قبل از بوجود آمدن اینترنت و وب, رویای زاندا مطرح بود. در این رویا تمامی
علوم, مستندات, تصاویر, صوت, ویدئو و… توسط هر فرد كه دارای یكدستگاه كامپیوتر
بود در هر زمان و مكان د لخواه, قابل دستیابی بود. زاندا، رویای" تدنلسون " از یك
كامپیوتر خیالی بود. وی دنیائی را كه در آن اطلاعات از طریق ابر متن ها و ابر رسانه ها
بصورت یك شبكه تار عنكبوتی بهم متصل و مرتبط می گردیدند, پیش بینی كرده بود. دراین دنیا ا
طلاعات بصورت یك كتابخانه جهانی در نظر گرفته می شوند. دستیابی به این
كتابخانه جهانی و استفاده از آن تاثیر شگرفی در جوامع متفاوت بشری را بدنبال داشته و
منشا بروز تحولات عظیم در حیات بشری خواهد بود.
نحوه شكل گیری و بوجود آمدن وب
زاندا یك رویا بود، ولی امروز با واقعیتی بنام وب مواجه هستیم. به کمک وب
اطلاعات موجود، صرفنظر از محل استقرار بهم پیوند خورده و امكان دستیابی به دریائیاز ا
طلاعات برای استفاده كننده فراهم میگردد. اطلاعات فوق دارای ماهیتی كاملا" پویا
می باشند. اطلاعات موجود در یك دایره المعارف بصورت ایستا می باشند ولی اطلاعاتموجود در وب بصورت پویا بوده و دائما
" بهنگام میشوند. با استفاده از وب میتوان در
سریعترین زمان ممكن به جدیدترین اطلاعات دستیابی پیدا كرد.اطلاعات فوق از طریق
سایت های متعدد كه هر كدام می توانند در یك و یا چندین محل مستقر یاشند در
اختیار استفاده كننده قرار میگیرد. وب پتانسیل بالای خود را مدیون دو تكنولوژیاست. در (
HyperMedia) " و" ابر رسانه ها (HyperText)" مدرن: " ابر متن ها
ابرمتن ها, اطلاعات مرتبط با استفاده از یك روش مدون بهم پیوند زده میشوند. با استفادهاز ارتبا
طات تعریف شده بین اطلاعات، میتوان با هر روش دلخواه و طی یك مسیر خطی
و یا غیر خطی به اطلاعات مورد نظر دستیابی پیدا كرد.
7
بهر حال زمانیكه مجموعه وسیعی از اطلاعات را با هر روش ممكن ذخیره نمائیم,
می بایست روشهائی را نیز برای بازیابی و دستیابی به آنان تدوین نمود. در مدلهای
قدیمی جهت حرکت از یك صفحه (یك حریم اطلاعاتی) به صفحه دیگر، می بایست
بصورت خطی حركت نمود.( ابتدا صفحه یك و در ادامه صفحه دو و …) در یك
ابر متن با استفاده از اطلاعات تعریف شده میتوان از یك واژه به واژه دیگر پرش و
اطلاعات مربوطه را مشاهده نمود.مثلا" در یك دایره المعارف كه بصورت ابر متنی پیادهسازی شده است, میتوان ا
طلاعاتی را در رابطه با " نیما یوشیج " مشاهده و در همان
وضعیت اطلاعاتی را نیز در رابطه با " یوشیج " زادگاه وی مشاهده نمود. در زمان مشاهدها
طلاعات در رابطه با "یوشیج " میتوان اطلاعاتی را در رابطه با استان مازندران نیز دریافت
كرد. در گذشته اكثر اطلاعاتی كه از طریق وب دراختیار استفاده كنندگان قرار می گرفتبود, ولی امروزه با بكارگیری امكانات چند رسانه ای (
Text)" بصورت"متن
نظیر صوت, گرافیك, انیمیشن و تصویر میتوان اطلاعات را با اشكال (MultiMedia)متفاوت بر روی سایت های ا
طلاعاتی مشاهده نمود. مثلا" میتوان یك سایت اطلاعاتی از
فیلم های ویدئوئی را ایجاد و علاقه مندان به استفاده از سایت، از طریق وب قادر بهدستیابی فیلم مورد ع
لاقه خود خواهند بود.
وب بعنوان بخشی از اینترنت محسوب میگردد (اینترنت یك شبكه گسترده جهانیاز كامپیوترهای بهم مرتبط می باشد). وب ی
ك سیستم مدیریت بانك اطلاعاتی سرویس
دهنده / سرویس گیرنده بوده كه از یك ساختار و معماری مشخص جهت بازیابیبا آگاهی از این معماری (
Browser) اطلاعات استفاده می كند. تمامی مرورگرها
قادر به دستیابی به اطلاعات موجود خواهند بود. مرورگرها, نرم افزارهائی هستند كه پساز نص
ب و بهره برداری از آنان میتوان از یك سایت اطلاعاتی به سایت دگر حركت
نمود.اولین بار یك برنامه نویس انگلیسی بنام " برنرز لی " ایده تركیب ابر رسانه ها را
منابع اطلاعاتی اینترنت مطرح نمود. قبل از وب منابع و اقلام اطلاعاتی گوناگونی در
8
اینترنت وجود داشت ولی دستیابی به آنها بسادگی میسر نبود. در سال ١٩٨٩ "زمانیكه"
برنرزلی" بر روی یك پروژه فعالیت می كرد, مشاهده نمود كه دستیابی به اطلاعات مورد
نیاز جهت كار همزمان بر روی پروژه برای افراد, عملیاتی طاقت فرسا و مشكل است.ویبا بهره گیری از تكنولو
ژی ابر متن ها, شبكه ای از مستندات مورد نیاز افراد جهت فعالیت
در پروژه های گوناگون را فراهم آورد. در این حالت ارتباطات متعددی به صفحاتمستندات, ایجاد و تمامی جزئیات مربو
طه از دید استفاده كننده مخفی می ماند.
مستندات وب ، می بایست با یك قالب خاص نوشته شوند, بگونه ای كه ابر متن ها
Hyper Text Markup HTML بتوانند با یكدیگر كار نمایند. این قالب خاص
نامیده شد. ( Language)
Standard Generalized Markup ) SGML) این زبان بعنوان زیر مجموعه زبان
استانداردی جهت تعریف فورمت در مستندات SGML. محسوب میگردد ( Language
متنی است.از استاندارد فوق در گذشته اغلب جهت عملیات مربوط به نشر رومیزی
استفاده می شد." برنرزلی " از قابلیت های ابرمتن ها برای ایجاد اولین مستندات در وباستفاده نمود.جهت دستیابی به اولین سایت های وب از ی
ك مرورگر خطی وب استفاده
می شد. این مرورگر محدود به استفاده از صرفا" یك خط از اطلاعات بود. در این مدلجهت دستیابی به دو سایت
TelNet می بایست از یكی از نرم افزارهای اینترنت بنام
استفاده میگردید. این Nxo01.cern.ch و یا Infacern.ch اولیه وب با نامهایبود. اك
ثر Follow a Link و Start a Search : مرورگر دارای دستوراتی نظیر
اطلاعات موجود در سایت های اولیه ، از امكانات ابر متن ها استفاده نمی كردند و همین
امر باعث عدم بكارگیری قابلیت های ابرمتن ها در مستندات اولیه و عدم رشد مناسب
وب گردید. مهمترین عامل رشد و فراگیر شدن وب در سطح جهان, عرضه مرورگر "
موزائیك " به بازار بود.
پس از تایید محصول انتخاب شده بدون شیوه خرید با امتیاز در کادر کوچک کدر بازاریاب کد
181756 راوارد کنید تا تخفیف ویزه بگیرید.
مزایا:با استفاده از این کد(181756) عتخفیف متناسب با محصول انتخاب شده را میگیرید( مثلا یک محصول 2000 تومانی 300 تا 500 تومان تخفیف و هرچه قیمت بیشتر باشد این تخفیف با استفاده از این کد بیشتر است) هرچه قدر بخواید میتونید از کد 181756 استفاده کنید.
ازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینیاست که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار میشود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و میتواند منجر به زایش فرزند شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنسگرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.
فهرست مندرجات[نهفتن] - ۱ سیر تاریخی ازدواج
- ۲ ازدواج در دیدگاههای جامعهشناختی
- ۳ ازدواج از دیدگاه حقوقی
- ۳.۱ جهان
- ۳.۲ ایران[نیازمند منبع]
- ۴ ازدواج در ادیان و مذاهب
- ۴.۱ اسلام
- ۴.۲ دین بهائی
- ۴.۳ دین مسیح
- ۴.۴ دین یهود
- ۵ پانویس
- ۶ جستارهای وابسته
- ۷ منابع
|
سیر تاریخی ازدواج
ایران باستان
در زمان ساسانی نوع اصلی ازدواج ایرانی «زنیِ پادِخشای» خوانده میشد که در واقع انتقال قیمومیت دختر از پدر به شوهر بود.[۱] انواع دیگری هم از ازدواج بود از جمله «چَگَر» که هنگامی بود که شوهر توانایی فرزندآوری نداشت و زن خود را به عنوان همسر موقت به یکی از نزدیکان میداد تا فرزند آورد. چگر را به صورت چَکَر هم نوشتهاند.[۲] نوع دیگر که باعث بحث و جدلهای زیادی میان امروزیان شدهاست خویدوده بود که ازدواج با محارم است. [۳]
ازدواج در دیدگاههای جامعهشناختی
در جامعهشناسیِ خانواده علتهای دگرگونیها و بررسی واقعیتهای موجود مفهوم «خانواده» بررسی میشود. به طور کلی، ازدواج موجب تغییر نقشهای اجتماعی و جابهجایی پایگاه اجتماعی افراد میشود. [۴]
ازدواج از دیدگاه حقوقی
جهان
ایران
در ایران با توجه به شیعه جعفری در اسلام ازدواج به دو نحو دائم و موقت میتواند صورت پذیرد. در مذهب جعفری آیین اسلام این دو ازدواج در پارهای از آثار با هم یکی هستند و در برخی دگر اختلاف دارند، تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در اینست که ازدواج موقت از لحاظ حدود و قیود آزاد است، یعنی وابسته باراده و قرارداد طرفین است، حتی بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی بهطرفین میبخشد و زمان را در اختیار آنها قرار میدهد.
آنچه در درجه اول این دو را از هم متمایز میکند یکی این است که در ازدواج موقت زن و مرد تصمیم میگیرند بطور موقت باهم ازدواج کنند و پس از پایان مدت، اگر مایل بودند تمدید میکنند و اگر مایل نبودند از هم جدا میشوند.
دیگر اینکه از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که بطور دلخواه بهر نحو که بخواهند پیمان میبندند مثلاً در ازدواج دائم مرد باید عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد بقرارداد آزادی که میان طرفین منعقد میگردد، ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود، یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.
در ازدواج دائم، زن باید امر مرد را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد میگردد.
در ازدواج دائم زن و شوهر از یکدیگر ارث میبرند، اما در ازدواج موقت چنین نیست.
زن و مرد میتوانند در ازدواج موقت شرط کنند که بهره برداری جنسی آنها محدود باشد و مثلاً آمیزشی صورت نگیرد.
در ازدواج دائم فقط با توافق یا رضایت طرفین میتوان از بچه دار شدن جلوگیری نمود ولی در ازدواج موقت هریک از طرفین میتواند از تشکیل نطفه کودک و پیدایش فرزندی جلوگیری کند تا ایجاد مسئولیتی جدید و احیانا دست و پاگیر برای آنها نشود، در حقیقت این نوعی آزادی دیگر است که بزوجین داده شدهاست.
اگر در اثر آمیزش زن و مردی که همسر موقت یکدیگرند کودکی متولد شود با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچگونه تفاوتی ندارد و مانند ازدواج دائم مرد مسئول اداره و تأمین وسایل کافی برای رشد و تربیت آن کودک است.
مهر هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهرالمثل تعیین میشود.
همانطوریکه در عقد دائم، مادر و دختر زوجه بر زوج، و پدر و پسر زوج بر زوجه حرام و محرم میگردند در عقد منقطع نیز چنین است.
همانطوریکه رابطه جنسی زن دائم با دیگران حرام است، در ازدواج موقت نیز چنین است.
در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست در ازدواج موقت نیز روا نیست و ازدواج با خواهر زن تا وقتی حرام است که خواهر دیگر همسر انسان باشد.
در ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت، زن و شوهر خود به خود از هم جدا میشوند و نیازی به طلاق نیست.
همانطور که زوجه دائم بعد از طلاق باید مدتی عده نگهدارد، زوجه موقت نیز بعد از تمام شدن مدت یا بخشیدن آن باید عده نگهدارد. با این تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانهاست و عده زن موقت دو نوبت یا چهل و پنج روز (در رساله احکام فقها عده برای بانوان از سن نه سالگی تا سن یائسگی است ولی اگر بین زن و شوهر آمیزش جنسی انجام نپذبرفته باشد، عده لازم نیست و زن میتواند بلافاصله ازدواج نماید).
ازدواج در ادیان و مذاهب
اسلام
از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژهاست. [۵] و بسیار پسندیده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامی، عملی مستحب و چه بسا مستحب موکد و در برخی موارد واجب شمرده میشود [۶] عفت و حیا از جملهٔ این صفات میباشند که یکی از راههای تأمین این صفات و سجایا، ازدواج است. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار میسازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعیترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی میکند. طبق قوانین اسلامی تنها خواندن صیغه عقد توسط زن و تایید توسط مرد صحیح است و الزامی به وجود شاهد یا نماینده دینی نیست.[۷] البته میتوان برای خواندن این جمله [۸] کسی را وکیل کرد که لازم هم نیست که نماینده دینی باشد.[۹]
شیعیان نوع دیگری از ازدواج (معروف به ازدواج موقت) را دارند که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی بین دو طرف بسته میشود.در این نوع از ازدواج که به صیغه یا متعه یا ازدواج موقت معروف است زن و مرد پس از شناخت یکدیگر و صحبتهای اولیه در صورتی که هر دو طرف به این امر راضی باشند مدت زمان صیغه و همچنین مبلغ صیغه ( مقدار مهریه ) را خودشان به صورت توافقی تعیین میکنند ( مثلاً با هم قرار میگذارند برای مدت سه ماه و هر ماه یکصد هزار تومان به عقد ازدواج موقت هم در آیند ) . در ازدواج موقت زن ومرد باید به صورت عربی یا فارسی متن صیغه رابخوانند متن صیغه : زن میگوید : ( به زبان عربی ) : زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی مهر المعلوم و مرد نیز جواب میدهد : قبلت ( ترجمه فارسی ) :زن میگوید ): من خودم را به عقد ازدواج تو درمی اورم برای مدت زمان مشخصی و با مهریه مشخصی وسپس مرد بلافاصله میگوید : قبول دارم مدت زمان و مبلغ مهریه باید قبل از خواندن متن صیغه مشخص شود . در این نوع ازدواج اگر دختر باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد ولی اگر باکره نباشد نیازی به اجازه ندارد . ازدواج موقت در مذهب شیعه (پیروان علی که امام اول شیعیان و جانشین پیامبر اسلام میباشد)امری مستحب موکد میباشد وبر آن تاکید شده است و ائمه اطهار نیز از آن به نیکی یاد میکنند و آن را یادگار رسول الله میدانندوغالبا به آن عمل میکردند . همچنین مرد مسلمان میتواند با زنان اهل کتاب مانند مسیحیان و یهودیان نیز ازدواج موقت داشته باشد . ولی زن مسلمان ( شیعه )فقط با مرد مسلمان شیعه میتواند ازدواج موقت بکند. بنابر نظر بعضی از مراجع شیعه «برای دختر رشیده اذن پدر در ازدواج موقت ضرورتی ندارد»[۱۰]پس از تعیین مدت زمان عقد و مهریه با خواندن صیغه عقد زن و مرد به یکدیگر محرم میشوند.
دین بهائی
-
نوشتار اصلی: ازدواج بهائی
ازدواج در بین بهائیان، اتحاد بین زن و مرد است و بهائیان به امر ازدواج تشویق شدهاند. اما این ازدواج علاوه بر ارتباط جسمانی باید روحانی نیز باشد. هدف اصلی ازدواج، پرورش روح و ایجاد هماهنگی و وحدت بین دو شریک زندگی تعریف شدهاست. [۱۱] حداقل سن ازدواج پانزده سال تمام است. [۱۲]از بیان رضایت طرفین و پرداخت مهریه بهائی و خواندن آیهای توسط زن و مرد که متن آن در کتاب اقدس امالکتاب دین بهائی امدهاست و ثبت واقعه، امضای والدین و همچنین ۹ شاهد رسما آغاز میشود. [۱۳] باید توجه داشت که رضایت والدین دو طرف ازدواج نیز در امر بهائی از عناصر تحقق اقتران است. [۱۴] [۱۵]
آبه مخصوص که به آن اشاره شد «انا کل لله راضون» برای مردان و «انا کل لله راضیات» برای زنان است. [۱۶] [۱۷] در احکام بهائی ازدواج موقت (که به متعه و صیغه معروف است)، داشتن چند همسر در یک زمان و ازدواج همجنسان حرام است. [۱۸]
دین مسیح
مسیحیان هنگام ازدواج متعهد میشوند که یکی شدن مرد و زن را نشانهٔ آشکاری برای محبت خدا به بشر و محبت مسیح به شاگردانش قرار دهند. به همین علت، مسیحیان ازدواج را التزام و تعهد در طول زندگی میشمارند و با طلاق و ازدواج مجدد در زمان حیات همسر مخالفند. [۱۹] اگرچه ازدواج در مسیحیت پدیدهای مقدس محسوب شده و سرّ عظیم نامیده میشود، اما در برابر آن دوری گزیدن از ازدواج امری پسندیدهتر است. شخص مجرد، با تمام توان به خدمت خداوند میرسد و با کمکردن مشغلههای دنیوی و زندگی، خود را شبیه عیسی میسازد. [۲۰]
دین یهود
در یهودیت، ازدواج به معنای کامل شدن و اوج رشد انسانی است. برپایه تعالیم یهود، یک زن بدون همسر و یک مرد بدون زن انسانهایی کامل نیستند و با ازدواج و پیوند زناشویی از شکل ناقص به وجودی کامل تبدیل میشوند.ازدواج در میان کلیمیان دارای مراسمی مخصوص با آداب مربوط به آن است که از آنجمله میتوان به مهریه زن که کتوباه گفته میشود تا چاپاه، پارچهای سفید و نماد روشنایی که بر روی چهار چوب از هر طرف و بر روی سر عروس و داماد قرار میگیرد و نماد خانه و زندگی جدید زوج جوان است یاد کرد.
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
پرندگان
دوره سنگوارهای: ژوراسیک پسین[۱] تا امروزه |
باکلان آمریکایی[۲] |
طبقهبندی علمی |
فرمانرو: | جانوران | شاخه: | طنابداران | زیرشاخه: | مهرهداران | (طبقهبندینشده) | شاهسوسماران | رده: | پرندگان لینه، ۱۷۵۸ | |
راستهها |
متن را ببینید.
|
پَرَنده به جانورانی که بدنی پوشیده از پر دارند و خونگرم میباشند گفته میشود. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند.
در ردهبندی جانوران، پرندگان از مهرهداران بهشمار میروند.
پرندگان مهرهدارانی هستند خونگرم با پوشش پر و تخمگذار , در این موجودات زائدههای حرکتی قدامی به صورت بال تغییر شکل یافته و زائدههای حرکتی خلفی برای راه رفتن , نشستن و یا شنا کردن سازگاری یافتهاست. قلب پرندگان چهار حفرهای و خم آئورت به سمت راست است.استخوانهای سر به هم جوشخورده و در استخوان پسسری , تنها یک (مهره -مفصل) دارند. در این مهره داران ۹ کیسه هوایی متصل به ششها وجود دارد , استخوانها به جهت کاهش وزن مجوف شدهاند , چشمها بزرگ و حس بینایی بارزترین حس آنهاست.
این گروه از موجودات از فرمانرو جانوران , شاخه طنابداران , زیر شاخه مهره داران , رده پرندگان مشتق شده و بعد از پستانداران از تکامل یافته ترین جانوران میباشند.
فهرست مندرجات[نهفتن] - ۱ پراکنش
- ۲ ردهبندی پرندگان
- ۳ راستههای
- ۴ جنسهای معروف پرندگان
- ۵ منابع
|
پراکنش
پرندگان در همه نقاط دنیا به سر میبرند. از کشتزارها و کوهستانها و جنگلها، تا صحراها و دشتها و در نزدیکی آبها و حتی در قطبها. پرندگان بسته به این که در کجا زندگی میکنند رنگهای گوناگونی دارند. پرهای برخی روشن و برخی دیگر تیره وکمرنگ است و این امر کمک به پنهان شدن آنها مینماید. پروازهای دلربا و رنگهای دلاویز و آواز شیرین پرندگان شور و شوقی وصف ناپذیر در هنرمندان، شاعران و موسیقیدانها پدید میآورد. پرندگان برای انسان ارزشهای گوناگون دارند. از ارزش غذایی گرفته تا پزشکی و غیره. حتی عدهای پرندگان را به عنوان حیوان اهلی و برای تفریح نگهداری میکنند، مانند طوطی. کلاغ پرندهای است که با اکوسیستم ایران به خصوص شهرهای بزرگ والوده از نظر اب وهوا همزیست شدهاست
ردهبندی پرندگان
برای شناسایی هرچه بهتر موجودات لازم است که آنها را در دستههایی طبقه بندی نمود. بزرگترین مشکل رده بندی پرندگان یکسان بودن شکل ساختمانی آنها با یکدیگر است. به عبارت دیگر تحول و تغییراتی را که در حیوانات دیگر بخصوص در پستانداران (با وجودی که تعداد گونههای آنها نصف گونههای پرندگان است) میتوان مشاهده کرد در پرندگان چندان قابل مشاهده نیست. از طرف دیگر مطالعات مربوط به آناتومی مقایسه یا در سطحی نسبتاً ابتدایی بوده تنها در سالهای اخیر قدمهای موثری در جهت شناخت علمی تر عادات و رفتار پرندگان برداشته شدهاست. و در همین راستا تغییرات فراوانی در نامگذاری و شیوههای رده بندی داده شدهاست.
برای رده بندی پرندگان از تغییرات ظاهری موجود در سیستمهای استخوانی و ماهیچههای آنها استفاده میشود. برخی از دانشمندان هم سعی دارند از روی میزان پروتئین موجود در تخم پرندگان یا از روی عادات و رفتاری که بین پرندگان مشترک است , روابطی برای رده بندی آنان پیدا کنند. کارشناسان ردهبندی در مورد نحوه تکامل پرندگان در طول حیات آنها در کره زمین سازگاری آنها با شرایط متفاوت اقلیمی و جغرافیایی و نیز شرایطی که در آن طبیعت برروی اندامهای مختلف پرندگان تاثیر گذاشته و آنهایی را که قابلیت سازگاری داشتهاند بحث بسیاری کردهاند. در حال حاضر بهترین شیوه برای مشخص کردن جایگاه و رده بندی پرندگان تعیین تغییرات و وضعیت دیانآ در پرنده علاوه بر چگونگی شکل ظاهر و ویژگیهای بومشناختی آنهاست. بحث رده بندی پرندگان از موارد بسیار با اهمیت و قابل تعمق در مطالعه پرندگان است و در سالهای اخیر بر روی آن مطالعات فراوانی صورت گرفتهاست.
رده بندی موحودات براساس قراردادهای بین المللی به زبان لاتین است. برای مثال گنجشک خانگی به صورت زیر رده بندی میشود
کالبدشناسی ظاهری یک پرنده: ۱-
منقار ۲-
تارُک ۳-عنبیه ۴-مردمک ۵-
روتنه ۶-پوشپرهای کوچک ۷-
سرشانه ۸-پوشپرهای وسطی ۹-
شاهپر ۱۰-
پشت ۱۱-پرهای کناری ۱۲-
دمگاه ۱۳-ران ۱۴-
ساقمچ ۱۵-
ساق ۱۶-پا ۱۷-درشتنی ۱۸-
سطح شکمی ۱۹-
پهلو ۲۰-
سینه ۲۱-
گلو (اگر برجسته باشد: طوق) ۲۲-
آویزک
فرمانرو جانوران
شاخه طنابداران
زیر شاخه مهره داران
رده پرندگان
راسته گنجشک سانان
خانواده گنجشکیان
سرده گنجشک
گونه گنجشک خانگی
مسوول غرفه انتشارات دارالنور قرآن از عرضه کوچکترین قرآن کامل جهان در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت: این قرآن تصحیح و استخراج سیدمحمد عبدالطیف از کشور مصر است.
«محمد علوش» در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کوچکترین قرآن کامل جهان به طول 2 سانتیمتر و عرض 5/1 سانتیمتر با جلد طبیعی دوخته شده با بهای 20000 ریال در نمایشگاه عرضه میشود.
وی با بیان این که «انتشارات دارالنور با 38 عنوان قرآن به نمایشگاه قرآن کریم آمده است» یادآور شد: قرآن هشت رنگ «مصحف التجوید» تصحیح علی هامش، چاپ لبنان یکی دیگر از آثار پر استقبال این غرفه است. در صفحه اول این قرآن آموزش مفاهیم قرآنی و در داخل صفحات نیز بر اساس موضوع، از رنگهای مختلف استفاده شده است.
علوش در این باره افزود: این قرآن در پایان به صورت کشفالایات، موضوعات مختلف قرآنی را به همراه صفحات مرتبط با آن بیان کرده است. هدیه این قرآن 160000 ریال است.
مسوول غرفه انتشارات دارالنور تخفیف قرآنهای این انتشارات را 5 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت: انتشارات دارالنور، عامل پخش قرآنهای چاپ سوریه و لبنان در قابهای نفیس و با طرحهای مختلف است.
هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تا 23 شهریور ماه از ساعت 16 تا 23 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 23 در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقهمندان است.
منبع : خبرگزاری کتاب ایران