• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3170
تعداد نظرات : 1048
زمان آخرین مطلب : 4378روز قبل
دانستنی های علمی

آب منشا حيات

((و جـعـلـنـا مـن الـمـاء كـل شـي حي ))((1))پيامبر اكرم (ص) فرموده: ((كل شي خلق من الماء)) ((2))

طبق آيه فوق و فرموده پيامبر, همه موجودات منشا هستى خود را از آب گرفته اند مرحوم صدوق از جـابـر بـن يـزيـد جـعـفـى ـ كـه از بـزرگان تابعين ((3))به شمار مى رود ـ از امام باقر(ع) پرسش هايى دارد, از جمله در رابطه با آغاز آفرينش جهان مى پرسد امام در جواب مى فرمايد: ((اول شـي خلقه من خلقه , الشي الذي جميع الاشيا منه , و هو الماء ((4)), نخستين آفريده اى كه خدا خلق كرد, چيزى است كه تمامى اشيا از آن است و آن آب است)).

مـرحـوم كـلـيـنـى در روضـه كافى روايتى از امام باقر(ع) آورده كه در جواب مرد شامى فرموده: ((نخست آن چيزى را آفريد كه همه چيزها از آن است و آن چيز كه همه اشيا از آن آفريده شده, آب است در نتيجه خدا نسب هر چيزى را به آب رساند, ولى براى آب نسبى كه بدان منسوب شود قرار نداد)) ((5)).

هم چنين محمد بن مسلم ـ كه شخصيتى عالى قدر به شمار مى رود ـ ازامام صادق (ع) چنين روايت كرده است: ((كان كل شي ماء و كان عرشه على الماء)) ((6)) .

آيه شريفه: ((و هو الذي خلق السماوات والارض في ستة ايام و كان عرشه على الماء ((7)), و او اسـت كـه آسـمـان ها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش [تدبير] او [پيش از آن] بر آب بود)), دلالت دارد كه پيش از پيدايش جهان هستى, ازآسمان ها گرفته تا زمين, آب پديد آمده است, زيرا در تعبير ((و كان عرشه على الماء)) واژه ((عرش)) كنايه از عرش تدبير و منظور, علم خداى متعال است به همه مصالح وشايستگى ها و بايستگى هاى هستى, در برهه اى كه جز آب چيزى نبوده است درنـتـيجه آيه كنايه از آن است كه خداى تعالى بود و هيچ چيز با او نبود, وخداوند پيش از آفرينش جهان ابتدا آب, سپس همه مخلوقات را از آب آفريد.

قرآن كريم در چند جا اشاره دارد كه ريشه زندگى, هم در منشا و پيدايش و هم درصحنه هستى و تداوم حيات, همه از آب است مى فرمايد:

((و جعلنا من الم ((8)), هر چيز زنده اى را از آب پديد آورديم)).ءا كل شي حي

((واللّه خلق كل دابة من ماء ((9)), خدا هر جنبنده اى را از آب آفريد)).

درباره انسان مى گويد:

((و هو الذي خلق من الماء بشرا ((10)), و او است كه از آب بشرى آفريد)).

مـقـصود از اين آب همان آبى است كه سرمنشا همه موجودات است چنان چه درآيات فوق آمده, يا مـنـظـور از آب, نـطفه است چنان چه در آيه ((خلق من ما ((11)), [ آدمى] از آبى جهنده آفريده شد)) ((الم نخلقكم من ماء مهين ((12)), مگر شما را از آبى پست نيافريديم؟)) مقصود از ((پست)) بدبو و نفرت آور, برحسب ظاهر است ولى بيش تر مفسرين بر اين عقيده اند كه منظور از ((مـا)) همان پديده نخستين است ((اول ما خلق اللّه الماء ((13)), نخستين چيزى كه خدا آفريد آب بـود)), كـه تـمـامـى پديده ها از آن ريشه گرفته اند, زيرا بذر نخستين موجود زنده تنها ازآب پـاشـيـده شد, همان بذر اوليه اى كه به صورت حيوان ساده تك سلولى (آميپ) شكل گرفت و به سوى جان دارانى كه اعضاى پيچيده با بيش از يك ميليون سلول پيش رفت كرد.ء دافق

امـا چگونگى پيدايش حيات ـ در آب اقيانوس ها, درياها و باتلاق ها ـ از نكات مبهمى است كه هنوز عـلـم تـجـربـى بـدان دسـت نيافته است ازاين رو است كه تئورى تكامل جان داران ـ به هر شكل و فرضيه اى كه تا كنون مطرح شده ـ به بررسى مرحله پس از پيدايش نخستين سلول زنده پرداخته اسـت, امـا برهه پيش از آن هنوز مجهول مانده است همين اندازه معلوم گشته كه حيات به اراده الـهـى ـ كـه بر تماى مقدرات هستى چيره است ـ به وجود آمده است و اين امر مسلمى است كه از پذيرش آن گريزى نيست , زيرا كه هم تسلسل باطل است و هم خودآفرينى محال دانش تجربى روز هم خودآفرينى را باطل مى شناسد ((14)).

1- انبيا21: 30.

2- بحارالانوار, ج 54, ص 208, شماره 170 الدرالمنثور, ج 4, ص 317.
 3- تـابـعـين به كسانى گفته مى شود كه پس از اصحاب آمده از ايشان كسب
فيض نمودند و خود به ديدار مبارك پيامبر نايل نگرديده اند.
4- كتاب توحيد صدوق , ص 67, شماره 20, باب التوحيد.

 5- كافى شريف , ج 8, ص 94, شماره 67.


6- همان , ص 95, شماره 68.


7- هود11: 7.

 
8- انبيا21: 30.

 
9- نور24: 45.


10- فرقان25 : 54.


11- طارق86 : 6.


12- مرسلات 77: 20.


13- تفسير فخر رازى , ج 24, ص 16.


14- براى تفصيل بيش تر ر ك : التمهيد, ج 6, ص 61 ـ 31.

منبع:

 http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=701&aid=961#A1

يکشنبه 23/2/1386 - 13:31
دانستنی های علمی

انديشه ي گوينده از گفتارش مهمتر است.

مثل لاتيني

يکشنبه 23/2/1386 - 13:10
آموزش و تحقيقات

همت نادر شاه

روزي نادرشاه با سيد هاشم خار كن از عرفاي نجف ,ملاقات كرد.نادر شاه به سيد هاشم رو كرد و گفت:شما واقعا همت كرده ايد كه از دنيا گذشته ايد.

سيد هاشم با سادگي تمام گفت:بر عكس ,همت را شما كرده ايد كه از آخرت گذشته ايد.

شنبه 22/2/1386 - 14:51
دعا و زیارت

امام صادق (عليه السلام) :

(( به نماز و روزه مردم گول نخوريد ، زيرا بسا انسان به نماز و روزه شيفته مي شود تا آنجا كه اگر ترك كند ، به هراس افتد ولي آنها را به راستگوئي و اداء امانت بيازمائيد ))

اصول كافي ، جلد 1 ، صفحة 162

شنبه 22/2/1386 - 14:43
دانستنی های علمی

حضرت علي (عليه السلام):

 لا تجتمع الكذب و المروه :

مردانگي و دروغگويي با هم جمع نگردند .

شنبه 22/2/1386 - 14:41
دانستنی های علمی
 
شرايط مهماني

 

لقمان حكيم را كسي دعوت كرد , گفت :مي آيم به سه شرط

گفتند:هر چه باشد به جان منت داريم.

گفت:با علم به اين كه مي دانم به حرفم گوش نمي دهيد مي آيم:

شرط اول:آن كه اذيتم نكنيد !

شرط دوم:اين كه مريضم نكنيد!   

شرط سوم:اين كه محبوسم نكنيد!

گفتند:چنين فكري از خيال هيچ نا جوانمردي هم خطور نمي كند.

سر انجام رفت و مهماني برگزار شد ه در اخر سر گفت:ديديدكه هر سه شرط را عمل نكرديد.

گفتند:چطور؟

گفت:اول كه آمدم گوشه متناسب با حال خود و مقام مجلس نشستم ولي شمامرتب جايم را عوض كرديد و هر كس آمد خواست در محلي بنشيند ,اشخاص زيادي كه در مجلس بودند به ناچار از جا بلند شده مرتب جاي خود را عوض مي كردند و به همان ترتيب مرا هم تغيير مكان مي دادند و بالاتر مي نشاندند در حالي كه شرف المكان بالمكين است . بعد موقع ناهار خوردن به قدري با اصرار و ابرام به من خورانيديد كه حتما به جهاز هاضمه من تحميل شده و بيمار خواهم شد.

و اما شرط سوم,موقعي كه خواستم  به دنبال كار خود بروم ,نگذاشتيد و گفتيد :حالا زود است ! و چندين ساعت زنداني شما بودم در حالي كه خود شخص مهمان بايد بداند كه زياد نشستن ,خسته كننده است.   

 

معاونت فرهنگي مدرسه علميه نرجس(س)

 

شنبه 22/2/1386 - 14:28
آموزش و تحقيقات

 

حديث قدسي

من شش چيز را در شش جاي قرار دادم ولي مردم آن را در شش جاي ديگر طلب مي كنند و هرگز به آن نمي رسند.

    1.  من علم را در گرسنگي قرار دادم ولي مردم آنرا در سيري دنبال مي كنند.

    2.  من عزت را در نماز شب قرار دادم ولي مردم آنرا در دستگاه سلاطين دنبال مي كنند.

    3.  من ثروت را در قناعت قرار دادم ولي مردم آنرا در كثرت مال دنبال مي كنند.

    4.  من استجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم ولي مردم آنرا در قيل و قال دنبال مي كنند.

    5.  من بلند مرتبگي را در تواضع قرار دادم ولي مردم آنرا در تكبر دنبال مي كنند.

    6.   من راحتي را در بهشت قرار دادم ولي مردم آنرا در دنيا طلب مي كنند.

                                                                                   ماهنامه ثامن

منبع:

http://www.m-narjes.org/adabi/hekayat/hekayat31.htm  

شنبه 22/2/1386 - 14:25
دعا و زیارت

 

چرا مردم با نام بردن اسم (قائم آل محمد)بلند مي شوند و احترام مي گذارند ؟

زيرا كه حضرت در همان لحظه متوجه آن مجلس شده و طبق روايات وارده در آن مكان حضور مي يابند و توجه خاصي مبذول مي فرمايند .

امام رضا (ع ) فرمودند: هر وقت بلند شديد به احترام حضرت پس بگوئيد « اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه» خدايا تعجيل كن در فرجش و راحت كن قيامش را .

و امام صادق(ع) فرمودند: هر كسي از روي علاقه به نام حضرت بلند شود ، حضرت نيز به او نظر خواهند كرد و بايد مسلمانان همگي براي ظهورش دعا كنند .

کتاب مهدی، معجزه جاویدان/ محمد حسین طسوجی

شنبه 22/2/1386 - 14:20
آموزش و تحقيقات

 

ميكل آنژ

 

در رابطه با وي نوشته اندكه وي اغلب اوقات روز مشغول كار بود و معني خستگي را نمي فهميد. غذايش نان خشك بود. شايداين غذا را براي آن انتخاب كرده بود تا وقت عزيزش زياد صرف خوردن نشود. وي اغلب اوقات نه تنها در هنگام روز، بلكه حتي در هنگام شب كار مي كرد و با لباس كار مي خوابيد تا هر وقت بيدار شود مشغول كار گردد. وي گفت: اگر مردم مي دانستند كه براي احراز مقام استادي چه رنجها برده ام، از ديدن شگفتي هاي هنرم متعجب نمي شدند.

 

                                                                                                           

شنبه 22/2/1386 - 14:16
ادبی هنری

حج حجاب دريدن است و احرام حريمها را درنورديدن.

به ظاهر، جماعتي لبيك، مي گويند اله خويش را

و ترجمانش الهي عظم البلاست.

عرفاتي شدن ممهور به مهر مهدي شدن است

 وظهور آن در حضرت درگاه الوهي،

همه اش مناجات مضطرين براي آمدن اوست.

گمانت چيست از آنكه حج را با مدينه يا به مدينه مي آويزانند

چون معناي كعبه همه اش در خاك بقيع مدينه به تعبير نشسته است.

ره به تركستان مبر حاجي كه ميقات طواف

هفت عمر بر گرد خالش گشتن است

http://www.m-narjes.org/adabi/matne%20adabi/adabi7.htm

شنبه 22/2/1386 - 14:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته