• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 274
تعداد نظرات : 68
زمان آخرین مطلب : 5418روز قبل
محبت و عاطفه
میدونی این چیه؟(         ) (        ) (      ) (    ) (  ) ( )این دل منه که روز به روز برات تنگ تر میشه.....!!!!! نظر یادت نره
سه شنبه 3/2/1387 - 13:1
بیوگرافی و تصاویر بازیگران
 توی زندون عشق تو اونقدر شلوغ میکنم و زندون رو به هم میزنم که مجبور بشی منو بذاری توی انفرادی قلبت میدونی چرا بین انگشتات فاصله هست؟چون یه روز یکی پیدا میشه که این فاصله هارو پر کنه. قلبم رو شکستی ولی من بیشتر از قبل دوستت دارم چون حالا هر تکه از قلبم تو رو جداگونه دوست داره

اون هوا پیما بود  سقوط کرد ، با تموم مسافرهاش و خدمه اش . . . مردن فدای یه تار موی تو  چیه فکر کردی یک 1 اس ام اس جدیده ؟ یا فکر کردی کارت دارم؟  نه بابا فقط می خواستم بگم دوستت دارم!!!! 

چهار چیز است که نمی توان آن‌ها را بازگرداند: سنگ... پس از رها کردن!

ز گفتن! موقعیت... پس از پایان یافتن! و زمان... پس از گذشتن!   موفق ترین افراد دنیا کسانی هستند که بیش تر از همه جواب رد شنیده اند.  دوستت دارم کمتر از خدا و بیشتر از خودم، چون به خدا ایمان دارم و به تو احتیاج.     کهنه فروش داد میزنه: چراغ شکسته میخریم... کفشای پاره میخریم... اسباب کهنه میخریم... بی اختیار دادمیزنم، آهای آهای کهنه فروش: قلب شکسته میخری؟   زندگی زیباست حتی اگر کور باشی، خوش آهنگ است حتی اگر کر باشی، مسحور کننده است حتی اگر فلج باشی، اما بی ارزش است اگر ثانیه ای عاشق نباشی. ؟ چرا؟ ای کاش که معشوق از عاشق طلب جان می کرد، تا که هر بی سرو پایی نشود یار کسی!   زندگی مثل شطرنج است... اگه بازی نكنی میگن بلد نیستی... ولی اگه خوب بازی كنی همه دوست دارند شكستت بدن.     بس که دیوار دلم کوتاه است ..... هر که از کوچه تنهایی ما میگذرد..... به هوای هوسی هم که شده .... سرکی میکشد و میگذرد....    آخر یه روز پرینت قلبم رو می گیرم تا باورت بشه كه با هر نفسم صد بار می گم دوستت دارم    حتی اگه بمیرم و تیكه تیكه بشم بازاستخونام فریادمیزنن دوستت دارم     زندگی 3 بار بهت دروغ میگه ......... 1 - وقتی به دنیات میاره ........ 2 - وقتی عاشقت میكنه .......... 3- وقتی زندگیت رو ازت میگیره تا بهت بگه همش خوابی بود و بس!   
می دونی دوست یعنی چی؟ یعنی: د: داشتن . و: اونی که . س :ستایش کردنش . ت: تمومی نداره.كسی كه الفبا رو اختراع كرد یه اشباهه خیلی خیلی بزرگی كرد و اونم این بود كه : میون آ  و U رو فاصله انداخت.   میگن قلب آدما اندازه مشتشونه ، ولی چطوری یه دنیا مهربونی یه آسمان صداقت یه كهكشان محبت یه دریا عشق تو مشتت جا شده؟
سه شنبه 3/2/1387 - 12:56
ادبی هنری

نظر فراموش نشه  اگه این روزا حس كردی توی قلبت بجای صدای "تاپ تاپ "صدای اره و تیشه میاد نترس! مریض نشدی "من دارم توی دلت واسه خودم یك كلبه می سازم" 

 این همه خونی که دنیا در دل ما می کند ...... جای ما هر کس که باشد ترک دنیا می کند ..... هر زمان گویم که فردا ترک دنیا می کنم .... تا که فردا می رسد امروز و فردا می کنم  هر موقع خواستی از كسی جدا بشی یادت نره بهترین راه اینه كه بهش بگی برای همیشه خدانگهدار، شاید طرف مقابلت ناراحت بشه و قلبش بشكنه ولی بهتر از اینه كه منتظرت بمونه  گاه یک لبخند آنقدر عمیق میشود که گریه میکنم گاه یک نغمه آن قدر دست نیافتنی است که با آن زندگی میکنم گاه یک نگاه آن چنان سنگین است که چشمانم رهایش نمیکنند گاه یک عشق آن قدر ماندگار است که فراموشش نمیکنم با سیم ناز مژهات یه عمر گیتار میزنم/نگاهتو كوك نكنی من خودمو دار میزنمچشات اگه رو پنجره طرح ستاره نزنن/دست خودم نیست دلمو به درو دیوار میزنم خدایا!من درکلبه ی فقیرانه ی خود چیزی را دارم که تو در عرش کبریایی خود نداریمن چون تویی دارم و تو چون خود نداری...! 

دوشنبه 2/2/1387 - 15:28
ادبی هنری

 ای کاش کودک بودم تا از ته دل می خندیدم نه اینکه مجبور باشم همواره تبسمی تلخ بر لب داشته باشم 

 من نشانی از تو ندارم، اما نشانی ام را برای تو می نویسم: در عصرهای انتظار،به ‏حوالی بی کسی قدم بگذار خیابان غربت را پیدا کن و وارد کوچه پس کوچه های ‏تنهایی شو کلبه ی غریبی ام را پیدا کن ، کنار بید مجنون خزان زده و کنار مرداب ‏آرزوهای رنگی ام! در کلبه را باز کن و به سراغ بغض خیس پنجره برو! حریر ‏غمش را کنار بزن! مرا خواهی دید با بغضی کویری که غرق عصاره ی انتظار پشت ‏دیوار دردهایم نشسته      

شاید خدا خواسته است كه ابتدا بسیاری افراد نامناسب را بشناسی و سپس شخص مناسب را ، به این ترتیب وقتی او را یافتی بهتر می توانی شكرگزار باشی 

   گفتم زندگی چند بخش است؟؟ گفت:: دو بخش گفتم كدامند؟؟ گفت : كودكی، پیری گفتم: پس جوانی چه شد؟؟ گفت :  با عشق ساخت...... با بی وفایی سوخت..... با جدایی مرد   

 همه ما با اراده به دنیا امدیم با حیرت زندگی می کنیم و با حسرت میمیریم .این است مفهوم زندگی کردن پس هرگز به خاطر غم هایت گریه مکن و مگذار این زمین پست شنونده آوای غمگین دلت باشد.     

 هرگز عشق را گدایی نکنید زیرا هیچگاه چیز با ارزشی به گدا داده نمی شود     

 از طرف اونی كه تنهاست
تنها اومده
تنها می ره
تنهاش می ذارن
تنها نمی ذاره
تنها یك ارزو داره
اونم اینه كه تو تنهاش نذاری
   

دوشنبه 2/2/1387 - 15:26
ادبی هنری
عشق رو میشه تو دستای خسته پدر دید .... و توی نگاه نگران مادر ... نه تو دستای منتظر یه غریبه تنها چند ثانیه طول میکشد زخمی عمیق بر قلب آنکس که دوستش داری وارد کنی

اما سال ها طول میشد تا آن را التیام بخشی  *

  هیچ کس اشکی برای ما نریخت هر که با ما بود از ما می گریخت چند روزی هست حالم دیدنیست حال من از این و آن پرسیدنیست گاه بر روی زمین زل می زنم گاه بر حافظ تفاءل می زنم حافظ دیوانه فالم را گرفت یک غزل آمد که حالم را گرفت: ما زیاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه می پنداشتیم   بهترین لذت دنیا زمانیه که اصلا انتظارشو نداری و زیباترین اونا دوست داشتن است.پس حالا که انتظار نداری دوستت دارم...  کاش کودک بودم تا بزرگترین شیطنت زندگی ام نقاشی روی دیوار بود ،
دوشنبه 2/2/1387 - 15:25
کنکور
 ب - دروس تخصصی مجموعه ریاضی و فنی مهندسی (الف و ب )
نام درس نام کتاب در سالی ـ واحدی کدکتاب پایه تدریس سال چاپ
1- ریاضیات هندسه 1 2/233 دوم 84
آمار و مدلسازی 3/234 دوم 84
هندسه 2 4/258 سوم 85
ریاضیات 2 2/234 دوم 84
حسابان 1/258 سوم 85
جبر و احتمال 2/258 سوم 85
هندسه تحلیلی و جبر خطی 1/294 پیش‌دانشگاهی 86
حساب‌دیفرانسیل‌و‌انتگرال‌1و 2 1/295 پیش‌دانشگاهی 86
ریاضیات گسسته 1/296 پیش‌دانشگاهی 86
2-  فیزیک فیزیک 1 و آزمایشگاه 2/206 اول 83
فیزیک 2 و آزمایشگاه 2/226 دوم 84
فیزیک 3 و آزمایشگاه (ویژه ریاضی ) 4/256 سوم 85
فیزیک 1 و 2 (ویژه ریاضی )   2/293 پیش‌دانشگاهی 86
3-  شیمی شیمی 2 و آزمایشگاه 1/227 دوم 84
شیمی 3 و آزمایشگاه 1/257 سوم 85
شیمی 1 و 2 1/289 پیش‌دانشگاهی 86
دوشنبه 2/2/1387 - 15:18
کنکور
الف - دروس عمومی (کلیه مجموعه ها)
نام درس نام کتاب در سالی - واحدی کدکتاب پایه تدریس سال چاپ ملاحظات
1- زبان و ادبیات‌ فارسی ادبیات فارسی (2) 1/220 دوم 84 کلیه‌رشته‌ها
ادبیات فارسی (3) 1/249 سوم 85 کلیه‌رشته‌ها‌ (غیراز‌علوم انسانی)
زبان و ادبیات فارسی 1 و 2 1/283 پیش‌دانشگاهی 86 کلیه‌رشته‌ها
ادبیـات فـارسی 3 (تخصصی انسانی) 2/249 سوم 85 مخصوص علوم انسانی
زبــان‌فـارسی 3 (تخصصی انسانی) 4/249 سوم 85 مخصوص علوم انسانی
زبان‌فارسی‌3 (غیر از ‌علوم‌انسانی) 3/249 سوم 85 کلیه‌‌رشته‌ها‌ (غیر‌از‌علوم انسانی )
2- عربی عربی 2 (غیراز علوم انسانی) 1/224 دوم 84 کلیه‌رشته‌ها(غیراز علوم انسانی)
عربی 2 (علوم انسانی) 2/224 دوم 84 مخصوص علوم انسانی
عربی 3 (غیراز علوم انسانی) 1/254 سوم 85 کلیه‌رشته‌ها(غیراز علوم انسانی)
عربی 3 (علوم انسانی) 2/254 سوم 85 مخصوص علوم انسانی
3- فرهنگ و معارف اسلامی قرآن و تعلیمات دینی 2 (دین و زندگی) 222 دوم 84 کلیه رشته‌ها
قرآن و تعلیمات دینی 3 (دین و زندگی) 251 سوم 85 کلیه رشته‌ها
معارف اسلامی (دین و زندگی) 1/285 پیش‌دانشگاهی 86 کلیه رشته‌ها
4- زبان ‌انگلیسی انگلیسی 3 1/252 سوم 85 کلیه رشته‌ها
انگلیسی 1 و 2 1/284 پیش‌دانشگاهی 86 کلیه‌رشته‌ها
دوشنبه 2/2/1387 - 15:16
اخبار
ماده 1- برادران مشمول از نظر سازمان وظیفه عمومی برای ادامه تحصیل، نباید منع قانونی داشته باشند و در زمان پذیرش و قبولی در دانشگاه برای ثبت‌نام می‌بایستی یكی از شرایط اشاره شده در پیوست 2 صفحه 114 این دفترچه را دارا ‌باشند. لازم به ذكر است برای پذیرفته‌شدگان مشمول دارنده مدرک گواهی اتمام دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید در آزمونهای شماره یک و شماره دو و گزینش‌شدگان نظام آموزشی پاره‌وقت به شرط دارا بودن شرایطی که از سوی سازمان وظیفه عمومی اعلام می‌شود، همانند دانشجویان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی معافیت تحصیلی اخذ می‌شود. همچنین دارندگان مدرک فوق دیپلم که مشمول انجام خدمت وظیفه می‌باشند براساس مفاد این دفترچه راهنما اجازه شرکت در آزمون در مقطع بالاتر به آنان داده شده، در صورت قبولی در آزمون، با رعایت مقررات سازمان وظیفه عمومی و در مورد فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی بعد از انجام تعهدات خدمت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. مشروط بر اینكه با احتساب آن دسته از دروسی كه در دوره كاردانی گذرانده‌اند و برابر ضوابط، ارزشیابی می‌گردد بتوانند دروس باقیمانده‌ای كه ملزم به گذراندن آن می‌باشند را ظرف مدت مجاز، حداكثر 4 سال به اتمام برسانند.
تذكر 1 : افراد فوق‌الذكر اعم از مشمول یا غیرمشمول كه در صورت قبولی، تعدادی از دروس گذرانده آنان در مقطع كاردانی پذیرفته می‌شود، باید توجه داشته باشند شهرهایی را برای تحصیل رشته مورد نظر در مقطع كارشناسی انتخاب نمایند كه با توجه به قدمت اجرای رشته در آن شهرها امكان ارائه دروس بعدی به آنان وجود داشته باشد و در صورت عدم رعایت آن، مسئولیتی متوجه دانشگاه نخواهد بود.
تذكر 2 : افراد مشمول خدمت وظیفه عمومی می‌بایستی به مفاد مندرج در مواد 9 الی 16، ماده 23 ، ماده 26 و همچنین مندرجات پیوست شماره 2 این دفترچه توجه نمایند.
ماده 2- برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت سنی وجود ندارد.
برای شرکت در آزمونهای ورودی دانشگاه لازم است داوطلبان دارای شرایط عمومی و اختصاصی به شرح ذیل باشند:

الف) شرایط عمومی :
ماده 3- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( ملاك، وضع كنونی داوطلب در هنگام ثبت‌نام است).
ماده 4- نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران.
توضیح : مصادیق عناد شامل (1) مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران (2) داشتن وابستگی تشکیلاتی به گروهکهای محارب (3) پرداخت کمک مالی به گروهکهای محارب یا هواداری تشکیلاتی از آن گروهکها و یا داشتن عضویت در آنها (4) تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی می‌باشد.
ماده 5 - نداشتن فساد اخلاقی.
توضیح : مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشاء می‌باشد.
ماده 6- داشتن توانایی جسمی متناسب برای تحصیل در رشته‌های انتخابی.
ماده 7- با توجه به اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، شرکت دانش‌آموزان خارجی مقیم فارغ‌التحصیل از مدارس جمهوری اسلامی ایران در آزمونهای سراسری و دوره‌های خاص دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بلامانع می‌باشد، لیكن مجوز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان متعاقب انجام تشریفات قانونی و بررسی صلاحیت‌های امنیتی و اقامتی اتباع مزبور و اعلام رسمی آن توسط دبیرخانه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه خواهد بود. (به پیوست 4 مراجعه شود.)

ب ) شرایط اختصاصی :
ماده 8- داشتن دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه یا گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید متوسطه و یا اشتغال به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید متوسطه در سال تحصیلی
87 ـ 1386. (گواهی اشتغال‌به‌تحصیل برای برادران مشمول متولد سالهای قبل از 1368 به‌صورت متفرقه و داوطلب آزاد مورد قبول نمی‌باشد).
ماده 9- فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی(فوق‌دیپلم) که مشغول خدمت وظیفه عمومی هستند (مشروط بر آن كه شرایط ترخیص از خدمت وظیفه عمومی را داشته باشند از خدمت ترخیص می‌گردند و یا تا تاریخ 31/6/87 خدمت وظیفه آنان به اتمام رسیده باشد) مجاز به شرکت در آزمون می‌باشند. بدیهی است در صورت قبولی، واحدهای درسی دوره کاردانی آنان برطبق ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه مورد بررسی و محاسبه قرار خواهد گرفت.
ماده 10- فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی علوم پزشکی غیر مشمول مجاز به شرکت در آزمون رشته‌های دیگر در مقاطع بالاتر می‌باشند (مشروط بر آن كه تعهدات خدمت خود را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام داده باشند).
ماده 11- فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی‌پیوسته نظام جدید آموزش متوسطه، چنانچه مشمول خدمت وظیفه عمومی باشند، مجاز به شرکت در رشته‌های متجانس و همنام مقطع كارشناسی متناسب با رشته مقطع كاردانی خود بوده و چنانچه مشمول نباشند و یا تعهد خدمت نداشته باشند، مجاز به شرکت در کلیه رشته‌های کارشناسی می‌باشند.
ماده 12- براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی دارندگان مدرك حوزوی مورد تأیید حوزه علمیه قم كه معادل دیپلم كامل نظام قدیم متوسطه می‌باشد (حداقل لمعتین و اصول) به شرط آنكه مشمول وظیفه عمومی نبوده و همزمان در حوزه علمیه تحصیل ننمایند می‌توانند در رشته‌های گروه علوم انسانی آزمون شماره یك و پاره‌وقت دانشگاه شركت نمایند.
تبصره : افراد فاقد مدارک مندرج در ماده 8 شرایط اختصاصی مانند دانش آموزان کلاس‌های پایین‌تر از دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید متوسطه که تا پایان شهریور ماه 1387 موفق به اخذ گواهی اتمام دوره پیش‌دانشگاهی نخواهند شد، در صورت تمایل می‌توانند فقط به صورت آزمایشی در آزمون شرکت نمایند. این‌گونه داوطلبان در صورت کسب حدنصاب قبولی در آزمون، حق ثبت‌نام در رشته/شهر انتخابی را ندارند و دانشگاه در مورد تحصیل آنان هیچگونه تعهدی ندارد و هیچگونه درخواستی در این زمینه پذیرفته نمی‌شود. ضمناً چنانچه داوطلب حائز هریک از شرایط اشاره شده در این دفترچه راهنما برای شرکت در آزمون نباشد، آزمون وی به منزله خودآزمایی تلقی شده و در صورت قبولی در آزمون هیچ عذری از وی پذیرفته نیست.
هیچ‌یک از پذیرفته‌شدگان این آزمون بدون داشتن دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه، یا گواهی اتمام دوره پیش‌دانشگاهی مجاز نیستند حتی به صورت مشروط در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت‌نام شده و به عنوان دانشجو مشغول تحصیل شوند. داوطلبانی كه مدرك تحصیلی مقطع پایه آنان (به جز كاردانی و بالاتر) فاقد لفظ صریح دیپلم كامل نظام قدیم متوسطه یا پیش‌دانشگاهی نظام جدید متوسطه می‌باشد در صورت قبولی در آزمون باید مدركی ارائه نمایند كه ارزش تحصیلات آنان برابر دیپلم كامل متوسطه نظام قدیم یا پیش‌دانشگاهی نظام جدید متوسطه باشد.
تذکر 1 : کلیه افرادی که در آزمون دانشگاه پذیرفته‌ می‌شوند باید در موعد ثبت‌نام، در واحد یا مركز دانشگاهی که در آن قبول شده‌اند مدارک مربوط به ثبت‌نام و از جمله مدرک فوق را طبق شرایطی که اعلام مـی‌گردد ارائه نمایند که در صورت عدم ارائه هیچ عذری از ایشان پذیرفته نیست.
تذکر 2 : فارغ‌التحصیلان غیرمشمول دوره کاردانی یا افرادی که به هر طریقی تعداد واحد درسی را در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (اعم از دانشگاه آزاد اسلامی یا دیگر مؤسسات مورد تأیید) گذرانده‌اند و همچنین دانشجویان غیرمشمول شاغل به تحصیل که قصد شركت مجدد در آزمون دانشگاه (با رعایت سایر مقررات) و ارزشیابی دروس گذرانده در رشته/شهر انتخابی را دارند (در صورت قبولی) باید توجه داشته‌ باشند رشته/شهر خود را به نحوی تعیین نمایند که با توجه به قدمت و زمان اجرای رشته مورد نظر در واحد دانشگاهی جدید پس از ارزشیابی دروس گذرانده آنان امکان ارائه دروس بعدی در واحد دانشگاهی وجود داشته باشد در غیر این‌صورت چنانچه امکان ارائه دروس برای یک یا چند نیمسال وجود نداشته باشد ملزم به رعایت ضوابط ابلاغی از طرف دانشگاه خواهند بود(از جمله اخذ مرخصی تحصیلی) و مسئولیتی از این جهت متوجه دانشگاه نمی‌باشد.
ماده 13- ادامه تحصیل داوطلبان بند 12پیوست شماره 2 مندرج در صفحه «114» در صورت پذیرفته شدن در رشته مورد نظر در مقاطع بالاتر از کاردانی و با احتساب تعدادی از واحدهای دوره کاردانی(فوق دیپلم) در دوره بالاتر برطبق ضوابط و مقررات آموزشی به نحوی که حداکثر طول مدت تحصیل آنان از کاردانی به مقطع بالاتر دو سال کمتر از مدت مجاز تحصیل طبق ضوابط دانشگاه در همان دوره تحصیلی باشد از نظر سازمان وظیفه عمومی و با رعایت سایر مقررات آن بلامانع است.
ماده 14- فارغ‌التحصیلان مشمول دوره کاردانی بند 12 پیوست شماره 2 مندرج در صفحه «114» مجاز به شرکت در آزمون مقاطع بالاتر كاردانی می‌باشند مشروط بر اینكه مفاد مواد 1 و 13 و دیگر ضوابط این دفترچه را دقیقاً رعایت نمایند.
ماده 15- برابر اعلام سازمان وظیفه عمومی، داوطلبان مشمول خدمت وظیفه عمومی كه با استفاده از معافیت تحصیلی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی یا دیگر مؤسسات آموزش عالی به تحصیل اشتغال دارند، مجاز به شركت مجدد در آزمون سراسری سال 87 به منظور انتقال، تغییر رشته یا تغییر مقطع نمی‌باشند.
ماده 16- دارندگان مدرک دانشگاهی كه مشمول خدمت وظیفه عمومی هستند نمی‌توانند برای تحصیل در رشته دیگری در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر داوطلب شرکت در آزمون شوند.
تذكر :‌ افراد مشمولی كه قبلاً در دانشگاه تحصیل نموده و اخراج شده یا از تحصیل منصرف گردیده‌اند و تحصیلات آنان ناتمام مانده و یا منجر به دریافت مدرك مقطع پایین‌تر شده است مجاز به شركت در این آزمون نمی‌باشند مگر افرادی كه تا زمان اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون موفق به دریافت كارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی شده باشند.
دوشنبه 2/2/1387 - 15:14
بیماری ها

مزاحمى به نام تبخال

شاید كمتر كسى را مى شود پیدا كرد كه تا به حال تبخال را تجربه نكرده باشد. یك زخم دردناك با ظاهرى ناخوشایند كه همه از آن گریزانند اما بالاخره سراغشان مى آید. روش برخورد اصولى و بهداشتى با تبخال موضوع بحث امروز ما است و مى خواهیم برایتان شرح دهیم كه چگونه با این مهمان ناخوانده و سمج برخورد كنید كه محترمانه شما را ترك كند و از پیش شما برود. به طور كلى عفونت تبخال یك عفونت شایع ویروسى دهان است كه به علت ورود ویروسى به نام هرپس سیمپكس به بدن خود را نشان مى دهد. این عفونت در وهله اول به صورت یك نوع زخم صورت است كه روى لب ها یا پوست صورت نزدیك منطقه دهان اتفاق مى افتد و به همین دلیل ظاهرى ناخوشایند را براى فرد مبتلا پدید مى آورد.
• عفونت اولیه و ثانویه تبخال
متاسفانه ویروس تبخال به این سادگى هم كه عموم فكر مى كنند بساطش از بدن برچیده نمى شود. اگر كسى براى اولین بار با این ویروس تماس داشته باشد پس از بروز عفونت تبخال در ناحیه دهان، ویروس مربوطه به عمق بدن مى رود و خود را مخفى مى كند. سال ها و یا حتى كمتر زمان اگر بگذرد احتمال دارد دوباره ویروس شعله ور شود و مجدداً دردسرزا شود. اینكه چه شرایطى سبب مى شود ویروس خفته دوباره بیدار شود مقوله اى است كه جا براى بحث بسیار دارد.
اما به طور خلاصه شرایطى همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى، صدمات به لب و یا جراحى هاى روى نواحى دهان و لب از جمله این موارد هستند. از این رو آموختن روش برخورد با تبخال مهم ترین اصلى است كه در مواجهه با این بیمارى باید دانست تا از عوارض آن درمان ماند.
• وقتى تبخال مى آید...
شناخت علائم بروز یك تبخال از اهمیت بسیار زیادى برخوردار است. علائم و نشانه هاى تبخال بدین صورت است كه در وهله اول یك تاول كوچك و دردناك پر از مایع روى یك نقطه سرخ و دردناك پوست بروز مى كند كه معمولاً روى لب ها و نواحى داخلى دهان است. سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار مى آید كه غالباً یكى دو روز قبل یا بعد از بروز تاول ها است كه این علامت بسیار مهمى است. خصوصاً احساس مورمور شدن و درد خفیف از علائم اولیه تبخال است كه مى تواند به عنوان یك زنگ خطر محسوب شود. چرا كه اگر شخصى در این مرحله متوجه عفونت تبخال شود با استفاده از اقدامات پیشگیرانه كه در ادامه در مورد آنها صحبت مى شود مى تواند جلوى تبخال را بگیرد. در هر صورت پس از تشكیل تاول ها، سیر بیمارى ادامه مى یابد و تاول ها نهایتاً مى شكنند و از آنها خونابه خارج مى شود و سپس یك زخم قهوه اى رنگ با ظاهرى ناخوشایند تشكیل مى شود.
• تبخال هاى خطرناك
در بعضى مواقع به دلیل بى اعتنایى بیمار تبخال وسعت مى یابد و عفونت شدید روى آن سوار مى شود. در این موارد زخم هاى تبخالى علاوه بر اینكه تمام نواحى لب را مى گیرند به داخل دهان هم سرایت مى كنند. در این موارد التهاب لثه ها از وخیم ترین وقایعى است كه خود را نشان مى دهد. تمام لثه ها خصوصاً نواحى داخلى لثه ها ورم مى كنند و حالت آبسه دهانى به خود مى گیرند. بیمار قادر نیست كه حتى لقمه اى غذا بخورد. شرایط بیمار روز به روز وخیم تر مى شود و باید سریعاً اقدامات درمانى در مورد وى اجرا شود.
• چه باید كرد
*اولین اقدامى كه باید در مواجهه با تبخال كرد شناخت مرحله اول تبخال به طور كامل و دقیق است. اگر شما در این مرحله تبخال را شناسایى كنید كه آن هم كار زیاد سختى نیست به راحتى مى توانید جلوى یك عفونت سخت را بگیرید.
*پس از تشخیص شروع تبخال اولین اقدامى كه مى كنید به فاصله هر نیم ساعت یك قالب كوچك یخ را روى لب ها بگذارید (روى ناحیه مبتلا) و آن قدر یخ را به لب ها بچسبانید كه آن تكه یخ كوچك آب شود. توجه كنید كه یخ را چند ثانیه روى لب ها بگذارید و سپس از روى لب ها بردارید تا سرماى شدید یخ لب ها را از بین نبرد.
*پس از مرحله یخ گذارى به طور متناوب روى ناحیه مبتلا را با نمك بپوشانید. در این لحظه انتظار درد فراوانى را باید داشته باشید اما مطمئن باشید بهترین روش درمانى را در حال اجرا كردن هستید و بدون ترس و دلهره ادامه دهید.
*از محلول هاى دهان شویه حتماً استفاده كنید. محلول دهان شویه بنزیدآمین از جمله بهترین محلول هاى دهان شویه است. هر
۱ تا ۲ ساعت یكبار دهان را حسابى با محلول بشویید تا بهداشت داخل دهان تامین شود و عفونت به داخل دهان سرایت نكند.
*در فاصله مدت عفونت از غذاهاى مایع و ولرم استفاده كنید تا لب ها و نواحى مبتلا تحریك نشوند و زخم انتشار پیدا نكند.
*سطح لب ها را با كرم هاى مخصوص كه معمولاً كرم ویتامینه
A است مرطوب و نرم نگه دارید تا لب ها دچار خشكى نشوند و تبخال عفونى نشود.

سوالات پزشکی را پاسخ گوییم
دوشنبه 2/2/1387 - 14:47
بیماری ها

احتمالاً بسیارى از شما تجربه زدن تبخال را داشته اید: گوشه لبتان شروع به مورمور كردن مى كند و یك نقطه كوچك و سفت كه نمى توانید آن را ببینید روى لبتان ظاهر مى شود. پس از یكى دو روز تاول هاى قرمزرنگى روى لبتان به وجود مى آید، این همان تبخال معروف است كه احتمالاً موقع خواب پدیدار شده است و راهى براى پنهان كردن یا برطرف كردن سریع آن وجود ندارد.
تبخال كاملاً با آفت _ كه بعضى افراد آن را با تبخال مرتبط مى كنند _ متفاوت است. تبخال ناشى از ویروس «هرپس سیمپلكس» یا ویروس تبخال ساده است و عارضه اى واگیردار است. آفت ها معمولاً مسرى نیستند و زخم هایى هستند كه بر روى بافت هاى نرم درون دهان به وجود مى آیند، جایى كه تبخال نمى زند. تبخال بیمارى شایعى است، اگرچه نمى توان تبخال را معالجه كرد یا به كلى از آن پیشگیرى كرد، اما راه هایى وجود دارد كه مى تواند توالى بروز آن را كاهش دهد یا مدت بروز آن را محدود كند.
علائم و نشانه هاى تبخال
علائم و نشانه هاى تبخال اینها هستند:
* تاول هاى كوچك، دردناك پر از مایع كه روى منطقه برجسته، قرمز و دردناك پوستتان قرار دارند.
* درد یا مورمور شدن كه اغلب یكى دو روز پیش از ظهور تاول ها احساس مى شود.
* معمولاً
۷ تا ۱۰ روز طول مى كشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روى لب ها ظاهر مى شود.

دوشنبه 2/2/1387 - 14:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته