• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 381
تعداد نظرات : 107
زمان آخرین مطلب : 6060روز قبل
شعر و قطعات ادبی

سوگند

ای تو شیرینی هرآن که به ما می گذرد

دانی آیا ز فراقت چه به ما می گذرد؟

ای تو تکرار تمام لحظات خوش و ناب

بی تو دانی چه در این خانه به ما می گذرد

ای همه بود و نبودم به فدای تو عزیز

تا مرا یار تو باشی نکنم میل گریز

دیگران ارچه سلاطین قشنگی باشند

نزد ما نیست بجز یاد تو، در سینه عزیز

مهربانم به تو سوگند تو را خواهم و بس

به سرم خاک اگر دل بدهم جز تو به کس

به سرم خاک که جز تو به کسی فکر کنم

که هر اندیشه بجز یاد تو ما را ست هوس

نازنینم تو ندیم دل شیدای منی

تو قشنگی تمام آرزوهای منی

تو رسیدی که من از غیر تو بیزار شوم

تو عزیزی، تو حبیب دل تنهای منی

 

شاعر: سید سجاد فخری(روح زنگار زده)

دوشنبه 10/10/1386 - 0:37
دانستنی های علمی

شغل پیشین شخصیت های نام آور دنیا

 

آیا تاکنون فکر کرده اید شخصیت های نام آور دنیا که همه آنها را می شناسند و اغلب از ثروتمند ترین های جهان هستند کار خود را با چه شغلی آغاز کردند و در ابتدا چه کاره بودند؟ بسیاری از آنها شغل هایی داشتند که هیچ ارتباطی با حرفه کنونی شان نداشت و بعضی دیگر به کارهایی آنچنان ابتدایی می پرداختند که برخی از ما انسان های گمنام و معمولی، انجام آن را دور از شان خود می دانیم.
 

راد استوارت
راد استوارتخواننده سرشناس انگلیسی در های گیت در شمال لندن به دنیا آمد و پدر و مادرش روزنامه فروشی داشتند. راد استوارت مدتی با باشگاه های «سلتیک» و «برنت فورد» کار می کرد بعد «گورکن» شد. در اوایل دهه شصت با «ویز جونز» خواننده فولکور آشنا شد و به موسیقی روی آورد و یک خواننده خیابانی شد. او دور اروپا سفر می کرد و آواز می خواند و پول جمع می کرد. جالب است بدانید که یک بار به جرم ولگردی از اسپانیا اخراج شد. 
 

مایکل دل
مایکل دلموسس و رئیس شرکت سهامی کامپیوتری DELL در یک رستوران چینی ظرفشور بود و ساعتی ۲/۵ دلار دستمزد می گرفت. او از این تجربه اش به نیکی یاد می کند و می گوید: «بهترین بخش آن دوران، عقل و منطق صاحب رستوران بود و اگر کمی زودتر به رستوران می رفتم می توانستم نهایت استفاده را از او بکنم.» او به کارش افتخار می کرد و به هر کسی که از در رستورانش وارد می شد اهمیت می داد. 
 

اوپرا وینفری
اوپرا وینفریمجری سرشناس آمریکایی در «می سی سی پی» به دنیا آمد. پدر و مادرش بیش از حد جوان بودند و به همین خاطر مادربزرگش به او رسیدگی می کرد. او از سه سالگی خواندن و نوشتن را به اوپرا آموخت و او را به کلیسای محلی فرستاد. او می توانست آیات انجیل را به خوبی از حفظ بخواند. در شانزده سالگی یک روز در مسابقه رادیویی شرکت کرد و برنده یک ساعت مچی شد. وقتی برای گرفتن جایزه خود به ایستگاه رادیویی شهر رفت، مطلبی را برای تهیه کنندگان خواند و از همان زمان با حقوق صد دلار در هفته به عنوان «خبرنگار» استخدام شد. 
 

شون (دیدی) کومبز
شون (دیدی) کومبزهنرپیشه و خواننده آمریکایی «روزنامه پخش کن» بود. در آن زمان او دوازده سال داشت و شاید هرگز فکر نمی کرد این شغل آغازی برای رسیدن به وضعیت کنونی اوست. او از همان ابتدا بلند پرواز بود. 
 

پول پوت
پول پوتکامبوجی قبل از این که یک خیانت کار جنگی معروف و جهانی شود، «سالوت سار» نام داشت. او در جوانی در رشته نجاری و مهندسی رادیو تحصیل می کرد و بالاخره یک «معلم» شد و در یک مدرسه خصوصی در «پنوم پنه» تدریس می کرد ولی به خاطر گرایش به کمونیسم اخراج شد. پس از آن او نام خود را به «پول پوت» تغییر داد و عضو فدایی حزب کمونیسم کامبوج شد. سال ها بعد او فرمانده ارتش «خمر سرخ» بود و در چهار سال حکمرانی بیش از یک میلیون کامبوجی را کشت. 
 

تری هچر
تری هچرهنرپیشه هالیوود در پنج سالگی توسط شوهر خاله اش مورد آزار قرار گرفت و به همین خاطر مبتلا به مشکلات روحی شد. وقتی کمی بزرگ تر شد به تحصیل در رشته بازیگری پرداخت ولی اولین شغل هچر در سال ۱۹۸۴ شغلی عجیب بود. او تشویق کننده تیم راگبی «سان فرانسیسکو۴۹ »بود و به خاطر آن پول می گرفت. 
 

آدولف هیتلر
آدولف هیتلردر کودکی به مدرسه کلیسا می رفت و آرزو داشت کشیش بشود ولی در سال ۱۹۰۳ و پس از مرگ پدر از مدرسه بیرون انداخته شد. سپس به رشته هنر پرداخت ولی به دلیل بدقول بودن دو بار از آکادمی هنرهای زیبای وین اخراج شد. آدلف خسته، تنها، جوان و غمگین شب ها را در پانسیون می گذراند و برای پول درآوردن «نقاشی» می کرد و کارت پستال می کشید. اگر جنگ جهانی اول شروع نمی شد شاید او یک نقاش شکست خورده می شد. ولی پس از شروع جنگ هیتلر قلم را کنار گذاشت و اسلحه به دست گرفت و به ارتش آلمان پیوست. او آنقدر از جنگ لذت می برد که چند سال بعد تصمیم گرفت یک جنگ دیگر به راه بیندازد. 
 

سیلوستر استالونه
سیلوستر استالونههمیشه آدم خشنی بود. او زمانی «جاروکش قفس شیرها» بود. در پانزده سالگی همکلاسی هایش می گفتند او بیش از همه احتمال دارد که زندگیش را روی صندلی الکتریکی به پایان برساند. او بعدها با فیلم «راکی» به شهرت جهانی دست یافت. 
 

جنیفر لوپز
جنیفر لوپزمدتها قبل از آن که به خوانندگی روی آورد و تبدیل به یک ستاره شود هر روز لباس ساده ای بر تن می کرد و به دادگستری می رفت تا به شغل خود بپردازد، چون او یک «مشاور قضایی» بود. 
 

بنیتو موسولینی
بنیتو موسولینیدیکتاتور فاشیست ایتالیایی برای یک روزنامه کار می کرد و داستان دنباله دار می نوشت. یکی از داستان های او «معشوقه کاردینال» نام داشت که داستان اندوهبار یک کاردینال قرن هفدهمی  را بیان می کرد. 
 

بیل گیتس
فکر نمی کنم فردی در جهان وجود داشته باشه که «بیل گیتس» رو نشناسد. مردی که سال های متوالی ثروتمندترین مرد جهان بود. (البته امسال ثروتمندترین مرد جهان یک برزیلی شناخته شده است.) بیل گیتس در عمارت کنگره واشنگتن پادو بود. 
 

فیدل کاسترو
شایع است که «فیدل کاسترو» رهبر کوبا «بیسبالیست» بود و برای یکی از تیم های مهم لیگ آمریکا بازی می کرد ولی این گفته اشتباه است. حقیقت این است که کاسترو فقط در دوران دانشگاه و آن هم در حد معمولی بیسبال کار می کرد. او در سال ۱۹۴۶ در مسابقات بیسبال دانشگاه های حقوق هاوانا مسئول پرتاپ توپ بود و آن کار ساده را هم بد انجام می داد. نکته این جاست که به گفته خودش به دانشگاه نرفته بود که توپ بازی کند بلکه رفته بود تا علم «حقوق» بیاموزد. 
 

ویلیام واتکینز
ویلیام واتکینزرئیس فعلی تکنولوژی Seagate در شیفت شب یک بیمارستان روانی کار می کرد. کار او این بود که مراقب بیمارانی که از کنترل خارج می شدند، باشد. 
 

تامی هیل فایگر
تامی هیل فایگراز طراحان بنام و معروف لباس که لباس های طرح او امروزه بر تن بسیاری از اهالی سرشناس هالیوود دیده می شود، زمانی که هیچ فروشنده ای حاضر نشد شلوارهای جین طرح او را در مغازه اش بگذارد و به فروش برساند در کنار خیابان و پشت یک وانت آنها را می فروخت. 
 

دمی مور
دمی مورکه سال هاست دوستدارانش برای گرفتن امضا از او هم به او دسترسی ندارند; زمانی برای یک مغازه ظروف کرایه کار می کرد. 
 

استفان کینگ
استفان کینگنویسنده، در یک مدرسه «سرایدار» بود و وقتی داشت کمدهای دانش آموزان را تمیز می کرد داستان اولین رمانش به ذهنش خطور کرد. 
 

هریسون فورد
هریسون فورد نجاری می کرد و به این کار خیلی علاقه داشت. او هنوز هم هر وقت فرصتی داشته باشد به چوب و نجاری روی می آورد. 
 

دن براون
دن براون نویسنده رمان معروف «رمز داوینچی» که قبل از ساخته شدن، فیلم آن به زبان های مختلف ترجمه شده بود، در یک دبیرستان به «تدریس» مشغول بود. 
 

گارت بروکس
گارت بروکسچند ماه قبل از این که رکورد جهانی را در موسیقی بشکند، فروشنده یک مغازه چکمه فروشی بود.

 

 منبع:روزنامه ابتکار

يکشنبه 9/10/1386 - 0:26
کامپیوتر و اینترنت

نگهداری نوت بوک

 

بهترین روش برای نگهداری نوت بوک مراجعه به سایت شرکت سازنده و یا دفترچه‌های راهنمای همراه دستگاه است لیکن به صورت کلی میتوان با رعایت نکات زیر کارکرد و عمر دستگاه را افزایش داد و با لذت و اطمینان از این ابزار پیشرفته استفاده کرد. 
 

باتری

یکی از مهمترین دلایل تهیه نوت بوک توسط شما خاصیت قابل حمل بودن و داشتن عمر باتری زیاد است برای اینکه باتری بهترین کارکرد و عمر را داشته باشد باید اولین بار که نوتبوک را روشن میکنید آن را صد در صد شارژ کرده (بین یک تا سه ساعت)، سپس اجازه دهید، باتری کار کرده تا تخلیه شود به طوریکه حداقل به ۱۰ درصد برسد این کار را ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید تا کلیه سلولها قابلیت نگهداری شارژ خوب را بدست آورند. چنانچه همیشه از برق برای روشن بودن دستگاه استفاده می کنید باتری را ۱۰۰ درصد شارژ کرده، آنرا از دستگاه جدا و هفتهای ۱ الی ۲ بار آنرا شارژ کنید . هر چه تعداد به برق خوردن باتری کمتر باشد عمر باتری بیشتر خواهد بود.
چنانچه از باتری استفاده می کنید اجازه دهید تا به حداقل شارژ ۱۰ درصد برسد ( هنگامی که Low Battery ظاهر گردید) سپس آن را شارژ کنید. در ضمن جهت روشن کردن دستگاه همیشه ابتدا آداپتور را به برق سپس آن را به دستگاه متصل کنید. دقت کنید کارکرد باتری بستگی به فرکانس پردازنده - نور LCD و کارکرد درایوهای دستگاه دارد و زمانی که جهت کارکرد باتری ذکر میشود برای بهترین شرایط (Standby) بوده و کارکرد واقعی باتری بر اساس آمپر ساعت (mAh) و تعداد سلولهای آن مشخص میشود. 
 

درایوها

لنز (Optic) درایوها بسیار حساس میباشند درایو نوت بوک برای خواندن (DVD/CD)های اصل طراحی شدهاند بنابراین اصراری در خواندن هر گونه (DVD/CD) که به صورت غیر استاندارد و روی (DVD/CD) را به صورت پی درپی انجام ندهید و حتما فواصل کوتاهی بین آنها قرار دهید. چنانچه از درایو استفاده نمی کنید داخل آن (DVD/CD) قرار ندهید. 
 

LCD و Keyboard

برای تمیز کردن فقط از مایعات مخصوص و یا یک دستمال بدون پرز کمی مرطوب باشد استفاده کنید سپس آن را با دستمال دیگر خشک کنید. از هیچگونه اسپری (حتی خشک) استفاده نکنید. دقت کنید مایعات و گردو غبار به سرعت موجب خراب شدن Keyboard میشود. در صورتیکه مایعی روی دستگاه شما ریخت سریعا آن را خاموش کرده و باتری را جدا کنید، آن را با باد سرد خشک و سریعا به مرکز خدمات مراجعه کنید. 
 

بازیابی (Recovery)

نوت بوکها دارای سیستم عامل اصل شرکت مایکروسافت میباشند که نشانه آن زیر دستگاه نصب است که همراه درایورهای مربوطه خاص آن دستگاه بر روی آن نصب گردیده و چنانچه به هر علتی از بین بروند نصب آن، بسیار مشکل است. به همین دلیل در دستگاههای جدید، در یک قسمت از هارد دستگاه که معمولا ۱۰ درصد ظرفیت آن بوده ( به همین علت مقدار ظرفیت هارد کمتر از مقدار اسمی آن مشاهده میگردد) و به طور مخفی می باشد. قسمتی به نام Recovery وجود دارد که کل سیستم عامل، درایورها و برنامههای کاربردی در آن میباشد. این برنامه در All Program و Control Panel وجود دارد. جهت تهیه نسخه پشتیبان از آن Recovery را اجرا، سپس گزینه اول که Create Recovery Disk است را باز کنید. چنانچه دستگاه دارای DVD RW بوده با تهیه یک یا دو دیویدی خام و چنانچه دارای CD RW بوده و با تهیه حداقل شش سیدی خام (تعداد در هر دستگاهی ذکر میگردد) به ترتیبی که اعلام میشود از Recovery یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را در آرشیو خود نگاه دارید. این کار باید همان روزهای ابتدای خرید دستگاه انجام گردد. هرگاه به هر علتی ویندوز از بین رفت یا مشکل پیدا کرد میتوانید از آن استفاده کنید و دقت کنید که هیچگاه هارد را نباید فرمت کرد چون پارتیشن Recovery از بین میرود و در ضمن قبل از Recovery دستگاه، از اطلاعات شخصی خود حتما نسخه پشتیبان تهیه کنید. 
 

محافظت در برابر ویروس

لپ تاپها مانند سیستم عامل دارای برنامه ضدویروس اصل شرکتهای Norton یا McAfee میباشند، همواره آنها را به روز نگهدارید.
نکته: هنگام استفاده از بلندگوی خارجی بهتر است صدا حداکثر تا دو سوم باز گردد. در ضمن روشنایی دستگاه نیز در مواقع عادی تا دو سوم باشد و در آخر، هنگام کار کردن هارد، دستگاه را حرکت ندهید.
 

منبع: ایده پویا

يکشنبه 9/10/1386 - 0:15
دعا و زیارت

خردمند و بى خرد

 

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

اَلعاقِلُ یَعْتَمِدُ عَلى عَمَلِهِ وَالْجاهِلُ یَعْتَمِدُ عَلَى أَمَلِهِ(1)

ترجمه

خردمند بر سعى و عمل خویش تكیه مى كند و بى خرد بر آرزوهاى خویش.

 

شرح كوتاه

   خردمندان افرادى مثبت و حقیقت جو هستند لذا همیشه هدف هاى بلند خویش را در وجود خارجى جستجو مى كنند، و چون رسیدن به آنها بدون تلاش و سعى و كوشش ممكن نیست، همّت خویش را روى عمل خویش متمركز مى سازند، در حالى كه جاهلان بى خبر در دریایى از آرزوها و اوهام غوطه ورند و گمشده هاى خود را تنها در عالم خیال مى جویند، و چون دست یافتن به تخیّلات نیازى به كار و كوشش ندارد، گرایش هاى منفى در همه شئون زندگى آنها آشكار مى گردد، همیشه به انتظار پیروزى هاى خیالى در فردایى كه هنوز نیامده و شاید هیچ گاه نخواهد آمد دلخوشند، و بنابراین در زندگى تكیه گاهى جز آرزو ندارند.


1. غرر الحكم.
جمعه 7/10/1386 - 19:29
دعا و زیارت

تلاش عاجزان

 

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

اَلْغِیْبَةُ جُهْدُ الْعاجِزِ(1)

ترجمه

غیبت كردن آخرین تلاش افراد ناتوان است.

 

شرح كوتاه

   درمیان گناهان كبیره كمتر گناهى است كه همانند غیبت نشانه پستى و ضعف و زبونى و ناجوانمردى باشد.

   آنها كه به مذمت و عیب جویى مردم در پشت سر مى نشینند و آبروى و حیثیت افراد را با افشاى عیوب پنهانى، كه غالب مردم به یكى از این عیوب گرفتارند، مى برند، و آتش حسد و كینه خود را با این وسیله فرو مى نشانند، افرادى ناتوان و فاقد شخصیتند كه حتى در مبارزه بى دلیل و ظالمانه خود شهامت ندارند و تمام قدرتشان این است كه از پشت خنجر بزنند.

   در حدیث آمده، آن كس كه غیبت مردم كند اگر توبه نماید آخرین كسى است كه وارد بهشت مى شود و اگر نكند نخستین كسى است كه وارد دوزخ مى شود.


1. نهج البلاغه، كلمات قصار.
جمعه 7/10/1386 - 19:25
دعا و زیارت

بهترین مردم

 

امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود:

خَیْرُ النّاسِ قُضاةُ الْحَقِّ(1)

ترجمه

بهترین مردم كسانى هستند كه به حق داورى كنند.

 

شرح كوتاه

داورى عادلانه در مسائل حقوقى و اجتماعى و اخلاقى تنها از كسى میسر است كه منافع خود و دیگران را با یك چشم ببیند و حب و بغض هاى شخصى مانع از عدالت و دادگرى او نشود.

و این كار تنها از كسانى ساخته است كه نور ایمان و فضائل انسانى و عواطف مردمى آنچنان وجود آنها را روشن ساخته باشد كه امواج نیرومند خودخواهى و سودجویى و حبّ ذات نتواند عقربه فكر و وجدان آنان را منحرف سازد، و چنین كسانى شایسته عنوان «بهترین مردم»اند.


1. از كتاب اسلام در قلب اجتماع.
جمعه 7/10/1386 - 19:18
دعا و زیارت

تنبلى و فقر

 

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

إنَّ الأَشْیاءَ لَمّا ازْدَوَجَتْ إزْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنَتَجا بَیْنَهَما اَلْفَقْرَ(1)

ترجمه

آن روز كه همه چیز با هم ازدواج كردند «تنبلى» و «ناتوانى» به هم آمیخته و از آن دو فرزنى به نام «فقر و تنگدستى» متولد شد!

 

شرح كوتاه

   همه چیزى در پرتو سعى و كوشش به دست مى آید این حقیقتى است كه اسلام به ما آموخته.

   تنبلى، سستى، ناتوانى، و فرار از برابر حوادث سخت و مشكلات، چیزى است كه با روح ایمان هرگز سازگار نیست.

   اینها مولودى جز فقر، فقر در همه جهات، فقر اقتصادى و اخلاقى و معنوى نخواهد داشت، در حالى كه مردم با ایمان باید در تمام جهات متّكى به خود و بى نیاز باشند.


1. بحارالأنوار، جلد 78، صفحه 59 و تحف العقول، صفحه 158.
جمعه 7/10/1386 - 19:5
دعا و زیارت

پیمانه تدبیر

 

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:

صَلاحُ حالِ التّعایُشِ وَ التَّعاشُرِ مِلاَمِكْیال ثُلْثَاهُ فِطْنَةٌ وَثُلْثَهُ تَغافُلٌ(1)

ترجمه

اصلاح وضع زندگى و معاشرت با پیمانه اى انجام مى شود كه دو سوّم آن هوشیارى است و یك سوّم آن بى اعتنایى و تغافل!

 

شرح كوتاه

   هیچ كارى بدون مطالعه و نقشه و هوشیارى سر نمى گیرد، همچنین هیچ كارى بدون بى اعتنایى هم به سامان نمى رسد. به تعبیر بهتر و روشنتر: اگر ما بخواهیم بدون مطالعه و دقت كار كنیم مواجه با شكست خواهیم شد ولى اگر بخواهیم براى تمام احتمالات ممكن و حوادث پیش بینى نشده به هنگام انجام كارها خود را معطل سازیم به این آسانى قادر بر انجام كارى نیستیم و براى یك كار باید سال ها مطالعه كنیم، و نیز براى انتخاب دوست و شریك و همسر و مانند آن، لذا فرمود دو سوّم دقّت و یك سوّم بى اعتنایى.


1. از كتاب تحف العقول، صفحه 267.
جمعه 7/10/1386 - 19:1
دعا و زیارت

اندیشه، تدبّر، تفكّر

 

أَلا لا خَیْرَ فى عِلم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ

أَلا لا خَیْرَ فى قَرَائة لَیْسَ فیْها تَدَبُرٌ

أَلا لا خَیْرَ فى عِبادَة لَیْسَ فیْها تَفَكُّرٌ(1)

ترجمه

آگاه باشید: دانشى كه در آن اندیشه نیست سودى ندارد!

آگاه باشید: تلاوت قرآن كه در آن تدبّر نباشد نفعى ندارد!

آگاه باشید: عبادتى كه در آن تفكّر نیست بى اثر است!

 

شرح كوتاه

   انباشتن مغز از فرمول هاى علمى، و قوانین منطقى و اصول فلسفى و هرگونه دانشى مادامى كه با اندیشه صحیح، و جهان بینى روشن، و آشنایى با اصول زندگى انسانى، هماهنگ نباشد بسیار كم اثر است.

   همان طور كه خواندن آیات شریفه قرآن اگر با تدّبر و دقّت در عمق معانى آن همراه نباشد تأثیر آن ناچیز است، و عباداتى كه نور تفكّر و عقل بر آن نتابد جسمى است بى روح، و فاقد اثر عالى تربیتى است.


1. از كتاب كافى جلد 1، صفحه 36 و تحف العقول.
جمعه 7/10/1386 - 18:56
دعا و زیارت

عوامل نابودى جامعه

 

أَرْبَعٌ لا یَدْخُلُ بَیتتاً واحِدَةٌ مِنْها إِلاَّ خَرِبَ وَلَمْ یَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ: الخِیانَةُ وَ السَّرِقَهُ وَ شُرْبُ الخَمْرِ وَ الزّنا(1)

ترجمه

چهار چیز است كه اگر یكى از آنها در خانه اى وارد شود، ویران مى گردد و بركت خدا آن را آباد نمى كند:

خیانت، دزدى، شرابخورى، و عمل منافى عفت!

 

شرح كوتاه

   نه تنها خانه ها، كه اجتماعات نیز از این قانون بر كنار نیستند:

هنگامى كه خیانت در اجتماعى نفود كند روح اعتماد از آن برچیده مى شود.

   و هنگامى كه سرقت در اَشكال مختلف در آن راه یابد آرامش از آنها رخت بر مى بندد.

   و هنگامى كه میگسارى در میان آنها رایج گردد، افكارى ناتوان و فرزندانى معلول و جوانانى بى اثر خواهند داشت.

   و هنگامى كه دامان آنها آلوده بى عفتى گردد بنیان خانواده ها متزلزل خواهد گشت، و نسل آینده آنها به فساد كشیده خواهد شد.


1. از نهج الفصاحه.
جمعه 7/10/1386 - 18:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته