• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5723روز قبل
فلسفه و عرفان
چون خدای عزوجل خواست که ادم را بیافریند جبریل را بفرستاد و گفت که: برو بدین جهان آنجا که امروز مکه است و از انجا چهل گز گل از زمین بردار. جبریل بیامد و انجا که امروز کعبه است پر فرو برد زمین، و خواست که گل بردارد. و زمین با جبریل به سخن امد. گفت : یا جبریل همی چه کنی؟گفت: همی گل بردارم از روی تو تا خدای عزوجل خلقی بیافریند.و از این جهان بدو بسپارد. زمین مرجبریل را سوگند داد و گفت: بدان خدای که تو را فرستاد که تو از من گل بر نداری، که خدای عزوجل از ان خلقتی آفریند که او بر پشت من گناه کند و خون ناحق ریزد، همچنان که ان جان کرد تا خدای تعالی ایشان را از پشت زمین.براند. جبریل از بهر آن سوگندبازگشت و گفت: یارب تو خود بهتر دانی که من از بهر چه بازگشتم.پس خدای عزوجل میکائیل را بفرستاد و گفت: برو و چهل گز گل از روی زمین بردار. میکائیل بیامد و زمین همچنان سوگند بر وی نهاد و او نیز بازگشت. پس خدای عزوجل عزریائیل را بفرستاد، و زمین همچنان سوگند بر وی نهاد که جبرئیل و میکائیل را نهاده بود. [عزریائیل] گفت: فرمان خدای را به تو سوگند بندهم، خدای تعالی مرا چنین فرمود و من فرمان خدای برم نه فرمان تو. و انجا که مکه است پر فرو برد و چهل گز گل از جمله روی زمین برداشت از همه لونی. و حق جل و علا آدم را از ان گل بیافرید و به قدرت خویش، و همچنان که بیافرید صورتی بود اوکنده از مشرق تا مغرب ، و اندر ان جان نبود، صلصال بود خشک شده، وبدان جا اوکنده. وبدان وقت این جهان همه ابلیس داشت."ترجمه تفسیر طبری"
سه شنبه 13/12/1387 - 15:49
دانستنی های علمی
شنبه 10/12/1387 - 14:52
دانستنی های علمی
شنبه 10/12/1387 - 14:51
دعا و زیارت

ب: راه رسیدن به بهشت

به طور کلی می توان گفت هر عمل نیکی که برای رضای خداوند باشد آدمی را به بهشت رهنمون می کند. برخی اعمال نیک را عقل آدمی فرمان می دهد و برخی دیگر را خدا فرمان می دهدو حتی فرامین خدا احکام عقل را نیز تایید می کند. فرمانهای خدا در قرآن و روایات پیامبر و امامان معصوم آمده اند و از اعمالی یاد کرده اند ه جای دارد به برخی از انها اشاره کنیم:

 1-      ایمان و عمل صالح

از اعمالی هستند که آدمی را به بهشت راه می نماید. قران در این باره می فرماید:

 والذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون

.و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، آنان اهل بهشت اند و در ان جاودان خواهند ماند.

 2-      پیروی از خدا و رسول

هر کس از اوامر و نواهی خدا و پیامبرش پیروی کند، خدا اورا به بهشت در می اورد و هرکس خدا و رسولش را نافرمانی کند خدا اورا به جهنم می برد. قران می فرماید: 

 و من یطع الله و رسوه یدخله جنات ... و من یعص الله و رسوله و یتعد حدوده یدخله نارا خالدا فیها و له عذاب مهین.

و هرکس از خدا وپیامبر او اطاعت کند وی را به باغهایی در آورد...و هرکس از خدا و پیامبر او نافرمانی کند و از حدود مقرر او تجاوز نماید،وی را در اتشی دراورد که همواره در ان خواهد بودو برای او عذابی خفت اور است.

 3-      راستگویی

قرآن اوصافی برای راستگویان و همچنین پرهیزگاران و نیکو کاران برمی شمرد. می توان اوصاف مشترک راستگویان و پرهیزگاران و نیکو کاران را چنین یاد کرد:ایمان به خدا ، معاد ، فرشتگان، کتابهای آسمانی و پیامبران الهی و نیز انفاق به خویشاوندان ، یتیمان ، بینوایان ، در راه ماندگان و مستمندان آبرو، برپا داشتن نماز، پرداخت زکات ، وفای به عهد و پیمان و بردباری در سختی و دشواری.بنابر آیات قران کسانی که خویشتن را بدین اعمال و رفتار ارزشمند بیارایند اهل راستی و پرهیزگاری اند: 

اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون

.اینها کسانی هستند که راست می گفتند (و گفتارشان با اعتقاداتشان هماهنگ است؟) اینها پرهیزگاران هستد. 

4-      نیکوکاری

خداوند نیکوکاران را به بهشت می برد؛ اما نیکی، عملی است که رضایت خداوند را فراهم می اورد. نیکی را یا خداوند به قلب و وجدان انسان الهام کرده و یا به پیامبرش نشان داده است و در قران و روایات مندرج است. قران می فرماید: 

ان الابرار لفی نعیم* و ان الفجار لفی جحیم*

قطعا نیکان به بهشت اندرند. و بی شک بدکاران در دوزخند.

 5-      صبر آنان که در راه خدا صبر پیشه می کنند ، گروهی جدا از پرهیزگاران و نیکوکاران نیستد، اینکه صبر به صورت حدا در آیات و روایات ستوده شده به دلیل اهمیت فراوان ان استو اهمیت انان نیز به جهت صبر و پایداریشان در برابر خداست. قران در ستایش صابران می فرماید: 

سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار.

سلام بر شما به دلیل صبر و استقامتتان ! چه نیکوست سر انجام آن سرای جاوید.

 6-      مواظبت از نماز

آنان که هیچگاه نماز را ترک نمی کنند و در ادای آن ، وقت و شرایط لازم را ارج می نهند و به روح حقیقت ان پی می برند و هیچ چیز را بر انجام ترجیح نمی دهند، در قران ستوده شده اندو جایگاه ابدی انان بهشت است. قرآن می فرماید: 

 و الذین هم علی صلاتهم یحافظون * اولئک فی جنات مکرمون.

انان که بر نماز مواظبت دارند انان در باغهای بهشتی گرامی داشته می شوند.

 7-      انفاق در راه خدا

جایگاه والایی در میان اعمال پسندیده دارد. انفاق فقط در امور مادی و مالی پسندیده نیست، بلکه مهمترین انفاق در راه خدا ، انفاق علم و دانش و احکام و معارف دین است.قران می فرماید: 

الذین ینفقون فی السراء و الضراء ...*اولئک جزاوهم مغفره من ربهم و جنات تجری من تحتها النهار خالدین فیها و نعم اجر العاملین.

(پرهیزگاران همانا در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند....آنها پاداششان آمرزش پرودگار و بهشت هایی است که از زیر درختانش، نهرها جاری است، جاودانه در ان می مانند ، چه نیکوست پاداش اهل عمل

.8-      شهادت در راه خدا

کسی که از جان خویش-که عزیز ترین سرمایه اوست- در راه خدا می گذرد نزد خداوند ، مقام بس والایی دارد. خداوند به صراحت فرموده است که شهید را پیش خود جای می دهد و به او روزی می دهد. در بهشت هیچ پاداشی همانند مقام «عندیت» یا «قرب» ارزشمند نیست. قران می فرماید:

و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.

هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند؛ بلکه زنده اند و نزد پرودرگارشان روزی داده می شوند.

شنبه 10/12/1387 - 10:22
دعا و زیارت

بهشت و جهنم

 

 بهشت جایی است که خداوند برای نیکوکاران آماده ساخته است و همه نعمتها در آن یافت می شود. در قرآن به پاره ای از این نعمتها اشاره شده است. هدف از ذکر انها تنها این است که به قدر ممکن بهشت را برای انسان ترسیم کند؛ زیرا نعمتها و خوشیهای بهشتی با نعمتهای این دنیا تفاوتهای بنیادین دارند و تعابیر این جهانی، توان تفسیر حقایق بهشتی را ندارند؛ چنان که جنین در رحم مادر توان درک واقعیت های دنیا را ندارد. جهنم نیز جایی است که در آن ، گناهکاران و ظالمان به انواع عقوبت گرفتار می شوند.قرآن اوصافی برای جهنم بر شمرده که همانند اوصاف بهشتی برای نزدیکی به ذهن است و حقیقت جهنم برای انسان با تعابیر متعارف قابل درک نیست.

 الف: آفرینش کنونی بهشت وجهنم

از آیات قرآن و روایات به روشنی بر می آید که خداوند، بهشت و هنم را هم اکنون آفریده و برای نیکو کاران و گنهکاران ، آماده ساخته است. آیاتی که بر این حقیقت دلالت دارند ؛ عبارتند از:

 

 ولقد راه نزله اخری* عند سدره المنتهی* عندها جنه الماوی.

و قطعا (پیامبر)بار دیگر نیز او (فرشته وحی)را مشاهده کرد نزد سدره المنتهی که جنه الماوی نزد آن است. 

مقصود از "جنه الماوی" همان بهشت موعود است که آیات دیگر از ان به "جنات عدن" و مانند آن یاد کردند. اگر بهشت آفریده نشده بود چنین لحنی از فصاحت و بلاغت دور بود.آیات دیگری نیز از مهیا شدن بهشت و جهنم برای نیکو کاران و گنهکاران خبر داده که شاهدی بر وجود کنونی آنهایند:

وسارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و ارض اعدت للمتقین.

و برای نیل به امرزش از پروزدگار خود و بهشتی که پهنایش (به قدر) آسمان و زمین است(او) برای پرهیزگاران آماده شده است ، بشتابید. 

و اتقوا النار التی اعدت للکافرین

و از آتشی که برای کافران آماده شده ، بترسید. 

از این آیات می توان به روشنی دریافت که بهشت و جهنم هم اکنون برای نیکو کاران و کافران آماده است.همچنین روایات نیز بر وجود بهشت و جهنم از هم اکنون دلالت می کنند. از آن جمله روایتی که در پی می آید:

«هروی از امام رضا علیه السلام نقل کرده که به آن حضرت علیه السلام گفتم: ای فرزند پیامبر خدا! از بهشت و دوزخ برایم بگو ؛ آیا هم اکنون آفریده شده اند؟ فرمود:آری، رسول خدا انگاه که به معراج رفت، از بهست و دوزخ دیدن کرد. گروهی می گویند که بهشت و دوزخ در قلمرو تقدیر خداست و در آینده آفریده می شوند.فرمود: آنان از ما نیستند و ما هم از انان نیستیم. هرکس خلقت بهشت و دوزخ را انکار کند از ولایت ما بیرون رفته و در اتش جاویدان خواهد بود»

در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام فرموده است:آن کس که چهار چیز را انکار کند از شیعه ما نیست؛ معراج، سوال قبر، وجود بهشت و دوزخ و شفاعت.

شنبه 10/12/1387 - 10:21
دانستنی های علمی

امام علی(ع) می فرماید :
بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارایی و با انجام گناه به جنگ با خدا برخیزی

چهارشنبه 7/12/1387 - 11:43
دعا و زیارت

  اندیشمندان دینی پاسخ های متعددی به مسئله شر داند. برخی از این پاسخ ها عام است و شامل همه انواع شر می شود و برخی فقط دسته ای از شرور را پاسخ می گویند.

 1-     لازمه جهان مادیاین دیدگاه بر ان است که در عالم شر وجود دارد، اما لازمه جهان مادی است و جهان مادی در مجموع خیر است. از این رو خلقت جهان بهتر از عدم آن است.از آنجا که خداوند قادر، عالم ، خیر خواه مطلق است و ذات او غیر محض است، هرچه از او صادر شود خیر است.وجود جهانی مادی که هیچ تنازعی در آن نباشد، خلاف فرض است ؛ یعنی در واقع چنین جهانی غیر مادی استو در صورتی که ما جهان را مادی فرض کنیم جهانی است ه در آن تنازع و تزاحم وجود داردو آن لازمه شر است

.2-     ناشی از آزادی انسانخداوند به انسان نعمت آزادیو اختیار ارزانی داشته و خوبیها و بدیها را نیز به او الهام کرده است. همچنین دستور های سعادت بخشی را از طریق رسولان برای تکامل به انسان هدیه فرموده است.آدمی می تواند با اختیار، راه تکامل را که پیروی از وجدان و پیامبران است طی کند و می تواند نافرمانی و به وجدان و دستورهای الهیرو نکند . آدمیان با ختیار خود ، اعمال شرورانه ای انجام می دهند برخی که لازمه این اعمال ، رنج و عذاب دیگران است. بنابر این شر در جهان از شرارت انسانها حاصل می شودو شرارت انسان ناشی از آزادی و اختیار اوست.

چهارشنبه 7/12/1387 - 11:41
دعا و زیارت
مسئله شر

مسئله شر ، یکی از صفات سه گانه خدا-علم، قدرت مطلق و خیر خواهی- را به چالش می طلبد: زیرا خدای ادیان، خدایی است که هم عالم و قادر مطلق است و هم کاملا خیر خواه.

 تعریف شر:مفاهیم خیرو شر یا خوبی وبدی از مفاهیم بدیهی و روشن است و همه انسان ها کما بیش آن را درک می کنند. ساختار وجودی آدمی به گونه است که این مفاهیم را می فهمد. همگان به خوبی عدالت و بدی ظلم حکم می کنند. گاهی به جای تعریف یک مفهوم با الفاظ و مفاهیمی روشن تر مصادیق به عنوان نمونه ذکر می شوند تا مفهوم روشن گردد. ما نیز از این روش استفاده می کنیم.به طور کلی شر را به دو قسمت تقسیم می کنند: شر اخلاقی ، شر طبیعی. گاه شر نتیجه عامل انسانی است که به ان شر اخلاقی می گویند:مانند دزدی، قتل، غارت و جنگ. گاهی دیگر شر بدون مداخله عامل انسانی پدید می آید که به ان شر طبیعی می گویند . مانند: زلزله، اتش فشان ، سیل و طاعون.از بررسی این شرور-اعم از طبیعی و اخلاقی- بدست می آید که انهاف از ان رو شر به حساب می آیند که موجب رنج وناراحتی انسان می شوند و اگر هیچگونه رنج و ناراحتی از انها به انسان نرسر که شر نیستند.همچنین اگر تفکر شخص بگونه ای باشد که امور شرورانه را عامل رنج و ناراحتی خود نداند، بلکه انها را عوامل تکامل ساز بداند، شر مفهوم پیدا نمی کند.بنابراین انسان خود را محور قرار می دهد و هرچه را باعث آزار و زیان او شود ، شر می پندارد و آنچا را در نیل به هدف، او یاری رساندف خوب و خیر می شمارد.
دوشنبه 5/12/1387 - 16:39
اخبار

 

**<<امروز به دلیل پدیده های طبیعی گرد و غبار مدارس ابتدایی وراهنمایی برخی از شهرستان های خوزستان تطعیل شد >>**

آلودگی هوا 13 برابر !!!!

 

يکشنبه 4/12/1387 - 12:9
دعا و زیارت

امام باقر (ع) می فرماید :
بالاترین عبادت، عفّت شكم و شهوت است

يکشنبه 4/12/1387 - 11:38
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته