اخبار
ابابیلی
دیگر
پنجم اردیبهشت، سالروز شکست نظامی آمریکا در
صحرای طبس است. در این حمله نظامی، شیطان بزرگ با مفتضحانه ترین وضعی شکست
خورد. شکست شیطان بزرگ در این عملیات، حمله فیلداران ابرهه را به خانه
کعبه در ذهن ها زنده می کند. لشگریان ابرهه، همچون نیروهای متجاوز
آمریکایی، از فراوانی قدرت و شوکت، تصور نمی کردند کسی بتواند مانع حمله
آنها به خانه کعبه شود، ولی آن هنگام که به سوی کعبه هجوم آغاز کردند، به
فرمان خداوند متعالی پرندگانی در آسمان ظاهر شدند و سنگ هایی که در منقار
داشتند، بر سر فیل سواران فرود آوردند و بدین وسیله، کافران یکی پس از
دیگری به هلاکت رسیدند. در پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ نیز دانه های ریز شن، دسیسه
بزرگ آمریکا را فرو شکست.
زمینه
ها
دخالت نظامی آمریکا که به شکست مفتضحانه ای
انجامید، کوششی برای رها سازی گروگان های آمریکایی بود که در جریان تسخیر
لانه جاسوسی، به دست دانشجویان پیرو خط امام به دام افتاده بودند. این
اقدامات آمریکا، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی صورت می گرفت؛ انقلابی که
ایران را از چنگال نفوذ آمریکاییان بیرون آورد. منابع سرشار نفت، موقعیت
حساس ایران به علت داشتن مرزهای طولانی با شوروی سابق، خریدهای سرسام آور
تجهیزات نظامی، داشتن نقش مثبت در مسئله اعراب و اسرائیل و دلایل فراوان
دیگر، ایران را به عنوان سودمندترین کشور برای آمریکاییان در آورده بود. با
پیروزی انقلاب، طبیعی بود که آمریکا برای بازگرداندن آب رفته به جوی، دست
به هر اقدامی بزند که انجام شبه کوتای نظامی در طبس، یکی از آنان بود.
جمعه 6/2/1392 - 16:6
آلبوم تصاویر
همه هیتلر را به عنوان سردمدار قتل و جنایت
میشناسند. اما تعداد کمی از مردم میدانند که او نقاشیهای خیلی زیادی هم
کشیده و بیشتر روی گلها، کلیساها و کشورها تمرکز میکرده است.
هیتلر،
دیکتاتور شکست خورده در جنگ جهانی دوم،
نقاشیهای رنگ روغن و آبرنگ خیلی زیادی خلق کرد. علاوه بر کشتن دهها
میلیون نفر از مردم، مثل کشتار دسته جمعی شش میلیون یهودی، هیتلر عادت داشت
گلها و کلیساها را به عنوان مدل
نقاشی خود انتخاب کند.!
جمعه 6/2/1392 - 16:0
آلبوم تصاویر
ترین آبشارهای جهانReviewed
by
--> آسمونی on
Aug 11Rating:
جمعه 6/2/1392 - 15:56
کاردستی و خیاطی
صنایع دستی یکی از مهمترین فعالیتهای
فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف و یکی از عوامل موثر در جهت
احیای سنتهای بومی و هویت ملی هر جامعه است. قصد ما در سلسله مطالب آشنایی
با هنرهای ایرانی، علاوه بر معرفی اجمالی این هنرها و آشنایی با شیوههای
تولید آنها، بازیابی جایگاه تزئینات
کاربردی این صنایع بومی در عرصه دکوراسیون است.
یکی از شاخههای مهم صنایعدستی در ایران
سفال و سرامیک است که در این شماره آشنایی مختصری با این هنر پیدا میکنیم و
در ادامه به آشنایی با ابزار و وسایل این هنر و آموزش تکنیکهای مختلف آن
میپردازیم.
تاریخچه
قدمت هنر سفالگری به تاریخ زندگی بشر
بازمیگردد. چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش در هم آمیخته شدهاند و هنری را
به وجود آوردهاند که به جرات میتوان گفت از کاملترین هنرهاست.
مردم ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و
قرار گرفتن بر سر شاهراه تمدنهای قدیم، از نخستین و چیرهدستترین
سازندگان اشیاء سفالین به شمار میرفتهاند. کهنترین اشیاء سفالی به دست
آمده در کاوشهای باستانشناسی ایران، آثار کشف شده از گنج دره در استان
کرمانشاه و همچنین غار کمربند در جنوب مازندران است که این سفالها متعلق
به هزاره هشتم (ق.م) هستند.
از تپههای باستانی دیگر میتوان به تپه
سیئلک کاشان، چشمه علیری و زاغه قزوین اشاره کرد. سفالگری در دوره اسلامی
در ایران پیشرفت فراوانی داشت. دوره سلجوقی را میتوان یکی از دورههای
درخشان هنر اسلامی دانست که مهمترین تحول در صنعت سفالسازی در این دوره
دستیابی به لعاب زرین فام یا هفترنگ است.
مواد
و ابزار
خاک رس به عنوان ماده اولیه سفالگری یکی از
بهترین خاکها برای این کار است که به فراوانی و به سهولت در دسترس قرار
دارد. به جهت آنکه گل نرم را میتوان به اشکال مختلف فرم داده و سپس آن را
با حرارت دادن ماندگار کرد، جلوهگر نوعی بیان به شمار میرود.
وسایل
و ابزار مورد نیاز برای سفالگری:
میزکار
گل لوییدار (مخصوص حجمدهی با ابزار دستی،
در این نوع گل از گیاه لویی برای منسجمتر کردن گل استفاده میشود.)
ظرف آب
اسفنج
ابزارهای کاهنده
ابزارهای افزاینده
لیسه
صفحهگردان و …
نحوه
کار و روشهای سفالگری
یکی از مهمترین قسمتهای کار ورزدادن گل
است. حرکت ورز، به معنای پیچش گل در خود، با کمک کف دست است. این عمل علاوه
بر یکنواخت و نرم کردن گل، سبب خروج حبابهای هوا از آن میشود.
هنر
سفالگری به دوطریق دستی و چرخی انجام میشود. تکنیکهای دستی شامل سه روش است:
۱-
پینچ (انگشتی)
روشی است که فقط از دستهای سفالگر برای شکل
دادن گل استفاده میشود. در این شیوه انگشت را میانه یک گلوله گلی فرو
برده و به آهستگی با انگشت شست و سبابه، گل را در کف دست چرخانده و شکل
میدهیم.
۲-
کویل (فیتیلهای)
در این روش ابتدا یک تکه گل را با ضخامت
مناسب (به اندازه کار بستگی دارد)، برای کف ظرف بر روی چرخ دوار مستقر
میکنیم. برای ساختن یک فیتیله گلی، تکهای گل را روی میز قرار داده و با
انگشتان باز آن را به جلو و عقب حرکت میدهیم. فیتیله آماده را بر لبه کف
ظرف قرار داده و به هم متصل میکنیم. برای بهتر چسبانده شدن فیتیلهها به
یکدیگر، سطح آنها را خراش داده و از گلابه استفاده میکنیم و تا انتهای
کار پیش میرویم.
۳-
اسلب (ورقهای)
در این روش با استفاده از وردنه، صفحات گلی
درست کرده و میگذاریم کمی سفت شوند. سپس با توجه به فرم اثر، صفحات را به
یکدیگر متصل میکنیم. دو سطح اتصال را با کمک ابزار خراش داده و به یکدیگر
وصل میکنیم. این روش بیشتر برای اجحام زاویهدار مورد استفاده قرار
میگیرد.
پخت
سفال
پس از ساخت اشیاء گلی و خشک شدن آثار، مرحله
پخت صورت میگیرد. کورهها در واقع اجاقهایی هستند که برای رسیدن به درجه
حرارت بالا انرژی خود را از طریق سوخت فسیلی یا برق تامین میکنند. این
حرارت تا ۹۵۰ درجه سانتیگراد میرسد. لعابی که بر روی بیشتر آثار سفالین
مشاهده میکنیم در واقع پوششی شیشهای است که آن را غیرقابل نفوذ کرده و از
نظر زیباییشناسی نیز میان هنرمندان ارزش خاصی دارد.
آثار لعاب خورده
در واقع دوبار حرارت کوره را تجربه میکنند، که بار دوم به جهت پخت و تثبیت
بر روی شیء سفالین صورت میگیرد.
سفال و سرامیک از جمله هنرهای مفرح است که
دارای پیشینه کهن و در عین حال دارای جذابیتهای امروزی است. با توجه به
گسترش علاقهمندی نسبت به فراگیری مهارتهای حجمسازی با گل و انعطافپذیری
این آموزشها در همه سطوح و سنین، امروزه مراکز زیادی تامین ابزار، مواد
مصرفی و امکانات پخت و … را فراهم میکنند. کارشناسان «منزل» نیز قصد دارند
با ارائه آموزشهای قدم به قدم شما را به درک لذتهای آفرینش آثار هنری
سفالین دعوت کنند. در شمارههای آتی همراه ما باشید.
-
نویسنده : مرضیه نادی زاده
جمعه 6/2/1392 - 15:53
دانستنی های علمی
آداب و
سنن در حمامهای ایرانReviewed by -->
آسمونی on Oct 16Rating:
سابقاً در همه جای ایران حمام عمومی وجود
داشت و اهالی محل اقلاً هفته ای یک بار به منظور نظافت به حمام می رفتند.
با این تفاوت که مردان قبل از طلوع آفتاب تا ساعت هشت صبح حمام می گرفتند و
از آن ساعت تا ظهر و حتی چند ساعت بعد از ظهر حمام در اختیار زنان بود.
امروز هم حمام عمومی در غالب نقاط ایران وجود دارد، منتها فرقش با حمامهای
قدیم این است که در حمامهای قدیم از خزینه استفاده می شد؛ ولی در حمامهای
عمومی جدید دوشتهای متعدد جای خزینه را که به هیچ وجه منطبق با اصول
بهداشتی نبود گرفته است. در حمامهای عمومی خزینه دار که امروزه در ایران
کمتر وجود دارد سنن و آدابی را از قدیم رعایت می کردند که بعضاً جنبه ضرب
المثل پیدا کرده است.
یکی از آن آداب این بود که هر کس وارد حمام
می شد، برای اظهار ادب و تواضع نسبت به افراد بزرگتر که در صحن حمام نشسته،
مشغول کیسه کشی و صابون زدن بودند، یک سطل یا طاس بزرگ آب گرم از خزینه
حمام بر میداشت و بر سر آن بزرگتر می ریخت. البته این عمل به تعداد افراد
بزرگ و قابل احترام که در صحن حمام نشسته بودند تکرار می شد. و تازه وارد
وظیفه خود می دانست که بر سر یکایک آنان با رعایت تقدم و تأخر آب گرم
بریزد. بسا اتفاق می افتاد که یک یا چند نفر از آن اشخاص مورد احترام در
حال کیسه کشیدن و یا صابون زدن بودند و احتیاجی نبود که آب گرم به سر و بدن
آنها ریخته شود، مع ذالک این عوامل مانع از ادای احترام نمی شد و کوچکترها
به محض ورود به صحن حمام خود را موظف می دانستند که یک طاس آب گرم بر سر و
بدن آنها بریزند و بدن وسیله عرض خلوص و ادب کنند.
از آداب دیگر در حمام عمومی خزینه دار قدیم
این بود که اگر تازه وارد کسی از آشنایان و بستگان نزدیک و بزرگتر از خود
را در صحن حمام می دید، فوراً به خدمتش می رفت و به منظور اظهار ادب و
احترام او را مشت و مال می داد یا اینکه لیف صابون را به زور و اصرار از
دستش می گرفت و پشتش را صابون می زد.
سنت دیگر این بود که هر کس وارد خزینه حمام
می شد به افرادی که شست و شو می کردند سلام می کرد و ضمناً در همان پله اول
خزینه دو دست را زیر آب کرده، کمی از آب خزینه بر می داشت و به یکایک
افراد حاضر از آن آب حمام تعارف می کرد. برای تازه وارد مهم و مطرح نبود که
افراد داخل خزینه از آشنایان هستند یا بیگانه، به همه از آب مفت و مجانی
تعارف می کرد و مخصوصاً نسبت به افراد بیگانه بیشتر اظهار علاقه و محبت می
کرد زیرا آشنا در هر حال آشناست، و دوست و آشنا احتیاج به تعارف ندارند. در
هر صورت این رسم از قدیمترین ایام یعنی از زمانی که حمام خزینه به جای آب
چشمه و رودخانه در امر نظافت و پاکیزگی مورد استفاده قرار گرفت، معمول
گردید.
بی فایده نیست که اطلاعات زیر درباره
حمامهای قدیم و آداب حمام رفتن، از نوشته شادروان علی جواهر کلام نقل شود:
«در عهد قاجاریه حمام رفتن در فصل زمستان
کار دشواری بود و غالب مردم اواخر پاییز حمام می رفتند و تا شب عید رنگ
حمام را نمی دیدند. این وضع منحصر به ایران نبود، فرنگیها هم تا پیش از
جنگهای صلیبی اصلاً اطلاعی از حمام نداشتند و همین که ایام جنگهای صلیبی به
شرق آمدند با حمام آشنا شدند. مع ذالک باز هم تا مدتی بعد از آن حمام
نرفتن در فرنگستان مد بود و مشهور است که یکی از ملکه های فرانسه همیشه
افتخار می کرد که پنجسال است به حمام نرفته است.
حمامهای قدیم معمولاً چند متر از سطح کوچه و
بازار پایینتر بود؛ چون اگر غیر از این می بود آب به خزانه سوار نمیشد. سر
در حمام شکل دیو و رستم و یا شیطان و مالک دوزخ را نقاشی می کردند و هنوز
هم بنده فلسفه آن را نفهمیده ام که نقش شیطان و دیو و رستم، با سر در حمام،
چه مناسبت دارد. در هر صورت چندین پله پایین می رفتیم تا به سر بنه یا
رختکن می رسیدیم. “بینه” یک حیاط
سرپوشیده ای بود که وسط آن حوض بزرگی قرار داشت. اطراف بینه سکوهای بلندی
دیده می شد که در آنجا رخت می کندند. استاد حمامی در کنار یکی از آن سکوها
یا بالای یکی از سکوها می نشست و جعبه دخل را هم بغل دستش می گذاشت. از سقف
بینه چراغ بزرگ گرد سوز و گاهی هم چهلچراغ تا بالای حوض آویخته بود. دور
تا دور سکوهای رختکن تیر می گذاشتند و به آن تیرها گویهای شیشه ای رنگارنگ
می آویختند. یک تغار (کاسه بزرگ سفالین) محتوی آلو و آب آلو روی چهارپایه
نزدیک حوض بود و چندین کاسه کوچک با قاشقهای چوبی پهلوی تغار می گذاشتند.
در ایام زمستان به جای آب آلو، لبو و آب لبو
را با کمی سرکه توی تغار می ریختند. علاوه بر استاد حمامی یک نفر به نام
“جامه دار” یک نفر به اسم “مشت و مالچی” و یک نفر هم به عنوان “پادو” در سر
بینه حضور داشتند و تا مشتری وارد می شد، پادو کفش مشتری را زیر سکو می
گذاشت و یک لنگ خشک روی سکو پهن می کرد. مشتری که لخت می شد، پادو یک لنگ
دیگر به او می داد. مشتری آن لنگ دوم را به کمر می بست. لباسهایش را توی آن
لنگ اول می پیچید و از سکو پایین می آمد. از دالان تاریکی می گذشت، و در
صحن حمام را می گشود و توی حمام می رفت.
در اینجا چند شاه نشین و چند ایوان و چند طاق نما و یک حوض کوچک آب سرد
بود و کارگران داخل حمام عبارت بودند از چند دلاک و یک پادو، آبگیر و دو سه
پادو….»
این نکته جالب هم ناگفته نماند که ایرانیان
تا عصر قاجاریه توی خزانه حمام نمی رفتند، زیرا به گفته مورخ معاصر شادوران
رحیم زاده صفوی همه حمامهای ایران، درهایش بسته بود و یک روزنه به نام
آخور می ساختند که به خزانه متصل بود و از آنجا آب برداشته خود را می
شستند. در آن زمان مردم توی خزانه نمی رفتند و درهای خزانه ها فقط قرن
گذشته باز شد و موجب کثافت گرمابه ها گشت.
جمعه 6/2/1392 - 15:48
مهدویت
در شب شهادت امام حسن عسگری (امام
یازدهم) مردم همه در خانه ایشان جمع شدند، بحث بر سر جانشینی ایشان بود
همه متوفق القول بودند که برادر ایشان به نام (جعفر) جانشین ایشان شود تا
صبح در مورد این مسئله صحبت میکردند اما غافل از اینکه خداوند جانشینی
بهتر برای این مقام در نظر گرفته بود.
بعد از اذان صبح همه ایستاده
بودند که برای نماز به چه کسی اقتدا کنند که همگان دیدند آقازاده ای ۵ ساله
وارد مسجد شد و رفت جلوی همه ایستاد و گفت که به من اقتدا کنید.
بله ایشان کسی نبود جز حجه ابن
الحسن العسگری (امام زمان)
از آن روز به بعد فوج فوج مرد از
شهرهای مختلف برای بیعت با ایشان می آمدند.
و از روز ۹ ربیع الاول ۲۶۰ هجری
حکومت جهانی ایشان آغاز شد.
جمعه 6/2/1392 - 15:44
اهل بیت
یکى از مباحث پیرامون شخصیّت حضرت
مهدى (عج)، زندگى شخصى و خانوادگى آن حضرت است، سخن از ازدواج یا عدم آن و
داشتن فرزند و مکان زندگى و وضعیّت زندگى اولاد او و کیفیّت زندگى آن حضرت
از بحثهاى جذّابى است که احیاناً در اذهان بسیارى از معتقدان به او
ابهاماتى وجود دارد، که معمولا با جوابهاى ضدّ و نقیضى نیز مواجه میشوند.
اساساً غیبت طولانى آن حضرت از
نگاه زندگانى شخصى و خصوصى وى این سؤال را بوجود میآورد که آیا در این
مدّت، حضرت مهدى(علیه السلام)ازدواج کرده است یا خیر؟
برخى این سؤال را به صورت اشکال
مطرح کرده و میگویند: اگر ازدواج کرده و همسر دارد، لازمهاش داشتن فرزند
است، و لازمه این نیز فاش شدن اسرار و شناسایى آن حضرت است، که با حکمت و
فلسفه غیبت منافات دارد.
و اگر ازدواج نکرده است، پس به
سنّت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) و به امر شرعى مستحب عمل نکرده
است، که اینهم با مقام و شأن آن حضرت نمیسازد، زیرا وى رهبر دینى مردم است و
در عمل به مستحبات همچون واجبات، باید پیشقدم باشد، و فرضِ وجود امامی که
مستحب مؤکّد شرعى را ترک کند، و در واقع عمل مکروهى را انجام دهد بسیار
مشکل، و جاى استبعاد دارد.
پس اگر ازدواج نکرده باشد اشکال
ترک مستحبّ از طرف معصوم، و اگر ازدواج کرده باشد اشکال فاش شدن اسرار و
تضادّ با فلسفه غیبت پیش می آید، و چون طرفین قضیّه با اشکال مواجه است،
عدّهاى چنین نتیجهگیرى میکنند که اصلا آن حضرت وجود ندارد.
نکته دیگر این که اصل ازدواج یا
عدم ازدواج آن حضرت جزء اعتقادات ما نیست، بلکه از مسائل شخصى است که در
روایات نیز به آن تصریح نشده، و مورد بحث امامان قبلى نیز نبوده است، و
کسانى هم که در دوران غیبت توفیق درک حضور آن حضرت را داشته اند آن قدر
سؤالات و مشکلات در ذهنشان بوده است که به اینگونه سؤالات نرسیدهاند.
در دوران غیبت صغرى نیز از نائبان
خاصّ، در این زمینه سخنى شنیده نشده است.
از سوى دیگر ذهن انسان در کنار
سؤال از ازدواج حضرت مهدى(علیه السلام)، سؤالات دیگرى نیز میسازد از جمله
این که:
آیا امام مهدى(علیه السلام) داراى
فرزند است؟
آیا مکان خاصّى براى زندگى وى و
فرزندانش وجود دارد؟
آیا فرض وجود فرزند و همسر براى
آن حضرت با حکمت و فلسفه غیبت سازگارى دارد؟
و در صورت ازدواج نکردن، آیا بر
خلاف سنّت و دستور پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) عمل نکرده است؟
و سؤالات دیگرى که این مقاله در
صدد جواب دادن به بعضى از آنهاست.
بنابراین، پس از طرح سؤال اصلى و
بیان دیدگاههاى متفاوت و دلائل آنها، و نیز بررسى دلائل، سعى میشود تا به
نتیجهاى مناسب و جامع برسیم.
آیا حضرت مهدى(علیه السلام) ازدواج کرده و داراى فرزند
میباشد؟
در پاسخ به این پرسش، با توجّه به
مسائل اعتقادى مانند: حکمت یا فلسفه غیبت، و نیز مسائل فقهى همچون استحباب
شرعى ازدواج، و متونى که مستقیم یا غیر مستقیم دلالت بر ازدواج آن حضرت
دارند، سه نظریّه وجود دارد:
ـ نظریّه أوّل: عدّهاى معتقدند که
حضرت مهدى(علیه السلام) ازدواج کرده است، و براى اثبات این نظریّه به
دلائل ذیل استناد جسته اند.
الف: استحباب ازدواج:
ازدواج و نکاح در اسلام مستحبّ
مؤکّد و سنّتى نبوى است، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) نسبت به
امر ازدواج و ترویج آن تأکید داشته، و امّت خود را به این امر تشویق و
ترغیب میکردند، و بارها فرمودهاند: «نکاح کنید و با تشکیل خانواده بر تعداد
خود بیافزایید، که من در روز قیامت به شما اگر چه فرزندى سقط شده باشد
مباهات میکنم.
در احکام دین ازدواج سنّتى حسنه و
مورد تأیید، و عزوبت (همسر نداشتن و مجرّد بودن) مکروه است.
و ازطرفى ازدواج نکردن، اعراض از
سنّت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) است، چرا که آن حضرت(صلى الله علیه
وآله وسلم)فرمود: «نکاح سنّت من است، و هر کس از آن اعراض کند (روى
برگرداند و ازدواج نکند) از من نیست.
اکنون که سالیان متمادى از عمر
حضرت مهدى(علیه السلام) میگذرد، آیا
می توان گفت: او مستحبّ مؤکّد را ترک، و مرتکب مکروه شده است؟
هرگز نمیتوان اینگونه نتیجه گرفت،
چرا که او امام است، و در عمل به مستحبّات شرعى از همه مردم سزاوارتر است،
پس او ازدواج کرده و داراى همسر میباشد.
در کتاب «النجم الثاقب» در پاسخ
منکرین وجود اهل و عیال براى امام مهدى(علیه السلام) چنین آمده است: «چگونه
ترک خواهند کرد، چنین سنّت عظیمه جدّ اکرم خود را با آن همه ترغیب و تحریص
که در فعل آن و تهدید و تخویف در ترک آن شده، و سزاوارترین امّت در اخذ به
سنّت پیغمبر امام هر عصر است، و تاکنون کسى ترک آن سنّت را از خصائص آن
حضرت نشمرده است.
و نیز در کتاب «الشموس المضیئة»
آمده است: «اگر در این زمینه (داشتن همسر و خانواده) هیچ نقل روایى وجود
نداشت، و فقط همین مطلبى که آن حضرت با وجود سنّ زیاد از نظر جسمی جوانى
قویّ البنیه است… و نیز میدانیم که آن حضرت به سنّت پیامبر(صلى الله علیه
وآله وسلم) عمل میکند، در قبول این مطلب که آن جناب همسر و فرزندانى دارد
کافى بود».
جمعه 6/2/1392 - 15:40
اهل بیت
پرهیز از افراط و تفریط:
امام زمام (عج) در توقیعی می فرمایند:
«تقوا پیشه کنید، تسلیم ما باشید و
کار را به ما واگذارید که بر ماست شما را از سرچشمه سیراب بیرون آوریم
چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوی ما بود … به سمت راست میل نکنید و به سوی
چپ نیز منحرف نشوید.»
توجه به آن حضرت همراه با محبت
امام زمان (ع) در توقیع شریفی
خطاب به شیعیان می فرمایند: «توجه خود را همراه با محبت و دوستی به سوی ما
قرار دهید و در مسیر دستورات روشن و قطعی دین حرکت کنید که همانا من برای
شما خیرخواهی می کنم و خداوند گواه است بر من و شما و اگر نبود علاقه ما به
نیکو بودن شما و رحمت و مهربانیمان بر شما، به سخن گفتن با شما نمی
پرداختیم.»
ولایت حضرت علی (ع)
در تشرف مرحوم علی بغدادی (ره) در
مسیر کاظمین، ایشان پرسش هایی را از محضر امام زمان (ع) می پرسد از جمله
می گوید:
پرسیدم: «روزی نزد مرحوم شیخ
عبدالرزاق که مدرس حوزه بود، رفتم. شنیدم که بر روی منبر می گفت: کسی که در
طول عمر خود روزها روزه باشد و شب ها را به عبادت به سر برد و چهل حج عمره
بجای بجای آورد و در میان صفا و مروه بمیرد ولی از دوستداران و محبان و
موالیان امیرالمؤمنین (ع) نباشد برای او چیزی محسوب نمی شود.» امام زمان
(ع) فرمودند: «آری والله برای او چیزی نیست.»
توسل به حضرت زینب (ع) جهت تعجیل در فرج
در تشرف آقا شیخ حسن سامرایی (ره)
در سرداب مقدس، حضرت فرمودند: «به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را
قسم دهند به حق عمه ام حضرت زینب (ع) که فرج مرا نزدیک گرداند.»
عرضه اعمال به محضر مقدس امام زمان (عج)
در تشرف مرحوم شیخ محمد طاهر نجفی
(ره) خادم مسجد کوفه، حضرت می فرمایند: «آیا ما شما را هر روز رعایت نمی
کنیم؟ آیا اعمال شما بر ما عرضه نمی شود؟»
شیعیان چرا ما را نمی خواهند؟!
مرحوم حاج محمد علی فشندی تهرانی
(ره) می گوید که در مسجد جمکران سیدی نورانی را دیدم، با خود گفتم این سید
در این هوای گرم تابستانی از راه رسیده و تشنه است ظرف آبی به دست او دادم
تا بنوشد و گفتم: آقا! شما از خدا بخواهید تا فرج امام زمان (ع) نزدیک
گردد. حضرت فرمودند: «شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند. اگر
بخواهند و دعا کنند فرج ما می رسد.»
اخلاص در عمل
یکی از علمای بزرگ اصفهانی می
گوید: «شبی در عالم رؤیا امام زمان (ع) را دیدم. به ایشان عرض کردم چه کنم
که به شما نزدیک شوم؟» فرمودند: «عملت را عمل امام زمان (ع) قرار بده.» من
به ذهنم رسید که یعنی در مورد هر کاری ببین اگر امام زمان (ع) این کار را
می کند تو هم انجام بده. پرسیدم: «چه کنم که در این امر موفق باشم؟!»
فرمود: «الاخلاص فی العمل؛ یعنی، در کارهای خود اخلاص داشته باش.»
بردباری و شکیبایی
در تشرف مرحوم سید کریم پینه دوز
(ره) از اخیار تهران که در خانه اجاره ای زندگی می کرده است و با پایان
یافتن مدت اجاره دچار رنج و زحمت می گردد ضمن اینکه به او بشارت می دهند،
نگران نباشید منزل درست می شود می فرمایند: «دوستان ما باید در فراز و نشیب
ها شکیبا و بردبار باشند.»
تحصیل معارف اهل بیت (ع)
مرحوم آیت الله میرزا مهدی
اصفهانی (ره) که سال ها در نجف اشرف نزد علمای بزرگ دانش آموخته بود و
اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله نایینی (ره) داشت و به دنبال درک حقایق،
مباحث فلسفه را نزد استادان فن تا بالاترین رتبه خوانده بود؛ می گوید:
«دیدم دلم آرام نگرفته و به درک حقایق عالم توفیق نیافته ام. رو به عرفان
آوردن و مدتی از محضر استاد عارفان و سالکان آقا سید احمد کربلایی (ره)
استفاده می کردم تا از نظر ایشان به حد کمال قطبیت و فناء فی الله رسیدم.
اما دیدم این مطالب و این رفتارها با ظواهر قرآن و سخنان اهل بیت علیهم
السلام موافق نیست و به آرامش و اطمینان قلب نرسیده بودم.»
مرحوم میرزا مهدی اصفهانی (ره)
تنها راه نجات را در توسل به پیشگاه حضرت مهدی (ع) می بیند، به همین جهت می
گوید: «خود را از بافته های فلاسفه و افکار عرفان خالی کردم و با کمال
اخلاص و توبه به آن حضرت توسل پیدا کردم. روزی در وادی السلام نزد قبر حضرت
هود و صالح علیهماالسلام در حال تضرع و توسل بودن که حضرت صاحب الزمان
(عج) را مشاهده کردم.» ایشان فرمودند: «طَلَبُ المَعارِفِ مِن غَیرِ
طَریقِنا اَهل البیت مُساوِقَّ لِلأنکارنا و قَد اَقامنی الله و انا
الحُجّه بنُ الحسن؛ یعنی، جست و جوی معارف و شناخت طریق از غیر مسیر ما اهل
بیت طهارت مساوی است با انکار ما و همانا خداوند مرا برای هدایت بشر برپا
داشته است و من حجه بن الحسن هستم.» مرحوم اصفهانی (ره) می گوید: «پس از آن
از فلسفه و عرفان بیزاری جستم و تمامی نوشته های خود را در این موارد به
رودخانه ریختم و به سوی قرآن و احادیث پیامبر (ص) روی آوردم.»
کمک به مردم
در توقیعی شریف، به مرحوم آیت
الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی (ره) دستور دادند: «اُرخِص نَفسَک وَ
اَقبِل مجلِسَک فِی الدِّهلیز واقضِ النّاس نحن نَنصُرکُ؛ یعنی، خودت را
برای مردم ارزان کن! و در دسترس همه قرار بده و محل نشستن خود را در دهلیز
خانه ات قرار بده تا مردم سریع و آسان با تو ارتباط داشته باشند و حاجت های
مردم را برآورد، ما یاریت می کنیم.»
توجه به پدر و مادر
در احوالات یکی از محبان و شیعیان
آمده که پدر پیری داشت و بسیار به او خدمت می کرد. ایشان شب های چهارشنبه
به مسجد سهله می رفت اما پس از مدتی این کار را ترک نمود. دلیل آن را
پرسیدند، گفت چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفتم در شب آخر نزدیک مغرب تنها
به مسجد سهله می رفتم عرب بیابانی را دیدم سوار بر اسب که سه بار به من
فرمود: «از پدرت مراقبت کن.» من فهمدیم که امام زمان (ع) راضی نیستند من
پدرم را بگذرام و به مسجد سهله بروم.
توسل به قمر بنی هاشم (ع)
از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی
(ره) نقل شده است که یکی از علمای نجف اشرف که به قم آمده بود می گفت:
«مدتی برای رفع مشکلی به مسجد جمکران می رفتم و نتیجه نمی گرفتم روزی هنگام
نماز دلم شکست و عرض کردم مولا جان! آیا بد نیست با وجود امام معصوم (ع)
به علمدار کربلا قمر بنی هاشم (ع) متوسل شوم و او را در نزد خدا شفیع قرار
دهم؟!» در حالتی میان خواب و بیداری امام زمان (ع) فرمودند: «نه تنها بد
نیست و ناراحت نمی شوم بلکه شما را راهنمایی می کنم که چون خواستی از حضرت
ابوالفضل العباس (ع) حاجت بخواهی این چنین بگو: یا أبالغوث ادرکنی.»
احترام به قرآن
در تشرفی که برای مرحوم حاج شیخ
محمدحسن مولوی قندهاری در حرم مطهر ابوالفضل العباس (ع) روی داده است ایشان
می گوید دیدم قرآنی روی زمین بر سر راه افتاده است به من فرمودند: «هوشیار
باش و به قرآن احترام کن. من خم شم و قرآن را برداشتم و بوسیدم و در قفسه
گذاشتم.»
خدمت به محرومان
آقای محمد علی برهانی می گوید در
خرداد ۱۳۵۸ هـ.ق برای رسیدگی به مردم محروم منطقه فریدن رفته بودم. هنگام
بازگشت ماشین خراب شد و در بیابان تنها ماندم. دیدم چاره حز توسل به مولایم
حضرت صاحب الزمان (ع) نیست، به آن حضرت متوسل شدن و گفتم: «یا اباصالح
المهدی! ادرکنی.» ناگهان وجود مبارک امام زمان (ع) تشریف آوردند و ضمن
بشارت به آمدن وسیله نقلیه فرمود: «ما هم اینجا رفت و آمد می کنیم. شما هم
خیلی مأجورید چون خدمت به محرومین می کنید. و این روش جدّم حضرت علی (ع)
است. تا می توانید در حدّ تمکّن به این طبقه خدمت کنید و دست از این کار بر
ندارید که کار خوبی است.»
روضه حضرت ابوالفضل (ع)
در تشرّف آقای محمد علی فشندی
تهرانی (ره) پس از اینکه نماز امام حسین (ع) در شب هشتم ذیحجه را به او یاد
می دهند حاج محمد علی می پرسد: «فردا شب امام زمان (ع) در چادرهای حجاج می
آید و به آنان نظر دارد؟» فرمود: «در چادر شما می آیند چون فردا شب مصیبت
عموریم حضرت ابوالفضل (ع) در آن خوانده می شود.»
ایران شیعه، خانه ماست
مرحوم آیت الله میرزا محمد حسن
نائینی (ره) در دوران جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط قوای انگلیس و روس
خیلی نگران بودند از این که کشور دوستداران امام زمان (ع) از بین برود و
سقوط کند. شبی به امام عصر (ع) متوسل می شود و در خواب می بیند دیواری است
به شکل نقشه ایران که شکست برداشته و خم شده است و در زیر این دیوار تعدادی
زن و بچه نشسته اند و دیوار دارد روی سر آنها خراب می شود. مرحوم نائینی
چون این صحنه را می بیند بسیار نگران می شود و فریاد می زند: «خدایا، این
وضع به کجا خواهد انجامید؟» در همین حال می بیند حضرت ولی عصر (ع) تشریف
آوردند و با دست مبارکشان دیوار را که در حال افتادن بود گرفتند و بلند
کردند و دوباره سر جایش قرار دادند و فرمودند: «اینجا (ایران شیعه)، خانه
ما است. می شکند، خم می شود، خطر است ولی ما نمی گذاریم سقوط کند ما نگهش
می داریم.»
مواظبت بر قرائت و خواندن قرآن
در تشرّف شیخ محمد حسن مازندرانی
که به بیماری سل مبتلا بوده است او را شفا می دهند و به او می فرمایند: «بر
ت باد به مواظبت بر قرائت قرآن.»
جمعه 6/2/1392 - 15:17
اهل بیت
مقصود از شرایط ظهور، همان شرایطى
است که تحقق روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانى به آنها
بستگى دارد و مى توان تعداد این شرایط را چنین دانست.
شرط اول: وجود طرح و برنامه عادلانه کاملى
که عدالت خالص واقعى را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مکانى
پیاده کرد و براى انسانیت سعادت و خوشى به بار آورده و تضمین کننده سعادت
دنیوى و اخروى انسان باشد. روشن است
که بدون چنین برنامه و نقشه جامعى، عدالت کاملا متحقق نخواهد شد.
شرط دوم: وجود
رهبر و پیشواى شایسته و بزرگ که شایستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته
باشد.
شرط سوم: وجود
یاران همکار و همفکر و پاسدار در رکاب آن رهبر واحد براى پیاده کردن جهانى
آن اهداف بلند. ویژگیهایى را که این افراد مى بایست واجد باشند، در همین
شرط نهفته است زیرا این افراد باید داراى خصوصیات معینى باشند تابتوانند آن
کار مهم را انجام دهند و گرنه هر گونه پشتیبانى کفایت نمى کند .
شرط چهارم: وجود
توده هاى مردمى که در سطح کافى از فرهنگ و شعور اجتماعى و روحیه فداکارى
باشند. تا در نخستین مرحله موعود گروه هاى اولیه پیروان حضرت مهدى (عج) را
تشکیل دهند زیرا آن افراد با اخلاص درجه یک که شرط سوم با وجود آنها محقق
مى شود، گروه پیشرو جبهه جهانى هستند .
لازم به ذکر است که شرایط چهار
گانه فوق مربوط به پیاده کردن عدالت خالص در روز موعود است ولى چنانچه نسبت
به شرایط ظهور بسنجیم، یکى از آنهاکه وجود رهبر باشد، کم مى شود. و سه شرط دیگر باقى مى ماند زیرا
معنى ظهور آن است که فرد آماده قیام در آن روز وجود دارد که مى خواهد ظاهر
شود و با گفتن این کلمه شرط دوم را ضمنى پذیرفته ایم و خواه ناخواه سه شرط
بیشتر باقى نمى ماند .
جمعه 6/2/1392 - 15:11
اطلاعات دارویی و پزشکی
خوردن سوسیس و کالباسReviewed
by
Elmira on
Dec 19Rating:
سوسیس و کالباس، یکی از نمونههای
مواد غذایی است که به راحتی آماده مصرف میشود و در عین حال بسیار خوشمزه
است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد.
اما افزایش استقبال مصرف کنندگان از انواع سوسیس و کالباس، در شرایطی
مشاهده میشود که بسیاری از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع مواد
غذایی اشاره میکنند. این در حالی است که مصرف نوشابهها، سوسیس و کالباس
نیز همپای این مواد هر روز افزایش مییابد به همین علت اغلب کودکان و
نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روی و انواع ویتامینها مواجه هستند و رشد
آنها به طور کامل انجام نمیشود.
سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در این رابطه میگوید: ۲ مسأله اصلی در
موضوع استفاده از سوسیس و کالباس
وجود دارد که سوسیس و کالباس از چه موادی تهیه میشود و در تهیه این
فرآورده آیا از استانداردهای تعیین شده، تبعیت میکنند.
تمام محصولات موجود در بازار در کارخانههای نامآور تولید نمیشود، مشخص
نیست سوسیس و کالباسهای فلهای موجود در بازار با چه مواد اولیهای و در
چه اماکنی تولید میشود و نباید میزان مصرف مواد نگهدارنده نیترات و
نیتریت در این مواد از میزان استاندارد بیشتر باشد و مدت نگهدارندگی آنها
نیز نباید افزایش یابد. این مواد توان دفاعی بدن را تحت فشار قرار میدهد و
موجب هجوم اسیدهای چرب اشباع شده، میشود و عوارض آن به صورت بیماریهای
قلبی، عروقی و سرطانها بروز میکند. مصرف استاندارد مواد نگهدارنده
مسئلهای ایجاد نمیکند اما بیش از آن خطرناک است.
۱ ) سوسیس، فشار خون را بالا
میبرد
کارشناسان تغذیه در انگلیس هشدار دادند مقدار نمک موجود در اکثر سوسیسها
بیشتر از نمکی است که در یک پاکت چیپس وجود دارد. گروهی از متخصصان تغذیه
به مطالعه روی محتوای نمک موجود در گوشت تازه، گوشت منجمد و سوسیسها
پرداختند و متوجه شدند از بین ۲۴۶ محصول مختلف سوسیس که در این کشور توزیع
میشود مقدار نمک موجود در آنها بیشتر از نمک یک پاکت چیپس است.
در واقع برای هر ۵۰ گرم گوشت فراوری شده در هر وعده خطر بیماریهای قلبی تا
۴۲ درصد افزایش مییابد و خطر دیابت نیز تا ۱۹ درصد بالاتر میرود
این متخصصان میگویند وقتی فردی در روز فقط ۲ عدد سوسیس به عنوان وعده
غذایی مصرف میکند، حدود نیمی از حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه نمک را
دریافت کرده است. این کارشناسان
تاکید دارند که گرانتر بودن کالا به معنی سالمتر بودن آن نیست، چون در
برخی موارد حتی محصولات گرانتر، نمک بیشتری دارند.
نمک فشار خون را بالا میبرد و منجر به سکته مغزی، حمله قلبی، پوکی استخوان
و بیماریهای کلیوی میشود به همین خاطر هر فرد مجاز نیست که بیش از ۶ گرم
نمک در روز مصرف کند.
۲ ) سوسیس و کالباس؛ مضر برای پوست
در سالهای اخیر استفاده از فرآوردههایی چون سوسیس و کالباس به صورت
چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که این مواد در کنار طعم جذب
کنندهی خود، مضرات فراوانی خواهند داشت.
دکتر فرید صفر، پژوهشگر بیماریهای پوستی گفت: مصرف زیاد سوسیس و کالباس
ممکن است در مواردی کهیر ایجاد کند اما در بیشتر موارد تشدید کنندهی برخی
بیماریهای پوستی از جمله خارش و یا بیماریهای حاد پوستی است.
بیشترین عامل تحریک کنندگی این مواد، فلفل، ادویه و مواد رنگی و افزودنی
است که در آن به میزان زیاد وجود دارد بنابراین به افرادی که سابقه
بیماریهای پوستی، خارش یا کهیر دارند، توصیه میشود مصرف این قبیل
فرآوردهها را به حداقل برسانند و ترجیحاً از مصرف آنها خودداری کنند.
ضمناً در بسیاری از موارد اطمینانی از سلامت گوشت مصرفی در این فرآوردهها
نیز وجود ندارد.
۵ خطر سوسیس و کالباس برای بدن
۳ ) خطر بروز سرطان مثانه با مصرف سوسیس و کالباس
مصرف سوسیس و کالباس خطر بروز سرطان مثانه را ۳۰ درصد افزایش میدهد.
محققان تاکید کردند: مواد افزودنی که در گوشتهای فرآوری شده شامل سوسیس و
کالباس استفاده میشوند، خطر ابتلا به این سرطان را تشدید میکنند. محققان
در تشریح این اثرگذاری، متذکر شدند که نمکهایی مثل نیتریت سدیم و نیترات
سدیم در این غذاها میتوانند با اسید معده واکنش انجام داده و در طول
فرآیند هضم و جذب غذا، مواد سرطانی را تشکیل دهند.
در این پژوهش دانشمندان انستیتو ملی سرطان در راکویل آمریکا، رابطه بین
مصرف افزودنیهای گوشتی و خطر بروز سرطان مثانه را مورد ارزیابی قرار
دادند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، دکتر آماندا کروس محقق
اصلی در این پژوهش یادآور شد که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری
است. البته چندین پژوهش دیگر نیز وجود این رابطه را تایید کرده است.
۴ ) سوسیس و کالباس باعث
ابتلا به بیماریهای ژنتیکی میشود
محمد تقی اکبری، رئیس انجمن ژنتیک ایران میگوید: مصرف سوسیس و کالباس
قطعاً در ابتلا به بیماریهای ژنتیکی اثر دارد، البته این ابتلا به مرور
اتفاق میافتد.
میزان بیماریهای ژنتیک در ایران نظیر سایر کشورهاست و در مواردی به دلیل
ازدواج خویشاوندی بیشتر از سایر کشورها میباشد. امکانات موجود برای تشخیص
و شناسایی بیماریهای ژنتیکی به این صورت است که سازمان بهزیستی مراکز
مشاوره ژنتیک برای بیماریهای ژنتیک طی دهه گذشته در استانهای مختلف ایجاد
کرده است و مراکز بهداشت سراسر کشور نیز به بیماریهای ژنتیک پرداختهاند.
در حال حاضر حداقل ۱۳ تا ۱۶ هزار بیماری ژنتیکی وجود دارد که برخی از آنها
شیوع بالا دارد و شیوع برخی خیلی پایین است. متأسفانه آمار دقیقی از همه
مبتلایان به بیماریهای ژنتیکی نداریم؛ اما در مورد بیماریهای غربالگری
شده مانند تالاسمی میتوان آمار داد.
مصرف زیاد سوسیس و کالباس ممکن است در مواردی کهیر ایجاد کند اما در بیشتر
موارد تشدید کنندهی برخی بیماریهای پوستی از جمله خارش و یا بیماریهای
حاد پوستی است
بیماریهای ژنتیکی ۲ دسته هستند: این بیماریها
یا ارثی هستند و از پدر و مادر به ارث میرسند یا بر اثر جهش جدید در
ژن فرد به وجود میآید. به عنوان مثال آکندروپلازی که کوتاهی قد را موجب
میشود، دوسوم به علت جهش جدید در ژن ایجاد میشود. یکسوم افرادی که به
هموفیلی مبتلا میشوند بر اثر جهش جدید است و قبلاً پدر و مادر فرد به آن
مبتلا نبودهاند.
سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه در این رابطه میگوید: مصرف بیش از حد
مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکالهای آزاد که بر اثر
استفاده از این مواد به وجود میآید، میتواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و
یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. افرادی که در دوره رشد قرار
دارند نیازمند ۴ گروه اصلی نان، غلات، سبزی و میوه هستند. هر روزه هر فرد
به سبزی پخته یا خام۳۰۰ تا ۷۰۰ گرم و میوه ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم نیاز دارد. بهبود
روش زندگی و مناسب بودن مواد غذایی روی رفتار ژنها تأثیر میگذارد.
۵ ) دشمنی سوسیس و کالباس با قلب
تحقیقات تازه حاکی از آن است که گوشتهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس به سلامت قلب آسیب
میرساند.
به گزارش هلثدینیوز، بررسیهای دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان میدهد که
چربیهای گوشت قرمز موجود در گوشتهای فرآوری شده عامل خطری برای
بیماریهای قلبی است. واژه گوشت فرآوری شده به هر گوشتی اشاره میکند که با
دودی شدن، نمک سود کردن و اضافه کردن مواد شیمیایی خاص و مواد نگهدارنده
تهیه میشوند. همبرگر، سوسیس، کالباس و ژامبونها جزو گوشتهای فرآوری شده
هستند.
برای کاهش خطر حملات قلبی و دیابت افراد باید از مصرف زیاد گوشتهای فرآیند
شده اجتناب کنند. به عنوان مثال نباید زیاد در وعدههای غذایی خود
هاتداگ، سوسیس و یا کالباس بخورند. مصرف این غذاها نباید بیش از یک بار در
هفته باشد.
طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد روی یک میلیون و دویست هزار نفر که
نتایج آن در کنفرانس انجمن قلب آمریکا مطرح شد، مشخص شد ۲۳ هزار و هشتصد
نفر از این افراد دچار بیماریهای قلبی بوده و ۲ هزار و دویست نفر هم به
سکته مبتلا شده و ۱۰ هزار نفر دیابت داشتند.
مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکالهای آزاد که بر
اثر استفاده از این مواد به وجود میآید، میتواند اطلاعات DNA را تغییر
دهد و یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد
محققان در این بررسی دریافتند که افرادی که گوشت قرمز فراوری نشده مصرف
میکردند به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر بیماریهای قلبی و
دیابت
قرار داشتند. اما در هر حال خوردن گوشتهای فرآیند شده با افزایش خطر ابتلا
به این دو بیماری ارتباط داشت. در واقع برای هر ۵۰ گرم گوشت فراوری شده در
هر وعده خطر بیماریهای قلبی تا ۴۲ درصد افزایش مییابد و خطر دیابت نیز
تا ۱۹ درصد بالاتر میرود.
به گفته محققان وجود نمک، مواد شیمیایی نگهدارنده و چربی دلیل ابتلا به
بیماریهای قلبی و دیابت است. خوب است بدانیم که هم گوشتهای فراوری شده و
هم سایر غذاها نظیر کره و پنیری که
دارای چربیهای اشباع باشند با ابتلا به بیماریهای مزمن ارتباط دارند و
باید در مصرف آنها محدودیت وجود داشته باشد.
- منبع : ایسنا همشهری فارس
سلامت نیوز
جمعه 6/2/1392 - 15:3