریخی آمده است: گلدره، تنها روستای عشایری
استان البرز است که پتانسیلهای خوبی به لحاظ جذب گردشگر دارد. این روستا
یکی از روستاهای پویای استان به شمار میرود و همه جاذبههای کویر را
داراست که میتواند مقصد مناسبی برای تورهای عشایری و کویری باشد.
شترسواری، اسبسواری و دیدن زیباییهای آسمان در شب از جمله جاذبههای
این روستا است و زندگی سنتیای که در روستا جریان دارد، بسیار لذتبخش و
دیدنی است.
پس از روستای گلدره، یکی دیگر از جاذبههای طبیعی نظرآباد روستای ابراهیمبیگی است.
ساکنان روستای ابراهیمبیگی برخلاف اکثریت نظرآباد که فارس هستند، ترک زبان بوده و از طایفههای ایل شاهسون بغدادی و اینانلو هستند.
اکثر روستاییان ساکن ابراهیمبیگی کشاورز و یا دامدار هستند.
درباره
این روستا در منابع گردشگری آمده است: "ابراهیمبیگی روستایی در استان
البرز، از توابع شهرستان نظرآباد و بخش تنکمان است. وجه تسمیه روستا مربوط
میشود به قلعه و امارت شازده ابراهیم خان قجر از نوادگان قاجار که در دوره
قاجاریه حاکم محلی منطقه بوده است. قسمتی از دیوارههای قلعه ابراهیمخان
در بعضی از نواحی روستا باقی است.
اثر
ارزشمند دیگر این روستا مربوط به یک گورستان به نام "گورستان گبری" است.
هنوز کنکاش علمی دقیقی درباره این گورستان انجام نشده، اما گفته میشود که
گورستان مربوط به دوران قبل از تاریخ است که البته به دلیل عدم کاوشهای
علمی چندان معتبر نیست.
به
طور قطع برای معرفی جاذبههای تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی نظرآباد
نمیتوان به یک و یا حتی چند گزارش بسنده کرد. چراکه این منطقه دارای آثار
طبیعی و تاریخی بسیار ارزشمند بوده و سخن گفتن درباره آن، حداقل یک کتاب
قطور میطلبد.
به عنوان نظرآباد دارای چندین امامزاده بوده که همواره پذیرای مردم مومن منطقه و گردشگران داخلی و خارجی است.
از
جمله مهمترین آنها میتوان به امامزاده چهل دختر، ابراهیم (ع) و ابوالحسن
اشاره کرد که متعاقباً گزارشهایی درباره هر یک از این آثار ارزشمند
تاریخی و مذهبی منتشر خواهد شد.a
دوشنبه 24/4/1392 - 12:31