• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 343
تعداد نظرات : 8
زمان آخرین مطلب : 3639روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

بهتر است این مواد غذایی را نخورید!!
برای کاهش آمار بیماری‌های قابل پیشگیری باید از خوردن 7 مواد غذایی صرف نظر کرده و در عوض جایگزین‌های سالم را برای کاهش خطرات سلامتی دنبال کرد.

امریکا به عنوان ثروتمندترین کشور جهان بیش از دو برابر سرانه دولت را صرف بهداشت و درمان می‌کند اما هنوز میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری در آن به طور چشمگیری بالا است.
یکی از دلایل این مسأله استفاده از شیوه‌های درمانی پیشرفته و پرهزینه و به‌کار نگرفتن استراتژی‌های پیشگیری برای در امان ماندن از مشکلات بهداشتی و سلامتی است.
شاید به همین خاطر است که بسیاری از امریکایی‌ها به خاطر عادت‌های ناسالم شیوه زندگی به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و آلزایمر و سایر بیماری‌ها دچار می‌شوند.
«دکتر الین هیگینز» در این ارتباط به روزنامه نیوز مکس هلث گفت: شیوه زندگی مانند الگوهای تغذیه‌ای ناسالم و نامناسب و ورزش نکردن باعث بیش از 80-70 درصد از بیماری‌ها می‌شود. این متخصص تغذیه و سلامت برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها خوردن 7 ماده غذایی زیر را منع می‌کند.دکتر هیگینز می‌گوید ایالات متحده حدود دو سوم از دارو را در کل دنیا مصرف می‌کند و رتبه 35 را به لحاظ امید به زندگی دارد.برای کاهش آمار بیماری‌های قابل پیشگیری باید از خوردن 7 مواد غذایی صرف نظر کرده و در عوض جایگزین‌های سالم را برای کاهش خطرات سلامتی دنبال کرد.

رب گوجه فرنگی در قوطی‌های حلبی
قوطی‌های حلبی شامل ماده شیمیایی به نام «بیس فنول‌ای» هستند این ماده شیمیایی یک استروژن مصنوعی است که باعث ایجاد مشکلات مربوط به تولید مثل،بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی می‌شود.بیس فنول موجود در قوطی حلبی با اسیدیتیه گوجه فرنگی ترکیب شده و وارد بدن می‌شود و بدین ترتیب باعث ایجاد مشکلاتی بویژه در سیستم تولید مثل می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند رب گوجه فرنگی را در بطری‌های شیشه‌ای تهیه کنید زیرا فواید گوجه فرنگی به لحاظ دارا بودن لیکوپن که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند و باعث افزایش سلامت بدن می‌شود برای هیچ کسی ناشناخته نیست.

گوشت گاوهایی که از ذرت یا سویا تغذیه کرده‌اند
گوشت دام هایی که با ذرت و سویا تغذیه می‌کنند مواد مغذی کمتری دارند. دکتر هیگینز گوشت گاو علفخوار را توصیه می‌کند.
یک مطالعه اخیر که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده و دانشگاه کلمسون انجام شد نشان داده گاوهایی که از علفزارها تغذیه می‌کنند گوشت شان حاوی بتاکاروتن، ویتامین‌ای، اسیدهای چرب امگا 3، اسید لینولئیک، کلسیم، منیزیم و پتاسیم بالاتری نسبت به دام‌هایی است که از ذرت و سویا تغذیه می‌کنند. در واقع گوشت‌هایی که محصول دام‌هایی با مدل تغذیه‌ای ذرت و سویا هستند مزایای چندانی نداشته و مواد مغذی بدن را تأمین نمی‌کنند.

پاپ کورن‌هایی که در مایکروویو تهیه می‌شوند
با توجه به پژوهش‌های دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس، مواد شیمیایی از جمله اسید «پرفلوروکتانوئیک» در رزین پوشش کیسه‌های پاپ کورن مخصوص مایکروویو باعث ناباروری می‌شوند. پژوهش‌های صورت گرفته روی گونه‌های آزمایشگاهی نشان داد این مواد اسیدی با آسیب‌های کبد، بیضه و سرطان پانکراس ارتباط دارد.
بو دادن دانه‌های ذرت به روش قدیمی هر چند از مد افتاده و زمان بر است اما جایگزین سالمی بوده و باعث حفظ سلامتی می‌شود. دکتر هیگینز می‌گوید: ذرت بو داده معمولاً یکی از تنقلات مورد علاقه کودکان است و والدین باید از دادن پاپ کورن‌های تهیه شده در مایکروویو به کودکان جداً پرهیز کنند.

سیب زمینی غیر ارگانیک
ریشه سبزیجات آفت کش‌ها،علف کش‌ها و قارچ کش‌هایی که توسط کشاورزان برای رشد استفاده می‌شوند را جذب می‌کنند و این مواد شیمیایی به آسانی توسط شست‌و‌شو حذف نمی‌شوند. به همین خاطر ارزش غذایی سیب زمینی‌های ارگانیک بالاتر است. از طرفی یکی از تدابیر برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به جای صرف هزینه‌های درمانی زیاد تولید محصولات کشاورزی ارگانیک است.

ماهی‌های آزادپرورشی
مطالعات نشان می‌دهد ماهی‌های پرورشی از غذاهایی تغذیه می‌کنند که سرطان زا هستند مانند دیوکسین، پستیسید و پی‌سی‌بی.
ماهی‌های قزل آلای موجود در آب رودخانه‌ها جایگزین بهتری هستند و منبع پروتئین‌های کم چربی هستند که باعث تقویت قلب می‌شوند.

شیر تولید شده با هورمون‌های مصنوعی
هورمون‌های رشد نوترکیب که برای افزایش تولید شیر در دام‌ها به کار می‌روند، بسیار خطرناک هستند. محققان می‌گویند این هورمون‌ها عفونت پستان را افزایش داده و منجربه تشکیل سطح بالای هورمونی به نام فاکتور رشد شبه انسولین شده و سرطان پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

سیب‌های غیرارگانیک
سیب میوه ای است که نسبت به سایر گونه‌ها از مواد شیمیایی بیشتری برای حفظ آن از آفت‌های بیماری زا استفاده می‌شود.
اگرچه می‌گویند باقی مانده مواد شیمیایی اسپری شده بر روی سیب بی‌خطر است اما مطالعات نشان می‌دهند نرخ ابتلا به سرطان در کارگران مزرعه که درختان سیب را سم پاشی می‌کنند، بالا است.دکتر هیگینز توصیه می‌کند؛ از خرید سیب‌های ارگانیک مطمئن شوید و در غیر این‌صورت هرگز سیب‌ها را با پوست و بدون شست‌و‌شو استفاده نکنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه ایران
جمعه 19/2/1393 - 12:20
آشپزی و شیرینی پزی

کیک ها و دسرهای مخصوص روز پدر
در زیر نمونه هایی از این ایده ها را که بسیار آسان و در عین حال زیبا می باشند و یک راه بسیار مناسب برای نشان دادن علاقه اتان به پدر می باشد را برایتان آورده ایم .

یکی از بهترین هدیه های روز پدر شیرین کردم کام او در این روز می باشد که این کار با انواع کیک ها و دسرهای خوشمزه ای که خودتان درست کرده اید می توانید انجام دهید .در زیر نمونه هایی از این ایده ها را که بسیار آسان و در عین حال زیبا می باشند و یک راه بسیار مناسب برای نشان دادن علاقه اتان به پدر می باشد را برایتان آورده ایم .

کیک توپ گلف 
در ابتدا یک کیک شکلاتی سنتی به همان روش هایی که می دانیم درست کرده و سپس با مواد طعم دهنده ی غذایی که به رنگ سبز باشد روی آن را سبز می کنیم و بعد یک توپ سفید گلف را روی یک پایه زده و آن را وسط کیک فرو می بریم و در نهایت روی این توپ گلف روز پدر را با پیامی زیبا تبریک می گوییم .آن را در این روز به پدر هدیه می دهیم و او را بسیار هیجان زده می کنیم.

 
کیک به شکل دستکش بیس بال
این کوکی ها در کنار هم یک دستکش بیس بال را درست کرده اند و طعم وانیلی دارد و خامه ی سفیدی که وسط آن قرار دارد در واقع همان کف دستکش می باشد و خامه های قرمز هم دوخت های دستکش می باشند .

 
کوکی های قلبی 
کوکی های ساده و دایره ای شکلی را درست کرده و روی آن حروف زیبایی از نام پدر را حک کرده و یا اینکه اشکالی به مانند قلب های زیبا در می آوریم و داخل آنها را با انواع شکرهای رنگی و طعم دهنده ی های غذایی و رنگی پر می کنیم.

 
کیک قایق بادبانی برای روز پدر
اگر پدرتان بادبان را دوست دارد، این کیک بسیار مناسب برای روز پدر و هدیه دادن به او می باشد .دایره های ریزی که از پودر های شکری می باشند و رنگی هستند دورتادور قایق قرار می گیرند و خود کیک هم به صورت آبی رنگ می باشد که نشان دهنده ی همان دریا باشد و در نهایت به این زیبایی این کیک درست می شود .

 
کیکی به شکل ماشین مسابقه
این ماشین فوق العاده زیبا ، با چرخ های زیبایی که دارد و آب نبات های ریز رنگی که شکری بوده و روی آن چسبانده شده است می تواند تمامی پدرها و مخصوصا پدرهای جوان را بسیار هیجان زده کند .

 
کیک روز پدر به شکل پیراهن و کراوات 
هدیه دادن و درست کردن این مدل کیک در روز پدر چقدر می تواند هر پدری را خوشحال کند !!کیکی که به صورت مستطیلی و بسیار ساده در ابتدا درست شده است و شکلات روی آن باعث شده است که به رنگ یکدست قهوه ای درآید و در نهایت جای یقه و جیب را با یک تکه کاکائوی برجسته نشان داده و برای کراوات هم از شکلات ذوب شده ی سفید رنگ و طعم دهنده های غذایی در رنگ دیگری مانند قرمز استفاده کرده ایم و آن را نشان داده ایم .

 
کیک بولینگ برای روز پدر
این کیک به صورت توپ بازی بولینگ می باشد که مطمئنا بازی مورد علاقه ی بسیاری از پدرها می باشد . کیک وانیلی و خامه ای سفید رنگ را به شکل دسته درآورده و سپس یک توپ کاکائویی روی آن قرار داده و در نهایت سه دایره ی شکری سفید رنگ روی ان قرار می دهیم و پائین دسته را با کمک طعم دهنده ی قرمزی که با کره آن را مخلوط کرده ایم و داخل کیسه ای ریخته و آن را سوراخ می کنیم و سه خط راه راه می اندازیم.

 
کیک فوتبال آمریکایی برای روز پدر
این مدل کیک شکلاتی بسیار مناسب برای هدیه دادن از سوی پسرهایی می باشد که بسیار عاشق فوتبال بوده و این را تهیه کرده و پدرشان می دهند.

 
کیک ورزشی برای پدر
در این مدل کیک انواع توپ های ورزشی را به صورت زیبایی در روی هم قرار داده ایم و هر کدام از این توپ های ریز بیس بال و بسکتبال و ... را داخل ظرف های کوچکی قرار می دهیم .دورتادور این کیک های کوچک را با طعم دهنده های سبز رنگی که شکری می باشند تزئین می کنیم .

 

جمعه 19/2/1393 - 12:19
آشپزی و شیرینی پزی
 این کوکی ها در کنار هم یک دستکش بیس بال را درست کرده اند و طعم وانیلی دارد و خامه ی سفیدی که وسط آن قرار دارد در واقع همان کف دستکش می باشد و خامه های قرمز هم دوخت های دستکش می باشند .
جمعه 19/2/1393 - 12:17
آشپزی و شیرینی پزی
 در ابتدا یک کیک شکلاتی سنتی به همان روش هایی که می دانیم درست کرده و سپس با مواد طعم دهنده ی غذایی که به رنگ سبز باشد روی آن را سبز می کنیم و بعد یک توپ سفید گلف را روی یک پایه زده و آن را وسط کیک فرو می بریم و در نهایت روی این توپ گلف روز پدر را با پیامی زیبا تبریک می گوییم .آن را در این روز به پدر هدیه می دهیم و او را بسیار هیجان زده می کنیم.
جمعه 19/2/1393 - 12:16
کامپیوتر و اینترنت
320

۱۰ نکته برای حفظ امنیت کودکان در اینترنت
قبل از اینکه به کودکانتان اجازه دهید که بدون نظارت شما به اینترنت متصل شوند، یک سری از قوانین باید تعیین شوند.

اینترنت می تواند مکانی گسترده برای کودکان باشد تا بیاموزند، سرگرم شوند، با دوستان مدرسه ای گپ بزنند، و با آسودگی خیال به مکاشفه بپردازند. اما درست همانند دنیای واقعی، وب هم می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از اینکه به کودکانتان اجازه دهید که بدون نظارت شما به اینترنت متصل شوند، یک سری از قوانین باید تعیین شوند.
 
اگر نمی دانید که از کجا آغاز کنید، در اینجا چندین ایده در مورد چیزهایی که باید با کودکانتان بحث کنید تا به آنها در مورد استفاده ایمن تر از اینترنت بیاموزید، آورده شده است:
 
1 - کودکانتان را تشویق کنید که تجارب اینترنتی خود را با شما سهیم شوند. همراه با کودکانتان از اینترنت لذت ببرید.
 
2 - به فرزندانتان بیاموزید که به غرایز خود اعتماد کنند. اگر در مورد چیزی احساس ناخوشایندی دارند، باید به شما درباره آن بگویند.
 
3 - اگر فرزندانتان به اتاق های گفتگو سر می زنند، از برنامه های پیام رسان فوری و بازی های ویدویی آنلاین استفاده می کنند، یا فعالیت های دیگری که به نامی برای مشخص کردن خودشان نیاز است، انجام می دهند، به آنها در انتخاب این نام کمک کنید و مطمئن شوید که این نام باعث افشاء هیچ اطلاعات شخصی درموردشان نمی شود.
 
4 - به فرزندانتان تأکید کنید که هرگز آدرستان، شماره تلفن یا سایر اطلاعات شخصی شامل جایی که به مدرسه می روند یا جایی که دوست دارند بازی کنند را ارسال نکنند.
 
5 - به کودکان بیاموزید که تفاوت بین درست و غلط در اینترنت همانی است که در دنیای واقعی وجود دارد.
 
6 - به کودکان بیاموزید که چگونه به دیگر استفاده کنندگان از اینترنت، احترام بگذارند. مطمئن شوید که آنها می دانند قواعد رفتار خوب فقط به دلیل اینکه پشت کامپیوتر هستند، تغییر نمی کند.
 
7 - به فرزندان تأکید کنید که به دارایی های دیگر کاربران احترام بگذارند. برایشان توضیح دهید که کپی های غیرقانونی از کارهای دیگران – مانند موسیقی، بازیهای تصویری و سایر برنامه ها- مانند دزدیدن آنان از یک فروشگاه است.
 
8 - به کودکان بگویید که هرگز نباید دوستان اینترنتی خود را شخصاً ملاقات کنند. توضیح دهید که دوستان اینترنتی ممکن است همانی که خود می گویند، نباشند.
 
9 - به کودکانتان بیاموزید که هرچه که می خوانند و می بینند، صحیح نیست. آنها را تشویق کنید که در مورد صحت مطالب اینترنت از شما سؤال کنند.
 
10 - فعالیت های اینترنتی کودکان خود را با نرم افزارهای پیشرفته کنترل کنید. کنترل های اینچنینی می توانند به شما در تصفیه کردن محتویات مضر، آگاهی از سایت هایی که کودکانتان سر می زنند و فهمیدن آنچه انجام می دهند، کمک کنند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : shahrzadpress.com
جمعه 19/2/1393 - 12:15
پوست و مو
1687

3 ماسک معجزه گر با پوست هندوانه
این بار وقتی این میوه را می خورید ، بخشی را نیز برای یک ماسک طبیعی و تازه کننده پوست نگه دارید.

هندوانه با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و ویتامین A و C یکی از گزینه های سالم و بسیار مفید برای مراقبت و جوانسازی پوست است. پس این بار وقتی این میوه را می خورید ، بخشی را نیز برای یک ماسک طبیعی و تازه کننده پوست نگه دارید.

ماسک پاک کننده
1 - 2 فنجان هندوانه (بدون هسته)
2 - کاسه تمیز
دو فنجان هندوانه را داخل کاسه ریخته با استفاده از چنگال آن را له کنید. دراز کشیده و آن را روی پوست تمیز بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست باقی بماند. به صورت حرکات دورانی به آرامی سراسر پوست را با آن تمیز کنید. اسیدهای طبیعی میوه هندوانه همچنین قادر به لایه برداری هستند. ماسک را با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک مرطوب کننده
1 - 1/2 فنجان هندوانه (بدون هسته)
2 - 1/4 فنجان انبه
3 - 1/2 فنجان موز
4 - 2 قاشق چای خوری شیر خالص (چربی یا آب آن گرفته نشده باشد)
5 - کاسه تمیز

در یک کاسه تمیز با استفاده از چنگال از تمام مواد را خرد کنید تا شکل خمیر درآید. می توانید از مخلوط کن نیز استفاده کنید ولی نباید زیاد آن ها را میکس کنید تا جایی که تبدیل به آب روان شود! اگر خمیر زیاد سفت بود می توانید شیر بیشتر و اگر خیلی رقیق بود می توانید موز بیشتری به آن اضافه کنید. بر روی صورت تمیز یک لایه نازک از آن را زده و بگذارید 15 الی 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک درخشان کننده
1 - 1 فنجان هندوانه (بدون هسته)
2 - 1/2 موز رسیده
3 - 1/2 فنجان ماست ساده
4 - کاسه تمیز

در یک کاسه تمیز با چنگال مواد را با هم ترکیب کرده تا شکل خمیر در آیند. همان طور که در بالا ذکر شد از مخلوط کن نیز می توان استفاده کرد به شرطی که مواد آبکی نشود. اگر خمیر سفت شد می توانید به آن مقداری آب اضافه کنید و اگر بسیار رقیق بود می توانید به آن ماست بیشتری بزنید. ماسک را داخل یک ظرف تمیز ریخته و به مدت حداقل 1 ساعت بگذارید در یخچال بماند. سپس لایه نازکی از آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید. با آب سرد صورت آبکشی کنید.

نکته :
مانند تمام دستورالعمل های خانگی و... اگر تاکنون استفاده نکردید، در قسمت کوچکی از پوست آن را تست کنید تا در صورت بروز آلرژی متوجه شوید.

جمعه 19/2/1393 - 12:14
آشپزی و شیرینی پزی

طرز تهیه کوردن بلو، غذایی فرانسوی
کوردن بلو غذایی با اصلیت فرانسوی که بسیار لذید بوده و به مرور در مصرف غذایی ایرانیان نیز جایگاه خود را پیدا نموده است.


مواد لازم :
فیله گوساله : 4 تکه
پنیر گودا : 2 ورقه
کالباس : 2 ورقه
آرد سوخاری : نیم پیمانه
آرد سفید : نیم پیمانه
تخم‌مرغ : 2 عدد
روغن مایع : نیم پیمانه

طرز تهیه :
1 - فیله‌های گوساله را درون یک کیسه فریزر قرار داده  و با پشت چاقو روی گوشت‌ها می­کوبیم تا کمی له شود.

 2 - یک تکه کالباس و یک تکه پنیر گودا را به میزان دو سانتی متر کوچکتر از لبه­های گوشت برش داده و روی گوشت قرار می­دهیم.

3 - لبه‌های گوشت روی هم قرار میدهیم و فشار می­دهیم تا خوب بهم چسبیده و بین شان فاصله نماند.

4 - در ظرفی جداگانه آرد و آرد سوخاری با مخلوط کرده و سپس تخم مرغ را نیز اضافه نموده و خوب هم می­زنیم.

5 - روغن را درون ماهی­تابه ریخته و روی حرارت قرار می­دهیم تا داغ شود.

6 - کوردن بلو را درون ظرف مخلوط آرد و تخم مرغ  غلطانده و سپس کوردن بلو را درون ماهی­تابه می­گذاریم تا سرخ شود.

نکات :
1 - برای مطلوبتر کردن طعم کوردن بلو می­توان بجای روغن از کره استفاده نمود.

2 - هنگام له کرن فیله ها بوسیله چاقو مراقب باشید که گوشت­ها سوراخ نشوند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : ketabashpazi.blogfa.com
جمعه 19/2/1393 - 12:10
اطلاعات دارویی و پزشکی
100
3 اشتباه بزرگ که تمام انسان ها مرتکب می شوند
خطاهای حک شده در شیوه اندیشیدن ما بر روی تمامی تصمیمات زندگی ما از نوع لباسی که می پوشیم تا قضاوت های فردی ما نسبت به شخصیت دیگران تا تصمیم مان برای شرکت در انتخابِ مدیران سیاسی جامعه تاثیر می گذارد.

انسان ذاتا موجود منطقی نیست چون به ناچار،  زود تصمیم  گرفتن شرط مهم برای زندگی بوده است. افکار و معیارهایی که فقط  ما را زنده نگه دارد همواره بر  اساس تصمیم درست و سودمند
در دراز مدت برتری داشته است. برای همین مغز بشر طوری تحول یافته است که ناخواسته و ضرورتا خطاکار باشد.
با وجود آنکه ضرورت های که ما را وا می داشت به سرعت و به ناچار تصمیمات غیرمنطقی بگیریم کمتر شده اند ولی در طی دهها هزار سال، تبدیلِ نقیصه فوق به یک عمل ذاتی و خودکار سبب شد تا ما همواره چوبِ پیش فرض های غلطِ شعور مان را بخوریم.
خطاهای حک شده در شیوه اندیشیدن ما بر روی تمامی تصمیمات زندگی ما از نوع لباسی که می پوشیم تا قضاوت های فردی ما نسبت به شخصیت دیگران تا تصمیم مان برای شرکت در انتخابِ مدیران سیاسی جامعه تاثیر می گذارد. ما هرگز نمی توانیم این خطاها را به کنترل کامل در آوریم ولی دانستن آنها فقط شاید از درجه تخریب آنها بکاهد.

1 - ناتوانی در جلوگیری از ضرر بیشتر  Sunk Cost Fallacy
ضرب المثل معروف خودمان که هشدار می دهد « ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است» درکی است تجربی که ما به آن رسیده ایم. درکی که در واقعیت، عمل کردن به آن دشوار است. از دانشجویی که سالها زمان و پول صرف تحصیل در رشته ایی کرده که در بین راه فهمیده است نه تنها علاقه ایی به آن ندارد بلکه از آن متنفر است ولی همچنان ادامه می دهد تا عمل ساده رفتن به رستورانی گران که غذای بدی هم آوردند ولی برای آنکه جلو ضرر را بگیریم تا آخرین لقمه آن را می خوریم و هزاران تصمیم مثلاً منطقی که اتخاذ می کنیم و ادامه آن باعث ضرر است ولی فکر می کنیم خود عملِ تداوم، از ضرر خواهد کاست.

2 - تکیه به اولین اطلاعات به دست آمده Anchoring
برنده جایزه نوبل، روانشناس امریکایی Daniel Kahneman و Amos Tversky برای نشان دادن این خطای ذاتی بشر دست به یک تحقیق تجربی زدند تا نشان دهند چگونه ذهن خطاکار بشر بر اساس دریافت داده های اولیه، بدون دقت لازم، به طور خودکار، افکارش را سمت و سو می دهد.
آنها با درست کردن یک چرخ « شانسی» که اعدادِ صفر تا صد بر روی آن نوشته شده بود ولی طوری تنظیم شده بود که فقط بر روی دو عدد ۱۰ و ۶۵ می ایستاد توانستند تصویر دقیقی از این خطای مداوم بشری به دست دهند. آنها سپس، از شرکت کنندگان که نمی دانستند چرخ شانسی همیشه فقط بر روی یکی از دو عدد موجود در بین ۱۰۰ عدد خواهد ایستاد سئوالاتی را مطرح می کردند.
روانشناسان فوق از شرکت کنندگان در سنجش می خواستند تا بر اساس عددی که به دست آوردند به این سئوال پاسخ دهند که آیا « تعداد کشورهای افریقایی سازمان ملل بیشتر از عددی است که با گردش چرخ شانسی به دست اورده اند یا کمتر؟»
همه شرکت کنندگانی که عددِ گردونه برای شان بر روی ۱۰ ایستاد حدس  ناخودآگاه ( و خطاکارانه) شان این بود که کشورهای افریقایی حدود ۲۵ درصد اعضای سازمان ملل را تشکیل می دهند و همه کسانی که به عدد ۶۵ در چرخ شانسی دست یافتند تعداد کشورهای افریقایی را ۴۵ درصد تخمین زده اند.
دکتر Daniel Kahneman در کتابش « فکر کردن، سریع و آهسته» در باره این خطای عمومی می گوید: « چرخ شانسی قاعدتاً نمی تواند اطلاعات درستی برای یک تصمیم منطقی ارائه دهد ولی چون بشر ناخودآگاه تحت تاثیر سریعِ اطلاعات اولیه ایی است که به دست آورده  و معمولاً غلط و ناکافی، به اندیشه و تصمیم  اشتباه تن می دهد.»

3 - برای من اتفاق نخواهد افتاد  Optimism Bias
افراد به طور غریزی فکر می کنند که اتفاق بد نصیب انها نخواهد شد. همه افرادی که به منطقه جنگی اعزام می شوند با آنکه شانس خطر را بیشتر می دانند ولی فکر می کنند خودشان در معرض ریسک کمتری خواهند بود. درست مثل همه هزاران راننده ایی که هر روز در تمام کشورهای دنیا جانشان را دتصادفات از دست می دهند. همین خطای همیشگی است که سیگاری ها را با منطق بسیار فردی که در حقیقت جهلی خوشبینانه است وا می دارد که به کشیدن سیگار با وجود خطرات حتمی ابتلا به سرطان و بسیاری عادت ها که سلامتشان را به خطر می اندازد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : hidoctor.ir
جمعه 19/2/1393 - 12:9
تغذیه و تناسب اندام

5 غذایی که خنگ تان می کند
برخی از خوراکی ها کارایی مغز را تحت تاثیر قرار داده آن را افزایش یا کاهش می دهند. در ادامه با 5 غذای خنگ کننده آشنا می شوید.

هوش و استعداد ذاتی است و نمی توان باهوش تر شد. اما برخی از خوراکی ها کارایی مغز را تحت تاثیر قرار داده آن را افزایش یا کاهش می دهند.
در ادامه با 5 غذای خنگ کننده آشنا می شوید.

1 - آدامس
تعداد زیادی از دانشمندان باور دارند جویدن آدامس در برخی شرایط کارآیی مغز را کاهش می دهد. نتایج پژوهش ها نشان می دهند جویدن آدامس به تمرکز و دقت کردن نیاز دارد و به پروسه ثبت داده ها و اطلاعات در مغز آسیب می زند. 

2- چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا
نتیجه بررسی ها بر روی چهار هزار کودک نشان می دهند کودکان سه ساله ای که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی غذاهای آماده مانند چیپس، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد ضریب هوشی کمتری دارند. پژوهشگران تاکید می کنند مصرف غذاهای مفید برای رشد و پرورش مغز در دوران کودکی ضروری است. برای رسیدن به این هدف باید پشتکار داشته باشید. زود مایوس نشوید. یادتان باشید، باید کودکان را بارها و بارها به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید. 

3 - کره
اگر رژیم غذایی تان سرشار از چربی های اشباع باشد، عملکرد مغزتان کاهش می یابد. نیتجه پژوهش های محققان دانشگاه هاروارد پس از بررسی چهار ساله بر روی شش هزار زن دریافتند، افرادی که رژیم غذایی شان سرشار از چربی های اشباع داشت، در آزمون های تست هوش و حافظه نتایج ضعیفی کسب کردند. نیازی به حذف کامل این مواد غذایی نیست. وجود مقادیر اندک این نوع چربی ها در رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمی کند. بهتر است از نمونه های کم چرب تر فرآورده های حیوانی مانند پنیر، ماست و شیر استفاده کرده و مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را متوقف کنید. 

جمعه 19/2/1393 - 12:8
قرآن

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 3 سوره فرقان
وَاتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ ءَالِهَةً لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَهُمْ یُخْلَقُونَ وَلاَ یَمْلِکُونَ لاَِنفُسِهِمْ ضَرّاً وَلاَ نَفْعاً وَلاَ یَمْلِکُونَ مَوْتاً وَلاَ حَیَوةً وَ لاَ نُشُوراً
 (مشرکان) به جای او خدایانی گرفتند که هیچ چیز نمی آفرینند، ولی خود آفریده شده اند. (این معبودهای دروغین حتّی) مالک هیچ گونه ضرر و نفعی برای خود نیستند و (برای دیگران) اختیار مرگ و حیات و قیامت را ندارند.


* خداگرایی، فطری است و اگر کسی خدای یکتا را رها کند، سراغ خدایان دروغین می رود. (واتّخذوا من دونه الهة)

* با مشرکین نیز مستدل سخن بگویید. (لایخلقون ... لایملکون) حیوان، نفعی را به خود می رساند و شرّی را از خود دور می کند، امّا بت ها بر هیچ یک از این دو قدرت ندارند و از حیوان هم کمترند.
* دلیل بندگی انسان، قدرت خداوند بر حلّ مشکلات و بازشدن گره های اوست و بت ها فاقد این آثارند. (لایملکون)

* کسی که از خود ضرری را دفع نکند و برای خود نفعی را جلب نکند، برای دیگران حتماً کاری نخواهد کرد. (لانفسهم)
* دفع ضرر، بر جلب منفعت مقدّم است. («لایَملکون لانفسهم ضَرّاً» که دفع ضرر است بر «و لا نَفعا» که جلب منفعت است، مقدّم شده است.)
* کار انسان، یا باید با هدف دنیوی همراه باشد، یا با هدف اُخروی و بت ها در هیچ یک کارایی ندارند. (و لا حیاة و لا نشورا)
جمعه 19/2/1393 - 12:3
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته