اهل بیت
*نقش حضرت فاطمه(س) در جنگ احد
طبق
خیلی از منابع شیعه و سنی ایشان در بعض از جنگهای پیامبر(ص) برای مداوای
مجروحین و آب و غذا آوردن شرکت داشته است، در کتاب «مغازی» واقدی جلد ۱
صفحه ۲۴۹ و جاهای دیگر هم آمده که در جنگ احد، ۱۴ زن که یکی از آنها
فاطمه(س) بوده برای تدارکات و مداوای مجروحین به صحنه نبرد میآیند و در
کتب شیعه و سنی نقلهایی داریم که مداوا کردن و بستن زخمهای پیامبر(ص)
توسط زهرا(س) به فراوانی دیده میشود.
طبق خیلی از نقلها در مراسم
عزای جعفر طیار شرکت میکند، همچنین طبق نقل «مستدرک علی الصحیحین» جلد ۱
صفحه ۳۷۷ هر جمعه بر سر مزار عمویش حمزه میرود و یا طبق نقل کتاب «تهذیب
الاحکام» جلد ۱ صفحه ۴۶۵ هر صبح بر سر قبر شهدا و عمویش حمزه میرود یا طبق
نقل کتاب «سنن» نسائی جلد ۴ صفحه ۲۷ برای تسلیت گفتن به بازماندگان یک
مسلمان که از دنیا رفته میرود و طبق نقل کتاب «تهذیب الاحکام» جلد ۳ صفحه
۳۳۳ برای نماز خواندن بر جنازه خواهرش زینب همراه زنان بیرون میآید و یا
طبق نقل کتاب کافی جلد ۳ صفحه ۲۵۳ همراه زنان برای نماز خواندن بر جنازه
خواهرش رقیه بیرون آید که در کتب اهل سنت مطلب عجیبی است که به خاطر عجیب
بودنش من چند مدرک را بیان میکنم:
*گریه فاطمه(س) در حضور پدر هنگام مرگ خواهر
«مسند
ابن حنبل» جلد ۱ صفحه ۷۱۸ و «سنن کبری» جلد ۴ صفحه ۷۰ و «مسند ابی داود»
صفحه ۳۵۱ و «طبقات کبری» جلد ۸ صفحه ۲۷ و چند کتاب دیگر دارد در مراسم
تدفین رقیه دختر رسول خدا(ص)، حضرت زهرا(س) کنار رسول خدا(ص) که در نزدیکی
قبر نشسته بود مینشیند و گریه میکند و پیامبر(ص) اشکهایش را پاک میکند،
در همین مراسم طبق نقل اهل سنت که آدرسهایش را دادم، خلیفه دوم زنهایی
را که گریه میکردند با شلاق میزد، پیامبر(ص) وی را نهی میکنند و
میفرمایند: «دعهن یبکین» رهایشان کن بگذار گریه کنند!
و آخرین بار
هم برای دفاع از ولایت و امامت که جز اصول دینش بود به میدان میآید و در
راه دفاع از ولایت با خود نگفت یتیمی این بچهها زود است، در دفاع از ولایت
با خود نگفت علی طاقت دیدن کتک خوردن زهرا را ندارد، در دفاع از ولایت با
خود نگفت این سینه طاقت فشار در و دیوار را ندارد، در دفاع از ولایت با خود
نگفت محسنم کشته خواهد شد ... و جانانه از ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع)
دفاع کرد.
پس میبینیم که ایشان در همه صحنههای مهم شرکت داشته و
باید اذعان کرد که حجاب محدودیت نیست، بلکه عزت و افتخار و حفظ و ... برای
بانوان محسوب میشود.
با این وجود این مطالب به این معنا نیست که
بانوان میتوانند در هر کار اجتماعی وارد شوند، بله یک وقت خانمی تخصصی
دارد که اجتماع به آن تخصص نیاز دارد و یا به خاطر مشکلات زندگانی مجبور
است کار کند و یا دینش در خطر است، اینها میتوانند با مراعات کردن حجاب
کامل و مسایل شرعی در صحنههای اجتماعی و سیاسی شرکت کنند.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:55
اهل بیت
*دلایل متقن برای حضور بانوان در عرصه سیاسی/نمونهای از فعالیتهای سیاسی حضرت زهرا(س) در دوران کودکی
حال
که بحث به اینجا کشید اجازه دهید اشارهای به بعد اجتماعی و سیاسی حضرت
زهرا(س) داشته باشیم تا عدهای گمان نکنند بانوان نباید در صحنههای
اجتماعی و سیاسی ظاهر شوند! یا اینکه حجاب مانع شرکت در صحنههای اجتماعی و
سیاسی میشود!
ایشان برای دفاع از نبوت که جزو اصول دینش بود، به
صحنه میآید، در کتاب «مستدرک علی الصحیحین» جلد ۱ صفحه ۲۶۸ و تعداد زیادی
از کتابهای شیعه و سنی این نقل آمده که ایشان پیامبر(ص) را از توطئه قتلش
با خبر میکند یعنی بیرون از خانه میرود و این اطلاعات را به دست میآورد.
یا
طبق نقل کتاب «صحیح بخاری» جلد ۳ صفحه ۱۱۶۳ و دیگر کتب، وقتی قریش به
پیامبر(ص) اهانت میکند و شکمبه حیوانی را روی حضرت میریزند، فاطمه(س)
میآید، هم دفاع میکند هم شکمبه را از روی پیامبر(ص) بر میدارد و هم در
پی جواب دادن فعالیت میکند.
طبق نقل کتاب «ایمان ابوطالب» - تألیف
فخار- صفحه ۳۵۲، حضرت زهرا(س) به عموی خود ابوطالب خبر میدهد و او را
تحریک میکند که جواب دهد، موفق هم میشود، ابوطالب میآید و با مقابله به
مثل کردن، جواب محکمی به آنها میدهد.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:54
اهل بیت
*بالاترین الگوی کامل چیست؟
با
این وجود در جوامع غربی دیدیم که بدحجابی جامعه را به کجا رسانده است،
کانون گرم خانواده در آنجا وجود ندارد، حتی شنیدهام که بعضی کشورهای
بیبندوبار حقوق میدهند به کسانی که بیایند و در کشورشان خانواده تشکیل
دهند تا لذت داشتن خانواده را به مردمشان نشان دهند.
آیا ما از آنها الگو بگیریم!؟ ما الگو داریم، الگوی کامل هم داریم، بالاترین الگو را داریم و آن حضرت زهرا سلام الله علیها است.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:54
اهل بیت
*زمانی که یک زن به خدا نزدیکتر است و پاسخ زهرا(س)
یک
نقل دیگر هم در کتاب «جعفریات» صفحه ۹۵ هست که دارد پیامبر(ص) سؤال میکند
که چه وقت زن به خدا نزدیکتر است؟ هیچ کس جواب ندارد، حضرت علی(ع) به
خانه آمدند و برای حضرت زهرا(س) مطرح کردند، ایشان جواب دارند که بهترین
زمان برای زنان که به خدا نزدیکتر باشند، زمانی است که در قعر خانهاش
باشد- پنهانترین جای خانه- توصیف این برای جامعه ما سخت است، اما توضیحش
این است که بیبی فاطمه زهرا(س) بناست که اسوه باشد، اسوه یعنی اگر عدد
۱۰۰ را عدد کامل بگیرید یعنی تمام عدد ۱۰۰ را دارا باشد، بقیه اگرچه
نمیتوانند همانند او باشند، طبق فرمایش امام علی(ع): «اما تلاششان را
بکنید ورع داشته باشند»!
در بحث ورود به اجتماع و سیاست حضرت که
بعداً به آن میپردازیم این مطلب وارد شد که ایشان با حجاب کامل در اجتماع
وارد میشدند، حتی در هنگام خطبه خواندن در کتاب «احتجاج» جلد ۱ صفحه ۲۳۵
داریم که ایشان با حجاب کامل وارد شدند، دارد «لاثت خمارها علی راسها
واشتملت بجلبابها» مقنعه بر سر و یک پارچهای که سرتاسر بدن را پوشانده
بود، «جلباب»، مانند چادر است ولی پوششاش از چادر به مراتب بیشتر است،
وارد مسجد شد و به این هم اکتفا نکردند، بلکه خود را در میان عدهای از
زنان مخفی کردن و در حالتی که عداهای از زنان دور و بر او را گرفته بودند
وارد مسجد شدند و خطبه خواندند، خانم(س) میخواهد برای دفاع از ولایت و
احقاق حقش خطبه بخواند، مجبور است در مجلس مردان بیاید، لذا با حجاب کامل
وارد میشود.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:53
اهل بیت
*چرایی لزوم حجاب برای بانوان
ملکپور:
در رابطه با حجاب حضرت صدیقه کبری(س) در کتاب «جعفریات» صحفه ۹۵ دارد که
پیامبر(ص) با یک فرد نابینا وارد خانه حضرت زهرا(س) میشود، حضرت حجابش را
رعایت میکند، پیامبر(ص) میفرماید: دخترم عبدالله که کور است او تو را
نمیبیند، حضرت زهرا(س) میفرماید: من که او را میبینم، او بوی من را
استشمام میکند، (پس معلوم میشود که حجاب فقط برای دیدن مرد نیست، بلکه
برای حفظ زن از هر گونه سوء استفاده است، چون زن شی قیمتی و جواهر است و
جواهر باید حفظ شود و در امنترین جا مخفی شود و در صورت لزوم از جای امن
خود آن هم برای امری مهمتر همچون اصول دینش نبوت و ولایت ... از این محل
خارج شود، البته ما به این مهم در باب حضور حضرت زهرا(س) در صحنههای
اجتماعی و سیاسی اشاره خواهیم کرد).
حدیثی است معروف راجع به حجاب
است، وقتی پیامبر(ص) پرسیدند: برای زن چه چیزی بهتر است، همه در جواب
ماندند، فقط حضرت زهرا(س) جواب دادند و آن جواب این است که نه او مردی را
ببیند و نه مردی او را ببینند.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:53
اهل بیت
*معنای زهد فاطمی/ حضور حضرت زهرا(س) با حجاب کامل در جامعه
هنگامی
که از زهد حضرت فاطمه(س) صحبت میشود، برخی فکر میکنند که در خانههای
گلی باید زندگی کنند یا اینکه معنایش این است زن در خانه بنشیند و اصلاً از
خانه بیرون نیاید، در حالیکه مگر خود حضرت زهرا(س) از خانه بیرون
نمیآمدند و به خدمت پیامبر نمیرفتند، مگر دست بچهها را نمیگرفتند و به
خانه پدرشان نمیبرد! صدیقه طاهره(س) حتی بعد از رحلت پیامبر(ص) بارها به
مزار حضرت حمزه میرفتند، پس این منافات دارد که بگویید فاطمه زهرا(س) در
خانه مینشسته و اصلاً بیرون نمیآمده، اصلاً این حرفها نبوده است، ایشان
با حجاب کامل در جامعه حاضر میشدند.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:52
اهل بیت
*سه روایت از ۳ امام معصوم درباره حجت بودن فاطمه(س)
به
راستی آیا معصومین(ع) سبک زندگی نداشتند، حضرت فاطمه زهرا(س) سبک زندگی
نداشته است! با این وجود اگر به شخصیت حضرت زهرا(س) نگاه کنید، میبینید،
فاطمه زهرا(س) هم قدسیه و هم الگو بوده است، پیامبر اکرم(ص) در روایتی
میفرماید: من، علی، فاطمه، حسن و حسین حجت خدا بر مردم هستیم و در روایت
دیگری اشاره میکنند: «ان الله جعل علیا و زوجته و ابنائه حجج على خلقه»،
خداوند متعال على، همسر و فرزندانش را حجت خود در میان مردم قرار داده است،
همچنین ۳ روایت دیگر از سه امام، امام موسیبن جعفر(ع)، امام حسن عسکری(ع)
و امام زمان(عج) راجع به حجت و اسوه بودن حضرت فاطمه(س) داریم، امام
کاظم(ع) میفرماید: فاطمه زهرا(س) اسوه من است، امام حسن عسکری بیان
میکنند: ما حجتهای خدا هستیم فاطمه حجت بر ماست، امام زمان(عج) هم روایتی
دارند که میفرمایند: «و فی ابنة رسول الله(ص) لی اسوة حسنه»، دختر رسول
خدا (فاطمه) برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.
بنابراین ما باید
تلاش کنیم که دنبال مسایل الگویی حضرت فاطمه(س) برویم، از این جهت سبب شد،
یک کتاب راجع به سیره حضرت فاطمه(س) به رشته تحریر در آید که در نمایشگاه
کتاب امسال از سوی انتشارات بوستان کتاب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت،
برای تألیف این حدود ۱۲ هزار نام فاطمه را در صدها کتاب پیگیری کردم و آنچه
که مربوط به سیره فاطمه(س) بود و ایشان به آن عمل میکرد را در این کتاب
آوردهام.
پس حضرت زهرا(س) همانند سایر معصومین(ع) سیره داشتند و در
نتیجه الگو و حجت هستند، البته باید توجه داشت در خصوص سیره حضرت باید
مطالبی بیان شود که ارتباط تنگاتنگی با جامعه داشته باشد، بنابراین لزوم
توجه به آن خیلی ضروری به نظر میرسد.
پنج شنبه 29/1/1392 - 14:52
اهل بیت
از امام صادق(ع) پرسیدند چه کسی حضرت زهرا(س) را
غسل داد، حضرت فرمود: «امام علی(ع) غسل داد، چرا که صدّیقه را کسی جز صدّیق
نمیتواند غسل دهد».
به گزارش افکارنیوز،
هیچ کس توانایی شناخت حقیقت وجودی زهرای مرضیه را ندارد، مگر خداوند عز و
جل و اولیای خاص او، که بلندای شناخت فاطمه، پرندهای تیز پرواز را میطلبد
که از تمامی قیدها و بندها رها شده باشد، بیجهت نیست که صدیقه کبری(س)
سرّی از اسرار الهی است.
با این وجود، برای شناخت سبک زندگی فاطمی
استفاده از کلام حضرت معصومین(ع) به ویژه پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص)
میتواند چراغ راهی برای استفاده بهتر از برترین الگوی الهی باشد، چرا که
پدر گرامیاش بارها او را برترین زنان عالم و برترین زنان بهشتی یاد کرده
است.
آری! ابعاد وجودی آن بزرگوار فراتر از حضور در زمان و مکانی
خاص است، به این جهت که فضایل اخلاقی انسان هرگز اسیر زمان و مکان نمیشود،
این الگوی فضیلت برای همیشه تاریخ، شایستگی پیروی و متابعت را دارد و
فراگیری درس زندگی در مکتب انسانساز این بانوی نمونه، توفیقی بس ارجمند و
بزرگ است که هر کس را نصیب نمیشود.
به منظور شناسایی بهتر ابعاد
مختلف زندگانی حضرت زهرا(س) خبرگزاری فارس میزگردی را تحت عنوان «سبک زندگی
فاطمی» با حضور حجج اسلام محمدجواد مروجی طبسی نویسنده کتاب «دردانه
دلداده» و مدرس حوزه علمیه قم، حمید احمدی جلفایی نویسنده کتاب «صحیفه
فاطمیه» و پژوهشگر حوزه و دانشگاه و امیرحسین ملکپور محقق دانشنامه حضرت
زهرا(س) در در مؤسسه فرهنگی دارالحدیث قم برگزار کرد.
پیش از این خبرگزاری فارس به مناسبت دهه اول فاطمیه میزگردی را تحت عنوان «بررسی ابعاد زندگانی حضرت زهرا(س)» منتشر کرده بود.
در این میزگرد موارد زیر مطرح شده است:
-سه روایت از ۳ امام معصوم درباره حجت بودن فاطمه(ص)
-معنای زهد فاطمی
-حضور حضرت زهرا(س) با حجاب کامل در جامعه
-چرایی لزوم حجاب برای بانوان
-زمانی که یک زن به خدا نزدیکتر است و پاسخ زهرا(س)
-بالاترین الگوی کامل چیست؟
دلایل متقن برای حضور بانوان در عرصه سیاسی
-نمونهای از فعالیتهای سیاسی حضرت زهرا(س) در دوران کودکی
-نقش حضرت فاطمه(س) در جنگ احد
-گریه فاطمه(س) در حضور پدر هنگام مرگ خواهر
-معنای اسوه بودن
-فاطمه(س) الگویی فراتر از زمان
-وجود زهرا(س) در راستای تکمیل الگوهای تکامل انسانی است
-دلایل کم بودن روایات فاطمی
-لزوم کنکانش بیشتر در روایات فاطمی
-سبک زندگی فاطمی نیاز به غور بیشتری دارد
-بیشتر لحظات صدیقه طاهره چگونه گذشت؟
-برخی از سیره حضرت زهرا(س) مختص به شرایط آن زمان بوده است
-نکات خاص اخلاقی تنها برای عدهای خاص تجویز شده است نه برای عموم
-ماجرایی که فاطمه(س) را به یاد رحلت به دنیای باقی انداخت
-چه کسی حضرت زهرا(س) را غسل داد
-شرح ماجرای ازدواج فاطمه(س) از زبان همسرش
-نمونهای قرآنی درباره باطن زندگی امام علی و فاطمه زهرا
-لؤلؤ و مرجانی که در زندگی زهرای مرضیه رشد کردند
-بهترین سند قرآنی درباره شوهرداری حضرت زهرا(س)
-تقسیم کاری که پیامبر(ص) انجام داد
-نظر امام علی(ع) درباره کار کردن مردان در خانه
-مسئول اصلی خانه کیست؟ مرد یا زن؟
-هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) از زحمات همسرش میگوید
-لباسی که فاطمه زهرا(س) برای حفاظت امام علی(ع) بافت
-رابطه دستمزد حضرت زهرا(س) و نازل شدن آیه
-احترام به شوهر زمان و مکان نمیشناسد
- لزوم احترام متقابل همسران به یکدیگر
-احترام به شوهر در تربیت فرزندان اثر میگذارد
-چرا علی(ع) بار سوم راهی جنگ با عمر بن عبدود میشود
فارس:
مقام معظم رهبری در دیداری که با اساتید و معلمان خراسان شمالی داشتند بر
اهمیت لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی و رواج آن در جامعه تأکید داشتند، به
نظر شما در حال حاضر ترویج سبک زندگی فاطمی در جامعه چگونه میتواند مؤثر
باشد، آیا در حال حاضر میتوان نوع سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را در
جامعه گسترش داشت، به عبارتی دیگر چارچوب کلی و علمیاتی سبک زندگی فاطمی را
تشریح بفرمایید.
طبسی: متأسفانه امروز سبک زندگی در کشور متمایل به
سبک زندگی غربی شده است، به طوری که ساختار فیلمها بر اساس سبک زندگی
اسلامی استوار نیست، به نظر میرسد که باید از مسئولان خواست که یک عدهای
از اهل خبره کل فیلم را از ابتدا تا انتها ببینند تا مروج سبک زندگی غربی
نباشد. پنج شنبه 29/1/1392 - 14:51
اخلاق
مشكل ما صِرف تكثیر نسل نیست ما انسان میخواهیم،
خلیفةالله میخواهیم و حرمتی را كه قرآن برای انسان قائل شد، بنابراین
برای این كار باید از علوم تجریدی استفاده كنیم و مسیر انسانشناسی درست
نماییم تا رسالت زنها و مردها و راهكار مشخص شود
به گزارش افکارنیوز-
آیتالله العظمی جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید شیعیان ۲۷ فروردینماه
در دیدار مدیر و اعضای هیئت علمی مركز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مركز
مدیریت حوزههای علمیه خواهران در محل بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء
با وی در خصوص اصلاح الگوی كنترل جمعیت به تشریح مفهوم انسان از منظر دین
پرداخت و گفت: آنچه در بحث انسانشناسی محور است علوم و اصول تجریدی است و
هیچ ارتباطی با تجربه ندارد و آنچه ما با آن كار داریم و مشكل ما را حل
میكند علوم تجریدی است چرا كه نمیخواهیم دامپروری كنیم، میخواهیم
انسانپروری كنیم اما هنوز بسیاری نمیدانند كه تفاوت انسان و دام چیست؛
برخی خیال میكنند انسان یك حیوان ناطق است یعنی جانوری است كه حرف میزند
اما دین میگوید انسان، حیّ متألّه است.
وی ابراز کرد: مشكل ما صِرف
تكثیر نسل نیست ما انسان میخواهیم، خلیفةالله میخواهیم و حرمتی را كه
قرآن برای انسان قائل شد، بنابراین برای این كار باید از علوم تجریدی
استفاده كنیم و مسیر انسانشناسی درست نماییم تا رسالت زنها و مردها و
راهكار مشخص شود؛ در انسانپروری اول طرح و برنامه مهم است و بعد اجرا باید
در نظر گرفته شود.
آیتالله العظمی جوادی آملی با اشاره به
توانمندی كامل زنان متدین در اداره كردن امور مربوط به حوزه زنان بیان کرد:
ما در جامعهای زندگی میكنیم كه مثل سایر جوامع نیمی از آن مرد و نیمی از
آن زن است، ولی احتیاجات ما مشترك است، ما برای پرهیز از اختلاط و تماس
نامحرم ناچاریم زنهایی در جامعه داشته باشیم كه همه شئون جامعه را بلد
باشند، نیمی از این جامعه را باید خود بانوان اداره كنند و دیگر احتیاجی
نباشد كه كارهای ویژه زنان را مردها انجام بدهند و باید تمام نیازهای زنان
را خود آنان انجام بدهند.
استاد درس تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم
به تشریح مطالبات اصلی خداوند از زنان پرداخت و گفت: مطالبات زنان باید
مشخص بشود، مبنی بر اینکه مطالبه اصلی این قشر آن است كه مادر و همسری
نمونه باشند و بدانند حکمت خلقت بانوان ایجاد آرامش در منزل و برای اهل
منزل است.
وی با بیان اینکه مادر شدن مهمترین مسئولیت بر عهده زن
است، تصریح کرد: داشتن فرزند صالح و سالم، محصول استغفار و راه درست رفتن
مادر است بنابراین ما میخواهیم انسانی داشته باشیم كه خلیفةالله باشد و
این مطالبه خدا از ما است.
مفسر قرآن کریم با بیان این مطلب كه
سَكینت جامعه به عهده مادران جامعه است، تأکید کرد: خدا كه زن را آفریده
سَكینت را به عهده او گذاشته است, مسكن آشیانهای بیش نیست، چهاردیواری
است، سكونت جامعه، سَكینت جامعه به عهده مادران جامعه است و زن اگر نتواند
این امر را مدیریت بكند آن رسالت الهی را انجام نداده است و انسان اگر
بخواهند زمین را استعمار و مرمّت كند نیروی انسانی میخواهد.
آیتالله
العظمی جوادی آملی افزود: حضرت زهرا(س) زینت زن را مشخص كرده است؛ زینت زن
این است که نه نامحرم را ببیند نه نامحرم او را ببیند اما معنایش این هم
نیست كه زن از منافع جامعه بهرهمند نشده و محروم بشود بلکه زنان همه
كارهای خودشان را باید خودشان انجام دهند.
مرجع تقلید شیعیان به
نتایج اخروی داشتن فرزند صالح اشاره كرد و گفت: ما تصور میكنیم كه فرزند
را فقط برای همین میخواهیم كه مشكل داخلیمان حل بشود «یُمْدِدْكُم
بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ» اما تتمّهاش را عترت طاهرین فرمودند که «ولدٌ
صالحٌ یدعُ له» ما تا ابد نیازمند به اعقابیم، این ولدٌ صالح كه میگویند،
نوادگان انسان را نیز شامل میشود، پس داشتن فرزند تنها این نیست كه مشكل
دنیای ما را حل كند بلکه فرزند صالح مشكل آخرت را هم برای ما حل میكند به
شرط آنکه ما بتوانیم او را صالح بپرورانیم و دولت هم باید كمك بكند، ملت هم
باید كمك بكند چون این كار واجب كفایی است، الآن اگر مسئولان مملكتی به
فكر تكثیر نسل هستند باید همه جوانبش را هم رعایت بكنند.
وی تلاش
در تولید و قناعت در مصرف را راهكار مقابله با مشكلات اقتصادی و رفاهزدگی
عنوان كرد و افزود: اگر ما با تجمّل بخواهیم به سر ببریم هرگز چیزی ما را
راضی نمیكند؛ حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه تحلیلی نموده و میفرماید: مال
نعمت خوبی است ولی داشتن آن، كمال نیست و ما موظفیم دو كار بكنیم: تلاش در
تولید و قناعت در مصرف؛ اگر تلاش در تولید داشتیم مشكل اقتصادی پیدا
نمیكنیم و قناعت در مصرف داشته باشیم رفاهزدگی دامنگیر ما نمیشود. پنج شنبه 29/1/1392 - 14:50
اهل بیت
علوم فاطمه (س) زلال، شفاف، خالص و بسیار گسترده
بود. روزی به امیرالمؤمنین گفت: «نزدیک بیا تا از حوادث گذشته و حال و
آینده تا روز قیامت به تو خبر دهم.»
سرویس مذهبی افکارنیوز-
حضرت فاطمه سلام الله علیها عالمه غیر معلّمه بود. او تربیت شده رسول خدا
صلّی الله علیه و آله و سلّم بود و تمام علوم و معارف خود را مستقیما یا با
واسطه فرشته ها و پدر بزرگوارش از خداوند دریافت می کرد. چنین علومی را
علوم لدنی و غیراکتسابی گویند.
امام باقر علیه السّلام می فرماید: خداوند به فاطمه فرمود:
«إِنّی فَطَمتُکِ بِالعِلمِ؛ من شیر علم را به تو نوشاندم.»
«وَاللهِ لَقَد فَطَمَهَا اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی بِالعِلمِ؛ به خدا قسم خدای تبارک و تعالی شیر علم را به او نوشانید.»۱
علامه مجلسی گوید:
«فطمتک
بالعلم. یعنی: ارضعتک بالعلم حتی استغنیت و فطمت، او قطعتک عن الجهل بسبب
العلم، او جعلت فطامک من اللبن؛ من شیر علم را به تو نوشاندم. یعنی: به تو
علم و آگاهی دادم تا بی نیاز شدی؛ یا تو را به وسیله علم از جهل جدا کردم و
یا از شیر گرفتن تو را با علم قرین ساختم.»
آنگاه می گوید:
این عبارت کنایه از این است که : «او در ابتدای خلقتش عالم به علوم ربّانی بوده است.»۲
علوم فاطمه علیها السّلام زلال، شفاف، خالص و بسیار گسترده بود. روزی به امیرالمؤمنین گفت:
«اُدنُ
لِاُحَدِّثُکَ بِما کانَ وَ بِما هُوَ کائِنٌ وَ بِما لَم یَکُن إِلی
یَومِ القِیامَةِ؛ نزدیک بیا تا از حوادث گذشته و حال و آینده تا روز قیامت
به تو خبر دهم.»۳
ام سلمه گوید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و
سلّم مرا به ازدواج خود درآورد و امور دخترش فاطمه را به من واگذارد. من به
او ادب آموختم ولی: «کانت والله ادأب منی و اعرف بالاشیاء کلّها»؛ به خدا
قسم فاطمه از من مؤدّب تر و به همه چیز آگاه تر بود.»۴
منبع:
۱. بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۳.
۲. همان.
۳. همان، ص۸.
۴. بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۰.
۵. سیمای فاطمه زهرا علیه السّلام، ص۷۶-۷۷-۷۸. پنج شنبه 29/1/1392 - 14:47