طنز و سرگرمی
اینو بدون که توی دنیا یک قلب هست که فقط به خاطره تو میتپه و اون قلبه خودته
جمعه 15/6/1387 - 23:3
رمضان
دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته وفرمانبردارت وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.
جمعه 15/6/1387 - 23:0
رمضان
بیشتر در مورد ماه رمضان بدانیم:
ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است ، بهترین فرصت برای به دست آوردن کمال و معنویت ؛ ماهی که می توان در آن به تقرب رسید و حقایق را آنگونه که هست نظاره کرد.
در این ماه شریف ؛ روحانیت خاصی بر جسم و روح انسان حاکم است و آدم خاکی به واسطه تاثیر این حالات احساسی آسمانی دارد .
رمضان ؛ ماه رحمت و غفران الهی است که دریای بیکران لطف و عنایت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم دیگری دارد .
پیامبر اعظم (ص ) شعبان را ماه خود و رمضان را ماه خدا دانست و امت خویش را نسبت به اهمیت آن آگاه فرمود .
امام سجاد (ع) نیز در وداع از ماه مبارک رمضان ؛ مناجاتی جانسوز دارد و مانند کسی که می خواهد از عزیزترین خویش جدا شود با این ماه پر عظمت بدرود می گوید .
جمعه 15/6/1387 - 22:57
رمضان
ماه رمضان آمد اى یار قمر سیما بر بند سر سفره بگشاى ره بالا اى یاوه هر جایى، وقتست كه باز آیى بنگر سوى حلوایى تا كى طلبى حلوا... مرغت ز خور و هیضه، ماندهست درین بیضه بیرون شو از این بیضه تا باز شود پرها بر یاد لب دلبر خشكست لب مهتر خوش با شكم خالى مىنالد چون سرنا خالى شو و خالى به لب بر لب نایى نه چون نى زدمش پر شو و آنگاه شكر مىخا... گر تو به زیان كردى آخر چه زیان كردى كو سفره نان افزا كو دلبر جان افزا از درد به صاف آییم و زصاف به قاف آییم كز قاف صیام اى جان، عصفور شود عنقا صفراى صیام ار چه، سوداى سفر افزاید لیكن ز چنین سودا یابند ید بیضا هر سال نه جوها را مىپاك كند از گل تا آب روان گردد تا كشتشود خضرا بر جوى كنان تو هم، ایثار كن این نان را تا آب حیات آید تا زنده شود اجزا... بستیم در دوزخ یعنى طمع خوردن بگشاى در جنتیعنى كه دل روشن بس خدمتخر كردى بس كاه و جوش بردى در خدمت عیسى هم باید مددى كردن تا سفره و نان بینى كى جان و جهان بینى رو جان و جهان را جو، اى جان و جهان من اینها همه رفت اى جان بنگر سوى محتاجان بى برگ شدیم آخر چون گل ز دى و بهمن سیریم ازین خرمن، زین گندم وزین ارزن بى سنبله و میزان، اى ماه تو كن خرمن ...
جمعه 15/6/1387 - 22:51
رمضان
(خاقانى)
به خاطر آشنایى با عقاید ترسایى و دین مسیحیت از «روزه مریم» «صوم العذرا» یاد مىكند. روزه مریم یا صوم مریم كه در آیه 27 سوره مریم آمده است: «فقولى انى نذرت للرحمن صوما فلن اكلم الیوم انسیا: پس بگو بدرستى كه من نذر كردم براى خداى بخشنده روزه، پس سخن نمىكنم امروز آدمى را.
آن است كه بعد از ولادت عیسى(ع) مریم نذر كرد كه روزه بدارد و یك روز تمام با كسى سخن نگفت: چون قوم از وى سخنها پرسیدن گرفتند فقط اشاره به كودك كرد كه در گهواره بود و عیسى(ع) گفت: انى عبد الله اتانى الكتاب و جعلنى نبیا: گفت: به درستى كه منم بنده خدا، مرا كتاب داده و پیغمبر گردانیده است.
نسطوریه، روزه مریم را هنوز به نام صوم مارت مریم نگاه مىدارند و آن در دوشنبه بعد از عید بسبار نسطورى آغاز مىشود و در روز عید میلاد تمام مىشود:
چه بود آن نفخ روح و غسل و روزه كه مریم عور بود و روح تنها چه بود آن نطق عیسى وقت میلاد چه بود آن صوم مریم گاه اصغا
جمعه 15/6/1387 - 22:49
رمضان
روزه عامل باز دارنده از گناه
روزه، بویژه روزه ماه مبارک رمضان که در اسلام بر همه مسلمین مکلف که بتوانند روزه بگیرند واجب است، واجب است، عامل مؤثری است در ایجاد و تقویت روحیه تقوی و پرهیز کاری؛ قرآن مجید این فایده بزرگ را با جمله « لعلکم تتقون » یاد آور میشود و این عبادت را عامل مهم تقوی میشمارد. تقوی و پرهیز کاری در تربیت و سازندگی و شخصیت اسلامی یک مسلمان نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به همین اثر پر ارزش است که بهترین عبادت در ماه صیام و در حال روزه اجتناب از گناه است. پیامبر بزرگوار (ص) در خطبه ای فضیلتهای ماه رمضان را برای مسلمانان بیان فرمود علی (ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهیز از گناهان.
روزه دار با بکار بستن این دستور الهی که شرط کمال روزه است، روحیه تقوی را در خود زنده میکند و این مراقبت ثمر بخش در ماه مبارک رمضان و در حال روزه بسیار آسان تر است چرا که گرسنگی و تشنگی و دیگر محدودیتهای روزه شعله های سرکش غرایز حیوانی و هوسها را تا حد چشمگیری خاموش میسازد و حتی اگر موقت هم باشد گریبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها میسازد و برای روزه دار زمینه ای آماده برای تمرین تقوی و پرهیزگاری فراهم میشود و با مراقبت و تمرین پیاپی در یکماه نیروی بازدارنده از گناه در او به وجود میآید و خصلت خودداری در او ریشه میگیرد و رشد میکند و او با گذراندن این برنامه یکماهه توفیق می یابد که پس از ماه روزه نیز پرهیزکار باقی بماند. بدین ترتیب به مقام پر ارج تقوی که به تعبیر قرآن و فرموده پیشوایان معصوم ما کرامت انسان بدان وابسته است برای همیشه نایل آید.
جمعه 15/6/1387 - 22:45
رمضان
روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است
که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست، دانش محدود بشر نمیتواند راهگشای همه اسرار نهفته باشد و اندیشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شاید روزی دانش انسان به حدی از کمال برسد که دریچه تازیای بر روی بشر بگشاید و حکمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .
بنابراین ندانستن فلسفه احکام الهی نباید ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرمانی و عصیان شود، چرا که این اطاعت کورکورانه نیست، بلکه بر علم و یقین تکیه دارد زیرا مسلمانان میدانند که خدای جهان بر همه چیز دانا و از همه چیز آگاه است و نقص و نیازی در ذات متعال او نیست که از اعمال سودی بخواهد یا از زیانی بهراسد، خدای مهربان خیر محاست و برای بندگان خود جز خیر و سعادت نمیخواهد، پس اگر به چیزی فرمان میدهد خیر و سعادت ما در آن است و کمال و تعالی ما بدان بستگی دارد و هر چیزی را نهی میفرماید برای ما زیان بخش است و بر مصالح مادی و معنوی ما لطمه میزند.
جمعه 15/6/1387 - 22:43
رمضان
محبوبیت روزه
روزه یكی از دستورات خداوند است و مومن هرچه قدر خدا برایش محبوب باشد دستور او هم محبوب خواهد بود، این یك مطلب كلی است كه در ارتباط با همه احكام نورانی اسلام ساری و جاری است لكن روزه یك ویژگیهای دیگری نیز دارد كه آن این است كه روزه موجب میشود انسان از هواها و هوسها و شهوات مادی فاصله گرفته كه با فاصله گرفتن از این امور یعنی تقرب به خداوند تبارك و تعالی، طبیعی است هنگامی كه انسان احساس قرب به خدا میكند آن چیزی كه وسیله قربش به خداوند شده برای او محبوب است. روزه سپری است برای خشم و عذاب پروردگار و نتیجتاً انسان در دامن مهر و عطوفت پروردگار قرار میگیرد و فطرت آدمی، وجدان انسانی و اندیشه بلند و نورانی مومن هنگامی كه آن را درك میكند آن چیز برایش محبوب و دوست داشتنی میشود و لذا مومن هم روزه و هم خود ماه رمضان را دوست دارد.
جمعه 15/6/1387 - 22:38
رمضان
نكاتی در باره این ماه عزیز
چند نكته بسیار مهم در این مورد وجود دارد یكی این است كه انسان عید را در ارتباط با موفقیتهایش میگیرد، عید به معنای شاد بودن، مسرور بودن است و خوب هنگامی كه ما میخواهیم شاد و مسرور باشیم معمولاً در مواقعی كه موفق نیستیم شادی نمیكنیم و هنگامی كه موفق میشویم در امری شادی كرده و جشن میگیریم چون مومن در طول یك ماه خودش را موفق میبیند كه نسبت به دستوراتی كه خدای عالم داده است آنها را با موفقیت انجام داده خوشحال است و به خاطر این خوشحالی عید و جشن میگیرد. نكته دیگری كه وجود دارد این است كه فطرت آدمی یعنی نشاط، عشق، تقرب به خدا، چون در طول ماه رمضان این اتفاق افتاده است و شكوفایی بوجود آمده است روز عیدفطر كه در حقیقت پایان این همه مباحث است، محبت و علاقه انسان به خدا بر اساس آن فطرت درونیاش فراهم شده و لذا عید فطر را میگیرند برای این كه آن عشق و محبت را به نمایش بگذارند و لذا به ما گفته شده است شما با برگزاری نماز عید و حضور در نماز جماعت روز عید این جشن و سرور را نمایش دهید،كه معنایش اینست كه ما اعلام كنیم این شادی و عشق و سرور خودمان را آن هم در قالب ارتباط برقرار كردن با خدا و با برگزاری نمازی به نماز عید به اجرا بگذاریم. اما جالب است كه بدانید این كه در عید فطر به مومن دستور داده شده است كه زكات فطره بپردازد به جهت این سرور و شادی است كه برای وی حاصل شده و معمولاً انسان زمانی كه احساس استغنا و دارایی میكند به فكر بذل و بخشش به دیگران میافتد و لذا از آن رو خودش را دارا و مستغنی میبیند و به شكرانه این موضوع بخشی از مالش را به فقرا میدهد.
جمعه 15/6/1387 - 22:36
رمضان
رابطه بین ماه رمضان با كلام الله مجید
ماه مبارك رمضان ظرف زمان نزول قرآن كریم است یعنی قرآن كریم در ماه رمضان نازل شده است و لذا یكی از چیزهایی كه میتوانم بگویم و از مهمترین مسائلی كه به ماه مبارك رمضان ارزش داده است قرآن كریم است. این از این جهت است كه اهمیت ماه رمضان با اهمیت قرآن كریم و نزول قرآن بالاخره یك پیوند میخورد و شاید این كه در روایات معصومین این همه درباره فضیلت خواندن قرآن كریم در ماه مبارك رمضان آمده بدین دلیل است كه در این ماه قرآن نازل شده است و میخواهند توجه همگان را به معارف قرآن جلب كنند یعنی صرفاً تلاوت قرآن درست است آن اجر و ثواب خودش را دارد اما فرق در دین ما آنست كه در ماه رمضان توجه به مساله قرآن كریم صورت گیرد تا ما در این اقیانوس ژرف و بیانتهای معارف الهی كه برنامه زندگی انسانهایی است كه میخواهند به اوج قله معرفت و شناخت و محبت پروردگار برسند به این كتاب رجوع بكنند و لذا به ما گفته شده است كه قرآن را با تأمل و تأنی بخوانید و همراه با تلاوت قرآن تدبر در قرآن داشته باشید و ضمن این كه قرآن را تلاوت میكنید و پاداش آن را میگیرید دقت كنید برنامههای زندگی خود را از قرآن بگیرید و لذا ارتباط ماه رمضان با قرآن كریم یك بحث ظرف زمانی نزول قرآن است و دیگری آن است كه انسان میتواند در ماه رمضان به لحاظ این كه مقداری گرسنگی و تشنگی را به خودش هموار كند ذهن، فكر و اندیشه انسان آمادگی بیشتری برای تامل و تدبر در معانی معرفتی قرآن كریم دارد.
جمعه 15/6/1387 - 22:34