• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 994
تعداد نظرات : 248
زمان آخرین مطلب : 5129روز قبل
بیماری ها

در كشور ما عمل لیپوساكشن بیشتر با هدف زیبایی و بیش از حد مجاز انجام می ‌شود و در اكثر مواقع چربی ‌های برداشته شده از این طریق دوباره بر می‌ گردند، بنابراین انجام این عمل‌ها به خطرش نمی ‌ارزد.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان این كه متأسفانه در حال حاضر عمل لیپوساكشن (درآوردن چربی شكم) بیش از آن چه در ایران مجاز است، انجام می‌ شود، اظهار داشت: این عمل جراحی بیشتر به دلیل زیبایی اندام و برای كوچك ‌كردن شكم به وسیله جراحان عمومی و پلاستیك انجام می‌شود و بیشتر آن ها غیرضروری است.

وی افزود: این عمل زمانی كه وزن فرد خیلی بالا است، یا شكم، چاقی زیادی داشته باشد و امكان سكته قلبی، بالا رفتن فشار خون و حتی عدم تحمل وزن بالا وجود داشته باشد، باید انجام شود كه در این موارد سلامت فرد در خطر است. اما بیشتر آن ها به دلیل زیبایی انجام می ‌شود. اكثر افرادی كه آن را انجام می ‌دهند، باید برای عوارض ناشی از عمل، مدتی را در بیمارستان سپری كنند.

بر اثر ایجاد‌ آمبولی چربی و انتقال چربی از شكم به ریه، مرگ ناگهانی به وجود می ‌آید كه تعداد مرگ‌ های گزارش ‌شده بر اثر لیپوساكشن قابل توجه است.
وی با اشاره به این كه به جای انجام این عمل می ‌توان با تغذیه صحیح و مصرف غذاهای كم‌‌كالری، كم ‌كردن غذا و ورزش، چربی ‌های اضافه را از بین برد تصریح كرد: باید در نظر داشت سلول‌ های چربی بیشتر در سنین كودكی ایجاد می ‌شوند و متاسفانه برخی خانواده‌ ها علاقه دارند، بچه‌ ها در این سنین چاق باشند كه این موضوع زمینه چاقی افراد در سنین بالاتر را به وجود می ‌آورد. بنابراین در این زمان باید از دادن شكلات و مواد غذایی پركالری و چرب به كودكان خودداری كرد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران خاطرنشان كرد: افرادی كه با عمل لیپوساكشن، چربی شكم خود را خارج كرده‌‌اند، پس از مدتی دوباره این چربی به جای اول خود بازمی‌ گردد. البته اگر از عارضه اول عمل جراحی جان سالم به در ببرند.

سه شنبه 25/3/1389 - 13:36
بیماری ها
 
متخصصان هشدار دادند: سه چهارم والدین قدرت بینایی فرزندانشان را به علت عدم استفاده از عینك آفتابی مناسب به خطر می‌اندازند.

به گزارش ایسنا، بررسی دوهزار نمونه در كالج بینایی سنجی انگلیس نشان می‌دهد: نزدیك به یك سوم والدین برای فرزندانشان عینك آفتابی نمی‌خرند.

نیمی از والدینِ یك سوم باقی مانده هم به قیمت عینك بیش از قدرت محافظت آن توجه می‌كنند و تنها یك چهارم والدین عینك آفتابی مناسبی برای فرزندان خود می‌خرند.

این كالج از بین انواع عینك‌ها، عینك‌های سیاه رنگ و با درجه كیفیتCE را توصیه می‌كند.

افراد با رنگ چشم‌های روشن بیشتر از سایرین در معرض آسیب ناشی از تابش آفتاب هستند و بر اساس توصیه متخصصان؛ چشم آبی‌ها باید همیشه از عینك‌های محافظ استفاده كنند.

اشعه فرابنفش خورشید، قرنیه و عدسی چشم را تخریب می‌كند و در درازمدت به آسیب‌های جدی منجر می‌شود.

استفاده از عینك‌های ارزان قیمت بدون توانایی محافظت در برابر اشعه فرابنفش نه تنها فایده‌ای ندارد بلكه باعث وارد شدن آسیب بیشتر و خطرناك‌تر می‌شود.

دكتر سوزان بالكنی، اپتومتریست و از اعضای این تیم تحقیقاتی با ابراز تعجب از نتایج به دست آمده تصریح كرد: عینك‌های آفتابی خوب لزوما گران قیمت نیستند. نكته‌ای كه مهم است دقت به داشتن درجه كیفیت عینك‌هاست.

وی ادامه داد: اكثر كودكان به چشم زدن عینك‌های آفتابی را دوست دارند اما كلاه‌های لبه دار هم به خصوص در مورد نوزادانی كه عینك را تحمل نمی‌كنند، مناسب است.


سه شنبه 25/3/1389 - 13:33
بیماری ها
دکتر درستی رئیس انستیتو تغذیه ایران اظهار کرد: کمربندهای لاغری تنها باعث چروک و کوچک شدن اندازه سلول‌ها به طور موقت می‌ شوند و تاثیری در کاهش وزن ندارند…


برخی از تجهیزات از جمله کمربندهای لاغری وجود دارند که ادعا می ‌شود استفاده از آن ها باعث لاغری می ‌شود، اما در واقع این کمربندها با وارد کردن شوک‌ های برقی خفیف به شکم فرد، گرمای موضعی در محل ایجاد کرده و باعث تعریق در ناحیه کمر و شکم می‌ شوند.


برای کاهش وزن واقعی، تغییر در شرایط زندگی و روش و مقدار مصرف غذا مورد نیاز است.
وی ادامه داد: تعریق زیاد موجب چروکیده شدن سلول ‌ها شده و به طور موقت سایز شکم کوچک می‌ شود. این لاغری موضعی و چروکیده شدن سلول‌ ها باعث مرگ تعدادی از آن ها شده و به بدن فرد صدمه وارد می ‌کند.
وی با اشاره به این که هیچ یک از این اعمال به طور واقعی نمی‌ تواند چربی‌ های موجود در شکم را بسوزاند، ادامه داد: برای کاهش وزن واقعی، تغییر در شرایط زندگی و روش و مقدار مصرف غذا مورد نیاز است.
سه شنبه 25/3/1389 - 13:30
بیماری ها
فقر تغذیه و نداشتن رژیم غذایی مطلوب،2 عامل مهم در ابتلا به بیماری پوكی استخوان در افراد، محسوب می‌شود.

به گزارش
ایسنا دكتر داود جعفری ، مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این مطلب اظهار كرد: پوكی استخوان یا «استئوپروز»، در اثر تخریب بافت استخوانی در افراد، به وجود می‌آید و توده استخوان كاهش یافته و منجر به شكستگی آن منجر‌می‌شود.

وی گفت: بر خلاف تصور
مردم، استخوان در این بیماری، نرم نشده بلكه دچار حالت شكنندگی شده و به دلیل این‌كه متابولیسم استخوان به درستی انجام نمی‌شود، استخوان استحكامش را از دست می‌دهد.

به گفته وی، این م
ساله باعث شده تا استخوان با وارد شدن ضربه به آسانی بشكند و تخریب شود.

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل با بیان این‌كه
بیماری پوكی استخوان در زنان شایع‌تر است، یادآور شد: آغاز سن ابتلا به این بیماری در زنان بعد از یائسگی است و تغییر هورمون‌ها در این حالت نیز تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌كه این
بیماری دارای راه‌های درمان و پیشگیری است، خاطرنشان كرد: استفاده از تغذیه مناسب و قرار گرفتن در نور آفتاب می‌تواند مانع از بروز این بیماری در افراد شود. فقر تغذیه حتی در نسل جوان نیز مسیر ابتلا به پوكی استخوان را هموارتر خواهد كرد.

این متخصص ارتوپدتاكید كرد: بهره‌مندی از
تغذیه خوب تنها منحصر به مصرف مواد لبنی نیست و باید از تمامی مواد دارای كلسیم و ویتامین‌های مختلف برای تقویت استخوان‌ها، استفاده كرد.
سه شنبه 25/3/1389 - 13:27
بیماری ها

بالا بودن فشار خون شما را از جمله در معرض خطر بیشتر از حد معمول بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.

برخی از عوامل خطرساز که احتمال ابتلای شما را به فشار خون بالا می‌برد، اینها هستند:

* داشتن اضافه‌وزن یا چاقی.

* مصرف رژیم غذایی پرنمک.

* ورزش نکردن به میزان کافی.

* احساس اضطراب یا استرس زیاد.

* داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا.

* 35 ساله بودن یا سن بالاتر.
سه شنبه 25/3/1389 - 13:25
بیماری ها

می توان گفت که هیچ چیز به اندازه کمبود خواب بر ادراک و عملکرد افراد تاثیر نمی گذارد. گرچه اکثر افراد از کمبود خواب های جزئی خود آگاه نیستند، اما این مشکل تاثیر زیادی بر رفتار و مهارت های آنان خواهد گذاشت. از اینرو می توان بیخوابی را مایه ویرانی زندگی افراد دانست.

اگر فکر می کنید که شما هم از بیخوابی یا کم خوابی رنج می برید، بهتر است از اصول اولیه این مشکل آگاه شوید. بیخوابی نوعی اختلال خواب است و با ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن برای یک مدت معین تعریف می شود. گرچه گزارش های بیماران از مشکلات آنها در رابطه با خواب تقریباً با یکدیگر در ارتباط است، اما باید هرگونه ارتباط ژنتیکی مربوط با این مشکل بررسی شود.

نکته: بین مشکل داشتن در خوابیدن یا خواب ضعیف و بی کیفیت و مشکل بی خوابی بالینی تفاوت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به مورد دوم بپردازیم و عوامل پزشکی و درمان ها و راهکارهای آن را بررسی کنیم.

* عوامل دخیل در بیخوابی

اختلالات احساسی: اختلالات احساسی اگر مورد درمان قرار نگیرد، می تواند تاثیر بسیار نیرومندی بر زندگی بیمار داشته باشد. این اختلالات از طریق تغییر و تبدیل های شیمیایی در بدن توانایی تغییر ادراک، مهارت های کنار آمدن و توانایی فرد برای خوابیدن را دارد. اکثریت افرادی که دچار بیخوابی مداوم هستند، از مشکلات روانی مثل افسردگی، اختلال بیپولار، یا اضطراب نیز رنج می برند. این مشکل ممکن است به خاطر بالا بودن میزان کورتیزول—یک هورمون استرس—باشد که عامل مهمی در اینگونه مشکلات و اختلالات روانی به شمار می رود و در اکثریت افرادی که از بیخوابی مزمن رنج می برند نیز دیده می شود.

بیماری های پزشکی: بیماری ها و مشکلات پزشکی که بر تنفس، کنترل حرکت یا فعالیت مغز تاثیر می گذارد، نیز ممکن است در بروز بیخوابی دخیل باشد. مشکلاتی مثل پارکینسون، آلزایمر، ADHD، یا بیماری های قلبی نیز می تواد نقش مهمی در توانایی فرد در خوابیدن داشته باشد.

مصرف داروها: داروهایی که حاوی محرک ها باشد نیز ممکن است عاملی برای بروز بیخوابی به حساب آید. داروهای ضد افسردگی هم جزء عوامل احتمالی بیخوابی است. به طور مشابه، سایر محرک ها مثل کافئین نیز می تواند تاثیر شگرفی بر ناتوانی شما در خوابیدن داشته باشد. از اینرو بهتر است از نوشیدن قهوه بعد از یک ساعت از روز خودداری کنید.

افراط: اعتیاد به مواد مخدر عوارض جانبی بسیار زیادی دارد. ناتوانی در خوابیدن میتواند یکی از تاثیرات قابل توجه اما کمتر جدی آن باشد. گرچه استفاده از مشروبات الکلی در حد کنترل شده تاثیری بر توانایی فرد برای خوابیدن نخواهد داشت، اما مصرف دیرهنگام و بیش ازاندازه این مواد می تواند ساختار خواب را کمی بعد از به خواب رفتن شما در هم شکسته و باعث بروز اختلالات دیگری مثل حبس نفس در خواب یا سندرم بی قراری پاها در خواب شود. کوکائین و برخی داروهای مسکن نیز می توانند اختلالات مشابهی در خواب افراد به وجود آورد.

* درمان بیخوابی

رفتار درمانی

از آنجا که بیشتر عوامل دخیل در بیخوابی از ناتوانی شما برای تمدد اعصاب ناشی میشود، رفتار درمانی می تواند اولین روش درمانی برای این مشکل به شمار رود. در این روش درمانی به بیماران آموزش داده می شود که چطور به وضعیت ریلکسیشن و تمدد اعصای دست یابند. اینگونه درمان ها در اکثر بیماران نتایج موثر و ماندگاری از خود نشان داده است.

تمرکز رفتار درمانی شامل موارد زیر است:

کنترل محرک: ایده این متد در یادآوری این حقیقت به بیمار است که تختخواب محل خوابیدن است. و به بیماران گفته می شود که فقط زمانیکه آمادگی خوابیدن دارند به تختخواب خود بروند و اگر بعد از مدت کوتاهی موفق به خوابیدن نشدند از روی آن بلند شوند. هر روز سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند و از چرت زدن ها در طول روز اجتناب کنند.

رفتار درمانی شناخت: این متد افکار منفی درمورد خواب را نهی می کند.

ریلکسیشن عضلانی پیشرونده: در این متد به بیماران آموزش داده می شود که چطور بدن و ذهن خود را برای استراحت آماده کنند.


داروها

درمان های دارویی نیز می توانند بسیار موثر باشند اما هیچگاه مشکل بیخوابی را از ریشه درمان نمی کنند و در تخفیف دادن علائم مشکل کمی کند هستند. داروهای غیر تجویزی زیادی برای بیخوابی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این داروها ممکن است اعتیاد آور باشد، ازاینرو قبل از شروه استفاده از هر نوع دارو حتماً با پزشک مشورت کنید.

داروهای تجویزی که اساساً برای تقویت خواب ساخته شده اند داروهای مسکن خواب آور نامیده می شوند و گفته می شود که واکنش های آلرژیک جدی در فرد ایجاد می کند. داروهای آنتی هیستامین و مسکن های دیگر موجود در بازار نیز می تواند به برطرف کردن این مشکل کمک کند.

خواب خوشی داشته باشید

عوامل دیگری نیز می تواند در ایجاد بیخوابی دخیل باشد که در مراحل مختلف زندگی ایجاد می شود. برای مثال  بالا رفتن سن و پیری به خاطر بروز برخی تغیرات در هورمون های رشد که به خوابیدن ما کمک می کنند، می تواند یکی از دلایل بیخوابی باشد. به طور کلی افرادی که در برخی مراحل زندگی یا به طور مداوم دچار این مشکل می شوند حتماً باید به دنبال درمان های پزشکی باشند.

برای درمان بیخوابی می توانید از مدیتیشن، ورزش، و تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید تا این علائم در شما کمرنگ تر شود. باید به خود یاد بدهید که چطور ذهن و جسمتان را برای استراحت آماده کنید تا بتوانید خوابی طولانی، باکیفیت و خوش داشته باشید.
سه شنبه 25/3/1389 - 13:21
بیماری ها
در ایام ماه مبارك رمضان بسیاری از افراد به دلیل بیماری‌های خاصی، توان روزه‌داری را ندارند و به گفته پزشكان، روزه‌داری این گروه می‌تواند به سلامت و بهبود بیماری آنها ضربه بزند.یكی از این بیماری‌ها را می‌توان به نارسایی‌های مختلف كلیه ارتباط داد كه روزه‌داری می‌تواند برای این افراد تهدیدكننده و مخاطره‌آمیز باشد.

حال این كه كدام گروه از نارسایی‌های كلیه می‌تواند عوارض بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد را دكتر سیداحمد تارا، فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون، رئیس بیمارستان شهید مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با «جام‌جم»، پاسخ گفته است.

وی معتقد است: افرادی كه دارای نارسایی‌های كلیوی متوسط و شدید (دیالیزی‌ها)‌ هستند به دلیل این كه قادر به نگهداری آب در بدن خود نیستند (نمی‌توانند به اندازه كافی ادرار خود را غلیظ كنند)‌، رفع آب باعث كم‌آبی بدنشان می‌شود كه این كم‌آبی می‌تواند در كلیه‌ها مخاطراتی را ایجاد كند.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون اظهار می‌كند: بیمارانی كه پس از انجام آزمایش كراتینین، مشخص شد سقف كراتینین بدنشان از حد طبیعی بالاتر است بایستی طبق توصیه پزشك از روزه‌داری اجتناب كنند، بخصوص امسال كه ایام ماه مبارك به فصل تابستان افتاده است، چراكه در فصل گرم، روزها طولانی‌ترند و رفع آب از بدن افزایش می‌یابد كه در بیماران كلیوی، این تطابق بدن با كم‌آبی، ممكن نیست.

به گفته دكتر تارا، كم‌آبی بدن به معنی كم شدن حجم گردش خون است كه این مساله می‌تواند برای اعضای مختلف، ضررهای زیادی را به همراه داشته باشد. مثلا اگر فردی عروق مغزی‌اش تنگ باشد دچار سكته مغزی می‌شود و اگر عروق قلبی‌اش تنگ باشد، خون‌رسانی به قلب با اختلال مواجه می‌شود و یا ممكن است خون‌رسانی به كلیه‌ها، كم شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌كند: ممكن است كم‌آبی به طور مستقیم نیز در بیماری‌های كلیوی، اثرات منفی داشته باشد، گروهی از بیماران كلیوی پروتئین بسیار زیادی را از ادرار خود دفع می‌كنند كه این رفع پروتئین باعث می‌شود امكان لخته شدن خون در بدن افزایش پیدا كند، حال اگر بدن این افراد با كم‌آبی مواجه شود، امكان لختگی خون در بدن آنها بالاتر می‌رود و می‌تواند برای آنها خطرناك باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: در برخی از بیماری‌های كلیه، مشكل بر سر این است كه آب و نمك در كلیه، قابل نگهداری نیست كه در این خصوص می‌توان از بیماری‌های پلی كیستیك كلیه نام برد كه قادر به روزه‌داری نخواهند بود.

دكتر تارا عنوان می‌كند: آن دسته از بیمارانی كه دچار سنگ‌های مكرر كلیه هستند نیز به دلیل مصرف بالای آب، بایستی از روزه‌داری اجتناب كنند.

روزه‌داری بیماران كلیوی

این فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون ابراز می‌كند: بیماران پیوند كلیه در برخی مواقع در صورتی كه یك سال از پیوندشان گذشته باشد و عملكرد كلیه‌شان خوب باشد (طبق نظر پزشك)‌ قادر به روزه‌داری خواهند بود.وی یادآور می‌شود: وقتی پزشك تشخیص بر این موضوع داد كه بیماری كلیوی توان روزه‌داری دارد، وی بایستی تا حد امكان از مصرف چربی‌ها و مواد قندی در سحر و افطار اجتناب كند.

یك توصیه

دكتر تارا در پایان اظهار می‌كند: تصمیم‌گیری درخصوص روزه داشتن فقط در اختیار پزشكان متخصص نیست و مرجع تقلید هم شرط است و طبق رساله، اگر بیمار خود به یقین برسد كه روزه، بیماری‌اش را تشدید نمی‌كند و فقط ترس از این مساله (تشدید بیماری)‌ داشته باشد، می‌تواند وی را، از روزه داشتن معاف كند و همچنین عكس آن هم صادق است، چراكه نظر شرع بیشتر برای سهولت بیماران طراحی شده است و حتی نگرانی بدون یقین فرد نیز باعث برداشته شدن وجوب روزه می‌شود

سه شنبه 25/3/1389 - 13:20
بیماری ها
سینوزیت چیست؟
سینوزیت را اکنون رینوسینوزیت می نامند که عبارت است از التهاب یک یا چند سینوس اطراف بینی و با وجود حداقل دو علامت زیر قابل تشخیص است:
انسداد یا احتقان ( آبریزش یا ترشح از پشت حلق ) و احساس درد یا فشار در صورت کاهش یا از دست رفتن حس بویایی.
این علائم در رینوسینوزیت حاد تا 12 هفته باقی می ماند. ویروس ها باعث تورم مخاط و مسدود شدن ورودی سینوس به داخل بینی می شوند. این حالت بسیار شایع است و بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خودشان دچار این حالت می شوند. علائمی که ناشی از افزایش تولید موکوس است، عبارتند از: کاهش در ناژ، فلج مژک ها، ایستایی (استاز) ترشحات.
عفونت باکتریایی ثانویه عموماً توسط باکتری هایی به نام استرپتوکوک پنومونیه، هموفیلوس آنفلوآنزا یا موراکسلا کاتارالیس در کودکان رخ می دهد.

فرق بین رینوسینوزیت باکتریایی و ویروسی

هر چند تفاوت آنها مشخص نیست اما در رینوسینوزیت حاد عفونت باکتریایی ثانویه ممکن است موارد زیر باشد:
- طول مدت بیش از هفت روز
- ترشحات سبز و زرد چرکی از بینی
- شرح حال بهبود و سپس بدتر شدن علائم
- تب و ضعف عمومی
- درد و حساسیت شدید صورت به ویژه اگر ناقرینه و یکطرفه باشد.

تشخیص های افتراقی با بیماری رینوسینوزیت عبارتند از:رینیت ( احتقان بینی، آبریزش و عطسه) دندان درد راجعه، سردرد تنشی، میگرن، اختلال در عملکرد مفصل تمپورومندیبولار (مفصل فک)، نورالژی تری ژمینال (در عصب صورتی)، وضعیت های نئوپلاستیک و بیماری های سرطانی فک و صورت.

عوارض سینوزیت

سلولیت پری اربیتال (با علائم قرمزی، ادم (تورم)، درد و تب)،
آبسه کاسه چشم. (موارد بالا به علاوه پروتپوز (افتادگی پلک) افتالموپلژی، دوبینی، کاهش حدت بینایی)
مننژیت (با علائم سردرد، سفتی گردن، خواب آلودگی و ترس از نور)
استئومیلیت (عفونت بافت استخوانی در سینوس فرونتال و ادم پوست روی استخوان فرونتال که یک توده ایجاد می کند.)
آبسه مغز (با علائم سردرد، تغییر وضعیت هوشیاری، اختلال بینایی، عدم تعادل، تشنج یا دیگر مشکلات عصبی کانونی.)

درمان

- بخور روزانه و درمان های نگهدارنده
- برای تسکین درد استفاده از استامینوفن کدئین و ایبوپروفن توصیه می شود.

ضداحتقان ها

- خوراکی (مثل پزودوافدرین که مصرف آن گاهی اضطراب، تپش قلب و تاکی کاردی را در پی دارد، کسانی که دچار فشار خون بالا هستند بهتر است در مصرف آن مراقب باشند.)
- موضعی (مثل گزیلومتازولین که استفاده طولانی بیش از یک هفته باعث رینیت بازگشتی می شود.)
- کورتیکو استروئیدهای داخلی بینی (به ویژه در رینوسینوزیت مزمن و حاد و رینیت، مفید واقع می شوند.)
- آنتی بیوتیک ها (اگر علت باکتریایی باشد) شامل - آموکسی سیلین (در صورت آلرژی به پنی سیلین کوتریموکسازول) کواموکسی کلاو (کلاریترومایسین در صورت آلرژی به پنی سیلین)، اگر بیمار به درمان های فوق پاسخی نداد، امکان اختلالات ضعف ایمنی (عفونت با ویروس نقص ایمنی انسان (HIV)، نقص ایمنی مادرزادی) یا بیماری های گرانولوماتوز می تواند مد نظر باشد.اگر این علائم بیش از 12 هفته طول بکشد و رینوسینوزیت حاد عود کند حتماً سریعاً به متخصص مراجعه کنید. متخصص برای تایید ممکن است آندوسکوپی بینی انجام دهد.

سه شنبه 25/3/1389 - 13:14
بیماری ها
 

کمبود چه موادی در کودکان باعث می شود که فرزندانی کوتاه قد داشته باشیم ؟


 عنصر روی اساساً به سوخت و ساز مرتبط است.دیده شده است كه مكمل روی تأثیر مثبتی بر رشد كودكان دچار كوتاه قدی تغذیه ای داشته است. 
اولین تحقیقات كمبود روی در انسان مربوط به اواخر دهه ۱۹۵۰ است كه نشان داد تأخیر در رشد، ضایعات پوستی و نارسایی بلوغ در نوجوانان پسر ایرانی و مصری مربوط به كمبود روی است.مقدار روی دربدن ۵/۱ تا ۵/۲ گرم است كه بیشتر آن در عضلات،استخوان ها و كبد جمع می شود و مقداری هم در ناخن و پوست و مو یافت می شود.
عنصر روی اساساً به سوخت و ساز مرتبط است.دیده شده است كه مكمل روی تأثیر مثبتی بر رشد كودكان دچار كوتاه قدی تغذیه ای داشته است.كمبود روی یك از مشكلات تغذیه ای شایع در كشور ما به شمار می رود.تمام گروه های سنی از جمله كودكان زیر شش سال،نوجوانان دختر و پسر ۲۰-۱۴ ساله و همچنین زنان باردار از كمبود «روی» رنج می برند.كمبود روی علاوه بر كاهش سرعت رشد در كودكان با تغییراتی در حس بویایی و چشایی همراه است و سبب بی اشتهایی و كاهش وزن می شود.تأخیر در بلوغ جنسی از دیگر عوارض كمبود روی به شمار می رود.كمبود روی در دوران بارداری می تواند عوارضی همچون سقط جنین،نقص عضو مادرزادی،وزن كم در زمان تولد و زایمان دیر یا زودهنگام را در پی داشته باشد.
* منابع غذایی روی
سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و كشاورزی میزان نیاز روزانه روی هر فرد را ۵/۵ گرم اعلام كرده است.اكنون ببینیم روی در كجاها یافت می شود:
«روی» در تمام مواد غذایی حیوانی وگیاهی كه منبع خوب پروتئین هستند،وجود دارد.
منابع غنی روی عبارتند از:
صدف،جگر و انواع گوشت ها به ویژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهی هم حاوی روی هستند،اما میزان روی در گوشت قرمز بیشتر است) و تخم مرغ،اما حبوباتی مانند لوبیا و عدس،غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی،گردو، بادام و فندق نیز حاوی عنصر روی هستند،اما به طور كلی قابلیت جذب روی از منابع حیوانی بیشتر از منابع گیاهی است.گفته می شود قابلیت جذب روی از گوشت چهار برابر غلات است.میزان جذب روی بسته به وضعیت روی فرد از ۱۵ تا ۴۰ درصد متفاوت است.
* عوامل كاهش دهنده جذب روی
اگر مس و كادمیوم رقیب اصلی جذب روی به حساب می آیند ولو این كه اثر خود روی را دارند، دریافت بالای آهن و كلسیم جذب روی را كاهش می دهد.جذب روی ممكن است توسط گلوكز،لاكتوز و یا پروتئین سویا كه به تنهایی و یا همراه با گوشت مصرف شود، افزایش یابد.
روی موجود در شیر مادر مانند آهن در مقایسه با شیر گاو از قابلیت جذب بالاتری برخوردار است و این هم شاید خبر خوشی باشد برای مادرانی كه فرزندشان شیر آن ها را می خورد!
روی دیگر سكه مصرف روی برای بزرگسالان است به طوری كه گفته می شود مصرف طولانی مدت مكمل روی به مقدار بیشتر از ۱۵ میلی گرم در روز توصیه می شود.

سه شنبه 25/3/1389 - 13:12
بیماری ها
رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: میگرن به دلیل انقباض و انبساط عروق خونی در رگ های سر به وجود می آید و استرس های روحی و بی خوابی می تواند، باعث سردرد های میگرنی شود.

ایرج خسرو نیا در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: میگرن یكی از شایع ترین علل سر درد است. سر درد میگرنی سردردی است، دوره ای، ضربان دار همراه با رنگ پریدگی، تهوع و استفراغ كه از 4 تا چند روز ممكن است، به طول انجامد.

وی گفت: هنوز پس از سالها تحقیق علت ایجاد این سردرد مشخص نشده است. این بیماری در زنان شایع تر است، ولی می توان گفت به دلیل انقباض و انبساط عروق خونی كه ممكن است در رگ های سر به وجود آید، بی خوابی و استرس های روحی می تواند، باعث بروز میگرن شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی افزود: میگرن سردردی است دورهای با زمینه ارثی و خانوادگی كه در كودكی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می شود ولی پیدایش نشانه های آن، در سنین نوجوانی است.

خسرونیا اضافه كرد: شروع سردرد می تواند از ناحیه گیجگاهی، پیشانی یا پشت سر باشد. گاهی بیمار نمی تواند نقطه خاصی را برای آغاز درد بیان كند ولی در بیشتر موارد در این بیماری درد در یك نیمه سر وجود دارد.

وی گفت: پیشگیری از میگرن با داروها و توصیه های غیر دارویی امكان پذیر است. میگرن یك بیماری شایع به حساب می آید و اكثراً افرادی كه به میگرن مبتلا هستند، دچار حملات مكرر سردرد برای مدت چندین سال هستند.
سه شنبه 25/3/1389 - 13:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته