سرطان دیگر لاعلاج نیست
فرزندان سالم، قوی و باهوش داشته باشید
آنفلوآنزا در خوكها همان قدر رایج است كه در بین انسانها. این بیماری به راحتی و به سرعت سرایت میكند، اما بندرت به مرگ منتهی میشود. اما نكته دیگری در این بین وجود دارد كه باعث ترس و وحشت از این بیماری شده است. تمام ویروسها میتوانند خود را تغییر دهند. اگر خوكهای مبتلا به آنفلوآنزای خوكی همزمان به آنفلوآنزای انسانی یا پرندگان نیز مبتلا باشند، این ویروسها میتوانند در بدن حیوان ژنهای خود را تعویض كنند. به این ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود میآید كه هم ژنهای انسان و هم ژنهای حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است كه ظاهرا در مورد ویروس كنونی افتاده است. این نوع جدید ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد ، اما هنوز روشن نیست كه آیا انتقال انسان به انسان این ویروس آنقدر ساده هست كه موجب همهگیری جهانی آنفلوآنزا شود یا خیر؟ اگر این اتفاق بیفتد آن وقت جهان با یك فاجعه مواجه میشود زیرا بدن انسانها آمادگی مقابله با این ویروس را ندارد و احتمالا مرگ و میر آن بسیار زیاد خواهد بود. راههای انتشار ویروس آنفلوآنزای خوكی میتواند به طور مستقیم از خوك به انسان یا برعكس منتقل شود. سرایتها تا كنون بهطور مستقیم از خوك به انسان بودهاند. براساس اخبار منتشر شده ، در مكزیك تاكنون احتمالا در مورد، انتقال از انسان به انسان بوده است. انتقال انسان به انسان احتمالا دقیقا شبیه سرایتهای سرماخوردگی معمولی، از راه قطرات بزاق به عنوان مثال در هنگام عطسه و سرفه صورت میگیرد. نشانههای بیماری نشانههای این بیماری در ابتدا همچون نشانههای یك سرماخورگی ساده است: تب، احساس خستگی، بیاشتهایی و سرفه. برخی بیماران همچنین آبریزش بینی، گلودرد و حالت تهوع نیز دارند. اسهال و استفراغ در آنفلوآنزای خوكی شدیدتر از انواع دیگر سرماخوردگی است. درمان 2 داروی رایج موجود ضدویروس آنفلوآنزا یعنی تامیفلو و رلنزا برای مقابله با تمام گونههای كنونی آنفلوآنزای خوكی مورد استفاده است. این 2 دارو در 48 ساعت اول بعد از شروع علائم اگر استفاده شوند از مرگ و میر و مشكلات شدید جلوگیری میكنند. البته توجه داشته باشید حتی بدون درمان نیز همه مبتلایان جان خود را از دست نمیدهند. در مكزیك از هر 10نفر یك نفر جان خود را از دست داده و در آمریكا هم تاكنون مرگومیری گزارش نشده است. هنوز هیچ واكسن موثری برای این نوع از آنفلوآنزا یافت نشده است البته سازمان بهداشت جهانی و مركز پیشگیری از بیماریهای واگیردار ایالات متحده، ویروس این بیماری را جدا كردهاند تا آنها را برای ساخت واكسن در اختیار داروسازان قرار دهند. برای پیشگیری هرچند هنوز این بیماری به كشور ما نیامده است، اما برای پیشگیری از انتقال این ویروس دقیقا باید مشابه با یك سرماخوردگی عادی رفتار كرد. 1- هنگام عطسه، بینی و دهانتان را با دستمال كاغذی بپوشانید. 2- سعی كنید با افراد مبتلا به عطسه، سرفه و تب تماس نداشته باشید. 3- زدن واكسن آنفلوآنزای فصلی برای پیشگیری از این بیماری هیچ كمكی به شما نمیكند زیرا نوع این ویروس با انواعی كه در واكسن است تفاوت دارد. 4- دستهایتان را مرتب با آب و صابون بشویید. 5- از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری كنید. 6- از رفتن به مناطقی كه این بیماری در آنجا شایع شده است، خودداری كنید. تشكیل ستاد مقابله با آنفلوآنزای خوكی همچنین هیات وزیران تشكیل ستاد مقابله با آنفلوآنزای خوكی را تصویب كرد. هیات وزیران در جلسه 13/2/1388 بنا به پیشنهاد رئیسجمهور و به استناد اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب كرد: به منظور آمادگی برای مقابله با همهگیری اجتماعی بیماری آنفلوآنزای خوكی و اتخاذ تدابیر لازم اجرایی، ستاد مقابله با آنفلوآنزا تشكیل میشود.
در این میان یك لبخند زیبا با دندانهای سالم و پاكیزه و دهانی خوشبو بیشك تاثیر مثبتی در زندگی اجتماعی هر فرد خواهد داشت. همه افراد گاه برای خوشبویی دهان و سفیدی دندانهای خود از مواد معطر و آدامسهای مختلف طعمدار استفاده میكنند، اما آیا میدانید ماده اصلی تشكیلدهنده آدامس كه همان سقز است چه اثری بر سلامت دندانها دارد؟ به گفته پژوهشگران؛ آدامس بدون قند تاثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندانها دارد. بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را طی عمل جویدن بالا میبرد و از خاصیت اسیدی پلاكهای مخرب دندانها میكاهد. بر اساس یك پژوهش علمی، آدامس میتواند در كنار مواد دیگر محافظ دندانها از پوسیدگی آنها جلوگیری كند. بیش از 20 سال است كه در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر جهان در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گستردهای صورت گرفته است. شواهد بالینی حاكی از آن است كه آدامس به تنهایی عامل پوسیدگی دندانها نیست بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میانوعدههایی نظیر شكلات و بیسكوئیت اثر اسیدی ایجاد شده را كاهش میدهد. امروزه محققان معتقدند كه در كنار مسواك زدن مرتب دندان با خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس نیز میتواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا كند. آب دهان مهمترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار میرود. این مایع پلاكهای موجود بر سطح دندانها را میشوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی میسازد. در نتیجه، جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، بزاق روی دندانها جاری میسازد. این خاصیت را «اسیدشویی» مینامند. همچنین ترشحات بزاقی مواد غذایی باقی مانده در لابهلای دندانها را میزداید. افرادی كه دچار عارضه خشكی دهان هستند به دلیل كمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد لذا به این افراد توصیه میشود كه با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند. قابل ذكر است، از آنجا كه قندهای موجود در سقز اگر به مقدار زیادی در آدامس باشند میتوانند به روده و معده آسیب برساند، برای جلوگیری از این امر توصیه میشود از آدامسهایی با قند كم یا بدون قند استفاده شود.
شاید زمانی كه برای نخستینبار در دهههای 60 و 70 میلادی بازیهای رایانهای متولد شد، كسی تصورش را نمیكرد این بازیها روزی آنقدر فراگیر شوند كه جای بسیاری از فعالیتهای پرنشاط و سرشار از تحرك كودكان را بگیرند؛ و بعضی از آنها چنان تاثیرات عمیق و مخربی بر جای میگذارند كه ما ناگزیر باشیم درباره لزوم توجه به نوع بازیهایی كه برای فرزندانمان تهیه میكنیم، گزارش بنویسیم و هشدار دهیم. این پدیده جدید دانش بشری همچون دیگر ساختههای دست بشر دو رو دارد، كه یك روی آن، استفاده درست در جهت كمك به رشد خلاقیتها و پرورش فكری و تربیتی كودكان است، و روی دیگر آن، استفاده غلط و اعتیادگونه و بدون نظارت كه در نتیجه اعتیاد به بازیهای رایانه ای، تخریب روح و روان، مشكلات جسمی و حركتی و ترویج خشونت و بیبند و باری را در پی دارد. كودك بازیهای رایانهای را دوست دارد به این دلیل كه بخوبی میتواند با دیدن تصاویر دوبعدی و گاه سهبعدی همراه با شخصیتهای بازی درگیر ماجراهای پرهیجان و جذابی شود كه طراح بازی برای او تدارك دیده است. این بازیها با استفاده ازموسیقی و تصاویر پرتحرك و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به كودكان كنجكاو و تشنه جنب وجوش امروزی كه در خانههای آپارتمانی محصور شدهاند، ارزانی میكند و همین جاذبه، روح و جسم آنان را مطیع خود میسازد و به دنیایی از تخیلات میبرد كه خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا میپندارند، و با آن همذاتپنداری میكنند. مدت زمانی كه بازی رایانهای، كودك ما را به خود مشغول میسازد، برخلاف فیلم به حداكثر 120دقیقه خلاصه نمیشود، بلكه طی كردن مراحل مختلف یك بازی گاه چند روز طول میكشد و برای گذراندن این مراحل، كودك باید دست به هر كار خلافی بزند، در تمام این روزها، ذهن كودك با مسائلی درگیر است كه در روند تربیتی ما جایگاهی ندارد. این در حالی است كه بسیاری از خانوادهها درباره اینكه فرزندشان چه فیلمی میبیند، بسیار سختگیرند، اما بدون توجه به آثار تخریبی كه یك بازی میتواند بر روند تربیتی كودك و بر ذهن و روح او داشته باشد، انواع و اقسام بازیها را برای كودك خود خریداری میكنند. چه بازیهایی بخریم اغلب بازیهایی كه توسط شركتهای بزرگ طراحی و توزیع میشوند، كودكان را با صحنههای خشونتبار، پوششهای نامناسب، زمینههای روابط جنسی و مانند آن روبه رو میسازند. كودك شما در صورتی كه بازی را برای او تهیه كنید كه مناسب سنش نباشد، با تصاویری از خونریزی، قطع اعضای بدن، درگیریهای شدید، نمایش مصرف الكل، داروهای غیرمجاز و مواد دخانی، تجاوز، رفتارهای جنسی، برهنگی و مانند آن مواجه خواهد شد. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا به گفته محمدرضا مجد رضایی معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از 10 سال پیش در دنیا ردهبندی سنی به عنوان راهحلی برای كاهش آسیبهای استفاده از رسانههای مختلف بصری مطرح شود. آمریكا، انگلستان، كانادا، آلمان و استرالیا اولین كشورهایی هستند كه از چنین نظام ردهبندی سنی استفاده كرده و در این زمینه صاحبنظر و سبك هستند. مهمترین و معروفترین نظام ردهبندی سنی بازیها در این كشورها نظام ESRB است، كه براساس معیارهای مورد نظر خود بازیها را برای گروههای سنی مختلف ردهبندی میكند. در این نظام بازیها برای گروههای سنی از پیش از كودكی تا بالغین طبقه بندی میشوند. تولید كنندگان این ردهبندی را با استفاده از نشانهها و علائم بر روی سی دی درج كرده و در تبلیغات از آن استفاده میكنند. اما در كشور ما در اواخر سال گذشته از نظام ملی ردهبندی بازیهای رایانهای اسرا (ESRA) پردهبرداری شد و به این ترتیب سازمان اسرا به طور رسمی كار ردهبندی سنی بازیهای رایانهای داخلی و خارجی را آغاز كرد. معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره معیارهای مورد استفاده در ردهبندی بازیها میگوید: «در ایران به خاطر شرایط فرهنگی پس از انقلاب، رویكرد جامعه شناختی و اسلام شناختی ایران ما را به سمت توجه به موضوعات مهمی نظیر خشونت و مفاهیم مرتبط با آن، ترس و میزان آن، تبعیض و انواع آن مانند تبعیض دینی و جنسیتی، مواد مخدر، مشروبات الكلی و دخانیات و مسائل جنسی در سطوح مختلف تاثیرگذار خود، گفتار ناشایست و نقض ارزشهای اسلامی و ایرانی سوق داده است. این 8 معیار اصلی در اسرا از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین مفاهیم آسیب آفرین برای گروههای مختلف سنی خواهد بود.» بر این اساس بازیهای داخلی و خارجی، البته چنانچه به صورت قاچاق و از طریق غیر رسمی وارد كشور نشده باشند، قبل از ورود به بازار توسط كارشناسان نظام ملی ردهبندی بازیهای رایانهای بازبینی و با توجه به معیارهای اسرا برای گروههای مختلف سنی نشانهگذاری میشوند. این نشانهها كه بر پشت و روی جلد سی دی درج میشود، همانند آنچه سالها است در پشت برخی كتابها میبینید، شما را در خرید بازی مناسب گروه سنی كودك خود راهنمایی میكند. روی این نشانهها عددی حك شده است كه نشان میدهد بازی مورد نظر برای آن گروه سنی و بالاتر از آن مناسب و قابل استفاده خواهد بود. همچنین با مراجعه به سایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتوانید با درج نام بازی در كادر جستجو از ردهبندی سنی بازی مورد نظر خود آگاه شوید. امان از بازار قاچاق سالها است بازار كشور ما درگیر معضلی است به نام قاچاق. معضلی كه مردم ما را با انواع مختلف كالاهای غیرمجاز، از مواد مخدر گرفته تا دارو و مواد غذایی و پوشاك و در آخر محصولات فرهنگی مثل فیلم و عكس و آنچه مورد نظر ماست، یعنی بازیهای رایانهای مواجه كرده است. مجد رضایی در زمینه مبارزه با قاچاق بازیهای رایانهای معتقد است: «هیچ چیز مهمتر از معرفی از طریق رسانه و صدا و سیما نخواهد بود، برنامههای تبلیغاتی ما بزودی از رسانههای مختلف آغاز خواهدشد. اما كنترل بازار و نظارت بر ورود بازیهای ردهبندی شده و امتناع از ورود غیر قانونی بازیهای توصیه نشده به اداره كل همكاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخواهد گشت، كه البته آنها برنامههای خود را برای كنترل بازار از اول خرداد آغاز خواهند كرد.» بنا بر این در بازار بازیهای رایانهای شما با خیل عظیمی از بازیهای متنوع و پرهیجان خارجی روبهرو هستید كه با عكسها و تصاویر رنگارنگ و جذاب، كودك شما را به خرید خود ترغیب میكنند. در این صورت اگر ناچارید در مقابل اصرار و پافشاری كودك خود سر تسلیم فرود آورید و بازیهایی را برای كودك خود تهیه كنید كه احیانا از كانال بنیاد ملی بازیهای رایانهای عبور نكرده و فاقد نشانههای نظام ملی ردهبندی اسرا هستند، میتوانید با توجه به نشانههای بینالمللی تا اندازهای از محتوای بازی مورد نظر خود آگاه شوید. این نشانهها براساس نظام ردهبندی ESRB روی پاكتهای بازی چاپ شدهاند. (پیش از كودكی) EARLY CHILDHOOD
این نوع بازیها از نظر درجهبندی نوع بازیها بیشتر برای كودكانی با 3 سال سن و برای خانوادههایی كه برای فرزند خود بازی رایانهای بسیار مناسب و بدون هیچ محتوای نامناسب انتخاب میكنند، تولید شده است. EVERYONE
بازیهایی كه این نشان را داشته باشند، برای افراد 6 سال و بالاتر مناسب هستند. این نوع بازیها از نظر محتوایی ممكن است خیالی و تخیلی باشند یا ساختار كارتونی و خشونت خیلی كمی داشته باشند. +10 EVERYONE
بازیهایی كه در این رده انتخاب میشوند، مخصوص افراد بیش از 10 سال هستند. این نوع بازیها ممكن است دارای محتوای كارتونی و فانتزی با خشونت خیلی كم و حداقل موضوعات وسوسهانگیز باشند. (دوره نوجوانی) TEEN
بازیهایی كه زیرمجموعه این رده باشند، مناسب افراد نوجوان، 13 سال و بالاتر است. این نوع بازیها ممكن است كمی خشن با موضوعات وسوسهانگیز، گفتگوهای كمی ركیك، نمایش خون و قماربازی همراه باشد. (بالغ) MATURE
معنی ردهMATURE این است كه این نوع بازیها مناسب افراد بالغ 17 سال به بالا است. این نوع بازیها ممكن است خشونت نسبتا زیاد، نمایش خون، موضوعات و گفتگوهای ركیك داشته باشند. (فقط بالغین) ADULTS ONLY
این رده به معنی این است كه فقط افراد بالغ بالای 21 سال میتوانند از بازی مورد نظرشان استفاده كنند. این نوع بازیها ممكن است دارای نمایش زیاد خشونت و برهنگی باشند. توجه میكنید آنچه كه در نظام ردهبندی بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است، بویژه درباره بازیهای مربوط به ردههای سنی 10 سال به بالا، با معیارهایی كه ما در جامعه خود برای كودك و نوجوانمان در نظر میگیریم، تفاوت دارد. بنابراین لازم است با توجه به اثراتی كه این بازیها میتوانند بر روحیات و خلق و خوی فرزندانمان داشته باشند، همان طور كه در انتخاب دوست، خرید لباس و مانند آن دقت میكنیم، در انتخاب بازیهایی كه در دسترس آنان قرار میدهیم نیز وسواس به خرج دهیم و بیشتر مراقب جسم و روح آنان باشیم. حركت اندر خم یك كوچه بیش از نیم قرن از تولد بازیهای رایانهای در جهان میگذرد؛ این در حالی است كه مدت زیادی از ورود بازیسازان كشور ما به عرصه تولید این نوع بازیها نمیگذرد. بنابراین باید بپذیریم كه در حال حاضر بازیهای تولید داخل به هیچ وجه توان رقابت با انواع خارجی را ندارند. مجید رضایی در تایید این نظر میگوید: ما در بازار رقابت جایگاه مناسبی نداریم، این بیشتر برمیگردد به توان تولید و تولد تازه صنعت تولید بازیهای ایرانی، طبیعتا كیفیت و سابقه تولید بازیهای خارجی گوی سبقت را از ما ربوده و ما باید تلاش كنیم جایگاه خود را در این بازار پرزرق و برق پیدا كنیم. البته این كار سختی است ولی با متخصصان خوبی كه داریم در آیندهای نزدیك امیدآفرین خواهیم بود. با این حال خبرگزاری مهر گزارش میدهد بازیهای «شمشیر نادر»، «مسابقات رالی»، «فسقلی و چوب سحرآمیز 4»، «ایمان پولادی»، «سیاره خاموش»، «تمساح پوزه كوتاه»، «نبرد خیبر»، «صنعت نفت»، «گرشاسب» و «انقلاب» بازیهایی هستند كه با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دست تولید است. این بازیها موضوعهای ورزشی، تاریخی، مذهبی، دفاع مقدس، انقلابی و... دارند و در گونههای نقشمحور، ماجراجویی، اكشن، كودك و نوجوان و... تولید و امسال سال در بازار عرضه میشوند. بازیهای «ایمان پولادین»، «نبرد خیبر» و «انقلاب» با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، بازی صنعت نفت به مناسبت سالگرد 100 سالگی صنعت نفت در كشور، مسابقات رالی با موضوع ورزش و «فسقلی و چوب سحرآمیز» و «تمساح پوزهكوتاه» برای كودكان و نوجوانان تولید میشود.