• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 779
تعداد نظرات : 90
زمان آخرین مطلب : 3671روز قبل
آموزش و تحقيقات

 


پمپ‌های مگنتی جهت پمپاژ مواد سمی و سیالات خطرناک قابل استفاده در صنایع پتروشیمی و هسته‌یی در یکی از واحدهای پارک علم و فناوری فارس ساخته شده و به تولید صنعتی رسید.

 

احمد مختاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده این پمپ‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که محرک پمپ‌های مگنتی ساخته شده از نوع مغناطیسی است و انتقال حرکت از موتور الکتریکی به ایمپیلر (impeller) از طریق نیروی مغناطیسی انجام می‌گیرد، افزود: پمپ‌های مغناطیسی برای پمپاژ مواد سمی و سیالات خطرناک نظیر اسید سولفوریک بدون استفاده از مکانیکال سیل طراحی شده است.

 

وی ادامه داد: به دلیل عدم استفاده از مکانیکال سیل در ساختار این پمپ‌ها نشستی سیال وجود ندارد؛ لذا برای پمپاژ مواد سمی و خورنده بسیار مناسب است. همچنین در این پمپ‌ها با استفاده از یک قطعه جدا کننده ساده مقاوم در مقابل سیال در حال پمپاژ، محیط بیرون و محیط سیال در حال پمپاژ از یکدیگر جدا می‌شود و با استفاده از بیرینگ‌های سرامیکی از جنس سیلیکون کارباید و قرار گرفتن آنها در سیال خود سیال در حال پمپاژ روانکاری سیستم را نیز انجام می‌دهد.

 

مختاری با بیان اینکه این محصول برای اولین بار در ایران تولید شده است، افزود: پمپ‌ مگنتی طراحی و تولید شده از لحاظ کیفیت، بازدهی و کارایی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند در حالی که قیمت آن دو سوم قیمت نمونه‌های خارجی است.

 

به گفته وی نداشتن هیچ گونه نشتی و تحمل دماهای بالا تا 350 درجه سانتی گراد از مزایای مهم این پمپ مگنتی است.

 

مختاری در پایان گفت‌وگو با بیان اینکه این پمپ‌ها در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، پالایشگاه و انرژی هسته‌یی قابل استفاده است، افزود: در حال حاضر این پمپ‌ها به تولید صنعتی و تجاری رسیده و در پتروشیمی‌های پارس و تندگویان استفاده می‌شود.

 ایسنا

يکشنبه 6/5/1392 - 10:44
شهدا و دفاع مقدس

فرمانده قرار پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ورود به پدافند هوایی نیازمند داشتن فرهنگ شهادت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در یادواره 19 شهید سایت رادار سوباشی اظهار کرد: همیشه اعتقاد دارم که حق شهدا و خانواده شهدا به هیچ وجه ادا نمی‌شود، چراکه ادا کردن این دین و حق از اختیار انسان‌های خاکی خارج است. خدا باید این حق را ادا کند.

وی ادامه داد: به طور قطع شهیدان سوباشی و سایر شهیدان پدافند هوایی آرزو داشتند که تشکیلات پدافند هوایی به صورت مستقل عمل کند که امروز شاهد این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه سایت رادار سوباشی در ایام جنگ تحمیلی از مهم‌ترین مراکز رادار کشور محسوب می‌شد، اذعان کرد: در ایام هشت سال دفاع مقدس، 157 عملیات علیه این مرکز رادار انجام شد که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید و این نوع عقده و کینه‌توزی در دل عراقی‌ها ایجاد کرد.

امیر اسماعیلی یادآور کرد: سایت رادار سوباشی از مهم‌ترین مراکز راداری شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: قرارگاه پدافند هوایی و مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که افرادی را برای خدمت در عرصه پدافند هوایی انتخاب کند که فرهنگ شهادت داشته باشند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی قبل از شروع جنگ تحمیلی فقط حفظ و حفاظت ازپایگاه‌های هوایی را برعهده داشت، بیان کرد: چه اتفاقی می‌افتد که پس از شروع جنگ، پدافند هوایی پا را از وظایف روزمره خود فراتر گذاشته سینه به سینه در مقابل دشمن قرار می‌گیرد. این امر حاکی از داشتن فرهنگ شهادت است که سربازان عرصه پدافند آن را با جان و دل پذیرفتند.

او با اشاره به اینکه در یک اتاق پدافند حداقل چهار و حداکثرهفت نفرمی‌توانند حضور داشته باشند، اضافه کرد: در زمان حمله به سایت رادار سوباشی و انهدام آن حدود 18 نفر در اتاق رادار حضور داشتند که همگی از شهادت خود مطلع بودند این نشان‌دهنده این است که شهادت این افراد اتفاقی نبوده بلکه انتخابی بوده است.

وی با بیان اینکه چرا می‌گوییم هرچه داریم از برکت خون شهداست؟ گفت: این حرف برای تعارف نیست. با برکت خون شهیدان است که باعث شده ایران اسلامی تاکنون استوار، پابرجا بماند.

***

رییس اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا هم در این مراسم گفت: برکت خون شهداست که ایران اسلامی را از گزند هجوم دشمنان مصون می‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ادامه داد: اگر امروز پدافند هوایی با اقتدار، شکوه، و عزت از آسمان ایران اسلامی دفاع می‌کند و اجازه نزدیک شدن به هیچ بیگانه‌ای را نمی‌دهد، به برکت خون شهداست.

وی اعلام کرد: هرچه برای شهدا کار کنیم، کم کردیم.

***

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در این مراسم گفت: در فضای دنیای امروزی، فراموش کردن شهدا نابخشودنی است.

آیت‌الله قیاس‌الدین طاها محمدی افزود: شهدا پرچم توحید و جهاد هستند و هرچقدر مراسم بزرگداشت آنها عاطفی و زیبا برگزار شود، مفاهیم مورد نظر بهتر به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر شهید خود یوم‌الله است، بیان کرد: شهیدان مسیر را برای ما هموار کردند تا در این عالم زمین‌گیر نشویم. اگر شهدا فراموش شوند آرمان‌های مقدس شهدا، دین و خود خدا فراموش خواهد شد که نتیجه آن را می‌توان امروز در مصر و سوریه مشاهده کرد.

http://isna.ir/fa/news/92050502855/

يکشنبه 6/5/1392 - 10:31
شخصیت ها و بزرگان

9-5-81.jpg

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مواردی توصیه‌های کاربردی را درباره نماز، قرآن و نهج‌البلاغه در بین بیاناتشان داشته‌اند.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به ترتیب در سه دهه ایام ماه مبارک رمضان این توصیه‌ها را به نقل از khamenei.ir به صورت روزانه منتشر می‌کند.

 

 

ما در حال امتحان دادنیم. در برجستگی‌های دوران زندگی است كه امتحانهای سخت پیش می‌آید. در روال عادی زندگی امتحان هست، لیكن امتحانهای برجسته و نفسگیر معمولاً مال آنجائی است كه انسان وارد مقاطع حساس میشود؛ كه از جمله‌اش همین مسئولیتهای ماها است. گاهی یك نفر سالهای طولانی از عمر خود را با امانت و طهارت گذرانده است، بعد میرسد به یك مقطع امتحان؛ اگر نتواند در این مقطع امتحان، توانائی خودش را در مهار نفس نشان دهد، لغزش پیدا خواهد كرد. این مقطع حساس، نمایندگی مجلس است؛ مسئولیتهای دولتهائی است؛ مسئولیتهائی از قبیل مسئولیت این بنده‌ی حقیر است. اینها آن مقاطع حساس زندگی ما است؛ اینجاها باید مواظب خودمان باشیم، مراقب باشیم. گاهی انسان در حال عادیِ زندگی، خوب زندگی میكند؛ اما وقتی به پرتگاه رسید، وقتی به نقطه‌ی حساس رسید، وقتی به پیچ خطرناك رسید، نمیتواند درست كنترل كند. این را باید به یاد داشته باشیم. «فی تقلّب الأحوال علم جواهر الرّجال»؛(۱) ما خودمان را هم در یك چنین مقاطعی میتوانیم درست محك بزنیم. معمولاً انسان به خودش خوشبین است. ما عیبهای خودمان را نمی‌بینیم؛ معمولاً محسّنات خودمان را بزرگتر از آنچه كه هست، می‌بینیم. اینطور جاها وقتی كه بین خودمان و خدا خلوت كنیم، میتوانیم ضعفهای خودمان را، نقصهای خودمان را پیدا كنیم. یك جا پول هست، یك جا قدرت هست، یك جا وجاهت هست، یك جا شهوات جنسی هست؛ اینها امتحانهای سخت است. آنچه كه برای نمایندگان محترم مجلس، برای مسئولان دولتی، برای مسئولان قضائی، برای نیروهای مسلح، برای روحانیون، برای آن كسانی كه مجموعه‌ای از اینها را با هم دارند، مهم است، این است كه با دید نافذِ خودشان مواقع امتحان و مواضع امتحان را بشناسند؛ بدانند كه این نقطه، نقطه‌ی امتحان است؛ غفلت نكنیم. اگر توانستیم از این پیچ خطرناك، از این نقطه‌ی حساس، از این لب پرتگاه بسلامت عبور كنیم، خدا را شاكر باشیم، سپاسگزار باشیم. ۱۳۹۲/۰۳/۰۸

۱) نهج‌البلاغه، قصار ۲۱۷: وَ قَالَ علیه‌السلام: فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ، و آن حضرت فرمود: در دگرگونى احوال گوهرهاى مردان شناخته شود.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23152

 

يکشنبه 6/5/1392 - 10:29
اطلاعات دارویی و پزشکی

یک فوق تخصص خون با بیان اینکه گودی زیرچشم یا سفیدی زیر ناخن‌ها، علامت ابتلا به کم خونی نیستند، اظهار کرد: این تظاهرات ممکن است به علت کمبود مواد مختلف – که آهن هم می‌تواند جزو آنها باشد- در بدن اتفاق بیفتد که منشا آن " سوءجذب" بوده و شیوع بالایی هم ندارد.

 

دکتر سیدرضا صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه شایع‌ترین کم خونی دنیا، "کم خونی ناشی از کمبود آهن" است که عمدتا زنان در سنین باروری گرفتار آن می‌شوند و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، عنوان کرد: خونریزی‌های ماهانه یک عامل بروز کم خونی است. همچنین زایمان موجب از دست رفتن آهن بدن می‌شود.

 

وی افزود: علاوه بر عوامل یاد شده، میزان ذخیره آهن بدن باید در حد مناسبی باشد. اگر ترکیبات غذایی آهن‌دار بویژه گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نشود، میزان ذخیره آهن کاهش پیدا می‌کند. ممکن است کمبود آهن در تعداد قابل توجهی از زنان یک یا چندبار در طول عمرشان اتفاق بیافتد.

 

دکتر صفایی، با بیان اینکه معمولا در این حالت ضعف، خستگی، رنگ‌پریدگی، تپش قلب، سرگیجه و سردرد بنا بر شدت کم‌خونی، رخ می‌دهد، اظهار کرد: از این میان، رنگ‌پریدگی شایع‌ترین علامت کم‌خونی است. باید توجه داشت زنانی که میزان ذخیره آهن بدنشان کم است دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند، اما شاید لزوما کم خون نباشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: گودی زیرچشم یا سفیدی زیر ناخن‌ها، علامت ابتلا به کم خونی نیستند. این تظاهرات ممکن است به علت کمبود مواد مختلف – که آهن هم می‌تواند جزو آنها باشد- در بدن اتفاق بیافتد که منشا آن " سوءجذب" بوده و شیوع بالایی هم ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود آهن می‌تواند چه در مردان و چه در زنان در سنین غیرباروری هم اتفاق بیفتد، گفت: به عنوان مثال در دختربچه‌ها که هنوز خونریزی ماهیانه ندارند و یا در زنان پس از سن یائسگی، باید به دنبال علت‌های دیگری برای بروز کم خونی بود که ناراحتی‌های گوارشی از جمله زخم معده، التهابات مری، التهابات دستگاه گوارش، روده بزرگ و تومورهای معده، مری و کلون از جمله آنهاست.

 

این متخصص داخلی ادامه داد: به همین علت وارسی بیماری‌های زمینه‌ای در این سنین برای یافتن علت کم خونی لازم است و سلامت دستگاه گوارش باید بلافاصله مورد بررسی قرار بگیرد.

 

صفایی ضمن ارائه این توصیه که اگر زنان با علامت‌هایی چون خونریزی‌های غیر طبیعی و طولانی مدت برخوردند، حتما به پزشک مراجعه کنند، گفت: همچنین اگر بیمار دردی در ناحیه معده داشته باشد یا مدفوعش سیاه رنگ باشد، شاید دچار خونریزی گوارشی شده باشد که باید توسط متخصص گوارش ویزیت شود زیرا اگر هر کدام از ناراحتی‌های گوارشی طولانی بشوند ممکن است کم خونی به همراه داشته باشند.

 

این فوق تخصص خون ادامه داد: لازم است پروتئین‌ها و ترکیبات آهن‌دار بویژه گوشت قرمز در سبد غذایی گنجانده شود. البته صحیح است که مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد مناسب نیست و باعث بالارفتن چربی و ... می‌شود، اما نباید آن را به طور کامل از سفره حذف کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از نوجوان‌ها بویژه دختران گوشت قرمز دوست ندارند، در صورتی که گوشت حاوی ترکیبات آهن و ویتامین ب 12 است و اگر کسی برای مدت طولانی از دریافت این مواد مغذی محروم باشد دچار کم خونی خواهد شد. گوشت قرمز را باید دو تا سه وعده درهفته مصرف کرد.

ایسنا

يکشنبه 6/5/1392 - 10:10
سخنان ماندگار

وصیت‌نامه زیبای امام علی(ع) در آخرین لحظات حیاتشان


حضرت علی(ع) در واپسین لحظات حیات باعزت و عظمت خویش، وصیت گهربار و سرشار از نکات آموزنده داشتند.

 

 

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در سالروز ضربت خوردن مولی‌الموحدین حضرت ابوتراب علی بن ابی طالب(ع) نکاتی از وصیت‌نامه آن حضرت خطاب به فرزند بزرگوارشان امام حسن را مرور می‌کنیم.

 

این آن چیزی است که علی پسر ابوطالب وصیت می‎کند: به وحدانیت و یگانگی خدا گواهی می‎دهد و اقرار می‎کند که محمد بنده و پیغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دین خود را بر دیگر ادیان پیروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حیات و زندگانی من از آن خداست. شریکی برای او نیست، من به این امر شده‎ام و از تسلیم شدگان اویم.

 

فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر کس را که این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش می‎کنم:

 

1- تقوای الهی را هرگز از یاد نبرید، کوشش کنید تا دم مرگ بر دین خدا باقی بمانید.

 

2- همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبنای ایمان و خداشناسی متفق و متحد باشید و از تفرقه بپرهیزید، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزی که دین را محو می‎کند، فساد و اختلاف است.

 

3- ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم کنید که صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان می‎کند.

 

4- خدا را! خدا را! درباره یتیمان، مبادا گرسنه و بی سرپرست بمانند.

 

5- خدا را! خدا را! درباره همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود که ما گمان کردیم می‎خواهند آنها را در ارث شریک کند.

 

6- خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن، بر شما پیشی گیرند.

 

7- خدا را! خدا را! درباره نماز؛ نماز پایه دین شماست.

 

8- خدا را! خدا را! درباره کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد.

 

9- خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در این راه مضایقه نکنید.

 

10- خدا را! خدا را! درباره زکات؛ زکات آتش خشم الهی را خاموش می‎کند.

 

11- خدا را! خدا را! درباره ذریه پیغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گیرند.

 

12- خدا را! خدا را! درباره صحابه و یاران پیغمبر، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درباره آنها سفارش کرده است.

 

13- خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهیدستان، آنها را در زندگی شریک خود سازید.

 

14- خدا را! خدا را! درباه بردگان، که آخرین سفارش پیغمبر درباره این‌ها بود.

 

15- در انجام کاری که رضای خدا در آن است بکوشید و به سخن مردم (در صورتی که مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.

 

16- با مردم به خوشی و نیکی رفتار کنید چنانکه قرآن دستور داده است.

 

17- امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید؛ نتیجه ترک آن این است که بدان و ناپاکان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند کرد، آنگاه هر چه نیکان شما دعا کنند، دعای آنها برآورده نخواهد شد.

 

18- بر شما باد که بر روابط دوستانه ما بین خویش بیفزایید، به یکدیگر نیکی کنید، از کناره‎گیری و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید.

 

19- کارهای خیر را به مدد یکدیگر و به اتفاق هم انجام دهید، از همکاری در مورد گناهان و چیزهایی که موجب کدورت و دشمنی می‎شود، بپرهیزید.

 

20- از خدا بترسید که جزا و کیفر خدا شدید است.

 

خداوند همه شما را در کنف حمایت خود محفوظ بدارد و به امت پیغمبر توفیق دهد که احترام شما (اهل بیت) و احترام پیغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا می‎سپارم . سلام و دورد حق بر همه شما ... .

 

 

پی‎نوشت‎ها:

 

مقاتل الطالبین، صص 44 – 28،

ابن اثیر، ج 3، صص 197 – 194،

مروج الذهب، ج 2، صص ‍ 44 –40.

ایسنا

يکشنبه 6/5/1392 - 9:48
اخبار

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اولین نکته‌ای که از زندگی حضرت علی(ع)باید برای ما الگو باشد تعادل و اعتدال آن حضرت است که بین زندگی فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی برقرار می‌کردند و هیچ یک را فدای دیگری نمی‌کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «برای شناخت افراد از جمله افراد بزرگی همچون حضرت علی(ع) دو راه وجود دارد» اظهار کرد: برای اینکه شخصیت افراد را بشناسیم هم می‌توانیم با آنها مستقیما زندگی کنیم و هم اینکه می‌توانیم آثار وجودی آنها را در آینده مشاهده کنیم.

 

این استاد فلسفه و اخلاق تاکید کرد: در مورد حضرت علی (ع) تاریخ بیانگر زندگی آن حضرت است و هر سه دوره زندگی امام علی(ع) چه در زمان پیامبر، چه در زمان خلفا و چه در دوره‌ای که خود خلافت داشتند حضرت تابلوهای ارزشمندی را به ما ارائه داده است.

 

آذربایجانی ادامه داد: علاوه بر تاریخ برای شناخت زندگی آن حضرت می‌توانیم به آثار حضرت مراجعه کنیم که از جمله این آثار نهج‌البلاغه و نامه‌های حضرت علی(ع) به پیروان و شاگردانش است که نشان‌دهنده اوج شخصیت حضرت است.

 

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «متاسفانه یک سری ویژگی‌های حضرت در جامعه امروز ما کمرنگ شده است» گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته زندگی حضرت تعادلی بود که بین زندگی فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی ایجاد کرده است ما می‌بینیم که در تمام ابعاد سه گانه حضرت یک ویژگی برجسته‌ای داشتند و هیچ یک را فدای دیگری نکرده است.

 

آذربایجانی تاکید کرد: بخش دیگری از ویژگی‌های زندگی حضرت که به آن توجه کمتری شده است بعد علمی و معرفتی امیرالمومنین است که نهج‌البلاغه گواه بر این واقعیت است که بالاترین حکمت و عقلانیت را در بعد زندگی اجتماعی و سیاسی حضرت مشاهده می‌کنیم و در نهج‌البلاغه تمام ابعاد سیاسی،‌ اجتماعی،‌ روانشناسی و تربیتی وجود دارد، ولی متاسفانه در جامعه حال حاضر به نهج‌البلاغه کمتر اهمیت می‌دهیم.

 

وی در پایان گفت: بارزترین ویژگی حضرت علی (ع)، عدالت اجتماعی و سیاسی حضرت است که امروزه حاکمان و مدیران جامعه ما گاهی از این عدالت دور می‌مانند ما امروزه نمی‌توانیم الگوی حکومت و نظام خود را از اروپا و آمریکا بگیریم بلکه باید در این جهت بررسی‌های بیشتری داشته باشیم و الگوی خود را از قرآن و نهج‌البلاغه بگیریم.

ایسنا

يکشنبه 6/5/1392 - 9:37
خواص خوراکی ها

خیار میوه‌ای موثر در برطرف کردن تورم دور چشم


کارشناس مسوول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گذاشتن یک برش از خیار روی چشم نه‌ تنها تسکین بخش است بلکه تورم دور چشم را از بین می‌برد.

 

«اصغر نقشی» : خیار سرشار از ویتامین‌های ب، آ، ث و املاحی مانند منگنز، کربنات‌کلسیم و سلولز است و چربی اندکی دارد این میوه از نظر طب سنتی طبع سرد دارد و به هضم غذا کمک می‌کند.

 

وی ادامه داد: ثابت شده خیار برای افرادی که از بیماری‌های دندان و لثه به‌خصوص چرک دندان رنج می‌برند، مفید است.

 

نقشی با اشاره به تاثیر خیار در برطرف کردن چین و چروک صورت گفت: خیار چین و چروک‌های صورت را از بین می‌برد و صورت را جوان می‌کند و جوشانده آن برای پوست‌های چرب و مالیدن آن بر روی لکه‌های صورت مفید است.

 

کارشناس مسوول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: وجود آنزیمی به نام «ارپسین» در خیار به هضم پروتئین کمک می‌کند.

 

وی با اشاره به رهایی از التهاب بدن در گرما با استفاده از خیار گفت: با گذاشتن خیار روی پوست در روزهای گرم تابستان، می‌توان گرما و التهاب بدن را کاهش داد.

 

کارشناس مسوول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: خوردن خیار با پوست به‌خصوص اگر تازه نباشد دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند.

 

نقشی با اشاره به تاثیر خیار در تنظیم فشار خون یادآور شد: پتاسیم موجود در خیار فشار خون را متعادل می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

يکشنبه 6/5/1392 - 9:33
اخبار

88-180.jpg

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، قرآن را پایه و اساس نظام تعلیم و تربیت خواند وآن را مبنای برنامه‌ریزی آموزشی قلمداد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکترمحی الدین بهرام محمدیان در نشست تخصصی اهداف و شاخص‌های توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت و زندگی است، افزود: هدف از تلاوت قرآن، رسیدن به انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و خداشناسی است.

 

وی با اشاره به اینکه هدف آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش، دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است تا بتوانند ضمن شناسایی جایگاه خود در هستی، به شناخت دین و پروردگار متعال نیز دست یابند، گفت: در سند تحول بنیادین، هدف تربیت قرآنی دستیابی به حیات طیبه با رویکرد شکوفایی فطرت در 4 عرصه ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت در 11 حوزه یادگیری عنوان شده است.

 

محمدیان افزود: هدف کمی آموزش قرآن در سه سال اول دوره ابتدایی روخوانی و روان‌خوانی قرآن و در سه سال دوم،‌ توانمندسازی و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم قرآن به صورت ساده و معارف قرآن متناسب با سن آنان و ایجاد انس و الفت و در سه سال دوره اول متوسطه آشنایی با مفاهیم قرآن، فنون قرآنی و ترجمه آیات است.

 

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه انس با قرآن، تلاوت قرآن نباید در هیچ دوره‌ای حذف شود، تأکید کرد: هدف در سه سال دوره دوم متوسطه تدبر در آیات قرآن و دستیابی دین از متون قرآنی برای زندگی کردن است.

 

محمدیان با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی شاخص‌های اندازه‌گیری آموزش قرآن توصیفی هستند، افزود: در دوره دوم ابتدایی شاخص‌ها علاوه بر توصیفی، کمی خواهد بود و برخی از محفوظات قرآنی در حفظ آیات قرآن و معارف و توانمندی صحیح خواندن قرآن نیز مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به شاخص‌های کمی و عملی در دو دوره متوسطه گفت: اهداف تربیتی قرآن اقناع ذهنی دانش‌آموزان به تقدس و برکت قرآن، ایجاد آرامش دل در آنان و راهنمای عمل بودن قرآن است.

 ایسنا

شنبه 5/5/1392 - 17:15
آلبوم تصاویر

 http://www.yjc.ir

 

 

شنبه 5/5/1392 - 13:31
دعا و زیارت

 

گوشه‌هایی از وصیّت های حضرت باقر علیه‌السلام است که نسبت به برخی افراد داشته اند را می خوانید. امید که بتواند مفید و راهنما و راهگشا باشد.


نصیحتی از حضرت امام باقر علیه السلام:

حضرت سه بار تکرار کردند که برای دیگران، پشت سرشان دعا کن تا روزی برایتان سرازیر شود!

مقدمه:
 
 از ماندگارترین و مفیدترین و هدایتگرترین گنجینه‌های معنوی تشیّع، وصیّت ها و نصیحت هایی است که از امامان معصوم علیه‌السلام به یادگار مانده است، این وصیّت ها، وصیّت های اصطلاحی که درباره مال و اموال باشد، نیست، بلکه وصیّت های معنوی و اخلاقی است که جنبه موعظه و هدایتگری دارد، و این هدایتگری می‌تواند در طول تاریخ ادامه داشته باشد.

 این وصیّت ها از تک تک معصومان و امامان، از پیامبر گرفته تا علی و امامان به دست ما رسیده است آنچه در این مقال به دنبال ارائه آن هستیم، گوشه‌هایی از وصیّت های حضرت باقر علیه‌السلام است که نسبت به برخی افراد داشته. امید که بتواند مفید و راهنما و راهگشا باشد.

 یک
 از ارزشمندترین سفارشاتی که از امام محمد باقر علیه السلام رسیده است وصیّتی است که به درخواست یکی از دوستان ایشان ارائه شده است. امام در پاسخ آن مرد فهیم تنها به گفتن سه جمله اکتفا کرده است. اما سه جمله‌ای که یک دریا سخن در آن و یک زندگی سعادت در آن نهفته است.

 1ـ «اوصیک بتقوی اللّه؛

 این جمله هر چند کوتاه است ولی اگر نگاه و نظری به قرآن داشته باشیم به خوبی می‌فهمیم که از جایگاه با عظمت و با اهمیّت برخوردار است. در یک نگاه اجمالی به قرآن به این نکات درباره تقوا برمی خوریم:

 تقوا، ملاک برتری فرد بر انسانهای دیگر: «انّ اکرمکم عند اللّه اتقیکم»(1تقوا، زمینه پذیرش هدایت الهی را فراهم می‌کند: «هدی للمتّقین»(2)

 تقوا، وسیله برای دریافت علم الهی و ویژه است: «اتقواللّه و یعلّمکم اللّه»(3)

 تقوا، وسیله دریافت رحمت الهی است: «اتقوا لعلّکم ترحمون»(4)

 تقوا، معیار قبولی اعمال و طاعات: «انّما یتقبل اللّه من المتّقین»(5)

 تقوا، وسیله دریافت رزق از طرق غیر منتظره: «و یرزقه من حیث لا یحتسب»(6)

 تقوا، وسیله برای در بن بست قرار نگرفتن: «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً»(7)

 تقوا، عامل توجه و حمایت و همراهی خاص خداوند: «ان اللّه مع المتّقین»(8)

 تقوا، عامل عاقبت به خیری است: «والعاقبة للمتّقین»(9)

 تقوا، فلسفه عبادت(10) و بسیاری از دستورات اسلامی چون روزه(11) و... می‌باشد.

 2ـ «وَ اِیّاکَ وَ المِزاح فَاِنَّه یُذهِب هَیبةَ الرّجُل وَ ماءَ وَجهِه؛ از شوخی بپرهیز، زیرا شوخی هیبت مرد و آبروی او را می‌برد.»

 البته باید به نکاتی درباره "شوخی" توجّه داشت:

 یک: شوخی اگر از دائره حق خارج نشود ممدوح است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله فرمود: «انّی امزح ولا اقول الّا حقّاً؛ من مزاح می‌کنم ولی جز حق نمی‌گویم»(12). باید توجه داشت که در شوخی دروغ گفته نشود، غیبت کسی نشده و موجب آزار و تمسخر کسی نگردد و...

 دو: اصل شوخی و مزاح نمودن ممدوح است حضرت صادق علیه‌السلام فرمود: هیچ مؤمنی نیست مگر این که در او از "دَعابه" وجود دارد، عرض کردم: دعابة چیست؟ فرمود: «المزاح».(13) این مطلب بیانگر این است که مومن باید در روابط اجتماعی خود بشاش و اهل بگو و بخند باشد.

 سه: مزاح ممدوح نیز نباید از حَد و مرز عبور کند و زیاد شود و گرنه مذموم می‌شود، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «کَثرَةُ المِزاح یُذهب بماءِ الوجه؛ زیاد مزاح کردن آبروی انسان را می‌برد.»(14)

 با این نکات روشن شد که در کلام حضرت باقر علیه‌السلام نیز مقصود زیاد شوخی کردن و از حق و اندازه خارج شدن است.

 3ـ «و علیک بالدّعاء لاخوانک بظهر الغیب فانّه یهیل الرّزق، بقولها ثلاثاً؛(15) بر تو باد به دعا کردن برای برادرانت (از اهل ایمان) در غیاب آنها، زیرا که این کار روزی را سرازیر می‌کند، حضرت این جمله را سه بار فرمود».

 دعا گاه برای مسائل دنیوی است و گاه مسائل معنوی و آخرتی، دعا برای دنیا گاه برای خود انسان است و گاه برای دیگران، و همین طور دعا در مسائل معنوی یا برای خود شخص است و یا دیگران.

 از بین اقسام دعا، بهترین دعا آن است که در حق برادران دینی و دیگران باشد. در این باره زیاد شنیده‌اید. یکی از معروف ترین آنها ماجرایی است که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل می‌کنند.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «اذا دعا احدٌ فلیعمّ فانّه اوجب للدّعاء و من قدّم اربعین رجلاً من اخوانه قبل ان یدعوا لنفسه استجیب له فیهم و فی نفسه؛(16) هرگاه کسی خواست دعا کند دعای خود را عمومیّت دهد (و برای دیگران نیز دعا کند) زیرا فراگیری لازمتر است برای دعا نمودن، و کسی که جلو اندازد چهل نفر نفر از برادران (مؤمن) خود را قبل از دعا کردن برای خودش، دعایش در حق آنان و خودش مستجاب می‌شود.»

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره حجرات، آیه 13.
 2. سوره بقره، آیه 2.
 3. سوره بقره، آیه 282.
 4. سوره انعام، آیه 155.
 5. سوره مائده، آیه 27.
 6. سوره طلاق، آیه 3.
 7. سوره طلاق، آیه 2.
 8. سوره توبه، آیه 36.
 9. سوره اعراف، آیه 128.
 10. سوره بقره، آیه 21.
 11. سوره بقره، آیه 183.
 12. منتخب میزان الحکمه، ص 464، ش 5797.
 13. همان، ش 5801.
 14. همان، ش 5804.
 15. میزان الحکمه محمدی ری شهری، ترجمه حمید رضا شیخی، دارالحدیث، اوّل، 1377، ج 14، ص 6820.
 16. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، داراحیاء التراث، ج 93، ص 313، ح 17، منتخب میزان الحکمه، همان، ص 184، ج 1، حدیث 2143
http://www.yjc.ir

 



شنبه 5/5/1392 - 13:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته