• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 743
تعداد نظرات : 108
زمان آخرین مطلب : 3424روز قبل
دعا و زیارت

74- همسایه

 رسول اکرم(ص):إن أحببتم أن یحبکم الله و رسوله فأدوا إذا ائتمنتم و اصدقوا إذا حدثتم و أحسنوا جوار من جاور کم؛اگر می خواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتی امانتی به شما سپردند رد کنید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکی رفتار نمایید.رسول اکرم(ص):ما آمن بی من بات شبعان و جاره طاویاً، ما آمن بی من بات کاسیاً و جاره عاریاً؛به من ایمان نیاورده است آن کس که شب سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد. به من ایما نیاورده است آن کس که شب پوشیده بخوابد و همسایه اش برهنه باشد.رسول اکرم(ص):لا یدخل الجنه عبد لا یأمن جاره بوائقه؛کسی که همسایه از شرش در امان نباشد به بهشت نمی رود.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:37
دعا و زیارت

73- میهمان

 رسول اکرم(ص):من کان یؤمن بالله و الیوم الاخر فلیکرم ضیفه؛هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمانش را گرامی دارد.رسول اکرم(ص):الضیف ینزل برزقه و یرتحل بذنوب أهل البیت؛میهمان، روزی خود را می آورد و گناهان اهل خانه را می برد.رسول اکرم(ص):کل بیت لایدخل فیه الضیف لاتدخله الملائکه؛هر خانه ای که میهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمی شوند.رسول اکرم(ص):لایتکلفن أحد لضیفه مالا یقدر؛هیچ کس نباید بیش از توانش خود را برای میهمان به زحمت اندازد.رسول اکرم(ص):کفی بالمرء إثماً أن یستقل ما ما یقرب إلی إخوانه و کفی بالقوم إثماً أن یستقلوا ما یقرب به إلیهم أخوهم؛انسان را همین گناه بس، که آنچه را که تقدیم برادران میهمان خود می کند که شمارد و میهمان را همین گناه بس، که آنچه را که میزبانش برای آنها فراهم می کند کم شمارند.رسول اکرم(ص):الضیف یلطف لیلتین، فإذا کانت لیله الثالثه فهو من أهل البیت یأکل ما أدرک؛میهمان تا دو شب پذیرایی می شود، از شب سوم جزو اهل خانه به شمار می آید و هرچه رسید بخورد.رسول اکرم(ص):لا تأکل طعام الفاسقین؛غذای مردم فاسق را نخور
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:36
دعا و زیارت

