• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 920
تعداد نظرات : 244
زمان آخرین مطلب : 4804روز قبل
آموزش و تحقيقات

یك دندانپزشك گفت: مسواك‌هایی كه با برق یا باطری كار می‌كنند،‌ قدرت پاك كنندگی بیشتری دارند چون با شدت و قدرت مناسبی دندانها را تمیز می‌كنند.

دكتر صدیقه خدمت  افزود: به افرادی كه یك بار در طول روز مسواك می‌زنند، توصیه می‌شود از مسواك‌های برقی استفاده و دست كم حدود 6 دقیقه را صرف مسواك زدن كنند اما استفاده از مسواك‌های معمولی باید حدود 10 دقیقه به طول بینجامد. ‌مسواك باید ازعقب تا نزدیك‌ترین دندان‌ها زده و سطح هر یك از دندانها به دقت تمیز شود.

 

این دانشیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به نقش نخ دندان در حفظ سلامت دندانها اظهار كرد: سطوح جانبی دندانها با یكدیگر در تماس هستند. این سطوح با استفاده از مسواك تمیز نمی‌شوند بنابراین لازم است ابتدا با نخ دندان، سطوح دندان را تمیز و سپس مسواك زد.

وی با بیان اینكه عمل مسواك زدن مهمتر از نوع خمیر دندان است، گفت: برخی از افراد خمیردندانهای گران و خارجی ‌خریداری می‌كنند این در حالیست كه خمیر دندانهای ایرانی اثر لازم را بر سلامت دندانها دارند البته خمیر دندان‌ باید به مقدار كم استفاده شود.

خدمت در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف سیب، اثری مشابه مسواك زدن در تمیزی دندان‌ها دارد، اظهار كرد: مصرف سیب می‌تواند به تمیزی دندانها كمك كند اما نمی‌تواند جایگزین مسواك ‌زدن شود البته اگر نخ دندان و مسواك در دسترس نباشد می‌توان از سیب برای تمیز كردن دندانها استفاده كرد.

این دانشیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در زمینه تاثیر آدامس جویدن بر تمیزی دندانها گفت: آدامس را نمی‌توان جایگزین مسواك كرد البته جویدن آدامس‌های بدون قند باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بزاق تا حدودی دندانها را شست و شو می‌دهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش كه از چه نوع مسواكی برای تمیز كردن دندانها باید استفاده كرد، گفت: بهتر است هر فردی برای حفظ سلامت لثه و دندان خود در این زمینه با دندانپزشك خود مشورت كند البته معمولا مسواك‌های متوسط (مدیوم) به بیماران توصیه می‌شود.

خدمت در پایان تاكید كرد: استفاده از مسواك‌های نرم (soft) در بیشتر مواقع به بیماران پیشنهاد نمی‌شود چون این نوع مسواك‌ها كارایی لازم را در تمیز كردن دندان‌ها ندارند البته برخی مواقع دندانپزشكان، مسواك‌های نرم را برای بیمارانی كه بیماری لثه آنها شدید است، توصیه می‌كنند.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:31
پوست و مو

متخصصان علوم پزشكی در آمریكا دریافته‌اند كه به كمك یك درمان ضد استرس می‌توانند موجب رشد مجدد موها در موش‌های طاس شوند.

این متخصصان از انستیتو سالك در كالیفرنیا و دانشگاه كالیفرنیا با همكاری گروهی از دامپزشكان در مطالعات خود مشغول بررسی تاثیرات استرس روی عملكرد دستگاه گوارش داخلی در موش‌ها بودند كه به نتایج فوق دست یافتند.

این دانشمندان بویژه تاثیر استرس را روی روده بزرگ موش‌ها بررسی كردند و به مدت 5 روز، تركیبی موسوم به استرسین - ب را به این موش‌ها تزریق كردند. این تركیب با هدف متوقف كردن تاثیر هورمون استرس تولید شده است.

به گزارش شبكه خبری ای بی سی، سه ماه بعد این متخصصان تاثیر ماده مزبور را روی مجاری روده موشها بررسی كردند و دریافتند در موش‌های طاس این اقدام موجب رشد دوباره موها روی بدنشان شد. رشد مو روی بدن موش‌های طاس به حدی طبیعی بود كه از موش‌های سالم قابل تشخیص نبودند.

پزشكان می‌دانند كه استرس و تنش عصبی زیاد موجب ریزش مو بویژه در افراد جوان می‌شود. این در حالی است كه بدون عامل استرس و در شرایط معمول، ریزش مو از 35 سالگی به بالا آغاز می‌شود.

به گفته روانپزشكان، هیچ كس نمی‌تواند در جامعه‌ امروزی از استرس و فشارهای عصبی بگریزد. آزمایشات نشان داده است كه استرس سطح ماده‌ای موسوم به «گلوكوكورتیكوئید» را در بدن افراد افزایش می‌دهد و در نتیجه این فرایند، تارهای مو نازكتر می‌شوند. عوامل دیگری همچون رژیم‌های غذایی و آلودگی هوا نیز در ریزش موها تاثیرگذار هستند.

 

این متخصصان می‌گویند تاثیر تركیب فوق فعلا روی موش‌ها آزمایش شده و در مورد تاثیر آن روی انسان انجام آزمایشات و بررسی‌های بیشتر ضروری است.

جزئیات این تحقیق در مجله پلوس منتشر شده است.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:30
بیماری ها

سینوزیت شامل ورم و التهاب مخاط سینوس‌های اطراف بینی در اثر عوامل مختلف است.

در حالت عادی ترشحات داخل سینوس‌ها به درون فضای بینی تخلیه می‌شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت، سینوس‌ها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می‌شوند. این وضعیت می‌تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. در هر حال اگر غشاء مخاطی حفره بینی و سینوس‌ها متورم شود، می‌توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات مخاطی شود. در سینوس‌هایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند، امکان رشد باکتریها و قارچها بیشتر می‌شود.

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در مقاله جدیدی درباره این بیماری خاطرنشان کردند: اکثر سرماخوردگی‌ها با عامل ویروس پس از چند روز برطرف می‌شوند. اما اگر سینوس‌ها ملتهب شوند، علائم دیگری مانند سردرد و یا تورم دردناک در ناحیه صورت ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، اگر از زمان شروع سینوزیت چند روز گذشته باشد، آن را سینوزیت حاد می‌گوییم و اگر این عارضه طولانی‌تر شود سینوزیت مزمن نامیده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که در انگلیس سینوزیت حاد، شایع است. در این کشور از هر 1000 نفر حدود سه نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. سینوزیت مزمن شیوع کمتری دارد و یک نفر از هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. کودکان زیر یک سال معمولا مبتلا به سینوزیت نمی‌شوند زیرا سینوس‌های آنها بطور کامل تشکیل نشده است ولی در سایر سنین تمام افراد ممکن است به سینوزیت مبتلا شوند. بنابراین سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی حاد، شایع‌ترین علت ایجاد کننده سینوزیت هستند.

به گفته پزشکان، برای درمان سینوزیت مزمن در ابتدا آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شوند. اگر درمان با آنتی‌بیوتیک موثرواقع نشود، اسپری‌های استروئیدی ممکن است برای بهبود ورم و آنتی‌هیستامین‌ها برای بهبود واکنش‌های آلرژیک تجویز شوند. البته آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند موجب ترشح مخاط خشک و غلیظ شوند. در حالت‌های شدید نیز ممکن است جراحی برای برطرف کردن گرفتگی حاد سینوس‌ها صورت گیرد.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:29
بیماری ها

افسردگی یک بیماری فراگیر و ناتوان کننده است که هم زنان و هم مردان را مبتلا می‌سازد اما طبق آمار پزشکی مستدل نرخ شیوع این اختلال روانی یا به اصطلاح روانپزشکان، سرماخوردگی روانی در زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان است.

بی تردید ژن‌ها در بروز افسردگی شدید در زنان نقش مهمتری دارند. روانشناسان در چندین بررسی مختلف با این نتیجه رسیده‌اند که احتمال ارثی بودن استعداد ابتلا به افسردگی شدید در زنان به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

آنها می‌گویند هرچند ژن‌های موثر در افسردگی در هر دو جنس زن و مرد به هم ربط دارند اما دقیق شبیه به هم نبوده و عملکرد یکسانی ندارند.

به گزارش مجله آنلاین سایکولوژی تودی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور معمول تاثیر ژن‌های افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین ممکن است ژنهایی وجود داشته باشند که احتمال افسردگی را در زنان و در پاسخ به محیط متغیر هورمونی آنها، تشدید می‌کنند. برای مثال شواهد پزشکی و آزمایشگاهی وجود دارد که نشان می‌دهند گروهی از زنان بویژه در دوران پس از زایمان و در مرحله پیش از قاعدگی، مستعد افسردگی هستند. این نوع افسردگی در خانواده‌ها وجود دارد اما مردان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد چرا که آنها تقریبا هرگز به این تغییرات هورمونی دچار نمی‌شوند.

به طور کلی نوع عوامل موجود در زندگی یک زن نفش مهمی در بروز افسردگی ایفا می‌کنند. عوامل خاصی مانند بچه دار شدن و زایمان،‌ هورمون‌های ژنتیکی و شخصیتی، عوامل بیولوژیکی و رنج‌هایی که زنان در زندگی خود متحمل می‌شوند، همگی در این زمینه اثرگذار هستند. البته زنان بسیاری هستند که با این عوامل روبه رو شده‌اند اما هیچ کدام از علائم بیماری افسردگی در آنها مشاهده نشده است. بنابراین بروز یا عدم بروز این علائم تا حد زیادی به فیزیولوژی و مسائل هورمونی، تفکرات و شکل زندگی زنان بستگی دارد.

 افسردگی کلینیکی روی خلق، ذهن، جسم و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. وراثت، محیط و فاکتورهای جسمی روانی اجتماعی عوامل دسته بندی شده اصلی در بروز علائم این اختلال هستند که گاهی اوقات به حدی پیشرفت می‌کند که فرد را از زندگی معمول و ارتباط گرفتن با دیگران ساقط و ناتوان می‌کند.

روانپزشکان تاکید دارند که یکی از متداول‌ترین درمان‌ها جهت بیماری افسردگی تجویز داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش است. هر کدام از این درمان‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن ماهیت و شدت افسردگی در افراد مختلف به کار گرفته شوند و البته تا حدود برتری هر کدام از انواع درمانها، بستگی به خود بیمار و شرایط وی دارد.

در افسردگی‌های جزئی و خفیف یکی از این درمان‌ها و یا هر دو نوع درمان مفید است در حالی که در افسردگی‌های شدید و ناتوان کننده معمولا اولین قدم در درمان، تجویز دارو است. در درمان ترکیبی، دارو می‌تواند به سرعت علائم جسمی مربوط به بیماری افسردگی را از بین ببرد، در حالی که روان درمانی به فرد می‌آموزد که چگونه با استفاده از طرق موثر به حل مشکلات بپردارد. تصمیم گیری برای انتخاب هر یک از این شیوه‌ها تنها بر عهده پزشک متخصص است.

این مطالعات در مجله رشد و روان درمانی منتشر شده است.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:28
آموزش و تحقيقات

تابش لیزرهای دیودی کم شدت قرمز و مادون قرمز به اسپرم انسان، شاخص‌های حرکتی آن را بهبود بخشیده و می‌تواند به عنوان روشی کمکی در درمان آزمایشگاهی ناباروری به کار گرفته شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، حرکت اسپرم‌ها به مصرف انرژی وابسته است. تابش لیزر کم شدت می‌تواند به عنوان منبع انرژی برای سلول به کار گرفته شود، به همین منظور دکتر الهه فکرآزاد از دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مطالعه‌ا‌ی را با هدف بررسی اثر تابش لیزر کم شدت بر پارامترهای موثر بر حرکت اسپرم‌های افراد مبتلا به استنو اسپرمی طراحی و اجرا كرده است.

در این تحقیق هر نمونه تازه اسپرم انسان با شرایط ویژه به سه گروه تحت تابش دو طول موج مختلف (قرمز:660 نانومتر؛ مادون قرمز:810 نانومتر) لیزر دیودی با مد تابش پیوسته و دانسیته انرژی j/cm 24 قرار گرفتند. گروه دیگر به عنوان کنترل در نظر گرفته می‌شد. در دقایق 120، 90 ،60، 45، 30، 15، 0 پس از تابش لیزر، هر یک از گروه‌ها از نظر پارامترهای حرکت اسپرم به وسیله نرم‌افزار کامپیوتری (CASA) آنالیز می‌شد. در میان ارزیابی‌ها همه نمونه‌ها در آنکوباتور قرار داده می‌شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که میزان شاخص حرکتی و حرکت پیش رونده اسپرم‌ها در گروه‌های تحت تابش لیزر نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافت.

نتایج نشان داد: با توجه به شرایط موجود در این مطالعه، تابش لیزر کم شدت سرعت حرکت اسپرم‌های انسان را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به عنوان یک روش کمکی در درمان‌های آزمایشگاهی ناباروری به کار برده شود.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:27
اخبار

رییس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: جرایم و محرومیت‌های انضباطی برای تماشاچیان بیش از دو هفته اثر ندارد و به دلیل عدم اجرای سیستم صحیح و مدرن برگزاری فوتبال در ایران، نمی‌توانیم شاهد تاثیر مستقیم و موثر برخوردهای انضباطی بر روی سكوها باشیم.

 

مجتبی شریفی به مسایل انضباطی مختلف در لیگ برتر پاسخ داد. وی درابتدا درباره پرونده صمد مرفاوی و صحبت‌های این مربی مبنی بر گم شدن پرونده‌اش در كمیته انضباطی اظهار كرد: پرونده مرفاوی به هیچ وجه گم نشده است، ظاهرا ایشان به طور كامل در جریان موضوع قرار نگرفته‌اند. پرونده او اكنون روی میز ما در كمیته است و انشاالله طی دو سه هفته آینده به آن رسیدگی خواهد شد. زمان رسیدگی به این پرونده به دلیل اینكه حول مسایل مالی است، الزامی برای رسیدگی فوری نسبت به آن وجود ندارد.

 

**شكایت شیث رضایی تخلف بود

شریفی همچنین درباره احضار شیث رضایی به كمیته انضباطی نیز گفت: براساس اساسنامه‌ای كه درفوتبال وجود دارد تمامی اعضا می‌بایست هرگونه شكایتی كه از هر شخص یا تیمی دارند، طرح دعاویشان را در مجموعه و خانواده فوتبال انجام دهند و اگر شكایتشان را از فوتبال به مراجع قضایی خارج از مجموعه فوتبال ببرند، خطا مرتكب شده‌اند. بر این اساس شیث رضایی طرح دعوایش در مجموعه فوتبال را به خارج از آن برده و به نوعی نسبت به تعهدات اساسنامه حاكم بر فوتبال پایبند نبوده است. از آنجا كه رضایی حرفه‌اش فوتبال بوده و در آن شاغل است، لذا این كار او تخلف به حساب می‌آید.

وی گفت: بنابراین هیئت رسیدگی به تخلفات این موضوع را از مصادیق تخلف دانسته و این مسئله را به كمیته انضباطی فراخواند. استنباط ما از برخی مصاحبه‌ها در زمینه فوق این است كه تداوم آن می‌تواند تنش‌های جدیدی را خلق كند. لذا این بازیكن با حضور در كمیته و بیان ادله‌اش موجبات تصمیم كمیته درباره موضوع فوق را فراهم می‌آورد. رضایی باید در كمیته حاضر شود.

 

** معیار گزینش داوران مهارت است، نه عدالت

رئیس كمیته انضباطی درباره موضوع برخورد با مربیانی كه درباره داوری مصاحبه می‌كنند به ایسنا گفت: استدلال ما در كمیته انضباطی این است كه به جز اعضای كمیته هیچ كسی حق دخالت در آرای انضباطی را نخواهد داشت. هرگز جایگاه ریاست كمیته داوران حقی برای دخالت در تصمیم گیری‌های انضباطی ایجاد نمی‌كند. تنها در برخی اوقات توقعاتی میان كمیته‌های مختلف در فدراسیون بیان می‌شود كه این توقعات باید دوسویه باشد.

وی افزود: ما معتقدیم درباره مسئله داوری و كم شدن حواشی آن، كار نظارت بر داوری و در راستای آن برخورد با كسانی كه موجبات افزایش تنش و حاشیه‌های كاذب داوری را فراهم می‌كنند، باید توامان انجام شود. ما به سهم خودمان با عوامل انضباطی كه مانع اجرای داوری صحیح در فوتبال شوند، برخورد می‌كنیم و در مقابل معیار گزینش داوران برای قضاوت در بازیهای مختلف هم براساس مهارتشان است. باید دقت كرد كه معیار گزینش داوران مهارت محوری است، نه عدالت محوری؛ لذا براین اساس نمی‌توان حد حساب انضباطی برای كار داوری گذاشت و در مقابل داوری كه به طور مكرر در بازیهای گوناگون اشتباه می‌كند و پس از آن از اشتباهش عذرخواهی می‌كند و یا اینكه در حالت تكرار اشتباهاتی دارد كه علیه یا به نفع تیمی تمام می‌شود، كمیته داوران می‌تواند آن داور مشخص را از نظر بحث‌ مهارت محوری مورد ارزیابی قرار داده و درباره قضاوتش درمسابقات آینده تصمیم گیری كند.

 

** خصوصی‌سازی تنش سكوها را كم می‌كند

شریفی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با تماشاچیانی كه در بازیهای هفته گذشته لیگ برتر رفتار نادرستی داشتند و بعضا گزارش‌هایی در این مورد مطرح است، اظهار كرد: ما درقبال تماشاچیان هم همان سیاست گذشته را داریم و براساس گزارش‌های رسیده و ارزیابی آنها اقدام به محروم كردن تماشاچیان از برخی بازیهای تیمشان یا درنظر گرفتن جرائم مالی برای تیمها و یا جرایمی دیگر اقدام می‌كنیم. در حال حاضر تنها روش برخورد انضباطی با چنین مواردی همین‌هاست كه البته می‌دانیم با وضع موجود دوام آن بیش از یكی دو هفته نخواهد بود.

وی درپاسخ به این سوال كه در چنین شرایطی آیا بهتر نیست نوع برخوردها و جرایم انضباطی را تغییر دهید تا باعث شوید رفتارهای نادرست درمیان تماشاچیان تا اندازه‌ای كاهش یابد گفت:‌ این موضوع ابعاد گسترده‌ای دارد و بحث‌های مفصلی را می‌طلبد كه بارها با شما انجام داده‌ایم. بحث هواداران هرگز تنها مرتبط با كمیته انضباطی نیست و ما تنها از طریق جرایم و محرومیت‌های مختلف نمی‌توانیم ناهنجاری سكوهای استادیوم‌ها را برطرف كنیم. از طرفی این سكوها تجلی‌گاه فرهنگ اجتماعی شهرهای مختلف ماست. از بعد دیگر نمودی از آنچه كه در خانواده‌ها، مدارس و غیره تعلیم داده می‌شود، است. از طرفی دیگر همواره باید به این نكته توجه كنیم كه چون معمولا افرادی كه به استادیوم ها می‌آیند ثابت هستند، نمی‌توانیم آنها را به عنوان نمونه‌ای قابل قیاس نسبت به یك اجتماع یا جامعه در نظر بگیریم. همه ما می‌دانیم كه بسیاری از مردم به خاطر چنین فضایی در ورزشگاه‌ها و تنش‌هایی كه وجود دارد اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به استادیوم بیایند. لذا از این قیاس در عربی به قیاس مع الفارق یاد می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه كه در سكوها دیده می‌شود مرهون عملكرد فدراسیون نیست و برای اصلاح آن یك كار تمام عیار نیاز است. از جمله اقداماتی كه در حوزه فوتبال می‌تواند به كاهش ناهنجاریها در رفتار تماشاچیان بیانجامد، خصوصی شدن باشگاه‌هاست كه به دنبال آن نوع مالكیت بر امور باشگاه‌ها و مسایل مربوط به هوادارانش را تغییر می‌دهد، نظامند شدن كانون‌های هواداران، بحث امكانات رفاهی استادیوم‌ها و برخوردها با تماشاچیان، وجود سیستم‌های هوشمند كنترلی و نظارتی در ورزشگاه‌ها و ... است. متاسفانه در حال حاضر ما در برخورد با تخلفات تماشاچیان، با فرد خاصی طرف نیستیم كه بخواهیم جریمه را تنها برای او در نظر بگیریم. آن شخص حساب بانكی مشخصی در ارتباط با تیمش ندارد. اصلا شناسنامه هواداری برای او وجود ندارد و به هیچ وجه نمی‌توان متخلفین را فرد به فرد شناسایی كرد.

شریفی اضافه كرد: باشگاه‌ها به دلیل آن كه خصوصی نیستند، طبیعتا مالكیتی هم نسبت به ورزشگاه‌ها و انجام كارهای نظارتی و انتظاماتی در آن ندارد. وقتی كار كنترل جریان مسابقه برعهده آنها نیست ما هم نمی‌توانیم انتظار نابجا داشته باشیم. متاسفانه آنچه در فوتبال مدرن امروز وجود دارد كه براساس سیستم هوشمند تماشاچیان و تمام برنامه‌های اجرا شده در استادیوم‌ها قابل كنترل است در فوتبال ایران به هیچ وجه وجود ندارد. طبیعتا ما هم همیشه در مواجه با تخلفات تماشاچیان با یك گروه مواجه هستیم و ناچاریم آنها را از حضور در استادیوم‌ها برای یك یا چند بازی مشخص محروم كنیم. چه بسا تماشاچیان خطا نكرده‌ای هم وجود دارند كه چوب رفتار عده‌ای دیگر را می‌خورند و حتی شاید تماشاچیان متخلف در یك مسابقه اصلا نخواهند برای بازی بعدی به ورزشگاه بیایند. از این جور مسایل غیرشفاف در سیستم فوتبال ما وچود دارد كه كار كمیته انضباطی را سخت كرده و ما را از رسیدن به نتیجه موثرتر و مطلوب باز می‌دارد. برخوردهای ما در نهایت به محروم كردن هواداران منتهی می‌شود كه این رای قابل اعتراض نیست. چون شخص یا اشخاص مشخصی وجود ندارند كه بخواهند نسبت به رای اعتراض كنند.

 

** خشونت تماشاگران را كنترل كرده‌ایم

شریفی درپاسخ به این سوال كه نوع برخوردهای كمیته انضباطی باعث كاهش ناهنجاریهای رفتاری در فوتبال شده است گفت: ما دربرخورد با تخلفات رفتاری دو مسیر برخورد با بازیكنان، مربیان و آنچه كه در مستطیل سبز اتفاق می‌افتد و نیز برخورد با هواداران را طی می‌كنیم. عملكرد ما دربرخورد با بازیكنان، مربیان، مسوولان و ... رضایتبخش بوده و حاكی از آن است كه ایرادها و تخلفات به حداقل رسیده است. ما شاهد آنیم كه درگیری بازیكنان با داوران مربیان با داوران و ... رو به كاهش است، چرا كه طرف‌های قرارداد ما مشخص و قابل كنترل هستند، اما همانطور كه گفتم به دلیل آنكه هواداران در سیستم كنونی فوتبال ما قابل شناسایی نیستند و ما با عده مشخصی از آنها طرف قرارداد نیستیم، كاهش یا افزایش ناشی از برخوردهای انضباطی چندان قابل اندازه‌گیری نیست، هر چند ارزیابی دوره‌های گوناگون به ما نشان داده كه میزان تخلفات تماشاچیان روند نزولی دارد. جرایم ما در قبال تماشاچیان عمدتا محروم كردنشان از حضور در ورزشگاه، برگزاری بازی تیم مطلوبشان درشهرهای دیگر و در نظر گرفتن جرایم نقدی برای باشگاههایشان بوده است. به طور مثال در سالهای گذشته دربرگزاری داربی تهران ما شاهد بودیم هر وقت این داربی برنده داشته خشونت‌های تماشاچیان قابل كنترل نبوده است و با خسارت‌های مالی سنگینی مواجه می‌شدیم. اما به گواه شواهد و حتی گزارش‌های رسانه‌ها در دو داربی گذشته كه یكی از دو تیم پیروز شدند میزان تخلفات هواداران و خسارت‌های مالی پس از مسابقه كاهش چشم گیر داشته است.

 

**باید با احترام با تماشاگران برخورد كنیم

شریفی در ارائه پیشنهاد دیگری برای كاهش ناهنجاریهای رفتاری تماشاچیان تصریح كرد: معتقدم هواداران باید در كانون‌های مشخصی نظام سازمان یافته‌ای داشته باشند و برنامه‌های فرهنگی هم در رسانه ملی به آنها اختصاص داده شود. به طور مثال نمایندگان هواداران هر كدام از تیم‌ها شناسایی و در برنامه‌های فرهنگی تلویزیون حاضر شوند، آنها در این برنامه‌ها سوالهایشان را مطرح كنند و درمقابل از سوی كارشناسان امر پاسخ‌های منطقی دریافت كنند. در آنجا ما خواهیم دید كه قانع شدن این دسته از تماشاچیان، قانع شدن عده عظیمی از جوانانی است كه به ورزشگاه‌ها می‌آیند. همین موضوع باعث كاهش التهاب‌ها می‌شود.

وی افزود:‌ همچنین باید این نكته را توجه داشته باشیم كه شیوه برخورد با جوانان شیوه خاصی است، عمده كسانی كه به فدراسیون‌ها می‌آیند جوانان هستند و وقتی مخاطب جوانها می‌شوند باید در مرحله اول احترام را سرلوحه كارمان قرار دهیم . اگر یك جوان وقتی وارد استادیوم می‌شود برخورد احترام آمیزی ببیند و به شعورش توهین نشود نمود درونی و سپس بیرونی آن دررفتارش كاملا مشهود خواهد شد. درتعالیم اسلامی و انسانی هم بارها تاكید شده كه نباید به جوان اهانت كرد. احترام گذاشتن به او باعث می‌شود كه اندیشه درستی در فكر آن جوان ایجاد شود كه تاثیرش را در رفتار او در استادیوم و حتی بیرون از استادیوم خواهیم دید.

 

**سربازهای ورزشگاه استقلالی و پرسپولیسی می‌شوند

رئیس كمیته انضباطی از ارائه پیشنهاد سربازهای ورزشی در برگزاری داربی تهران خبر داد و گفت: ما برای كار انتظاماتی داربی پایتخت این طرح را پیشنهاد كرده‌ایم كه براساس آن سربازهای حاضر در ورزشگاه به تفكیك پرسپولیسی یا استقلالی بودن در ورودیها و اماكن مختلف استادیوم آزادی چیده می‌شوند. همچنین ریش‌سفید‌هایی هم می‌توانند با هدف نصیحت و كنترل رفتاری در میان تماشاچیان حضور داشته باشند. اجرای درست این طرح با ضوابطی مشخص شده، در حالت چشمگیری می‌تواند به كنترل صحیح تماشاچیان و بروز رفتارهای شایسته از آنها منجر شود. ما در گذشته شعاری را مطرح كرده و سعی در نهادینه كردن آن از طریق كانون‌های هواداری تیم‌ها كردیم اما متاسفانه روی این جمله و شعار به اندازه خیلی كمی كار شد و نتوانستیم كاركردش را به طور مستمر بر سكوها ببنیم. شعار " داور عزیزم دقت كن!" می‌توانست و می‌تواند نقش بسزایی در تعامل میان تماشاچیان و كنترل بازی از سوی داوران، ایفا كند.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:26
آموزش و تحقيقات

نتایج یک پژوهش نشان داد: درمان با تک دوز وریدی کتامین با توجه به تجویز آسان، تاثیر سریع و طول اثر مناسب آن در بیماران می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان فاز حاد بیماران مبتلا به افسردگی باشد.

اختلال افسردگی اساسی مجموعه‌ای از اختلالات شایع و مخرب روانی با اپیزودهای نسبتا طولانی و مسوول بسیاری از ناتوانی‌های جسمی و روانی است که شیوع آن در طول زندگی حدود 17 تا 19 درصد است، لذا دکتر فرزان خیرخواه از گروه اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی بابل پژوهشی را با هدف بررسی اثر کتامین در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی طراحی و انجام داده است.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی به صورت نیمه تجربی، 60 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، تحت درمان با تک دوز وریدی کتامین قرار گرفتند. تمام بیماران قبل از تزریق دارو و در روزهای دوم و هفتم بعد از تزریق و پایان ماه اول و دوم تحت آزمون‌های ارزیابی شدت افسردگی همیلتون و بک قرار گرفتند.

یافته‌ها بیانگر این مطلب بود که میانگین نمرات در روزهای دوم و هفتم بعد از تزریق کتامین به طور معنی‌داری نسبت به زمان قبل از تزریق دارو کاهش یافته است و در حدود 20 درصد از بیماران در روز دوم و حدود 40 درصد از بیماران در روز هفتم بعد از تزریق دارو به درمان با کتامین پاسخ مناسب دادند.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:25
اخبار

مخترعان جوان كشور موفق به طراحی و ساخت سیستم خشك‌كن مواد غذایی به روش فتوولتائیك شدند.

علی اسكونژاد،  اظهار كرد: در حال حاضر فرآیند خشك كردن سبزیجات و میوه‌ها با استفاده از تابش و گرمای خورشید صورت می‌گیرد. در این روش، پرتوهای ماورای بنفش باعث می‌شود كیفیت محصولات پایین بیاید؛ همچنین گرد و غبار و حشرات بر روی محصولات بنشیند و آلودگی ایجاد شود.

وی گفت: سیستم خشك‌كن میوه‌جات و سبزیجات ساخته شده، پكیجی فتوولتائیك است كه با استفاده از آن در هر موقع از سال، بدون نگرانی از انرژی مورد نیاز، از طریق فتوولتائیك، انرژی مورد نیاز تامین و همان فرآیند خشك كردن میوه و سبزی، در مدت زمان كمتری انجام می‌شود.

این مخترع در توضیح بیشتر كاركرد این دستگاه افزود: دستگاه، دارای چند طبقه است كه محصولات در داخل طبقات قرار می‌گیرند و به صورت جداگانه فرآیند خشك شدن آنها انجام می‌شود.

اسكونژاد تصریح كرد: از این دستگاه برای مواد غذایی و فقط در بخش خانگی و نه صنعت استفاده می‌شود.

به گفته وی، دستگاه مورد نظر اكنون در مرحله تولید قرار دارد.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:24
اخبار

رییس مركز پژوهشی كلكسیون میكرو ارگانیسم‌های دانشگاه تهران از تولید و ثبت ‌آنتی بیوتیكی با خاصیت درمان بیماری‌های پوستی و عفونت‌های پس از سوختگی در این مركز به نام percimycin خبر داد.

دكتر جواد حامدی، رییس مركز پژوهشی كلكسیون میكروارگانیسم‌های دانشگاه تهران و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌اظهار كرد: آنتی بیوتیك percimycin از یك باكتری ایرانی كه سه سال گذشته شناسایی شده بود استخراج شده كه ضمن انجام مراحل خالص‌سازی، آزمایش‌های تعیین سمیت را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

ولی افزود: این آ‌نتی بیوتیك شامل دو گونه percimycin نوع A و B بوده و می‌تواند اثر خوبی بر روی باكتری‌های بیماری‌زای مقاوم در برابر آنتی بیوتیك‌های متداول داشته باشد كه امیدواریم با پشت سر گذاشتن مراحل نهایی آن بتوانیم گام دیگری در جهت پیشرفت علمی كشور خود برداریم.

رییس مركز پژوهشی كلكسیون میكرو ارگانیسم‌های دانشگاه تهران با بیان این كه تست آ‌نتی بیوتیك در فاز حیوانی در حال انجام است تصریح كرد: این آ‌نتی بیوتیك كه می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی و عفونت‌های پس از سوختگی مؤثر باشد، دارای ساختار شیمیایی متشكل از دو اسید آمینه فنین‌آلانین و سه اسید آمینه والین است كه به شكل حلقوی گرد هم آمده‌اند.

حامدی در پایان با اشاره به این كه وزن مولكولی این آنتی‌بیوتیك مشخص شده است، گفت: مراحل خالص سازی و آزمایش‌های تعیین سمیت بر روی این آنتی بیوتیك انجام شده كه امیدواریم بتوانیم با موفقیت مراحل آزمایشی آن را در فازهای حیوانی و انسانی پشت سر گذاشته و آن را وارد مرحله تولید انبوه و به به بازار عرضه كنیم.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:23
اخبار

دانشمندان دانشگاه كلمبیا دریافته‌اند كه اسكلت بدن موش‌های نر با آزاد سازی هورمونی موسوم به استئوكلسین به عنوان تنظیم كننده نیروی باروری آنها عمل می‌كند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاكنون تاثیرات متقابل بین استخوان و سیستم تولیدمثل فقط به تاثیر غدد تناسلی بر ساختار توده استخوانی تمركز داشت.

به گفته دانشمندان از آنجایی كه ارتباط بین دو عضو در بدن همیشه دوسویه است؛ بنابراین در حالی كه غدد تناسلی بر تنظیم استخوان‌ها تاثیر دارند همین رابطه می‌تواند به طور معكوس نیز اتفاق بیفتد.

محققان نخستین سرنخ برای پاسخ به این مساله را در موفقیت تولیدمثل موش‌های آزمایشگاهی خود یافتند.

تا پیش از این محققان دیده بودند كه موش‌هایی كه اسكلتتشان هورمون استئوكلسین را ترشح نمی‌كند پرورش‌دهندگان ضعیفی هستند.

دانشمندان در ادامه، آزمایشات دیگری نیز انجام دادند كه نشان از این موضوع داشتند كه استئوكلسین میزان تولید تستسترون را كه باروری مردان را كنترل می‌كند افزایش می‌دهد.

با افزودن استئوكلسین به سلول‌هایی كه در بدن تستسترون تولید می‌كنند، تركیب آنها افزایش یافت. به همین شكل با افزودن این هورمون به موش‌های نر، سطوح در حال گسترش تستسترون در آنها نیز افزایش یافت.

محققان دریافتند كه در حالت عكس هنگامی كه استئوكلسین وجود ندارد میزان تستسترون كاهش یافته و منجر به كاهش میزان اسپرم می‌شود.

با اینكه این یافته‌ها هنوز در انسان مورد تایید قرار نگرفته، دانشمندان انتظار دارند كه مشخصات مشابهی در بدن انسان بدست بیاورند.

قابل توجه است كه با اینكه این تحقیق از مشاهدات در مورد استروژن و توده استخوانی ریشه گرفته محققان هیچ نشانه‌ای مبنی بر تاثیر استخوان‌ها بر باروری زنان پیدا نكرده‌اند.

استروژن یكی از نیرومندترین هورمون‌های بدن است كه استخوان را كنترل می‌كند. هنگامی كه تخمدان پس از یائسگی تولید استروژن را متوقف می‌كند، توده استخوانی به سرعت كاهش یافته و ممكن است به پوكی استخوان منجر شود.

محققان در گام بعدی خود قصد دارند تا مسیرهای سیگنالینگ را با استفاده از استئوكلسین برای ارتقا میزان تستسترون استفاده كنند.

چهارشنبه 4/12/1389 - 6:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته