دانستنی های علمی
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
خبرگزاری فارس بازدید:
۶
نویزایندیوس آسیبی است که به صورت تدریجی به گوش وارد میشود...
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اگر میزان صدای هدفون زیاد باشد و
افراد به طور مداوم و پشت سر هم از هدفون استفاده کنند، وزوز و سنگینی گوش
در کمین آنهاست که در مراحل پیشرفته میتواند به عدم تحمل صدا بینجامد.
ابراهیم
رزمپا اظهار داشت: آسیبهای صوتی به گوش به دو دسته تقسیم میشوند؛ دسته
اول که ترومای صوتی نام دارند، صداهایی هستند که به صورت ناگهانی و شدید و
در فرکانسهای بالاتر از ۲ هزار به گوش وارد شده و میتواند به کری کامل
گوش نیز بیانجامد. این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: این ترومای صوتی
میتواند در میدان تیراندازی رخ دهد یا به علت بروز موج انفجار و صدای ترقه
ایجاد شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
تصریح کرد: نویزایندیوس آسیبی است که به صورت تدریجی به گوش وارد میشود و
حاصل سر و صدای موجود در کارخانهها با فرکانس ۴ هزار و همچنین استفاده
ناصحیح از هدفون است.
عضو هیئت علمی انجمن
راینولوژوی ایران ادامه داد: طبق قانون کار در محیطی که شدت صدا بین ۸۰ تا
۹۰ دسیبل باشد افراد نمیتوانند بیش از ۸ ساعت کار کند چرا که در غیر این
صورت به گوش آسیب میرسد و اگر شدت بیشتر شود باید به موازات آن میزان تماس
صدا با گوش کمتر شود و در کنار آن از اقدامات محافظتی گوش نیز استفاده
شود. این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: هر چقدر میزان زمان و تماس صوت با
گوش بیشتر باشد به تبع آن مشکلات بیشتری برای گوش حادث میشود همچنین فواصل
زمانی استفاده نیز مهم است و باید در فواصل زمانی استراحت نیز گنجانده
شود. رزمپا تصریح کرد: اگر استفاده و تماس صوتی گوش محدود نشود و زمان
استفاده بیشتر شود میتواند باعث کاهش شنوایی عصبی گوش شود که این آسیب
بیشتر در فرکانس ۴ هزار رخ میدهد که اگر زمان بگذرد فرکانسهای بالا و
پایینتر از ۴ هزار نیز آسیب دهنده میشوند.
استاد
دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین علامت آسیب به گوش را وزوز گوش دانست و
افزود: اگر مدت زمان استفاده بیشتر شود میتواند در مراحل پیشرفته به
سنگینی گوش منجر شده و در مراحل بعدی حتی به عدم تحمل صدا بیانجامد.
این
عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران به افرادی که از هدفون استفاده
میکنند توصیه کرد: افراد دقت داشته باشند که میزان صدای هدفون کم باشد؛
مدت استفاده از هدفون محدود باشد و به طور مداوم و پشت سر هم از هدفون
استفاده نکنند و البته به فواصل زمانی خاصی با نوار گوش یا مراجعه به متخصص
گوش، حلق و بینی سلامت گوش خود را چک کنند.
دوشنبه 22/2/1393 - 22:6
نوشیدنی و دسرها
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
خبرگزاری فارس بازدید:
۵
مصرف نعنای تازه میزان خارش و درد ناشی از آن را کاهش میدهد.
یک متخصص طب سنتی برای درمان آلرژی و خارش فصل بهار، مصرف نعنای تازه،
کاهو و خاکشیر را توصیه کرد و گفت: برای جلوگیری از حساسیت بهاری باید از
خوردن ادویه و غذاهای با طبع گرم پرهیز کرد.
علی
حسینی گفت: برای درمان خارش و حساسیتهای پوستی که در فصل بهار بیشتر
میشود بهتر است الگوی تغذیه اصلاح شود چرا که حتی نوع لباس، غذا، ورزش،
میزان خواب و بیداری و همچنین استرس در این موضوع اثر دارد.
وی مصرف
جوششیرین، روغن نارگیل، آب لیمو و نعنای تازه را توصیه کرد و گفت: برای
جلوگیری از حساسیت فصلی باید از مصرف غذاهای پرادویه و غذاهای با طبع گرم
پرهیز کرد. این متخصص طب سنتی ادامه داد مصرف سبزیجات تازه، سبوس گندم، نان
سبوسدار، انواع آش، مصرف کاهو و خاکشیر نیز برای کاهش خارش بهاری توصیه
میشوند.
حسینی ادامه داد: مصرف نعنای تازه
میزان خارش و درد ناشی از آن را کاهش میدهد از طرفی مصرف روغن نارگیل و آب
لیمو نیز از التهاب و خارش میکاهد چرا که خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی
دارند.
وی استفاده از جوششیرین را برای رفع
خارش پوستی توصیه کرد و گفت: پوشیدن لباس نخی و نرم، قرارگرفتن در محیط با
دمای متعادل از ابتلا به حساسیت فصلی جلوگیری می کند.
دوشنبه 22/2/1393 - 22:4
اطلاعات دارویی و پزشکی
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه خراسان بازدید:
۲۷
سرفه موقعی رخ می دهد که ویروس، باکتری، گرد و خاک، گرده یا مواد دیگر
به پایانه عصبی در مجرای هوا بین ریه و گلو وارد و باعث تحریک آن شود.
سرفه باعث پاکسازی مجراهای تنفسی می شود.
سرفه موقعی رخ می دهد که ویروس، باکتری، گرد و خاک، گرده یا مواد دیگر
به پایانه عصبی در مجرای هوا بین ریه و گلو وارد و باعث تحریک آن شود.
سرفه باعث پاکسازی مجراهای تنفسی می شود.
سرعت سرفه می تواند به حدود ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و هوای تولید شده، تا سه چهارم یک شیشه نوشابه ۲ لیتری را پر کند.
این
هوا که هنگام سرفه کردن از دهان بیرون می آید، حاوی حدود ۳ هزار قطره بزاق
است. به نقل از سایت «نیوزویک» سرفه های مزمن می تواند علایم یک بیماری
جدی باشد اما اغلب مردم به آن توجه نمی کنند.
عوارض
جانبی مانند درد سینه، خستگی مفرط و بی اختیاری ادرار ممکن است در پی سرفه
کردن ایجاد شود. سرفه مداوم علاوه بر پخش کردن میکروب، آرامش فرد و
خانواده را مختل می کند. به گفته کارشناسان، بیشتر داروهای OTC در درمان
سرفه، بی اثر است، اما درمان های طبیعی می تواند موثر واقع شود.
عسل:
ادله علمی نشان می دهد، عسل در درمان سرفه و گلو درد موثر است. می توانید
آن را خالی یا به صورت مخلوط شده با آب لیمو مصرف کنید.
دمنوش
آویشن: در کشور آلمان، آویشن به عنوان گیاهی موثر در درمان سرفه، برونشیت و
سیاه سرفه شناخته شده است. برگ های این گیاه غنی از ترکیب آرام کننده است
که نای و عضله «ایلیو» را آرام می کند و التهاب را نیز کاهش می دهد.
حمام:قرار
گرفتن در بخار آب یکی از بهترین راهکارهای رفع سرفه است. بخار، لوله جریان
هوا را نرم می کند و گرفتگی سینوس و خلط را در ریه و گلو برطرف می کند.
توجه داشته باشید، بخار سرفه های ناشی از آسم را تشدید می کند.
فلفل
سیاه و چای عسل:برای رفع سرفه های مرطوب، چای فلفل سیاه و عسل بخورید زیرا
فلفل سیاه باعث تحریک گردش خون و جریان مخاط می شود و عسل نیز تسکین دهنده
طبیعی سرفه است. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق مربا خوری فلفل سیاه تازه
آسیاب شده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید
دم بکشد.
مصرف مایعات:مصرف هر نوع مایعاتی باعث رقیق شدن مخاط می شود که غشاء بینی را مرطوب نگه می دارد. این روش سرفه را کاهش می دهد.
قطره سرفه: قطره های منتول سرفه، پشت گلو را بی حس می کند تا سرفه کنترل شود.
لیمو ترش بخورید:مقداری نمک و فلفل سیاه روی لیمو بریزید و بمکید.
شیرین
بیان:از ریشه شیرین بیان، برای رفع سرفه استفاده می شود. شیرین بیان برای
تسکین ناراحتی گلو و کاهش سرفه موثر است. کافی است، حدود ۲۸ گرم آب نبات
شیرین بیان را در یک لیوان آب قرار دهید و جرعه جرعه بنوشید.
زنجبیل:
این گیاه ریشه ای قدرت زیادی دارد. در کشورهای شرق، از زنجبیل برای رفع
علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود زیرا خاصیت آنتی هیستامین و
خلط آور دارد. دمنوش آن را با کمی عسل و لیمو مصرف کنید.
دوشنبه 22/2/1393 - 22:2
ریزه کاری های خانه داری
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه خراسان بازدید:
۱
نخود سبز
کد
L183414
برای پختن نخودسبز که ماده غذایی بسیار خوشمزه ای است، آن را با کمی
روغن، پیاز و چند برگ کاهوی تازه، مخلوط کنید و حرارت دهید. برگ کاهو آب
زیادی دارد و پختن نخود با آب برگ کاهو بسیار خوشمزه و گوارا خواهد بود.
برای پختن نخودسبز که ماده غذایی بسیار خوشمزه ای است، آن را با کمی
روغن، پیاز و چند برگ کاهوی تازه، مخلوط کنید و حرارت دهید. برگ کاهو آب
زیادی دارد و پختن نخود با آب برگ کاهو بسیار خوشمزه و گوارا خواهد بود.
دوشنبه 22/2/1393 - 22:0
خواص خوراکی ها
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه خراسان بازدید:
۴
چریش گیاه درختی است که خواص ضد باکتری، ضد انگلی، ضد قارچی، ضد
التهابی و مسکن دارد.این گیاه علاوه بر این که برای بدن مناسب است برای مو
نیز مفید است.
چریش گیاه درختی است که خواص ضد باکتری، ضد انگلی، ضد قارچی، ضد
التهابی و مسکن دارد.این گیاه علاوه بر این که برای بدن مناسب است برای مو
نیز مفید است.
به نقل از سایت «prevention»، ویتامین C موجود در آن، برای رفع جوش های سرسیاه، لک، کدری و پیری پوست مفید است.
برای رفع جوش های سر سیاه، هر بار ۲ تا ۳ قطره روغن چریش حل شده در آب، روی جوش ها بمالید.
برای رفع آکنه و لکه ها، صورت را با دمنوش آن بشویید.
مخلوط آن با کمی آب و چند قطره روغن انگور را به صورت خود بمالید تا پوست از خشکی دربیاید.
ماسک های پودر آن، پوست را جوان می کند.
پس از استفاده از شامپو و شست و شوی سر، مویتان را با دم کرده چریش آب بکشید تا مانع از شوره و ریزش مو شود.
مخلوطی از چریش، آب و عسل را به موها بمالید تا خشکی مو را برطرف کند.
مصرف عصاره پوست درخت آن (روزی ۲ بار به مدت ۱۰ روز) زخم دستگاه گوارش را برطرف می کند.
مسواک زدن با ساقه این درخت باعث سفیدی دندان می شود.
علاوه بر آن از پوسیدگی و خرابی دندان نیز پیشگیری می کند.
برای برطرف کردن تیرگی دور چشم، مخلوطی از پودر چریش و آب را به مدت ۱۵ دقیقه دور چشم بگذارید.
مصرف منظم آن، باعث بهبود گردش خون می شود و از ناهنجاری های هورمونی پیشگیری می کند.
مالیدن روغن آن روی ناخن و پوست اطراف آن باعث تقویت ناخن ها می شود.
دوشنبه 22/2/1393 - 22:0
دعا و زیارت
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) بازدید:
۸
عبادات ـ دعا
دعای کمیل
کد
A240808
علی(ع) را بیش از هر چیز به امامت و ولایت و زمام داریش می شناسیم که
اینها در رابطه این ابرمرد تاریخ با خلق تعریف می شود. اما حقیقت آن است که
علی پیش و بیش از هر عنوان دیگری شایسته آن است که عارف کامل و جامع
دانسته شود، عنوانی که نسبت او را با خالق جهانیان تعریف می کند.
علی(ع) را بیش از هر چیز به امامت و ولایت و زمام داریش می شناسیم که
اینها در رابطه این ابرمرد تاریخ با خلق تعریف می شود. اما حقیقت آن است که
علی پیش و بیش از هر عنوان دیگری شایسته آن است که عارف کامل و جامع
دانسته شود، عنوانی که نسبت او را با خالق جهانیان تعریف می کند.
علی
را به مثابه امام و والی از میانه خطبه های بی همتایش در نهج البلاغه می
شناسیم. اما علی عارف و واصل را باید در جای دیگری جست. این بعد وجودی
شخصیت او را باید در نیایش های شورمندانه اش یافت، و بیش از هر جای دیگری
از لابلای واژگانش در دعای کمیل.
علی(ع)
دعای کمیل را با خداشناسی و بیان صفات جمالی و جلالی خداوند آغاز می کند.
از رحمت همه گیر خدا و در عین حال از قهر او می گوید و از جبروت خدا و
سلطنت او که سالک را در نخستین مقام عرفان با ترس و لرز و هراس وجودی با
مقوله توبه روبرو می سازد ( اللهم اغفر لی کل ذنب اذنبته)
پس
از طی مرحله نخست عرفان و اعتراف به هیچ بودگی انسان در برابر عظمت خدا،
سالک در بیان علی، پای در دیگر مقامات و احوالات عرفان می گذارد. علی(ع) پس
از توبه شرط تقرب سالک به خدا را، ذکر که از مهم ترین بنیان های سلوک است،
بیان می کند. (اللهم انی اتقرب الیک بذکرک) در جایی دیگر او از مقام فقر
می گوید (یا خبیرا بفقری و فاقتی)، مقامی که در آن سالک هم از دنیا دل کنده
است و هم از آخرت. در این حال او هیچ میل و رغبتی به هیچ مال و دارایی چه
در این دنیا و چه در عالم دیگر نخواهد داشت.
دیگر
مقامی که علی(ع) از آن سخن می گوید، مقام رضا است که نهایت مقامات عارفانه
است. (و تجعلنی بقسمک راضیا قانعا) در مقام رضا قلب بنده در تحت حکم
خداوند آرام است و به تقدیر اذعان می کند و بی هیچ اعتراضی هر چه واقع شود،
خیر می بیند و به آن راضی می باشد.
در جایی
دیگر علی(ع) احوالی را تشریح می نماید که بسان قبض و بسط عارفانه است.
سالک در حال قبض، اندوهی بسیار ژرف از وضعش در این جهان که تبعیدگاه او و
مایه دوری او از خداست، در خود احساس می کند. (اللهم اسئلک سوال من اشتدت
فاقته و انزل بک عند الشداءد حاجته) اما درست بلافاصله پس از آن سالک بسط
عارفانه را در می یابد. حالتی که در آن او با نظر به لطف بی پایان خداوند
امیدش را به رهایی از این عذاب و این دوربودگی از معشوق باز می یابد. (و
عظم فیما عندک رغبتها)
یکی از زیباترین و
عارفانه ترین فرازهای دعای کمیل آن جاست که علی(ع) به توصیف خیالی صحنه ای
از قیامت می پردازد که در آن سالک به دلیل گناهانش در آتش جهنم می سوزد و
در این میانه رنج او از آن نیست که به همراه دشمنان خدا و فاسقان و کافران
مورد عذاب الهی قرار گرفته است، بلکه همه فریاد او از فراق است و از این که
پس از مرگ نیز به وصال خدایش نرسیده است. (فهبنی یا الهی و سیدی و مولای و
ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک) و این نهایت وارستگی عرفانی است:
خدا را نه به ترس از جهنم نماز گزاردن و نه به طمع بهشت عبادت کردن، بلکه
خدا را تنها و تنها به خاطر خود او نیایش کردن.
جای
جای دعای کمیل سرشار از بیان عواطف و احساساتی است که در قاموس عرفان به
حال عرفانی تعبیر می شود. حال قرب و شوق (اشتاق الی قربک فی المشتاقین)،
حال خوف و یقین (اخافک مخافه الموقنین)، حال رجا (ارحم من راس ماله الرجاء)
حال محبت (و اعتقده ضمیری من حبک) و...
دعای
کمیل حضرت علی(ع) نمایی کامل از سلوک عارفانه است. سلوکی که در آن عارف از
توبه می آغازد و به بالاترین مقامات و احوال که یقین و رضاست، دست می
یازد.
دوشنبه 22/2/1393 - 21:58
اهل بیت
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) بازدید:
۱۰
مطالعه در باب انسانی که نه تنها دوستان بلکه دشمنانش در وصف او نیکی های زیادی را گفته اند، شگفتی آفرین است.
مطالعه در باب انسانی که نه تنها دوستان بلکه دشمنانش در وصف او نیکی های زیادی را گفته اند، شگفتی آفرین است.
حضرت
امیر، انسان والامقامی است که جهانیان مبهوت افعال و اخلاق اویند و یکی از
نکات قابل تامل در باب حضرت امیر، انتساب تقریبا تمام فرق عرفانی اهل تسنن
به ایشان است. همین نکته موجب شد تا با دکتر محمود شیخ، عضو هیات علمی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درباره علت گرایش عرفا و صوفیان اهل سنت
به حضرت علی(ع) به گفت وگو بنشینیم. دکتر شیخ درباره جنبه های درخشان مقام
حضرت علی (ع) گفتند که چطور موجب شده حتی در میان عرفای اهل سنت، انتساب
یافتن به ایشان، افتخاری به حساب آید.
گفته می شود در عالم تسنن تقریباً تمام سلسله های تصوف به امیرمومنان می پیوندند. این عبارت تا چه اندازه درست است؟
انتساب
سلسله های تصوف به امیرمؤمنان روشن تر از آن است که محل پرسش واقع شود.
مطلبی که بسیاری از محققان بر آن تمرکز دارند اولا چرایی کوشش متصوفه برای
انتساب خود به حضرت امیر، ثانیا صحت این انتساب ها و ثالثا گستردگی آن در
میان سلسله های صوفیه است. اجازه دهید کمی در این باره گفت وگو کنیم. اسلام
دینی ذوابعاد است، هم بعد فقهی و حقوقی دارد و هم بعد کلامی و عقلی و هم
بعد معنوی و عرفانی؛ تکیه کردن صرف روی یکی از این جهات و ندیدن ابعاد
دیگر، از نظر حقیر، ظلم در حق اسلام است. از همان نخستین ادوار توسعه
اسلام، برخی از دانشمندان مسلمان به بعد فقاهتی توجه کردند، برخی متوجه
مسائل عقلی و کلامی شدند و برخی بر معنویت و عرفان اسلام چشم دوختند؛ تصوف،
جریانی در فکر و فرهنگ اسلامی است که بعد معنوی اسلام را در کانون نگاه و
تفسیر خود از اسلام قرار داده است؛ لذا به چهره هایی از بزرگان و صحابه که
در این زمینه سرآمد بوده اند ارادت ورزیده است؛ سِر توجه به اهل بیت در
کلام صوفیان نیز همین است. بسیاری از متصوفه نیز چنان که اشاره داشتید،
علی(علیه السلام) را پدر معنوی تصوف می دانند.
آیا این مساله در دوره های اخیر مطرح شده یا سابقه طولانی دارد؟
این
مطلب، امری بدیع و از مخترعات دوران اخیر نیست و از همان آغاز شکل گیری
تصوف، ولایت یکی از اصول اساسی آن بوده و علی(ع) به عنوان ولی تام خداوند
مورد توجه نخستین جریانات متصوفه بوده است، لذا می توان تصوف را در دوستی
اهل بیت پیامبر(ص) همنوای شیعیان قلمداد کرد. چنان که معروف است غالب سلسله
های آنان خود را به امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) می رسانند. اصرار
قریب به اتفاق متصوفه بر انتساب معنوی به امامان شیعه نشان دهنده عمق محبت و
علاقه آنان به اهل بیت(علیهم السلام) است. اگر سلسله این انتساب ها از نظر
تاریخی صحیح باشد، که خود نشان دهنده منشأ مشترک تصوف و تشیع است و اگر
صحیح نباشد، نفس تلاش صوفیه برای منتسب کردن خود به خاندان پیامبر نشان از
تعلق خاطر عمیق آنها به اهل بیت و معارف این بزرگواران دارد.
انتساب به اهل بیت از چه راه هایی صورت گرفته است؟
گفته
اند انتساب صوفیه به اهل بیت در چهار طریق منحصر است؛ طریق کمیل بن زیاد
که به علی (علیه السلام)، طریق ابراهیم ادهم که به امام سجاد(علیه السلام)،
طریق بایزید که به امام صادق(علیه السلام) و طریق معروف کرخی که به امام
رضا(علیه السلام) می رسد. البته این ادعای متصوفه است و صحت تاریخی این
مدعا محل بحث و تردید است. علاوه بر این متصوفه به ذکر ائمه در کتب خود
اهتمام می ورزیده اند و همواره از آنان به عنوان اولیای دین یاد می کرده
اند و حجم و نوع یادکرد آنان از ائمه با آنچه درباره خلفا و دیگر صحابی
آمده، قابل قیاس نیست. علاوه بر این متصوفه در آثار خود روایاتی را مبنی بر
تحول بزرگان زهاد بر اثر ملاقات با اهل بیت کرده اند. داستان ملاقات کسانی
مانند بشر حافی، شقیق بلخی، معروف کرخی و حسن بصری با اهل بیت اگر حتی
صحیح هم نباشد، نشانه اعتقاد متصوفه بر احاطه معنوی امامان شیعه بر بزرگان
صوفیه است. همچنین بسیاری از پیران و سرسلسله های صوفیه مانند صفویه،
بکتاشیه و... و کسانی چون جنید و... خود را از سادات معرفی می کرده و خود
را به سیادت مفتخر می دانسته اند؛ این امر نیز، گرچه در بسیاری از این
انتساب ها تردیدهای فراوان وجود دارد، نشان دهنده ارادت و اعتقاد صوفیان به
اهل بیت است. این ادعاهای سیادت اگر صحیح باشد، می تواند از وجهی موید
وجود معارف اهل بیت در متصوفه باشد و اگر صحیح نباشد، نشانه وجود باور و
اعتقاد قلبی متصوفه بر سیادت اهل بیت است که اقطاب را بر چنین کاری واداشته
است.
این شواهد، همگی نشان از وجود محبت
اهل بیت در میان متصوفه دارد، اما این محبت را نمی توان نشانه ای از تشیع
آنان به معنای خاصش، به عنوان یک مذهب کلامی و فقهی دانست. البته صوفیانی
که به علی(علیه السلام) و خاندان او عشق می ورزیده اند، بعدها در طول
تاریخ، تشیع را به عنوان مذهب کلامی و فقهی خود نیز برمی گزینند.
کدام آثار و فضایل حضرت علی(ع) موجب شده است که عرفای اهل سنت برای ایشان وجه عرفانی قائل شوند؟
طبیعتا
متصوفه بیشتر متوجه ابعاد و وجوه معنوی زندگی حضرت امیر بوده اند. زندگی و
اقوال و احوال امیرالمومنین نشان می دهد که ایشان بیش از دیگر صحابه
پیامبر به جنبه های باطنی و معنوی اسلام توجه داشته و طبیعتا متصوفه نیز
نمی توانسته اند سخن از معنویت و عرفان به میان آورند اما یادی از اصلی
ترین چهره معنوی در میان صحابه نکنند. جز امام علی، متصوفه به همین دلیل،
به دیگر امامان شیعه نیز توجه داشته اند؛ حال آن که این انتساب ها صحیح است
یا خیر، خود بحث دیگری است. نفس این ادعا که ما به علی می رسیم اولا نشان
می دهد که وجود امیرالمومنین چه جایگاهی در بعد معنوی اسلام دارد و ثانیا
گویای این مهم است که متصوفه به خاندان پیامبر(ص) و نحوه تفسیر آنان از
اسلام، علاقه مند و با آن همسو بوده اند.
کدام یک از عرفای بزرگ باورهای عرفانی خود را منتسب به امام می دانند؟
پاسخ
این پرسش در این مجال اندک، بحر در کوزه ریختن است. نمونه ها بیشتر از
آنند که بتوان آنها را برشمرد. از «التعرف کلاباذی» که در آن نام شش امام
اول شیعه را در صدر فهرست کسانی که در باب معارف صوفیه سخن گفته اند،
قرارداده شده است تا «هجویری» که از ائمه با عنوان امامان صوفیه و بلافاصله
بعد از خلفای راشدین نام برده است و عطار که اثر مشهور خود، تذکره
الاولیاء را با شرحی مستوفی درباره امام صادق(علیه السلام) آغاز و با شرح
مبسوطی درخصوص امام باقر(علیه السلام) به پایان می برد و به شکل نمادین
احوال بسیاری از متصوفه و اولیا را در میانه ذکر آن دو تشریح می کند تاکنون
کمتر اثری می توان یافت که در آن از اهل بیت و امام علی یادی نشده باشد.
حتی کلمات متصوفه درباره محبت اهل بیت فراوان است، مثلا از حلاج عبارتی نقل
شده که در آن سوگند می خورد که خدا هرگز کسی را برای دوست داشتن خویش، بیش
از محمد و ذریات او خلق نکرده است و محمد و خاندانش همه برای بهشت آفریده
شده اند. همین طور سنایی در پاسخ سلطان سنجر که از مذهب او پرسیده، در
قصیده ای با مطلع «کار عاقل نیست دل در مهر دلبر داشتن» صراحتا دینش را
محبت علی می خواند:
احمد مرسل نشسته کی روا دارد خرد / دل اسیر سیرت بوجهل کافر داشتن
ای به دریای ضلالت در گرفتار آمده / زین برادر یک سخن بایست باور داشتن
بحر پر کشتی است لیکن جمله در گرداب خوف / بی سفینه نوح نتوان چشم معبر داشتن
گر نجات دین و دل خواهی همی تا چند از این / خویشتن چون دایره بی پا و بی سر داشتن
من سلامت خانه نوح نبی بنمایمت / تا توانی خویشتن را ایمن از شر داشتن
شو مدینه علم را در جوی و پس در وی خرام / تا کی آخر خویشتن چون حلقه بر در داشتن؟
چون همی دانی که شهر علم را حیدر در است / دیو را بر مسند قاضی اکبر داشتن
من چه گویم چون تو دانی مختصر عقلی بود / قدر خاک افزون تر از گوگرد احمر داشتن
از تو خود چون می پسندد عقل نابینای تو / پارگین را قابل تسنیم و کوثر داشتن
مر مرا باری نکو ناید ز روی اعتقاد / حق حیدر بردن و دین پیمبر داشتن
آن که او را بر سر حیدر همی خوانی امیر / کافرم گر می تواند کفش قنبر داشتن.
حورا نژادصداقت
دوشنبه 22/2/1393 - 21:57
خودرو
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
روزنامه هفت صبح بازدید:
۳۸
تندر ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار از آن دست خودروهایی هستند که در زمان عرضه
آنچنان تحویل گرفته نشدند. هنوز هم خیلی ها سرشان را به نشانه تاسف تکان می
دهند و می گویند به نظرشان طراحی ظاهری هر دو خودرو زشت است.
تندر ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار از آن دست خودروهایی هستند که در زمان عرضه
آنچنان تحویل گرفته نشدند. هنوز هم خیلی ها سرشان را به نشانه تاسف تکان می
دهند و می گویند به نظرشان طراحی ظاهری هر دو خودرو زشت است اما از آنجایی
که همه خانواده ها نمی توانند پورشه های خوش فرم و مازراتی های دلربا
بخرند، کم کم می توان با ظاهر زشت هم کنار آمد.
از
این نکته که بگذریم، گذشت زمان نشان داده است هر دو خودرو توانسته اند به
عنوان یک سدان خانوادگی خود را به بازار تحمیل کنند و نشان دهند که از نظر
فنی قابل اعتمادند. استهلاک پایین در کنار امکانات مطلوب و فضای کافی،
بزرگترین نقاط قوت تندر ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار به شمار می آیند.
مقایسه طراحی دو رقیب
تندر
را نمی توان خودروی زیبایی دانست. فرم مکعبی بدنه در کنار بلند بودن سقف
آن باعث شده تا نمای بیرونی این سدان تا حدی ناهماهنگ به نظر برسد هر چند
که همین سقف بلند فضای داخلی را تا حد مطلوبی بیشتر کرده است، ضمن اینکه
طراحی عقب تندر به علت ارتفاع صندوق و استفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت
افقی نمای جالبی را به وجود نیاورده است. در به روز رسانی های جدید پارس
تندر هم ایراد به صورت کامل رفع نشده است، با اینحال فرم جلوی آن را می
توان بهتر از نمای عقب دانست.
در
نقطه مقابل، ۲۰۶ صندوقدار حضور دارد. شاید مهمترین چالشی که این سدان در
طراحی ظاهری با آن روبروست، مربوط به نمای جانبی باشد. صندوق بار اضافه شده
به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب، باعث شده این نمونه از ۲۰۶ در طراحی
جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد. نمای جلو نیز هر چند کمی قدیمی شده اما
هنوز قابل قبول و زیباست. در مورد بخش عقب هم باید گفت به خاطر اینکه از
پژو ۶۰۷ الگو گرفته شده، فرمی عامه پسند دارد.
در
کل نمی توان گفت این دو رقیب از خودروهای زیبای داخلی محسوب می شوند و
اینجاست که سلیقه خریداران در مورد آنها تصمیم نهایی را می گیرد. هر چند که
شایدبتوان ۲۰۶ را به خاطر فرم آیرودینامیک تر، بهتر از تندر در نظر گرفت.
مقایسه کابین دو رقیب
با
ورود به کابین تندر با نمایی مواجه می شوید که مانند طراحی خارجی چندان
دلچسب نیست و این موضوع را در فرم دریچه هیا هوا و پوشش درها می توان به
وضوح دید. صندلی ها نیز حالت مطلوبی ندارند و شاید فکر کنید روی یک نیمکت
نشسته اید!
با
اینحال فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی بوده و همانطور که اشاره شد بلند
بودن سقف، نکات مثبتی را به وجود آورده است. در قسمت عقب فضای پا و ارتفاع
سقف بسیار مناسب است تا جایی که سه نفر به راحتی می توانند در قسمت عقب این
خودرو بنشینند.
البته یکی دیگر از نکات خوب
تندر فضای خوب صندوق بار است که به جرأت می توان گفت از بسیاری از رقبای
بزرگتر هم فضای بیشتری دارد! همچنین به علت بالا بودن شاسی این سدان، دید
جلو و اطراف رضایتبخش بوده ولی متاسفانه دید عقب چندان جالب نیست اما
داشبورد ۲۰۶ صندوقدار نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت طراحی زیباتری
دارد و هماهنگی پوشش روی در با روکش صندلی ها، کاملا به چشم می آید.
ارگونومی
در این خودرو به خوبی رعایت شده و صندلی ها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در
برابر تندر ۹۰ طراحی مطلوب تری داشته و به خوبی بدن سرنشینان را دربر می
گیرند. فضای ۲۰۶ در قسمت جلو راضی کننده است اما فضای عقب تنگ بوده و این
موضوع در برابر رقیب هموطن، خود را بیشتر نشان می دهد. همچنین فضای صندوق
بار ۲۰۶ را هم باید مناسب دانست هر چند که نسبت به تندر کمی کوچکتر است که
البته با خواباندن صندلی های عقب می توان آن را تا حدی جبران کرد. در مجموع
۲۰۶ کابین زیباتری را به شما هدیه می کند ولی تندر ۹۰ را می توان به دلیل
فضای زیاد و راحت تر کابین، انتخاب معقول تری دانست.
مقایسه تجهیزات دو رقیب
هر
دوی این خودروها تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتی خود
دارند. شیشه های برقی، آینه های برقی به همراه گرمکن، کامپیوتر سفر، تنظیم
ارتفاع چراغ های جلو از داخل، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل
مرکزی همراه با ریموت کنترل و ایموبلایزر، دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل
ABS به همراه EBD از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در تندر ۹۰ به شمار می
روند.
در مقابل از مهمترین تجهیزات رفاهی و
ایمنی در ۲۰۶ نیز جدا از امکانات مشترک با تندر، به تنظیم ارتفاع چراغ های
جلو از داخل، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم همراهی تا در منزل Follow me،
سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ توییتر به همراه کنترل های پشت فرمان، سیستم
تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو اشاره کرد. همچنین هر دو رقیب، ایمنی
مناسبی دارند و تندر ۳ ستاره ایمنی را از موسسه Euroncap کسب کرده که این
ستاره ها برای ۲۰۶ به ۴ عدد می رسد.
کیفیت رانندگی با دو رقیب
هر
دو خودرو از موتوری ۱۶۰۰ سی سی نیرو می گیرند و با توجه به توان تولیدی
نزدیک به هم طبق اعلام کمپانی های سازنده، ۲۰۶ در ۱۱.۴ ثانیه سرعت خود را
به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند و تندر در ۱۰.۲ ثانیه به این سرعت می رسد.
البته
به نظر می رسد که عددی که کمپانی برای تندر اعلام کرده کمی از واقعیت دور
باشد چرا که شتاب رقیب در عمل تفاوت فاحشی با آن نشان نمی دهد. همچنین
سیستم تعلیق تقویت شده ۲۰۶ صندوقدار باعث شده که این سدان نسبت به گونه هاچ
بک خود عملکرد نرم تری داشته باشد و تکان های سطح مسیر حرکت را کمتر به
راننده و سرنشینان منتقل کند که خب این مسئله در مورد تندر هم صدق می کند.
با اینحال ۲۰۶ سواری نرم تر و کیفیت سواری بهتری نسبت به رقیب هموطن دارد.
البته
فراموش نکنید هر دو خودرو تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر بسیار خوب نشان می دهند اما
از این میزان که بالاتر بروید، تندر به علت نقطه ثقل بالا و بدنه ای که
آیرودینامیک نیست، کمی تعادلش را از دست می دهد و مانور دادن با این خودرو
در سرعت های بالا واقعا دور از انتظار است! اما ۲۰۶ حتی اگر در عمل نتواند
در چنین سرعتی مانور دهد اما حداقل احساسی که به راننده منتقل می کند
آنچنان ناخوشایند نیست.
هر دو خودرو در
هنگام رانندگی راحت هستند و دنده ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می
شوند، ضمن اینکه ۲۰۶ خوش دست تر بوده و راننده تسلط بهتری بر آن دارد و به
علت حالت قرارگیری راننده در پشت فرمان، حس بهتری از لذت رانندگی را به
راننده منتقل می کند. در مورد مصرف سوخت هم باید گفت اشتهای تندر ۹۰ در
سیکل ترکیبی ۶.۹ لیتر است که وضعیت بهتری را نسبت به رقیب نشان می دهد.
وضعیت قطعات در بازار
زمانی
بود که قطعات تندر در بازار یافت نمی شد تا جایی که حتی فیلتر روغن آن نیز
نایاب بود اما در حال حاضر داستان به گونه دیگری است و نه تنها لوازم یدکی
آن فراوان شده بلکه قیمت ها هم همانند خودروهایی چون پژو ۴۰۵ نسبتا ارزان
فروخته می شوند. نکته دیگر هم موجود بودن نمونه های ترک، اسپانیا و
رومانیایی قطعات تندر است که با قیمتی مناسب به دست خریداران می رسد؛ با
اینحال پیدا کردن قطعات اصلی ۲۰۶ صندوقدار هم اصلا ساده نیست.
در نهایت؟
هر
دور قیب از محبوبترین تولیدات داخلی برای خانواده محسوب می شوند که به
نسبت قیمت، امکانات قابل قبولی را ارائه می کنند. با این حال اگر بخواهیم
مقایسه ای دقیق تر داشته باشیم، باید گفت اگر خانواده پرجمعیتی دارید، تندر
۹۰ به دلیل فضای عالی در این رنج قیمت می تواند بهترین انتخاب شما باشد
ولی اگر جمعیت خانواده تان زیاد نیست یا دنبال مانورهای بهتر در رانندگی
هستید و طراحی برای شما اولویت دارد، ۲۰۶ صندوقدار بهتر می تواند جوابگوی
نیاز شما باشد.
نکات قوت ۲۰۶ صندوقدار
هندلینگ بهتر، طراحی ظاهری و داخلی به روزتر، تسلط بیشتر راننده به محیط اطراف، قیمت: مدل V۲ حدود ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
نکات قوت ۹۰
مصرف سوخت کمتر، فضای کابین بیشتر، شتاب بالاتر، قیمت: تیپ E۲ حدود ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
دوشنبه 22/2/1393 - 21:56
اطلاعات دارویی و پزشکی
بسیاری از افراد ، علائم انواع سکته به خصوص سکته ی قلبی را هرچند هم کم
، اما می دانند . اما باید متذکر شویم که علائم سکته ی قلبی تنها به درد
های قفسه سینه ویا درد دست ، نمی باشد بلکه فرا تر از این حرفها می باشد .
در ادامه ی این مطلب از های دکتر شما را باعلائمی بیشتر و دقیق از سکته ی
قلبی در خانم ها و همچنین سکته ی قلبی در آقایون آشنا خواهیم ساخت. لطفا
جهت مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
برخی علائم سکته قلبی عبارت است از: احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه،
درد همراه با سوزش، درد منتشره به گردن و آرواره یا هر دو بازو و شانه ها،
ادامه این علائم بیش از یک دقیقه، کم شدن تنفس و احساس سرگیجه، حالت تهوع،
سوزش سر دل یا درد معده که اغلب با ناراحتی های معده اشتباه گرفته می شود،
عرق سرد، ضربان ضعیف و تند و اغلب نامنظم، پوست سرد و خمیری شکل و رنگ
خاکستری پوست صورت، غش کردن یا از حال رفتن و خستگی مفرط. البته همه افرادی
که دچار سکته قلبی می شوند الزاما تمام علائم بیان شده را ندارند و گاهی
با چند علامت دچار سکته می شوند. آمار نشان می دهد سکته قلبی گوی سبقت را
از سرطان ربوده و در جایگاه نخست عوامل مرگ و میر قرار می گیرد. در سال
جاری حدود ۵۰۰ هزار زن آمریکایی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده
اند که شمار فوت شدگان ناشی از آن تقریبا دو برابر مرگ بر اثر ابتلا به
انواع سرطان بخصوص سرطان سینه است. امید به زندگی در میان زنان مبتلا به
سرطان سینه بسیار بالا رفته و این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد زنان از
سکته و حمله قلبی جان سالم به در نمی برند.
دیدگاهی که بیشتر افراد درباره سکته قلبی در زنان دارند، شاید به دلیل
ناآگاهی از علائم آن است. علائمی که متخصصان برای سکته های قلبی ذکر می
کنند، نشانه های مطلقی نیست و در زنان و مردان متفاوت است. همین عامل باعث
می شود علائمی که در زنان مشاهده می شود با سایر بیماری ها اشتباه شده و
درمان دیرتر صورت گیرد. اطلاع از این تفاوت ها به طور قطع شانس زنده ماندن
افراد را تا حد زیادی افزایش می دهد. آمارها نشان می دهد یک چهارم مبتلایان
به سکته قلبی، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهند.
قلب شما چگونه می تپد؟
شاید بتوان گفت راز تفاوت علائم سکته قلبی در زنان و مردان به دلیل
تفاوت عملکرد قلب زنان و قلب مردان است. البته این مقوله بتازگی مطرح شده و
پژوهشگران باید بررسی های بیشتری در این زمینه انجام دهند تا به زوایای
مختلف این تفاوت دست یابند. مطالعات نشان می دهد قلب زنان نسبت به قلب
مردان کوچک تر بوده و عروق ظریف تر و کوچک تری دارد. همچنین به گفته محققان
دانشگاه کلمبیا و نیویورک، ریتم ضربان قلب زنان در دستگاه نوار قلب،
متفاوت با ضربان قلب مردان است و همین باعث ضربان سریع تر قلب زن ها می شود
و بین هر ضربان، زمان بیشتری صرف استراحت می شود. نتایج برخی تحقیقات نشان
می دهد وقتی زنان دچار سکته قلبی می شوند، نسبت به مردان ۵۰ درصد بیشتر در
معرض خطر مرگ قرار دارند.
در واقع ۱۴.۶ درصد زنان و ۱.۳ درصد مردانی که به دلیل سکته قلبی در
بیمارستان بستری می شوند، به دلیل وخامت اوضاع، جان خود را از دست می دهند.
حدود ۴۲ درصد زنان بدون هیچ علائم بارزی دچار سکته قلبی می شوند، در حالی
که این آمار در مردان ۳۰.۷ درصد است.
زنان و علائم متفاوت سکته
با وجود این که زنان نیز به اندازه مردان در معرض ابتلا به سکته قلبی
قرار دارند، میزان مرگ ومیر زنان بر اثر سکته قلبی از مردان بیشتر است.
پزشکان معمولا درد قفسه سینه را در زنان درد قلبی تلقی نمی کنند و بر این
باورند که تکیه به این علامت ممکن است باعث تشخیص اشتباه شود.
محققان با مطالعه روی یک میلیون مرد و زن آمریکایی و بررسی علائم آنها
در زمان سکته قلبی به این نتایج دست یافتند: ۴۲ درصد مردان مورد مطالعه،
موقع حمله قلبی از درد قفسه سینه شکایت داشتند، ولی این علامت در زنان تنها
۳۰.۷ درصد بود هرچه زنان در زمان بروز سکته قلبی جوان تر باشند، احتمال
بروز درد قفسه سینه در آنها کمتر است و سکته قلبی همواره با چنین علامتی
همراه نیست.
برخی افراد نیز هیچ علامتی از خود نشان نداده و تنها با علائمی از قبیل
کوتاهی تنفس، تعریق فراوان و حالت تهوع مواجه شده بودند. بررسی ها نشان می
دهد بروز حملات قلبی بدون درد در قفسه سینه، بازوها، گردن و آرواره در زنان
شایع تر از مردان است و افراد باید نسبت به این تفاوت آگاه باشند.
از شایع ترین علائم سکته قلبی در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ احساس درد در ناحیه زیر سینه
ـ درد شکمی و احساس سوءهاضمه که اغلب با ناراحتی های گوارشی، سنگ مثانه و
حملات اضطرابی اشتباه تشخیص داده می شود و در واقع زمان طلایی برای نجات
بیمار از دست می رود.
ـ دشواری در تنفس و تنگی نفس
ـ حالت تهوع و استفراغ
ـ خستگی بدون دلیل
ـ عرق سرد و فراوان
ـ سرگیجه و احساس گیجی در سر
ـ درد در گلو و آرواره
ـ درد منتشره به ناحیه بازو بخصوص بازوی چپ، درد گردن، شکم و استخوان سرشانه
حملات و سکته قلبی در زنان سالمند و مبتلا به دیابت، اغلب بدون علامت
بوده و تنها با نشانه هایی مانند ضعف، سرگیجه های ناگهانی، تپش قلب شدید،
کوتاهی نفس، تعریق زیاد، تهوع و استفراغ همراه است. زنان زیر ۴۵ سال ۳۰
درصد بیش از مردان دچار حملات قلبی بدون عارضه درد قفسه سینه می شوند و هر
چه سن افزایش می یابد، این احتمال کاهش می یابد.
منبع : آفتاب آی آر – http://www.aftabir.com
دوشنبه 22/2/1393 - 21:50
اطلاعات دارویی و پزشکی
نخستین
و مهمترین عنصر در بوجود آمدن پوکی استخوان، تغذیه نادرست و کلسیم کم است
و این عنصر به ویژه در سنین رشد و زیر 30 سالگی تاثیر بسیاری دارد، چرا که
انباشته کردن یک عمر کلسیم در بدن در این سنین انجام میگیرد.
استخوانها و ستونهای بدن مهمترین ذخایر تجمع کلسیم در بدن هستند که
این ذخیره سازی با نظارت دقیق هورمونی و کنترل مغز انجام میگیرد.
تغذیه مهمترین عامل در استخوان سازی است. رژیم غذایی غنی از کلسیم نظیر
لبنیات، پونه خشک و زیره، منابع بسیار خوب تامین کلسیم بدن هستند، تا سن 30
سالگی روند ذخیره کلسیم استخوانها افزایش دارد و برداشت کلسیم از
استخوانها کمتر از ذخیره سازی است. بنابراین تراکم استخوانهای فرد تا سن
30 سالگی به حداکثر خود میرسد و از 30 سالگی به بعد، برداشت کلسیم بیشتر
از ذخیره سازی آن در استخوانها است.
اولین و مهمترین عامل در بروز پوکی استخوان، تغذیه ناصحیح و کم کلسیم
است و این عامل به خصوص در سنین رشد و زیر 30 سالگی اهمیت زیادی دارد، چرا
که ذخیره یک عمر کلسیم در بدن در این سنین انجام میگیرد.
دومین عامل در پوکی استخوان، کم تحرکی و زندگی بدون ورزش است که تراکم استخوانها را کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه نژاد پوستی افراد یکی دیگر از دلایل بروز پوکی استخوان
است، گفت: نژاد سفید پوست در تعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است و در
نژاد تیره، پوکی استخوان کمتر مشاهده میشود.
وی افزود: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. نکته
بعدی در مورد افرادی است که طولانی مدت و به مقدار زیاد از کورتیکو
استروئیدها و داروهای کورتون دار استفاده میکنند.
مهمترین گروه در معرض خطر، خانمهایی هستند که به سن یائسگی رسیدهاند.
به علت کاهش هورمون در بدن این افراد، شانس ابتلا به پوکی استخوان در آنها
بسیار بالا است.
این متخصص ارتوپدی ضمن اظهار این نکته که بروز پوکی استخوان و شکستگی در
نواحی مچ دست، لگن و ستون فقرات بیشتر مشاهده میشود، گفت: انجام تست
تراکم استخوان به عنوان یک عامل تشخیص از 45 سالگی توصیه میشود.
به علاوه انجام ورزش منظم، استفاده از منابع غنی از کلسیم و ویتامین D و
همچنین در معرض نور مستقیم خورشید بودن به مدت حداقل 10 دقیقه در روز
عواملی است که زمان ابتلا به پوکی استخوان را به تعویق میاندازد.
منبع-http://khabarfarsi.com
دوشنبه 22/2/1393 - 21:49