• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 586
تعداد نظرات : 114
زمان آخرین مطلب : 5052روز قبل
دانستنی های علمی
خاطره ی کودکی
نویسنده: نوشین حجازی




یکی از خاطرات کودکی ام که هیچ وقت از یادم نمی رود مربوط به 4سالگی ام می شود که هروقت یادم می افتد خنده ام می گیرد.
روزی از روزها ،مامان نذری درست کرده بود و از من خواست که کاسه ی نذری همسایه ی طبقه ی پایین را من ببرم . آن وقت من خیلی کوچولو بودم و از تعارف هایی که بزرگ تر ها به هم می کنند هیچ سر در نمی آوردم . مامان هم می دانست و قبل از این که نذری را برای همسایه ببرم به من گفت :«دخترم، وقتی خواستی کاسه را بدهی ،باید بگویی بفرمایید و بعد خانم همسایه جواب می دهد :خیلی ممنون . در جواب او تو باید بگویی خواهش می کنم. من معنی هیچ یک از این حرف ها رو نمی فهمیدم. در حال پایین آمدن از پله ها چند بار با خودم تمرین کردم تا حرف های مامان از یادم نرود و هر کدام از تعارف ها را درست در جای خودش بگویم. به پایین پله ها رسیدم و در زدم. خانم همسایه در را باز کرد و من سلام کردم تا او را دیدم همه ی حرف هایی رو که مامان یادم داده بود فراموش کردم. کاسه را بالا گرفتم و گفتم خواهش می کنم. خانم همسایه وقتی متوجه گیج شدن من شد، با مهربانی خندید و گفت خیلی ممنون دخترم، دست شما درد نکند .» و بعد کاسه را از دستم گرفت. من از این که نتوانسته بودم به خوبی صحبت کنم و همه ی حرف ها را اشتباه زده بودم خیلی ناراحت بودم. دوان دوان بالا رفتم و داستان را برای مامان تعریف کردم. مامان بعد از شنیدن حرف های من خنده ایی کرد و گفت: «اشکالی ندارد عزیزم،کم کم یاد می گیری.»
منبع:نشریه شاهد کودک شماره42
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:26
بیوگرافی و تصاویر بازیگران






1 ـ خمیر را به شکل گلوله ای 5 سانتیمتری آماده نمایید . توسط زیر پایه مبلی مقداری آن را پهن کرده به گونه ای که قطر دایره 7 سانتیمتر شود . ( رنگ خمیر : مقدار کم شماره ی6 )
2 ـ دو گلوله به قطر 2 سانتیمتر آماده و در دو طرف مرحله ی قبل بچسبانید . گلوله ای کوچکتر آماده کرده و بین دو گلوله عروسک ثابت نمایید . جهت تهیه ی چانه ی عروسک ، خمیر دیگری را به زیر مرحله ی قبل وصل کنید .

3 ـ خمیری را به ضخامت 4 میلیمتر پهن کنید . آن را روی تمامی صورت بیاندازید . با کمی فشار دست آن را خوب جایگزین نمایید .
4 ـ با سر پهن ابزار 1 جای چشمها را گود کنید .
5 ـ چشم ها را درون حدقه فرو نمایید .
6 ـ توسط تیغه ی قیچی ، لب ها را باز کنید و قسمت پایین دهان را مقداری بچینید .
7 ـ ابزار 11 را درون دهان عروسک فرو برده و گود کنید .
با فشار انگشت در دو طرف لب ها چانه ی عروسک را به عقب بکشید .
8 ـ خمیر قرمز را فتیله کرده به گونه ای که سر و ته آن باریک باشد ، با چسب چوب به پایین دهان وصل نمایید .
9 ـ خمیر سبز کوچکی را با توجه به تصویر ، به فرم بینی عروسک طراحی و بین دو لب وصل نمایید . در این مرحله به سر عروسک زمان داده تا تقریباً نیمه خشک شود .
منبع:ماهنامه ی بین المللی هنر پارسی ،شماره17
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:25
بیوگرافی و تصاویر بازیگران





وسایل مورد نیاز :

قند مکعبی در سایز مناسب ( تقریباً 4 × 4 سانتیمتر )
روبانهای حریر و ساتن نیم سانتی
نوارهای مرواریدی
قلب های تزئینی
چسب حرارتی

روش کار :

1 ـ مطابق با تصویر روبان حریر را به صورت کادو پیچ دور قند بسته و اضافه آن را پاپیون کنید .
2 ـ بار دیگر مرحله ی قبل را با روبان ساتن انجام دهید .
3 ـ چند پاپیون با نوارهای مرواریدی و روبان های دیگر آماده و روی پاپیون مرحله های قبل بچسبانید .
4 ـ دو عدد قلب تزئینی را کنار پاپیونها بچسبانید .
5 ـ مقوائی که به شکل قلب برش داده اید را به یکی از آویزها بچسبانید .
از این قلب برای اسم عروس و داماد و تاریخ عقد استفاده می کنند .
6ـ دو عدد زنگوله توپی به آویزهای اطراف بچسبانید .

منبع:ماهنامه ی بین المللی هنر پارسی ،شماره17
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:25
دانستنی های علمی





مکتب اقتصادی اسلام، در صدد تامین اهداف فراوانی است که برخی از آنها اخلاقی و برخی دیگر اجتماعی است، در این جا به بعضی از آن اهداف که دارای اهمیت بیشتری است، اشاره می شود:
1. حاکمیت سیاسی اسلام
2. تحکیم ارزش های معنوی و اخلاقی
3. برپایی عدالت اجتماعی
4. عدم وابستگی اقتصادی
5. خودکفایی و اقتدار اقتصادی
6. توسعه و رشد
7. رفاه عمومی
اهداف مذکور همه در عرض هم نیستند بلکه برخی از آنها با حفظ برخی دیگر هدف قرار می گیرند، مثلا سه هدف آخر به این شرط مطلوب اند که لطمه ای به چهار هدف اول نزنند. دو هدف اول، به نظر می رسد که اقتصادی نیستند، ولی جزء اهداف اقتصادی اسلامی گنجانده شده اند، زیرا، در احکام اسلام، این اهداف جدا از یکدیگر مطرح نشده اند و جدا کردن آنها جزء اهداف وظایف سازمان های اقتصادی نیستند و از وظایف سایر سازمان های اجتماعی سیاسی اسلام می باشند، در صورتی که این گونه نیست، مثلا، درباره زکات، در عین این که هدف از آن توازن اقتصادی و تعدیل در خلال رفتارهای اقتصادی در نظر گرفته شده اند. موارد ذکر شده، به جز این که خود، اهداف مکتب اقتصادی اسلام را شکل می دهند، هر یک از آنها در بسیاری از موارد، به عنوان محدودیت برای اهداف دیگر و یا ابزاری برای رسیدن به اهدافی مثل رفاه عمومی است و گاهی تحقق آن ارزش ها در جامعه، ابزاری برای رسیدن به سایر اهداف است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در این مبحث، نظر به مکتب اقتصادی اسلام است، که در این جا از آن بحث نخواهیم کرد و به توضیح اهداف اقتصادی ذکر شده می پردازیم.

1- حاکمیت سیاسی اسلام:

در اقتصاد اسلامی، سعی در حفظ حاکمیت سیاسی اسلام در روابط با بیگانگان است، زیرا در روابط خارجی، مناسبات اقتصادی و سیاسی بسیار به هم پیوسته اند، هم اکنون وابستگی سیاسی بسیاری از کشورهای جهان سوم در اثر وابستگی اقتصادی آنهاست، به این سبب یکی از اهداف اقتصاد اسلامی، حفظ حاکمیت سیاسی اسلام است.
در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، اسلام برتر است و چیزی بر آن برتری ندارد». (تذکره الفقها، ج1، ص 446)، بنابراین در مناسبات سیاسی نیز باید برتری اسلام و مسلمین مراعات گردد. قرآن کریم می فرماید: «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم ... برای مقابل با دشمنان تا آنجا که می توانید نیرو و اسبهای بسته و آماده فراهم کنید تا به این وسیله دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید.» (انفال/60).
هم چنین قرآن کریم می فرماید: «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا. خداوند برای کافران بر مومنان راه تسلطی قرار نداده است». (نساء/141)

2- تحکیم ارزش های معنوی و اخلاقی:

اسلام در رسیدن به همه اهداف اقتصادیش از قبیل، زدودن فقر، ایجاد رفاه و اجرای عدالت، از چهارچوب ارزش های اخلاقی، خارج نمی شود. زیرا تحقق این ارزش ها همراه با پیاده شدن اقتصاد اسلامی از اهداف مکتب اسلام است. این از اهدافی است که هم افراد باید مراعات کنند و هم دولت باید در تحقق آن بکوشد. کسی حق ندارد از راههای حرام کسب درآمد کند یا با اکراه، طرف مقابل را به معامله ای وادار نماید. قرآن می فرماید: «یا ایها الذین أمنوا لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض منکم ... ای کسانی که ایمان آورده اید اموالتان را در میان خود به باطل نخورید مگر این که داد و ستدی از روی رضایت شما باشد». (نساء/29)
در اسلام پرداخت زکات و خمس عبادتی است که فرد با رضایت کامل به آن اقدام می کند. به علاوه، قرآن گرفتن زکات را وسیله پاک شدن و تزکیه پرداخت کننده به شمار می آورد. «خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها... از اموال آنان زکات بگیر و بدین وسیله آنان را پاک و تزکیه کن» (توبه/103). هم چنین به انفال کنندگان سفارش می کند که از بهترین اموال خود انفاق کنید تا به «نیکی» دست یابید . « لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون. هرگز به نیکی نمی رسید، مگر آنکه از آن چه که دوست دارید، انفاق کنید» . (آل عمران/92)

3- برپایی عدالت اجتماعی:

عدالت اجتماعی در بعد اقتصادی از نظر اسلام با تامین زندگی متوسط اجتماعی برای فقرا و جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد ثروت در دست اغنیا تحقق می یابد. از آنجا که عدالت اجتماعی به صورت جداگانه مورد بحث قرار گرفته است در مورد این موضوع بیش از این توضیح نمی دهیم.

4- خودکفایی و اقتدار اقتصادی:

مقصود از خود کفایی این است که جامعه بتواند نیازمندیهای خود را در حد بالایی از رفاه تولید کند و ناگزیر به وارد کردن کالا از خارج نباشد. البته ممکن است ترجیح دهد بعضی از نیازهای خود را از خارج تامین کند، به این سبب که هزینه تهیه آن در داخل بیشتر می شود و با وارد کردن آنها، این جامعه می تواند امکانات خود را در راه مفیدتری به کار گیرد. در این صورت با خودکفایی ناسازگار نیست، زیرا جامعه قدرت لازم برای تولید آن کالا در دارد. در این تعریف، بیان شده که جامعه ای که توانایی تامین نیازمندی های خود را در سطح عالی رفاه داشته باشد، خودکفاست. زیرا ممکن است کشوری به تولیدات داخلی اکتفا کند ولی وضعیت فقیرانه ای داشته باشد. در این حال آن کشور خودکفا نیست، در خودکفایی، توانمندی و اقتدار نهفته است، جامعه خودکفا، روی پای خود ایستاده است. این ایستادگی بدون وجود حیات و نشاط ممکن نیست. قرآن مجید درباره مومنان به پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «کزرع اخرج شطئه فأزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیفظ بهم الکفار. مانند دانه ای است که شاخ و بال بیرون آورده و (این شاخه ها) او را تقویت کرده و در نتیجه آن گیاه درشت شده، تا آنکه بر ساقه استوار گردیده، بدان گونه که کشاورز را به شگفتی واداشته است (خدا آنان را قوی کرده)، تا به وسیله آنان کافران را به خشم آورد». (فتح/29) مفاد این آیه، قدرت یافتن مسلمانان و رسیدن آنان به شکوه و عظمتی است که دشمنان اسلام تاب تحمل آن را ندارند. قطعا باید این اقتدار هم اقتدار سیاسی، هم اقتدار نظامی و هم قدرت اقتصادی و هم توانمندی فرهنگی باشد.

5- عدم وابستگی اقتصادی:

معنای استقلال غیر خودکفایی است. خودکفایی به این است که یک جامعه همه نیازهای خود را تامین کند و نیازی به وارد کردن کالا از خارج نداشته باشد. اما استقلال اعم از این است یک جامعه مستقل اقتصادی ممکن است احتیاج به وارد کردن برخی کالاها داشته باشد،اما تامین این نیاز تکیه بر سایر جوامع ندارد، ناگزیر به باج دادن و سر فرود آوردن نیست، بلکه در روابطی سالم، برخی از محصولات خود را می دهند و تولیدات دیگران را می ستاند. اما خودکفایی بیش از این است یک جامعه خودکفا می تواند همه نیازهای خود را هر چند بار هزینه بیشتر تامین کند، گرچه ترجیح می دهد برای بهتر استفاده کردن از امکانات خود و صرفه جویی کردن، برخی کالاها را از بیرون وارد کند.
استقلال در آیات قرآن: از اطلاق برخی از آیات و لازمه برخی دیگر، لزوم استقلال اقتصادی فهمیده می شود که درذیل به آنها اشاره می شود. «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا. خداوند هرگز برای کافران بر مومنین راه تسلطی قرار نداده است». (نساء/141)
غالب فقهای بزرگ اسلام، برای نفی هر گونه سلطه کافران برمسلمانان به این آیه استناد کرده و مفاد آن را حکم دانسته اند نه اخبار. یعنی، مسلمانان می باید کاری کنند که کفار بر آنان مسلط نشوند و هر عملی که منتهی به سلطه کفار شود نامشروع است. از جمله راههای سلطه کفار بر مومنین سلطه اقتصادی است. متاسفانه در این روزگار، سلطه اقتصادی بیگانگان بر مسلمانان تحقق یافته است و این واقعیت تلخ به دلیل عمل نکردن مسلمانان به مقتضای ایمان است. مطابق مستفاد از این آیه مومنان وظیفه دارند تلاش کنند و خود را از وابستگی ها - از جمله وابستگی اقتصادی - رهایی دهند. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه. برای مقابله با آنان کفار و مشرکان آن چه می توانید نیرو آماده کنید». (انفال/60). سیاق آیه نشان می دهد که درباره جنگ است و طبعا مهم ترین نیرو برای مقابله با دشمن نیروی نظامی است. اما کلمه «من قوه» هر نیرویی را شامل می شود. نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن از اهمیت برخوردار است. به خصوص در جنگ های امروز که قدرت اقتصادی یکی از دو طرف جنگ در سرنوشت آن نقش به سزایی دارد. روایتی در تفسیر این آیه آمده است که با استفاده از آنها شمول آیه را نسبت به توان اقتصادی بهتر می توان فهمید. از امام صادق (ع) نقل شده است که فرموده سیاه کردن موی صورت (برای پیر مردان) از مصادیق «قوه» در آیه است. «منه الخضاب بالسواد».(1). در روایت دیگری از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود: گروهی بر امام حسین (ع) وارد شدند و دیدند که آن حضرت به رنگ سیاه خضاب کرده است. علت آن را پرسیدند، فرمود: رسول خدا (ص) در یکی از جنگها به مسلمان دستور داد با رنگ سیاه خضاب کنند تا به این وسیله بر مشرکان قوت بگیرند و قویتر بنمایند. (همان منبع).

6- توسعه و رشد:

یکی از اهداف اقتصاد اسلامی، ایجاد توسعه و رشد است. این هدف را در راهنماییهای اسلام و عمل رهبران بزرگ آن مشاهده می کنیم. که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.
الف) اسلام بر فراگیری معلومات و افزایش اطلاعات مسلمین سفارش اکید دارد، تا آنجا که از پیامبر (ص) نقل شده است: «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد». به این معنی که برای اندوختن دانش محدودیت زمانی نباید شناخت و نیز آمده است: «اطلبوا العلم ولو بالصین». (2) بدین معنی که دوری راه و رنج سفر برای کسب دانش باید ناچیز شمرده شود هم چنین آمده است: «اطلبوا العلم و لو بخوض اللحج و شق المهج». (3) که مفاد آن این است که هر چه طلب دانش، دشواری به همراه داشته باشد، گرچه در حد فرو رفتن در گردابها و ریختن خون قلبها، این سختیها را باید بر خویش هموار کرد و هیچ مشکلی نباید مانع افزایش دانش مسلمانان شود.
ب) تغییر وضعیت اقتصادی جزیره العرب از بازرگانی صرف و واسطه داد و ستد کالاها بودن به افزایش کشاورزی تا آنجا که مدینه مرکز مهم تولید کشاورزی شد. اسلام، عرب جاهلی را از تنبلی و تن پروری و آماده خوری بیرون آورد و به کار و کوشش و تلاش واداشت تا آنجا که از امیرالمومنین (ع) نقل شده است که فرمود: «من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله (4). هر که آب و خاکی بیابد و باز هم فقیر باشد، خدا او را از رحمت خود دور کند». یعنی هر که آب و خاک در اختیار داشته باشد نباید فقیر بماند. هم چنین هنگامی که کسی از امام صادق (ع) تقاضا کرد که دعا کند رزق و روزی او به راحتی برسد: «لا ادعو لک، اطلب کما امرک الله عزوجل. برایت دعا نمی کنم. آنگونه که خدا به تو امر فرموده است روزیت را طلب کن». یعنی با به زحمت انداختن خود روزی بخواه. (5)
ج) اسلام بر آباد کردن زمین ها و شهرها و تعطیل نگذاردن اراضی تاکید فراوان دارد که از عوامل مهم رشد تولید می باشد.
قرآن می فرماید: «هو أنشاکم من الارض و استعمرکم فیها. خدا شما را از زمین ایجاد کرد و به آبادانی در آن گماشت» هم چنین در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرموده: من کان له ارض فیزرعها و الا فلیؤدها اخاه و لا یؤاجرها ایاه، هر که زمینی دارد آن را به کارد و گرنه به برادرش بدهد و از او اجاره نگیرد»و این روایت بیانگر یکی از سیاست های اقتصادی پیامبر (ص) است. در عهدنامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر یکی از وظایف استاندار را عمران و آبادی شهرهای منطقه ماموریت وی قرار می دهد و می فرماید: «جبایه خراجها، و جهاد عدوها و استصلاح اهلها و عماره بلادها، وظایف استاندار عبارت است از: جمع آوری مالیات آن منطقه و مبارزه با دشمن آن و به صلاح آوردن اهل آن و آباد کردن شهرهای آن». (6) و نیز به او می فرماید: «و لیکن نظرک فی عماره الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج. باید نظرت درباره آباد کردن زمین رساتر از نگاهت درباره گرفتن مالیات باشد». (7)

7- رفاه عمومی:

رفاه در ضمن توسعه و رشد حاصل می شود، یعنی اگر جامعه ای توسعه و رشد لازم را فراهم کرده باشد، به دنبال آن رفاه نیز به وجود می آید. از مطالعه آیات و روایات مربوط به بحث بسیار روشن به دست می آید که نظام اقتصادی اسلام تنها در صدد رفع نیازهای ضروری بشر نیست و با تامین آنها کار خداوند را تمام شده نمی داند، بلکه در صدد تامین رفاه بشر است. خداوند نعمت های بی شماری را در اختیار انسان قرار داده که از آنها بهره گیرد. «قل من حرم زینه الله التی أخرج لعباده و الطیبات من الرزق. بگو چه کسی زینت خداوند را که برای بندگانش (از زمین) بیرون آورده و روزیهای پاک را حرام کرده است؟» (اعراف/32) و امیرالمومنین (ع) نیز در وصف متقین می فرماید: «همانا متقین بهره دنیای نقد و آخرت آینده را بردند، با اهل دنیا در دنیایشان شریک شدند، ولی اهل دنیا در آخرت آنان شریک نشدند. در دنیا به بهترین نوع مسکن گرفتند و به بهترین وجه خوردند. از دنیا به آن گونه که مترفین بهره مند می شوند، استفاده کردند و از آن چیزی را که جابران متکبر بر می داشتند، برگرفته اند. سپس از آن با توشه کافی و تجارب سودمند بیرون رفتند. هم چنین در روایتی از معصوم (ع) نقل شده است که فرمود: «نعم المال الصالح للعبد الصالح. چه نیکوست مال شایسته برای بنده شایسته». (8)
و از دیگری ویژگی ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

نظام بانکی در جامعه اسوه اسلامی

1. نظام بانکی می بایست برطبق موازین شرعی و اسلامی باشد.
2. داشتن فرمولهای مختلف در فعالیت نظام بانکی اسلامی در جهت کمک به دولت، مردم و بالاخص مردم محروم و مستضعف.
3. ایجاد مؤسسات شخصی یا گروهی (به صورت قرض الحسنه اسلامی).
4. توجه داشتن به مقوله ربا و اشکال مختلف آن در اسلام.
- نظام مالیاتی در جامعه اسوه اسلامی می تواند:
الف) مردم را نسبت به مالیات و ثمرات خوب آن آگاه نماید.
ب) نسبت دریافت مالیات برای اقشار مختلف با توجه به وضعیت امرار معاش چه در سرمایه های ملی، سرمایه های پنهان و سرمایه های جاری را مشخص گرداند.
ج) ثمرات دریافت مالیات را به سرعت برای مردم قابل دسترس نماید.
اقسام مختلف بیمه های اجتماعی، با رعایت عدالت اجتماعی به معنای واقعی می تواند نقش بسزایی در اقتصاد پویا در جامعه اسوه داشته باشد.

هفت بعد اساسی در ساختار اقتصاد:

1- مبارزه با فقر و تأمین نیازهای هر فرد در پرتو کار خلاق او و ارزش افزوده ای است که او در جامعه تولید می کند.
2- آزاد نگه داشتن بخشی از وقت هر انسان، برای این که فرصتی مناسب برای خودسازی و رشد انسانی و تعالی معنوی داشته باشد، به تعبیر دیگر در نظام اقتصادی جامعه اسوه تلاش برای نیازمندیهای اقتصادی، نباید همه وقت ملت را بگیرد بلکه مقداری از آن وقت باید برای خودسازی انسان و رشد معنوی آزاد باشد.
3- اعتدال در مصرف، مبارزه با اسراف و نفی هر نوع اقتصاد تخریبی نسبت به امکاناتی که خداوند در جامعه برای زندگی انسان ها در اختیار همه قرار داده است.
4- حفظ آزادی انسان در رابطه با عامل اقتصاد، در برابر کسانی که انسان را یک حیوان اقتصادی معرفی می کنند و بدین ترتیب او خود به خود برده اقتصاد سرمایه داری و خصوصی و یا برده اقتصاد دولتی یا به تعبیر صحیح تر، برده سرمایه داری خصوصی و سرمایه داری دولتی می شود، باید آزادی انسان در رابطه با عامل اقتصاد حفظ شود.
5- تأکید بر استقلال اقتصادی جامعه اسوه اسلامی و این که براستی از نظر اقتصادی به روی پا خود بایستد؛ خود تولید کند و متناسب با نیازهای خود مصرف کند. به دیگران وابسته نباشدکه وابستگی اقتصادی امروزه زیربنا و ریشه وابستگی های دیگر شده است و خود به خود با استقلال جامعه سازگار نیست.
6- تأکید به تکامل فنی و صنعتی، زیرا پیشرفت های صنعتی از جلوه های رشد انسان است و هیچگاه نباید مورد غفلت قرار گیرد. بنابراین در برنامه ریزی اقتصادی جامعه اسوه اسلامی باید به آن تأکید شود.
7- برقراری عدل اقتصادی نسبت به بی عدالتی هایی که در گذشته صورت گرفته است.
این هفت بعد، اساس اقتصاد است و اصل 43 قانون اساسی در حقیقت نسبت به بسیاری از این افراد توجه تام دارد. در حل برخی از مشکلات امروزه در جامعه اسوه اسلامی، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
الف- مبارزه با بیکاری
ب- اشتغال کامل
ج- افزایش مهارت و ابتکار
با توجه به فعالیت های انجام شده در خصوص توان بسیج در حل بسیاری از مشکلات جامعه اسوه اسلامی به اطلاع می رساند که در بحث اقتصاد، مقوله کار و اشتغال به عنوان محور فعالیت قرار دارد و اعضاء گروه تحقیقات در این بخش در صدد طرحی جامع برای فعالیت بسیج نسبت به رفع این معضل می باشد.

پی نوشت :

1- بحار الانوار ج 61 ص 158 - من لا یحضره الفقیه ج 1 ص 123 - وسایل الشیعه ج 2 ص 89
2- بحار الانوار، ج 1، ص 177
3- بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 75، ص 277
4- بحار الانوار، ج 100، ص 65
5- اصول کافی ج 5 ص 78
6- بحار الانوار ج 33 ص 599
7- بحار الانوار ج 33 ص 606
8- بحار الانوار، ج 70، ص 62

منبع:کتاب طرح تحقیقاتی شهر اسوه
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:21
آموزش و تحقيقات





دوره نوجوانی و بلوغ با افزایش سرعت رشد جسمی‌همراه است و به تبع آن نیاز به ریزمغذی‌ها در این دوران افزایش می‌یابد.دوره نوجوانی و بلوغ با افزایش سرعت رشد جسمی‌همراه است و به تبع آن نیازهای تغذیه‌ای از جمله انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح افزایش می‌یابد. در ‌این دوران تغییر عادات غذایی، تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی مثل انواع ساندویچ‌ها، پیتزا‌ها و مصرف تنقلاتی که اغلب ارزش غذایی کافی ندارند نوجوانان را به سمت کمبود ریزمغذی‌ها سوق می‌دهد.‌ این نوع مواد غذایی به‌طور معمول از نظر ریزمغذی‌ها به‌ویژه آهن، کلسیم، ویتامین A، B ، C و اسیدفولیک فقیرند و در صورتی که جایگزین غذاهای خانگی و سنتی شوند و به‌طور دایم مصرف شوند، بدن با کمبودهای ویتامین و املاح که برای تنظیم فعالیت‌های حیاتی بدن مورد نیازند، مواجه می‌شود. پیشگیری از بروز ‌این کمبودها با رعایت نکات ساده‌ای امکانپذیر است.

ویتامین A

فرم فعال ‌این ویتامین که فقط در منابع غذایی حیوانی یافت می‌شود، رتینول نام دارد. کاروتنیوئیدها با رنگدانه‌های زرد، نارنجی و قرمز موجود در گیاهان، پیش سازهای ویتامین A هستند که در بدن به ویتامین تبدیل می‌شوند و مهم‌ترین آنها بتاکاروتن است. این ویتامین در چرخه بینایی (توانایی دیدن در تاریکی و روشنایی)، رشد، تشکیل استخوان و دندان، سیستم‌ ایمنی و سلامت پوست ضروری است. گاهی کمبود این ویتامین با کم‌خونی فقر آهن همراه است. کمبود ویتامین A ممکن است با جذب، انتقال و یا ذخیره آهن تداخل پیدا کند و یا به‌طور مستقیم در خونسازی نقش داشته باشد. نوجوانان باید در برنامه غذایی روزانه خود از موادغذایی دارای ویتامین A مانند کره، جگر، شیر، زرده تخم مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو و اسفناج و سبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی و میو‌هایی مانند هلو، آلو، زردآلو، خرمالو، طالبی ‌و سایر میوه‌های زرد و نارنجی رنگ بیشتر استفاده ‌کنند.

ویتامین D

جگر، زرده تخم مرغ، پنیر و ماست که از منابع خوب ویتامین D هستند و باید در برنامه غذایی روزانه نوجوانان گنجانده شوند، زیرا ویتامین D برای رشد اسکلت بدن لازم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده باریک به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند وکمبود آن می‌تواند موجب نرمی ‌و پوکی استخوان بشود. نشانه‌های نرمی‌ استخوان شامل درد پاها و پشت، بدشکلی ستون فقرات، لگن و پاها است که به شکستگی‌های خودبه‌خود منجر می‌‌شود. در اثر تماس نور مستقیم آفتاب با پوست بدن (نه از پشت شیشه) ویتامین D در بدن ساخته می‌شود. به‌این دلیل به آن ویتامین آفتاب می‌گویند. برای تامین ویتامینD مورد نیاز، باید نوجوانان رابه ورزش و فعالیت بدنی در زیر نور آفتاب تشویق ‌کرد.

ویتامین‌های گروه B

در دوران بلوغ، به‌دلیل افزایش نیاز به انرژی، نیاز به ویتامین‌های گروه B افزایش می‌یابد.‌ این ویتامین‌ها برای آزاد شدن انرژی از ‌کربوهیدرات‌ها لازمند. بنابراین، ویتامین‌های گروه B مانند 1B، 2B، 6B، 21B و... باید در دوران بلوغ بیشتر مصرف شوند. کمبود ویتامین 2B در کودکان موجب می‌‌شود که رشد آنها کمتر از حد طبیعی باشد. ‌این ویتامین در خونسازی نیز نقش دارد. نوجوانانی که شیر را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند، در معرض کمبود ویتامین 2B قرار می‌گیرند. ویتامین‌های 6B و 21B نیز در خونسازی نقش دارند. ‌این گروه از ویتامین‌ها در گوشت، جگر، زرده تخم مرغ، غلات وحبوبات وجوددارند. ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز وسفید، جگر و دل وقلوه، شیر ومواد لبنی وجود دارد.

ویتامین C

‌این ویتامین در حفظ سلامت سیستم ‌ایمنی در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها، التیام زخم‌ها، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد. ویتامین C جذب کلسیم و آهن را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین C می‌تواند موجب کوفتگی وخونریزی زیر پوستی، افتادن دندان‌ها، خونریزی لثه‌ها، تاخیر در التیام زخم‌ها و افزایش ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها ‌شود. نوجوانان به‌طور معمول در برنامه غذایی روزانه خود از سبزی ومیوه به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند به همین دلیل احتمال کمبود ویتامین C در آنها افزایش می‌یابد. از آنجا که ویتامین C به جذب آهن غذا نیز کمک می‌کند، می‌توان گفت که کمبود ‌این ویتامین، زمینه برای بروز کمبود آهن را در نوجوانان فراهم می‌کند. تشویق نوجوانان به مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و خام و استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین C مانند انواع مرکبات، انواع فلفل سبز، کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، پیاز، ترب، شلغم، طالبی، کاهو و انواع سبزی‌های تازه برای حفظ ویتامین C بدن در سطح مطلوب ضروری است.

آهن

در دوران بلوغ به دلیل سرعت رشد، نیاز به آهن افزایش می‌یابد. آهن کافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیل ضروری است. اگر چه کمبود آهن می‌تواند در تمام دوران زندگی سبب کاهش قدرت یادگیری و ادراک بشود، اما آثار آن در دوران کودکی غیرقابل جبران است. کم خونی فقر آهن در کودکان مدرسه‌ای با تاخیر رشد همراه است و درمان کم خونی موجب افزایش سرعت رشد می‌شود. تاخیر رشد در کودکان کم خون ممکن است به علت نقش کلی آهن در واکنش‌های حیاتی بدن، رابطه آهن با سیستم ‌ایمنی بدن ویا تاثیر بر اشتها باشد. کم‌خونی فقر آهن در نوجوانان موجب کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌شود. کودکان و نوجوانانی که دچار کمبود آهن و کم خونی می‌شوند، اغلب احساس خستگی و ضعف می‌کنند.‌ این افراد اغلب از ورزش و فعالیت‌های بدنی دوری می‌کنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می‌شوند.
در نوجوانان مبتلا به کمبود آهن و کم خونی تغییرات رفتاری به‌صورت بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی و گوشه‌گیری دیده می‌شود. عادات و رفتارهای غذایی خاص در دوران بلوغ موجب می‌شود که نوجوانان به‌جای مصرف غذاهای خانگی، از غذاهای غیر خانگی مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، پیتزا و تنقلات غذایی تجارتی مثل چیپس، پفک، شکلات و نوشابه‌های گازدار استفاده ‌کنند. ‌این غذاها اغلب از نظر آهن فقیرند و مصرف مداوم آنها موجب بروز کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن می‌شود. با تشویق نوجوانان به مصرف منابع غذایی حاوی آهن در برنامه غذایی روزانه مانند گوشت قرمز و سفید، حبوبات، مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق)، انواع خشکبار مثل برگه هلو، آلو، زردآلو، انجیر، کشمش، خرما در میان وعده‌ها، سبزی‌های برگ سبز تیره مثل جعفری و کاهو آهن مورد نیاز بدن تامین می‌شود.
هم چنین منابع غذایی ویتامین C برای جذب آهن غذا لازم است. خودداری از مصرف چای و قهوه بلافاصله پس از غذا در پیشگیری از کمبود آهن بسیار موثر است. اصولا توصیه می‌شود که چای و قهوه یک تا دو ساعت پس از غذا مصرف شود. دانش‌آموزان و نوجوانان می‌توانند از انواع خشکبار و مغزها به‌عنوان میان وعده‌های سالم که بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن به‌خصوص ریزمغذی‌هایی مثل آهن را تامین می‌کند، استفاده ‌کنند.

کلسیم

به‌دلیل رشد سریع استخوان‌های بدن در دوران بلوغ اگر نوجوانان هرروز از شیر و فرآورده‌‌های لبنی مثل ماست، پنیر، کشک و بستنی به مقدار کافی مصرف کنند، نیاز بدن آنها به کلسیم تامین نمی‌شود. مصرف روزانه سه واحد از گروه شیر و لبنیات برای نوجوانان توصیه شده است. هر واحد معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یا 60 گرم پنیر است. نوجوانان به‌طور معمول تمایل زیادی به مصرف انواع نوشابه‌های گازدار دارند. ‌این نوشابه‌ها حاوی مقادیر زیادی فسفر هستند و می‌توانند موجب بر هم زدن تعادل کلسیم و فسفر بدن بشوند. در نتیجه، در صورت مصرف مداوم نوشابه‌ها احتمال کمبود کلسیم افزایش می‌یابد. کمبود کلسیم در طولانی مدت موجب بروز پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های سالمتر مثل دوغ به افزایش دریافت کلسیم کمک می‌کند. نوشابه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی قند، زمینه برای اضافه وزن و چاقی را نیز فراهم می‌کنند.

روی

کمبود روی اولین بار در‌ ایران و مصر دیده شد. پسران جوانی که نیمی‌ از کالری رژیم غذایی روزانه آنها از نان‌های سبوس دار تخمیر نشده به‌دست می‌آمد، رشد نمی‌کردند و بلوغ جنسی نداشتند. اگر چه نان منبع خوب روی است اما تقریبا تمام روی با ماده‌ای به‌نام فیتات که در نان تخمیر نشده وجود دارد، ترکیب شده و جذب نمی‌شود. در دوران بلوغ به‌دلیل افزایش سرعت رشد، نیاز بدن به پروتئین‌ها افزایش می‌یابد و برای ساخته شدن پروتیئن‌ها عنصر روی مورد نیاز است. کمبود روی می‌تواند موجب کاهش سرعت رشد و کوتاه قدی، تاخیر در بلوغ جنسی، تضعیف سیستم ‌ایمنی بدن و تاخیر در التیام زخم‌ها بشود. در دوران بلوغ نیاز به روی بیشتر می‌شود و باید در برنامه غذایی روزانه نوجوانان منابع غذایی حاوی روی مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و مغزها گنجانیده شود.
منبع:salamat
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:20
آموزش و تحقيقات





دستورات شرطی برای اینترنت اکسپلورر

طراحان وب سایت برای تست وب سایت طراحی شده می بایست وب سایت را در مرورگرهای مختلفی تست کنند تا بازدید کنندگان در همه مرور گر ها طرح یکسانی ببینند چون نمایش متفاوت در مرورگرهای متفاوت برای یک طراح یک ضعف بزرگ محسوب می شود .مثلا فرض کنید شما به عنوان طراح وب سایت طرح خود را در مرورگر محبوب فایرفاکس تست می کنید وآپلود می کنید. همه چیز عالی به نظر می رسد ولی یک مشکل بزرگ ! سفارش دهنده وب سایت را در مرورگر اینترنت اکسپلورر نسخه ۶ باز می کند(وای همه چیز به هم ریخته!!)خوب راه حل چیست ؟
اول این که باید شرایطی فراهم آوریم تا بتوانیم وب سایت طراحی شده را در مرورگرهای مختلف خصوصا IE6 , IE5 تست کنیم . همیشه این رابه خاطر داشته باشید درست است که مرورگرهای firefox , opera,chrome جزء بهترین و روانترین مرورگرهای موجود میباشد ولی طبق آخرین آمارها با وجود IE8 هنوز هم اکثر کاربران اینترنت از IE5 ,IE6 استفاده میکنند و علاقه ای هم به آپدیت کردن مرورگرهای خود ندارند . پس وب سایت شما باید در همه مرور گرها درست نمایش یابد. همانطوری که گفتم که باید شرایطی فراهم آوریم تا بتوانیم وب سایت طراحی شده را در مرورگرهای مختلف تست کنیم . برای این کار باید باید نسخه های مختلف مرورگر را در کامپیوتر نصب داشته باشیم بعضی از مرور گر ها روی windows و بعضی مرورگر ها روی mac و بعضی روی Linux کار میکنند (firefox روی تمام سیستم عامل ها کار می کنند) پس باید سیستم عامل های متقاوتی هم داشته باشیم که به طور حتم کار جالبی نیست .راه بهتر این است که با یک برنامه بتوان از چند سیستم عامل در روی یک سیستم عامل به صورت مجازی استفاده کرد . مثل VirtualBox که آن را می توانید از آدرس http://www.asandownload.com دانلود کنید. نه به این صورت که چند سیستم عامل به صورت مجزا نصب شود، بلکه چند سیستم عامل در یک ویندوز بارگذاری شود و دقیقا به صورت مجازی!
البته یک وب سایت هم موجود است که همه این کارها رو برای شما انجام بدهد ولی برای این کار از شما هزینه دریافت می کند. وب سایت www.browsercam.com میتواند وب سایت شما را در همه سیستم عامل ها و در همه مرورگرها تست کرده و نتیجه را به شما نمایش دهد .البته این وب سایت برای عکس گرفتن از نتیجه کار چند روزی رایگان می باشد و مثلا نحوه نمایش وب سایت شما را در Linux با مرورگر Firefox به صورت فایل .jpg نمایش می دهد. حتما به این سایت سری بزنید مطمئن باشید ارزشش را دارد.
البته شاید شما هم مثل من جزء آن دسته از طراحانی هستید که زیاد تمایل ندارید طرح خود را در سیستم عامل های غیر از Windows تست کنید زیرا بالای ۹۵ درصد از مردم ایران از این سیستم عامل استفاده می کنند پس کافی است مرورگرهای زیر را بر روی ویندوز نصب داشته باشیم :
IE5 , IE6 , IE7 , FireFox , Opera , Chrome
استاندارد های FireFox , Opera , Chrome بسیار شبیه به هم است ولی امان از IE5 , IE6 !
IE7 , IE8 بهتر از نسخه های قبل بوده و کارکردی تقریبا شبیه به نسخه های mozilla دارند و البته بازهم نه به خوبی آنها.

 

یه مشکل داریم ! چطور میتونیم نسخه های مختلف IE را کنار هم در ویندوز نصب داشته باشیم؟
خوب بازهم سراغ اینترنت میریم و از این دوست عزیز مدد می جوییم :
سایت www.tredosoft.com/Multiple_IE برنامه ای در اختیار شما قرار می دهد تا این کار را انجام دهید. اگرچه این نسخه ها Stable نیستند ولی برای تست وب سایت طراحی شده مناسب می باشند . من بر روی کامپیوتر خودم , FireFox3 , Opera IE5 ,IE6 ,IE8 را نصب دارم.
حالا همه این کارها رو انجام دادیم تا ببینیم تفاوت ها در نمایش روی مرورگرهای مختلف به چه صورت است .یعنی یک قدم به جلو . حداقل این است که میدانیم روی چه مرورگرهای وب سایت درست نمایش پیدا می کند و در چه مرورگرهای نمایشی دور از انتظار را داریم. البته طی تجربه دیده ام که مشکلات اکثرا روی IE6 و نسخه های پایین تر بروز می کند .
پس از کشف مشکلات که روی IE بوجود می آید باید آنها را برطرف کنیم .برای این کار باید دستورات شرطی اینترنت اکسپلورر (internet explorer condition components ) استفاده کنیم تا بتوانیم نسخه مرورگرIE مورد نظر در دستگاه کاربر را تشخیص داده و نسبت به آن رفتار وب سایت را تعیین کنیم .
دستورات شرطی اینترنت اکسپلورر می تواند ورژن ماشین هدف(نسخه مرورگر IE) رو تشخیص دهد و نسبت به آن رفتار خاصی داشته باشد . به طور مثال :
برای این که بخواهیم یک لایه در مرکز عرض صفحه با مارجین برابر از کنار ها قرار بگیرد پس از تعیین عرض لایه از دستور margin:auto ; استفاده می کنیم اما در مرورگر IE5 لایه در مرکز قرار نمیگیرد!
برای این که در این مرورگر هم در مرکز قرار بگیردباید از دستور text-align:center; در والد خودش استفاده کرد. پس باید یک فایل css جدا نوشت مختص IE5 مثلا به نام ie5style.css و در صفحه وب سایت تعیین کنیم که اگر مرورگر IE5 بود از این فایل ie5style.css استفاده کند.

دستورات برای شناسایی نسخه ها IE:

<!–[if IE]>
<link href=“iecss.css” rel=“stylesheet” type=“text/css”>
<![endif]–>

این دستور بیان میکند اگر نسخه مرورگر IE با هر ورژنی بود از فایل iecss.css برای فرمت بندی صفحه استفاده کند و در غیر این صورت از فرمت بندی که در صفحه تعیین میشود استفاده کند

<!–[if IE 6]>
<p>Only IE 6 will see this</p>
<![endif]–>

اگر IE6 بود دستورات بین تگ p را مشاهده می کند که میتواند لینک به یک فایل css باشد مثل بالا و یا در همان جا به صورت internal دستورات css را تعریف کرد و یا در آنجا از دستورات javascript استفاده کرد.

<!–[if lt IE 7]>
<p>Only less than IE 7 will see this</p>
<![endif]–>

منبع: ittutorial
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:20
آموزش و تحقيقات






آشنایی با نظریه معروف دكتر حسابی

خلاصه ای از تئوری معروف او:

دكتر حسابی یكبار تابستان برای مدت كوتاهی به ایران بازگشت و در خانه ای متعلق به آقای جمارانی تابستان را سپری می كرد و در همین ایام در حین مطالعات به این فكر افتادند كه علت وجود خاصیتهای ذرات اصلی باید در این باشد كه این ذرات بی نهایت گسترده اند و هر ذره ای در تمام فضا پخش است و نیز هر ذره ای بر ذرات دیگر تاثیر می گذارد. به این ترتیب به فكر آزمایشی افتاد كه این نظریه را اثبات و یا نفی كند . او با خود فكر كرد اگر این تئوری صحیح باشد باید چگالی یك ذره مادی به تدریج با فاصله از آن كم شود و نه اینكه یك مرتبه به صفر برسد و نباید ذره مادی شعاع معینی داشته باشد. پس در اینصورت نور اگر از نزدیكی جسمی عبور كند باید منحرف شود و پس از اینكه محاسبات مربوط به قسمت تئوری این نظریه را به پایان رسانید پس از بازگشت به امریكا به راهنمایی پرفسور انیشتین در دانشگاه پرنیستون به تحقیقات در این زمینه پرداخت. پرفسور انیشتین قسمت نظری تئوری را مطالعه كرد و دكتر حسابی را به ادامه كار تشویق كرد. دكتر حسابی به راهنمایی پرفسور انیشتین به تكمیل نظریه پرداخت سپس یك سال دیگر در دانشگاه شیكاگو به كار پرداخت و آزمایشهایی در این زمینه انجام داد. وی با داشتن یك انتر فرومتر دقیق توانست فاصله نوری را در عبور از مجاورت یك میله اندازه بگیرد و چون نتیجه مثبت بود آكادمی علوم آمریكا نظریه دكتر حسابی را به چاپ رسانید. برخی همكاران از نامأنوس بودن و جدید بودن این فكر متعجب شدند و برخی از این نظریه استقبال كردند.

شرح آزمایشهای انجام شده و نتیجه آن:

در اثبات این نظریه اگر در آزمایش, نور باریك لیزر از مجاورت یك میله وزین چگال عبور داده شود, سرعت نور كم می شود. در نتیجه پرتو لیزر منحرف میگردد. هرگاه پرتو لیزر بطور مناسبی از میان دو جسم سنگین كه در فاصله ای از هم قرار دارند عبور داده شود انحراف آن هنگام عبور از مجاورت جسم اول و سپس از مجاورت جسم دوم به خوبی معلوم میشود و این انحراف قابل عكسبرداری است. این آزمایش گسترده بودن ذره را نشان می دهد. بر طبق این آزمایش انحراف زیاد پرتو لیزر فقط در اثر پراش نبوده بلكه مربوط به جسم است. بر حسب این نظریه هر ذره, مثلاً الكترون, كوارك یا گلویون نقطه شكل نیست بلكه بی نهایت گسترده است و در مركز آن چگالی بسیار زیاد بوده و هر چه از مركز فاصله بیشتر شود آن چگالی بتدریج كم می شود. بنابراین یك پرتو نور از یك فضای چگالی عبور كرده و شكست پیدا میكند و انحراف می یابد.

اختلاف تئوری بی نهایت بودن ذرات با تئوریهای قبلی:

در تئوریهای قبلی هر ذره قسمت كوچكی از فضا را در بر دارد یعنی دارای شعاع معینی است و خارج از آن این ذره وجود ندارد ولی در این تئوری ذره تا بی نهایت گسترده است و قسمتی از آن در همه جا وجود دارد. در تئوریهای جاری نیروی بین دو ذره از تبادل ذرات دیگر ناشی می شود و این نیرو مانند توپی در ورزش بین دو بازیكن رد و بدل می شود و این همان ارتباطی است كه یبن آنها حاكم است و در تئوریهای جاری تبادل ذرات دیگری این ارتباط میان دو ذره را ایجاد میكند. مثلاً نوترون كه بین دو ذره مبادله می شود, اما در تئوری دكتر حسابی ارتباط بین دو ذره همان ارتباط گسترده ایست كه در همه جا بعلت موجودیت آنها در تمام فضا بین آنها وجود دارد.

ارتباط این تئوری با تئوری نسبیت انیشتین:

تئوری انیشتین می گوید: خواص فضا در حضور ماده با خواص آن در نبود ماده فرق دارد, به عبارت ریاضی یعنی در نبود ماده, فضا تخت است ولی در مجاورت ماده فضا انحنا دارد. اگر بگوییم یك ذره در تمام فضا گسترده است در هر نقطه از فضا چگالی ماده وجود دارد و سرعت نور به آن چگالی بستگی دارد به زبان ریاضی به این چگالی می توان انحنای فضا گفت.

ارتباط فلسفی این تئوری با فلسفه وحدت وجود:

در این نگرش همه ذرات جهان بهم مرتبط هستند. زیرا فرض بر این است كه هر ذره تا بی نهایت گسترده است و همه ذرات جهان در نقاط مختلف جهان با هم وجود دارند.یعنی در واقع قسمت كوچكی از تمام جهان در هر نقطه ای وجود دارد.
منبع: atwis
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:18
خواستگاری و نامزدی


بازگشت به زندگی
درباره او زیاد شنیده‌اید و دوست دارید به محض دیدنش سر حرف را باز کنید و او را بهتر بشناسید. نفس عمیقی می‌کشید و راه می‌افتید. وقتی به نزدیکی او می‌رسید ناگهان راهتان را کج کرده و حس می‌کنید دیگر نمی‌توانید راحت نفس بکشید. اصلا دیگر نمی‌دانید می‌خواستید چه بگویید؟! بنابراین قدم‌زنان دوباره به همان محل اولیه برمی‌گردید. خجالت می‌کشید و نمی‌دانید با این کمرویی لعنتی چه کار کنید. حالا باید چه کار کنید؟
داستان خجالت، تازه نیست اما شاید هنوز معنای دقیق آن را درک نکرده و با حالت‌های مشابه اشتباه بگیریم. خجالت همان حالت عاطفی اجتماعی است که احساسات، افکار و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اصل خجالت همان احساس ناراحتی، ترس، عصبی بودن و احساس ناامنی از بودن با دیگران است. آدم‌ها وقتی خجالت می‌کشند از صحبت کردن و یا تعامل با دیگران اجتناب می‌کنند چون از پاسخ احتمالی، نگران هستند. واکنش‌های فیزیکی هم بخشی از خجالت هستند: برافروختگی، لرزش، عدم توانایی در حرف زدن، تنفس کوتاه و تپش قلب، خجالت در بعضی شرایط اجتماعی مشخص بیشتر نمود پیدا می‌کند مثل اولین روز مدرسه، وقتی برای اولین بار فردی را ملاقات می‌کنید، قرار است با کسی صحبت کنید و یا در کلاس قرار است کنفرانس داشته باشید. به‌طور معمول نوجوانان و جوانان در شرایطی که مطمئن نیستند چه اتفاقی می‌افتد، دیگران چه واکنشی نشان می‌دهند و یا چند نفر متوجه آنها باشند احساس خجالت می‌کنند.

خجالت داریم تا خجالت

خجالت از فردی به فرد دیگر متفاوت است: خفیف، متوسط و یا بسیار شدید. در نوع خفیف و متوسط افرادی فقط در شرایطی خاص خجالت می‌کشند. در اوایل کار کمی ناراحتند اما به تدریج بهتر می‌شوند. اما در نوع بسیار شدید با گذر زمان این خجالت اولیه برطرف نمی‌شود بنابراین از بودن در اجتماع اجتناب کرده، دوست پیدا نمی‌کنند و اصلابه سراغ آدم‌ها و شرایط جدید نمی‌روند و این موضوع با اعتماد به نفس و عزت نفس آنها مداخله می‌کند.

عوامل موثر

خلق و خوی. بعضی آدم‌ها ذاتا خجالتی هستند همان‌طور که بعضی‌ها ذاتا عصبی، خوش‌اخلاق، آرام و یا هیجانی هستند. دانشمندان معتقدند خلق و خوی آدم‌ها تا حدی به وسیله ژن‌ها و از همان دوران جنینی والدین به ارث می‌رسد.
رفتارهای یاد گرفته شده: اگر فرد به‌طور طبیعی تمایل به خجالتی بودن داشته باشد تحت تاثیر رفتارهای یاد گرفته شده به خصوص از طرف افراد خانواده قرار می‌گیرد. اگر پدر و مادر بیش از حد محتاط و یا خجالتی باشند و از بودن در اجتماع احساس ناراحتی کنند رفتار آنها به کودک می‌آموزد که اجتماع محلی ناراحت‌کننده است به خصوص اگر کودک ذاتا هم خجالتی باشد.
تجربیات ناراحت‌کننده: اگر فردی که ذاتا خجالتی است بیش از اندازه در محیط‌های غیر آشنا و شرایط ناراحت‌کننده قرار بگیرد خجالت او بیشتر می‌شود. اذیت و آزار، مورد تعدی واقع شدن، بد رفتاری، مسخره کردن به وسیله دوستان، خواهر و برادر و یا سایر همکلاسی‌ها موجب ایجاد و یا تشدید خجالت می‌شود.

چه باید کرد؟

همه آدم‌های خجالتی می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند. با تجربیات مثبت و جدیدی که به افراد مهارت‌های تازه‌ می‌دهد، می‌توان خجالت را برطرف کرد. برای نوجوان و جوان خجالتی، داشتن یک حامی که او را درک کرده و بپذیرد، واقعا مهم است که می‌تواند پدر و مادر، خواهر و برادر، بستگان، معلم یا مشاور مدرسه باشد. دوستان خوب و خانواده حمایت‌گر، کمک بزرگی به حساب می‌آیند. دوری از تجربیات مختلف نمی‌گذارد نوجوان و جوان راهکار رویارویی با شرایط مختلف را یاد بگیرد.
• یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی. آدم‌های خجالتی کمتر در اجتماع حضور پیدا می‌کنند. بنابراین اگر نوجوان خجالتی حتی تمایل همراهی با همسالان خودش را نداشته باشد نباید تعجب کرد. تمرین رفتارهای اجتماعی مثل برقراری تماس چشمی، زبان بدن، لبخند زدن، معرفی کردن، گپ زدن، سوال پرسیدن و دعوت از مردم به رفع حالت خجالت کمک می‌کند. به این ترتیب اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.
• از قبل برنامه‌ریزی کنید. تمام کارهایی را که قرار است در جمع انجام دهید از قبل فهرست کنید. با صدای بلند آن را تمرین کنید و حتی جلوی آینه این کار را انجام دهید. بعد در شرایط مورد نظر عینا پیاده کنید و اصلا از اینکه کامل اجرا نشود نترسید.
• بهترین دوست خودتان باشید. افراد خجالتی از اینکه دیگران درباره آنها چه قضاوتی دارند، نگرانند و چون همیشه منتظر قضاوت‌های منفی هستند دایم خودشان را سرزنش می‌کنند. این قضاوت‌های منفی را درباره خودتان بشناسید. از خودتان بپرسید آیا بهترین دوستتان را برای کاری مشابه مورد انتقاد قرار می‌دهید. اگر خیر پس با خودتان مثل بهترین دوستتان رفتار کنید. خودتان را با تمام نقایص قبول کنید.
• طوری عمل کنید انگار خجالتی نیستید. عجیب است؟ این تکنیکی است که به شما اطمینان‌خاطر بیشتری می‌دهد و این فرصت را فراهم کند که رفتارهای اجتماعی را کسب کنید که قبلا از آنها استفاده نمی‌کردید. به آدم‌هایی فکر کنید که رفتار اجتماعی آنها مورد تحسین و احترام است. خودتان را جای آنها گذاشته و همان‌طور رفتار کنید.
• قاطعیت بیشتری داشته باشید. خجالتی‌ها قاطعیت کمی دارند و این به دلیل نگرانی زیاد از واکنش دیگران است، بنابراین در زمانی که باید حرف بزنند ساکتند، تقاضای خود را مطرح نکرده و از حقشان دفاع نمی‌کنند. باید راهکارهایی را یاد بگیرید که روی پای خود ایستاده و با احترام به خود و دیگران درخواست‌هایتان را مطرح کنید.
• روی قدرت خودتان متمرکز شوید. در چه موردی بهترین هستید؟ چه مهارت‌هایی دارید که درباره آنها احساس خوبی پیدا می‌کنید؟ از خانواده و دوستان صمیمی‌تان بپرسید نقاط قوت شما چیست؟ وقتی در شرایطی احساس ناراحتی می‌کنید به این مهارت‌ها، قدرت و نقاط‌قوت فکر کنید.
• خودتان باشید چون بهترین هستید. ما نمی‌توانیم ماهیت درونی خودمان را تغییر دهیم. اگر همه آدم‌ها کامل و بی‌نقص بودند شبیه هم می‌شدند و زندگی چه کسالت‌بار می‌شد. فقط می‌توان رفتارهای جدیدی آموخت که در شرایط مختلف درست عمل کنیم.
• از اجتناب، اجتناب کنید! اگر داخل استخر شوید و ببینید آب بسیار سرد است چه می‌کنید؟ اگر فورا بیرون بپرید لذت شنا را از دست می‌دهید. اگر فردا پایتان را هم در آب استخر فرو نبرید که مبادا سرد باشد از شنا کردن اجتناب کرده‌اید.
• پس دوباره به استخر برگردید. چون اگر آب سرد باشد بعد از مدتی به آن عادت می‌کنید و این به خاطر گرم شدن آب نیست بلکه به دلیل ماهیت عادت کردن است. همین مساله درباره خجالت هم صدق می‌کند. اگر در شرایط ناراحت‌کننده بمانید و فرار نکنید، به آن عادت کرده و جا می‌افتید. اگر از مهارت‌های خود استفاده کنید، گرم گرفته و حسابی راه می‌افتید. صحبت کنید، بخندید، چیزی بگویید و نقاط‌قوت خود را به یاد بیاورید. این کار راحت نیست اما ارزش دارد چون موقعیت‌ها را از دست نداده و به آنچه لیاقت دارید می‌رسید.
منبع: salamat
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:16
سياست

نویسنده: محمود لطیفی



شرح وصیت نامه ی امام خمینی قدس سره

متن وصیت نامه ی امام راحل:

«اینجانب هیچ گاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ی ابعادش عمل می شود، و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی برخلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند؛ لکن عرض می کنم که قوه ی مقننه و قضاییه و اجراییه با زحمات جان فرسا کوشش در اسلامی کردن این کشور می کنند، و ملت ده ها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند؛ و اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند، تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود. و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ی میلیونی بیدار شده و متوجه مسایل است و در صحنه حاضر است، آمال انسانی اسلامی به خواست خداوند متعال جامه ی عمل به طور چشم گیر خواهد پوشید، و کج روان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند».

شرح:

عده ای چشمان خود را بر خوبی ها و عظمت ها می بندند و زبان به انتقاد از نقص ها و کمبودها می گشایند، جز اشکال تراشی و عیب جویی، هنری ندارند و اتفاقا همه ی انتقادها و ضعف ها را متوجه ستم دیدگان و پایمال شدگان می نمایند، به جای این که حامی مظلوم باشند - به دلیل بی شخصیتی و ضعف نفس خود، یا برای تظاهر و خودنمایی و لیبرال منشی و موجه نمایی و گاهی برای طمع و حرص نسبت به قدرت موهومی که در دست ظالم است، یا برای ترس از ظالم - به حمایت از ستم گر بر می خیزند و هم صدای با او بر مظلوم یورش می برند و بوق و برق او می شوند. و هستند گروه دیگری که فقط خوبی ها و موفیقت ها را می بینند و از ضعف ها و کاستی ها چشم می پوشند و چنان سرگرم دستاوردها و شیفته ی قله ها می شوند که از لغزش گاه ها غافل شده و برای عبور از آن جاها چاره ای نمی اندیشند و ناگهان در پرت گاه غرور و خودبینی همه ی آرزوها را بر باد رفته می بینند. و برخی افراد واقعیات را آنچنان که هست می بینند و براساس یقین و اعتماد به حرکت و تلاش خود برای رشد و تعالی و گذار از موانع و لغزش گاه ها استمرار می بخشند، و آنان کسانی هستند که به لطف الهی و عاقبت کار خود امیدوارند. حضرت امام قدس سره با یقین به لطف الهی و اعتماد به مردم مسلمان در این فراز ضمن پذیرش بعضی از نابسامانی ها و اشکالاتی که زمینه ساز انتقادها می شود، منشأ این آشفتگی ها را سه نکته می شمرد:
1. جهل و ناآشنایی برخی از کارگزاران به فرهنگ کاربردی اسلام.
2. نداشتن تهذیب و تزکیه ی اخلاقی در عده ای دیگر.
3. بی انضباطی رفتاری و اجرایی گروه سوم.
پیش از توضیح این تحلیل بسیار مهم، باید به مقدمه ای مهمتر اشاره شود و آن، این که:
از مغالطه های بسیار مشهود و مورد ابتلا، تعمیم دادن، یا تخصیص دادن به برخی مفاهیم و موضوعات و سپس استنتاج ناروا از آن هاست. منتقدان جاهل، یا مغرض و انتقام جو، مفاهیم کشداری را به کار می گیرند و جهت خاصی از موضوع را - که مورد تأیید طرف مورد نقد نیز می باشد - به نقد می کشند؛ آن گاه آن را به تمام موضوع تعمیم داده و با این مغالطه، کار تبلیغی و تخریبی خود را انجام می دهند. و نمونه دیگری از این نوع مغالطه ها که برای به زانو در آوردن انسان های مصمم و شکستن عزم آنان انجام می گیرد، القای ذهنیت غلط «یا همه یا هیچ» است. شیطان به انسان می گوید: چون رسیدن به قله ی کمال با این همه مشکلات و موانع، مشکل و شاید ناممکن است، پس قدم نهادن در راه نیز بیهوده و بی نتیجه و بلکه اتلاف نیرو است و به جای این که فکر انسان در راه دست یابی به مقدمات و رفع موانع به کار افتد، در برابر ابهت و بزرگی هدف و مشکلات فراوان راه در هم می شکند و مأیوس می شود و عزم خود را از دست می دهد و زمینه ی تاخت و تاز شیطان فراهم می شود.
حضرت امام قدس سره در ضمن همین فراز به این دو شگرد مغالط توجه نموده و معتقد است:
اولاً؛ گرچه حکومت اسلامی و حاکمیت دینی مطمئن ترین و مؤثرترین زمینه برای رشد و تعالی انسان است و دست یابی به کمال جز از این راه میسر نیست، اما نه به صرف تشکیل و تأسیس حکومت اسلامی همه ی مشکلات حل می شود و نه بهشت برین ایجاد می گردد و نه مسلمانان به صرف قبول حاکمیت دین و شریعت اسلام و حتی ایمان به خدا معصوم می شوند و شیطان هوا و هوس، از آنان دست بر می دارد. حضرت امام قدس سره در یکی از خطاب های خویش به جامعه محترم مدرسین می فرماید:
«... نمی شود یک دفعه کارها درست بشود و هیچ خلافی واقع نگردد. در زمان خود پیامبر و حضرت امیر هم خلاف واقع می شد. باید جهات مثبت را نگاه کرد، نه جهات منفی را. و ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم در حالی که همه چیز سر جای خودش باشد». (1)
و ثانیاً: از نظر حضرت امام گرچه ما نتوانیم به مرحله ی ایده آل و کمال مطلوب برسیم، اما تکلیف داریم که در برابر حاکمیت کفر و بی عدالتی بایستیم و در تحقق حاکمیت قرآن و دین بکوشیم و اگر به تکلیف خود عمل کنیم، دست خدا با ماست؛ زیرا:
«ما هدف مان است که تکلیف مان را عمل بکنیم، تکلیف ما این است که از اسلام صیانت کنیم و حفظ کنیم اسلام را. کشته بشویم، تکلیف را عمل کردیم، بکشیم هم تکلیف را عمل کردیم». (2)
قرآن کریم می فرماید: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا... »؛ فراز هدایت گر این نکته است که برای رسیدن به هدف باید عزم را جزم نمود و پای در راه نهاد؛ آن گاه: «خود را نمایدت که چون باید رفت»، در کنجی نشستن و برای دوری مقصد و موانع گوناگون راه تأسف خوردن، جز ناامیدی و ناکامی نتیجه ای به بار نمی آورد. و یکی از عوامل موفقیت حضرت امام قدس سره همین بود که حتی یک گام و نیم گام را نیز غنیمت می شمرد؛ زیرا به چشم تکلیف به آن می نگریست و به دوری، یا نزدیکی هدف پای بند نبود. مشکل بزرگ امروز جوامع اسلامی و رهبران فکری آن ها همین نشستن و منتظر ماندن است تا: «دستی از غیب برون آید و کاری بکند! ». این که جامعه اسلامی ما امروز با وجود همه ی امکانات و عوامل سیادت و قدرت در محاصره ی مشتی صهیونیست نژادپرست بی فرهنگ گرفتار شده است برای همین انتظار بیهوده، یا در واقع شانه خالی کردن از تکلیف است. و این که گفته می شود حضرت امام قدس سره با طرح ولایت فقیه نظریه ی جدیدی ارایه نمود و همین سبب انقلاب و تحول در تاریخ سیاسی اجتماعی اسلام و ایران گردید؛ این سخن جاهلان به فرهنگ اسلام است؛ چرا که اصل امامت و ولایت مبنای اساسی اسلام ناب محمد صلی الله علیه و اله بوده و هست و خواهد بود. تنها اقدامی که حضرت امام قدس سره انجام داد، عزم ایشان به اجرایی نمودن و پیاده کردن بخش کوچکی از آن معارف و مبانی حیات بخش بود.

راهی برای اصلاح

تبلیغات شدید دشمن در مخدوش نمودن چهره ی انقلاب اسلامی و دین مقدس اسلام و ناتوان جلوه دادن انقلاب در حل مشکلات جامعه با استشهاد به گفتار و رفتار کسانی پای می گیرد که: یا در عین صداقت و اخلاص، از بعد اجتماعی اسلام آگاهی نداشته و از اهداف متعالی آن در بعد سیاسی نیز بی خبرند و اسلام را محدود به چند حکم فردی و درون چهار دیواری خانه و حداکثر محله می پندارند، یا در اثر عدم تزکیه ی باطن و تصفیه ی روح و به خاطر بروز بعضی عقده ها و ضعف های اخلاقی، تا فرصتی پیدا می کنند به عقده گشایی و تسویه حساب های شخصی و باندی روی می آورند، یا افرادی سالم و عالم و زمان شناسند، اما در اثر نداشتن تجربه و عدم دقت در بازتاب سیاسی اجتماعی دیدگاه ها و موضع گیری های خود و نیز روش مند ننمودن رفتارها و برخوردها، مشکلاتی می آفرینند. حضرت امام قدس سره ضمن اشاره به نقش این سه گروه در پدید آمدن نواقص و نابسامانی ها به منتقدان و اشکال تراشان خاطر نشان می سازد که :
اولاً؛ چرا از این همه عظمت هایی که با انقلاب اسلامی پدید آمده و دنیای متمدن امروز را به لرزه درآورده است، تنها به ضعف ها و مشکلات جانبی و غیر مهم پرداخته و می پردازید؟! ثانیاً؛ این گونه نواقص و کاستی ها نمی تواند دلیلی بر ناکارآمدی دین اسلام، یا ناتوانی مسلمانان در اداره ی جامعه ی آرمانی خود، یا ناتوانی انقلاب اسلامی در پاسخ گویی به انتظارات مردم مسلمان باشد. و ثالثاً؛ وجود اراده ی مصمم و قاطع قوای سه گانه ی مدیریتی کشور برای حرکت در جهت تحقق اهداف دین مقدس اسلام و اجرای تدریجی قوانین قرآن و پیاده کردن حاکمیت الهی در تمامی ابعاد جامعه، که با پشتیبانی و کمک و خواست و باور و ایمان مردم مسلمان می باشد، کافی است تا وظیفه ی هر انسان مسلمان و آگاه را در حمایت از انقلاب اسلامی روشن نماید؛ زیرا این فرمان صریح قرآن کریم است که: «تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقوا الله ...» (3)؛ «در نیکوکاری و رعایت تقوا با یکدیگر همکاری کنید و در گناه و تعدی دستیار هم نشوید».
و نیز: «و لو شاء الله لجعلکم أمه واحده ولکن لیبلوکم فی ما ءاتکم فاستبقوا الخیرات...» (4)؛ «اگر خدا می خواست شما را یک امت قرار می داد (با سلیقه ها و اندیشه هایی هم سو و یک دست) ولی خواست تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید، پس در کارهای نیک بر یکدیگر سبقت بگیرید». اسلام و انقلاب اسلامی به نام یک حزب و گروه و صنف خاصی ثبت نشده و در تیول هیچ باند و دسته و جمعیتی نیست. خدمت به اسلام و مسلمین و پیاده کردن آرمان های الهی اسلام وظیفه ی یکایک مسلمانان است و اشکال تراشان که از دور دستی بر آتش دارند - یا شاید ندارند و دروغ می گویند! - بهتر است به جای ایراد گرفتن و نق زدن، وارد میدان شوند و آن گونه که خداوند بر عهده ی تمامی انسان ها فرض نموده است و بدون آن نواقصی که مدعی تشخیص آن هستند، عمل کنند و یقین بدانند که نه تنها هیچ مانعی در این راه برای آنان و جز آنان وجود ندارد، بلکه باعث تسریع در موفقیت ها شده و باری از دوش خدمت گزاران برداشته می شود.
حضرت امام قدس سره در بخش پایانی فراز با اشاره به یکی از مهم ترین سنت های الهی در جوامع بشری، پاسخ نهایی را به کج روان و اشکال تراشان می دهند. ایشان می فرماید: چون توده ی میلیونی مردم بیدار شده و حاضردر صحنه اند و متوجه منشأ و انگیزه ی مخالفت ها و موافقت ها هستند و می دانند که اغلب این انتقادها و اعتراض ها با انگیزه ی انتقام و عقده گشایی است و نه از روی مصلحت اندیشی و نصیحت و دل سوزی؛ از این رو با خواست خدای بزرگ، آمال و اهداف انقلاب اسلامی با پشتیبانی همین مردم تحقق یافته، نه به یاری منتقدان خارج از گود نیازمند خواهد بود و نه از اغراض آنان گزندی به روند پیروزی انقلاب خواهد رسید و این سخن برگرفته از قرآن کریم است که فرمود: «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون» (5)؛ «محققا کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ایستادگی کردند، بیمی بر آنان نیست و (و در پایان کار) اندوگین نخواهند شد». و نیز در آیه ی دیگر می فرماید: «وألو استقاموا علی الطریقه لأسقیناهم ماء غدقا» (6)؛ و «و اگر [مردم] در راه درست، پایداری ورزند، قطعاً آب گوارایی بدیشان نوشانیم». استقامت و پایداری مردم همان گونه که آغاز پیروزی را نصیب آنان نمود، تداوم و توسعه و تثبیت و تأثیرگذاری و تمدن سازی را نیز تضمین خواهد نمود.

پی نوشت :

1. صحیفه نور، ج 19، ص 180.
2. صحیفه نور، ج 13، ص 107، 1359/7/8.
3.المائده (5): 2.
4. المائده (5): 48.
5.الاحقاف (46): 13.
6. الجن (72): 16.

منبع:برگرفته از مجله نامه ی جامعه شماره 39
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:15
بیماری ها

نویسنده: شایسته علی مراد




اختلالات کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی گلابی شکل است که در قسمت راست بدن و در زیرکبد قرار دارد؛ذخیره سازی و تغلیظ صفرای ترشح شده از کبد و تخلیه آن به دوازدهه در هنگام هضم غذا وظیفه کیسه صفرا به شمار می رود صفرادر هضم جذب چربی و ویتامین های محلول درچربی و مواد معدنی ازجمله کلسیم موثر است.
التهاب کیسه صفرا که علت اصلی سنگ کیسه صفرا است از جمله اختلالات کیسه صفرا می باشد .بروز سنگ های صفراوی در زنان بیش از مردان دیده می شود و افراد چاق و مسن مستعد ابتلا به آن هستند .
درد حاد یا متناوب در ناحیه شکم ،تولید گاز،سوءهاضمه ،احساس پری در شکم،تهوع ،اختلال دید و یبوست از شایع ترین علایم ایجاد سنگ کیسه صفراست.عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر دارند؛متخصصان مصرف کربو هیدرات های تصفیه شده و مصرف بیش ازحد غذاهای چرب را عامل اصلی بروزبیماری می دانند.
یبوست مزمن ،استرس،اختلالات ،رشد ستون فقرات، فشار های عضلانی و عوامل ارثی باعث پیشرفت بیماری می شود.
تغذیه مناسب نقش بسیار زیادی در درمان این بیماری دارد. بیمارباید ازغذاهای بدون چربی و سبک استفاده کند نوشیدن آب،آب میوه جات و سبزی جات نیز مفید است .مصرف مواد غذایی مختلفی ازجمله ماست ،پنیر،روغن زیتون برای این افراد مفید است .هم چنین فرد مبتلا باید از نوشیدن چای و قهوه ،استعمال دخانیات ،مصرف غذاهای چرب، کربوهیدرات تصفیه شده،مخصوصاً شکر،گوشت و تخم مرغ پرهیزکند.

هیپوتانسیون (کاهش فشارخون)

فشارخون برمبنای میلی متر جیوه و به وسیله دستگاه فشار خون سنجیده می شود میزان فشارخون طبیعی برای هر فرد مقدار معینی است.
هیپوتانسیون به کاهش فشارخون کمتر از میزان طبیعی گفته می شود و زمانی ایجاد می شود که توانایی قلب در پمپ کردن خون به داخل عروق کاهش می یابد .
هیپوتانسیون کاهش 40میلی متر جیوه کمتر از میزان فشار خون طبیعی است .
بی حالی ،رخوت ،خستگی و گیجی ،عرق سرد،کبودی زیر چشم از جمله علایم فشارخون پایین به شمار می رود. ممکن است فرد هنگام برخاستن دچارغش شود .طبق نظر متخصصان نوع تغذیه درکاهش فشارخون تاثیر زیادی دارد. مصرف مواد غذایی نامناسب باعث ایجاد اختلال در ساختار دیواره عروق می شود. خونریزی در دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری درکاهش فشارخون موثر است .
تحقیقات نشان می دهد مصرف پروتیین، برخی ویتامین ها مانند ویتامین «ب»و «ث»درجلوگیری ازافت فشارخون موثر است.
مصرف میوه جاتی مانند آناناس ،انگور، پرتقال ،سیب و گلابی برای افراد مبتلامفید است .
پرهیز از نوشیدن چای وقهوه بیش از حد،مصرف ترشی جات ادویه جات ،مواد غذایی سرخ شده و استعمال دخانیات ضروری است .

وبا

"وبا"بیماری عفونی درگیرکننده روده هاست که اختلال التهابی حاد ایجاد می کند. عامل این بیماری که از طریق آب منتقل می شود نوعی باکتری است . این بیماری باعث کاهش آب بدن می شود و در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است منجر به مرگ فرد شود.
اسهال خفیف و به دنبال آن اسهال شدید و از دست دادن کنترل دفع مدفوع اولین علایم وبا است . فرد با دردهای کرامپی در ناحیه تحتانی شکم،مدفوع شل ،آبکی و قهوه ای متمایل به خاکستری توأم با تهوع و استفراغ مواجه خواهد بود. کاهش فشارخون و دمای بدن و افزایش ضربان قلب نیز ممکن است رخ دهد . در این شرایط آب از دست رفته بدن فرد مبتلا باید تامین شود در غیر این صورت بسیار خطرناک است .
همان طور که گفته شد عامل این بیماری باکتری است که از طریق آب قابل انتقال است . شیوه و نوع تغذیه در بروز این بیماری تاثیردارد . عدم رعایت بهداشت مخصوصاً در سفرهای تابستانی عامل اصلی بروز آن به شمار می رود .
فرد مبتلا باید مایعات بنوشد گاهی در صورت کاهش آب بدن بیمار،استفاده از سرم به صورت وریدی لازم است .
مصرف برخی از مواد غذایی مانند: نعناع ،سرکه ،پیاز، کدو ،لیمو و فلفل سبز مفید است .
جهت جلوگیری از بروز بیماری رعایت بهداشت فردی و عمومی وضد عفونی نمودن میوه و سبزی جات قبل از مصرف، ضروری است .

توجه

-تابهبودی کامل باید از مصرف غذاهای سفت پرهیز شود .
-ازنوشیدن آبی که به سلامت آن مطمئن نیستید اجتناب نمایید.

التهاب دهان

این بیماری که در اثرالتهاب غشای موکوسی پوشش دهان و به دلیل عفونت ایجاد می شود، دردناک بوده و مشکلات زیادی را مخصوصاً هنگام غذا خوردن برای فرد ایجاد می کند. فرد مبتلا با افزایش ترشح بزاق تحریک پذیری و قرمزی دهان کاهش اشتها، استفراغ پس از صرف غذا ،تب خفیف ،یبوست و اشکال در تنفس مواجه خواهد بود .
عدم رعایت بهداشت، تغذیه نامناسب عفونت و سوءهاضمه در بروز این بیماری موثرند. قبل از هر اقدام دیگری ،فرد باید به رعایت بهداشت دهان و دندان ها توجه داشته باشد.
شستشوی منظم دهان و دندان ها و مسواک زدن صحیح امری ضروری به شمار می رود .
مصرف ویتامین های «ب»کمپلکس و«ث»بسیارمفید است . در مقابل پرهیز از مصرف ترشی جات ،شیرینی جات، گوشت ،مواد غذایی تصفیه شده و نوشیدن چای و قهوه لازم است.
منبع:نشریه تغذیه و سلامتی ،شماره 75
پنج شنبه 1/11/1388 - 14:14
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته