خاطرات و روز نوشت
سلام به مدیر محترم ثبت مطالب و دوستان عزیزم در این بخش. دوستان، من و دوستم در حال ثبت یه شرکت کامپیوتری، نرم افزاری هستیم، به همین دلیل کمتر حضور دارم. قول میدم حتما بعد از اتمام کارا باز حضور داشته باشم. مدیریت محترم ثبت مطالب خواهشا اگه امکان داشت این مطلب رو به دوستای خوبم در این بخش برسونین. با
تشکر
فقر ( دکتر علی شریعتی )
میخواهم بگویم ......
فقر همه جا سر میکشد .......
فقر ، گرسنگی نیست ، عریانی هم نیست ......
فقر ، چیزی را " نداشتن " است ، ولی ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست .......
فقر ، همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفتهء یک کتابفروشی می نشیند ......
فقر ، تیغه های برنده ماشین بازیافت است ، که روزنامه های برگشتی را خرد میکند ......
فقر ، کتیبهء سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....
فقر ، پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته میشود .....
فقر ، همه جا سر میکشد ........
فقر ، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ..
فقر ، روز را " بی اندیشه" سر کردن است
سه شنبه 26/7/1390 - 20:51
سخنان ماندگار
حدیث (1)
امام على علیهالسلام :
اَعجَبُ ما فِى
النسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِكمَةِ وَ اَضدادٌ
مِن خِلافِها فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ
اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَكَهُ الحِرصُ وَ اِن مَلَكَهُ
الیَأسُ قَتَلَهُ السَفُ... فَكُلُّ تَقصیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ
كُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ؛
مام
على علیهالسلام :
شگفتترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حكمت و ضد حكمت دارد.
اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر
بركشد، حرص نابودش مىكند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را
مىكُشد... هر كوتاهى برایش زیانبار است و هر زیادهروى برایش تباهى
آفرین.
علل الشرایع، ص 109، ح 7
حدیث (2)
پیامبر صلى اللهعلیهوآله :
فِى النسانِ
مُضغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَت وَ صَحَّت سَلِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ،
فَاذا سَقِمَت سَقِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ
القَلبُ؛
در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست
باشد، دیگر اعضاى بدنش هم با آن سالم مىشوند و هرگاه آن بیمار شود،
دیگر اعضاى بدنش بیمار و فاسد مىگردند. آن پاره گوشت، قلب است.
خصال، ص 31، ح
109
حدیث (3)
امام على علیهالسلام :
أَكلُ السَّفَر جَلِ قُوَّةٌ لِلقَلبِ الضَّعیفِ وَهُوَ یُطَیِّبُ المِعدَةَ
وَیُذَكِّى الفُؤادَ وَیُشَجَّعُ الجَبانَ وَیُحَسِّنُ الوَلَدَ؛
خوردن به، قلب ضعیف را قوى،
معده را پاك، ترسو را شجاع و فرزند را زیبا مىكند.
تحف
العقول، ص101
حدیث (4) پیامبر صلىلله علیه و آله :
خَیْرُ القُلوبِ اَوعاها لِلخَیْرِ وَ شَرُّ
القُلوبِ اَوعاها لِلشَّرِّ، فَاَعلَى القَلبِ الَّذى یَعِى الخَیْرَ
مَمْلُوٌّ مِنَ الْخَیْرِ اِن نَطَقَ نَطَقَ مَأجورا و اِنْ اَنْصَتَ
اَنْصَتَ مَأجورا؛
بهترین قلبها، قلبى است كه ظرفیت بیشترى براى خوبى
دارد و بدترین قلبها، قلبى است كه ظرفیت بیشترى براى بدى دارد، پس
عالىترین قلب، قلبى است كه خوبى را در خود دارد و لبریز از خوبى است.
اگر سخن بگوید، سخنش در خور پاداش است و اگر سكوت كند، سكوتش درخور
پاداش است.
جعفریات، ص 168
حدیث (5)
امام صادق علیه السلام :
اَوْحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اِلى مُوسى علیهالسلام یا مُوسى لا
تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمالِ وَ لا تَدَعْ ذِكْرى عَلى كُلِّ حالٍ
فَاِنَّ كَثْرَةَ الْمالِ تُنْسِى الذُّنوبَ وَ اِنَّ تَرْكَ ذِكرى
یُقْسِى الْقُلوبَ؛
خداى عزّوجلّ به موسى علیهالسلام وحى كرد: اى موسى! به زیادى ثروت شاد
مشو و در هیچ حالى مرا فراموش مكن، زیرا با زیادى ثروت گناهان فراموش
مىشود و از یاد بردن من قساوت قلب مىآورد.
نهج الفصاحه، ح 2783
حدیث (6) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
قَلْبٌ لَیْسَ فیهِ شَىْءٌ مِنَ الْحِكْمَةِ كَبَیْتٍ خَرِبَ
فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً
فَاِنَّ اللّهَ لا یَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛
دلى كه در آن حكمتى نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و آموزش
دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى كه خداوند، بهانهاى را براى
نادانى نمىپذیرد.
بحارالأنوار، ج 78، ص 173، ح 12
حدیث (7) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
مَنْ قَلَّ طَعْمُهُ صَحَّ بَدَنُهُ وَ مَنْ كَثُرَ طَعْمُهُ سَقُمَ
بَدَنُهُ وَ قَسا قَلْبُهُ؛
هر كس كم بخورد، سالم مىماند و هر كس زیاد بخورد تنش بیمار مىشود و
قساوت قلب پیدا مىكند.
نهج الفصاحه، ح 2292
حدیث (8) امام زمان(ع):
قُلُوبنا اَوعیَةٌ
لِمَشیَّةِ اللهِ فَاذا شاءَ شِئنا؛
دلهای ما ظرف اراده و مشیت خداست پس هرگاه او چیزی را اراده
کند،ما نیز همان چیز را اراده می کنیم.
بحارالانوار،ج52،ص51
شنبه 9/7/1390 - 13:37
سخنان ماندگار
حدیث (1) امام على علیهالسلام :
عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ
الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا یَزیدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ
فَاِنَّ ذلِكَ یُصدِئُ الْقُلوبَ وَ یوجِبُ الْمَذامَّ؛
گوش خود را به شنیدن خوبىها عادت بده و
به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمىافزاید گوش مسپار، زیرا این كار،
دلها را زنگار مىزند و موجب سرزنش مىشود.
غررالحكم، ح6234
شنبه 9/7/1390 - 13:34
سخنان ماندگار
حدیث (1)
امام صادق علیه السلام :
صِلَةُ الرحامِ تُزَ كّى العمالَ وَتُنمى الموالَ وَ
تَدفَعُ البَلوى وَتُیَسِّرَ الحِسابَ وَتُنسِئُ فِى الجَلِ؛
صله رحم، اعمال را پاكیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب
(قیامت) را آسان مىكند و مرگ را به تأخیر مىاندازد.
كافى، ج 2، ص
157، ح33
حدیث (2)
امام صادق علیه السلام :
صِلَةُ الرحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وَ تُسمِحُ الكَفَّ وَتُطیبُ
النَّفسَ وَتَزیدُ فِى الرِّزقِ وَتُنسِئُ فِى الجَلِ؛
صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكیزه جان مىنماید و روزى
را زیاد مىكند و مرگ را به تأخیر مىاندازد.
كافى، ج 2، ص
151، ح 6
حدیث (3)
امام على علیه السلام :
اَربَعَةُ اَشیاءَ لا یَعرِفُ
قَدرَها اِلاّ اَربَعَةٌ : اَلشَّبابُ لا یَعرِفُ قَدرَهُ اِلاَّ
الشُّیوخُ وَالعافیَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها اِلاّ اَهلُ البَلاءِ
وَ الصِّحَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها اِلاَّ المَرضى وَ الحَیاةُ لا
یَعرِفُ قَدرَها اِلاَّ المَوتى؛
ارزش چهار چیز را جز چهار گروه
نمىشناسند : جوانى را جز پیران، آسایش را جز گرفتاران، سلامتى را جز
بیماران و زندگى را جز مردگان .
مواعظ العددیّه، ص 275
حدیث (4)
پیامبر صلىاللهعلیهوآله:
لِیَتَزَوَّدِ
العَبدُ مِن دُنیاهُ لآِخِرَتِهِ ، وَ مِن حَیاتِهِ لِمَوتِهِ وَ
مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ ، فَاِنَّ الدُّنیا خُلِقَت لَكُم وَ اَ
نتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ ؛
انسان باید براى آخرتش از دنیا، براى مرگش از
زندگى و براى پیرىاش از جوانى، توشه برگیرد، چرا كه دنیا براى شما
آفریده شده و شما براى آخرت آفریده شدهاید .
تنبیه الخواطر، ج
1، ص 131
حدیث (5)
امام باقر علیه السلام:
اَلبِرُّ وَ
الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ
یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ ؛
كار خیر و صدقه، فقر را مىبَرند، بر عمر
مىافزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مىكنند.
ثواب الاعمال،
ص 141
حدیث (6)
پیامبر صلىاللهعلیهوآله:
فِى الزِّنا سِتُّ
خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنیا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ،
فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنیا فَیَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ
الفَناءَ وَ یَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ
فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پیامد
دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایىاش این است كه:
آبرو را مىبَرد، مرگ را شتاب مىبخشد و روزى را مىبُرد و سه
پیامد آخرتىاش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش
است.
خصال، ص
321، ح 3
حدیث (7)
امام باقر علیه السلام:
اَلبِرُّ وَ
الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ
یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ ؛
كار خیر و صدقه، فقر را مىبَرند، بر عمر
مىافزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مىكنند.
ثواب الاعمال،
ص 141
حدیث (8)
امام حسین علیه السلام :
ما أَهوَنَ المَوتَ عَلى سَبیلِ نَیلِ العِزِّ وَإِحیاءِ الحَقِّ لَیسَ
المَوتُ فى سَبیلِ العِزِّ إِلاّحَیاةً خالِدَةً وَلَیسَتِ الحَیاةُ مَعَ
الذُّلِّ إِلاَّ المَوتَ الَّذى لاحَیاةَ مَعَهُ؛
چه آسان است مرگى كه در راه رسیدن به عزّت و احیاى حق باشد،
مرگ عزتمندانه جز زندگى جاوید و زندگى ذلیلانه جز مرگ همیشگى نیست.
احقاق
الحق، ج11، ص601
حدیث (9)
امام على علیه السلام :
اَلمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ؛
مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست
سوى این و آن دراز كردن هرگز.
نهج
البلاغه، حكمت 396
حدیث (10)
امام صادق
علیه السلام :
یَعیشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا
یَعیشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ یَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا
یَموتونَ بِآجالِهِمْ؛
مردم، بیشتر از آنكه با عمر خود زندگى كنند، با
احسان و نیكوكارى خود زندگى مىكنند و بیشتر از آنكه با اجل خود
بمیرند، بر اثر گناهان خود مىمیرند.
دعوات الراوندى، ص 291، ح 33
حدیث (11) امام على علیه السلام :
مَنْ عَطَفَ عَلَیْهِ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ
اَدَّباهُ وَ اَبلَیاهُ وَ اِلَى الْمَنایا اَدْنَیاهُ ؛
شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مىكند،
فرسودهاش مىنماید و به مرگ نزدیكش مىسازد.
كافى، ج 8 ، ص 17، ح 2
حدیث (12) امام حسین علیه السلام :
لَو عَقَلَ ألناسُ و تصَّوروا الموتَ بِصورتهِ
لَخَرِبَتِ الدُّنیا ؛
اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند،
دنیا ویرانه مىشد.
خرد گرایى: ص 334 ح 1094
شنبه 9/7/1390 - 13:31
سخنان ماندگار
1- محو شدن حسنات در قیامت به دلیل ...
پیامبر صلى الله
علیه و آله :
یُؤتى بِاَحَدٍ یَومَ القیامَةِ
یوقَفُ بَینَ یَدَىِ اللّهِ وَ یُدفَعُ إِلَیهِ كِتابُهُ فَلایَرى
حَسَناتِهِ فَیَقولُ: اِلهى لَیسَ هذا كِتابى فَاِنّى لا اَرى فیها
طاعَتى! فَیُقالُ لَهُ: اِنَّ رَبَّكَ لا یَضِلُّ وَ لایَنسى ذَهَبَ
عَمَلُكَ بِاغتیابِ النّاسِ ثُمَّ یُؤتى بِآخَرَ وَ یُدفَعُ
اِلَیهِ كِتابُهُ فَیَرى فیهِ طاعاتٍ كَثیرَةً فَیَقولُ: اِلهى ما هذا
كِتابى فَاِنّى ما عَمِلتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَیُقالُ: لاَِنَّ فُلانا
اغتابَكَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ اِلَیكَ؛
روز قیامت فردى را مىآورند و او را در
پیشگاه خداوند نگه مىدارند و كارنامهاش را به او مىدهند، اما حسنات
خود را در آن نمىبیند. عرض مىكند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا
من در آن طاعات خود را نمىبینم! به او گفته مىشود: پروردگار تو نه
خطا مىكند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت.
سپس مرد دیگرى را مىآورند و كارنامهاش را به او مىدهند. در آن
طاعت بسیارى را مشاهده مىكند. عرض مىكند: الهى! این كارنامه من نیست!
زیرا من این طاعات را بجا نیاوردهام! گفته مىشود: فلانى از تو غیبت
كرد، حسنات او به تو داده شد.
(جامع الاخبار، ص 412)
2- نورانیت شخصی که شهادت حق دهد
پیامبر صلى الله
علیه و آله :
وَ مَن شَهِدَ شَهادَةَ حَقٍّ
لِیُحیِىَ بِها حَقَّ امرِىءٍ مُسلِمٍ اَتى یَومَ القیامَةِ وَ
لِوَجهِهِ نورٌ مَدَّ البَصَرِ تَعرِفُهُ الخَلایِقُ بِاسمِهِ وَ
نَسَبِهِ ؛
كسى كه براى زنده كردن
حق یك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قیامت در حالى آورده مىشود كه پرتو
نور چهرهاش، تا چشم كار مىكند دیده مىشود و خلایق او را به نام و
نسب مىشناسند.
(كافى، ج 7، ص 381، ح 1)
3- بازخواست در قیامت به اندازه عقل
امام باقر علیهالسلام:
إنَّ اللّه تَبارَكَ وَتَعالى یُحاسِبُ النّاسَ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ
العُقُولِ فِى الدُّنیا؛
خداوند (در روز قیامت) از بندگانش به مقدار عقلى كه به آنها داده بازخواست خواهد
كرد.
(غررالحكم،
ج 6، ص 441، ح 10926)
4- برطرف شدن اندوه در قیامت
امام رضا علیه السلام:
مَـن فـرّج عن
مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیامة؛
هر کس اندوه و مشکلى را
از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت
انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
(اصول کافى، ج 3، ص 268)
5- ترس
از خدا امنیت در قیامت
لا یأمَن
یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ
الله فِی الدُّنیا؛
کسی در
قیامت در امان نیست مگر کسی که در
دنیا ترس از خدا در دل داشت.
(مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص 69)
6- باریک بینی در
قیامت به اندازه عقل بندگان
امام باقر علیهالسلام :
اِنَّما یُداقُّ اللهُ
العِبادَ فی الحِسابِ یَومَ
القِیامَةِ علی قَدرِ ما اَتاهُم
مِن العُقُولِ فِی الدُّنیا؛
خدا در روز قیامت نسبت به
حساب بندگانش به اندازه
عقلی که در دنیا به آنها
داده است باریک بینی می
کند.
(اصول کافی، ج 1، ص 12)
7- مشاهده قیامت همزمان با مرگ
پیامبر صلى الله
علیه و آله :
اِذا ماتَ اَحَدُكُم فَقَد قامَت قیامَتُهُ،
یَرى ما لَهُ مِن خَیرٍ وَ شَرٍّ؛
هرگاه یكى از شما بمیرد، قیامتش برپا مىشود و
خوبىها و بدىهاى خود را مىبیند.
(كنزالعمّال، ح 42123)
8- اولین چیز در ترازو عمل
پیامبر صلى الله
علیه و آله :
اَوَّلُ ما یوضَعُ فى میزانِ العَبدِ یَومَ
القیامَةِ حُسنُ خُلقِهِ؛
نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده
گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست.
(قرب الإسناد، ص 46، ح 149)
9- پشیمان ترین فرد در
قیامت
امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن
بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.
(وسائل الشیعه، ج15، ص 295)
10- دورترین افراد
در قیامت از خدا
امام محمد باقر علیه السلام:
الجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزُّ
و جلَّ یومَ القیامَةِ؛
دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
(جهادالنفس، ص254)
11- روزه یاد آور قیامت
امام رضا علیه السلام فرمود:
انما امروا بالصوم لكى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر
الاخر؛
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و
به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.
(وسائل الشیعه، ج 4، ص 4، ح 5
_ علل الشرایع، ص 10)
11-بزرگترین افسوس
امام علی علیه السلام فرمود:
إنَّ اعظَمَ
الحَسَرَاتِ یَومَ القیامَةِ حَسرَةُ رَجُل کَسَبَ مالاً فی غَیرِ
طاعَةِ اللهِ فوَرِثَهُ رَجُلٌ فانفَقَهُ فی طاعَةِ اللهِ سُبحانَهُ
فَدَخَلَ بِهِ الجَنّة وَ دَخَلَ الاوَّلُ بِهِ النّارَ.
روز قیامت
بزرگترین افسوس،ُ افسوس مردی است که مالی را به ناروا گردآورده به دوزخ
رود و آن مال را برای کسی به ارث گذارد که در طاعت خداوند سبحان خرجش
نموده به بهشت رود.
(نهج البلاغه حکمت 429)
شنبه 9/7/1390 - 13:27
سخنان ماندگار
حدیث (21) پیامبر صلىلله علیه و آله :
اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیْرِ كُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ
رَأسُ الشَّرِّ كُلِّهِ ؛
دانایى سرآمد همه خوبىها و نادانى سرآمد همه
بدىهاست.
بحارالأنوار، ج77، ص 175، ح9
حدیث (22) امام على علیه السلام :
اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَیْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ
كُلِّ شَرٍّ؛
دانایى، ریشه همه خوبىها و نادانى ریشه همه
بدىهاست.
غررالحكم، ح 818 و819
حدیث (23) امام على علیهالسلام :
رَأْسُ الْعِلْمِ
التَّمْییزُ بَیْنَ الاَْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ
مَذْمومِها؛
بالاترین درجه
دانایى، تشخیص اخلاق از یكدیگر و آشكار كردن اخلاق پسندیده و سركوب
اخلاق ناپسند است.
غررالحكم، ح 5267
حدیث (24) امام على علیهالسلام :
جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُكَ وَ یَحْسُنْ
اَدَبُكَ وتَزكُ نَفسُكَ؛
با علما معاشرت كن تا علمت زیاد، ادبت نیكو و جانت
پاك شود.
مطالب السؤول، ص 49
حدیث (25) امام على علیهالسلام :
مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبْدَأ
بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ وَلْیَكُنْ تَاْدیبُهُ
بِسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ
مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالاِْجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ
ومُؤَدِّبِهِمْ؛
كسى كه خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از
آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آنكه دیگران را با زبان، ادب
بیاموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادبآموز خود بیش
از آموزگار و ادبآموز مردم، شایسته تجلیل است.
غرر الحكم، ح 7016
حدیث (26) امام على علیهالسلام :
یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَْدَبَ ثَمَنُ
نَفْسِكَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ
اَدَبِكَ یَزیدُ فى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ
تَهْتَدى اِلى رَبِّكَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ
وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ،
فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ كى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس
در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و
قَدْرت افزوده مىشود ؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مىیابى و با
ادب به پروردگارت خوش خدمتى مىكنى و با ادب در خدمتگزارى، بنده
سزاوار دوستى و نزدیكى به او مىشود . پس [این [نصیحت را بپذیر تا از
عذاب بِرَهى.
جامع الأخبار، ص 310، ح 852
حدیث (27) پیامبر صلىلله علیه و آله :
اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ
یُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ یُحْرَمُهُ الأْشقیاءُ؛
دانش پیشواى عمل و عمل پیرو آن است. به خوشبختان
دانش الهام مىشود و بدبختان از آن محرومند.
الأمالى، طوسى، ص 488، ح 38
حدیث (28) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
قَلْبٌ لَیْسَ فیهِ شَىْءٌ مِنَ الْحِكْمَةِ كَبَیْتٍ خَرِبَ
فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً
فَاِنَّ اللّهَ لا یَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛
دلى كه در آن حكمتى نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و آموزش
دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى كه خداوند، بهانهاى را براى
نادانى نمىپذیرد.
بحارالأنوار، ج 78، ص 173، ح 12
حدیث (29) امام علی علیهالسلام :
قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛
به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا
باشی.
غررالحکم،ح2341
حدیث (30) رسول اکرم (ص):
اَجوَدُکُم مِن بَعدی
رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فَنَشَرَ عِلمَهُ؛
بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش
خود را بپراکند.
میزان الحکمه، ح13825
حدیث (31) امام محمد باقر علیهالسلام :
ما شیبَ شیءٌ بشیءٍ اَحسن
مِن حِلمٍ بعلمٍ؛
چیزی با چیزی نیامیخته است
که بهتر از حلم با علم باشد.
(بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 172
)
حدیث (32) پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله):
مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ وَرَّثَهُ
اللَّهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم.
هر كس به آنچه می داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی داند به
او ارزانى می دارد.
دانش نامه عقائد اسلامی – ج2-ص486 -ح 1827
شنبه 9/7/1390 - 13:22
سخنان ماندگار
حدیث (11) قال
الصادق علیهالسلام :
لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ
حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا؛
مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند.
مستدرك الوسایل،
ج12، ص201، ح13881
حدیث (12) قال على علیهالسلام :
اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛
دانش، نابود كننده نادانى است.
التوحید، ص
127
حدیث (13) قال على علیهالسلام :
اَلا اِنَّ فیهِ عِلمَ مایَأتى وَالحَدیثَ عَنِ المَاضى وَدَواءَ دائِكُم
ونَظمِ ما بَینَكُم؛
آگاه باشید كه دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن
است.
نهج البلاغه، خطبه 157
حدیث (14) قال على علیهالسلام :
إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ؛
انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانایى رسد، متواضع مى
شود.
غررالحكم، ج3، ص133، ح4048
حدیث (15) قال على علیهالسلام :
اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ
لایَفنی؛
علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
غرر الحکم و درر الکلم
حدیث (16) قال على علیهالسلام :
العِلمُ وَراثَهٌ
کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛
علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای
است صاف.
نهج البلاغه
حدیث (17)
پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ
الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ كَـتَبَ
اللّهُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَیهِ و بَراءَةً
لِلمُعَلِّمِ؛
وقتى معلم به كودك بگوید: بگو بسم اللّه الرحمن
الرحیم و كودك آن را تكرار كند خداوند براى كودك و پدر و مادرش و معلم،
برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.
مجمع البیان، ج 1، ص 50
حدیث (18) امام على علیهالسلام :
عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛
دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
غررالحكم، ح6288
حدیث (19) امام على علیهالسلام :
تَغَرَّبْ عَنِ الأَْوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا
وَسافِرْ فَفِى الأَْسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ
وَاكْتِسابُ مَعیشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛
براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن
كه در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش
و آداب زندگى، و همنشینى با بزرگواران.
مستدرك الوسائل، ج 8، ص
115، ح 9199
حدیث (20) امام على علیهالسلام :
اِنَّ الْعِلْمَ حَیاةُ الْقُلوبِ وَ نورُ
الاَْبْصارِ مِنَ الْعَمى وَ قُوَّةُ الاَْبْدانِ مِنَ الضَّعْفِ؛
به راستى كه دانش، مایه حیات دلها، روشن كننده
دیدگان كور و نیروبخش بدنهاى ناتوان است.
امالى صدوق، ص 493، ح 1
شنبه 9/7/1390 - 13:18
سخنان ماندگار
حدیث (1)
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله :
خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ
الجَهلِ ؛
خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.
كنزالعمال،
ج13، ص151، ح36472
حدیث (2)
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله :
طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ بُغاةَ
العِلمِ؛
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.
نهج البلاغه، خطبه 184
حدیث (3)
قال على علیهالسلام :
كُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إِلاّ وِعاءُ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ
بِهِ؛
پفضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگتر مىشود مگر ظرف دانش كه با تحصیل علوم، فضاى
آن بازتر مىگردد.
التوحید، ص63
حدیث (4) قال على علیهالسلام :
زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛
زكات دانش، آموزش به كسانى كه شایسته آناند و كوشش در عمل به آن است.
نهج الفصاحه، ح 781
حدیث (5)
قال على علیهالسلام :
خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛
بهترین علم آن است كه مفید باشد.
نهج البلاغه، خطبه178
حدیث (6) قال الصادق علیهالسلام :
مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَعَمِلَ بِهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ
السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ وَعَمِلَ لِلّهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ؛
هر كس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل كند و به دیگران آموزش دهد، در ملكوت
آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا
آموزش داد.
غررالحكم،
ج6، ص441، ح10926
حدیث (7)
قال على علیهالسلام :
پاِنَّ العِلمَ
حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ
البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛
به راستى كه دانش، مایه حیات دلها، روشن كننده
دیدگان كور و نیروبخش بدنهاى ناتوان است.
امالى صدوق، ص
493، ح 1
حدیث (8) قال على علیهالسلام :
یا مَعشَرَ
الفِتیانِ، حَصِّنوا اَعراضَكُم بِالدَبِ وَ دینَـكُم
بِالعِلمِ؛
اى جوانان! آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ كنید.
تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 210
حدیث (9)
قال على علیهالسلام :
یَنبَغى
لِلعاقِلِ اَن یَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ وَ سُكرِ القُدرَةِ
، وَ سُكرِ العِلمِ ، وَ سُكرِ المَدحِ وَ سُكرِ الشَّبابِ ،
فَاِنَّ لِكُلِّ ذالِكَ ریاحا خَبیثَةً تَسلُبُ العَقلَ وَ
تَستَخِفُّ الوَقارَ؛
سزاوار است كه عاقل ، از
مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا كه هر یك را
بادهاى پلیدى است كه عقل را نابود مىكند و وقار و هیبت را كم مىنماید.
غرر
الحكم، ح
10948
حدیث (10)
قال الصادق علیهالسلام :
اِنَّ مِن حَقیقَةِ الیمانِ
اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّكَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن
نَفَعَكَ وَ اَن لا یَجوزَ مَنطِقُكَ عِلمَكَ؛
از حقیقت ایمان این است كه حق را بر
باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز
از حقیقت ایمان آن است كه گفتار تو از دانشت بیشتر نباشد.
محاسن، ج 1، ص 205
شنبه 9/7/1390 - 13:14
خاطرات و روز نوشت
نامه به دانش آموزان سرخ پوست آمریکایی
چندی پیش از سوی دانش آموزان سرخ پوست مدرسه راهنمایی مركزی اسپرینگ دال، در ایالت آركانزاس آمریكا، نامه ای به حضور امام خمینی (ره) می نویسد و با ارسال یك جفت جوراب به عنوان هدیه از طرف دانش آموزان مدرسه، از امام می خواهند كه یك شی شخصی خود را هر چند یك جوراب كهنه باشد به عنوان یادبود برای آنان ارسال دارد.
امام همراه جواب نامه یك جلد كتاب برای آنان می فرستد كه نشان دهنده تعالی و ترقی انسان در مطالعه كتاب است نه در نگهداری یك لباس كهنه اما پاسخ امام:
بسم الله الرحمن الرحیم فرزندان عزیز خوب دبیرستان اسپرینگ دال ایالت اركانزاس آمریك نامه محبت آمیز و هدیه ارزشمند شما عزیزان را دریافت نمودم. من می دانم كه سرخ پوستان و سیاه پوستان در فشار و زحمت هستند. در تعلیمات اسلام فرقی بین سفید و سرخ و سیاه نیست، آنچه انسانها را از یكدیگر امتیاز می دهد، تقوا و اخلاق نیك و اعمال نیك است. از خداوند بزرگ می خواهم شما فرزندان عزیز را موفق كند و به راه راست هدایت فرماید. یك جزوه از كلمات نصیحت آموز پیامبر بزرگ اسلام را كه برای كودكان ایران هدیه داده اند برای شما عزیزان می فرستم و به شما دعای خیر می كنم. امید است در ارزش های انسانی موفق باشید.
شنبه 9/7/1390 - 13:5
خاطرات و روز نوشت
گردنبند
یك روز از از كشور ایتالیا یك نامه و یك بسته برای امام رسید. توی آن بسته: یك گردنبند بود. صاحب نامه، نوشته بود من مسلمان نیستم ولی شمار را خیلی دوست دارم و این گردنبند را هم به شما هدیه می دهم تا هر جوری كه دلتان می خواهد از آن استفاده كنید.
چند روز گذشت یك روز صبح، امام صدای گریه یك بچه را شنیدند. گفتند: بروید ببنید این بچه كیست و چرا گریه می كند. برای امام خبر آوردند كه او دختر كوچك یك شهید است كه با مادرش آمده و می خواهد شما را ببیند. امام گفتند: او را زود بیاورید اینجا. وقتی دختر كوچولو را آوردند، هنوز داشت گریه می كرد. امام او را بغل گرفتند و روی زانوهای خود نشاندند. بعد او را بوسیدند و در گوشش چیزهایی گفتند: دختر كوچولو كم كم گریه را فراموش كرد و خندید امام هم با او خندید. بعد امام بلند شدند و آن گردنبند را آوردند و به گردن او انداختند و به او گفتند: «حالا برو پیش مامانت.» بچه هم با خوشحالی امام را بوسید و رفت.
شنبه 9/7/1390 - 13:4