72- یتیم

 رسول اکرم(ص):خیر بیت فی المسلمین بیت فیه یتیم یحسن إلیه و شر بیت فی المسلمین بیت فیه یتیم یساء إلیه أنا و کافل الیتیم فی الجنه هکذا؛بهترین خانه های مسلمانان خانه ای است که در آن یتیمی باشد و به او نیکی کنند و بدترین خانه های مسلمانان خانه ای است که در آن یتیمی باشد و با او بدی کنند، من و سرپرست یتیم در بهشت مانند دو انگشت همراهیم.رسول اکرم(ص):یا علی إذا بکی الیتیم اهتز العرش، فیقول الله عزوجل لجبرئیل: وسع فی النار لمن أبکاه فإنی ابکیه، ووسع فی الجنه لمن أضحکه فإنی اضحکه؛ای علی هرگاه یتیم بگرید، عرش به لرزه می افتد، سپس خداوند عزوجل به جبرئیل می فرماید: آتش دوزخ را برای کسی که او را گریاند، گسترش بده که من او را خواهم گریاند. و برای کسی که او را خنداند در بهشت جایی بازکن که که من او را خندان سازم.رسول اکرم(ص):کن للیتیم کالأب الرحیم، و اعلم أنک تزرع کذلک تحصد؛برای یتیم چون پدر مهربان باش، و بدان که هرچه کشت کنی همان می دروی.رسول اکرم(ص):من عال یتیماً حتی یستغنی عنه أوجب الله عزوجل له بذلک الجنه کما أوجب الله لاکل مال الیتیم النار؛هرکس یتیمی را سرپرستی کند تا آن که بی نیاز گردد، خداوند به سبب این کار بهشت را بر او واجب سازد، همچنان که آتش دوزخ را بر خورنده مال یتیم واجب ساخته است.رسول اکرم(ص):أتحب أن یلین قلبک و تدرک حاجتک؟ ارحم الیتیم و امسح رأسه و أطعمه من طعامک یلن قلبک و تدرک حاجتک؛آیا دوست داری نرمدل شوی و به خواسته ات برسی؟ به یتیم مهربانی کن و دست محبت برسر او بکش و از غذایت به او بخوران، تا دلت نرم شود و به خواسته ات برسی.رسول اکرم(ص):ثلاثه فی ظل العرش یوم القیامه یوم لاظل إلا ظله ... و امرأه مات زوجها و ترک علیها أیتاماً صغاراً وقالت: لا أتزوج علی أیتامی حتی یموتوا أو یغنیهم الله ...؛سه کس روز قیامت هنگامی که سایه ای جز سایه عرش نیست در سایه آن جای دارند ... و زنی که شوهرش بمیرد و اطفال صغیری باقی گذارد و او گوید من با وجود یتیمان خود شوهر نمی کنم تا بمیرند یا خداوند آنها را بی نیاز کند.رسول اکرم(ص):من أحسن إلی یتیم أو یتیمه کنت أنا و هو فی الجنه کهاتین؛هرکس به پسر و یا دختر یتیمی نیکی کند، من و او در بهشت مانند این دو انگشت همسایه یکدیگریم.رسول اکرم(ص):لما اسری بی ألی السماء رأیت قوماً تقذف فی أجوافهم النر و تخرج من أدبارهم ، فقلت: من هؤلاء یا جبرئیل؟ فقال: هؤلاء الذین یأکلون أموال الیتامی ظلماً.شبی که به آسمان برده شدم گروهی را دیدم که در شکم های آنان آتش افکنده می شود و از مخرجشان خارج می گردد. گفتم: ای جبرئیل، اینها کیستند؟ گفت: اینها کسانی هستند که اموال یتیمان را به ناحق می خورند.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:35
دعا و زیارت

71- خانواده

 رسول اکرم(ص):خیرکم خیرکم لأهله و أنا خیرکم لأهلی ما أکرم النساء إلا کریم و لا أهانهن إلا لئیم؛بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما برای خانواده ام بهترم، زنان را گرامی نمی دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی کند مگر شخص پست و بی مقدار.رسول اکرم(ص):الرجل راع علی أهل بیته و هو مسؤول عنهم و المرأه راعیه علی بیت بعلها وولده وهی مسؤوله عنهم ... ؛مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال می شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وی سئوال می شود.رسول اکرم(ص):خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی أهلیهم و یحنون علیهم  و لا یظلمونهم؛بهترین مردان امت من کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نکنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند.رسول اکرم(ص):من أدخل علی أهل بیته سروراً خلق الله من ذلک السرور خلقاً یستغفر له إلی یوم القیامه؛هرکس خانواده اش را شاد کند، خداوند از آن شادی موجودی می آفریند که تا روز قیامت برای او آمرزش بخواهد.رسول اکرم(ص):إذا أراد الله بأهل بیت خیراً فقههم فی الدین ووقر صغیرهم کبیرهم ورزقهم الرفق فی معیشتهم و القصد فی نفقاتهم و بصرهم عیوبهم فیتوبوا منها؛هرگاه خداوند برای خانواده ای خیر بخواهد آنان را در دین دانا می کند، کوچکترها بزرگترهایشان را احترام می نمایند، مدارا در زندگی و میانه روی در خرج روزیشان می نماید و به عیوبشان آگاهشان می سازد تا آنها را بر طرف کنند.رسول اکرم(ص):یا علی: خدمه العیال کفاره للکبائر و تطفی غضب الرب، و مهور الحور العین، و تزید فی الحسنات و الدرجات؛یا علی: خدمت به خانواده، کفاره گناهان کبیره و خاموش کننده خشم خداوند و مهریه حورالعین و زیاد کننده حسنات و درجات است.رسول اکرم(ص):المؤمن یأکل بشهوه أهله، المنافق یأکل أهله بشهوته؛مؤمن بهمیل و رغبت خانواده اش غدا می خورد ولی منافق میلو رغبت به خود را به خانواده اش تحمیل می کند.رسول اکرم(ص):تلا رسول الله(ص) (قو أنفسکم و أهلیکم ناراً) فقالوا: یا رسول الله کیف نقی أهلنا ناراً؟ قال: تأمرونهم بما یحب الله و تنهونهم عما یکره الله؛رسول خدا(ص) این آیه را تلاوت فرمودند: (خود و خانواده تان را از آتش دوزخ حفظ کنید)، گفتند: ای رسول خدا! چگونه خانواده مان را از آتش دوزخ حفظ کنیم؟ فرمودند: به آنچه خدا دوست دارد امرشان کنید و از آنچه خدا نمی پسندند، نهیشان نمائید.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:35
دعا و زیارت

70- تربیت

 رسول اکرم(ص):الناس معادن و العرق دساس و أدب السوء کعرق السوء؛مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان مؤثر است و تربیت بد همانند اصل و نسب بد است.رسول اکرم(ص):أکرموا أولادکم و أحسنوا آدابهم یغفرلکم؛فرزندان خود را گامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.رسول اکرم(ص):أدبوا أولادکم علی ثلاث خصال: حب نبیکم وحب أهل بیته و قراءه القرآن؛قرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستی پیامبرتان و دوستی خاندانش و قرائت قرآن.رسول اکرم(ص):الولد سید سبع سنین و عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین؛فرزند هفت سال سرور، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیراست.رسول اکرم(ص):عرامه الصبی فی صغره زیاده عقله فی کبره؛بازی گوشی کودک در خردسالی اش مایه فزونی عقل در بزرگسالی اوست.رسول اکرم(ص):یا علی: رحم الله والدین حملا و لدهما علی برهما؛ای علی: خداوند رحمت کند پدر و مادری را که فرزن خویش را بر نیکی کردن به خودشان یاری کنند.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:34
دعا و زیارت

69- جوان

 رسول اکرم(ص):اوصیکم بالشبان خیراً فإنهم أرق أفئده إن الله بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ؛به شما درباره جوانان به نیکی سفارش می کنم چرا که آنان نازک دل ترند، خداوند مرا امید دهنده و بیم دهنده مبعوث کرد جوانان با من هم پیمان شدند و پیرمردان به مخالفت با من بر خاستند.رسول اکرم(ص):قال رجل: یا رسول الله! ما حق ابنی هذا؟ قال: تحسن اسمه و أدبه و تضعه موضعاً حسناً؛مردی به رسول خدا(ص) عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ پیامبر فرمودند: اسم نیکو برایش انتخاب کنی و به خوبی او را تربیت نمایی و به کاری مناسب و پسندیده بگماری.رسول اکرم(ص):إن الله یحب الشاب الذی یفنی شبابه فی طاعه الله؛خداوند جوانی که جوانی اش را در اطاعت از او بگذارند دوست دارد.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:33
دعا و زیارت

68- فرزند

 رسول اکرم(ص):أدبوا أولاد کم فی بطون امهاتهم قیل: و کیف ذلک یا رسول الله؟ فقال بإطعامهم الحلال؛فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید. سئوال شد: این چگونه است، ای رسول خدا؟ فرمودند: با خوراندن غذای حلال (به مادرش)رسول اکرم(ص):من بکی صبی له فأرضاه حتی یسکنه أعطاه الله عزوجل من الجنه حتی یرضی؛هرکس کودک گریان خو را راضی کند تا آرام شود، خداوند از بهشت آن قدر به او می دهد تا راضی شود.رسول اکرم(ص):من قبل ولده کتب الله عزوجل له حسنه و من فرحه فرحه الله یوم القیامه؛هرکس فرزند خود را ببوسد، خداوند ثواب برای او می نویسد و هر کسی او را شاد کند، خداوند او را در روز قیامت شاد خواهد کرد.رسول اکرم(ص):کان النبی(ص) إذا أصبح مسح علی رؤؤس ولده وولد ولده؛پیامبر(ص) هر روز صبح بر سر فرزندان و نوادگانش دست (نوازش) می کشیدند.رسول اکرم(ص):إن الولد الصالح ریحانه من ریا حین الجنه؛فرزند شایسته و خوب گلی از گل های بهشت است.رسول اکرم(ص):لا تضربه واهجره و لا تطل؛کودک را نزن، بلکه با او قهر کن ولی نه به مدت طولانی.رسول اکرم(ص):حق الولد علی والده ... أن یستفره امه؛حق فرزند بر پدر این است که مادر او را گرامی بدارد.رسول اکرم(ص):أحبوا الصبیان و ارحموهم و اذا وعدتموهم شیئاً ففوا لهم فإنهم لا یدرون إلا أنکم ترزقونهم؛کودکان را دوست بدارید و به آنان مهربانی کنید و هرگاه به آنها وعده دادید وفا کنید زیرا آنها شما را روزی دهنده خود می دانند.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:33
دعا و زیارت

67- زن

 رسول اکرم(ص):المرأه الصالحه أحد الکاسبین؛زن شایسته یکی از دو عامل پیشرفت خانوداه است.رسول اکرم(ص):إن الله تبارک و تعالی علی الإناث أرأف منه علی الذکور و ما من رجل یدخل فرحه علی امرأه بینه و بینها حرمه إلا فرحه الله تعالی یوم القیامه؛خدای بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هیچ مردی، زنی از محارم خود را خوشحال نمی کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد می کند.رسول اکرم(ص):الحیاء حسن و لکن فی النساء أحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.رسول اکرم(ص):أیما امرأه ماتت و زوجها عنها راضٍ دخلت الجنه؛هر زنی، از دنیا برود و شوهرش از او راضی باشد، به بهشت می رود.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:32
دعا و زیارت

66- مرد

 رسول اکرم(ص):من سعاده المرء المسلم الزوجه الصالحه و المسکن الواسع و المرکب البهی و الولد الصالح؛از خوشبختی مرد مسلمان، داشتن همسریشایسته، خانه ای بزرگ، وسیله ای راحت برای سواری و فرزندی خوب است.رسول اکرم(ص):استوصوا بالنساء خیراً؛یکدیگر را به رفتار نیک با زنان سفارش کنید.رسول اکرم(ص):عفوا تعف نساؤکم؛پاکدامن باشید تا زنانتان پاکدامن باشند.رسول اکرم(ص):یا علی: لا یخدم العیال إلا صدیق أو شهید أو رجل یرید الله به خیر الدنیا و الاخره؛یا علی: به خانواده خود خدمت نمی کند نگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او می خواهد.رسول اکرم(ص):إن الرجل إذا نظر إلی امرأته و نظرت ألیه نظر الله تعالی إلیهما نظر الرحمه؛وقتی مردی به همسر خود نگاه کند و همسرش به او نگاه کند خداوند بدیده رحمت به آنان نگاه می کند.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:32
دعا و زیارت

65- ازدواج

 رسول اکرم(ص):ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله تعالی من التزویج؛هیچ بنایی در اسلام بر پا نشد که نزد خداوند متعال دوست داشتنی تر از ازدواج باشد.رسول اکرم(ص):من أحب ان یلقی الله طاهراً مطهراً فلیلقه بزوجه؛هرکس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید.رسول اکرم(ص):من ترک التزویج مخافه العیله فقد اساء ظنه بالله عزوجل ان الله عزوجل یقول: ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله؛هرکس از ترس فقر ازدواج نکند به خداوند بدگمان شده است زیرا خداوند می فرماید: اگر تهیدست باشند، خداوند آنان را از فضل خود، بی نیاز می کند.رسول اکرم(ص):خیر النکاح ایسره؛بهترین ازدواج آن است که آسان تر انجام شود.رسول اکرم(ص):زوجوا ایاماکم فان الله یحسن لهم فی الخلاقهم و یوسع لهم فی ارزاقهم و یزیدهم فی مرواتهم؛بی همسران خود را همسر دهید که خداوند اخلاق ایشان را نیکو می کند و روزیشان را افزایش داده و بر مروت آنها می افزاید.رسول اکرم(ص):إیاکم و خضراء الدمن قیل یا رسول الله ما خضراء الدمن قال: المرأه الحسناء فی منبت السوء؛از سبزه در زباله دانی دوری کنید! گفتند: ای رسول خدا سبزه در زباله دانی چیست؟ فرمودند: زن زیبا در خانواده بد.رسول اکرم(ص):من زوج کریمته من فاسق فقد قطع رحمه؛هرکس دختر گرامیش را به ازدواج مردی گنه کار در آورد در حقیقت نسل خود را ضایع کرده است.
پنج شنبه 18/7/1387 - 2:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته