• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 551
تعداد نظرات : 968
زمان آخرین مطلب : 4750روز قبل
دانستنی های علمی

مغز و معده با چه زبانی با هم در ارتباط هستند؟

زبان این ارتباط شامل پیام ‌های عصبی و هورمونی است؛ برای مثال هورمون لپتین که میزان کافی بودن ذخیره انرژی در بدن را نشان می ‌دهد و از بافت چربی ترشح می ‌شود، یکی از این هورمون‌ هاست. اگر ترشح لپتین کم باشد، آن‌وقت میزان کافی بودن انرژی بدن به درستی تشخیص داده نمی ‌شود و فرد غذای بیشتری می‌ خورد.

قبلا فکر می ‌کردند که بافت چربی یک بافت خنثی است و فقط به عنوان یک منبع ذخیره ای عمل می کند و انرژی مازاد بدن را برای روزهای نداری ذخیره می ‌کند و کار خاصی انجام نمی‌ دهد، اما امروزه مشخص شده است که این بافت خیلی از هورمون ‌ها و ریزفاکتورها را در بدن می ‌سازد.

بافت چربی بدن هم یک بافت یک دست نیست، یعنی ما هم بافت چربی زیر جلدی داریم و هم بافت چربی احشایی که از نظر عملکرد با هم فرق می ‌کنند.

پنج شنبه 20/8/1389 - 13:8
محبت و عاطفه

 

 

regedit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنج شنبه 20/8/1389 - 11:5
محبت و عاطفه

 

 

جاده دوستی

 

 

 

 

 

 

 

 

دوست عزیز تبریک میگم برنده شدنت را در بخش دانلود امیدوارم در تمام مراحل زندگیت موفق و موئد باشی و از خداوند برایت آرزوی سلامتی و طول عمر را خواهانم

یاحق

آرزومند آرزوهایت

راز یک نگاه

 

 

 

 

پنج شنبه 20/8/1389 - 11:2
محبت و عاطفه

 

 

 

zakeri-m

 

 

دوست عزیز تبریک میگم برنده شدنت را در بخش دانلود امیدوارم در تمام مراحل زندگیت موفق و موئد باشی و از خداوند برایت آرزوی سلامتی و طول عمر را خواهانم

یاحق

 

 

آرزومند آرزوهایت

راز یک نگاه

پنج شنبه 20/8/1389 - 10:59
بیماری ها

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

 

مصرف قهوه ، چای  پر رنگ ، الكل و ادویه  در تشدید و بروز بیماری زخم معده دخالت دارند. همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش ، شور، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی عشر و در نتیجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.مبتلایان به زخم‌ معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده كنند كه هضمشان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود كه از جمله این غذاها می‌توان بهغذاهای كبابی و خورشتی، انواع سوپ كم چرب ، آب میوه‌ها، نان ، پنیر و ماست  در مقدار كم اشاره كرد. استرس  و فشار عصبی ، داشتن گروه خونی O، میكروب هلیكو باكترپیلوری ، مصرف قهوه و الكل از عوامل تشدید كننده زخم معده  و اثنی‌عشر هستند.

البته باید متذکر شوم که مصرف میوه و سبزی خام در افرادی که ناراحتی معده دارند ، مضر است نه تمام افراد. بنابراین باید میوه و سبزی را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.

چهارشنبه 19/8/1389 - 16:22
بیماری ها

نوشیدن چای داغ سرطان زاست

خطر ابتلا به سرطان گلو با نوشیدن چای داغ

بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات دانشمندان ایرانی، نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به انواع سرطان های ناحیه حلق و حنجره را افزایش می دهد.

به نوشته نشریه پزشکی لانست، نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می دهد افرادی که عادت دارند چای خود را داغ داغ بنوشند، در مقایسه با افرادی که نوشیدن چای خنک تر را ترجیح می دهند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مری و حنجره قرار دارند.

دانشمندان ابتلا به سرطان مری را به استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی نسبت می دهند، ولی مصرف نوشیدنی های داغ نیز به علت لطمه زدن به بافت گلو، یکی از عوامل خطرزا محسوب می شود.

به نوشته این نشریه، گروهی از پژوهشگران ایرانی به منظور کسب اطلاعات بیشتر، به استان گلستان ایران رفتند، زیرا این استان یکی از مناطقی است که بیشترین آمار ابتلا به سرطان های مری و حنجره را در جهان دارد.

ساکنان استان گلستان به نوشیدن چای داغ عادت دارند. گفته می شود مردم گلستان در روز بیش از یک لیتر چای می نوشند، ولی آمار استعمال سیگار در این منطقه کمتر است.

پژوهشگران توصیه می کنند افرادی که به شدت عادت به نوشیدن چای دارند ، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است ، دست کم چهار دقیقه صبر کنند.

در این تحقیق، گروهی از پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده ، حدود 300 نفر از افراد مبتلا به سرطان های منطقه گلو را در استان گلستان مورد بررسی قرار دادند و وضعیت آنها را با گروهی متشکل از 571 نفر از افراد سالم ساکن منطقه مقایسه کردند.

در این تحقیق مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان های منطقه گلو در افرادی که چای داغ با درجه حرارت بین 65 تا 69 درجه سانتیگراد مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که چای را ولرم یا به اصطلاح نیمه گرم ، با درجه حرارت 65 سانتیگراد به پایین می نوشند ، تا دو برابر افزایش می یابد.

همچنین نوشیدن چای خیلی داغ با درجه حرارت حداقل 70 درجه سانتیگراد، در مقایسه با نوشیدن چای نیمه گرم، خطر ابتلا به سرطان های گلو را تا هشت برابر افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشریه لانست ضمن چاپ نتایج مطالعه در ایران نوشت، این تحقیقات ، شواهد قبلی را دال بر اینکه نوشیدن مایعات داغ موجب تخریب بافت پوششی گلو و در نتیجه ابتلا به سرطان می شود، تایید می کند، با این همه هنوز نحوه دقیق این تاثیر مشخص نشده است.

دانشمندان با این همه تاکید می کنند جایی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا اغلب مردم عادت دارند چای را با درجه حرارت نیم گرم بنوشند.

نتایج تحقیقات قبلی در انگلیس نشان داده بود، میانگین دمایی که مردم این کشور ترجیح می دهند چای خود را بنوشند ، بین 56 تا 60 درجه سانتیگراد است.

پژوهشگران توصیه می کنند افرادی که به شدت عادت به نوشیدن چای دارند ، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است ، دست کم چهار دقیقه صبر کنند.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهد بین حجم چایی که نوشیده می شود و خطر ابتلا به سرطان، رابطه ای وجود ندارد.

در این تحقیق همچنین خطر ناشی از مصرف قهوه داغ یا دیگر انواع نوشیدنی داغ ، مورد بررسی قرار نگرفته است.

عصر ایران

چهارشنبه 19/8/1389 - 16:18
بیماری ها

برخی از خوراکی ها ، بوها و حتی رفتارهای فردی و اجتماعی در تشدید یا ایجاد سردرد نقش به سزایی دارند:

 

1- مدیر محل کارتان : بله تعجب نکنید مدیر و یا هر کس که شما را تحت استرس و فشار قرار می دهد، می تواند منجر به بروز سردرد در شما شود. سردردهای عصبی به دلیل حساس شدن اعصاب مغزی رخ می دهند. سردردهای میگرنی نیز نتیجه تغییراتی در مغز می باشند. در این حالت پیام های مغزی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی می شوند که نتیجه آن اتساع رگ های خونی است. این پیغام ها همچنین باعث التهاب مغز می شوند که نتیجه آن همان سردرد است.

 

2- هوای گرم : همزمان با افزایش دمای هوا ، بروز سردردهای شدید و حتی میگرن زیاد می شود. در مطالعات جدید ثابت شده است که به ازای افزایش هر 5/4 درجه سانتیگراد دمای هوا، احتمال ابتلا به سردرد 5/7 درصد افزایش می یابد.

3- بوهای قوی : بوهای شدید، حتی نوع خوب آن باعث تشدید میگرن در بسیاری از افراد می شوند. علت آن مشخص نیست، اما احتمالا رایحه ها باعث تحریک سیستم عصبی می شوند. شایع ترین موارد ، بوی رنگ، ادکلن، انواع خاصی از گل ها و گرد و غبار است.

4- شیوه بستن مو : روش آرایش و مرتب کردن مو ، سر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ مثلا مدل دم اسبی کردن مو، بستن هد، بافتن مو و استفاده از کلاه های بسیار تنگ چنین تاثیری دارند. اگر عامل سردرد این موارد باشد، درمان آن نیز آسان خواهد بود.

5- فعالیت بدنی : فعالیت های بدنی سنگین می توانند منجر به بروز سردرد شوند. این فعالیت ها باعث تورم رگ های خونی سر و گردن و افزایش فشار می گردند؛ مثل سردرد آمیزشی (آمیزش جنسی زیاد) و یا سردرد ناشی از دویدن. این نوع سردردها به خصوص در افراد مستعد ابتلا به میگرن زیاد مشاهده می شوند.

6- ژست نادرست : ماهیچه های گردن و سر تنها با حرکات بدنی شدید تحت فشار قرار نمی گیرند، بلکه وضعیت نشستن شما روی صندلی محل کارتان نیز می تواند موثر باشد. استفاده از صندلی بدون پشتی ، قوز کردن ، خیره شدن به مانیتور خیلی بالا یا خیلی پایین، نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه از جمله مواردی است که باعث سردرد می شوند. اگر مرتبا دچار سردرد عصبی می شوید، بهتر است به محل کار خود نیز نگاهی بیندازید.

7- پنیر : یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به میگرن، استفاده از پنیرهای مانده می باشد، مثل پنیر ابی، ماتسرلا، پنیر فتا (پنیر یونانی)، پنیر چدار، بری، سوئیسی. این نوع پنیرها حاوی ماده ای به نام تیرامین می باشند که از تجزیه پروتئین ها حاصل می شود. هرچه پنیر مانده تر باشد، مقدار این ماده در آن بیشتر خواهد بود.

8- گوشت های فرایند شده : گوشت های فرایند شده مثل سوسیس و کالباس ، نه تنها حاوی تیرامین می باشند، بلکه افزودنی هایی مثل نیترات در آنها باعث افزایش جریان خون به مغز و در نهایت باعث تحریک سردرد و میگرن می شود.

9- حذف وعده های غذایی : سردردهای ناشی از گرسنگی معمولا قابل تشخیص نمی باشند. اگر یک وعده غذایی (مثل صبحانه یا ناهار) را حذف کنید، سردرد شروع می شود، حتی قبل از اینکه گرسنگی را احساس کنید. علت این امر کاهش سطح قند خون می باشد. اما این نوع سردرد را با خوردن آب نبات و .. درمان نکنید. این روش باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت شدیدتر آن می شود.

10- استعمال دخانیات : سیگار نه تنها برای فرد سیگاری بلکه برای تمام افرادی که در تماس با دود سیگار هستند مضر می باشد. نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی مغز می شود و به دنبال آن سردرد شروع می شود.

11- کافئین : برای افراد مستعد ابتلا به سردرد، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، ماده ی مناسبی است که سردرد را کاهش می دهد. در حقیقت حفظ تعادل در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مفید می باشد. حتی بسیاری از داروهای درمانی سردرد حاوی کافئین هستند. اما زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، خود باعث ایجاد سردرد می شود. حتی ترک ناگهانی مصرف این نوع نوشیدنی ها نیز باعث سردرد می شود.

سلامت نیوز

چهارشنبه 19/8/1389 - 16:12
ریزه کاری های خانه داری

چسبهای مایع معمولا پس از مدتی اگر بی مصرف بمانند سفت و خشک می شوند .در این صورت به جای دور انداختن این گونه چسبها مقداری سرکه در آن بریزید تاروان و قابل استفاده شود

گنجینه های خانه داری(نوشته محبوبه نجاتی)

چهارشنبه 19/8/1389 - 13:15
ریزه کاری های خانه داری

جوراب یا جوراب شلواری را که تازه خریده اید را کاملا خیس کرده وبه آرامی لوله کنید ودرون یک کیسه پلاستیکی قرار داده داخل فریزر یا جایخی یخچال بگذارید ووقتی منجمد شد آن را در ظرف آب ذوب کنید سپس آویزان کنید تا خشک شود

-با مقداری بسیارکمی نشاسته آن را آهار بزنید این کاراز در رفتن جوراب جلوگیری میکند

گنجینه های خانه داری(نوشته محبوبه نجاتی)

چهارشنبه 19/8/1389 - 13:9
ریزه کاری های خانه داری

برای تمیز کردن لکه ها مقداری سرکه سفید رابا آب مخلوط کنید و روی شیشه اسپری کرده با روزنامه پاک کنید.

یکی از مشکلات معمول هنگام تمیز کردن شیشه های در و پنجره این است که لکه های روی شیشه ها دیر تمیز می شود برای اینکه  جای لکه ها را روی شیشه های صاف و بیرنگ پیدا کنید یک روی شیشه را به طور عمودی و روی دیگر آن را به صورت افقی پاک نمایید بدین ترتیب به آسانی میتوان فهمید که لکه های باقی مانده مربوط به کدام سوی شیشه است و کدام طرف را باید باز هم بیشتر پاک کرد.

گنجینه های خانه داری(نوشته محبوبه نجاتی)

چهارشنبه 19/8/1389 - 13:4
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته