• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 274
تعداد نظرات : 68
زمان آخرین مطلب : 5534روز قبل
دانستنی های علمی
آیا می دانید ترین های جام جهانی چه کسانی بودند؟ جام جهانی آلمان با برگزاری دیدار فرانسه و ایتالیا به اتمام رسید؛ دیداری كه با پیروزی لاجوردی پوشان خاتمه یافت و این تیم برای چهارمین بار عنوان قهرمانی را از آن خود ساخت. به گزارش فارس، پرگل‌ترین بازی: آلمان- كاستاریكا و آرژانتین ـ صربستان مونته نگرو - كم گل ترین بازی: ترینیدادوتوباگو ـ سوئد، هلند ـ آرژانتین و فرانسه ـ سوئیس - بهترین تیم اروپا: ایتالیا با 19 امتیاز - بهترین تیم آمریكای شمالی: مكزیك با چهار امتیاز - بهترین تیم آمریكای جنوبی: برزیل با 12 امتیاز - بهترین تیم آسیا: كره جنوبی با چهار امتیاز - بهترین تیم آفریقا: غنا با شش امتیاز - ضعیف‌ترین تیم اروپا: صربستان و مونته نگرو بدون امتیاز - ضعیف‌ترین تیم آمریكای شمالی: كاستاریكا بدون امتیاز - ضعیف‌ترین تیم آمریكای جنوبی: پاراگوئه با سه امتیاز - ضعیف‌ترین تیم آسیا: عربستان با یك امتیاز - ضعیف‌ترین تیم آفریقا: توگو بدون امتیاز - بهترین تیم بر حسب امتیاز: ایتالیا با 19 امتیاز - ضعیف‌ترین تیم بر حسب امتیاز: كاستاریكا، صربستان و مونته نگرو و توگو بدون امتیاز - پركارترین داور: بنیتو آرچولوندو (مكزیك) با قضاوت در پنج دیدار - كم كارترین داور: عصام عبد الفتاح (مصر) با قضاوت در یك بازی - منظمترین تماشاگران: سوئیس و هلند - بی‌نظمترین تماشاگران: انگلیس - جنجالی‌ترین بازی: هلند ـ پرتغال - كم حاشیه ترین بازی: سوئیس ـ اوكراین - بهترین خط حمله: آلمان با 14 گل زده - ضعیف‌ترین خط حمله: توگو با یك گل زده - بهترین خط دفاع: ایتالیا با 2 گل خورده - ضعیف‌ترین خط دفاع: صربستان و مونته نگرو با 10 گل - بیشترین پیروزی: ایتالیا و آلمان با شش پیروزی - بیشترین مساوی: فرانسه، آنگولا، كرواسی و سوئد دو تساوی - كمترین پیروزی: توگو، صربستان و مونته نگرو و كاستاریكا - كمترین باخت: ایتالیا بدون باخت - بیشترین باخت: صربستان و مونته نگرو، كاستاریكا و توگو - جنجالی‌ترین كارت: كارت قرمز به وین رونی در دقیقه 62 بازی با پرتغال - بداخلاق‌ ترین بازیكن: آساموا جیان با دریافت 3 كارت زرد و یك كارت قرمز - گران‌ترین مربی: اسون گوران اریكسون (انگلیس) با دریافت 5 میلیون پوند - ارزان‌ترین مربی: الكساندر بلوخین (اوكراین) بدون دریافت پول تیمش را هدایت كرد - بهترین دروازه بان: جان لوئیچی بوفون (ایتالیا) - بهترین مدافع: فابیو كاناوارو (ایتالیا) - بهترین هافبك: زین الدین زیدان (فرانسه) - بهترین مهاجم: میروسلاو كلوزه (آلمان . آیا می دانیدهایی درمورد زیست شناسی.آیامی دانید... 1- ظروف پلاستیكی تقریبا پنجاه هزار سال در برابر تجزیه و فساد مقاومند. 2- رشد كودك در بهار بیشتر است. 3- حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می كند. 4- در یك سانتی متر پوست شما دوازده متر عصب و چهار متر رگ و مویرگ وجود دارد. 5- در تمام وجود شما بیش از یك مشت گچ «كلسیم» وجود دارد. 6- موش دو پای افریقائی ، بی آنکه سرش را برگرداند ، می تواند پشت سرخود را ببیند این جانور ، از میدان دیدی برابر سیصد و شصت درجه برخوردار است. 7- زمان بارداری فیل به 2 سال می رسد. 8- بیشترین ضربان قلب راقناریها با1000بار در دقیقه وكمترین را فیل با27 بار در دقیقه دارد. 9- یکی از شدیدترین نعره ها در بین حیوانات به شیر آفریقایی تعلق دارد صدای نعره آنها تا سه کیلومتری شنیده می شود اسب آبی هم جزء حیواناتی ا ست که داری نعره بلندی می باشد ، تا آنجا که حیوانات آبی در زیر آب نعره آنها رو می شنوند ولی با همه این اوصاف شدیدترین نعره ها متعلق به والها می باشد آنها می توانند نعره ای معادل دویست دسی بل تولید کند برای مقایسه بایستی بگویم که این نعره از صدای موتور یک جت بیشتر می باشد. 10- وقتی یك نوزاد در حال گریه است با صدای ش..ش.. شما آرام خواهد شد و این به این دلیل صدای ابی است كه اطراف نوزاد را در دل مادر گرفته است.در ضمن این یكی از دلایلی است كه چرا صدای ساحل دریا به انسان ارامش می دهد. 11- در پنیر ماده ای به نام تیرامین وجود دارد كه اگر در مغز جمع شود ، باعث كندی ذهن می شود، البته این ماده توسط یك نوع آنزیم موجود در بدن انسان می تواند كاتابولیسم شود، ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال می باشد. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد كرد، و این كار با خوردن گردو كه حاوی مقداری مس است ،انجام می دهند. به همین دلیل در متون دینی خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است. 12- یک شاهین مثل این است که دنیا را با یک دوربین قوی نگاه می کند . یک شاهین می تواند مثلا" از فاصله سی متری روزنامه بخواند شیر به تیز بینی انسان است مثلا یک بز کوهی را از فاصله هزار و پانصد متری تشخیص می دهد فیلها و کرگدنها یا به عبارت دیگر گیاهخوارانی که در سنین بزرگی و بلوغ از هیچ دشمنی ترس ندارند ، قدرت دیدشان بسیار کم است ، آنها از فاصله سی متری دیگر نمی توانند فرقی بین یک بوته و گورخری که ثابت ایستاده ، بگذارند ، آنها محیط اطراف خود را به صورت مات می بینند. 13- اگر ریشه های یک درخت جوان صنوبر را به هم وصل کنیم طول آن به دو یا سه متر خواهد رسید.در حالی که طول ریشه های یک گیاه گندم به ۶۰۰ متر و طول ریشه های نیشکر به ۲۰ کیلو متر می رسد. 14- انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند! 15- ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند! 16- دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یك چشمشان را باز می‌گذارند! 17- سرعت آب دهانی كه هنگام عطسه از دهان شما خارج می شود، حدود ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت است! 18- مغز انسان فقط دو درصد از وزن بدن را تشكیل می دهد ولی بیست و پنج درصد از اكسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف میكند. 19- با نگاه کردن به گوش جانوران می توانیم پی به تخم گذار بودن و یا بچه زا بودن آنها ببریم، بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است تنها در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن نوعی افعی بچه زا است که گوشش دقیق پیدا نیست. 20- بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب می باشد. 21- انسان امروزی بطور متوسط شش سال از عمرش را تلویزیون نگاه می کند و شش سالش را هم صرف غذا خوردن می کند و یک سومش را هم می خوابد. آیامی دانیدهایی در مورد ایرانیان!!!! آیا می دانید:اولین مردمانی كه حیوانات خانگی را تربیت كردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه مس را كشف كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه آتش را در جهان كشف كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه ذوب فلزات را آغاز كردند ایرانیان بودند در شهر سیلك در اطراف كاشان آیا می دانید:اولین مردمانی كه كشاورزی را جهت كاشت و برداشت كشف كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه نخ را كشف كردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه سکه را در جهان ضرب كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه كشتی یا زورق را ساختند ایرانیان بودند به فرمان یكی از پادشاهان زن ایرانی آیا می دانید:اولین ارتش سواره نظام در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با 115 سرباز آیا میدانید:اولین مردمانی كه حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه شیشه را كشف كردند و از آن برای منازل استفاده كردند ایراینان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه زغال سنگ را كشف كردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه مقیاس سنجش اجسام را كشف كردند ایرانیان بودن آیا می دانید:اولین مردمانی كه به كرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند آیا می دانید:اولین مردمانی كه قاره آمریكا را كشف كردند ایراینان بودند و كریستف كلب و واسكودوگاما بر اثر خواندن كتابهای ایرانی كه در كتابخانه واتیكان بوده به فكر قاره پیمایی افتادند آیا می دانید:كلمه شاهراه از راهی كه كورش کبیر بین سارد پایتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته شده است آیا می دانید:كورش كبیر در شوروی سابق شهری ساخت به نام كورپولیس كه خجند امروزی نام دارد آیا می دانید:كورش پس از فتح بابل به معبد مردوك رفت و برای ابراز محبت به بابلی ها به خدای آنان احترام گذاشت و در همان معبد كه بیش از 1000 متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری كرد آیا می دانید:اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط كورش كبیر در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد آیا می دانید:دیوار چین با بهره گیری از دیواری كه كورش در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد برای جلوگیری از تهاجم اقوام شمالی ساخت ، ساخته شد آیا می دانید:اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و كشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را كورش كبیر در ایران پایه گذاری كرد آیا می دانید:كمبوجبه فرزند كورش بدلیل كشته شدن 12 ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با 250 هزار سرباز ایرانی در روز 42 از آغاز بهار 525 قبل از میلاد به مصر حمله كرد و كل مصر را تصرف كرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر كرد . اكنون در مصر یك نقاشی دیواری وجود دارد كه كمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد . او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نكرد و بی احترامی به آنان ننمود آیا می دانید:داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران كه در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزیده شد و در بهار 520 قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر تهاد و برای همین مناسبت 2 نوع سكه طرح دار با نام داریك ( طلا ) و سیكو ( نقره ) را در اختیار مردم قرار داد كه بعدها رایج ترین پولهای جهان شد آیا می دانید:داریوش كبیر طرح تعلمیات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت كاملا رایگان بنیان گذاشت كه به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند كه به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی كرد كه بعدها خط پهلوی نام گرفت . ( داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و 2000 سال جلو تر از خود می اندیشید . ) آیا می دانید:داریوش در پایئز و زمستان 518 - 519 قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با كمك چندین تن از معماران مصری بروی كاغد آورد آیا می دانید:داریوش بعد از تصرف بابل 25 هزار یهودی برده را كه در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد كرد .. آیا می دانید:داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ كورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث كرد كه از خراسان به مغرب چین میرفت كه بعدها جاده ابریشم نام گرفت آیا می دانید:اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش كبیر به صورت ماكت ساخته شد تا از بزرگترین كاخ آسیا شبیه سازی شده باشد كه فقط ماكت كاخ پرسپولیس 3 سال طول كشید و کل ساخت کاخ ?? سال به طول انجامید آیا می دانید:داریوش برای ساخت كاخ پرسپولیس كه نمایشگاه هنر آسیا بوده 25 هزار كارگر به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به كار گماشته بود و به هر استادكار هر 5 روز یكبار یك سكه طلا ( داریك ) می داده و به هر خانواده از كارگران به غیر از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن - كره - عسل و پنیر میداده است و هر 10 روز یكبار استراحت داشتند آیا می دانید:داریوش در هر سال برای ساخت كاخ به كارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است كه به گفته مورخان گران ترین كاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است كه در همان زمان در مصر كارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد كه با شلاق نیز همراه بوده است آیا می دانید:تقویم كنونی ( ماه 30 روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی "دنی تون" بسیج كرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای 5 عید مذهبی و 31 روز تعطیلی رسمی كه یكی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است آیا می دانید:داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گزاری كرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع كنند آیا می دانید:داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه - وزارت آب - سازمان املاك -سازمان اطلاعات - سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد آیا می دانید:اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد آیا می دانید:داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان كه جزوی از امپراطوری ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد آیا می دانید:فیثاغورث كه بدلایل مذهبی از كشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش كبیر دارای یك زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد آیا می دانید:در طول سلطنت داریوش كبیر 242 حكمران بر علیه او شورش كرده بودند و او پادشاهی بوده كه با 242 مورد شورش مقابله كرد و همه را بر جای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ایران بسط داد . او در سال آخر پادشاهی به اندازه 10 میلیون لیره انگلستان ذخیره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت
يکشنبه 15/6/1388 - 8:57
دانستنی های علمی
چرا عدد ۱۳ را نحس می پندارند؟ به اندازه تصور نحس بودن عدد ۱۳ در سراسر جهان اینچنین معتقداتی نداشته باشد. مثلا در غرب ، هتلها طبقه سیزدهم ندارند—پس از طبقه دوازدهم طبقه چهاردهم می آید. در میان اتاقهای هتلها اتاق شماره ۱۳ وجود ندارد. بسیاری از مردم ، هیچگاه سیزده نفر را به شام یا ناهار دعوت نمی کنند. اما آنچه مایه شگفتی می شود این است که درباره سرچشمه پیدایش تصور نحس بودن عدد ۱۳ ، هیچ گونه توافق یا وحدت نظری وجود ندارد. در هر جایی نظری متفاوت با جای دیگری می دهند. بعضیها می گویند از نخستین روزی که انسان با شمارش اعداد آشنا شد ، از عدد سیزده خوشش نمی آمد. ده انگشتش را با دو پایش جمع می کرد و به رقم دوازده می رسید. ولی فراتر از آن—یعنی سیزده—برایش ناشناخته و وحشت زا بود. در محافل مذهبی مسیحیت ، تصور خرافاتی نحس بودن عدد ۱۳ را به « آخرین شام » حضرت مسیح ارتباط می دهند—که در آن حضرت مسیح و دوازده حواریش که بر روی هم ۱۳ نفر می شوند حضور داشته اند. برخی دیگر ، این تصور را به ضیافت والهله در اساطیر یونان ارتباط می دهند که دوازده خدا به آن دعوت شده بودند. لوکی ، روح ستیزه جویی و شیطنت ، ناخواسته به آن جمع پیوست و تعدادشان به سیزده رساند. در نتیجه ، بالدر ، محبوب خدایان کشته شد. نکته شگفت آور دیگری که درباره عدد ۱۳ می گویند آن است که این عدد در نزد چینی ها و مصریان باستان مبارک و خجسته به شمار می رفته است.
يکشنبه 15/6/1388 - 8:52
طنز و سرگرمی
آیا میدانید؟ چرا روی آدرس اینترنت به جای یك دبیلیو، سه تا دبیلیو می‌گذارند؟ چون كار از محكم‌كاری عیب نمی‌كنه چرا مار نمی‌تواند به مسافرت برود؟ چون دست ندارد كه برای خداحافظی تكان دهد برای قطع جریان برق چه باید كرد؟ باید قبض آن را پرداخت نكرد آخرین دندانی كه در دهان دیده می‌شود چه نام دارد؟ دندان مصنوعی چطور می‌شود چهارنفر زیر یك چتر به‌ایستند و خیس نشوند؟ وقتی هوا آفتابی باشد این كار را انجام دهند اگر سر پرگار گیج برود چه می‌كشد؟ بیضی اگر كسی قلبش ایستاده بود چه می‌كنید؟ برایش صندلی می‌گذاریم چرا لك‌لك موقع خواب یك پایش را بالا می‌گیرد؟ چون اگر هر دو را بگیرد، می‌افتد چرا دود از دودكش بالا می‌رود؟ چون ظاهرا چاره دیگری ندارد چرا دو دوتا می‌شود پنج تا؟ چون علم پیشرفت كرده اختراعی که برای جبران اشتباهات بشر درست شده چیست؟  خط وسط قرص برای چیه؟ برای اینكه اگه با آب نرفت پایین با پیچ‌گوشتی بره
يکشنبه 15/6/1388 - 8:50
دانستنی های علمی
اصلاح نظام آموزش در رشته حقوق آقایان مختار نعم و مسعود فریادی از اداره پژوهش و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری در روز چهارشنبه 2/8/86 با دکتر ناصر کاتوزیان و دكتر حسن جعفری‌تبار، درباره «نحوه اصلاح آموزش رشته حقوق» مصاحبه ای برگزار کردند. این مصاحبه به شکل اصلاح نشده در شماره 12 مجلة اطلاع رسانی حقوقی (معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری) چاپ شده است. اینک متن کامل مصاحبه با دکتر جعفری تبار منتشر میشود: • چه نقشی را برای دانشكده حقوق در توسعه نظام حقوقی و تحقق عدالت اجتماعی قائل هستید؟ دكتر حسن جعفری‌تبار: بنیان حقوق ایران، به جهت سابقه تاریخیش و غلبه حقوق اسلامی، بر نظریه‌های حقوقی است. پیش از مشروطه، دولت در مفهوم مدرن وجود نداشت تا به شیوه مدرن قانونگذاری كند. به عبارت دیگر اوتوریته‌ حقوق ایران در گذشته دولت نبود، بلكه نظریه‌پردازان ما یعنی فقیهان بودند كه هم حقوق را می‌ساختند و هم گاه در مقام مفتی و قاضی، فتوی و حكم صادر می‌كردند. اما بعد از تشكیل دانشكده حقوق، مركزیت مذكور از فقه به دانشكده حقوق انتقال یافت. می‌توان گفت دكترین حقوقی اكنون بیشتر در دانشكده‌های معتبر حقوق ساخته می‌شود. آموزش حقوق، دكترین ساز است و دانشكده‌های حقوق، نقشی اساسی را در كامل شدن دكترین‌های گذشته ایفاء می‌كنند و آنها را به نقد و بررسی می‌نشینند. جالب است كه مدرسه نوین حقوق در ایران، پیش از تشكیل نهاد قانونگذاری (=مجلس) و حتی پیش از تشكیل نهاد نوین عدلیه (=دادگاههای دادگستری) برپا شد و این، نشان می‌دهد كه تاریخ حقوق ایران، بیشتر آموزش‌محور است (=دكترینْ‌محور) تا قانونْ‌محور یا رأیْ‌محور. بدین‌سان دكترین و آموزش حقوق در حقوق ایران بالقوه این امكان را داراست كه بر قانون و حتی رویه قضایی، تقدم یابد. • در صورت مقایسه نظام آموزش كنونی و زمان خود، به چه نتیجه‌ای می‌رسید، نظام كنونی در مقایسه با نظام آموزشی گذشته، چه مزیتی را تحصیل نموده و به چه مزیتی گرفتار آمده است؟ دكتر جعفری‌تبار: از زمانی كه من درس حقوق می‌خواندم (اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70)، زمانی طولانی نمی گذرد لیكن شاید بتوان از تفاوتهایی در نظام آموزشی آن زمان و این زمان سراغ گرفت. دانشجویان آن روز بیشتر درون‌گرا بودند؛ گرچه بی‌گمان درباره نظام آموزشی، موضع داشتند اما آن را، به هر دلیل، اعلام نمی‌كردند ولی دانشجویان امروز برون‌گراترند و خواست خود را با صراحتی بیشتر اعلام و مطالبه می كنند. درس حقوق مدنی برای اغلب دانشجویان، مهمترین و آرمانی‌ترین درسها بود لیكن امروزه ذایقه دانشجویان اندكی تغییر كرده؛ اگر دهه 60 را بتوانیم دهه حقوق مدنی نام بگذاریم، بی‌گمان دهه 70، دهه مسوولیت مدنی است و دهه 80، دهه فلسفه حقوق . • گرایش‌های جدید حقوقی را مثل حقوق تجارت بین‌الملل یا حقوق بشر، چطور ارزیابی می‌كنید، هم از دید ضرورت و اصل لزوم آنها و هم كیفیت و سطح علمی آنها؟ دكتر حسن جعفری‌تبار: این رشته‌ها و گرایش‌های جدید خوب هستند و به سمتی خواهیم رفت كه از تأسیس آنها گریز و گزیری نخواهد بود. من فكر می‌كنم به عنوان نمونه به گرایش حقوق بشر باید اهمیتی خاص داده شود و به آن به عنوان رشته‌ای مستقل نگریسته شود. گرچه حقوق بشر از آن جهت كه بر بنیادهای حقوق فردی مبتنی است، بیشتر در حوزه حقوق خصوصی است، لیكن دانشجویان حقوق خصوصی به عللی تاریخی، از میان همه حقوق فردی، فقط درگیر مسائل حق مالكیت شده اند، كه البته در محترم‌ بودنش در جای خود تردیدی نیست. دانشجویان حقوق عمومی هم بیشتر با حقوق عمومی به معنای قانون اساسیش سر و كار دارند؛ آن هم قانون اساسی در بخشهای بیشتر حقوقی و دولتی. به نظر من تقویت رشته حقوق بشر برای آموزش حقوق در ایران ضرورت دارد؛ رشته‌ای كه حقوق را قبل از ورود در قانون اساسی می‌نگرد و مالكیت را به عنوان یكی از حقوق، نه تمامت آن، می‌خواهد. البته تأسیس گرایش جدید باید به صورتی اندیشیده انجام شود؛ برنامه دروس دقیقاً تدوین شود و از وجود كافی استاد و ادبیات حقوقی آن اطمینان حاصل گردد. رشته‌ فلسفه حقوق را نیز باید جزء همین رشته‌های جدید در نظر داشت. • چه درسی یا گرایش جدیدی را لازم می‌دانید و توصیه می‌كنید؟ دكتر جعفری‌تبار: باید به درسهای بنیادی همچون مقدمه علم حقوق، فلسفه حقوق، جامعه شناسی حقوق، رویه قضایی و تاریخ حقوق، اهمیتی بیشتر داده شود؛ واحدهایشان بیشتر شود و عندالضروره، از اختیاری به دروس الزامی مبدل شوند. درس‌ مسؤولیت مدنی نیز باید در چند واحد متكثر تدریس شود. مسوولیت مدنی، عصیان حقوق خصوصی است علیه خود؛ جایی كه مالكیت خصوصی و حقوق عمومی و اخلاق و انصاف و عرف می‌توانند به آشتیی نسبی برسند. درسهای فرمالیسم حقوقی نیز همچون حقوق ثبت باید الزامی شوند و در واحدهایی بیشتر ارائه گردند. در درسهایی هم كه در چند واحد تدریس می‌شوند باید در اولین آنها (مثل آیین دادرسی 1 یا حقوق تجارت 1 یا حقوق مدنی 1) به مبانی آن درس پرداخته شود نظیر كاری كه در حقوق جزای عمومی 1 انجام می‌شود. • برخی از دروس فقهی، خصوصاً به علت تكرارشدنشان در درسهای حقوق مدنی، غیرضروری نشان می‌دهد. همچون متون فقه 2 و 3 در مقطع كارشناسی حقوق كه به ترتیب در حقوق مدنی 5 و حقوق مدنی 8 با كمترین تفاوت درس داده می‌شوند. آیا با حذف این دروس فقهی موافق هستید؟ دكتر جعفری تبار: متون فقه باید به صورت تاریخ حقوق مدنی و حقوق كیفری و حقوق عمومی تدریس شود. به جای خواندن متن و تأكید بر اعراب نحوی آن، باید نهادی حقوقی در حقوق جدید برگرفته شود و درباره آن در فقه، مطالعه تاریخی شود. می‌توان در هر ترم تحصیلی، یك نهاد را اینچنین بررسی كرد و به متنی واحد (مثلا لمعه) مقید نبود. برای مثال، استاد فقه می‌تواند در طول یك ترم فقط درباره "طلاق به درخواست زن" در مهمترین آثار فقهی بحث كند. فایده این كار آن است كه دانشجو با بزرگترین فقیهان آشنا می‌شود و از هر یك از آنان فقط چند سطری را می‌خواند لیكن می تواند در پایان، درباره سبك نگارش و شیوه استدلال هر فقیه، صاحب نظر شود و بر موضوعی حقوقی نیز احاطه یابد. درباره اصول فقه هم باید گفت كه شیوه تدریس آن باید تغییر داده شود. اصول فقه ضروری است منتها باید با كلام و ادبیات و زبان‌شناسی حقوقی هم عجین گردد. مصداق‌ها و مثالها هم باید از حقوق و مواد قانونی نقل گردد و از مثالهای سنتی و ثابت فقهی دست برداشته شود. درس قواعد فقه نیز باید به درس "اندیشه‌های حقوقی" مبدل شود. قواعد فقه، همان اصول حقوقی است كه قرنهاست در عرف حقوقدانان (=دكترین) پذیرفته شده‌اند. علی‌الدوام در دانشكده های حقوق از عرف و رویه قضایی و دكترین به عنوان منابع حقوق نام می‌برند اما منبعی كه در عمل، همه واحدهای دوره لیسانس را اشغال كرده، قانون است. می‌توان با تغییر نام درس قواعد فقه به اندیشه‌های حقوقی، در آن، هم از نقش دكترین به عنوان منبع حقوق سخن گفت و هم از پرتأثیرترین اندیشه‌های حقوقی، كه قاعده‌های فقهی نیز جزء آن است، بحث كرد. • در صورت مقایسه چهار گرایش اصلی حقوق (حقوق عمومی و خصوصی و جزا و بین‌الملل) ملاحظه می‌گردد كه حقوق خصوصی به تنهائی بیش از نصف كل واحد دوران كارشناسی را به خود اختصاص داده، در حالی كه گرایشی مثل حقوق عمومی به اندازه یك چهارم حقوق خصوصی، توانسته واحد درسی به خود اختصاص دهد. آیا این نابرابری، ضروری است یا همچون اعتقاد بعضی امپراطوری می‌باشد؟ دكتر جعفری تبار: البته حقوق خصوصی ما از حیث تاریخی خیلی پرسابقه و پركار بوده و شاید بتوان گفت كه حقوقدانان ما پس از مشروطه، در حوزه حقوق خصوصی به منابعی گسترده می‌توانستند تكیه كنند. اما اكنون وقت آن رسیده كه حقوق خصوصی به مدد دیگر گرایش ها بیاید و پشتوانه تاریخی خود را در بركشیدن آن رشته‌ها صرف كند. برای مثال در درس مقدمه حقوق نباید فقط از موضوعات حقوق خصوصی بحث شود و باید مهمترین مسائل حقوق كیفری، عمومی، بین‌الملل و حقوق بشر نیز به شكلی كاملاً برابر با حقوق خصوصی طرح گردند. • اگر گرایش‌های دیگر همچون حقوق عمومی آماده تدریس درسهای بیشتری شدند، شما چه راهكاری می‌اندیشید تا به آنها فرصت ارائه بدهید، بعضی معتقدند كه در همان مقطع كارشناسی هم به طور نسبی گرایش دانشجو مشخص گردد و آنكه دنبال حقوق عمومی یا جزا است، لازم نیست كه ارث و وصیت بخواند. آیا با این نظر موافق هستید؟ آیا چاره را در افزایش طول مدت تحصیل در مقطع كارشناسی می‌بینید؟ دكتر جعفری‌تبار: 140 واحد برای خواندن حقوق برای دوره كارشناسی زیاد است. من این نظر را می پسندم که با دیالوگ میان همه رشته‌های حقوقی، این تعداد به 100 واحد تقلیل یابد و برای 40 واحد دیگر، به دانشجو اختیار داده شود كه حسب علاقه خود، دروس ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی، اقتصاد و جامعه‌شناسی را در دانشكده‌های مربوط بگذرانند تا دانشجویان در حقوق، منحصر نشوند و شمه‌ای از سایر رشته‌های علوم انسانی را نیز تجربه كنند. می‌توان بخشی از این چهل واحد را نیز به گرایشهای حقوق اختصاص داد؛ برای مثال، دانشجویی كه به حقوق كیفری یا عمومی علاقمند است می تواند واحدهای مربوط به آن را به صورت تخصصی جزء همین چهل واحد بگیرد. • نظر شما در رابطه با افزودن درسهای عملی برای رشته حقوق چیست؟ دكتر جعفری تبار: اگر در كنار رویه قضایی، درس «تمرین عملی دعاوی» هم به عنوان درس اجباری اضافه گردد، یقیناً نتیجه خوبی خواهد داد. در درس رویه قضایی، دانشجویان با تئوری رویه قضایی آشنا می‌شوند و مهمترین آراء را می‌خوانند و نقد و نظر خود را اعلام می كنند. لیكن دانشجویانی كه می‌خواهند در آینده قاضی بشوند یا وكیل، می‌توانند حسب علاقه خود، در درس تمرین عملی، که فعالیتی کلینیکی است، ذوق فنی خود را پرورش دهند؛ مثلا صحنه دادگاهی را ترتیب دهند و از میان خود، كسی را به عنوان قاضی و وكیل برگزینند و نظریات یكدیگر را در موضوعی خاص نقض و ابرام كنند. این درس می تواند به تقویت خطابه دانشجویان نیز كمك كند. نوشته شده در تاریخ
چهارشنبه 28/5/1388 - 11:40
دانستنی های علمی
اجاره دهنده و اجاره كننده باید دارای شرایط ذیل باشند: 1- مكلف (بالغ) باشند بنابراین بچه و صغیر (كسی كه به بلوغ شرعی نرسیده) نمی‌تواند چیزی را اجاره دهد و یا اجاره نماید در صورتی كه بخواهد مال بچه‌ای را اجاره دهند، ولی یا قیم او باید این كار را انجام دهد. همچنین قیم و ولی می‌تواند با رعایت مصالح صغیر او را اجیر دیگری نماید حال سوال این است كه اگر در مدتی كه ولی و قیم بچه صغیر را اجیر شخص دیگری نموده است بالغ شود، اجاره او چه حكمی دارد؟ آیا صغیر می‌تواند آنرا بر هم بزند؟ یا آنكه باید صبر نماید تا مدت اجاره تمام شود و نمی‌تواند آنرا فسخ كند؟ جواب این است كه باید دید در هنگام عقد قرارداد اجاره مصلحت بچه صغیر رعایت شده است یا خیر؟ اگر در عقد اجاره مصلحت صغیر لحاظ شده باشد بطوری كه اگر مدت بلوغ را به آن ضمیمه نمی كردند به ضرر او و برخلاف مصلحتش بود دیگر نمی‌تواند بعد از بلوغ، اجاره را باطل نماید والا می‌تواند مدت باقیمانده را فسخ كند یا آن را ادامه دهد(1) اگر در عقد اجاره مصلحت صغیر لحاظ شده باشد بطوری كه اگر مدت بلوغ را به آن ضمیمه نمی كردند به ضرر او و برخلاف مصلحتش بود دیگر نمی‌تواند بعد از بلوغ، اجاره را باطل نماید والا می‌تواند مدت باقیمانده را فسخ كند یا آن را ادامه دهد. 2- عاقل باشند بنابراین شرط سفیهی كه مال خود را در كارهای بیهوده مصرف می‌كند چنانچه حاكم شرع او را از تصرف در اموالش منع كرده باشد، اگر چیزی را اجاره كند یا اجاره دهد صحیح نیست.(2) 3- با اختیار خودشان اجاره كنند بنابراین شرط اگر یكی از دو طرف با اكراه و اجبار شخص دیگری مجبور به اجاره دادن یا اجاره نمودن شده باشد اجاره صحیح نیست. 4- مالك منفعت عین مستاجره باشند، خواه مالك عین آن باشند یا نباشند بنابراین شخصی كه نه مالك عین است و نه مالك منفعت نمی‌تواند چیزی را اجاره دهد و اگر چیزی را اجاره دهد صحت اجاره متوقف بر اجازه مالك آن است. اما چگونه یك نفر می‌تواند مالك منفعت چیزی باشد اما مالك عین آن نباشد؟ اگر كسی از عقود اسلامی و داد و ستدهای شرعی كوچكترین اطلاعی داشته باشد بخوبی جواب این سوال را می‌تواند بیابد؛ مالكیت منفعت اشیاء گاهی به تبع عین آن است مانند اینكه شخصی در پی یك خرید و فروش مالك چیزی بشود كه به تبع آن مالك منفعت آن می شود ولی گاهی اوقات نیز هست كه شخص بدون اینكه مالك عین باشد مالك منفعت آن چیز می‌باشد مثل اینكه شخصی چیزی را از كسی عاریه كرده باشد و یا اینكه چیزی وقف باشد كه در این موارد نیز شخص می‌تواند آن منافع را اجاره دهد بی آنكه مالك آنها باشد یكی دیگر از راههایی كه شخص مالك منفعت می شود بدون اینكه مالك عین باشد خود «اجاره» است حال سوال این است كه آیا می‌توان اجاره را اجاره داد؟ پاسخ مثبت است، و اگر مال اجاره داده شده خانه یا دكان یا اطاق باشد(3) اگر اجیر با مستاجر شرط كند كه فقط برای خود مستاجر كار نماید نمی‌شود او را به دیگری اجاره داد و اگر شرط نكند چنانچه او را به چیزی كه اجرت او قرار داده اجاره دهد نباید زیاد‌تر بگیرد. و اگر به چیز دیگری اجاره دهد می‌تواند زیاد‌تر بگیرد. مستاجر می‌تواند آن را به شخص دیگری اجاره دهد ولی اگر بخواهد به زیادتر از مقداری كه اجاره كرده، آنرا اجاره دهد باید در آن كاری كه باعث افزون شدن قیمت بشود انجام داده باشد مانند اینكه اگر خانه‌ای را اجاره كرده آن را تعمیر یا سفید كاری یا نقاشی نموده باشد، یا اینكه به غیر جنسی كه اجاره كرده آن را اجاره دهد مانند اینكه اگر خانه‌ای را در مقابل پول اجاره كرده به گندم یا چیز دیگر اجاره دهد. اما اگر موجر با او شرط كند كه فقط خود او از آنها استفاده نماید، یا شرطی در كار نبوده ولی اجاره بر آن اساس صورت گرفته باشد، مستاجر نمی‌تواند آن را به دیگری اجاره دهد(4). در خصوص اجیر نیز وضع همانند همین مساله است یعنی اگر اجیر با مستاجر شرط كند كه فقط برای خود مستاجر كار نماید نمی‌شود او را به دیگری اجاره داد و اگر شرط نكند چنانچه او را به چیزی كه اجرت او قرار داده اجاره دهد نباید زیاد‌تر بگیرد. و اگر به چیز دیگری اجاره دهد می‌تواند زیاد‌تر بگیرد و در صورتی كه مستاجر چیزی غیر از خانه، دكان، اطاق، و یا اجیر را اجاره نموده باشد و مالك با او شرط نكند كه فقط خودش از آن استفاده نماید اگر چه بیشتر از مقداری كه اجاره كرده آن را اجاره دهد اشكال ندارد. اگر خانه یا دكانی را مثلا یكساله به صد تومان اجاره كند و از نصف آن خودش استفاده نماید می‌تواند نصف دیگر آن را به صد تومان اجاره دهد ولی اگر بخواهد نصف آن را به زیاد‌تر از مقداری كه اجاره كرده مثلا به صد و بیست تومان اجاره دهد باید در آن كاری مانند تعمیر انجام داده باشد یا به غیر جنسی كه اجاره كرده اجاره دهد(5). منبع: روضة البهیة فی شرح لمعة الدمشقیة، شهید الثانی تهیه برای تبیان: مرتضی رستمی 1- دراین مساله نظرات مختلفی وجود دارد که در ذیل برخی از نظریات مراجع عظام را نقل می کنیم: آیت الله گلپایگانی: در اجاره پدر و جد پدری صرف نداشتن مفسده کافی است و بچه بعد از بلوغ نمی تواند اجاره را بر هم بزند. آیات عظام فاضل لنکرانی، خویی، تبریزی وصافی: نسبت به اموال نمی تواند اجاره را به هم بزند ولی نسبت به خودش نفوذ اجاره محل اشکال است و می تواند اجاره را به هم برند آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط آن است که ولی و قیم بعد از بلوغ را داخل در اجاره نکند مگر اینکه بدون آن مصلحت صغیر حاصل نشود. آیت الله بهجت: بعد از بلوغ ولایت ولی و قیم ساقط است و ادامه آن بستگی به اجازه خودش دارد. 2- آیت الله سیستانی: سفیه می تواند خودش را اجیر دیگری نماید. همچنین مفلس نیز نمی تواند چیزی از اموالی را که حق تصرف در آنها را ندارد اجاره بدهد یا با آن چیزی را اجاره کند ولی می تواند خودش را اجاره دهد. 3- آیات عظام سیستانی و خویی کشتی را نیز اضافه نموده اند 4- آیت الله سیستانی: مگر آنکه اجاره طوری باشد که استفاده مخصوص خودش باشد، مثل اینکه زنی منزلی یا اطاقی را اجاره کند و بعدا شوهر کرده و اطاق یا منزل را جهت سکنای خودش به شوهرش اجاره دهد. (دقت کنید که در این جا اگر چه شرط شده است که به دیگری اجاره ندهد ولی چون اجاره جدید استفاده کننده باز همان مستاجر اول است اجاره دوم صحیح است.) 5- در رساله آیت الله تبریزی و سیستانی عبارت : « یا به غیر جنسی كه اجاره كرده اجاره دهد» نیامده است
چهارشنبه 28/5/1388 - 11:39
دانستنی های علمی
همه ما واژه «از ما بهتران» را به كرات شنیده ایم. این واژه در فرهنگ عامیانه ما اغلب برای جن به كار می رود ولی آیا واقعا این چنین است؟ آیا جن موجودی برتر از انسان است؟ خداوند در قرآن كریم می فرماید: «و ما فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت كامل بخشیدیم.» (سوره اسرا، آیه ۷۰) و همچنین واجب شدن سجده شیطان و فرشتگان بر انسان نیز، خود دلیلی برای برتر بودن نوع انسان است در پیشگاه خداوند. یك انسان كامل بر همه موجودات برتری دارد و حتی بعضی از انسانها كه راه برقراری ارتباط با جنیان را می دانند (مدیوم‌ها) می توانند بر آنها تسلط یابند. باز به قرآن كریم استناد می كنیم كه می گوید: «از پریان بودند كه به فرمان پروردگارش برایش كار می كردند و هر كه از آنان از فرمان سرمی پیچید به او عذاب آتش سوزان را می چشاندیم. برای وی هر چه می خواست از بناهای بلند و تندیسها و كاسه هایی چون حوض و دیگهای محكم می ساختند. » (سوره سبا، آیه ۱۲و ۱۳) اگر چه قرآن كریم در مورد تسلط بر جن فقط از حضرت سلیمان یاد كرده است ولی در بسیاری از كشورها و حتی در كشور خودمان هم نمونه های زیادی دیده شده كه اشخاصی با عنوان جن گیر و یا احضاركنندگان ارواح توانسته اند از آن ها بهره گیرند، كه البته در مبحثی جدا به آن خواهیم پرداخت. در هر حال باید دانست كه در پیشگاه خداوند انسان، اشرف مخلوقات است و یك انسان كامل و مومن بر همه خلایق برتری دارد.
چهارشنبه 28/5/1388 - 11:37
دانستنی های علمی
: این موجود عجیب پیش از آفرینش انسان، خلق شده است. (سوره حجر، آیه ۲۷) جنیان از شعله های آتش آفریده شده اند. (سوره الرحمن، آیه ۱۴) جنیان چون انسانها دسته دسته به دنیا آمده اند، تا زمان مرگ زندگی كرده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت. (سروره فصلت، آیه ۲۵) آنها نیز نر و ماده دارند. (سوره جن، آیه ۶) آن ها نیز تمایلات نفسانی دارند. (سوره الرحمن، آیه ۵۶) تعداد جنیان بیش از آدمیان است. (سوره انعام، آیه ۱۲۸) همان طور كه پیش از این گفته شد، جن موجودی است مادی كه از آتش خلق شده است. از آنجایی كه ماده است، بنابراین حیات دارد و از آنجایی كه دارای حیات است و طبق آیات الهی زاد و ولد می كند پس نر و ماده دارد، خواب و خوراك دارد و پایان زندگی اش با مرگ توام است و باز بنا بر آیات كریمه، زندگی پس از مرگ نیز خواهد داشت كه در مبحث دیگری به آن خواهیم پرداخت. همان طور كه در مباحث قبل گفتیم، انسان فرشته و جن سه موجودی هستند كه بنابر مصلحت خداوندخلق شده اند و هدف از آفرینش آنها نیز عبادت پروردگار است. چنان كه در قرآن كریم آمده است: «جن و انس را جز برای پرستش خود نیافریده ام». (سوره ذاریات، آیه ۵۶) ناصر خسرو نیز این طور می‌سراید: داخل اندر دعوت او جن و انس تا قیامت امتش هر نوع و جنس جن نیز مانند انسان مختار است و حق انتخاب دارد و مانند ما در اجرای قوانین دینی مكلف است، چگونگی عبادت و اجرای احكام در میان آنها، مشخص نیست ولی آنچه مسلم است، این است كه پیامبرانی كه برای هدایت مخلوق برگزیده شده اند، جنیان را نیز هدایتگرند. چنان كه علامه طباطبایی (ره) فرمودند: «اتفاقا در این باره از خود جنیان هم سوال شده كه آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟ در پاسخ گفته اند: «پیامبران ما انسانند و اینك ما به رسالت حضرت ختمی مرتب ایمان آورده ایم و او را آخرین پیامبر می‌دانیم». (جن و شیطان) از بسیاری از آیات، روایات و احادیث نیز این طوراستنباط می‌شود كه بعضی از جنیان كافر و بعضی مسلمانند و حتی قبل از ظهور اسلام برخی از آنهایهودی بوده اند كه بعد از اسلام به پیشگاه حضرت محمد(ص) آمده و مسلمان شده اند، و برای آنها عقوبتی همانند عقوبت انسانها در نظر گرفته می‌شود. در قرآن آمده است: «بعضی از ما مسلمانند و بعضی از حق دور و آنان كه اسلام آورده اند در جست و جوی راه راست بوده اند، اما آنان كه از حق دورند هیزم جهنم خواهند بود و اگر بر طریق راست پایداری كنند، از آبی فراوان سیرابشان كنیم». (سوره جن، آیه ۱۴، ۱۵ و ۱۶) از آیه این چنین برمی آید كه جنها همانند انسان به گونه های مختلفند، بعضی كافر و بعضی فاسق و ظالم البته برخی نیز نیكوكار و صالح بوده و دارای عقاید مختلف و ادیان مختلف هستند. در سوره احقاف آمده است كه: «حضرت رسول (ص) پس از آن كه از مكه به طایف رفت تا مردم را به سوی اسلام دعوت كند، كسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد، در بازگشت به محلی رسید كه آن را «وادی جن» می‌گفتند، شب را در آنجا ماند و به تلاوت آیات الهی مشغول شد، در آن هنگام گروهی از جنیان صدای صوت آن حضرت را شنیدند، پس از آن كه رسول اكرم (ص) از تلاوت فراغت یافت، جنیان به سوی قوم برگشتند و این طور مشاهدات خود را بازگو كردند: «ای قوم، كتابی را شنیدیم كه بعد از موسی نازل شده و تصدیق كننده مطالب آن است و به حق و راستی هدایت می‌كند». (سوره احقاف، آیه ۲۹ و ۳۰) و روایت است كه حتی برخی از جنیان از گروه شیعیان می‌باشند از آن جمله روایتی است كه از ابوحمزه ثمالی نقل شده: «روزی جهت شرفیابی به حضور امام باقر (ع) اجازه خواستم، گفتند كه عده ای خدمت آن حضرت هستند، لذا اندكی صبر كردم تا آنها خارج شوند. پس كسانی خارج شدند كه آنها را نمی شناختم و غریب به نظرم آمدند. چون اجازه شرفیابی گرفتم، داخل شدم و به حضرت عرض كردم، فدایت شوم، الان زمان حكومت بنی امیه است و شمشیرهای آنها خونریز می‌باشد. امام فرمود: ای اباحمزه! اینان گروهی از شیعیان، از طایفه «جن» بودند و آمده بودند تا از مسائل دینی خود سئوال كنند». (جن و شیطان، ص۶۵)   همان طور كه گفته شد بنا بر قرآن كریم سه موجود انسان، فرشته و جن دارای عقل و شعورند و بنا بر مصلحت خداوند در صحنه گیتی ظاهر شدند و نامی از شیطان به طور مستقل به میان آورده نشده است. بنابراین شیطان یا باید از جنس فرشته باشد و یا ازجنس جن. بهتر است باز از قرآن كریم مدد بگیریم: «آن گاه كه به فرشتگان گفتیم تا آدم را سجده كنید، همه جز ابلیس كه از جن بود و از فرمان پرودگارش سر برتافت سجده كردند». (سوره كهف، آیه ۵۰) همچنین خداوند در قرآن كریم فرشتگان را معصوم و مبرا از خطا و گناه دانسته: «فرشتگان هرگز نافرمانی خدا را نمی كنند و همان كاری را می‌كنند كه به آن مامور شده اند». (سوره تحریم، آیه ۶) و بنا به روایتی از رسول خدا(ص): «فرشتگان از نور آفریده شده اند». بنابراین ابلیس كه بزرگترین خطا را در درگاه خداوند مرتكب شده هرگز نمی تواند از جنس فرشته باشد. (اگر چه با همه این مستندات هنوز در بین علمای اسلامی در نوع خلقت ذاتی شیطان اختلاف نظر وجود دارد.)
چهارشنبه 28/5/1388 - 11:36
دعا و زیارت
در میان انسانها بر سر خلقت نظام عالم دو دیدگاه كلی وجود دارد، عده ای كه همه چیز را ناشی از خلقت ذات الهی می دانند و گروهی دیگر كه سرمنشا خلقت نظام عالم را در طبیعت جستجو می كنند. اگرچه میان آنان اختلاف نظرها بسیار عمیق و اساسی است، ولی هیچ یك از این دو گروه نتوانسته اند وجود موجودات ماوراؤالطبیعه را انكار كنند. آنهایی كه خداباورند و به روح و معاد معتقدند (غیر از مسلمانان) از آنها به عنوان ارواح خبیثه و یا ارواح شریر و یا شیطان یاد می كنند، برخی هم آنها را موجودات فضایی قلمداد می كنند، مادیون هم كه اعتقادی به ذات الهی و قدرت پروردگار ندارند، این موجودات را همان انسانهای اولیه ای می دانند كه در سیر تكامل بین انسان و میمون حیران مانده و به شكل و شمایل غریب درآمده اند و یا حتی برخی از آنان معتقدند كه اینان انسانهای وحشی و بدوی در اعماق جنگل هستند و گاهی خود را نمایان ساخته و موجب اذیت و آزار انسانهای متمدن می شوند. و اما مسلمانان : بنا به نص صریح قرآن، موجودات عالم به سه گروه گروه تقسیم می شوند: ۱ـ جمادات 2_ نباتات 3_ حیوانات كه یا دارای عقلند مانند انسان، فرشتگان و جنیان و یا فاقد عقل و شعورند مانند حیوانات و باز بنا به آیات نورانی قرآن كریم، باید بدانیم كه بدون هیچ شك و تردیدی موجودی با نام «جن» در جهان آفرینش وجود دارد كه از نظر تكلیف و شایستگی مورد خطاب پروردگار قرارگرفته و مشابه انسان می باشد، چرا كه، ۱ـ سی و چهار بار نام جن در قرآن كریم آورده شده است. ۲ـ هفتاد و دومین سوره قرآن با نام این موجود مزین گردیده است. ۳ـ احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اكرم (ص)، حضرت علی (ع)، امامان و بزرگان علوم دینی در این خصوص، موجود بوده و در دسترس قرار دارد. ۴ـ به وسیله بسیاری از انسانها رویت شده اند. به آیاتی از قرآن كریم كه وجود جن را مبرهن می داند اشاره می كنیم: سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند. (سروه نمل، آیه ۱۷) برای خدا شریكانی از جن قرار دادند و حال آن كه جن را خدا آفریده است. (سوره انعام، آیه ۱۷) بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند، هر چند كه یكدیگر را یاری دهند. (سوره اسرا، آیه ۸۸) سخن پروردگارت بر تو مقرر شد كه جهنم را ازجن و انس انباشته می كنیم. (سوره هود، آیه ۱۱۹) ای گروه جنیان و آدمیان، اگر می توانید كه از قطر آسمان و زمین بگذرید، بیرون روید ولی بیرون نتوانیدرفت مگر با قدرتی. (سوره الرحمن، آیه ۳۳) مرحوم شیخ مفید در كتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی كه پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناك و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد كه طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مكر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». (ارشاد ص ۳۹۹) از حضرت امام صادق (ع) روایت شده : روزی حضرت رسول (ص) نشسته بود، مردی به خدمتشان رسید كه بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. سلام كرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود: «خودش و كلامش شبیه جن است». سپس به او فرمود: كیستی؟ عرض كرد: من هام، پسر هیم، فرزند لاتیس، پسر ابلیس هستم (بحارالانوار ص ۸۳) بانو حكیمه دختر امام كاظم (ع) گوید: «برادرم امام رضا (ع) را دیدم كه جلو در اتاقی با كسی صحبت می كرد در حالی كه تنها بود، عرض كردم: با چه كسی سخن می گویید؟ فرمودند: فردی از جن آمده تا مسائلی بپرسد و از چیزهایی شكایت كند» (اصول كافی ص ۳۹۵) علامه طباطبایی (ره) می فرمودند: «روزی آقای بحرینی كه یكی از افراد معروف ومشهور در احضار جن و از متبحرین در علم ابجد و حساب مربعات بود در مجلس ما حضور یافت،چادری آوردند، دو طرفش را به دست من داد و دوطرف دیگر را به دستهای خود گرفت. این چادر به فاصله دو وجب از زمین فاصله داشت. در این حال جنیان را حاضر كرد، صدای غلغله و همهمه شدیدی از زیر چادر برخاست. چادر به شدت تكان می خورد چنان كه نزدیك بود از دست ما خارج شود. من محكم نگه داشته بودم، آدمكهایی به قامت دو وجب در زیرچادر بودند و بسیار ازدحام كرده و تكان می خوردند و رفت و آمد داشتند، من با كمال فراست متوجه بودم این صحنه، چشم بندی و صحنه سازی نبوده و صد درصد وقوع امر خارجی بوده است» (رجایی، تهرانی جن و شیطان ص ۴۷) اینها شمه ای بود از آیات قرآن كریم و احادیث و روایات كه هر گونه شك و شبهه ای را در وجود واقعیت جن به یقین تبدیل می سازد.
چهارشنبه 28/5/1388 - 11:33
دانستنی های علمی
هر کس را اگر به ناحق در زندان کرده باشند این آیات را نوشته و بر بازوی راست خود ببندد و بعد از آن به خواندن آن آیات مداومت کند خلاص شود. فلما دخلوا علی یوسف...تا...انه هو الحکیم العلیم.(سوره یوسف آیات 99 و 100) هرکس 7بار سوره انفال را بخواند، اگر زندانی باشد خلاص شود و اگر بدست ظالم گرفتار است نجات یابد. دعای ترس کودکان برای ترس طفلان این دعا را نوشته و در گردن طفل بیاویزید. فَاَوجَسَ فی نفسه خیفة موسی قُلنا لاتَخَف انّک اَنت الاعلی لاتَخافُ درکاً ولا تخسی قال لاتَخافا اننّی مَعکُما اَسمع وَاُری لا حولَ و لا قوّةَ اِلّا بِالله العلّی العظیم. برای گریه اطفال سوره مطففین را ۷ بار خوانده و بر طفل بدمید. مجرّب است. از حضرت امام صادق(ع) منقولست هرکس سوره کهف را بنویسد و در شیشه سر تنگ نهد و آنرا در منزل خود نگه دارد از درویشی و وام خلاص شود و او و اهل و عیالش محتاج نشوند و هیچ کس نتواند به او بدی برساند. منبع: شفاخانه قرآن آیه الکرسی را نوشته و پس از آن نوشته شود: یا حفیظ یاحفیظ احفظنی فاستبشرو ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم و در منزل قرار دهید. سوره قارعه را نوشته و در منزل قرار دهید. آیه ۳۳ سوره الرحمن از: یا معشر الجن ... تا ... الا بسلطان را ۷۰ مرتبه بخوانید. سوره زلزال را از نزدیک یا دور ۷ بار خوانده و به آن سمت بدمید و اگر با هفت بار فروش نرفت روزی ۷۰ بار بخوانید. برای گشایش در کار و فتح و قوت کسب٬ هرکس ۲ بار صلوات بفرستد و الم نشرح و آیه الکرسی را هر کدام ۲ بار بخواند و از انگشت کوچک تا بزرگ عقد کند (ببندد) البته تاثیر عجیبی خواهید دید. و نیز برای گشایش کار آیه الکرسی بعد از هر نماز خوانده شود. سوره قدر ۱۰ بار بعد از نماز صبح خوانده شود. دوست عزیزی در بخش نظرات پست قبلی نوشتند: یک سوال برایم پیش آمده که امیدورام حوصله پاسخ گویی به آن را داشته باشید. آیا فکر نمیکنید ترویج اینگونه دعا کردن ها پیامدهایی همچون تلاش نکردن، خمودگی، بسته شدن فکر و پدیدار گشتن خرافه در بین انسانها میشود؟ با کدام استدلال عقلی میتوان به اینها استناد کرد و آنها را ترویج داد؟ اجازه دهید ابتدا دو سئوال اصلی را از این اظهار نظر ارزشمند استخراج کنم: ۱- آیا استدلال عقلی برای استفاده از این ادعیه وجود دارد؟ ۲- آیا ترویج اینگونه دعاها پیامدهای منفی نظیر گسترش خرافات در پی ندارد؟ ابتدا با سئوال اول آغاز می کنم:در مورد استدلال عقلی چند مورد را می بایست مد نظر داشته باشیم. ۱- دانش فعلی ما کامل نیست. ۲- استدلالات عقلی ممکن است متفاوت و گاه متضاد باشد:مثلاْ بسیاری از مردم در جوامع غربی ( مخصوصاْ اروپای غربی و حوزه اسکاندیناوی ) بر اساس استدلال عقلی خود "ازدواج" را سّّد راه موفقیت می دانند."بچه دار شدن" را گرفتاری و " سرپرستی از والدین" را صرف بی مورد هزینه و زمان می دانند.آیا این استدلالات "عقلی" برای ما قابل هضم هستند؟! البته به هیچ وجه قصد نگاه سیاه و سفید و تخطئه ارزشهای موجود در جوامع غربی را ندارم و اتفاقاْ فکر می کنم جنبه های مثبتی در زندگی و جامعه و ... آنها یافت میشود که شاید محملی برای تعمق ما باشد. اما منظورم در اینجا این بوده که استدلالات عقلی لزوماْ در یک سو نیستند. ۳- استدلالات عقلی الزاماْ هر چیزی را توجیه نمی کنند:اگر بخواهیم از دیدگاه صرف علمی به پدیده خواب نگاه کنیم٬ روشن بینی و رویای صادقه را چگونه می توان تفسیر نمود؟مسلماْ روایت رویای صادقه از نگاه مبتنی بر درک از دریچه علوم تجربی یا توهم و هذیان است و یا مهملات چند دروغگو که قصد جلب توجه دارند! یا مثلاْ اعمال عجیب و غریب مرتاض ها! چندی پیش جایی خوانده بودم که مرتاضی در هند غذا نمیخورد و انرژی بدن خود را از طریق نگاه کردن مستقیم به خورشید تامین می کند.این مساله شگفتی پزشکان را برانگیخته بود ٬ چون برای انسان چند ثانیه نگاه به خورشید سبب کوری می گردد. البته این نکته را یادآوری می کنم که به هیچ وجه در صدد تخطئه عقل و تجزیه و تحلیل عقلانی در زندگی نیستم.بلکه منظورم این است که با نگاه "صرفاْ علمی" نمی توان "همه" امور را ارزیابی نمود. اما داستان ایجاد شدن این وبلاگ: چند سال پیش در خدمت سربازی دوستی کتابی با نام سرالمستتر که منصوب به شیخ بهایی است را بمن هدیه کرد. در قسمتی از این کتاب روشی برای کاریابی نوشته شده بود. شرح این مطلب من این کار را در حالیکه اعتقاد چندانی به کارایی آن نداشتم انجام دادم و در کمل ناباوری چند روز بعد کاری بمن پیشنهاد شد و مشغول شدم.البته چند بار دیگر هم این کار را تجربه کرده ام.این مساله بعدها جرقه ایجاد این وبلاگ شد.در این وبلاگ سعی کرده ام اکثراْ ادعیه و اذکاری را نقل کنم که خودم آنها را تجربه نموده ام و ثانیاْ دلیلی منطقی برای استفاده از آن موجود باشد.(البته شاید نتوانیم این منطق را در بررسی فرآیند دعا داشته باشیم٬ هر چه باشد با مقوله ای از جنس متافیزیک روبرو هستیم.) حال فردی عادی را تصور کنید که مثلاْ پس از گرفتن دیپلم یا حتی مدرک دانشگاهی بیکار مانده است.(که متاسفانه از این مثالها زیاد می بینیم!)مسلماْ یافتن آسان کار شغل یا به قول اهل فن نرخ پایین بیکاری نیازمند رونق اقتصادی جامعه است٬ که این رونق هم از طریق سرمایه گذاری های موثر حاصل میشود.سرمایه گذاری هم مسلماْ از دو طریق انجام می شود:دولت یا بخش خصوصی.تکلیف سرمایه گذاری بخش دولتی که روشن است : سرمایه اندک و مدیریت ناکارآمدی که اگر موفق بود٬روسیه و اقمارش وضع فلاکت بار امروزی را نداشتند و چین هم درهایش را بسوی سرمایه گذاری های خارجی و بین المللی باز نمی کرد.می ماند سرمایه گذاری بخش خصوصی که آنهم نیازمند امنیت است .مسلماْ کمتر پیش می آید که سرمایه داری ٬ سرمایه اش را جایی ببرد که ریسک سرمایه گذاری در آنجا زیاد باشد.خود امنیت هم دو گونه است.امنیت قبرستانی ٬ که چون کسی حرفی نمی زند-جرات حرف زدن را ندارد-پس امنیت هم وجود دارد که نمونه اش برخی از رژیم های عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است(که تازه اینها هم در حال تحولات مثبت هستند.). و نوع دیگر امنیت ناشی از رابطه سالم دولت و ملت است که در سایه مشارکت مدنی حاصل میشود .حال این جوان بیکار که نمی تواند برای بدست آوردن شغل لباس رزم بپوشد و نظام اجتماعی و اداری و ... را متحول سازد.چون به هر حال این یک فرآیندی زمان بر است که از عهده یک فرد نیز خارج است.لذا شاید منطقی ترین و ساده ترین راه استفاده از سوره یوسف است. همانطور که گفتم شاید نتوان با هیچ استدلال علمی فرآیند کاریابی با نوشتن یک سوره و قرار دادن آن میان دیوار را توضیح داد.اما حقیقتی است که هر کس میتواند صدق آنرا تجربه نماید. بسیاری از خوانندگان وبلاگ از طریق ایمیل یا از طریق کامنت در خواست دعا برای جلب مهر و محبت ( برای ازدواج ) می کنند. با اینکه کتابهای دعا مشحون از این دست دعاهاست اما تاکنون در این وبلاگ چنین مطلبی قرار نداده ام. ازدواج امری عینی است که دوام آن بیش از آنکه به عشقهای آتشین قبل از ازدواج وابسته باشد به شباهت افکار و روحیات و.. وابسته است و پس از ازدواج به احترام-صداقت و محبت ( سه اصلی که مرحوم پروفسور حسابی ضامن قوام هر رابطه انسانی دانسته اند.) اما در مورد دختر خانمی که احیاناْ خواستگاری ندارد ( و عموماْ از آن به عنوان بخت بسته یاد میشود.) شاید نتوان راه حلی کاملاْ منطقی یافت که مطابق عرف جامعه هم باشد. شاید راحت ترین و منطقی ترین راه استفاده از ادعیه بخت گشایی باشد .( باز هم می گویم شاید نتوانیم در فرآیند کارکرد این ادعیه منطق مستدلی بیابیم.) اما در مورد سئوال دوم که:- آیا ترویج اینگونه دعاها پیامدهای منفی نظیر گسترش خرافات در پی ندارد؟ می گویم که امیدوارم که اینگونه نباشد ولی منکر این هم نیستم که ممکن است برداشتهای منفی از آنها شود. در مورد پیشنهاد شبنم خانم که گفته بودند: یه تقاضا هم ازتون داشتم میخواستم اگه بشه تو وبلاگتون برای خوندن قران با ترجمه و فکر کردن به آیات هم چیزی بنویسید تا همه بدونن خدا قران رو برای خوندن ما فرستاده نه اینکه فقط اونو مقدس بدونیم و لاشو هم باز نکنیم. باید بگویم که من نه قلم خوبی دارم و نه در حد و اندازه ای هستم که بتوانم در این مورد بنویسم. در پایان از همه دوستانی که من را از نظرات خوب خود مطلع می کنند متشکرم. این بار هم منتظر نظرات موشکافانه تان هستم ...کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر وقرن پی آواز حقیقت بدویم برای گشایش بخت بسته٬ آیات زیر را بر کاغذ بنویسد و بر گردن آویزان کند: ۱-سوره فتح آیات ۱ و ۲ ۲- تمام سوره نصر ۳- سوره روم آیه ۲۱ ( و من آیاته ان ... لقومٍ یتفکرون ) ۴- سوره مائده آیه ۲۳ ( ادخلوا علیهم الباب ... ان کنتم مومنین) ۵- سوره قمر آیات ۱۱ و ۱۲ ( ففتحنا ابواب السمائ ... علی امر قدر قدر ) ۶- سوره طه آیات ۲۵ تا ۲۸ ( قال رب اشرح لی ... یفقهوا قولی ) ۷- سوره کهف آیه ۹۹ ( و ترکنا بعضهم ... فجمعنا هم جمعاْ ) ۸- سوره توبه آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ ( لقد جاء کم رسولٌ ... و هو رب العرش العظیم ) پس از آویزان کردن این جمله به آن اضافه شود: کذلک حللت فلان بنت فلانه ( ترجمه : بدین ترتیب فلان دختر فلانه را آزاد کردم ) توضیح : بجای فلان نام دختر و بجای فلانه نام مادر وی را می بایست نوشت.
شنبه 5/11/1387 - 12:57
بیماری ها
خواص آیات قرآن، ادعیه و علوم غریبه صندوقچه اسرار درمان بیماری ها و همچنین امراض سخت و صعب العلاج امام رضا (ع) فرمود : هر کس را مرضی سخت و صعب العلاج باشد نام الهی « یا واحد » را هر روز هزار و یک بار گوید و ورد زبانش گرداند از آن مرض شفا پیدا خواهد کرد. ............................................................................................... در مهج الدعوات ٬ سید بن طاووس از سعید بن ابی فتح قمی نقل کرده است که : مرا مرضی عظیم بود که طبیبان از علاج آن عاجز بودند به این دعا ( دعای ذیل ) عمل کرده شفا یافتم . از حضرت امام صادق (ع) روایت است که پیامبر فرمود : هر که را مرضی باشد ٬ بعد از نماز صبح چهل بار بگوید و دست بر آن جا که علت باشد بمالد از آن صحت یابد : بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین حسبنا الله و نعم الوکیل تبارک الله احسن الخالقین و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم خواص الآیات ............................................................................................... از خواص سوره محمد (ص) در روایات آمده است : هر کس این سوره را بنویسد و با هر آب پاکی بشوید و به مریض بدهد ٬ آن مریض شفا پیدا خواهد نمود . ............................................................................................... در کتاب مصباح کفعمی آمده است که آیه ۱۳۱ و ۱۳۲ سوره طه را بنویسد و بر بیمارببندد ٬بیمار شفا یابد : رزق ربک عینیک الی ما متعنا به ازواجاْ منهم زهرة الحیوة الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر و ابقی و امر اهلک بالصلوة و اصطبر علیها لا نسئلک رزقاْ نحن نرزقک و العاقبة للتقوی هر کس که ضعیف الاراده باشد : اسامی الهــــی «الشدیـد» ٬ «ذوالقـوة» ٬ «القاهــــر» ٬ «المقتــدر» را بخواند و بر خواندن مداومت نماید ٬ همت و اراده اش قوی گردد . امام صادق (ع) فرمود : اگر دختری در خانه مانده باشد و کسی به خواستگاری او نیاید سوره احزاب را بر پاره ای کاغذ بنویسد و در حقّه ( ظرف کوچک که در آن جواهر یا چیز دیگر بگذارند ) بگذارد و آن را در خانه ای که آن دختر باشد قرار دهد خواستگار برای آن دختر بسیار شود . هر کس را اگر به ناحق در زندان کرده باشند این آیات را نوشته و بر بازوی راست خود ببندد و بعد از آن به خواندن آن آیات مداومت کند خلاص شود. فلما دخلوا علی یوسف...تا...انه هو الحکیم العلیم.(سوره یوسف آیات 99 و 100)
شنبه 5/11/1387 - 12:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته